سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
راهنمای جامع بازاریابی پیامکی

راهنمای جامع بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

1400/08/08

تمامی برند ها و شرکت ها در تلاش اند تا بتوانند با جدبدترین ، به روزترین و آسان ترین روش های تبلیغاتی مشتریان جدید کسب کنند و مشتریان قدیمی خود را حفظ نمایند. از این رو از تمامی روش های نوین بازاریابی مانند سایت، بنر های تبلبفاتی، ایمیل، تماس با مشتریان استفاده میکنند. طبیعی است تمام کسب و کار ها میخواهند از راحت ترین روش با مشتریان خود ارتباط برقرار نمایند اما اکثر این کسب و کار ها از معجزات بازاریابی پیامکی با SMS Marketing غاقل میمانند.

شاید بازاریابی پیامکی به نظر خیلی ها روشی از مد افتاده و تکراری باشد، اما اگر بازاریابی پیامکی اصولی و با دقت برنامه ریزی شود قطعا یکی از قوی ترین روش های تبلیغاتی خواهد بود. اگر شما از SMS Marketing در کسب و کار خود تا به حال استفاده نکرده اید با خواندن این مقاله متوجه خواهید شد که یک روش خوب برای فروش و جذب را از دست داده اید.

اما نگران نباشید برترآموز اینجاست تا به شما نحوه درست SMS Marketing را آموزش دهد پس در ادامه با راهنمای جامع بازاریابی پیامکی همراه باشید  و اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید آموزش دیجیتال مارکتینگ برترآموز را از دست ندهید.

آنچه در این مقاله می آموزید:

  • بازاریابی پیامکی یا SMS Marketing چیست؟
  • بازاریابی پیامکی انبوه
  • از بازاریابی پیامکی در چه مواردی استفاده کنیم؟
  • شناخت جامعه هدف در بازاریابی پیامکی
  • راهنمای نوشتن پیامک مناسب
  • چرا از بازاریابی پیامکی استفاده کنیم ؟

بازاریابی پیامکی یا SMS Marketing چیست؟

اولین سوالی که برای هر فردی پیش می آید این است که روزانه برای هر فردی صد ها اسمس مختلف ارسال میشود و این امر ممکن است کاربران را کلافه کند. باید به شما بگویم که قطعا نوتفیکشن اسمس میتواند هر فردی را وادار کند که به گوشی موبایل خود سر بزند، اگر متن پیامک شده اصولی و جذاب نوشته شده باشد میتواند مشتری بالقوه شما را به مشتری بالفعل تبدیل کند.

بازاریابی پیامکی در واقع به شما این امکان را میدهد تا به توجه به هدف کسب و کار شما را به فروش ، آگاهی مردم از برند و حتی افزایش نرخ تعامل برساند.

در بازاریابی پیامکی شما باید در کوتاه ترین کلمات بیشترین نرخ تعامل را با مشتری داشته باشید. در تعداد کاراکتر ها دقت کنید ( این تعداد باید حدود 150 تا 170 کاراکتر باشد). سعی کنید مهم ترین مطالبی که قصد دارید به مشتری برسانید را در خط اول پیامک قرار دهید، زیرا خط اول پیامک بر روی تلفن مشتری ظاهر میشود و اگر بتواند کاربر را جذب کند، پیامک را باز میکند و شما را به اهداف خود میرساند.

از ویژگی های خوب این روش به کم هزینه بودن آن میتوان اشاره کرد.

شما از طریق بازیابی پیامکی میتوانید موضوعاتی همچون پیشنهاد فروش، کد تخفیف، تبریک تولد، معرفی برند و… را ارسال کنید.

بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی

از بازاریابی پیامکی انبوه استفاده کنیم؟

در ابتدا اگر بخواهیم راجب به بازاریابی پیامکی انبوه توضیح دهیم بایی بگوییم که شما میتواند یک متن اسمس از پیش تعیین شده را برای تعداد زیادی از مشتریان خود ارسال نمایید و در این روش شما باید از یک پنل ارسال پیامک انبوه استقاده کنید و در زمان کوتاهی برای تعداد زیادی از مشتریان خود پیامک ارسال کنید.

در انتخاب پنل ارسال پیامک دقت کنید . سعی کنید پنلی را انتخاب کنید که در ارسال پیامک های انبوه دقیق باشد و تاخیر در ارسال نداشته باشد.

حتما از بازاریابی پیامک انبوه استفاده کنید. سعی کنید مشتریان خود را از نظر نوع خرید، حجم خرید، سن ، آقا و یا خانم بودن دسته بندی کنید و برای هر دسته پیامک متناسب برای آنها ارسال نمایید. برای مثال برای مشتریانی که خرید بالایی در ماه دارند برای هدیه ارسال رایگان در نظر بگیرید. برای مشتریانی که تایم زیادی از شما خرید نکرده اند کد تخفیف ارسال نمایید.

از بازاریابی پیامکی در چه مواردی استفاده کنیم؟

اگر شما یک فروشگاه اینترنتی هستید میتوانید مشتریان خود را از زمان کمپین ها، تخفیفات، فروش های ویژه روزانه و ماهانه، درج محصولات جدید، اتمام موجودی محصولات پرطرفدار و….. اطلاع سازید. با این کار هم به مشتری های قدیمی خود وفادار خواهید بود هم میتوانید مشتریان جدیدی را کسب نمایید.

وقتی مشتریان در حال ثبت سفارش هستند، ممکن است در لحظه مشغول به انجام کاری شوند و این فرآیند را فراموش کنند. شما با ارسال یک پیامک میتوانید به مشتری یادآوری کنید که هنوز سفارشش ثبت نشده و در سبد خرید باقی مانده است. با اینکار به مشتری یادآور می شوید که خرید مشتری برای شما از اهمیت زیادی برخورد دار است.

در مرحله بعدی وقتی مشتریان ثبت سفارش انجام میدهند شما میتوانید از مرحله به مرحله فرآیند ارسال مشتری را آگاه سازید. این آگاه سازی جلب اعتماد مشتری را به همراه دارد.

اگر شما صاحب یک کسب و کار هستید و سایت شرکتی دارید ، میتوانید کارمندان خود را از انواع رویداد ها مانند جلسات، تعطیلی ها، مرخصی ها، رویداد ها و…. از طریق پیامک اطلاع سازید.

جامعه هدف خود را در بازاریابی پیامک بشناسید.

.مهم ترین و اصلی ترین نکته در ارسال پیامک این است که جامعه هدف خود را بشناسید. شما باید بدانید که مخاطب هایتان در چه رنج سنی ، در کدام شهر و استان، با چه سنی و چه علایقی هستند. اگر شما نتوانید جامعه هدف خود را شناسایی کنید بازاریابی پیامکتان با شکست روبرو خواهد شد.

.برای مثال شما مدیر یک تور گردشگری فقط در استان تهران هستید بنابراین پیامک های تبلبغاتی تحفیف و اطلاع رسانی کسب و کار شما برای ساکنین شهر اصفهان نه تنها مفید نیست بلکه آزار دهنده هم میباشد.

یا شما صاحب یک فروشگاه اسباب بازی فروشی آنلاین هستید پس باید تخفیفات و کمپین های خود را به پدر و مادر ها ارسال نمایید. اقرادی که صاحب فرزند نیستند جامعه هدف خوبی برای شما نخواهند بود.

یا شما یک فروشگاه مخصوص بانوان هستید برای همین ممکن است پیامک های تخفیف شما برای آقایان جذلبیتی نداشته باشد.

با مشخص کردن درست ترین و نزدیک ترین جامعه هدف به کسب و کارتان بازاریابی موثر با هزینه ای کمتر برایتان رخ خواهد داد و به طبع آن میتواند بازخورد های مفیدتری داشته باشد.

بازاریابی پیامک

راهنمای نوشتن پیامک مناسب

1.سعی کنید متن پیامک خودرا جذاب و فراخور جامعه هدف بنویسید. شروع جذابی در نوشتن پیامک داشته باشد. طبق آمار و ارقام وقتی شما پیامک تبلیغاتی ارسال ‌کنید، نرخ دیده شدن پیامک چیزی حدود 90% است. اگر با عنوانی جذاب شروع کرده باشید مشتری تا انتها پیامک همراه شما خواهد بود.

2.برای ارسال پیامک های خود ارزش قائل شوید و پیامک های بیهوده ارسال نکنید. فکر نکنید این یک روش تبلیغاتی ارزان است و شما میتواند همیشه با هر متنی با مشتری ارتباط بگیرید. اگر حجم پیامک های بیهوده شما زیاد شود قطعا جامعه هدف خود را از دست میدهید. قبل از ارسال پیامک انبوه چند نمونه آن را برای خودتان ارسال کنید تا از محتوا و کیفت آن مطمئن شوید.

3.از Call To Action غافل نشوید. سعی کنید در متن پیامک از آدرس سایت یا اینستاگرام استفاده کنید تا مشتریان را ترغیب کنید برای خرید یا دریافت کد نخفیف به سایت یا اینستاگرام شما مراجعه کنند و یا اگر فروش حضوری دارید مشتری ها با نشان دادن متن پیامک به شما میتوانند از امتیاز باشگاه مشتری استفاده نمایند.

4.پیامک های طولانی نفرستید. ارسال پیام های طولانی برای مشتری سم و مضر است و منجر به این میشود که مشتری تا انتها پیامک شما را نخواند. سعی کنید در کمترین کلمات بیشترین مفهوم را به مشتری برسانید. نیازی نیست در بازاریابی پیامکی بخواهید تمام برند خودرا معرفی کنید، با یک اشاره کوچک میتوانید مشتری را به سمت برندتان سوق دهید. مشتریان شما ربات نیستند که بتوانند 3 صفحه درمورد برند شما بخوانند یا حتی اصلا علاقه ای به این کار نداشته باشند.

5.به مشتری احساس ضرورت دهید. سعی کنید پیامک خود را طوری بنویسید که به مشتری این حس القا شود اگر محصول شما را خریداری نکند یک تخفیف ویژه را از دست خواهد داد. برای ایجاد این حس فوریت برای تخفیفات خود زمان اتمام تعیین کنید.

6.متن پیامک خود را روان بنوبسید. سعی کنید از کلمات خشک و جدی استفاده نکنید و حس صمیمیت ایجاد کنید. برای مثال در متن اسمس از نام کوچک مشتریان میتوانید استفاده کنید.

7.مهم ترین نکته این است که سعی کنید رضایت مشتری خود را برای ارسال پیامک داشته باشید تا باعث رنجش نشود، همچنین این اختیار را به مشتری بدهید درصورتی که مایل به دریافت پیامک نبود آن را غیرفعال کنید. در نظر داشته باشید رضایت مشتری اولیوت کسب و کار شماست.

8.زمان مناسب برای ارسال پیامک در نظر بگیرید. سعی کنید با آزمون و خطا این گلدن تایم را برای ارسال پیامک ها بدست آورید. شما میتوانید چند تایم را برای ارسال پیامک انتخاب کنید و در این تایم ها برای جامعه هدف پیام ارسال کنید ، بیشترین بازخوردی که از هرکدام تایم ها گرفنید، آن گلدن تایم شما خواهد بود و میتوانید روی این تایم برای بازاریابی پیامکی برنامه ریزی کنید.

درصورت امکان سعی کنید از یک شماره برای بازاریابی پیامکی کسب و کارتان استفاده کنید تا مشتریان شما را به خاطر داشته باشند.

اگر میخواهید مهارت تبلیغ نویسی به دست آورید پیشنهاد میشود این مقاله را حتما مشاهده نمایید.

اسمس مارکتینگ

اسمس مارکتینگ

چرا از بازاریابی پیامکی استفاده کنیم ؟

1.کم هزینه بودن

همانظور که در بالاتر گفته شد این روش بازاریابی نسبت به روش های دیگر از هزینه کمتری برخورددار است. البته تمام این هزینه ها وابسته به سرویس پیامکی ای است که شما میخواهید استفاده کنید.

2. سریع بودن

این روش بر خلاف روش های دیگر تایم کمتری را از شما خواهد گرفت. اگر شما محتوای پیامکی را آماده کنید در کمترین زمان میتوانید این بازاریابی را اجرا کنید. مزیت مهم این است که پس از اجرای این بازاریابی پیامکی مشتریان تا 90 درصد پیامک را میخوانند.

3. دسترسی به مشتری

امروزه با گسترش جوامع هر شخصی تعداد دفعات زیادی به موبایل خود سر میزند. برای همین شما میتوانید همیشه به جامعه هدف خود دسترسی داشته باشید.

4. تشویق مشتریان

شما با این روش میتوانید این حس را به مشتری القا کنید که حواستان به مشتری هست و همیشه پیشنهاد های شگفت انگیزی برایشان دارید. یا لحظه به لحظه مشتری را از ارسال سفارش در جریان میگذارید.

آیا امکان دارد این نوع بازاریابی با شکست مواجه شود؟

بله این روش مانند تمام روش های دیگری آزمون و خطا دارد. اگر تمامی موارد گفته شده را با دقت انجام دهید درصد خطای خود را به کمتر از 1درصد میرسانید. سعی کنید برای بازاریابی پیامکی خود برنامه ریزی کنید، جامعه هدف درستی را تعیین کنید و اصول نوشتن پیامک را رعایت کنید.

کلام آخر :

امیدوارم این مطلب از برتر آموز برای شما مفید واقع شده باشد و از خواندن آن لذت ببرید. سعی کنید برای بازاریابی پیامکی خود استراتژی تعیین کنید و تمامی موارد گفته شده را با دقت رعایت کنید تا کمترین خطا را داشته باشید. اگر تا به حال از بازاریابی پیامکی استفاده نکردید از مدیر دیجیتال مارکتینگ خود بخواهید همین الان یک کمپین بسازد تا به جامعه هدف خود نزدیک شده و فروش خود را افزایش دهید. اگر دوست داشتید این مقاله راهنمای جامع بازاریابی پیامکی را به دوستان خود ارسال کنید.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم کارشناس رشته علوم کامپیوتر. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.