هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
راهنمای مصاحبه آنلاین

راهنمای مصاحبه آنلاین ( آموزش جامع)/10 راهکار مطمئن

دسته بندی : کسب و کار
1401/02/01

پس از پاندمی کرونا و شرایط خاص پیش آمده برای تمامی کسب و کارها جذب نیرو با مشکل مواجه شدند. کسب و کار ها که نمیتواستند تا پایان اتمام شرایط کوید صبر کرده و جب نیرو نداشته باشند، از طرفی نیرو های جدید . آموزش دیده هم نمی تواستند بدون عنوان شغلی و درآمد باشند، بنابراین باید به دنبال راه حلی برای این دو سو میگشتیم. در همین مرحله بررسی شد که اگر میتوان وظیفه های شغلی را به صورت آنلاین انجام داد و نتیجه گرفت، پس حتما میتوان مصاحبه و جذب نیرو را به صورت آنلاین امتحان کرد. البته تا قبل از پاندمی کوید شرکت ها و سازمان هایی بودند که مصاحبه های خود را به صورت آنلاین انجام میداند ولی این قضیه همه گیری کمتری داشت و خیلی از کارجویان و شرکت ها زیرساخت های مصاحبه آنلاین را نداشتند. حالا که این موضوع خیلی جدی شده است من به همراه برتر قصد دارم تا راجب به مصاحبه آنلاین صحبت کنم و راهنمای جامعی را برای شما توضیح دهم. پس اگر در آینده مصاحبه آنلاین دارید و راجب به برگزاری آن اطلاعاتی ندارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • چه طور خود را برای مصاحبه آنلاین آماده کنیم؟

چه طور خود را برای مصاحبه آنلاین آماده کنیم؟

اولین و مهم ترین مسئله ای که الان به آن میپردازیم این است که چه طور خود را برای مصاحبه آنلاین آماده کنیم؟ و باید به چه نکات و ویژگی هایی دقت کنیم. شما باید آداب و رسوم مصاحبه را بلد باشید. تجربه نشان داده است که افراد زیادی وجود  دارند که با وجود رزومه خیلی قوی چون دانشی درباره ی نحوه مصاحبه کردن ندارند اکثرا از دید کارفرما نامناسب طلقی میشوند و شانس استخدام خود را از دست میدهند. موارد جانبی در مصاحبه آنقدر تاثیر گذار است که در شرکت ها معروف که معمولا برای یک عنوان شغلی تعداد زیادی تقاضا وجود دارد پس از یکسان بودن دانش فنی به همین نکات جانبی کع در ادامه آن را بررسی میکنیم میپردازند. پس این نکات از اهیمت بالایی برخورددار میباشد، همراه ما باشید.

پیشنهاد میشود مقاله دلیل شکست استارتاپ ها را مطالعه نمایید.

سرعت اینترنت خود را چک کنید!

یکی از موارد مهمی که روی برگزاری مصاحبه های آنلاین بسیار تاثیرگذار است، اینترنت میباشد. عدم داشتن اینترنت قوی یعنی شما نمیتوانید به مکالمه خوب و حرفه ای بپردازید و همین نکته روی رد شدن شما تاثیرگذار است. فرض کنید در طول تایم برگذاری مصاحبه همش قطع و وصل شوید، چه اتقافی میافتد؟

رشته کلام از دستتان در میرود، شخص محاصبه کننده بادیدن این شرایط سوالات اساسی و مهم خود را نمی پرسد و مدام سعی دارد که هرچه زودتر مصاحبه خود را به اتمام برساند. ممکن است هنگام قطع و وصلی اینترنت نتوانید منظور خود را به خوبی به شخص مصاحبه کننده برسانید، همین موضوع موجب به سو تفاهم هم خواهد شد. پس حتما قبل از برگزاری مصاحبه از بالا بودن سرعت اینترنت خود  مطمئن شوید و برای اینکه محکم کاری کنید، در صورت امکان یک یا دو اینترنت برای زاپاس داشته باشید که اگر با مشکل مواجه شدید بتوانید آن را کنترل نمایید.

سرعت اینترنت به صورت مستقیم روی کیفیت صدا و تصویر شما تاثیرگذار است. اگر میخواهید قبل از مصاحبه سرعت اینترنت خود را چک کنید باید حتما سرعت آپلود را چک کنید و نه سرعت دانلود!

البته اگر هنگام مصاحبه از لحاظ اینترنت دچار مشکل شدید خونسردی خود را حفظ کنید و با حفظ آرامش سعی کنید اینترنت دیگری را جایگزین کنید. این موارد ممکن است برای هر شخصی پیش بیاید مهم ترین نکته این است که بتوانید این موارد را مدیریت کنید تا تاثیری روی روند مصاحبه شما نداشته باشد

مکان ساکت و مناسبی را انتخاب کنید!

یکی از نکات بسیار مهمی که روی کیفیت مصاحبه بسیار تاثیرگذار است، انتخاب مکانی مناسب برای مصاحبه است. حتما قبل از مصاحبه آنلاین به انتخاب مکان دقت نمایید. پشت فرمان، وسط مهمانی، وسط پاساژ، رستوران هنگام غذا خوردن، سینما و… هیچ کدام مکان مناسبی برای برگذاری مصاحبه نیست. شما باید در یک اتاق ساکت و با امکانات مناسب مصاحبه خود را آغاز کتید! صدای اضافه ای نباید در اتاق در جریان باشد به علت اینکه حواس شما را هنگام صحبت پرت خواهد کرد و در بدبینانه ترین حالت ممکن است فرد مصاحبه کننده تمرکز کافی برای مصاحبه با شما را پیدا نکند که اگر این اتفاق بیفتد متاسفانه شما در مصاحبه پیروز نخواهید شد. برای محکم کاری بهتر است قبل از شروع مصاحبه خوانواده خود را در جریان بگذارید تا در طول برگذاری نهایت همکاری را با شما داشته باشند.

دوربین و میکروفون خود را قبل از مصاحبه چک کنید!

یکی از مهم ترین ابزار های شما برای برگذاری مصاحبه آنلاین داشتن دوربین و میکروفون مناسب برای مصاحبه میباشد. دوربین شما باید از کیفیت کافی برخورددار باشد. تصاویر را به خوبی برای فرد مصاحبه کننده ارسال کند. میکروفون شما باید سالم باشد، صدا ها باید به درستی و بدون خش منتقل شود. هر کدام از این موارد اگر ایراد داشه باشد کیفیت کار شما را به شدت پایین می آورد و روی روند مصاحبه نیز تاثیرگذار است. پیشنهاد میشود حتما قبل از مصاحبه تمامی این موارد را چک نمایید و از درست بودن آن اطمینان داشته باشید. اگر لپ تاپ شخصی دارید بهتر است از این وسیله برای انجام مصاحبه استفاده کنید. گوشی همراه خود را کنار دست خود نگه دارید تا اگر مشکلی پیش آمد بتوانید به وسیله گوشی همراه خود ادامه مصاحبه را انجام دهید.

پیشنهاد میشود مقاله خدمات پس از فروش چیست؟ را مطالعه نمایید.

ابزار مصاحبه خود را نصب نمایید.

هر شرکت و کسب و کاری با توجه به زیر ساختی که دارد یک پلتفرم را برای مصاحبه آنلاین به کارجو معرفی مینماید. حتما قبل از شروع شدن مصاحبه اگر نیاز است تا پلتفرم را نصب نمایید این کار را انجام داده و به روزهای آخر مصاحبه موکول نکنید! حتما در صورت امکان یک تست از آن بگیرید تا از درست بودن تمامی موارد اطمینان داشته باشید. معمولا شرکت ها از پلتفرم هایی مانند گوگل میت، واتس اپ و… استفاده مینمایند. اگر با استفاده از این ابزار های آشنایی ندارید بهتر است قبل از شروع مصاحبه درباره ی نحوه کارکرد این ابزار ها اطلاعات داشته باشید. در همین راستا پیشنهاد میشود مقاله معرفی ابزار های رایگان برای برگذاری جلسات را مطالعه نمایید.

لباس مناسب انتخاب کنید!

درست است که شما در منزل تشریف دارید ولی این دلیل نمیشود که با لباس نا مناسب سر مصاحبه حضور داشته باشید، لباس شما باید مناسب و در شان مصاحبه آنلاین باشد. یکی از مواردی که بسیار روی انتخاب شما تاثیرگذار است این است که باید حتما با پوشش مناسب و ظاهر آراسته در تایم مصاحبه حضور داشته باشید. این کار نوعی احترام شما به تایم مصاحبه است و روی دید کارفرما بسیار تاثیر گذار است.

حتما هنگام مصاحبه انرژی خوبی داشته باشید!

انرژی ای که شما هنگام مصاحبه دارید از اهمیت بالایی برخوردار است، هرچه انرژی بهتری و بیشتری را به شخص مصاحبه کننده منتقل کنید، روند مصاحبه بهتری و موفق تر پیش میرود. سعی کنید چند ساعت قبل از مصاحبه استراحت و خواب کافی ای داشته باشید در روند مصاحبه آنلاین خللی پیش نیاید. اگر قبل از تایم مصاحبه برای شما مشکلی پیش آمد سعی کنید تا قبل از شروع مصاحبه انرژی خود را مثبت کنید این کار را میتوانید با گوش دادن پادکست های متنوع و خواندن مقالات انگیزشی انجام دهید.

به سوالات مصاحبه کننده گوش دهید!

یکی از مواردی که حتما باید آن را رعایت کنید این است که به دفت به سوالات مصاحبه کننده گوش دهید و سپس پاسخ دهید، خیلی از مواقع ممکن است وسط حرف مصاحبه کننده صحبت کنید و یا اصلا منظور شخص را به خوبی متوجه نشوید که در این مواقع نیاز است حتما به تمامی صحبت ها و پرسش های مصاحبه کننده گوش دهید تا بتوانید بهترین پاسخ را ارائه دهید.

پیشنهاد میشود مقاله بیزینس پلن چیست؟ را مطالعه نمایید.

اگر سوالی برایتان پیش آمده حتما بپرسید!

برخی از افراد در حین مصاحبه فکر می کنند که تنها باید شنوده و پاسخ دهنده به سوالات باشند و اگر سوالی برایشان پیش آمد نپرسند، ولی واقعیت امر این نیست و شما باید اگر سوالی در ذهنتان پیش آمده حتما در حین مصاحبه بپرسید ولی این نکته را توجه داشته باشید که در تایم مناسبی سوالات خود را بپرسید. مثلا میتوانید سوالات خود را یادداشت کنید و در انتهای مصاحبه زمانی که به شما تایم داده شد، مشکلات خود را مطرح نمایید.

ارتباط چشمی برقرار کنید!

یکی از موارد بسیار مهمی که در مصحبه های حضوری تاثیر گذار است این است که باید بتوانید ارتباط چشمی با فرد مصاحبه کننده برقرار کنید. این کار را در مصاحبه های غیر حضوری هم باید انجام دهید. بدین صورت که سعی کنید از دوربین لپ تاپ یا موبایل به جلو نگاه کنید. حواس خود را پرت کارهای دیگر نکنید، مثلا حین مصاحبه کارها اضافی را کنار گذاشته و تنها به فرد مصاحبه کننده توجه کنید. داشتن این ارتباط چشمی باعث میشود که در حین مصاحبه روند خیلی بهتری را داشته باشید.

مصاحبه آنلاین

خوردن و آشامیدن ممنوع!

فکر نکنید چون در خانه حضور دارید میتوانید همان عادت های داخل خانه را حین مصاحبه داشته باشید. خوردن و آشامیدن جایش در وسط مصاحبه نیست، قبل از شروع مصاحبه میتوانید تمامی کار های ضروری خود را انجام دهید و در هنگام شروع مصاحبه لطفا از انجام کار های غیر عرف بپرهیزید. این کار باعث برهم ریختن تمرکز همگی میشود و حتی جنبه زیاد خوبی در روند مصاحبه شما نخواهد داشت.

آن تایم در مصاحبه حاضر شوید!

یکی از مواردی که بسیار در مصاحبه چه حضوری و چه به صورت آنلاین تاثیر گذار است، وقت شناسی میباشد. اگر شرکتی به شما تایم مصاحبه ساعت 5 را میدهید شما باید حداقل یک ربع زودتر آماده مصاحبه باشید. فرد مصاحبه کننده نباید مدت ها منتظر شما باشد تا بالاخره شما آماده شوید. به غیر از داشتن رزومه خوب برای استخدام باید به نکات جانبی همانند وقت شناسی هم توجه کنید.

در مورد شرکت تحقیق کنید!

همانطور که شما برای شرکت رزومه ارسال میکنید و این افراد راجب به شما تحقیق میکنند، شما هم پس از تعیین تایم مصاحبه باید در مورد شرکت تحقیق نمایید. شما هم باید دید کلی از روند شرکت، نوع فعالیت، سابقه کسب و کار و… داشته باشید این باعث میشود تا با دید بهتری بتوانید مصاحبه خود را انجام دهید.به وب‌سایت رسمی شرکت سر بزنید و سعی کنید تا جای ممکنه در مورد فعالیت‌ها و بخش‌های مختلف شرکت و همین‌طور بخشی که قرار است شما با آن همکاری کنید اطلاعات کسب کنید. نکات مهم یا سوالاتی که برایتان مطرح می‌شود را روی کاغذ یادداشت کنید تا در جلسه مصاحبه آن‌ها را مطرح کنید.

پیشنهاد میشود مقاله دلیل شکست استارتاپ ها را مطالعه نمایید.

روزمه خود را بلد باشید!

متاسفانه خیلی از افراد هستند که درباره ی روزمه خود اطلاعات کافی ندارند. زیرا معمولا ویراستاری رزومه را به افراد دیگری میدهند و پس از دریافت فایل رزومه آن را مطالعه نمیکنند و همین کار باعث میشود اطلاعات کافی در این زمینه نداشته باشند که اگر شما درباره ی فایل رزومه ارسالی به شرکت ها اطلاعات کافی نداشته باشید جنبه مثبتی برای شما به همراه نخواهید داشت.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی راهنمای مصاحبه آنلاین صحبت کنیم و نکات کاربردی را در این زمینه بیان کنیم. حتما به نکات کاربردی گفته شده در این مقالات دقت نمایید تا بتوانید در نهایت بهترین نتیجه را کسب کنید. مهم ترین نکته ای که لازم است در مصاحبه آنلاین به آن توجه داشته باشید این است که خونسردی خود را حفظ کنید و اصلا استرس نداشته باشید. افرادی هستند که مداوم به این قضیه فکر میکنند که اگر به هر دلیلی اینترنت قطع شود و یا مشکلی در فرآیند مصاحبه پیش بیاید چه کار کنند؟ فکر کردن به همین موارد باعث میشود تا در شما استرس ایجاد شود که در روند مصاحبه به شدت تاثیر گذار است. اگر تجربه ای در این زمینه دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید..شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *