هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
پیدا کردن علاقه شغلی برتر آموز

راهکار های پیدا کردن علاقه شغلی

دسته بندی : کسب و کار
1401/09/02

همیشه ما انسان‌ها به دنبال این هستیم که بتوانیم شغل مورد علاقه خود را پیدا نماییم ، چون اگر به شغل خود علاقه داشته باشیم می‌توانی عملکرد خوبی را از خود به جای بگذاریم. متاسفانه تمامی انسان‌ها در طول عمر نمی‌توانند شغل مورد نظر خود را پیدا کردند ، افراد یا علاقه شغلی خود را نمی‌شناسند و یا در این زمینه به اندازه کافی خوش شانس نیستند ، در این سری از مقالات برتر آموز ما قصد داریم تا به طور کامل به توضیح این بپردازیم که چگونه می‌توانیم علاقه شغلی خود را پیدا نماییم . همراه ما باشید.

راهکار های پیدا کردن علاقه شغلی موضوعی ترند این روزها که تمامی افراد به دنبال این هستند که بتوانند یک شغل طبق علاقه خود داشته باشند.

افراد زیادی روزانه به سر کارهایی می‌روند که هرگز به آن علاقه ندارند که خوب طبیعتا این موضوع روی کیفیت زندگی آنها تاثیر گذار است.

آنچه که شما در این مقاله می‌آموزید:

  • چرا باید علاقه شغلی خود را در طول زندگی پیدا نماییم؟
  • علاقه چیست؟
  • راهکار های پیدا کردن علاقه شغلی

چرا باید علاقه شغلی خود را در طول زندگی پیدا نماییم؟

خوب طبیعتا ما افراد برای ادامه زندگی و برآورده کردن نیازهای خود مجبور هستیم تا کار کنیم. انواع و اقسام راه‌های مختلف برای برای کار کردن و پول درآوردن وجود دارد و تعداد زیادی از افراد در سازمان‌ها و مراکز در حال فعالیت هستند.

اما آیا تمامی این افراد با علاقه به کار مشغول هستند؟

اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم متاسفانه خیر!!

اکثر افراد که در مراکز و سازمان‌ها مشغول به کار هستند متاسفانه علاقه کافی به شغل خود ندارند و تنها برای امرار معاش مجبور هستند تا به این مشاغل ادامه بدهند.

این که شما به کار خود علاقه نداشته باشید روی کیفیت کار و وظایف نیز تاثیر گذار است.

بر اساس آمار و ارقامی که ار جانب شرکت‌ها و سازمان‌ها مشخص شده است افرادی که علاقه به کار خود ندارند معمولا بازدهی آنها در کار نسبت به سایر افراد کمتر است.

همین آمار ساده کافیست تا به این پی ببرید علاقه شما حتی روی بازدهی به کار هم تاثیر گذار است.

علاقه شغلی فقط روی بازدهی کار تاثیر نمی‌گذارد بلکه حتی روی زندگی شخصی شما نیز تاثیر گذار است.

فکر کنید که شما همواره مشغول کاری باشید که به آن علاقه ندارید خوب همین مورد باعث می‌شود تا انرژی شما در طول روز کار کردن کم بشود.

این کمبود انرژی در زندگی شخصی شما نیز تاثیر گذار است و خوب طبیعتا هیچ فردی دوست ندارد تا از زندگی شخصی خود برای کار باز بماند.

بعد از این که علاقه شغلی را پیدا کردید باید به دنبال یک شغل مناسب در راستای علاقه خود باشید که در مقاله چگونه شغل مناسب پیدا نماییم؟ به خوبی راجب به این موضوع توضیح داده‌ایم.

علاقه چیست؟

در این بخش قبل از این که به سراغ موارد کلی برویم ترجیح دادیم راجب به مفاهیم پایه کمی صحبت نماییم.

در لغت علاقه به این معناست که شما میل و رغبت به انجام کاری و یا موضوعی را داشته باشید. همین حس علاقه به شما کمک می‌کند تا یکسری از کارها را انجام و یکسری دیگر را انجام ندهید.

حس علاقه در تمامی افراد وجود دارد منتهی فرق افراد اینجاست که برخی به این حس اهمیت می‌دهند و برخی دیگر با شرایط سنجی به حس علاقه خود اهمیت می‌دهند.

به عبارت ساده تر یک شخص رو در نظر بگیر که به کار طراحی و نقاشی خیلی علاقه داره اما خوب به خاطر شرایط اقتصادی و امرار معاش مجبوره که در یک شرکت به عنوان کارمند فعالیت داشته باشه ، این فرد با توجه به شرایط حاکم در زندگی خودش به علاقش بها نداده و بر عکس تعداد زیادی فرد وجود دارد که با توجه به شرایط به علاقه خودش اهمیت داده و الان در حال فعالیت است.

راهکار های پیدا کردن علاقه شغلی

حالا که با اهمیت علاقه شغلی آشنا شدیم می‌خواهیم بررسی نماییم که چگونه علاقه شغلی خود را پیدا نماییم.

شاید فکر کنید که الان قرار است مسائل خیلی سخت و پیچیده را بررسی نماییم ولی اصلا این گونه نیست تنها شما در این مرحله الفبای پیدا کردن علاقه را آموزش می‌بینید!

نقط قوت خود را شناسایی نمایید.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های شناسایی علاقه این است که در مرحله اول باید نقاط قوت خود را شناسایی نمایید. در برخی از افراد در همین مرحله اول افراد علاقه خود را پیدا می‌کنند.

ما به کارهایی علاقه داریم که بهمون حس خوب می‌دهند و در نهایت موفقیت برای ما به همراه دارند ، خود نقاط مثبت هم دقیقا این رفتارها را دارند.

سعی کنید نقاط مثبت خود را پرورش بدهید و روی آن سرمایه گذاری کنید زیرا شما می‌توانید از طریق آنها به کسب درآمد برسید.

راهکارهای پیدا کردن علاقه شغلی برتر آموز

مهارت‌های خود را بررسی نمایید!

هر انسان روی موضوعی خاصی مهارت دارد و می‌تواند آن را انجام بدهد ، مهارت‌ها در طول زندگی انسان به دو دسته اکتسابی و ذاتی تعریف می‌شود. برای مثال در برخی از خانواده‌ها می‌بینیم که تمامی فرزندان در نقاشی استعداد دارند ، خوب استعداد این افراد ذاتی است و در وجودشان قرار گرفته است.

برخی دیگر از استعدادها در طوب زندگی اکتسابی است و شما می‌توانید با تمرین و تکرار روی آن مسلط بشوید.

برلی مثال شما با انجام تمرینات با برنامه ریزی خوب به یادگیری موسیقی می‌پردازید و پس از گذشت زمان خاصی می‌توانید در این زمینه مهارت داشته باشید.

سعی کنید در مرحله اول روی مهارت‌های ذاتی سرمایه گذاری نمایید.

مهارت‌های ذانی در استعداد و توانایی‌های شما وجود دارد و تنها کافیست آن را پرورش بدهید.

مهارت‌های اکتسابی نیاز به صرف زمان و هزینه برای پرورش دارند و در نهایت در بهترین شکل ممکن در وجود شما ظاهر می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و برای این که بتوانید به صورت بیشتری روی مهارت‌های خود تمرکز داشته باشید پیشنهاد می‌شود مقاله مهارت یادگیری چیست؟ را مطالعه نمایید.

بررسی کنید که چه کاری شما را خوشحال می‌کند!

اگر کاری شما را خوشحال کند و حس رضایت در شما را بوجود بیاورد قطعا شما به آن کار علاقه دارید.

این حس خوشحالی می‌تواند برای انجام دادن یک کار و یا دیدن یک فرآیند باشد. این حس خوشحالی را در خود جدی بگیرید و سعی کنید در مسیر آن حرکت نمایید.

برای مثال من همیشه از رفتن به کلاس بان لذت می‌بردم و خوب طبیعتا از انجام این کار خوشحال بودم ، این کار باعث می‌شد تا مهارت اکتسابی در من پرورش پیدا کنه ! خوب من به این حس خوشحالی بها دادم و با تلاش و مشاهده آموزش زبان انگلیسی تونستم که یک روز به تدریس زبان برسم. این یعنی که الان کاری را انجام می‌دهم که از انجام دادن آن خوشحالم و به این شغل علاقه دارم!

سعی کنید اطلاعات خود را افزایش دهید!

شما همواره باید تلاش نمایید تا بتوانید اطلاعات عمومی خود را در زمینه‌های مختلف افزایش بدهید تا در همین میان علاقه خود را پیدا نمایید. اطلاعات عمومی خود را می‌توانید از طریق راه‌های مختلفی افزایش بدهید!

خوب امروزه شبکه‌های اجتماعی تاثیر زیادی روی افزایش عمومی افراد دارد. با عضویت در شبکه‌های مختلف مانند اینستاگرام و توییتر می‌توانید به دنیایی از اطلاعات دست پیدا نمایید. اگر کار با شبکه اجتماعی را بلد نیستید پیشنهاد می‌شود با مطالعه آموزش اینستاگرام  اطلاعات خود را افزایش دهید.

شما می‌توانید با مطالعه در مورد فرآیندهای مختلف اطلاعات خوبی را بدست بیاورید. اکثر افراد هنگام مطالعه و افزایش اطلاعات عمومی خود به موضوعات مختلف علاقه مند می‌شوند و ترجیح می‌دهند که ادامه فعالیت خود را در این زمینه پیش ببرند.

یکی دیگر از راهکارهای افزایش اطلاعات عمومی مطالعه بلاگ‌های سایت‌های مختلف است ، برای مثال شما به حوزه دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید می‌توانید با مطالعه بخش‌های مارکتینگ و اطلاعات روز کسب و کار به مقاله‌های مفیدی دسترسی داشته باشید.

بررسی کنید که بیشتر هزینه‌های شما صرف چه کاری می‌شود.

یکی از فرآیندهایی که شما با استفاده از آن می‌توانید به علاقه خود پی ببرید این است که باید بررسی کنید در طول ماه برای چه چیز‌هایی بیشتر هزینه می‌کنید. اصولا افراد برای مواردی پول خرج می‌کنند که به آن علاقه دارند.برای مثال کتاب می‌خرید ، به سینما می‌روید ، فیلم آموزشی تهیه می‌کنید ، کلاس‌های مختلف آموزشی مانند زبان و موسیقی تهیه می‌کنید و….

با بررسی کردن این موارد در اکثر اوقات می‌توانید به علاقه خود برسید و در آن مسیر فعالیت نمایید.

به گفت و گو و تعامل با افراد بپردازید!

زمانی که شما با افراد مختلف به تعامل می‌پردازید باعث می‌شود تا راجب به موضوعات مختلف صحبت نمایید. بیشتر اوقات شما در میان این صحبت‌ها و گفت و گوها به مباحثی پی می‌برید که به آن علاقه دارید ، اصلا شاید سخنوری و سخنرانی و برقرای تعامل با افراد مختلف علاقه شما باشد.

برای همین از کوچکترین نکات برای پیدا کردن علاقه خود دریغ نکنید.

به جزئیات زندگی اهمیت بدهید!

گاهی اوقات استعدادهای ما در همین جزئیات نهفته است.

برای مثال آب دادن به گیاهان ، کاشت گل و گیاه ، آشپزی ، تدریس به فرزندان و یا اشخاص دیگر ، صحبت درباره مسائل روز ، رسیدگی به فنی ماشین و…. مواردی است که در روزمره اتفاق می‌افتد و ما شاید اصلا متوجه علاقه خود نشویم.

برای این که به این کارها توجه کنید پیشنهاد می‌شود که حتما کارهای روزمره خود را یادداشت کرده و به آنها اهمیت بدهید.

مسیرهای شغلی مورد علاقه خود را بررسی کنید.

گاهی اوقات ما فکر می‌کنیم به کاری علاقه داریم اما وقتی به مسیر شغلی آن فکر می‌کنیم از انجام این کار پشیمان می‌شویم.

طبیعتا می‌دانیم که در مفهوم علاقه چیزی به عنوان پشیمانی وجود ندارد و قتی این حس اتفاق می‌افتد نشان دهنده این است که علاقه اولیه به صورت قلبی نبوده و با فقط دوست داشتیم این کار را انجام بدهیم.

مثلا فردی که دوست دارد یک وکیل بشود و زمانی که راجب به مسیر شغلی با آن صحبت می‌کنیم متوجه می‌شویم که اصلا علاقه‌ای به حفظ کردن ندارد و خوب شغل وکالت پر از حفظ کردن ماده‌های قانون است.

یا شخصی که دوست دارد به تدریس ریاضیات بپردازد اما اصلا استعدادی در درس ریاضی ندارد.

حتما ایت موضوع را جدی بگیرید و سعی کنید که در راستای آن تلاش نمایید.

اگر فکر می‌کنید که به مسیرهای شغلی واقف نیستید می‌توانید از یک مشاور شغلی کمک بگیرید.

مشاور شغلی کسی است که به کل مسیر شغلی واقف است و می‌تواند تمام جزئیات مسیر را برای شما ترسیم کند.

راه های پیدا کردن علاقه شغلی برتر آموز

شغل‌های مختلف را تجربه کنید.

اگر هنوز موفق نشدید که علاقه خود را پیدا می‌کنید می‌توانید به صورت عملی شغل‌های مختلف را بررسی کرده و در نهایت آن کاری که علاقه دارید را انتخاب نمایید.

شرکت‌های مختلفی هستند که دوره‌های کارآموزی برای یاد دادن مهارت به افراد قرار می‌دهند و پس از اتمام دوره در صورت رضایت استخدام می‌شوید.

برای این که علاقه خود را پیدا کنید می‌توانید در این دوره‎‌های کارآموزی شرکت کنید.

ویزگی مثبت دوره‌های کارآموزی این است که در کنار آموزش به صورت عملی کار را فرا می‌گیرید و اگر علاقه نداشته باشید می‌توانید شغل را ترک کنید.

دوران کارآموزی زمان پرورش استعداد و توانایی‌های شما است پس حتما این دوران را جدی بگیرید ، حتی ممکن است در اولین دوره کارآموزی به شغل خود علاقه داشته باشید و آن را ادامه بدهید.

در مسیر پیدا کردن علاقه خود شجاع باشید!

اگر در طول زندگی از انجام دادن کارهای جدید بترسید هیچگاه نمی‌توایند علاقه خود را پیدا کنید.

برای پیدا کردن علاقه باید از حاشیه امن خود بیرون بیایید و به دنیای بیرون سلام بدهید!

تا زمانی که از تجربه کردن و انجام فعالیت جدید بترسید هیچ موقع در پیدا کردن استعدادهای خود موفق نخواهید شد.

سخن آخر:

در مقاله راهکار های پیدا کردن علاقه شغلی سعی کرده‌ایم به طور کامل راجب به این موضوع توضیحات کافی بدهیم. هدف ما این است که افراد همواره بتوانند در شغل‌هایی فعالیت داشته باشند که بیشترین استعداد و علاقه را در آن دارند.

این که شغل شما با توجه به استعداد و علاقه‌ی شما باشد علاوه بر بازدهی در کار روی کیفیت زندگی شما تاثیر گذار است و درآمد شما نیز شیرین‌تر خواهد بود.

اگر تجربه‌ای در زمینه راهکار های پیدا کردن علاقه شغلی دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *