اگر بخواهیم بیزینسهای موفق را بر اساس هرم مازلو تعریف کنیم، یکی از نیازهای اساسی ما انسانها پوشاک است. از طرفی با رشد صنعت مد و فضای مجازی این نیاز به صورت قابل توجهای رشد داشته است. از این رو ما در این مقاله در سایت برترآموز میخواهیم در مورد نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس صحبت کنیم. این حوزه برخلاف گذشته دستخوش تغیرات زیادی شده است.
در گذشته افراد سعی میکردند لباس مورد نظر خود را از نزدیک ببینند، لمس کنند، تست کنند و در نهایت خریداری کنند. با توجه به این مراحل خرید اینترنتی دیگر معنایی ندارد. اما امروزه کاملا این مسیر متفاوت است. افراد در شبکههای اجتماعی و سایتهای مختلف به دنبال مدلهای جدید لباس مورد نظر خود میگردند و سپس شروع به تحقیق در مورد پارچه و کیفیت دوخت آن میکنند و در نهایت با مقایسه قیمتها و شرایط ارسال خرید خود را انجام میدهند.
این سبک بیزینس یک معامله برنده – برنده است، چرا که شما به عنوان یک خریدار زمان خود را به علت ترافیک و رفت و آمد از بین نمیبرید، میتوانید به مدلهای بیشتری از لبای مد نظر خود درسترسی داشته باشید، زحمت جابه جایی بین مغازههای مختلف را متحمل نمیشوید، در صورت بروز مشکل توانایی پیگیری دارید، نظرات دیگران را به طور صادقانه راجب این سبک پوشاک مطالعه میکنید و… .
برای فروشنده نیز مزایای قابل توجهای وجود دارد از جمله امکان داشتن تنوع محصولات بالاتر، صرفه جویی در هزینه ملک برای فروش لباس، بدون نیاز به حضور فیزیکی او توانایی خرید کردن دارید، به دلیل کاهش برخی از هزینههای جانبی حاشیه سود بالاتری خواهد داشت، از ابزاربازاریابی نوین برای دسترسی به مشتریان بیشتر میتواند استفاده کند و… . زمانی که شما فروشگاه اینترنتی لباس خود را راه اندازی کردید، یکی از مواردی که میتواند منجر به افزایش بازدید از سایت شما و به طبع آن افزایش فروش شما میشود، داشتن سئو قوی برای سایت است. از این رو ما در مجموعه برترآموز برای شما یک دوره کامل و جامع تحت عنوان « آموزش سئو » طراحی کردهایم که شما به صورت کاربردی میتوانید از آن استفاده کنید.
شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس قبل از هرکاری باید بیزینس مدل مربوط به نوع فعالیت خود را در صنعت پوشاک به صورت واضح و دقیق مشخص کنید، تا بدانید در چه بخشهایی نیازمند هزینه بیشتر و زمان بیشتر و تمرکز بالاتری هستید. از طرفی شما زمانی که شروع به راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس میکنید، ممکن است سرمایه محدود داشته باشید و یا ممکن است تجربه کافی در این حوزه نداشته باشید و یا با فضای رقابت اینترنتی آن آشنایی نداشته باشید، از این رو بیزینس مدل و تحقیقات در این حوزه میتواند راهنمای شما باشد. این یکی از مهمترین نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس است. با ما تا پایان این بخش همراه باشید.
اگر شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس خود در ابتدای کار سرمایه کمی دارید و از طرفی زمان کافی نیز ندارید به شما توصیه میکنم به جزئیات این بخش دقت و توجه فراوان داشته باشید. البته یکی دیگر از مزایای این بخش این است که شما نیاز به سابقه طولانی و یا تخصص خاصی ندارید. شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس بر اساس این مدل نیاز به یک سایت با رتبه مناسب برای نمایش محصولات خود دارید، نیاز به تسلط روی برنامههای ادیت دارید و در نهایت نیاز به یک و یا دو شریک تجاری برای انجام بهتر و دقیق تر امور در این حوزه خواهید داشت.
شما در ابتدا تصاویر و طرحهایی که به نظر شما طرفداران بسیار زیادی دارند را روی لباسها قرار میدهید و با استفاده از برنامههای ادیت عکس آن را به صورت طبیعی و آماده در سایت خود قرار میدهید و منتظر میشوید تا کاربران شما و یا بهتر است بگوییم مشتریان شما از یکی از این طرحها استقبال کند و آن را به سبد خرید خود اضافه کند. تا این قسمت از فرآیند فروش برای شما هیچ هزینهای نداشته است. سپس شما به تولید کننده پوشاک و یا مغازه داری که در مورد قیمت، کیفیت، دوخت و تنوع لباس با او از قبل مذاکره کردهاید مراجعه میکنید و لباس را تحویل میگیرید و سپس محصول را به یکی از مراکز چاپ میدهید و در مدت زمان کوتاهی محصول شما آماده میشود و محصول را برای مشتری خود ارسال میکنید. زمانی که شما مقداری اعتبار و تجربه در این بخش بدست آوردید، تمام این فرآیند را به صورت غیر حضور و تلفنی انجام میدهید به این صورت که به فروشنده لباس اطلاع میدهید که لباس را برای مرکز چاپ ارسال کند و مرکز چاپ نیز بعد از دریافت و آماده سازی محصول، لباس نهایی را برای مشتری شما ارسال میکند و کل این فرآیند به صورت غیر حضوری انجام خواهد شد. راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس به روش پرینت بر اساس تقاضا مزایا و معایب خودش را دارد و نمیتوان گفت این روش، یک روش صد در صد موفق است و شما با این روش به ثروت خارق العاده و زیاد دسترسی پیدا کردهاید.
همانطور که متوجه شدید، شما قرار است لباس ساده بدون هیچ طرح و مدل را از یک تامین کننده عمده پوشاک تهیه کنید و آن را به یکی از مراکز چاپ ارسال کنید و سپس به مشتری تحویل دهید. در این مسیر شما باید سعی کنید از کیفیت لباسی که قرار است تهیه کنید و همچنین قیمت مناسب آن اطمینان حاصل کنید و در مرحله بعد نیز مرکز چاپی که قرار است، طرح مورد نظر شما را چاپ کند باید کار خود را به صورت با کیفیت و دقیق انجام دهد تا محصولی که از جانب شما به دست مشتری میرسد هیچگونه نقص و ایرادی نداشته باشد.
یکی از نکات منفی که در این روش ممکن است شما را آزار دهد، به سبب سادگی کار و وجود رقبا ممکن است که شما نتوانید حاشیه سود خود را بالا ببرید در این صورت مهم ترین کاری که شما میتوانید انجام دهید. کاهش قیمت تمام شده محصولات است که شما بواسطه مذاکره با تامین کننده و پردازشگر محصولات خود میتوانید این امر را حاصل کنید. زمانی که شما به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس هستید، قطعا در مراحل مختلف نیاز به مذاکره کردن خواهید داشت. از این رو به شما پیشنهاد میدهم با مراجعه به بخش مقالات سایت برترآموز از مقاله « چگونه به یک مذاکره کننده تبدیل شویم » استفاده کنید.
راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس با روش چاپ اسکرین در ابتدا ممکن است شبیه به روش پرینت بر اساس تقاضا باشد اما تفاوتهای مهمی دارد که شما نمیتوانید از آن چشم پوشی کنید. با ما تا پایان این بخش برای شناخت بهتری این روش همراه باشید.
شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بر اساس چاپ اسکرین به سراغ تامین کنندگان عمده محصولات پایه مانند تیشرت میروید و محصول پایه خود را در دو یا چند رنگ به صورت عمده خریداری میکنید و به انبار خود انتقال میدهید. در صورت داشتن سرمایه اولیه بالا یک دستگاه چاپ دیجیتال خریداری میکنید که به شما امکان چاپ تصویر را نیز میدهد. اما در صورتی که میزان سرمایه اولیه شما به اندازه کافی نیست از دستگاه چاپ اسکرین استفاده میکنید. شما در این روش ممکن امکان چاپ تصایر برای روی پارچه را ندارید اما میتوانید با استفاده از طرحهای گرافیکی و یا برخی از طرحهای کلاسیک خاص این مشکل را پوشش دهید و با اطمینان میتوانید به برند سازی خود مشغول شوید. در مرحله بعد شما به سراع مراکز پخش این سبک لباسهای میروید و با آنها قرارداد همکاری امضاء میکنید.
به عنوان مثال شما میتوایند به مراکز فروش پوشاک ورزشی مراجعه کنید و با آنها برندسازی خود را قوی تری کنید. در وهله بعد میتوانید روی سایت اینترنتی خود تمرکز کنید و محصولات خود را با برند شخصی خود به بازار عرضه کنید. شما در مرحله قبل برای نیاز سنجی بازار از برخی از فروشگاه فیزیکی استفاده میکردید که با توجه به قدرت و سرعت ابزار بازاریابی نوین میتوانید از این مرحله فاکتور بگیرید.
شما برای راه اندازی فروشگاه لباس بر اساس دوخت سفارشی نیاز دارید تا یک تیم حرفهای در کنار خود داشته باشید. شما نمیتوانید همزمان هم سایت خود را مدریت کنید و هم به خرید پارچههای مخصوص بپردازید و هم پیگیری سفارشات را انجام دهید و از طرفی دوخت لباس شخصی بدون داشتن اندازههای دقیق فرد ممکن است برای شما دردسرهای زیادی داشته باشد.
شما در این روش ممکن است حاشیه سود بسیار بالاتر و برندسازی شخصی قویتری داشته باشید، اما چالشهای خاص خود را نیز در این روش تجریه خواهید کرد. این روش معمولا برای کسانی مناسب است که به صورت مخصوص سابقه چند ساله فعالیت در رشته خیاطی را دارند و از طرفی در حال حاضر به فکر توسعه جدی کار خود میباشند.
شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس بر اساس مدل همکاری در فروش باید در ابتدا دسته بندی فعالیت خود را مشخص کنید. شما قرار است برای کدام دسته افراد لباس تهیه کنید. شما قرار است لباس کودک کار کنید، شما قرار است لباس بانوان را کار کنید و… علت این موضوع این است که شما بهتر است برند خود به به نیچ مارکتینگ با یک دسته بندی پوشاک راهاندازی کنید و سپس به سراغ دسته بندیهای دیگر بروید. چنانچه می خواهید بیشتر درباره همکاری در فروش بدانید، توصیه میکنم مقاله همکاری در فروش در سایت برترآموز را مطالعه کنید.
شما در ابتدای کار در سایت خود تعدادی محدود از یک دسته بندی را بارگذاری میکنید، تا نیازسنجی بازار خود را انجام دهید و سپس در مرحله بعد به سراغ گسترش کار خود میروید. بهتر است در ابتدا با یک دو تامین کننده از دسته بندی لباس مورد نظر خود وارد مذاکره شوید و لباسهای مدنظر خود را تهیه کنید و سپس از مطمئن شدن از بازار فروش خود به سراغ خرید عمده بروید و حاشیه سود خود را افزایش دهید. در بخشهای بعدی نکات مهمی را مطرح میکنیم که برای این سبک راهاندازی فروشگاه اینترنتی لباس مناسب تر است.
یکی از مهمترین ویژگیهای یک سایت فروشگاه لباس اینترنتی داشتن ریسپانسیو قوی است. مشتری در این صورت میتواند در هرتایمی از شبانه روز با هر وسیلهای به سایت شما سربزند و به تماشای محصولات شما بپردازد و محصول مورد نظر خود را از شما خریداری کند. متاسفانه این موضوع حتی در برخی از سایتهای مطرح نیز با مشکل مواجه است. زمانی که شما برای مشاهده به عنوان مثال پیراهنهای کت و شلواری با تلفن همراه به سایت آنها مراجعه میکنید، اصلا رابط کاربر مناسبی مشاهده نمیکنید و نه میتوانید به درستی محصولات را مشاهده کنید و نه میتوانید به درستی به خرید بپردازید و فقط باید از طریق سایت اقدام به چنین کاری کنید. اگر شما به فکر فروش مناسب هستید و باید بتوانید مشتری را راضی نگه دارید و به نوعی به او خدمات بدهید که در هر زمان و با هر وسیلهای بتواند به شما مراجعه کند. این یکی از مهمنرین نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس می باشد. البته که رسپانسیو برای هر سایتی مهم است و باید به آن توجه زیادی شود. برای دانستن نکات بیشتر درباره رسپانسیو میتوانید به مقاله رسپانسیو چیست مراجعه نمایید.
به نظر شما هدف از فراخوان عمل مناسب در یک فروشگاه اینترنتی لباس چیست؟ این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که شما چندین بار مسیر خرید مشتری را بررسی کنید و در صورت نیاز به تغیرات آن را اعمال کنید و از طرفی تمام تلاش خود به کار گیرید تا در زمان و مکان مناسب یک کال تو اکشن مناسب طراحی کنید.
شما بواسطه طراحی کال تو اکشن مناسب میتوانید، محرک لازم برای خرید کاربر را فراهم کنید و از طرفی میتوانید تجربه استفاده شخص از سایت خود را لذت بخش تر و شیرینتر کنید. البته لازم به ذکر است که شما از کال تو اکشن برای استفاده بهتر کاربر استفاده میکنید و نه برای تبلیغات انواع پلتفرمها و سایتهای مختلف. اگر شما در مورد فراخوان عمل یا کال تو اکشن اطلاعات مناسبی ندارید به شما توصیه میکنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « فراخوان عمل یا Call To Action چیست؟ » به صورت کاربردی و جامع استفاده کنید.
یکی از مهمترین نکاتی که برای هر سایت فروشگاهی مخصوصا در ایران مهم است، داشتن یک سایت با سرعت بالا میباشد. معمولا کاربران مدت زمان زیادی برای باز شدن و لود شدن کامل سایت شما صبر نمیکنند و پس از گذشت چند ثانیه به سراغ انواع سایتهای دیگر میروند. شما لازم است به واسطه ابزاری که در اختیار دارید سایت خود را در تمامی مراحل چابک کنید و از طرفی سعی نکنید با اطلاعات نامربوط و طرحهای گرافیکی خاص و تبلیغات بیشمار مشتری خود را گیج کنید که او فراموش کند برای چه به سایت شما مراجعه کرده است.
یکی از نکاتی که شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس باید به آن توجه کنید، این است که از ابتدا به فکر راهکارهایی برای جلب اعتماد مشتری باشید. به عنوان مثال شما حتما باید نماد اطمینان فعال داشته باشید. ازطرفی برای جلب اعتماد بیشتر سعی کنید بخش نظرات قوی داشته باشید و از مشتریان خود در خواست کنید که در بخش نظرات تجربه خود را از خرید خود با دیگران به اشتراک بگذارید.
میتوانید راجب این موضوع در شبکههای مجازی با برگزاری مسابقاتی یک نظرسنجی قوی داشته باشید تا عواملی که باعث جلب نظر مشتری در بخش شما میشود را به خوبی درک کنید. این موضوع به این جهت اهمیت دارد که فردی که قصد خرید لباس برای نوزاد دارد به یک صورت اعتماد میکند، فردی که قصد خرید جوراب و یا محصولات کم اهمیت تر را دارد به نحوی دیگر اعتماد میکند. این مهم است که شما مخاطب خود را به درستی بشناسید.
اگر شما به فکر رشد فروش پایدار و همدفمند فروشگاه اینترنتی لباس خود هستید باید محتوایی برای او استفاده کنید که:
متاسفانه امروزه برخی از سایتهای مطرح فروش اینترنتی لباس به تولید محتوای خود اهمیتی نمیدهند و این موضوع به این دلیل است که آنها دید درستی نسبت به تولید محتوا ندارند و آن را کاری بیهوده قلمداد میکنند و تمام تمرکز خود را روی تنوع لباس و کیفیت لباسهای خود میگذارند در صورتی که مخاطب شما بواسطه محتوای شما است که شما را در فضا وب پیدا میکند و نه به واسطه انواع لباسهای مختلفی که شما برای او تدارک دیدهاید.
یکی از مهمترین نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس این است که در شبکههای اجتماعی به خوبی فعالیت کنید. یکی از بهترین فضاهایی که شما میتوایند به مخاطب بکر دسترسی داشته باشید شبکههای اجتماعی میباشند. مهم دیدگاه شما و استراتژی شما برای استفاده از این فرصت میباشد. شما ممکن است از شبکههای اجتماعی فقط برای تبلیغات استفاده کنید، در صورتی که این رویکرد محض اشتباه است. شما میتوایند از این فضا برای تولید محتوای بهینه و کاربردی استفاده کنید و بواسطه آن مخاطبان جدید را به سمت فروشگاه اینترنتی لباس خود جذب کنید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید مدل استفاده شما و ساخت حلقه ارتباطی قوی بین سایت خود و شبکههای اجتماعی خود میتواند بازخود فعالیتهای شما را به صورت قابل توجهای بهبود ببخشد.
ما در این مقاله به بیان نکاتی میپردازیم، که شما بواسطه آن میتوانید فروش خود را به صورت قابل توجهای رشد دهید. البته نکاتی که در این بخش بیان میشود اگر به صورت اصولی استفاده شود میتواند هر فروشگاه اینترنتی را مورد توجه کاربران قرار دهد. سعی کنید، نکاتی که در این بخش بیان میشود را به صورت شخصی سازی شده استفاده کنید و قدرت خلاقیت شما میتواند به عنوان یک عامل مکمل عمل کند.
به این نکته نیز توجه داشته باشید که فروشگاه آنلاین لباس تقریبا مورد توجه افراد زیادی میباشد. از این رو شما باید تمام تلاش خود راه به کار گیرید تا با یک مزیت رقابتی مناسب وارد این بازار شوید. به این موضوع دقت داشته باشید که زمانی که ترند یک محصول داغ میشود، افراد زیادی به سبب نداشتن تجربه منجر به شکست خود و افراد با سابقه در این زمینه میشوند. چرا که این افراد با نوع ورود خود به بازار سلیقه افراد را تغییر دادهاند. سعی کنید شما به عنوان یکی فرد آگاه به این موضوع توجه کافی داشته باشید.
زمانی که شما به دنبال راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی میباشید، بهتر است روی این موضوع تمرکز کنید که چگونه میتوانید روی یک محصول به صورت عالی ظاهر شوید. به عنوان مثال اگر شما قصد راه اندازه فروشگاه لباس زنانه را دارید سعی کنید در اوایل کار خود به صورت تخصصی روی یک محصول مانند بادی کار کنید. مهم نیست که شما چه محصولی را به عنوان محصول شاخص خود انتخاب میکنید. مهم این است که چگونه میتوانید روی این محصول درجه یک باشید.
به این نکته توجه داشته باشید که، تمرکز روی یک محصول از نظر گوگل نیز دارای اهمیت است و در اوایل شروع سایت شما به شما اعتبار بیشتری میدهد. ما در بخشهای قبلی به این موضوع یک اشاره کردیم، اما این موضوع میتواند زیر شاخههای بسیار زیادی داشته باشد. برای درک بهتر این موضوع به شما پیشنهاد میکنم که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در بخش مقالات از مقاله « نیچ مارکتینگ چیست؟ » به صورت جامع و کامل استفاده کنید.
هدف ما از خواندن این مقاله چیست؟ قطعا راه اندازی کسب و کار آنلاین و یا تقویت و رشد آن؛ در نتیجه شما برای اینکه به این هدف دست پیدا کنید، باید در وهله اول تمام تلاش خود را به کار گیرید تا اعتماد کاربران خود را به خود جلب کنید. برای این منظور شما میتوانید از چند تکنیک استفاده کنید. یکی از مهمترین تکنیکها برای جلب اعتماد مشتری شما پرداخت درب منزل است. شما بواسطه این کار میتوانید نظر مخاطبین خود را به خود جلب کنید. سعی کنید گزینه پرداخت درب منزل در مراحل ابتدایی خرید به کاربران خود نشان دهید.
شما برای اینکه در راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس خود موفق باشید، باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا کاربران سایت شما از استفاده سایت شما حداکثر لذت را ببرند. از این رو شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید. تجربه خرید کاربران خود را به بهبود ببخشید. برای این هدف میتوانید از افزونههای مناسب برای سایت خود استفاده کنید. البته به این موضوع توجه داشته باشید که این افزونهها فقط برای کاربران شما مفید نیست. بلکه برای خود شما نیز بسیار مفید است.
شما با استفاده از برخی از افزونهها میتوانید قدرت آنالیز لحظهای از سایت خود را افزایش دهید. به این موضوع فکر کنید، که چگونه میتوانید فروش خود را به صورت موثر افزایش دهید. در این صورت شما میتوانید در انتخاب افزونههای مناسب برای فروشگاه اینترنتی لباس خود موفق باشید. به عنوان مثال فروشگاه اینترنتی مه پوش یک نمونه سایت، فروشگاه لباس است که در آن افزونههای مناسبی به جهت تعیین سایز استفاده شده است.
ما در این مقاله به شما اطلاعات مفید و کاربردی و نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس منتقل کردیم. مهمترین نکته در این مسیر این است که شما یک بیزنیس مدل شفاف داشته باشید و با استمرار و تحقیق بتوانید این مدل را بهینه کنید و کسب و کار خود را رشد دهید. برندینگ در این حوزه اهمیت زیادی دارد و شما میتوانید با تکنیکهای مختلف برندینگ رشد خود را بهینه تر و سریعتری کنید.
برای درک بهتر رفتار مشتری سعی کنید که خود را جای مشتری بگذارید و به صورت بیطرفانه در سایت خود به گشت و گذار بپردازید، نکات آزار دهنده را پیدا کنید و آنها را حذف کنید و ازطرفی میتوانید برخی نکات که به نظر شما میتواند مخاطب را خوشحال کند به مسیر گشت و گذار اضافه کنید. محصولات خود را در درسته بندی مشخص و با جایگذاری مناسب به او ارائه دهید، چرا که گاها یکی از مشکلات سایتهای فروشگاه لباس این است که دسته بندی مناسبی از محصولات خود ندارند و شما برای پیدا کردن یک محصول خاص باید زمان زیادی را صرف کنید.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
خیلی مطلب مفیدی بود، خسته نباشین
من توی سایتای فروشگاهی زیادی دنبال لباس و محصولات این سبکی بودم ولی خیلیاشون واقعا اونجوری که باید نیازمو برطرف نکردن، بین کل همه این همه سایتی که وجود داره سایتایی مث دیجی استایل، مه پوش و مدیسه خیلی خوب بودن که واقعا محصولاتشون عالی بود و امروز با خوندن این مقاله فهمیدم واقعا عالی و اصولی کار می کنن
سلام آرزوی عزیز
خوشحالیم که مطلب ما مورد توجه شما بوده 🙂