سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
نکات مهم راه اندازی فروشگاه لباس زنانه

نکات راه ­اندازی فروشگاه اینترنتی لباس

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/06/12

اگر بخواهیم بیزینس­‌های موفق را بر اساس هرم مازلو تعریف کنیم، یکی از نیازهای اساسی ما انسان­‌ها پوشاک است. از طرفی با رشد صنعت مد و فضای مجازی این نیاز به صورت قابل توجه‌­ای رشد داشته است. از این رو ما در این مقاله در سایت برترآموز می­‌خواهیم در مورد نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس صحبت کنیم. این حوزه برخلاف گذشته دستخوش تغیرات زیادی شده است.

در گذشته افراد سعی می‌­کردند لباس مورد نظر خود را از نزدیک ببینند، لمس کنند، تست کنند و در نهایت خریداری کنند. با توجه به این مراحل خرید اینترنتی دیگر معنایی ندارد. اما امروزه کاملا این مسیر متفاوت است. افراد در شبکه­‌های اجتماعی و سایت­‌های مختلف به دنبال مدل‌­های جدید لباس مورد نظر خود می­‌گردند و سپس شروع به تحقیق در مورد پارچه و کیفیت دوخت آن می­‌کنند و در نهایت با مقایسه قیمت­‌ها و شرایط ارسال خرید خود را انجام می‌­دهند.

این سبک بیزینس یک معامله برنده – برنده است، چرا که شما به عنوان یک خریدار زمان خود را به علت ترافیک و رفت و آمد از بین نمی‌­برید، می­‌توانید به مدل­‌های بیشتری از لبای مد نظر خود درسترسی داشته باشید، زحمت جابه­ جایی بین مغازه‌­های مختلف را متحمل نمی­‌شوید، در صورت بروز مشکل توانایی پیگیری دارید، نظرات دیگران را به طور صادقانه راجب این سبک پوشاک مطالعه می­‌کنید و… .

برای فروشنده نیز مزایای قابل توجه‌­ای وجود دارد از جمله امکان داشتن تنوع محصولات بالاتر، صرفه جویی در هزینه ملک برای فروش لباس، بدون نیاز به حضور فیزیکی او توانایی خرید کردن دارید، به دلیل کاهش برخی از هزینه­‌های جانبی حاشیه سود بالاتری خواهد داشت، از ابزاربازاریابی نوین برای دسترسی به مشتریان بیشتر می­‌تواند استفاده کند و… . زمانی که شما فروشگاه اینترنتی لباس خود را راه اندازی کردید، یکی از مواردی که می­‌تواند منجر به افزایش بازدید از سایت شما و به طبع آن افزایش فروش شما می­‌شود، داشتن سئو قوی برای سایت است. از این رو ما در مجموعه برترآموز برای شما یک دوره کامل و جامع تحت عنوان « آموزش سئو » طراحی کرده‌­ایم که شما به صورت کاربردی می‌­توانید از آن استفاده کنید.

انواع مدل­ های فروشگاه اینترنتی لباس

شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس قبل از هرکاری باید بیزینس مدل مربوط به نوع فعالیت خود را در صنعت پوشاک به صورت واضح و دقیق مشخص کنید، تا بدانید در چه بخش­‌هایی نیازمند هزینه بیشتر و زمان بیشتر و تمرکز بالاتری هستید. از طرفی شما زمانی که شروع به راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس می­‌کنید، ممکن است سرمایه محدود داشته باشید و یا ممکن است تجربه کافی در این حوزه نداشته باشید و یا با فضای رقابت اینترنتی آن آشنایی نداشته باشید، از این رو بیزینس مدل و تحقیقات در این حوزه می‌­تواند راهنمای شما باشد. این یکی از مهمترین نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس است. با ما تا پایان این بخش همراه باشید.

1.فروشگاه اینترنتی لباس پرینت بر اساس تقاضا

اگر شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس خود در ابتدای کار سرمایه کمی دارید و از طرفی زمان کافی نیز ندارید به شما توصیه می­‌کنم به جزئیات این بخش دقت و توجه فراوان داشته باشید. البته یکی دیگر از مزایای این بخش این است که شما نیاز به سابقه طولانی  و یا تخصص خاصی ندارید. شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس بر اساس این مدل نیاز به یک سایت با رتبه مناسب برای نمایش محصولات خود دارید، نیاز به تسلط روی برنامه­‌های ادیت دارید و در نهایت نیاز به یک و یا دو شریک تجاری برای انجام بهتر و دقیق ­تر امور در این حوزه خواهید داشت.

شما در ابتدا تصاویر و طرح­‌هایی که به نظر شما طرفداران بسیار زیادی دارند را روی لباس‌­ها قرار می­‌دهید و با استفاده از برنامه­‌های ادیت عکس آن را به صورت طبیعی و آماده در سایت خود قرار می­‌دهید و منتظر می­‌شوید تا کاربران شما و یا بهتر است بگوییم مشتریان شما از یکی از این طرح­‌ها استقبال کند و آن را به سبد خرید خود اضافه کند. تا این قسمت از فرآیند فروش برای شما هیچ هزینه‌­ای نداشته است. سپس شما به تولید کننده پوشاک و یا مغازه داری که در مورد قیمت، کیفیت، دوخت و تنوع لباس با او از قبل مذاکره کرده‌­اید مراجعه می­‌کنید و لباس را تحویل می­‌گیرید و سپس محصول را به یکی از مراکز چاپ می­‌دهید و در مدت زمان کوتاهی محصول شما آماده می­‌شود و محصول را برای مشتری خود ارسال می­‌کنید. زمانی که شما مقداری اعتبار و تجربه در این بخش بدست آوردید، تمام این فرآیند را به صورت غیر حضور و تلفنی انجام می­‌دهید به این صورت که به فروشنده لباس اطلاع می­‌دهید که  لباس را برای مرکز چاپ ارسال ­کند و مرکز چاپ نیز بعد از دریافت و آماده سازی محصول، لباس نهایی را برای مشتری شما ارسال می­‌کند و کل این فرآیند به صورت غیر حضوری انجام خواهد شد. راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس به روش پرینت بر اساس تقاضا مزایا و معایب خودش را دارد و نمی‌­توان گفت این روش، یک روش صد در صد موفق است و شما با این روش به ثروت خارق العاده و زیاد دسترسی پیدا کرده‌­اید.

فروشگاه اینترنتی لباس از نوع پرینت بر روی لباس

همانطور که متوجه شدید، شما قرار است لباس ساده بدون هیچ طرح و مدل را از یک تامین کننده عمده پوشاک تهیه کنید و آن را به یکی از مراکز چاپ ارسال کنید و سپس به مشتری تحویل دهید. در این مسیر شما باید سعی کنید از کیفیت لباسی که قرار است تهیه کنید و همچنین قیمت مناسب آن اطمینان حاصل کنید و در مرحله بعد نیز مرکز چاپی که قرار است، طرح مورد نظر شما را چاپ کند باید کار خود را به صورت با کیفیت و دقیق انجام دهد تا محصولی که از جانب شما به دست مشتری می‌­رسد هیچ­گونه نقص و ایرادی نداشته باشد.

یکی از نکات منفی که در این روش ممکن است شما را آزار دهد، به سبب سادگی کار و وجود رقبا ممکن است که شما نتوانید حاشیه سود خود را بالا ببرید در این صورت مهم ­ترین کاری که شما می­‌توانید انجام دهید. کاهش قیمت تمام شده محصولات است که شما بواسطه مذاکره با تامین کننده و پردازشگر محصولات خود می‌­توانید این امر را حاصل کنید. زمانی که شما به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس هستید، قطعا در مراحل مختلف نیاز به مذاکره کردن خواهید داشت. از این رو به شما پیشنهاد می­‌دهم با مراجعه به بخش مقالات سایت برترآموز از مقاله « چگونه به یک مذاکره کننده تبدیل شویم » استفاده کنید.

مزایا راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس بر اساس مدل پرینت بر اساس تقاضا

  1. نیاز به هزینه اولیه پایین
  2. کاهش ریسک ورشکستگی
  3. تنوع بالا محصولات
  4. مناسب برای برندسازی یک سبک خاص
  5. توانایی استفاده برای انواع لباس‌­ها
  6. تبلیغات آسان
  7. جامعه هدف بزرگ الخصوص جوانان و نوجوانان

معایب راه اندازی فروشگاه اینترنتی براساس مدل پرینت بر اساس تقاضا

  1. وجود رقبا
  2. وجود کالای بی کیفیت و قیمت پایین
  3. حاشیه سود پایین
  4. محصولات پایه محدود
  5. تامین کننده محدود

2. فروشگاه اینترنتی لباس بر اساس چاپ اسکرین

راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس با روش چاپ اسکرین در ابتدا ممکن است شبیه به روش پرینت بر اساس تقاضا باشد اما تفاوت­‌های مهمی دارد که شما نمی­‌توانید از آن چشم­ پوشی کنید. با ما تا پایان این بخش برای شناخت بهتری این روش همراه باشید.

شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی بر اساس چاپ اسکرین به سراغ تامین کنندگان عمده محصولات پایه مانند تی­شرت می‌­روید و محصول پایه خود را در دو یا چند رنگ به صورت عمده خریداری می­‌کنید و به انبار خود انتقال می­‌دهید. در صورت داشتن سرمایه اولیه بالا یک دستگاه چاپ دیجیتال خریداری می­‌کنید که به شما امکان چاپ تصویر را نیز می‌­دهد. اما در صورتی که میزان سرمایه اولیه شما به اندازه کافی نیست از دستگاه چاپ اسکرین استفاده می­‌کنید. شما در این روش ممکن امکان چاپ تصایر برای روی پارچه را ندارید اما می‌­توانید با استفاده از طرح­‌های گرافیکی و یا برخی از طرح‌­های کلاسیک خاص این مشکل را پوشش دهید و با اطمینان می‌توانید به برند سازی خود مشغول شوید. در مرحله بعد شما به سراع مراکز پخش این سبک لباس­‌های می­روید و با آن‌ها قرارداد همکاری امضاء می­‌کنید.

به عنوان مثال شما می‌­توایند به مراکز فروش پوشاک ورزشی مراجعه کنید و با آن­ها برندسازی خود را قوی ­تری کنید. در وهله بعد می‌­توانید روی سایت اینترنتی خود تمرکز کنید و محصولات خود را با برند شخصی خود به بازار عرضه کنید. شما در مرحله قبل برای نیاز سنجی بازار از برخی از فروشگاه فیزیکی استفاده می‌­کردید که با توجه به قدرت و سرعت ابزار بازاریابی نوین می‌­توانید از این مرحله فاکتور بگیرید.

مزایای فروشگاه اینترنتی لباس براساس چاپ اسکرین

  1. حاشیه سود بالاتر ( شما به دلیل خرید عمده و انجام دادن مراحل پردازش محصول توسط خودتان می­‌توانید سود بهتری به دست آوردید. )
  2. برندسازی شما قوی ­تر و سریع­ تر است.
  3. تبلیغات آسان­تر
  4. سبک کاری انحصاری ( رقابت پایین‌­تر )
  5. توانایی انجام کار در اسکیل بزرگ
  6. … .

معایب فروشگاه اینترنتی لباس براساس چاپ اسکرین

  1. سود شما در فروش عمده است نه تک فروشی.
  2. انتخاب طرح شما نیاز به بازار سنجی قوی دارد.
  3. نیاز به انبارداری و سرمایه گذاری مستقل در این بخش دارد.
  4. هماهنگی موجودی و سفارشات کمی دشوار است.

3. فروشگاه اینترنتی بر اساس دوخت سفارشی

شما برای راه اندازی فروشگاه لباس بر اساس دوخت سفارشی نیاز دارید تا یک تیم حرفه‌­ای در کنار خود داشته باشید. شما نمی‌­توانید همزمان هم سایت خود را مدریت کنید و هم به خرید پارچه­‌های مخصوص بپردازید و هم پیگیری سفارشات را انجام دهید و از طرفی دوخت لباس شخصی بدون داشتن اندازه­ه‌ای دقیق فرد ممکن است برای شما دردسرهای زیادی داشته باشد.

شما در این روش ممکن است حاشیه سود بسیار بالاتر و برندسازی شخصی قوی­تری داشته باشید، اما چالش‌­های خاص خود را نیز در این روش تجریه خواهید کرد. این روش معمولا برای کسانی مناسب است که به صورت مخصوص سابقه چند ساله فعالیت در رشته خیاطی را دارند و از طرفی در حال حاضر به فکر توسعه جدی کار خود می‌­باشند.

4. فروشگاه اینترنتی لباس بر اساس همکاری در فروش

شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس بر اساس مدل همکاری در فروش باید در ابتدا دسته بندی فعالیت خود را مشخص کنید. شما قرار است برای کدام دسته افراد لباس تهیه کنید. شما قرار است لباس کودک کار کنید، شما قرار است لباس بانوان را کار کنید و… علت این موضوع این است که شما بهتر است برند خود به به نیچ مارکتینگ با یک دسته بندی پوشاک راه‌­اندازی کنید و سپس به سراغ دسته بندی‌­های دیگر بروید. چنانچه می خواهید بیشتر درباره همکاری در فروش بدانید، توصیه می‌کنم مقاله همکاری در فروش در سایت برترآموز را مطالعه کنید.

شما در ابتدای کار در سایت خود تعدادی محدود از یک دسته بندی را بارگذاری می­‌کنید، تا نیازسنجی بازار خود را انجام دهید و سپس در مرحله بعد به سراغ گسترش کار خود می­‌روید. بهتر است در ابتدا با یک دو تامین کننده از دسته بندی لباس مورد نظر خود وارد مذاکره شوید و لباس‌­های مدنظر خود را تهیه کنید و سپس از مطمئن شدن از بازار فروش خود به سراغ خرید عمده بروید و حاشیه سود خود را افزایش دهید. در بخش­‌های بعدی نکات مهمی را مطرح می­‌کنیم که برای این سبک راه‌­اندازی فروشگاه اینترنتی لباس مناسب­ تر است.

همکاری در فروش برای سایت لباس

مهم­ترین نکات یک فروشگاه اینترنتی لباس

  1. طراحی ریسپانسیو (responsive) مناسب

یکی از مهم­ترین ویژگی­‌های یک سایت فروشگاه لباس اینترنتی داشتن ریسپانسیو قوی است. مشتری در این صورت می­‌تواند در هرتایمی از شبانه روز با هر وسیله‌­ای به سایت شما سربزند و به تماشای محصولات شما بپردازد و محصول مورد نظر خود را از شما خریداری کند. متاسفانه این موضوع حتی در برخی از سایت‌­های مطرح نیز با مشکل مواجه است. زمانی که شما برای مشاهده به عنوان مثال پیراهن­‌های کت و شلواری با تلفن همراه به سایت­ آن­ها مراجعه می‌­کنید، اصلا رابط کاربر مناسبی مشاهده نمی­‌کنید و نه می­‌توانید به درستی محصولات را مشاهده کنید و نه می­‌توانید به درستی به خرید بپردازید و فقط باید از طریق سایت اقدام به چنین کاری کنید. اگر شما به فکر فروش مناسب هستید و باید بتوانید مشتری را راضی نگه دارید و به نوعی به او خدمات بدهید که در هر زمان و با هر وسیله‌­ای بتواند به شما مراجعه کند. این یکی از مهمنرین نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس می باشد. البته که رسپانسیو برای هر سایتی مهم است و باید به آن توجه زیادی شود. برای دانستن نکات بیشتر درباره رسپانسیو می‌توانید به مقاله رسپانسیو چیست مراجعه نمایید.

  1. فراخوان عمل یا Call To Action قوی داشته باشید

به نظر شما هدف از فراخوان عمل مناسب در یک فروشگاه اینترنتی لباس چیست؟ این موضوع به این دلیل اهمیت دارد که شما چندین بار مسیر خرید مشتری را بررسی کنید و در صورت نیاز به تغیرات آن را اعمال کنید و از طرفی تمام تلاش خود به کار گیرید تا در زمان و مکان مناسب یک کال تو اکشن مناسب طراحی کنید.

شما بواسطه طراحی کال تو اکشن مناسب می­‌توانید، محرک لازم برای خرید کاربر را فراهم کنید و از طرفی می­‌توانید تجربه استفاده شخص از سایت خود را لذت بخش­ تر و شیرین‌­تر کنید. البته لازم به ذکر است که شما از کال تو اکشن برای استفاده بهتر کاربر استفاده می­‌کنید و نه برای تبلیغات انواع پلتفرم­‌ها و سایت­‌های مختلف. اگر شما در مورد فراخوان عمل یا کال تو اکشن اطلاعات مناسبی ندارید به شما توصیه می­‌کنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « فراخوان عمل یا Call To Action چیست؟ » به صورت کاربردی و جامع استفاده کنید.

  1. سایت شما سرعت مناسب داشته باشد

یکی از مهم­ترین نکاتی که برای هر سایت فروشگاهی مخصوصا در ایران مهم است، داشتن یک سایت با سرعت بالا می­‌باشد. معمولا کاربران مدت زمان زیادی برای باز شدن و لود شدن کامل سایت شما صبر نمی‌­کنند و پس از گذشت چند ثانیه به سراغ انواع سایت­‌های دیگر می­‌روند. شما لازم است به واسطه ابزاری که در اختیار دارید سایت خود را در تمامی مراحل چابک کنید و از طرفی سعی نکنید با اطلاعات نامربوط و طرح­‌های گرافیکی خاص و تبلیغات بیشمار مشتری خود را گیج کنید که او فراموش کند برای چه به سایت شما مراجعه کرده است.

  1. اعتماد مشتری را جلب کنید

یکی از نکاتی که شما برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس باید به آن توجه کنید، این است که از ابتدا به فکر راهکارهایی برای جلب اعتماد مشتری باشید. به عنوان مثال شما حتما باید نماد اطمینان فعال داشته باشید. ازطرفی برای جلب اعتماد بیشتر سعی کنید بخش نظرات قوی داشته باشید و از مشتریان خود در خواست کنید که در بخش نظرات تجربه خود را از خرید خود با دیگران به اشتراک بگذارید.

می­‌توانید راجب این موضوع در شبکه­‌های مجازی با برگزاری مسابقاتی یک نظرسنجی قوی داشته باشید تا عواملی که باعث جلب نظر مشتری در بخش شما می­‌شود را به خوبی درک کنید. این موضوع به این جهت اهمیت دارد که فردی که قصد خرید لباس برای نوزاد دارد به یک صورت اعتماد می­‌کند، فردی که قصد خرید جوراب و یا محصولات کم اهمیت ­تر را دارد به نحوی دیگر اعتماد می­‌کند. این مهم است که شما مخاطب خود را به درستی بشناسید.

  1. محتوای مناسب برای مخاطبان خود استفاده کنید

اگر شما به فکر رشد فروش پایدار و همدفمند فروشگاه اینترنتی لباس خود هستید باید محتوایی برای او استفاده کنید که:

  1. برای او جذاب باشد.
  2. تکراری نباشد.
  3. کوتاه باشد.
  4. جامع باشد.
  5. کاربردی باشد.

متاسفانه امروزه برخی از سایت‌­های مطرح فروش اینترنتی لباس به تولید محتوای خود اهمیتی نمی‌­دهند و این موضوع به این دلیل است که آن­‌ها دید درستی نسبت به تولید محتوا ندارند و آن را کاری بیهوده قلمداد می­‌کنند و تمام تمرکز خود را روی تنوع لباس و کیفیت­ لباس‌­های خود می­‌گذارند در صورتی که مخاطب شما بواسطه محتوای شما است که شما را در فضا وب پیدا می‌­کند و نه به واسطه انواع لباس­‌های مختلفی که شما برای او تدارک دیده‌­اید.

  1. در شبکه­‌های اجتماعی فعال باشید

یکی از مهمترین نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس این است که در شبکه‌های اجتماعی به خوبی فعالیت کنید. یکی از بهترین فضاهایی که شما می­‌توایند به مخاطب بکر دسترسی داشته باشید شبکه‌­های اجتماعی می­‌باشند. مهم دیدگاه شما و استراتژی شما برای استفاده از این فرصت می‌­باشد. شما ممکن است از شبکه­‌های اجتماعی فقط برای تبلیغات استفاده کنید، در صورتی که این رویکرد محض اشتباه است. شما می­‌توایند از این فضا برای تولید محتوای بهینه و کاربردی استفاده کنید و بواسطه آن مخاطبان جدید را به سمت فروشگاه اینترنتی لباس خود جذب کنید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید مدل استفاده شما و ساخت حلقه ارتباطی قوی بین سایت خود و شبکه­­‌های اجتماعی خود می­‌تواند بازخود فعالیت­‌های شما را به صورت قابل توجه‌­ای بهبود ببخشد.

سخن پایانی

ما در این مقاله به شما اطلاعات مفید و کاربردی و نکات راه اندازی فروشگاه اینترنتی لباس منتقل کردیم. مهم­ترین نکته در این مسیر این است که شما یک بیزنیس مدل شفاف داشته باشید و با استمرار و تحقیق بتوانید این مدل را بهینه کنید و کسب و کار خود را رشد دهید. برندینگ در این حوزه اهمیت زیادی دارد و شما می­توانید با تکنیک­‌های مختلف برندینگ رشد خود را بهینه ­تر و سریع­تری کنید.

برای درک بهتر رفتار مشتری سعی کنید که خود را جای مشتری بگذارید و به صورت بی­طرفانه در سایت خود به گشت و گذار بپردازید، نکات آزار دهنده را پیدا کنید و آن‌­ها را حذف کنید و ازطرفی می­‌توانید برخی نکات که به نظر شما می‌­تواند مخاطب را خوشحال کند به مسیر گشت و گذار اضافه کنید. محصولات خود را در درسته ­بندی مشخص و با جای­گذاری مناسب به او ارائه دهید، چرا که گاها یکی از مشکلات سایت­‌های فروشگاه لباس این است که دسته­ بندی مناسبی از محصولات خود ندارند و شما برای پیدا کردن یک محصول خاص باید زمان زیادی را صرف کنید.

 

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور فعال بازار مالی، پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.