هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

نیچ مارکتینگ چیست؟ (با نیچ مارکتینگ به گوشه بازار برویم)

1400/08/25

با مثالی کوتاه به توضیح نیچ مارکتینگ چیست؟ میپردازیم : فرض کنید شما صاحب یک کسب و کار در زمینه فروش ابزار های دیجیتالی هستید و کار خود را تازه شروع کرده اید. اولین و مهم ترین کار در هر کسب و کاری شناخت رقبا و تحلیل آن ها است.

پس از تحلیل رقبا متوجه خواهید شد که درصد زیادی از جامعه هدف شما تحت تاثیر این رقبا هستند و شما باید بودجه و زمان زیادی را صرف کنید تا بلکه بتوانید با این رقبا رقابت کنید. گاهی اوقات این رقابت به چند سال هم میرسد تا کسب و کار شما را رونق دهد و به حاشیه سود دهی برسید.

در این مرحله به جای نا امید شدن و رها کردن کسب و کار باید از نیچ مارکتینگ (بازاریابی گوشه ای) استقاده کنید.

در ادامه با برترآموز همراه باشید تا به توضیح کامل نیچ مارکتینگ چیست؟ بپردازیم :

آنچه که شما در این مقاله می آموزید :

  • نیچ مارکتینگ چیست؟
  • چرا نیچ مارکتینگ استفاده کنیم؟ (مزایا نیچ مارکتینگ چیست؟)
  • چگونه نیچ مارکتینگ تشکیل دهیم ؟
  • مراقب نیچ مارکتینگ خود باشید!!
  • نیچ مارکتینگ موفق

نیج مارکتینگ یا بازاریابی گوشه ای یعنی شما به سمت و گوشه ای از بازار بروید که رقبا در آن کمتر حضور دارند. در واقع نیچ مارکتینگ یعنی هدف گذاری روی بخشی از بازار که هنوز شرکت های بزرگ روی آن دست نگذاشته اند.

در نیچ مارکتینگ شما یک تعداد مشخصی جامعه هدف بالقوه دارید که میتوانید برای آنها محصول تهیه نمایید. در واقع شرکت های بزرگ نیاز دارند کل جامعه را نشانه بگیرند و با صرف انواع و اقسام تبلیغات برخی از آن ها را به مشتری بالقوه تبدیل کنند ولی شما در بازاریابی گوشه ای در همان مرحله اول مشتریان بالقوه را تشخیص داده اید و فقط کافیست آن ها را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

پس اول شما به تقاضا مشتری توجه کرده و سپس اقدام به تولید محصول برای این افراد خاص می کنید. شما در این روش نیاز های افراد خاص جامعه را برطرف می سازید و به آن ها کمک می کنید. در واقع به جای اینکه به رقابت با رقبای بزرگ بپردازید یک گوشه بازار را می گیرید و به فعالیت فقط در آن زمینه می پردازید .

به توضیح یک مثال ساده و شهودی در زمینه نیج مارکتینگ چیست؟ میپردازیم.

آموزش نیچ مارکتینگ

آموزش نیچ مارکتینگ

بیش از 90 درصد افراد حال حاضر جامعه راست دست هستند. صندلی های تک نفره در کلاس های درس و دانشگاه همگی برای افراد راست دست طراحی شده است. اگر شما میخواستید به تولید صندلی تکی بپردازید قطعا رقبای زیادی سر راه شما بودند که درصد زیادی از جامعه هدف را به مشتری های خود تبدیل کرده اند. در این میان افرادی بودند که ترجیح دادند بجای فعالیت در زمینه تولید صندلی تکی با دست راست که نود درصد از جامعه هدف را تشکیل میداد، اقدام به تولید برای 10 درصد خاص جامعه یعنی افراد چپ دست کردند.

این افراد اول نیاز صندلی برای افراد چپ دست در کلاس های درس را تشخیص دادند. با عده ای از این افراد تبادل نظر کردند و در نهایت به تولید صندلی تکی برای افراد دست چپ پرداختند.

این کسب و کار ها نیازی نداشتند که برای خود تبلیغاتی گسترده و با هزینه های زیادی انجام دهند چون طبق تقاضا افراد این محصول را تولید کردند توانستند پس از تولید به مرحله فروش برسند. فقط نیاز بود خود را به مشتری ها معرفی کنند و مشتری را از شناخت چنین محصولی آگاه سازند.

پس وقتی درباره ی نیچ مارکتینگ صحبت می کنیم منظور این است که بتوانیم گوشه ای از بازار که کسی به آن توجه ای ندارد ولی تقاضای بالایی دارد را پوشش دهیم.

چرا از نیچ مارکتینگ استفاده کنیم؟ (مزایا نیچ مارکتینگ چیست؟)

پس از خواندن توضیحات بالا اولین نکته ای ممکن است به ذهن شما برسد این است که چرا باید از نیچ مارکتینگ با بازاریابی گوشه ای استفاده کنیم؟

در ادامه مطلب به پاسخ درباره این پرسش میپردازیم :

رقبای کمتر فروش بیشتر !!

همانطور که از مفهوم کلمه ای نیچ مارکتینگ پیداست شما به سمت بازارایابی افراد خاصی از جامعه میروید. مهم ترین مزیت آن این است که رقبای شما برای این دسته از افراد خاص برنامه ای ندارند و رقبای شما بسیار کمتر است.

هرچه بازار فروش خلوت تر باشد تقاضا برای فروش محصول بالا میرود. این کم بودن رقبا و خاص بودن جامعه هدف این زمینه را برای شما فراهم می سازد که بتوانید برند یونیک باشید.

برند سازی کنید.

چون رقابای شما در نیچ مارکتینگ بسیار کم است شما میتوانید در این جامعه هدف کوچک برند سازی بزرگی را برای خود انجام دهید، به طوریکه مشتری ها با شنیدن نام برندتان سریعا به محصولاتتان توجه کنند. ولی در بازار های بزرگ و پررقابت به علت تعدد فروشنده ها شما نمی توانید آنطور که تمایل دارید برند سازی کنید.

مخاطب را میشناسید.

در روش های دیگر شما نیاز است پس از استارت کسب و کار و تولید محصول به دنبال جامعه هدف بروید. هزینه های زیادی را صرف تبلیغات کنید، انرژی زیادی را برای جمع آوری جامعه هدف قرار دهید تا در نهایت بتوانید این افراد را در قیف بازاریابی حرکت دهید.

ولی در نیچ مارکتینگ چون شما اول مخاطب را شناسایی کرده اید و نیاز او را شناخته اید دیگر نیاز نیست هزینه ای صرف جمع آوری جامعه هدف کنید چون برعکس روش اول این جامعه هدف است که به سمت شما حرکت می کند و به دنبال برطرف کردن نیاز خود با محصولات شماست.

با مخاطب های خود دوست شوید.

در این گونه کسب و کار ها که از طریق نیچ مارکتینگ فعالیت میکنند، اصولا رابطه قوی تری با مشتری های خود دارند، تعامل در آن ها بیشتر است و این تعدد تعامل ریتنشن مارکتینگ را به همراه می آورد. اگر درمورد ریتنشن مارکتینگ اطلاعات کافی را ندارید پیشنهاد میشود مقاله ریتنشن مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید.

بازاری که برای خود ساخته اید را میتوانید تصاحب کنید.

پس از اینکه در این زمینه فعالیت کردید اگر با قدرت ادامه بدهید حتی میتوانید اجاره ندهید که کسب و کارهای بزرگ به بازار شما سرک بکشند و بخواهند در آن فعالیت داشته باشند. میتوانید جامعه هدف خود را شخصی سازی کنید.

طراحی جامعه هدف اختصاصی

طراحی جامعه هدف اختصاصی

چگونه نیچ مارکتینگ تشکیل دهیم ؟

اولین سوالی که برای هر کاربر پیش می آید این است که چگونه نیچ مارکتینگ برای کسب و کار خود تشکیل دهند.

مثلا شما فروشگاه بزرگ کفش فروشی دارید اگر بخواهید در بازار کفش قرار بگیرید باید با رقیبان زیادی رقابت کنید تبلیغات گسترده ای داشته باشید تا بتوانید در این بازار به فروش برسید. به جای اینکار میتوانید مثلا در زمینه فروش کفش های طبی برای آقایان یا بانوان یا حتی برای کودکان فعالیت کنید ( برای مثال فقط فروش کفش های کوهنوردی) و در گوشه ی کوچکی از این بازار قرار گرفته و با جامعه هدف خود ارتباط بگیرید.

در ادامه بررسی خواهیم کرد که نیچ مارکتینگ (بازاریابی گوشه ای) را بر چه اساسی تشکیل دهیم.

طراحی نیچ مارکتینگ بر اساس لوکیشن و موقعیت افراد

شما میتوانید کسب و کار خود را بر اساس محدوده و موقعیت مکانی که دارید دسته بندی کنید. برای مثال شما صاحب یک کسب و کار هایپرمارکت در غرب تهران هستید. اگر بخواهید پخش کالاهای سوپرمارکتی در سراسر تهران و یا حتی ایران را به عهده بگیرید باید رقیبان زیادی را کنار بزنید و تبلیغات گسترده ای انجام دهید تا در مرحله اول قیف فروش یعنی آگاه سازی از برند قرار بگیرید.

ولی با کمی تفکر متوجه می شوید که افرادی که در غرب تهران ساکن هستند همگی به کالا های سوپرمارکتی نیاز دارند و این افراد همگی مشتری های بالقوه شما هستند که کافیست با چند روش بازاریابی این مشتری ها را به مشتری بالفعل تبدیل کنید و کسب و کار خود را رونق دهید.

اگر با همین مشتری ها در قیف فروش قرار بگیرید و تا مرحله آخر قیف یعنی وفاداری بروید نیچ مارکتینگ شما کاملا موفق انجام شده است و حتی شما در این بازاریابی گوشه ای میتوانید اجازه ندهید کسب و کاری فعالیت کند.

طراحی نیچ مارکتینگ بر اساس محصول

در این قسمت از نیچ مارکتینگ به جای اینکه شما دسته محصولات خاصی را تولید کنید، فقط کافیست روی تک محصول خاص فعالیت داشته باشید. این کار باعث میشود بتوانید جامعه هدف خاصی را برای خود قرار دهید.

برای مثال به جای اینکه به تولید انواع خوشیو کننده برای ماشین، سرویس های بهداشتی، سالن های شرکت ها ، منازل و… بپردازید فقط کافیست یکی از این محصولات را انتخاب کرده و تخصصی در آن زمینه فعالیت کنید. شما اگر خوشبوکننده مخصوص شرکت ها و محیط کار را تخصصی و با تنوع بالا تولید کنید میتوانید با شرکت ها و مغازه های زیادی کار کنید و خوشبوکننده های این مشاغل را تامین نمایید.

طراحی نیچ مارکتینگ بر اساس سن و جنسیت

شما میتوانید در طراحی کسب و کار خود به جای اینکه یک جامعه هدف کامل را درگیر کنید، این جامعه هدف را بر اساس سن و جنسیت افراد تفکیک کنید. برای مثال شما میخواهید تولیدی لباس داشته باشید قطعا برای اینکه بخواهید در همه ی زمینه ها فعالیت کنید باید با رقبای زیادی سر و کار داشته باشید و تبلیغات گسترده انجام دهید ولی میتوانید دسته بندی لباس زنانه را فقط انتخاب کنید و در این حوزه شروع به فعالیت و تبلیغات کنید.

آمار و ارقام نشان داده است افرادی که نیچ مارکتینگ را انتخاب میکنند و فقط روی یک زمینه تخصصی فعالیت میکنند کسب و کار های موفق تری هستند و در قیف فروش حضور بهتری دارند.

طراحی نیچ مارکتینگ بر اساس روانشناسی افراد

اگر بخواهید کمی تخصصی تر در کسب و کار خود فعالیت کنید میتوانید بر اساس روانشناسی افراد و شناخت شخصیت و ویژگی های فردی آدم ها کسب و کار خود را طراحی نمایید. این دسته از کسب و کار ها چون از لحاظ روانشناسی  و جزئیات روحی افراد را بررسی میکنند حس صمیمیت و اعتماد برای مشتری ایجاد میکنند و معمولا کسب و کار های موفق تر ی هستند.

طراحی نیچ مارکتینگ بر اساس قیمت

بله کاملا درست تیتر را خوانده اید شما حتی میتوانید بر اساس قیمت نیچ مارکتینگ طراحی کنید. شما اگر فقط فروشنده کالا های لوکس و گران قیمت باشید جامعه هدف خاص خود را دارید و میتوانید تمامی این افراد را به مشتری های بالفعل تبدیل کنید. همچنین اگر فروشنده کالاهایی با قیمت متناسب هستید میتوانید نیج مرکتینگ این دسته را به همراه داشته باشید. پس میتوان بر اساس قیمت هم نیچ مارکتینگ طراحی کرد.

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ چیست؟

مراقب نیچ مارکتینگ خود باشید!!

بسیار زیاد اتفاق افتاده است که افرادی که به دنبال نیچ مارکتینگ رفته اند و کسب و کار خود را راه اندازی کرده اند توسط کسب و کار های بزرگ مورد هدف قرار گرفتند. با ذکر مثال به این موضوع میپردازیم:

برای مثال شما فروشنده گل و گیاه هستید و تصمیم گرفته اید کسب و کاری راه بیندازید. در مرحله اول اگر میخواستید انواع و اقسام گل ها را بفروش برسانید هم سرمایه زیادی میخواستید هم باید به تبلیغات گسترده میپرداختید تا با رقبا رقابت کنید. پس شما فقط به فروش گل ها آپارتمانی پرداختید و جامعه هدف این دسته محصول را درگیر کردید و تعامل گرفته اید.

کسب و کار های بزرگ وقتی این میزان رشد کسب و کار شما را میبینند، تلاش میکنند در حوزه فعالیت شما دخالت کنند تا جامعه هدف را به سمت خود بکشانند.

در این مواقع مراقب کسب و کار خود باشید، شما توانسته اید در این زمینه برند سازی کنید و مطمئن باشید جامعه هدف شما مورد تعرض قرار نمیگیرد. با قرار دادن تخفیف های ویژه به مشتری های خود یاد آور بشوید که به فکر آنها هستید.

نیچ مارکتینگ موفق

ربرای اینکه بخواهید بک بازاریابی گوشه ای موفق داشته باشید به موارد زیر دقت کنید :

هدف گذاری کنید

قبل از شروع هر کسب و کار باید هدف گذاری انجام دهید باید بدانید که هدف شما از طراحی این نیچ مارکتینگ چیست؟ آیا میخواهید در ادامه این سرویس را ادامه بدهید؟ آیا میخواهید نیچ مارکتینگ خود را کاملا تخصصی رشد دهید یا در ابتدا با نیچ مارکتینگ شروع کنید و در انتها به حوزه های دیگر دسترسی داشته باشید.

تحقیق کنید.

شما پس از هدف گذاری باید درباره جامعه هدف خود تحقیق کنید، همانطور که در ابتدا صحبت کردیم در نیچ مارکتینگ مشتریان بالقوه وجود دارد و کافیست با مطالعه روی این افراد، شناخت نیازمندی ها و خواسته هایشان به تولید محصول برای این دسته از افراد بپردازید.

بازاریابی گوشه ای موفق میشود که به مطالعه و تحقیق دقیق درباره این جامعه هذف بپردازد. شما قبل از شروع کسب و کارتان باید این افراد را به دقت شناسایی کرده باشید.

با جامعه هدف ازتباط بگیرید.

شما میتوانید قبل از استارت کسب و کار با جامعه هدف صحبت کنید. برند خود را به این افراد معرفی کنید. با راه هایی همچون ایمیل مارکتینگ و بازاریابی پیامکی به این افراد زمینه سازی شروع کسب و کارتان را یادآور شوید. به بازاریابیی ویدیویی در شبکه های اجتماعی برای کسب و کار خود بپردازید.

از تست A/B در دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خود کمک بگیرید.

تبلیغات فراموش نشود.

اگر در دیجیتال مارکتینگ تخصص دارید می دانید که کیتوانید با تبلیغات چه فروش شگفت انگیزی را برای خود رقم بزنید. اگر بودجه کمی دارید با تبلیغات سبک تر در ابتدا شروع کنید. بازاریابی شبکه های اجتماعی را از دست ندهید. سعی کنید با تبلیغات ریتارگتینگ نرخ تبدیل را افزایش دهید. اگر در مورد ریتارگتینگ اطلاعات کافی ندارید مقاله ریتارگتینگ چیست؟ را از دست ندهید.

حتما یک استراتژی گیمیفیکیشن برای نیچ مارکتینگ خود طراحی کنید. مقاله گیمیفیکیشن چیست؟ را حتما مطالعه نمایید.

سخن آخر :

به طور کامل به بررسی ننیچ مارکتینگ چیست؟، مزایا و معایب آن پرداختیم. ارگ شما در ابتدای شروع هر کسب و کاری هستید بهتر است از نیچ مارکتینگ شروع کرده و سیستم خود را گسترش دهید. در هنگام شروع نیچ مارکتینگ تمامی جوانب را در نظر بگیرید تا کسب و کار موفقی داشته باشید. اگر دیجیتال مارکتر هستید حتما به عنوان پیشنهاد کاربردی این سبک کسب و کار را به کارفرمای خود توضیح دهید و یا علاقه من به دیجیتال مارکتینگ هستید، آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را از دست ندهید.

اگر در این زمینه تجربه ای دارید در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *