هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مزایا و معایب راه اندازی کسب و کار با دوستان

مزایا و معایب راه اندازی کسب و کار با دوستان چیست؟

1401/06/06

اگر شما قصد راه اندازی یک کسب و کار جدید را دارید و به اندازه کافی در مورد آن تحقیق کرده‌­اید و می‌­خواهید آن را به مرحله اقدام برسانید اما می­‌ترسید که نتوانید آن را عملی کنید، می­‌توانید آن را با دوستان خود شروع کنید. مزایا و معایب راه اندازی کسب و کار با دوستان به عواملی مختلفی بستگی دارد که در این مقاله در سایت برترآموز به صورت مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

شاید برای شما سوال باشد که آیا چالش‌­های کار کردن با دوستان بیشتر است و یا چالش‌­های شروع کردن کسب و کار با افرادی ناآشنا؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم همه چیز به خود شما و چگونگی مطرح کردن کسب و کار شما بستگی دارد. شما اگر به صورت اصولی و شفاف شراکت با دوست و یا خانواده خود را شروع کنید، قطعا به مزایا و نتایج فوق‌العاده­ عالی دست پیدا خواهید کرد، اما اگر شما به صورت غیر شفاف و گنگ شراکت خود را آغاز کنید، با هر کسی به مشکل و چالش بر خواهید خورد.

این موضوع را به یاد داشته باشید که به طور کلی شراکت نیاز به اعتماد و صداقت دارد که معمولا این عامل بین دوستان رایج است و شما می‌­توانید با اطمینان بیشتری کسب و کار خود را شروع کنید. اما نکته بسیار مهم در این است که گاهی دوستان در کار تصویری از یک دیگر می­‌بینند که در دوستی خود با آن مواجه نشده بودند و این موضوع نیز به علت کسب قدرت و گاها اختیارات است که فرد ظرفیت پذیرش این موضوع را ندارد و ممکن است گاهی حاشیه ساز شود. با ما تا پایان این مقاله همراه باشید تا شما را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم البته لازم به ذکر است که مزایای شراکت با دوستان بیش از معایب آن است.

شما برای تبلیغات کسب و کار خود و افزایش فروش خود نیاز به یک وب سایت دارید، و برای بهتر دیده شدن وب­سایت خود به گذارندن آموزش سئو دارید که بتوانید هرچه بهتر در موتورهای جست و جوی گوگل دیده شوید. به همین منظور می توانید به صفحه آموزش سئو مراجعه کرده تا بیشتر با آن آشنا شوید.

نکات مثبت و مزایای شراکت با دوستان

ما در این بخش در مورد مزایا و نکات مثبت شراکت و راه اندازی کسب و کار با دوستان صحبت خواهیم کرد. این نکته را به یاد داشته باشید که شراکت به صورت کلی همیشه با ابهاماتی همراه است، اما شما به این دلیل با شخصی شریک می‌­شوید که در حالت عادی توانایی انجام آن کار را ندارید و یا اگر بخواهید آن را به صورت شخصی و انفرادی شروع کنید اسکیل فعالیت­‌های شما کوچک است و به نسبت زمانی که می­گذارید دستاورد و درآمدی قابل توجه­ای نخواهید داشت.

  1. شناخت مناسبی از یک دیگر دارید

یکی از مهم­ترین دلایلی که شما می‌­توانید کسب و کار موفقی با دوستان خود داشته باشید، این است که شما شناخت خوبی از یک دیگر دارید و در مواقعی که شما دچار شکست و یا گاها دچار چالش‌­های جدی می­‌شوید بدون نیاز بیان برخی از شرایط دوستان شما به کمک شما می‌­آیند و سعی در بهبود حال شما و شرایط به وجود آمده خواهند داشت. اما این نکته در شراکت با یک فرد غریبه کاملا برعکس است و شما به دلیل این که شناختی از روحیات و چالش‌­های زندگی شخصی یک دیگر ندارید ممکن است در طول کار نه تنها حال روحی یک دیگر را بهبود ببخشید بلکه ممکن است به لحاظ روحی فشار و تنش مضاعف نیز ایجاد کنید.

از طرفی دوستان به این دلیل که تفریحات مشتریک با یک دیگر دارند معمولا مکان و زمانی را پیدا می­‌کنند که برخی از چالش­های شراکت خود را با یک دیگر حل کنند. این موضوع در راه اندازی یک کسب و کار می­‌تواند به صورت قابل توجه‌­ای به شما کمک کند.

مزایای شراکت با دوستان

  1. بیان آزادانه نظرات

دوستان معمولا با یک دیگر صادق هستند و به صورت کاملا صریح مخالفت خود را مطرح می­‌کنند، در این صورت اگر در یک بخش از استراتژی کلان پروژه مشکلی وجود داشته باشد به صورت آزادنه مورد بحث قرار می­‌گیرد. از طرفی دوستان هنگام شنیدن نقد و نظرات مخالف از یک دیگر معمولا پذیرش بهتری دارند و برای حل چالش به وجود آمده معمولا بیشتر تلاش می‌­کنند. اما این نکات در برخورد با همکاران و یا شرکای تجاری معمولا حالتی عکس دارند و طرفین به توجه به حرف یک دیگر سعی در اثبات درستی حرف خود دارند.

این نکته را نیز مد نظر قرار دهید که معمولا دوستان، روابط اجتماعی متنوعی دارند و می‌­توانند بازخودهای دیگران را نیز بهتر به یک دیگر منتقل کنند و تمامی این عوامل کمک به رشد بهتر کسب و کار و افزایش راندمان شراکت می­‌کند. شما باید همیشه به بازخوردهای یک دیگر احترام بگذارید که در آینده برای کار و دوستی شما مشکلی پیش نیاید، این موضوع به این جهت حائز اهمیت است که گاها دوستان فکر می­‌کنند طرف مقابل چون تخصصی در این  حوزه  ندارد در نتیجه نمی‌­تواند در مورد چالش به وجود آمده اظهار نظری داشته باشد، که این موضوع از اساس اشتباه است.

  1. رضایت از همکاری با یک دیگر

معمولا زمانی که دوستان با یک دیگر یک کسب و کار راه اندازی می­‌کنند، به دلیل این که علاوه بر کار کردن به گفت ­و گو در مورد مسائل شخصی و یا خاطرات خوبی که با یک دیگر دارند می‌­پردازند میزان رضایت بیشتری از کسب و کار مشترک خود دارند و یکنواختی کار را نیز بهتر می‌­توانند تحمل کنند. دوستان معمولا در هنگام کار گاها با یک دیگر به شوخی می­‌پردازند که این موضوع نیز کمک به تحمل بهتر فشار­های کاری و چالش­‌های پیش رو می­‌کند. از طرفی دوستان معمولا در کنار یک دیگر متوجه گذر زمان نمی‌­شوند و به نوعی می­‌توان گفت بازدهی بالاتری نیز در هنگام کار کردن کسب می‌­کنند.

البته ذکر این نکته نیز مهم است که دوستان در هنگام کار کردن نباید به نوعی گذران وقت کنند که از کار اصلی خود باز بمانند بلکه باید تعادل را در هنگام کار کردن حفظ کنند و هم به کار کردن بپردازند و هم برای  دوستی و شوخی­های خود برنامه­‌هایی داشته باشند.

  1. محرک­ خوبی برای پیشبرد اهداف است

دوستان معمولا زمانی که با هم یک کسب و کار را شروع می­‌کنند، تعهدات خود را بیشتر بررسی می­‌کنند و بازخورد بهتری نسبت به آن دارند. شما زمانی که در کسب و کار خود به دلیل برخی از مسائل خارجی دچار بی برنامگی و یا گاها دچار برخی وقفه‌­های بلند مدت می­‌شوید دوستان شما می‌­توانند در این زمان محرک شما باشند تا کار خود را طبق برنامه فارق از شرایط موجود انجام دهید.

از طرف دیگر زمانی که شما به صورت مستقل یک کسب و کار را راه اندازی می­‌کنید، کسی از مراحل کاری شما خبر ندارد و در صورتی که چالشی برای شما پیش بیاید و یا به هر دلیلی از ادامه کار دلسرد شوید. کسی نیست که روحیه شما را حفظ کند و به شما کمک کند که زودتر حال خود را تغیر دهید و درصدد رفع مشکل باشید.

  1. مکمل یک دیگر هستند

سعی کنید برای شروع کسب و کار خود با دوستانی این پروژه را استارت بزنید که توانایی­‌ها و شخصیتی مکمل شما دارند، به عنوان مثال سعی کنید اگر شما یک شخصیت درون­گرا دارید و بیشتر علاقه­ مند به کارهای دفتری می‌­باشید از دوستی به عنوان شریک استفاده کنید که علاقه ­مند به کارهای میدانی است و می‌­تواند به عنوان مکمل شما عمل کند و در انتشار گزارشات به صورت صادقانه عمل می‌کند.

یا به عنوان مثال اگر شما تمایل به بازاریابی سنتی دارید، دوست شما می­‌تواند بازاریابی آنلاین را به عهده بگیرد. یکی از شاخه‌­های بازاریابی آنلاین استفاده از شبکه­‌های مجازی است، شما می­‌توانید با استفاده از دوره آموزشی « آموزش بلاگری » مجموعه برترآموز به صورت تخصصی کسب و کار خود را تبلیغ کنید و از طرفی می­‌توانید به یک در  آمد جانبی نیز برای کسب و کار خود ایجاد کنید، که این موضوع برای کسب و کار شما می­تواند به شدت مفید باشد.

  1. تقسیم کار به صورت مناسبی شکل می ­گیرد

یکی از مهم­ترین مزایا و نکات مثبت شراکت با دوستان این است که شما تقسیم کار مناسب ­تر و راحت­ تری انجام می­‌دهید. دوستان به این دلیل که شناخت بهتری از یک­ دیگر دارند در زمان تقسیم وظایف بهتر به هم کمک می­‌کنند و از طرفی در صورتی که شما به هر دلیلی مدتی مجبور به غیبت در کار شدید با اطمینان و خیال راحت وظایف خود را به دوستان خود واگذار می­‌کنید.

تقسیم وظایف بین دوستان و شرکا

اگر شما به صورت شخصی کسب و کار خود را راه اندازی کنید و یا با افرادی غریبه به دلیل منافع مشترک شروع به همکاری کنید، دیگر نمی­‌توانید از این ویژگی استفاده کنید. چرا که شما نمی­‌توانید اسرار کاری و برخی وظایف مهم خود را در صورت بروز هرگونه مشکلی به شرکا خود بسپارید و باید به فکر برون سپاری وظایف خود باشید، که این موضوع چالش‌­ها و خطرات خاص خود را دارد. اگر شما درمورد برون سپاری و چالش‌­ها و مزایای آن اطلاعاتی ندارید به شما توصیه می­‌کنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کرده و از مقاله « برون­ سپاری کارها چیست » به صورت کاربردی استفاده کنید و اطلاعات خود را در این حوزه بالا ببرید.

نکات منفی و معایب شراکت با دوستان چیست؟

ما در این بخش قرار است در مورد روی دیگر سکه راه اندازی کسب و کار با دوستان صحبت کنیم. چرا که راه اندازی کسب و کار با دوستان به معنی موفقیت حتمی شما نیست و حتی ممکن است در این مسیر با چالش‌هایی برخورد کنید که منجر به قطع رابطه دوستی شما و گاها عواقب جبران ناپذیری ( به لحاظ روحی ) شود. البته این موضوع کاملا به شما و عمق دوستی شما بستگی دارد، اگر شما در ابتدای راه اندازی کسب و کار با دوستان خود به برخی از نکات ساده توجه کنید، قطعا می­‌توانید نتایج فوق العاده عالی بدست آورید و دوستی خود را نیز محکم ­تر و عمیق­ تر کنید.

  1. تناقض در اهداف

    اگر شما در اهداف خود متناقض باشید و ندانید که بر چه اساس قرار است همکاری خود را ادامه دهید، قطعا در میانه مسیر و در چالش­‌های کسب و کار خود به مشکل بر می­‌خورید. به عنوان مثال دیگاه شما این است که باید زیرساخت کسب و کار خود را قوی کنیم و سپس به مراحل بالاتر و فروش بیشتر دست پیدا کنیم. اما دیدگاه دوست و شریک شما کاملا نقطه مقابل شما است و او اعتقاد دارد ابتدا باید فروش خود را قوی کنیم و بواسطه درآمدهای اصلی و درآمدهای جانبی روی زیر ساخت‌­ها سرمایه گذاری بلندمدت کنیم.

و اگر بخواهیم مثالی دیگر در این باره بزنیم ممکن است شما کسب و کار خود را  در اسکیل محلی برنامه ریزی کرده باشید و به فکر برداشت­‌های کوتاه مدت از کسب و کار خود باشید ولی شریک و دوست شما اعتقاد دارد که باید در بازه زمانی میان مدت و کوتاه مدت درآمد حاصله به طور کامل داخل شرکت بماند و خروج منابع نداشته باشیم. این تضاد اهداف باعث هدررفت جدی منابع و انرژی شما می­‌شود و از طرفی باعث می­‌شود کسب و کار شما به دلیل مشکلات استراتژیک و داخلی نتواند به رشد و نمو خود ادامه دهد و به نوعی آسیب جدی از این بابت متحمل شوید.

شما در ابتدای کسب و کار خود به منظور جلوگیری از هرگونه تناقضی باید به صورت واضه و شفاف راجب اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت کسب و کار خود به توافق  برسید و این توافق را بهتر است به صورت رسمی و یا مکتوب داشته باشید تا در مواقع نیاز به آن مراجعه کنید. زمانی که شما در ابتدای کار با اهداف مشترک به کسب و کار خود ادامه دهید قطعا سرعت رشد و نمو شما به صورت تابع نمایی خواهد بود و این مسیر کارآفرینی نیز برای شما هموارتر خواهد بود.

  1. عدم درک درست از شراکت

    یکی از مشکلاتی که ممکن است در راه اندازی کسب و کار با رفقا و دوستان وجود داشته باشد، این است که شما درک درستی از شراکت نداشته باشید و بخواهید همانند رفاقت خود در کار نیز برخورد کنید. شما باید به این درک برسید که کسب و کار و رفاقت کاملا جدا است و قرار نیست برخی از مسائل کاری را با رفاقت خود ترکیب کنید.

به عنوان مثال اگر شما نتوانید تعهدات مالی که در کسب و کار به عهده شما واگذار شده است را به صورت کاملا شفاف و واضح انجام دهید، نتیجه این موضوع می­‌تواند به کسب و کار شما آسیب بزند و شما باید پذیرای رفتار جدی و گاها سخت طرف مقابل باشید. شما اگر در دوستی و رفاقت خود به قول و قرار مالی خود وفادار نباشید و مشکلاتی برای شما به وجود بیاید و به صورت ناخواسته به پیمان خود عمل نکنید، معمولا اتفاقی نمی‌افتد و با جابه­ جایی پول از منبعی دیگر و برخی موارد دیگر می­‌توان به جبران آن پرداخت.

اما در کسب و کار به این صورت نیست، شما ممکن است با یک اشتباه کل کسب و کار را نابود کنید و در صورت نابود شدن کسب و کار خود شما نیز نابود خواهید شد.( به لحاظ اعتبار اجتماعی و به لحاظ مالی ) از این رو شما باید وظایف خود را در کسب و کار به درستی درک کنید و بین دوستی و کسب و کار خود یک مرز باریک ایجاد کنید و سعی کنید هرگونه تاثیر منفی را از بین ببرید.

  1. شکست در کسب و کار می ­تواند به معنی پایان دوستی شما باشد

یکی از اخلاق­‌های ناپسند و زشت این است که شما دیگران را مقصر بدانید، این موضوع در کسب و کار نیز ممکن است وجود داشته باشد. زمانی که کسب و کار شما روی سود و در شرایط عالی است واضح است که شما چالشی نداشته باشید، اما زمانی که شما متحمل شکست و متحمل زیان می­‌شوید این موضوع فرق می‌­کند. به عبارت دیگر شما ممکن است در این موارد به جای این که علت شکست کسب و کار خود را پیدا کنید، دیگران را مقصر کنید.

این رویکرد ممکن است از سمت دوست شما نیز رخ دهد که به طور کلی غیر قابل پذیرش و درک است. زمانی که تنش بین دوستان بالا مخصوصا اگر این تنش از جنس تنش­‌های مالی باشد، ممکن است دوستی شما را به صورت جدی تحت تاثیر قرار دهد و این موضوع می‌­تواند پایان دوستی شما باشد.

راه حل این مشکل این است که اول از همه در ابتدا شرح وظایف مشخص داشته باشید و دوم این که اگر چالش و شکست کوچک و یا بزرگی در کسب و کار شما رخ داد تمام سعی خود را به کار گیرید تا علت آن را پیدا کنید و به بواسطه شرح وظایف مشخص که در قبل به آن اشاره شده به حل این چالش بپردازید. این نکته بسیار مهم را نیز به یاد داشته باشید که حفظ احترام و ادب در چالش­‌های کسب و کار از اهمیت بالایی برخوردار است. گاها دوستان بواسطه توهین و یا بی­ ادبی‌هایی که به یک دیگر می­‌کنند از موضوع اصلی دور می­‌شوند و این خود باعث شکست بیشتر و مشکلات بیشتر می‌­شود. به یاد داشته باشید دوستی از هر کسب و کاری با ارزش­تر است به شرطی که دو طرف برای آن ارزش قائل باشند، چرا که با کسب تجربیات به دست آمده می‌­توانند یک کسب و کار بزرگ­تر و موفق ­تر داشته باشند.

عواقب شکست در کسب و کار با دوستان

  1. حسادت از سمت دیگران

زمانی که دو دوست کسب و کاری را با یک دیگر راه اندازی می‌­کنند، این به این معنی است که روابط آن­ها عمیق تر و پیوسته تر شده است. این موضوع ممکن است که از سمت خانواده و یا دیگر دوستان مورد حمله و حسادت واقع شود. در این صورت زمانی که شما کوچکترین نکته‌­ای از کسب و کار خود را بیان می­‌کنید، دیگران به دنبال پیدا کردن یک نکته تاریک برای برهم زدن رابطه شما هستند و یا با مشاوره­‌هایی یک طرفه ممکن است که شما را از واقعیت­‌های کسب و کار دور کنند.

شما برای حل این چالش بهترین کاری که می‌­توانید انجام دهید این است که راجب اسرار کسب و کار خود با هیچ­کس حتی خانواده خود صحبت نکنید. چرا که آن­ها تخصصی در این حوزه ندارند و شما به جای آن می‌­توانید اسرار کسب و کار خود را به بیزینس کوچ و مشاوران امین این حوزه انتقال دهید و از مشاوره و بازخورد آن­ها استفاده کنید. اگر شما در مورد بیزینس کوچینگ و علت نیاز به بیزینس کوچ در هر کسب و کار اطلاعی ندارید به شما توصیه می­کنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کرده و در آن بخش از مقاله « بیزینس کوچ و یا مربی کسب و کار کیست » استفاده کنید.

نکات طلایی راه اندازی کسب و کار با دوستان

زمانی که صحبت از راه اندازی کار با دوستان می‌شود، برخی از افراد خیلی رو این موضوع نظر مثبتی دارند. از طرفی برخی از افراد روی این موضوع نظر منفی دارند. داشتن یک زمینه فکری ممکن است که روی کسب و کار شما تاثیر بگذارد. اما نکته مهم و اساسی در این است که شما تمام تلاش خود را به کار گیرید که یک دیدگاه بیزینسی نسبت به کسب و کار خود داشته باشید. معمولا دوستان مکمل یک دیگر می‌باشند. منظور ما این است که دوستان می‌توانند تقسیم کار مناسب‌تری داشته باشند.

از این رو شما باید روی تقسیم کار خود به خوبی فکر کنید و تمام تلاش خود را به کار گیرید تا تقسیم کار مناسبی داشته باشید. معیار تقسیم کار شما در وهله اول باید نیاز کسب و کار شما باشد. در وهله بعدی باید به علایق خود و نظرات خود توجه کنید. به این نکته توجه داشته باشید که بیزینس شما همیشه تصمیم گیرنده نهایی می‌باشد. چرا که شما هدف شما از راه اندازی کسب و کار با دوستان کاملا مشخص است؛ هدف شما راه اندازی یک کسب و کار با حداقل انرژی و اصطکاک زمانی می‌باشد.

از این رو شما باید اولویت یک خود را کسب و کار خود قرار دهید. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که همه چیز پول نیست و شما در برخی مواقع باید دوستان خود را درک کنید. متاسفانه برخی از افراد زمانی که صحبت از شراکت می‌شود، این موضوع را با ریاست اشتباه می‌گیرند و نمی‌توانند به درستی بین این دو تمایز قائل شوند. در ین صورت شاید شما فکر کنید که مشکلی نیست. اما مشکل اساسی در این است که شما علاوه بر دوستی خود به کسب و کار خود نیز آسیب خواهید زد و اولویت اول خود را از بین خواهید برد. در این صورت شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به وقایع به صورت پایدار نگاه داشته باشید. نگاه شما باید به دور از هرگونه تعصب و نقص‌های شخصیتی باشد.

نگاه بیزینسی خود را به صورت همزمان تقویت کنید

سعی کنید به یک دیدگاه واحد و قوی در مورد کسب و کار خود دست پیدا کنید. زمانی که شما قصد دارید با دوستان خود وارد کسب و کار شوید باید به این موضوع فکر کنید که علت این کار شما چیست؟ علت این کار شما این است که زمان بیشتری را با دوستان خود بگذارنید؟ علت این کار شما این است که به دوستان خود کمک کنید؟ علت این کار شما این است که درآمد خود را افزایش دهید؟ علت این کار شما این است که به یک همراه در کسب و کار خود نیاز دارید؟ علت این کار شما این است که شما به یک مشاور در کسب و کار خود نیاز دارید؟ و… تمامی این موارد می‌تواند دلایلی محکمی برای راه اندازی کسب و کار با دوستان شما باشد.

اما شما باید سعی کنید که اهداف کلان کسب و کار خود را به صورت مناسب یک دیگر به اشتراک بگذارید و از طرفی شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا این دیدگاه بر اساس پارامترهای بیزینسی باشد. زمانی که شما به این موضوع فکر می‌کنید که تا سال آیند به هر قیمتی که شده شعبه دوم کسب و کار خود را راه اندازی کنید. تا چه میزان بر اساس وقایع کسب و کار این موضوع شدنی است؟ این موضوع به این دلیل اهیمت دارد که درآینده می‌تواند روی تصمیم گیری شما و یا حتی روی دوستی شما تاثیر بگذارد.

زمانی که قرار است یک کسب و کار را بر اساس شرایط اقتصادی و اجتماعی تحلیل کنید. و برای بلند مدت آن برنامه ریزی داشته باشید، احتمال موفقیت شما افزایش پیدا می‌کند. البته این موضوع برای شما مزایای جانبی نیز به همراه خواهد داشت. این مزایای جانبی می‌تواند استحکام در دوستی شما باشد. این مزایا می‌تواند افزایش درآمدهای جانبی شما باشد و… .

سخن پایانی

ما در این بخش در مورد مزایا و معایب راه اندازی کسب و کار با دوستان صحبت کردیم و شما با مطالعه این بخش به این مفهوم دست پیدا کردید شراکت با دوستان خوب است در صورتی که شما به صورت آگاهانه و واضح تمامی شرایط و جوانب مختلف را مد نظر قرار دهید و به صورت کاملا واضح و آشکار کسب و کار خود را توسعه دهید. این موضوع را همیشه به یاد داشته باشید که شراکت به این معنی است که شما یک گام به طرف مقابل نزدیک­تر می­‌شوید و او را بهتر ­می­‌شناسید، سعی کنید به افرادی نزدیک شوید که این سه ویژگی را در خود دارند.

  1. مسئولیت پذیر هستند.
  2. خوش قول هستند.
  3. دلسوز شما هستند.

باید این سه ویژگی را در عمل به شما اثبات کنند و با حرف نمی­توان به این موارد دست پیدا کرد. از طرف دیگر در دوستان خود با این سه ویژگی به هیچ وجه شراکت نکنید، شاید برای تفریح و دوستی مناسب باشند، اما برای شراکت خیر.

  1. خودشیفته و از خود راضی.
  2. افراد مودی و بی ثبات که در اخلاق و احساسات متمایز هستند.
  3. کسانی که غیر منطقی عمل می­کنند و بر اساس زندگی ایده­آل و بدون چالش برنامه ریزی می­کنند.

چنانچه نظر یا سوالی درباره این محتوای نوشته شده داشتید، خوشحال خواهیم شد تا ان را با ما در قسمت کامنت ها به اشتراک بگذارید و این مقاله را برای کسانی که در آستانه شروع یک کسب و کار دوستانه هستند ارسال کنید تا به صورت کامل با مزایا و معایب راه اندازی کسب و کار با دوستان آشنا شوند.

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *