هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
روش های قیمت گذاری فروش

روش های قیمت گذاری فروش

1400/12/11

قیمت گذاری فروش عبارتی نام آشنا و جذاب که بخش مهمی در هر کسب و کاری را به خود اختصاص میدهید. شاید قبلا به این موضوع فکر کرده باشید که اصلا قیمت گذاری محصول از کجا می آید؟؟ چه عامل ها و فاکتور هایی در کنار هم جمع میشوند تا شما یک محصول را قیمت گذاری کنید. پس قطعا عکلیات قیمت گذاشتن روی محصول به این سادگی نیست که تولید کننده بنابه دلایل شخصی تصمیم بگیرد که کالای تولیدی خود را n  تومان به فروش برساند. پیشنهاد می کنم اگر کسب و کار فروش چه به صورت آنلاین و چه به صورت آفلاین دارید و میخواهید قیمت گذاری صحیح را بیاموزید حتما با مقاله روش های قیمت گذاری فروش همراه من و برتر آموز باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • چه مفاهیمی در قیمت گذاری موثر است؟
  • استراتژی های قیمت گذاری چیست؟
  • مدل های قیمت گذاری

چه مفاهیمی در قیمت گذاری موثر است؟

در این بخش میخواهیم بررسی نماییم که چه مفاهیمی را باید بلد باشیم تا بتوانیم از آنها در قیمت گذاری استفاده نماییم.

قیمت یا Price : قیمت هزینه یا بهایی است که مشتری بابت کالا و خدمات ما پرداخت می کند تا بتواند از آن استفاده نماید.

هزینه یا Cost: هزینه هایی است که برای تولید یک محصول صرف شده که این هزینه ها میتواند ثابت یا متغییر باشد.

ارزش یا Value :ارزش برای یک کالا زمانی اتفاق میفتد که مشتری بداند بیشتر از مبلغی که بابت کالا پرداخت کرده ، مزایا گرفته است. برای مثال خدمات پس از فروش یا گارانتی را می توان جزو ارزش حساب کرد.

استراتژی های قیمت گذاری چیست؟

شما با دانستن استراتژی های قیمت گذاری می توانید قسمت گذاری فروش داشته باشید که در ادامه به توضیح این استراتژی ها میپردازیم:

قیمت گذاری بر حسب هزینه های انجام شده

در این استراتژی قیمت گذاری ، شما باید هزینه های به وجود آمده برای تولید محصول را بدست آورید و جمع بزنید سپس میزان سود خود را در آن مشخص کنید، در نتیجه قیمت نهایی بدست آمده برای شما بدست می آید و میتوانید بر این اساس روی کالای خود قیمت گذاری کنید. حال ممکن است هر فروشنده برای هر کالایی سود جداگانه ای تعریف کند که بر این اساس قیمت گذاری برای هر کالا متفاوت خواهد شد. نحوه دیگر قیمت گذاری بر حسب هزینه بدین صورت است که شما بر اساس نرخ بازگشت سرمایه قیمت گذاری را انجام می دهید که این روش هم معمول است. کالایی که نرخ بازگشت سرمایه آن در آن واحد انجام میشود با کالایی که 3 ماه طول می کشد تا هزینه آن برگردد، معمولا قیمت گذاری متفاوتی دارند.

پیشنهاد میشود مقاله افزایش خبرنامه وبلاگ به صورت تضمینی را مطالعه نمایید.

قیمت گذاری بر حسب ارزش کالا

شما بر اساس خدماتی که به مشتری ارائه میکنید قیمت گذاری انجام می دهید، در واقع خدمات خود را به مشتری میفروشید و مشتری ها هم آگاهانه این کالا را از شما خرید می کنند. برای مثال تفاوت قیمت دو محصول سامسونگ و اپل را نگاه کنید، هر دوی این کمپانی محصولات با کیفیتی را برای مشتری های خود تولید می کنند اما معمولا قیمت گذاری گوشی اپل نسبت به سامسونگ بالاتر است زیرا در واقع برند اپل ، هزینه ارزش کالا را از مشتری دریافت می کند و خود مشتذی هم بر این نکته واقف است.

قیمت گذاری بر اساس شرایط بازار

نوع دیگر از روش های قیمت گذاری بر حسب شرایط موجود در بازار صورت میگیرد بدین صورت که تولید کننده کالا با یررسی شرایط بازار، قدرت خرید مردم، بررسی قیمت کالاهای رقبا شروع به قیمت گذاری می کند. این روش از قیمت گذاری یکی از شیوه های آسان در قیمت گذاری کالاها است.

حال با توجه به این که استراتژی های قیمت گذاری را آموختیم می خواهیم بررسی کنیم که آیا میتوانیم با این موارد قیمت گذاری کنیم با خیر!! در واقع قیمت گذاری کردن کالا ها با این شیوه راه درستی به شمار نمی آید. ما به شما استراتژی های مهم را در قیمت گذاری آموختیم ولی نمی توان تنها با تکیه بر این استراتژی ها و بدون در نظر گرفتن شرایط بازار قیمت گذاری انجام داد. در ادامه میخواهیم نکاتی را بیان کنیم که شما با تکیه بر آن میتوانید استراتژی های قیمت گذاری را به درستی انجام دهید و کالای خود را به بهترین روش قیمت گذاری کنیم.

استراتژی قیمت گذاری

هدف خود را باید از قیمت گذاری مشخص کنید!

قبل از اینکه هدف خود را از قیمت گذاری مشخص کنید باید مراحل زیر را در نظر بگیرید و در قیمت گذاری خود اعمال کنید:

شرط بقا: گاهی اوقات شرایط اقتصادی جامعه به سمت مسیری پیش میرود که شما نمی توانید قیمت گذاری را بر اساس شرایط ایده آل استراتژی پیش ببرید زیرا در این صورت مشتری ای نخواهید داشت. بنابراین کسب و کارها برای اینکه در فضای جامعه حضور داشته باشند و از عرصه رقابت خارج نشوند مجبور هستند از حاشیه سود خود کاهش دهند و حتی نرخ سود را به صفر برسانند تا تنها بتوانند در جامعه و بازار رقبا حضور داشته باشند. البته توجه کنید که این شرایط فقط در تایم کوتاه مدتی امکان پذیر است و اگر بخواهید ماداما به این شرایط بسنده کنید نمی توانید در بازار رقبا ادامه دهید و برای شما جز ضرر چیزی باقی نمی مانند.

شرط سود حداکثری در زمان حاضر: برخی دیگر از کسب و کار ها با سنجیدن شرایط حال حاضر متوجه خواهند شد که می توانند در زمان حاضر سود حداکثری را از بازار دریافت کنند و توجه داشته باشید که این شرایط کوتاه مدت است و نمی توانید همیشه به این شیوه عمل کنید.

شرط معرفی محصول منحصر بفرد: اگر بتوانید در بازار محصولی را تولید کنید که سهم کمی از بازار دارد و کاملا منحصر بفرد است می توانید سهم خوبی را از بازار بدست آورید و آن را دست خود بگیرید در این صورت رقیبی برای قیمت گذاری نخواهید داشت که این خود برای شما ویژگی مهمی به شمار می آید.

شرط سهم حداکثری از بازار: برخی از شرکت‌ها قصد دارند سهم بازار بیشتری به دست بیاورند؛ زیرا فروش بیشتر باعث می‌شود که هزینه تولید هر واحد محصول کمتر بشود در نتیجه سود بیشتری نصیبشان ‌شود. بنابراین اگر حجم زیادی از تولیدات بازار را در اختیار داشته باشید میتوانید سود خوبی را دریافت کنید.

تقاضای بازار را بررسی کنید!

بعد ار مشخص کردن هدف که مهم ترین رکن در قیمت گذاری است حالا باید تقاضای بازار را بررسی کنید. هرچه تقاضای بازار برای محصول تولیدی شما زیاد باشد شما می توانید تولیدات محصول خود را افزایش دهید تا در نهایت به حاشیه سود بالاتری دسترسی داشته باشید.

هزینه های تمام شده را حساب کنید!

پس از تمامی مراحل بالا حال نوبت به آن رسیده است که هزینه های تمام شده محصول خود را بدست آورید، میتوانید از تیم حسابداری کسب و کارتان کمک بگیرید تا هزینه ها را به تفکیک به شما اعلام نمایند و آن را بررسی کنند تا در نهایت هزینه تمام شده بدست آورید.

آشنایی با مخاطبین مهم است!

شما باید بتوانید با مخاطبین و جامعه هدف خود که قصد دارید به آنها کالا بفروشید آشنایی کامل داشته باشید. این آشنایی باعث میشود تا بتوانید محصولات خود را بهتر قیمت گذاری کنید. برای مثال اگر محصولات شما برای افراد متوسط در جامعه است شما نمیتوانید قیمت گذاری بالایی داشته باشید زیرا این افراد میخواهند از شما خرید انجام دهند.

پیشنهاد میشود آموزش بازاریابی ویروسی را مطالعه نمایید.

مدل های قیمت گذاری

پس از تعیین استراتژی های قیمت گذاری حال نوبت به آن رسیده است که در مورد مدل های قیمت گذاری بحث کنیم و آن ها را بررسی نماییم پس با  ادامه مقاله روش های قیمت گذاری فروش با برتر آموز همراه باشید:

  • قیمت گذاری نفوذی
  • قیمت گذاری اقتصادی
  • قیمت گذاری فرمیموم
  • قیمت گذاری روانی
  • قیمت گذاری سرشیر گیری
  • قیمت گذاری گرفتار کننده
  • قیمت گذاری بر مبنای زمان
  • قیمت گذاری بر مبنای بازار
  • قیمت گذاری مجموعه ای
  • قیمت گذاری جغرافیایی
  • قیمت گذاری بالا

به توضیح ترین این قیمت گذاری ها می پردازیم پس با ما همراه باشید.

قیمت گذاری نفوذی loss-leader pricing

در این نوع از قیمت گذاری شما اول محصول خود را در کمترین قیمت و پایین ترین حاشیه سود تعیین می کنیدتا مشتریان و جامعه هدف به شما توجه کنند و به سمت شما بیایند. پس از اینکه درصد قابل توجهی از جامعه هدف را به مشتری بالفعل خود تبدیل کردید حال میتوانید قیمت خود را تدریجی افزایش دهید و به رقابت با رقبا بپردازید. این روش قیمت گذاری را خیلی از کسب و کارها هم به صورت آنلاین و هم به صورت سنتی انجام می دهند بدین صورت که به مشتری این اجازه را می دهند تا با قیمت های پایین تری به تجربه محصولشان بپردازند در ادامه این مشتری ها هستند که انتخاب می کنند از محصولات شما استفاده کنند یا خیر!!

قیمت گذاری اقتصادی Economy pricing

در قیمت‌گذاری اقتصادی، برای تولید و فروش یک محصول، از روش‌های کم هزینه تری در کارخانه های تولیدی هود استفاده می‌کنند تا بتوانند محصول ارزانی تولید کنند. با این روش می‌توانند بخش کم درآمد جامعه را نیز به مشتریان خود اضافه کنند و بازار خود را توسعه دهند. قیمت گذاری اقتصادی بسیار به صرفه است و درصد زیادی از جامعه را درگیر خود میکند و معمولا برای کارخانه ها هم با سود همراه است. این روش قیمت گذاری را به کسب و کار های بزرگ معمولا پیشنهاد میشود زیرا حجم فروش آنها بالاست و می توانند سود خوبی را از فروش بالا بدست آورند وبی در کسب و کارهای کوچک قیمت گذاری اقتصادی پیشنهاد نمیشود زیرا حجم فروش بالایی ندارند و به همین علت سود چشمگیری بدست نمیایند.

با ادامه توضیحات روش های قیمت گذاری فروش همراه باشید.

قیمت گذاری فرمیموم Freemium Pricing

در این روش قیمت گذاری محصول خود را رایگان در اختیار کاربر قرار می دهند اما کاربر برای فعال کردن ویژگی ها و گزینه های این محصول باید پولی را پرداخت کند. این روش قیمت گذاری بیشتر در دنیای دیجیتال استفاده میشود که کسب و کارها یک اپلیکیشن و سایتی را رایگان در اختیار شما قرار می دهند و شما برای اینکه از ویژگی های بیشتری استفاده کنید باید نسخه پولی آن را نصب نمایید و هزینه پرداخت نمایید. در این روش قیمت گذاری ای جامعه هدف ابتدا به محصول شما دسترسی دارند و درصورتی که از محصول شما راضی بایند و آن محصول کارا باشد، نسخه پولی شما را نصب می نمایند.

قیمت گذاری روانی Psychological Pricing

حتما با قیمت های نظیر 49.999 یا 99.999 آشنایی دارید که به جای اینکه محصول را رند قیمت گذاری کنند از عدد 9 در آن استفاده می کنند تا بار روانی برای مشتری داشته باشد در این صورت کاربر احساس می کند که هزینه کمتری را برای محصول پرداخت کرده است. در تمامی دنیا از این روش قیمت گذاری اسفاده می کنند و معمولا این روش قیمت گذاری رایج شده است.

قیمت گذاری سرشیر گیری Price Skimming

قیمت گذاری سرشیرگیری بر عکس قیمت گذاری نفوذی است است بدین صورت که شما در ابتدا محصول خود که تکنولوژی خوبی را دارد با قیمت بالایی به بازار معرفی می کنید. بعدازآنکه رقبا به دلیل قیمت بالا وارد بازار شدند، به‌مرور  کسب و کار شما قیمت را کاهش می‌دهد تا بتواند سهم بازار خود را بیشتر کند. مشتری‌ها حاضرند برای تجربه این محصول جدید پول بیشتری بپردازند اما پس از مدتی که محصول جا افتاد، دیگر چنین نیست و قیمت گذاری کاهش میابد.

قیمت گذاری گرفتار کننده Captive Product Pricing

در این روش قیمت گذاری شما مشتری را به نوعی گرفتار خدمات خود می کنید و مشتری مجبور است برای ادامه مسیر از خدمات شما استفاده کنند. برای مثال شرکت هایی هستند که محصول خود را با قیمت پایینی در اختیار شما قرار می دهند اما برای اینکه محصولات را آپدیت کنند یا از ویژگی های آن استفاده نمایید باید هزینه اضافه تری را پرداخت نمایید.

قیمت گذاری بر مبنای زمان

در روش قیمت‌گذاری پویا، شرکت‌ها با توجه به تقاضا و نیاز افراد، قیمت‌ها را مدام تغییر می‌دهند تا بتوانند سود خودشان را بیشتر کنند. مانند قیمت گذاری هتل ها در ایام تعطیلات و یا قیمت گذاری تاکسی های اینترنتی که در زمان های بارانی و شلوغی ترافیک افزایش می یابد. خود مشتری ها به این روش های قیمت گذاری واقف هستند.

قیمت گذاری بر مبنای بازار Market-Based Pricing

در این روش قیمت گذاری این بازار است که نرخ قیمت را تعیین می کند و نه کارخانه ها و بنابراین برای اینکه بتوانید در این بازار فعالیت کنید اگر قیمت گذاری شما از بازار بیشتر باشد در نتیجه مشتری ای نخواهید داشت.

مدل های قیمت گذاری

قیمت گذاری مجموعه ای

در قیمت گذاری مجموعه ای شما به صورت پکیج چند کالایی را که به هم مربوط است را به فروش میرسانید که در این حالت اگر کاربر بخواهد هر کدام از محصولات را تهیه کند قیمت بالاتری برای آن میافتد.

پیشنهاد میشود راه های جلب اعتماد مشتری برای فروش را مطالعه نمایید.

قیمت گذاری جغرافیایی Geographical Pricing

در این سری از قیمت گذاری شما کالا را بر اساس موقعیت جغرافیایی قیمت گذاری می کنید زیرا ممکن است کالا از یک شهر به شهر شما آمده باشد و هزینه هایی مانند حمل و نقل و کرایه هم به شما لحاظ شود.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل به بررسی روش های قیمت گذاری فروش بپردازیم و نکات کاربردی را در این زمینه بیان کنیم. اگر شما تولید کننده کالا هستید برای قیمت گذاری باید به نکات کاربردی پایبند باشید و با توجه به ماهیت محصول قیمت خوبی را قرار دهید. اگر در این زمینه تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید . اگر در زمینه های دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید، آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *