هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
سفارش طراحی سایت

سفارش طراحی سایت | چگونه می توانیم یک سایت سفارش بدهیم؟ | نکات سفارش سایت

1400/10/03

حتما تا به حال زیاد در مورد اهمیت سایت شنیده اید. در مقاله چرا طراحی سایت مهم است؟ به اهمیت طراحی سایت در حال حاضر اشاره داشتم. با توجه به اینکه یادگیری تخصص طراحی سایت کاری هزینه بر (به لحاظ زمانی و مالی است) خیلی از دوستان می خواهند به صورت برون سپاری کار خود را انجام داده و طراحی سایت سفارش دهند. شرکت ها و افراد خیلی زیادی در این صنعت فعالیت دارند که هر کدام از آن ها دغدغه های خود را دارند. در این راهنما در سایت برترآموز می خواهم به شما چند نکته بگویم که با استفاده از آن می توانید یک سایت ایده آل سفارش دهید.

چگونه یک سایت ایده آل سفارش دهیم؟

سایتی که سفارش می دهیم باید چند فاکتور کلیدی را داشته باشد تا در نهایت سایت ایده آلی باشد که فکرش را می کردیم.

مشاوره رایگان

قبل از هر چیز باید با مشاوره رایگان میزان تخصص طراح سایت و اپراتورهای آن ها را متوجه شوید. دوستی بود که با یکی از بهترین شرکت های طراحی سایت برای مشاوره رایگان تماس گرفته بود اما اپراتور تخصصی نداشته و با لحن بدی با او صحبت کرده بود و به علاوه برای یک سایت نه چندان حرفه ای، یک سال قبل 50 میلیون تومان می خواستند. اگر پول زیاد می خواهند باید مشاوره رایگان خوب هم ارائه بدهند. نه اینکه با ترشرویی صحبت کرده و سپس انتظار همکاری هم داشته باشند.

پرسرعت

باید پرسرعت باشد. بهتر تمامی سعی طراح بر این باشد تا با استفاده از فاکتورهای مختلف همچون برنامه نویسی، هاست و بهینه سای کشینگ سایت، سایت طراحی شده نهایت سرعت را داشته باشد. داشتن یک سایت پرسرعت باعث می شود که کاربرانی که از هر نوع سرویس اینترنتی استفاده می کنند، از استفاده از سایت شما حس خوبی بدست آورده و تجربه خوبی داشته باشند. در مقاله پلاگین افزایش سرعت سایت در مورد سرعت سایت صحبت کردیم.

سئو فرندلی و ریسپانسیو

سایت باید سئو دوستانه بوده و مطابق با آخرین فاکتورهای سئو و آپدیت الگوریتم های مختلف گوگل ساخته شود. بهترین راهکار این است که با نصب پلاگین های سئو و معرفی سایت به ابزارهایی مانند گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس سئو سایت را در وضعیت بهتری قرار دهید. واکنشگرا بودن سایت یکی دیگر از مهم ترین امکاناتی است که هر سایت فعال باید آن را داشته باشد.

واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن سایت حس خوبی را به کاربران منتقل کرده و باعث می شود تا موتورهای جستجو به سایت شما اهمیت بیشتری بدهند. اگر سایت شما واکنشگرا نباشد، در نتایج جستجوی موبایل نشان داده نمی شود و این به خودی خود یعنی از دست حدود نیمی از کاربران. پس ریسپانسیو بودن سایت یک امکان مهم در سایت است که باید به هنگام سفارش سایت مدنظر داشته باشید.

سفارش طراحی سایت

دارای صفحه ساز قدرتمند باشد.

بعضی از سایت های طراحی شده دارای صفحه ساز بسیار قدرتمندی هستند که با استفاده از آن می توانید هر المنتی را که نیاز داشته باشید به سایت خود اضافه کنید. تمامی ویژگی های قدرتمندی که باعث می شود شما یک صفحه زیبا و حرفه ای داشته باشید در برخی از صفحه سازهای قدرتمند گنجانده شده است. پس اگر سایت به صفحه ساز مجهز باشد می توانید صفحات زیبا و جذاب تری ایجاد کنید. همچنین صفحه ساز نیازی به برنامه نویسی ندارد و یعنی دوستان می توانند بدون کدنویسی سایت خود را ویرایش کنند.

جستجو

جستجوی حرفه ای در سایت می تواند برگ برنده در دست شما باشد. کاربران جستجو در سایت را دوست دارند. آن ها دوست دارند سریعا به خدمت، محصول یا محتوای مورد نظر خود برسند و سیستم جستجوی سایت یا فروشگاه هر چقدر کارشان را ساده تر کند، آن ها راضی تر می شوند. دیده اید که در برخی از سایت ها، جستجوی هوشمند قرار داده می شود که با استفاده از آن کاربران می توانند خیلی راحت و بدون دردسر در سایت گشت بزنند و چیزی که مد نظرشان است را پیدا کنند.

برندینگ

بدون شک سایت ویترین کسب و کار شماست و در دنیای وب، کاربران با بررسی سایت کسب و کار به این نتیجه می رسند که آیا شما معتبر هستید یا نه. شاید این جمله کلیشه ای باشد اما به معنای واقعی، یک سایت هویت کسب و کار شما در دنیای آنلاین است. پس لازمه یک برندینگ عالی در فضای آنلاین داشتن یک سایت زیبا، حرفه ای و البته استراتژیست است. سایتی که با برنامه ریزی درست، دقیقا می داند چه می خواهد و با چه کند. یکی از بهترین روش هایی که می توانید با استفاده از آن برندینگ انجام دهید، سئو است. شما با استفاده از سئو می توانید در سرچ گوگل به خوبی نمایش داده شوید و همین باعث افزایش مشتریان شما می شود.

برطرف سازی نیازها

سایتی خوب است که بتواند نیازهای شما و کاربرانتان را رفع کند. چنین سایت هایی با توجه به دو موضوع مهم طراحی می شود.

  1. دغدغه های شما
  2. دغدغه های کاربران شما

باید این را نیز در نظر داشته باشید که وقتی کار خود با سایت را آغاز می کنید احتمال بالایی وجود دارد که در حین فعالیت های مختلف برای سایت مشکلاتی ایجاد شود. پس طراحی کار خود را خوب انجام می دهد که مشکلات پیش رو را پیشبینی کرده یا در صورت بروز مشکل، آن ها را در اسرع وقت حل نماید.

مطابق میل شما

سایت باید از نظر شما خوب باشد. ممکن است طراح سایت بر حسب تخصص و تجربه، باید و نبایدها و راهکارهایی ارائه دهد اما تصمیم نهایی با او نیست. انتخاب پایانی طراحی سایت بر عهده شماست و تمامی موارد ظاهری و برخی از ویژگی های فنی بر اساس تصمیم و انتخاب شما کاستومایز می شوند. برای اینکه یک سایت زیبا و حرفه ای داشته باشید بهتر از سایت های ایجاد شده در زمینه کاری خود بازدید کرده و از آن ها الهام بگیرید. البته یک سایت را کامل کپی نکنید و بهتر است سایت شما نسخه خودش را داشته باشد. چون وقتی سایتی را مشابه سایت دیگر طراحی می کنید، در نزد کاربرانی که از سایت اصلی ایده بازدید داشته اند وجه خوبی نداشته باشد.

امکانات کاربردی با امکان توسعه + آپدیت

امکانات کاربردی باید بر حسب نیازهای شما به سایت طراحی شده اضافه شود. از ساخت صفحات مختلف گرفته تا فرم های تماس با مای حرفه ای. به علاوه بهتر است امکاناتی که به سایت شما اضافه می شوند دارای امکان توسعه و ارتقا باشند تا در صورت لزوم بتوانید امکانات پیشرفته و کاربردی بیشتری به سایت طراحی شده اضافه کنید.

سایت های طراحی شده باید بر اساس آخرین تغییرات و استانداردهای جهانی آپدیت شوند و نحوه بروزرسانی سایت به شما آموزش داده شود. اگر سایت اختصاصی است، بهتر است قبل از اتمام پشتیبانی از آن ها بخواهید که به شما آموزش دهند چگونه سایت را آپدیت کنید.

امنیت

سایت هایی که طراحی می شوند باید از امنیت بالایی برخوردار بوده و تمامی موارد امنیتی در آن رعایت شود. باید این را بگوییم که امنیت در فضای اینترنت هیچ وقت به طور 100% نیست اما می توان با انجام دادن کارهایی امنیت را به شدت بالا برد.

طراح سایت باید تمام سعی خود را انجام دهد تا سایت های طراحی شده به لحاظ ایمنی رتبه بالایی داشته باشد و برای هکرها غیرقابل نفوذ باشند. در مقاله راه های افزایش امنیت سایت های وردپرسی در مورد امنیت سایت های وردپرسی صحبت کرده ایم. همچنین در مقاله بهترین پلاگین های امنیتی وردپرس در مورد پلاگین هایی صحبت کردیم که استفاده از آن ها می تواند موجب بهتر شدن امنیت سایت شود.

آموزش مدیریت

احتمال دارد که برخی از دوستان در مورد مدیریت سایت اطلاعات زیادی نداشته باشند. بنابراین می تواند برای مدیریت سایت مشکل ساز باشد. بهتر است با مجموعه ای همکاری کنید که به صورت تمام و کمال به شما آموزش های مدیریت سایت را به صورت حضوری یا موارد دیگر ارائه دهند. اگر سایت شما وردپرسی است، فایل های راهنمای زیادی در دست شماست و می توانید با استفاده از چندین ویدئو و فیلم، یادگیری وردپرس را به صورت کامل انجام دهید. اما اگر سایت اختصاصی باشد پیدا کردن آموزش های مختلف برای یادگیری مدیریت سایت خیلی ساده نیست.

پشتیبانی و پاسخگویی همیشگی

پس از اتمام طراحی سایت از طریق روش هایی مانند چت در پیام رسان ها، تماس تلفنی، حضور در دفتر یا ویدئوکال پشتیبانی صورت می گیرد که با توجه به سیاست های هر طراح متفاوت است. باید دقت کنید با توجه به مبلغ پرداختی، پشتیبانی مناسبی ارائه شود. گاها مبالغ بسیار بالا دریافت می شود اما پشتیبانی زیادی ارائه نمی شود، مثل بابت 7 میلیون تومان پول برای طراحی سایت و پشتیبانی، به شما پشتیبانی 3 ماهه یا 6 ماهه ارائه می شود. همچنین داشتن یک پشتیبانی متخصص نیز شرط است. چون برخی از پشتیبان ها توانایی فنی زیادی ندارند و نمی توانند مشکلات را حل کنند. پشتیبان باید باحوصله، متخصص و خوش برخورد باشد.

قیمت مناسب

حتما باید قیمت را بسنجید و یک قیمت مناسب و معقول برای طراحی سایت بپردازید. چون تعداد اندکی از طراحان بابت انجام یک پروژه معمولی مبالغ زیادی دریافت می کنند. در بخش پایانی مقاله به یک اتفاق به وجود آمده در مورد قیمت اشاره داریم.

صداقت و شفافیت بالا

طراحی خوب است که در کار خود صداقت و شفافیت بالا داشته باشد. به شخصه با طراحانی برخورد داشته ام که صادقانه گفته اند این نوع طراحی می تواند برای من سود بیشتری داشته باشد اما روش درست کار دیگر است. همچنین شما باید در حین طراحی سایت و بروز رسانی آن از تغییرات جزئی و کلی پروژه اطلاع یابید. و می توانید به صورت آنلاین و یا آفلاین تغییرات ایجاد شده در پروژه خود را مشاهده کنید و دز صورتی که قصد دارید آن را بهبود ببخشید، نظرات و پیشنهادات خود را حین پروژه اعلام کنید که تا جایی که امکان دارد تغییرات ایجاد شود.

زیبا و حرفه ای

حرفه ای از نظر کاربران معمولی و حتی حرفه ای سایتی است که ضمن امکانات حرفه ای و قابل قبول، دارای ویژگی های فنی قابل قبول مانند موارد تکنیکال سایت و سرعت خوب باشد. سایت خوب علاوه بر ویژگی های قدرتمند فنی، دارای ظاهری زیبا و شیک نیز هست و این زیبایی باعث می شود تا حس علاقه و اعتماد مخاطبان نسبت به کسب و کار شما بالاتر رود.

سفارش سایت

مدت زمان طراحی سایت چقدر طول می کشد؟

اگر عجله دارید باید طراحی را انتخاب کنید که سایت شما را در مدت زمان کوتاه (و باکیفیت) طراحی کرده تا سریعا به دستتان برسد. اگر عجله ای ندارید سعی کنید بهترین طراح موجود را پیدا کنید. مدت زمان طراحی سایت بر اساس نیازهای شما متفاوت است اما به صورت کلی پروسه طراحی سایت بین دو هفته تا بیش از 1 ماه به طول می انجامد. همانگونه که ذکر شد این مدت زمان کلی و تقریبی است و برای اینکه زمان دقیق پروژه اعلام شود باید کلیه موارد و نیازهای شما سنجیده شود.

مراحل سفارش طراحی سایت

طراحی سایت مراحل زیادی دارد که باید هر کدام به درستی طی شده تا یک سایت حرفه ای ایجاد شود. به صورت کلی یک پروژه طراحی سایت شامل موارد زیر است:

  1. ثبت سفارش
  2. تماس مشاورین ما با شما
  3. بررسی نیازهای کسب و کار
  4. طراحی اولیه سایت
  5. نمایش به کارفرما و بررسی دیدگاه کارفرما درباره پیش طراحی سایت
  6. طراحی و تغییرات ثانویه و مطابق نظر کارفرما
  7. تکمیل مراحل جزئی
  8. افزودن امکانات مورد نظر کارفرما به سایت
  9. نمایش به کارفرما و تایید نهایی
  10. تحویل پروژه

سفارش سایت مراحلی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

  • بررسی نیازها

قبل از هر چیز باید بررسی کنید که چه نیازهایی دارید که باید برطرف شوند. این نیازها شامل نیازهای شما و نیازهای مشتریانتان است. خوب فکر کنید که شما و مخاطبین شما چه نیازهایی دارند که باید برطرف شوند. بهتر است در موقعی که بیکار هستید یک لیست از نیازها و امکاناتی که سایت باید داشته باشد تهیه نمایید. یک راه بهتر وجود دارد و این است که یک چک لیست داشته باشید و مقابل مواردی که لازم دارید تیک بزنید. برای شما یک چک لیست آماده کرده ایم که می توانید با کلیک بر روی لینک زیر آن را دریافت نمایید.

  • ثبت سفارش بر اساس نیازها

در قدم دوم باید از طریق راه های ارتباطی مختلفی که وجود دارد سفارش خود را ثبت نمایید. بهتر است با طراحانی کار خود را انجام دهید که آن ها را از نزدیک می شناسید یا به خوشنامی مشهور هستند. همچنین باید مشتریان قبلی طراح راضی باشند.

  • تماس با طراح

بعد از مدت زمانی (این مدت زمان بسته به جوابگویی طراح دارد.) طراح سایت با شما تماس می گیرد و شما باید نیازهای خود را مطرح کرده و انتظارات خود را از سفارش طراحی سایت مطرح نمایید. همچنین باید مطرح کنید که سایت مدنظر شما باید با cmsهای آماده همچون وردپرس طراحی شود یا به صورت اختصاصی طراحی آغاز شود.

  • عقد قرارداد

در قدم چهارم و هنگامیکه طرفین موارد قابل ذکر را مطرح کردند، نیاز به عقد قرارداد است که با توجه به موارد حقوقی (به منظور آنکه حقی از یکی یا دو طرف ضایع نشود) تنظیم می شود و پس از مطالعه و قبول موارد مندرج به امضای طرفین می رسد.

  • طراحی طرح اولیه و تایید کارفرما

پس از امضای قرارداد طراح کار خودش را آغاز می کند. پس از گذشت مدت زمان ذکر شده، طرح اولیه آماده شده و به کارفرما نمایش داده می شود. در صورت تایید کارفرما، طراح شروع به تکمیل پروژه و طراحی نهایی می کند.

  • ارائه طرح نهایی و پذیرش کارفرما

در قدم بعدی، طرح کامل و نهایی به علاوه تمامی فایل های پروژه و گزارش کار به کارفرما ارائه می شود و وی می بایست آن ها را تایید نماید.

  • انتقال تمامی موارد مدیریتی به صاحب سایت

در قدم هفتم و پایانی روند انتقال تمامی موارد مدیریتی به صاحب سایت آغاز می شود و طراح سایت باید دسترسی خود از پنل مدیریتی و سایر نقاط حساس همچون هاستینگ را حذف نماید تا مدیریت سایت به صورت کامل در دستان کارفرما باشد. این مورد خیلی مهم است. همه موارد سایت مانند هاست و دامنه باید با ایمیل شما ساخته شوند. همچنین پس از اتمام کار باید تمامی پسوردها به شما ارائه داده شود و کلیه رمزهای سایت و هاست را تغییر دهید.

سفارش طراحی سایت

نکات سفارش طراحی سایت

برای سفارش طراحی سایت لازم است تا نکاتی را رعایت نماییم که در ادامه می خواهیم راجع به آن ها توضیحاتی ارائه دهیم.

به مبلغ پروژه دقت کنید

در نظر داشته باشید که هزینه طراحی سایت بسیار مختلف است و بستگی به عوامل مختلف و طراح دارد. اما باید در نظر داشته باشید که قیمتی منصفانه و متعارف داشته باشد. برای مثال هزینه طراحی سایت وردپرس از حدود 1 میلیون یا پایین تر شروع شده و نهایتا تا 7 میلیون تومان در نظر گرفته می شود. سایت 7 میلیونی باید یک سایت کاملا حرفه ای با تمامی امکانات حرفه ای و بر اساس نیازهای شما طراحی شده باشد و مبلغ متعارف طراحی یک سایت معمولی برای سیستم وردپرس حدود 3 یا 4 میلیون تومان است.

در ادامه اگر طراحی سایت شما اختصاصی است، حداقل مبلغ طراحی از حدود 7 میلیون تومان یا بیشتر آغاز می شود و بسته به امکاناتی که لازم دارید تا بیش از 100 میلیون تومان و بیشتر هم ادامه پیدا می کند. هر چند که به علت طراحی اختصاصی و شفاف نبودن هزینه و همچنین نیازهای شما، نمی توان رقم دقیقی برای هزینه طراحی سایت اختصاصی در نظر گرفت اما به عنوان مثال طراحی سایت با رقم 1 میلیارد تومان مشکوک است.

هر طراحی که از رقم های حدودی گفته شده کمتر یا فراتر رفت، بهتر است قبل از سپردن پروژه، راجع به آن تحقیق کنید. برای مثال از مشتریان قبلی پرس و جو کنید یا مطلب را با یک فرد مجرب در میان بگذارید. همچنین پیشنهاد می شود از طراحان حرفه ای و قابل اعتماد به منظور طراحی سایت استفاده کنید.

تجربه یکی از دوستان: مدتی قبل با دوستی برخورد کردم که ایشان حدود 20 میلیون یا بیشتر بابت طراحی یک سایت وردپرس معمولی پرداخت کرده بودند که رقمی کاملا غیرمنصفانه و غیرحرفه ای بوده و متاسفانه این دوست در دام طراح افتاده بودند و مبلغ را پرداخت کرده بودند.

در حالیکه اگر تمامی موارد، حتی هزینه ایاب و ذهاب، مالیات، حقوق کارمندان و سایر موارد را هم به هزینه های اصلی طراحی سایت اضافه کنیم باز هم درخواست چنین مبلغی از سوی طراح کاملا غیرموجه است. لطفا به هنگام طراحی توجه داشته باشید که هزینه های غیرمعقولی بابت طراحی یک سایت معمولی پرداخت نکنید.

به مواردی که در ازای پرداخت مبلغ دریافت می کنید توجه کنید

امکاناتی که دریافت می کنید باید ارزش پولی که بابت آن پرداخت کرده اید را داشته باشد. همچنین باید در نظر داشته باشید که برخی امکانات موارد کاملا پایه هستند و طراح نباید بخاطر افزودن آن ها تقاضای پول بیشتر کند. برای مثال وبلاگ یا بخش کامنت ها یا صفحه اصلی سایت مواردی هستند که جز امکانات پایه هستند و نباید بابت آن ها مبلغ اضافه دریافت شود.

تجربه یکی از دوستان: سال های قبل در تلگرام و در یکی از گروه های وبمستری با دوستی مواجه شدم که گیر یک طراح غیرمنصف افتاده بود و بابت اضافه کردن هر امکان کاملا پایه ای (برای مثال بخش کامنت گذاری) برای ایشان فاکتور صادر می شد و درخواست وجه می شد. در نظر داشته باشید که برخی امکانات پایه را هر سایتی باید داشته باشد و نباید بابت یکسری امکانات کاملا پیش پا افتاده و پایه که لازمه هر سایتی است پول اضافه پرداخت کنید. در مورد طراح تحقیق کنید تا به دام نیفتید. چون اگر سایت را طراحی کردند و بدتر سایت اختصاصی بود، برخی از طراحان با عدم رعایت اخلاق حرفه ای بابت هر امکانی از شما پول می خواهند.

طراح سایت باید به کل دسترسی خود را قطع نماید

پس از پایان پروژه طراحی، طراح باید به کل دسترسی خود را از تمامی مواردی که می تواند به یکی از اجزای کل یا جز مهم یا غیرمهم سایت دسترسی پیدا کند قطع نماید. سپس لازم است تا شما را به عنوان مدیر اصلی تعریف نماید.

  1. از طراحان معتبر استفاده کنید
  2. به هنگام طراحی سه اصل امنیت، امکانات، سرعت را فراموش نکنید.
  3. از طراح بخواهید که هزینه ها و دستمزد را بررسی کنید
  4. به مدت زمان تحویل پروژه دقت نمایید.
  5. طراح نباید مبلغی خارج از چیزی که توافق کرده به بهانه های مختلف دریافت نماید
  6. سایت شما با چه سیستمی طراحی می شود
  7. به گفته ها، نیازها و درخواست های شما به درستی پاسخ داده شود و در پایان یک سایت ایده آل دریافت کنید.

نتیجه گیری و پایان

در این راهنما، سعی داشتیم در مورد نکات سفارش طراحی سایت صحبت کرده و نکات مهم آن را به شما ارائه دهیم. اگر نظر یا تجربه ای در مورد سفارش طراحی سایت دارید آن را از طریق کامنت های همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *