هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
سوشیال مدیا چیست

سوشیال مدیا چیست؟ شناخت انواع شبکه های اجتماعی

دسته بندی : فناوری
1400/02/26

سوشیال مدیا چیست: امروزه دنیای مجازی تبدیل به بخشی مهم و جدا نشدنی از زندگی هایمان شده است. علاوه بر این در بحث مارکتینگ و برندینگ، بیزینس ها سرمایه گذاری های عظیمی روی سوشیال مدیاها انجام میدهند. در سوشیال مدیا معیار های جذابیت کاملا متفاوت با دنیای واقعی است. ما نیز در برتر آموز قصد داریم تا شما را با دنیای مجازی و سوشیال مدیا بیشتر آشنا کنیم. در این مطلب خواهیم دانست که مزایا و معایب سوشیال مدیا چیست و کدام برنامه ها سوشیال مدیا هستند؟، همچنین نگاه مختصری نیز به مفهوم سوشیال مدیا مارکتینگ خواهیم داشت.

سوشیال مدیا چیست؟

سوشیال مدیا چیست

سوشیال مدیا (social media) که در فارسی «شبکه های اجتماعی» ترجمه میشود تکنولوژی ای بر پایه ی کامپیوتر است که اشتراک گذاری ایده ها، افکار و اطالاعات در قالب تصویر، متن یا صوت روی پلتفرم های مجازی را برای عموم افراد ممکن میکند. در واقع اصلی ترین ابزاری که باید برای استفاده از شبکه های اجتماعی در اختیار داشته باشید اینترنت می باشد هرچه سرعت اینترنت شما بیشتر باشد قاعدتاً تجربه استفاده بهتری از شبکه‌ های اجتماعی خواهید داشت اما نمیتوان گفت که اینترنت تنها ابزار مورد نیاز است چرا که شما برای استفاده از شبکه‌ های اجتماعی به یک دستگاه که قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشد نیز نیاز دارید، اما اینکه دستگاه شما چه ویژگی های دیگری باید داشته باشد بستگی به شبکه ی اجتماعی ای دارد که شما میخواهید استفاده کنید معمول ترین، بهترین و کاربردی ترین دستگاه ها برای استفاده از شبکه‌ های اجتماعی گوشی‌ های هوشمند هستند.

هدف اصلی از به وجود آمدن شبکه های اجتماعی این است که افزایش برندینگ و بازدید را راحت کند و همچنین تبلیغات کم هزینه تر و با نتایج مطلوب تر برای تمامی افراد ممکن سازد، اما به هر حال هر تکنولوژی ای مزایا و معایب خود را دارد، بنابرین بسیار مهم است که با نحوه ی استفاده ی درست از شبکه های اجتماعی آشنا باشیم؛ علاوه بر این در این پلتفرم ها افراد با هر سن، نام، جنسیت و شرایطی میتوانند فعالیت کنند، یعنی فرقی ندارد که هویت پشت هر صفحه ی اجتماعی واقعا چه کسی است. اما با این حال هنگامی که شما میخواهید در این شبکه ها ثبت نام کنید اطلاعاتی را در اختیار این پلتفرم ها میگذارید که به طور مستقیم روی مارکتینگ، سرمایه گذاری ها و به روز رسانی هایی که در این نرم افزار ها انجام میشود موثر میباشد، همچنین از این اطالاعات سالانه یا ماهانه آمارهایی بدست می آید که به شرح زیر است:

آمار بدست آمده در مورده استفاده از سوشیال مدیا:

میانگین سنی افرادی که بیشترین زمان را روی سوشیال مدیا میگذارند سنی میان 18 تا 34 سال دارند.

در سنین کودکان (8-12 سال) 11 درصد از آن ها اولین اکانت خود را پیش از 10 سالگی و 39 درصد از آن ها اکانت هایشان را در سنین 10 تا 12 سالگی ساخته اند.

در بزرگسالان ۸۴ درصد از افراد با  ۱۸ تا ۲۹ سال سن، ۸۱ درصد از افراد با ۳۰ تا ۴۹ سال سن، ۷۳ درصد از افراد با ۶۰ تا ۶۴ سال سن و ۴۵ درصد از افرادی که بیش از ۶۵ سال سن دارند از شبکه های اجتماعی استفاده کرده و درآن ها فعال هستند.

افرادی که از شبکه‌ های اجتماعی استفاده می‌ کنند روزانه به طور میانگین ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه از زمان خود را به این شبکه ها اختصاص می دهند.

در جهان 3.96 میلیارد نفر از سوشیال مدیا استفاده میکنند که این یعنی سوشیال مدیا بخشی از زندگی بیش از نیمی از جمعیت جهان میباشد.

فیسبوک با بیش از 2.6 میلیارد کاربر فعال در هر ماه به عنوان شبکه ی اجتماعی ای که بیشترین کاربر را دارد، در سال 2020 شناخته شد.

بیشترین کاربران شبکه های اجتماعی خانم ها هستند.

این آمار مربوط به فروردین سال ۱۴۰۰ است و جدیدترین آماری است که محاسبه گردیده.

برنامه های سوشال مدیا و انواع آن

سوشیال مدیا چیست

در کل چهار نوع شبکه ی اجتماعی داریم که عبارتند از:

سوشیال نتورکینگ: برنامه هایی چون فیسبوک، لینکدین و گوگل پلاس از این دسته می باشند.

میکروبلاگینگ: برنامه هایی چون توییتر و تامبلر از این دسته می باشند.

اشتراک گذاری عکس: برنامه هایی چون اینستاگرام، اسنپ چت و پینترست از این دسته می باشند.

اشتراک گذاری فیلم: برنامه هایی چون یوتیوب،فیسبوک لایو، پریسکوپ و ویمئو از این دسته می باشند.

اکنون که با انواع برنامه های سوشیال مدیا مارکیتنگ آشنا شدیم، میخواهم توضیح مختصری در مورد چند تا از این برنامه ها که در ایران پر استفاده هستند، بدهم.

فیسبوک: در فیسبوک شما قابلیت اشتراک گذاری عکس، متن، فیلم و فایل صوتی را دارید. می توانید از این طریق با دوستان خود در ارتباط باشید و از اپلیکیشن ها و بازی های متعددی که وابسته به فیسبوک هستند هم استفاده کنید. این اپلیکیشن اولین بار در سال 2004 میلادی به بازار امد و اصلی ترین سازنده ی آن مارک زاکربرگ میباشد.

اینستاگرام: اینستاگرام با 1 میلیارد کاربر فعال یکی از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی در سطح جهان و همچنین ایران میباشد.بیشتر کاربران از این شبکه برای ارسال اطلاعات خود همچون مسافرت، فشن، غذا، هنر و موضوعات مشابه استفاده می‌ کنند. همچنین خاصیت منحصر بفرد این پلتفرم وجود فیلترهایی خاص برای ادیت تصاویر و ویدئو است.اینستاگرام در سال 2010 تولید شد و در سال 2012 میلادی فیسبوک این برنامه را با مبلغ یک میلیارد دلار پول نقد و سهام خریداری نمود.

یوتیوب: یوتویوب با 1.8 میلیارد کاربر یک پلتفرم رایگان برای به اشتراک گذاری ویدیو است که برای بعضی از کاربران آن مسبب ایجاد شغل و کسب درآمد به وسیله ی تولید محتوا شده است، به کاربرانی که در یوتویوب تولید محتوا و کسب در آمد می کنند، اصطلاحا “یوتویوبر” می گویند. این شبکه در فوریه 2005 توسط سه نفر از مدیران پیپال راه اندازی شد و در سال بعد به قیمت 1.6 میلیارد دلار توسط گوگل خریداری شد.

مزایا و معایب سوشیال مدیا

سوشیال مدیا چیست

تا کنون بیشتر در مورد مزایای سوشیال مدیا صحبت کردیم و دانستیم که سوشیال مدیا چیست و تا چه حد در زندگی هایمان نقش دارد، اما هر چیزی در کنار مزایایی که دارد معایبی نیز دارد، در این بخش از مقاله ی سوشیال مدیا چیست لیستی از مزایای و معایبی که استفاده از آن ها به دنبال دارد را باهم بررسی میکنیم. در بخش نظرات برایمان بنویسید که آیا با این موارد موافق هستید یا خیر؟ اگر نیستید چه موارد جایگزینی را برای این لیست پیشنهاد میکنید؟

مزایای سوشیال مدیا:

شبکه‌ های اجتماعی اطلاعات را سریع‌ تر از هر رسانه ی دیگر پخش می‌ کنند.

سوشیال مدیا برقراری ارتباط با هر کس و هر کجا که میخواهید را به سادگی ممکن میسازد.

سایت‌ ها و شبکه‌ های اجتماعی به محصلان کمک می‌ کنند تا بهتر عمل کنند.

پلیس و دیگر نهاد ها میتوانند از شبکه‌ های اجتماعی برای بدست آوردن اطلاعات و پیگیری مجرمان استفاده کنند.

سوشیال مدیا یکی از بهترین راه های تبلیغات است.

شبکه های اجتماعی سرگرم کننده هستند.

سوشیال مدیا ایجاد شغل میکند و پلتفرمی مناسب برای دسترسی به آگهی های استخدام میباشد.

و…

معایب سوشیال مدیا:

سوشیال مدیا بستری مناسب برای حمله های سایبری (تهدید و اخاذی و ..) میباشد.

سوشیال مدیا امنیت اطلاعات شخصی را به خطر می اندازد.

سوشیال مدیا مهارت های ارتباطی رو در رو را کاهش میدهد. (ایجاد انزوا)

کنترلی روی اطلاعات منتشر شده در سوشیال مدیا وجود ندارد و نمیتوان از صحت مطالب مطمئن شد.

سوشیال مدیا اعتیاد آور است.

در سوشیال مدیا ممکن است با دیدگاه ها و فیدبک های منفی زیادی رو به رو شوید.

سوشیال مدیا میتواند در روابط ایجاد مشکل کند و خیانت را به نوعی آسان کرده است.

استفاده ی طولانی یا مکرر از سوشیال مدیا مشکلات جسمانی به دنبال خواهد داشت.

سوشیال مدیا وسیله ای مناسب برای هدر دادن زمان است.

اگر کنترلی روی آن نداشته باشید سوشیال مدیا تاثیر منفی روی کودکان میگذارد.

 

و…

سوشیال مدیا مارکتینگ

سوشیال مدیا چیست

سوشیال مدیا مارکتینگ (Social Media Marketing) در واقع شکلی از بازاریابی دیجیتال است که از شبکه‌ها و پلتفرم‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های موجود برای تبلیغ محصولات یا خدمات یک برند استفاده می‌کند. معمولاً سوشیال مدیا مارکتینگ را به صورت بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی هم ترجمه می‌کنند و به صورت مخفف «SMM» هم از آن یاد می‌ کنند. شبکه‌ های اجتماعی بستری هستند که بازاریاب از طریق آن می‌ تواند با مخاطب یا مشتریان بالقوه خود ارتباط برقرار کند، نظرات، پیشنهادها و انتقادهای آن‌ ها را بشنود و اجتماع خاص خودش را از این راه بسازد.

SMM یا سوشیال مدیا مارکتینگ فعالیت‌ های زیر را در بر میگیرد:

  • حضور یافتن در شبکه‌ های اجتماعی
  • افزایش آگاهی از برند
  • تعامل با مشتریان کنونی و مشتریان بالقوه از طریق تولید محتوای ارزشمند و جذاب
  • هدایت کردن ترافیک واقعی و ارگانیک به سمت وب‌ سایت

برای آن که بدانیم کدام شبکه های اجتماعی بستر مناسب تری برای سوشیال مدیا مارکتینگ هستند بهتر است که ابتدا با بهترین و معروف ترین شبکه های اجتماعی که بر اساس بازدید روزانه و مصرف روزانه کاربران انتخاب شده‌ اند آشنا شویم. تعدادی از برنامه هایی که در لیست زیر خواهید دید را در بخش «برنامه های سوشال مدیا و انواع آن» مقاله ی سوشیال مدیا چیست؟ باهم بررسی کردیم همچنین قبلاً در برتر آموز تعدادی از این برنامه ها را به صورت جدا جدا و اختصاصی مورد بررسی قرار داده ایم که برای استفاده شما عزیزان مقاله مرتبط به هر کدام از این برنامه ها را برای شما لینک می کنم. البته شبکه های اجتماعی دیگری مانند تیک تاک و کلاب هاوس (آموزش کلاب هاوس) نیز مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته اند که پیش بینی میشود به زودی در این لیست ها مقام های برتر را کسب کنند؛ به هر حال از این 7 برنامه ای که در این لیست میبینید به دلیل تعدد بالای کاربران فعال و محبوبیت زیاد، به عنوان 7 برنامه ی برتر برای سوشیال مدیا مارکتینگ در سطح جهان نیز میتوان یاد کرد.

  1. فیسبوک
  2. اینستاگرام (آموزش اینستاگرام)
  3. توییتر
  4. پینترست (آموزش ساخت اکانت پینترست)
  5. لینکدین
  6. اسنپ چت
  7. یوتیوب (آموزش یوتیوبری)

 

محبوب ترین شبکه ی اجتماعی شما کدام است؟ 🙂

نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. حسین لقب زینل بندری

    من وصل کنید تابتوانم فیلم بفرستم

  2. حسین لقب زینل بندری

    میخوام من به همه جا وصل کنید تا فیلم و برنامه های داخلی که واقعیت دار

    1. جواد فرازمند

      سلام حسن عزیز
      تمامی سوشال مدیاهای مختلف داخل همین صفحه ای که هستی وجود داره، میتونی از اینا استفاده کنی