هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه عادت های خوبی کنکوری را به دست آوریم

عادت کنکوری ها + بدترین و بهترین عادت ها

دسته بندی : تحصیلی
1402/01/27

همیشه بین انسان ها نوع عادت و رفتار آن ها است که تفاوت را رقم میزند و البته که بین داوطبان کنکور نیز هر فردی که از عادت کنکوری مناسبی برخورد دار باشد شانس بیشتری برای به دست آوردن نتیجه مثبت خواهد داشت، با همراه باشید تا از بدترین و بهترین عادت مطالعه برای کنکور با خبر شوید.

عادت کنکوری ها همیشه یکی از موارد مهم برای موفق شدن آن‌ها در آزمون سراسری بوده است این نوع عادت‌ها ممکن است که در بازه زمانی متفاوتی و منحصر به فرد برای افراد کنکور رخ دهد( به‌عنوان مثال یک دانش آموز چند روز طول می‌کشد که ساعت خواب مناسب دست پیدا کند) اما آیا همیشه این نوع عادت‌ها زمان بر هستند؟ آیا عادت کنکوری ها که انقدر مهم هستند را هر کسی به شما می‌گوید؟ این نوع از سؤالات شاید در ذهن شما ایجاد شود و اصلاً جای نگرانی نیست ما در سایت برتر آموز  قصد بر آن داریم که صفر تا صد عادت‌های بد و خوب کنکوری ها را خدمت شما ارائه دهیم و البته که روش جلوگیری از عادت‌های بد رو هم خیلی منحصر به فرد شرح بدهیم.

شاید با کلمه روتین آشنا شده باشید؛ کلمه ایی که دانش آموزان کنکوری زیاد می‌شنوند و قطعاً که راز مطالعه رتبه برترها هم در روتین‌های منحصر به فرد آن‌ها خواهد بود، شما به‌عنوان  دانش آموز ساعت مطالعه و ساعت خواب و حل مسئله و… از جمله موارد مهمی است که به‌صورت روزانه و به‌صورت روتین تکرار  می‌شود قطعاً که این موارد سبب عادت در رفتار شما خواهد شد و البته سؤال اصلی آن است که این عادت‌ها یک‌باره رخ می‌دهد؟ برای پاسخ دادن به این سؤال هیچ عجله ایی نداشته باش دوست عزیز.

برخی از دانش آموزان نمی‌توانند به این تکنیک‌ها دست یابند و یا آنکه آموزش درستی از این بابت نداشته‌اند و البته که به سراغ مشاوران کنکور می‌روند اما آیا این کار درستی است در صورتی که می‌توانید خودتان به این دانش دست یابید؟ قطعاً که خیر، در ادامه آموزش‌ها مهمی را خدمتتون ارائه می‌کنیم.

کم کردن عادت های اشتباه کنکور

آموزش مناسب برای عادت کنکوری ها:

یکی از بهترین روش‌هایی که دانش آموزان می‌توانند به عادت کنکوری ها دست یابند انتخاب مناسب در رابطه با آموزش‌ها است، آیا منظور از آموزش آن است که دوره‌های مشاوره و… تهیه کنید؟ قطعاً که خیر، شما با تهیه کردن آموزش شیمی و آموزش زیست شناسی و… می‌توانید با دبیر مربوطه ارتباط برقرار کرده و از آن‌ها کمک بخواهید برای مرور و عادت کردن به مطالعه‌ی روزانه ولی چگونه؟ فرض کنید بعد از هر جلسه تدریس شما باید مرور و البته که مطالعه داشته باشید و این موضوع پس از هر تدریس و… سبب عادت شما برای مطالعه می‌شود.

نکته ایی دیگر در رابطه با عادت کنکوری ها آن است که شما اگر تکالیف روزانه خود را به‌صورت مستمر انجام دهید و روزانه همانند تست زنی به‌صورت روزانه به مقدار 100 تا قطعاً که این موضوع به عادت می‌شود و دیگر برای شما سخت نخواهد بود.( تمامی این تکنیک‌ها در دوره‌های آموزشی کم پیدا می‌شود و قطعاً که سایت ما به‌تمامی سؤالات در رابطه با نحوه مطالعه شما پاسخ خواهد داد)

صفر تا صد عادت بد کنکوری ها:

تا به اینجای مقاله با موضوعات متعددی آشنا شده‌اید و حال نوبت آن رسید است که به‌صورت تخصصی به سراغ عادت کنکوری ها برویم، قابل ذکر است که در هر بخش نکات مهمی و پیشنهاداتی ارائه خواهد شد که بهتر است شما آن‌ها را یادداشت کنید:

  • مطالعه سینوسی: اولین مورد از عادت کنکوری ها که بدترین عادت است روند مطالعه سینوسی است که اصلاً پیشنهاد نمی‌شود و شما باید از این نوع روش مطالعه خودداری کنید. فرض کنید شما در یک روز 8 ساعت مطالعه دارید و در روز بعد 3 ساعت مطالعه دارید و این به این نوع از مطالعه شما لقب سینوسی را اهدا کرده‌اند برای آن که از نظمی خاصی پیروی نمی‌کند.

همان‌طور که عنوان شد شما به‌عنوان دانش آموز کنکور اولین هدف شما باید نظم در مطالعه باشد، حتی اگر شده است روزی 4 ساعت مطالعه داشته باشید ولی رعایت نظم  آن بسیار مهم است و شما باید رعایت نظم را جدی بگیرد اگر می‌خواهید رتبه‌خوبی به دست آورید.

اگر شما شاکی هستید که چرا ساعت مطالعه پایینی دارید اصلاً نگران نباشید، ما برای شما روش افزایش ساعت مطالعه برای کنکور  را حاضر کرده‌ایم که به‌راحتی بتوانید روزی 9 الی 13ساعت مطالعه حداقل  داشته باشید.( پس از این بابت اصلاً حرص و جوش نزن رفیق خوب من)

 

  • استفاده از برنامه دیگران: دومین مورد از عادت کنکوری ها استفاده از برنامه دیگران است که باید از این مورد هم به‌شدت خودداری کنید و در غیر این صورت شما نتیجه ایی نخواهید گرفت و شاید هم نتیجه منفی کسب کنید.( برای درک بهتر شما از این موضوع به‌صورت مثال این بخش را شرح داده‌ایم)

فرض کنید شما مطالعه روزانه برای کنکور را می‌خواهید شروع کنید، قطعاً که بدون برنامه اصلاً نتیجه نخواهید گرفت به این دلیل که شما باید بدانید هدف این هفته شما برای هر درس کدام است( یعنی این هفته می‌خواهیم چه مبحثی را مطالعه و به اتمام برسانیم) قطعاً که این موضوع مهم است و برای این نظم و ترتیب به برنامه نیاز دارید. برنامه درسی هر فرد متناسب با سطح آن فرد و نحوه مطالعه تعیین می‌شود، فرض کنید که شما رفته‌اید پیش مشاور و اینکه گفتید می‌خواهید یک برنامه حرفه ایی داشته باشید شاید مشاور شما ساعت مطالعه روزانه 10 ساعت را برای شما انتخاب کرد آیا شما می‌توانید آن را اجرا کنید؟

البته که خیر، شما باید بدانید که روزی چند ساعت می‌توانید مطالعه کنید، چه عواملی سبب می‌شود که ساعت مطالعه شما کاهش یابد، از چه کتاب‌هایی باید استفاده کنیم( کتاب‌هایی که هم سطح شما هستند) توجه کردن به این موارد بسیار مهم بوده و قطعاً که تعیین کننده در عادت کنکوری ها است و بهتر است که برنامه ایی متناسب برای خود انتخاب کنید و شما با روش برنامه ریزی کنکور می‌توانید به‌راحتی برنامه ایی برای خود تنظیم کنید.

حذف عادت بد برای کنکور

  • استفاده از کتاب‌های سطح بالا: دانش آموزان پایه دوازدهم که می‌خواهند کتاب‌های مخصوص کنکور را خریداری کنند همیشه ابتدا از افرادی که در کنکور رتبه‌خوبی به دست آورده‌اند سؤال می‌کنند برای فلان درس چه کتابی خوبه؟ یا اینکه بهترین کتاب برای ریاضی چیه؟ این گونه از سؤالات همیشه در ذهن دوازدهمی‌ها مطرح میشه ولی اصلاً این گونه خریداری کردن کتاب مفید است؟

شما باید ابتدا به سطح خود نگاه کنید نه آنکه فلانی چه کتابی دارد و… هر کسی باید با توجه به سطح خود کتاب خریداری کند، افرادی که از پایه دهم تا دوازدهم اصول و پایه ریاضی( به‌عنوان مثال تابع) را نمی‌دانند قطعاً که نباید کتاب سطح بالا برای ریاضی استفاده کرد. شما ابتدا باید کتاب‌های آموزش محور با درس‌نامه فوق‌العاده آسان انتخاب کرده و بعد از طی کردن اصول پایه به سراغ کتاب‌های سطح بالا بروید.( غیر از این مورد اصلاً برای شما پیشنهاد نمی‌شود)

نکته: رفیق خوب من پیشنهاد می‌کنم بهت کتاب‌هایی که بیشتر به کنکور شبیه هستند را انتخاب کنی و این طرز فکر که میگن هر چی کتاب سنگین‌تر و تست‌های سخت‌تر و… را از سرت بندازی بیرون و کتاب‌های استاندارد رو انتخاب کنی.(تجربه نشون داده که سؤالات کنکور از تست‌های برخی از کتاب‌ها خیلی آسان‌تر هستند و البته که شما باید اصول و مبانی پایه رو بلد باشید)

 

صفر تا صد عادت خوب کنکوری ها:

اگر بخش قبلی رو خوب مطالعه کرده باشید شاید متوجه شدی که کجای کارت اشتباه بوده و اینکه اگر تازه میخوای شروع کنی برای مطالعه کنکور از نون شب هم بخش قبلی برای تو واجب‌تر بوده، حالا بیا این بخش و با عادت‌های خوب کنکوری ها آشنا شو که تو هم بتونی مثل اونا راحت رتبه‌خوبی به دست بیاری:

  • سحر خیز بودن: خب یکی از ویژگی‌ها خوب عادت کنکوری ها آن هستش که همیشه ساعت 6 صبح بیدار هستند و اینکه فرقی نمیکنه روز تعطیل باشه یا اینکه روز مدرسه و… همیشه این ساعت بیدار هستند شاید این موضوع الان برای خود شما خیلی عجیب باشد ولی اگر شما پایه دوازدهم هستید باید بدانید که صبح زود بیدار شدن برای فعالیت مغز و مطالعه کردن بهترین زمان است و به‌اصطلاح موتور مغز شما در آن زمان استارت می‌خورد( ساعت مناسب بیداری 7 صبح و ساعت مناسب خواب 11 الی 12 شب)

 

  • پس از هر مطالعه تست می‌زنند: اگر شما داوطلب کنکور هستید و اینکه پس از هر پارت مطالعه خود تست نمی‌زنید قید کنکور را از الان بزنید، چرا؟ فرض کنید شما از ابتدا تا انتهای کتاب را مطالعه کرده‌اید ولی آیا میدانید که از هر بخش چه تیپ سؤالات می‌شود؟ تنوع سؤال هر بخش چگونه است؟ از هر شکل و رابطه و فرمول کتاب چگونه سؤال داده می‌شود؟ قطعاً که تمامی این موارد در تست زنی مشخص خواهد شد؛ شما هنگامی که سؤالات تستی را می‌خوانید متوجه خواهید شد که اصلاً به برخی از نکات و متن کتاب درسی اصلاً توجه ایی نداشته‌اید و همین مورد سبب می‌شود که شما درصد خوبی در کنکور از درس مربوطه کسب نکنید.( پس اصلاً تنبلی نکن و سریعاً به دنبال تعداد تست بالا برو دوست عزیز و اگر فنون تست زنی رو هم نمی‌دو نی باید افزایش مهارت تست زنی رو به‌خوبی مطالعه کنی)

 

  • چند منبعی باش: یکی از چالشی‌ترین بخش‌های مطالعه و تست زدن انتخاب منبع دوم و سوم و… است اما سؤال اصلی آن است که برای یک درس و یک پایه می‌توان یک منبع کتاب انتخاب کرد؟ بهتر است که این کار رو نکنید، به این دلیل که دید طراح سؤال و تست هر کتاب به یک موضوع و یک مبحث بسیار فرق می‌کند و اگر شما می‌خواهید نتیجه خوبی دریافت کنید بهتر است که چند کتاب برای تست زنی داشته باشید.( قطعاً که از این موضوع اصلاً پشیمان نخواهید شد)

روش های مناسب برای عادت کنکوری ها

  • یادداشت برداری و خلاصه نویسی: البته که برای تمامی دانش آموزان پیش آمده است که موضوع و یا مفاهیم از کتاب درسی را درک نکنند و یا آن که بخش از کتاب انقدر زیاد بوده است که نتوانسته‌اند تمامی آن را مطالعه کنند اگر شما در این حالت قرار گرفتید بهتر است که به خلاصه نویسی و یادداشت برداری روی بیاورید. پیشنهاد می‌شود از اشکال کتاب قطعاً که یادداشت برداری کنید و در برگه در کنار شکل کتاب بچسبانید قطعاً که این موضوع برای مرور سریع و آماده شدن برای آزمون‌ها بسیار کمک خواهد کرد و همین نوع از خلاصه نویسی ها سبب می‌شود که شما رتبه‌خوبی در کنکور به دست آورید.

 

جمع بندی و سخن پایانی:

امیدوار هستیم از این مقاله از سایت برتر آموز نهایت بهره را کسب کرده و در صورت نیاز آن را برای دوستان کنکور خود به اشتراک بگذارید، در انتهای مطلب بهتر است که چند نکته مهم را بازگو کنیم.

ابتدایی‌ترین نکته از عادت کنکوری ها آن است که شما قبلاً از هر موردی باید از عادت بد خود جلوگیری کرده و بعد آن‌ها را به نقطه قوت مثبت خود تبدیل کنید؛ به‌عنوان مثال اگر شما صبح‌ها خیلی دیر از خواب بیدار می‌شود باید این عادت بد را تغییر داده و سحر خیز باشید یا آنکه تعداد تست کمی دارید باید تعداد تست خودتان را افزایش دهید قطعاً که این موضوع سبب افزایش مهارت تست زنی شما هم خواهد شد.

سعی بر این داشته باشید که همیشه مطالعه روزانه داشته باشید و اینکه میزان ساعت روزانه خودتان همیشه ثابت باشد و نه اینکه یک روز 8 ساعت و روز بعدی 4 ساعت و به این روند مطالعه سینوسی لقب داده‌اند.

انتخاب کتاب مناسب از جمله موضوعاتی است که در انتهای این مقاله باید به آن اشاره شود، شما نباید کتاب‌های پرطرفدار که بسیار هم نام آور هستند را خریداری کنید به این دلیل که ممکن است شاید این کتاب متناسب با سطح شما نباشد و چه‌بسا که بالاتر هم باشد و شما برای این مورد باید به سطح خودتان توجه کنید.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *