هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
توضیحات محصول، آموزش محصول نویسی با روش ساده

توضیحات محصول، آموزش محصول نویسی با روش ساده

دسته بندی : ساخت سایت
1401/09/23

ما در این مقاله  قصد داریم که به صورت کامل محصول نویسی و اصول آن را با شما بررسی کنیم.

به این نکته توجه داشته باشید که محصول نویسی مانند یک فروشنده حرفه‌ای برای شما عمل می‌کند.

 

زمانی که شما در از یک فروشگاه دیدن می‌کنید. به محض این که وارد فروشگاه می‌شوید، معمولا یک فروشنده از شما یک استقبال گرم می‌کند. به شما اجازه می‌دهد که محصولات را تماشا کنید. در وهله بعد اگر شما قصد خرید نداشته باشید، با کلی مذاکره و متقاعد سازی شما را به انجام خرید راضی می‌کند. در فروشگاه اینترنتی نیز محصول نویسی دقیقا مانند همان فروشنده ماهری است که شما را وادار به خرید می‌کند. البته شما باید یاد بگیرید که به صورت کلی این فرآیند را به صورت غیر مستقیم انجام دهید.

در این بخش لازم است که به شما نکاتی را آموزش دهیم. نکاتی که می‌تواند شما را به صورت قابل توجهی رشد دهد. البته قبل از اینکه به بررسی محصول نویسی بپردازیم. باید به این موضوع اشاره کنیم که تعداد مراجع کنندگان به سایت شما نیز روی فروش شما و افزایش ترافیک شما بستگی دارد. به مثال قبلی خود باز می‌گردیم این که شما یک مغازه طلا فروشی در پاساژ ملت داشته باشید. و یا یک مغازه طلا فروش در میدون تره و بار داشته باشید نیز روی موفقیت شما به صورت قابل ملاحظه موثر است.

حال شما برای اینکه بتوانید از یک جایگاه سایت خود برخوردار باشید. نیاز است که سئو سایت خود را به صورت موثر و قابل توجه پیگیری کنید و تلاش کنید که آن را رشد دهید. برای این منظور به شما توصیه می‌کنم که بخش محصولات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از «آموزش سئو» به صورت جامع و کامل استفاده کنید. در این صورت شما می‌توانید، جایگاه شغل خود ار نیز بهبود دهید.

بررسی یک آمار مهم در مورد محتوا نویسی و رویکرد صاحبان کسب و کارهای مجازی

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در سال 2021 روی 2500 سایت فروشگاهی به یک آمار جالب دست پیدا کردند. سایت‌های فروشگاهی که توضیحات محصول آن‌ها بین 1500 تا 2000 کلمه بود میزان موفقیت 30 تا 45 درصد داشتند. سایت‌های فروشگاهی که توضیحات محصول آن‌ها بین 1500 تا 1000 کلمه بود، میزان موفقیت 20 تا 30 درصد داشتند. و در نهایت سایت‌های فروشگاهی که توضیحات محصول آن‌ها کمتر از 1000 کلمه و یا در حدود 100 کلمه بود آمار موفقیت در فروش زیر 10 درصد داشتند.

زمانی که شما نیم نگاهی به این آمار داشته باشید، متوجه می‌شوید مه محصول نویسی تا چه میزان می‌تواند روی فروش شما و همچنین روی خدمات جانبی کار شما تاثیر داشته باشد. اما اگر تمرکز شما روی این موضوع باشد که در مخارج خود صرفه جویی کنید. و با خود بگویید که یک محصول ارزش تولید محتوا ندارد. و یا تولید محتوای خود را به شخص متخصص در این حوزه ندهید. کاملا طبیعی است که بازدهی مناسبی از کار خود دریافت نکنید.

 به این نکته توجه داشته باشید که کسب و کار خود شما اولین جایی است که باید روی آن سرمایه گذاری کنید. به این موضوع توجه داشته باشید، که به هر میزان که شما روی توضیحات محصول خود بیشتر تسلط داشته باشید، به این معنی است که شما از یک فروشنده حرفه‌ای در کسب و کار خود استفاده می‌کنید. یک فروشنده حرفه‌ای نرخ تبدیل بسیار بالایی دارد

. شما نیز باید سعی کنید که به این نرخ تبدیل دست پیدا کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که شما به هر میزان که در محتوای محصول خود صرفه جویی مالی داشته باشید به همان میزان نیز جریان‌‌های درآمدی خود را نیز کاهش خواهید داد. در نتیجه سعی کنید که روی این موضوع به اندازه کافی زمان صرف کنید.

توضیحات محصول « محصول نویسی » چیست؟

به صورت کلی شما هر محتوایی که در قسمت پایین محصولات خود استفاده می‌کنید، توضیحات محصول می‌باشد. اما شما نباید ذهن خود را فقط به این بخش محدود کنید. به عنوان مثال مقالاتی که شما به صورت هدفمند برای جذب کال تو اکشن از مخاطب و فروش محصولات خود نیز می‌نویسید، نیز از این قاعده مستثنی نیست. باید به این نکته توجه داشته باشید که محصول نویسی یک رشته تخصصی بازاریابی است و هر کسی توانایی به تحریر درآوردن آن را ندارد. محصول نویسی ممکن است که در یک سایت قالب‌های مختلف داشته باشد.

باید با توجه به استراتژی نهایی فروش خود از یک قالب و یا دو قالب استفاده کنید. مجدد تاکید می‌کنیم. شما باید به توضیحات محصول خود به چشم یک محتوای معمولی نگاه نکنید. شما باید یک برنامه ریزی کاملا جامع برای این موضوع داشته باشید. به هر میزان که شما تخصصی و جامع در این حوزه کار کنید. آمار فروش شما بهتر متحول خواهد شد. سعی کنید از شخصی برای تولید محتوای این بخش استفاده کنید که حداقل تجربه و یا دانش بازاریابی دیجیتال را داشته باشد. یک فرد بی‌تجربه ممکن است که به فروش محصول شما آسیب جدی بزند.

البته ما در این مقاله به شما نکاتی را عرض می‌کنیم که ذهن شما دیدگاه بهتری نسبت به محصول نویسی داشته باشد. منظور ما این است که شما با داشتن چند پارامتر و یک چهارچوب کاری درست می‌‌توانید به خوبی یک محصول نویسی مناسب داشته باشید. البته به این موضوع نیز توجه داشته باشید که ممکن است حوزه کاری شما محتوای محصول نویسی اندکی متفاوت داشته باشد. ما در این بخش قرار است که به شما یک چهارچوب کلی بدهیم، در نهایت شما نیز با توجه به نیاز کسب و کار خود اندکی آن را شخصی سازی کنید.

توضیحات محصول « محصول نویسی » چیست؟

مزایای استفاده از محصول نویسی حرفه‌ای چیست؟

شما برای اینکه بتوانید بهترین تصمیم برای یک محصول نویسی حرفه‌ای بگیرید، لازم است که با مزایای این توضیحات محصول جامع و کامل آشنا شوید. از طرفی زمانی که شما به این موضوع ایمان داشته باشید، به راحتی برای آن هزینه می‌کنید. به عنوان مثال زمانی که دکور خود برای مغازه شما ثابت شده است. شما برای دکور به سادگی هزینه می‌کنید. زمانی که بخواهید کسب و کار خود را نیز تحویل بدهید، به سادگی آن را رها خواهید کرد و رفت. چرا که شما چند برابر هزینه آن از آن درآمد داشتید.

سئو سایت شما را بهبود می‌بخشد

ما در بخش ابتدایی مقاله خود به این موضوع اشاره کردیم که محصول نویسی حرفه‌ای می‌توانید اندکی روی سئو سایت شما تاثیر بگذارد. همچین شما نیز باید سئو سایت خود را از ارکان واجب کار خود برای فروش بدانید. چرا که سئو همان معیار است که گوگل شما را نسبت به رقبای خود بالاتر نشان دهد. در نتیجه زمانی که ما صحبت از محصول نویسی حرفه‌ای می‌کنیم. به این معنی است که ما صحبت از سئو حرفه‌ای سایت شما می‌کنیم.

 شما به هر میزان که روی کلمه کلیدی مناسب و همچنین تکنیک مناسب برای فروش کار کنید، در واقع روی سئو سایت خود کار کرده‌اید. به این نکته توجه داشته باشید که زمانی که شما بواسطه سئو مناسب چند مشتری خود جذب کنید. از طرفی بواسطه محصول نویسی قوی مشتریان خود را تحریک به خرید کنید. در این صورت مشتریان شما به صورت پیوسته برای چک کردن محصولات جدید و یا اخبار سایت شما به سایت شما مراجعه می‌کنند. این موضوع به این معنی است که ترافیک سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

 شما با این کار یک چرخه تبدیل بسیار قوی ساخته‌اید که منجر به آگاهی از برند و برندینگ شما می‌شود. شما باید سعی کنید که با توضیحات محصول مناسب یک چرخه قوی درست کنید. به این موضوع فکر کنید که تا چه میزان می‌توانید روی کسب و کار خود سرمایه گذاری موثر داشته باشید. امروز در بازاریابی دیجیتال محتوا همه چیز است، برای رشد خود به این قانون احترام بگذارید.

در سایت خود یک فروشنده زرنگ و با تجربه خواهید داشت

به این نکته توجه داشته باشید که شما در سایت خود یک مسیر یک طرفه خواهید داشت. در این مسیر یک طرفه شما باید به فکر چند نکته باشید. در وهله اول مشتری از شما چه سوالاتی را دارد؟ رقبای شما در این بخش قوی عمل می‌کنند و یا ضعیف؟ تا چه میزان می‌توانید محرک خوبی برای مخاطبین خود تعریف کنید؟ نیاز اصلی مخاطب شما چیست؟ مزیت رقابتی محصول شما چیست؟ قدرت متقاعد سازی شما چقدر است؟ و… . شما با بررسی و آنالیز این نکات یک چهارچوب کلی خواهید داشت.

زمانی که شما این چهارچوب را پیدا کردید، برای محصول نویسی خود یک استراتژی مشخص خواهید داشت. در این صورت شما می‌توانید بگویید که توضیحات محصول شما قرار است که مانند یک فروشنده عمل کند. زمانی که شما محتوای محصول خود را با زبانی ساده به مشتری خود منتقل می‎‌‌کنید. در این صورت بازدهی فروش شما بسیار افزایش خواهد داشت. تمامی این مزایا به لطف توضیحات محصول قوی خواهد بود.

کمک به مخاطب برای تصمیم گیری بهتر

ممکن است که شما یک محصول بسیار عالی داشته باشید. از طرفی شرایط فروش خوب و قیمت مناسب نیز داشته باشید. اما مخاطب شما نتواند در لحظه قانع به خرید کردن از شما شود. در این صورت  شما با توضیحات مناسب محصول باید این کار را انجام دهید. به این نکته توجه داشته باشید که توضیحات ضعیف محصول نه تنها به رشد شما کمکی نخواهد کرد. بلکه ممکن است که برای مشتری شما نیز سردرگمی ایجاد کند. چرا که محرک نهایی خرید را ندارد. با توجه به نکاتی که در این بخش برای شما بیان شد، که هوشمندانه رفتار کنید.

رقبای خود پشت سر بگذارید

به این نکته توجه داشته باشید که افراد زیادی هستند که روی توضیحات محصول خود کار نمی‌کنند. آن‌‌های سعی می‌کنند با یک محتوای 500 تا 800 کلمه‌ای بسیار ساده صرفا به بیان ویژگی‌های محصول خود بپردازند. درست مانند یک ربات که برای او تعریف شده است یک موضوع را فقط تکرار کند. اما توجه داشته باشید که شما می‌توانید از این موقعیت به نفع خود استفاده کنید.

توجه کنید که قطعا مخاطب شما به اندازه شما محصول شما را نمی‌شناسد. به هر میزان که دانش او در مورد محصول شما افزایش پیدا کند، احتمال خرید او نیز افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه توجه داشته باشید که چگونه می‌توانید از این فرصت استفاده کنید و رقبای خود را پشت سر بگذارید. با توضیحات محصول به سادگی می‌توانید بهترین بازخورد را داشته باشید.

رقبای خود پشت سر بگذارید

اصول و فنون نوشتن یک توضیحات محصول حرفه‌ای چیست؟

ما در این بخش به بیان چند تکنیک و قانون کلی خواهیم پرداخت، شما باید با توجه به نوع کسب و کار خود این قوانین را شخصی سازی کنید. توجه کنید که اینکه شما از چند اصل در این حوزه به صورت ترکیبی استفاده کنید، نیاز به برنامه ریزی استراتژیک خواهید داشت. ما در این مسیر در کنار شما خواهیم بود.

اولین قانون نوشتن توضیحات محصول این است که مخاطب هدف خود مشخص کنید

توجه داشته باشید که اگر شما ندانید که قرار است برای چه کسی تولید محتوا داشته باشید. به این منظور است که شما با تعدادی محدود تیز به سمت دشمن خود تیر پرتاب کنید. مشخص است که بازنده اصلی این بازی چه کسی است. اگر شما مخاطب خود را نمی‌شناسید، اگر توضیحات محصول نداشته باشید بهتر است. شما برای اینکه بتوانید مخاطب خود را به خوبی بشناسید، باید پرسونای مشتری خود را ترسیم کنید. شما با ترسیم پرسونای مشتری خود یک دید کلی نسبت به او خواهید داشت.

در این صورت می‌توانید با توجه به نیاز او و همچنین نقاط ضعف و قوت او، برای او یک محصول نویسی مناسب داشته باشید. به این نکته توجه داشته باشید که ما در محصول نویسی سایت خود، اول باید الگوریتم‌های گوگل را مدنظر قرار دهیم. در وهله بعدی باید به این موضوع فکر کنیم که چگونه می‌توانیم بهترین بازخورد را از مشتری خود کسب کنیم. سعی کنید با شناخت مشتری خود، رضایت او را به سادگی به دست آورید.

در نهایت به این نکته توجه کنید که شما باید خود را در جایگاه مخاطب خود قرار دهید. بله درست متوجه شدید، شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا از چشم مخاطب خود به این موضوع نگاه کنید. فرض کنید که قرار است خودتان از یک سایت مشابه خودتان خرید کنید. در این صورت معیار شما برای محصول نویسی سایت مورد نظر شما چیست. این محصول نویسی دقیقا همان محصول نویسی است که شما به آن نیاز دارید.

دومین قانون برای محتوا نویسی محصولات این است که یک چهارچوب تعریف شده داشته باشید

به این نکته توجه داشته باشید که قرار نیست ما با این بخش پویایی محتوای خود را زیر سوال ببریم. بلکه قرار است که با توجه به نیاز مخاطب یک برنام ریزی مناسب داشته باشیم. به عنوان مثال ما در چهار چوب محصول نویسی خود همیشه در چند بند اول به بررسی محصول خود می‌پردازیم. در چند بند بعدی باید به بررسی دغدغه مشتری برای خرید محصول بپردازیم. در نهایت نیز با بررسی مزیت رقابتی خود به مشتری می‌فهانیم که چرا ما بهترین انتخاب برای او می‌باشیم.

زمانی که شما یک ساختار مشخص برای محتوا نویسی دارید، می‌دانید که چگونه در خلاصه‌ترین حالت ممکن بیشترین اطلاعات را به او منتقل کنید. توجه داشته باشید که ما می‌گوییم که محتوا نویسی شما باید جامع و کامل باشد. اما نباید شما با سخنان بیهوده نظر مخاطب خود را از دست بدهید. به عنوان مثال فرض کنید که من یک فروشگاه لباس دارم. اگر بخواهم برای هر محصول تاریخچه استفاده از لباس را بگویم قطعا برای مخاطب کسل کنند و گاها زننده خواهد شد.

در نتیجه شما باید با تعریف یک چهارچوب با توجه به نیاز مخاطب و شرایط محصولات خود. همیشه می‌دانید که باید هر محصول چگونه یک تولید محتوای کاربردی داشته باشید. به این نکته توجه داشته باشید که محتوای شما قرار است نظر افراد بسیار زیادی را به خود جلب کند. اگر بر اساس نیاز مخاطب، به صورت خلاصه و جامع نوشته شود. محصول نویسی کار سختی نیست، تنها نیاز به یک برنامه ریزی دارد.

سومین قانون برای محصول نویسی این است که از کلمات مناسب استفاده کنید

زمانی که شما در فروش حضوری قرار دارید، می‌توانید زبان بدن مخاطب خود را درک کنید. از طرفی می‌توانید با تن صدای خود و همچنین زبان بدن خود روی مخاطب خود تاثیر بگذارید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که شما در فروش آنلاین چنین قابلیت‌هایی ندارید. در نتیجه تنها قدرت شما انتخاب کلمات مناسب می‌باشند. شما برای انتخاب کلمات مناسب هم باید روانشناسی فروش توجه داشته باشید و هم به ترکیب مخاطبان خود.

زمانی که شما به بررسی یک فروش موفق می‌پردازید، متوجه می‌شوید که فروش یک پدیده کاملا احساسی است و نه منطقی. شما با بررسی اقتصاد رفتاری نیز به این موضوع دست پیدا کنید. البته توجه داشته باشید همه چیز در فروش احساسات است، در نتیجه سعی کنید با داستان سرایی در مورد محصول خود  و یک فضا سازی بسیار جذاب برای محصول خود، نظر مخاطبین را  به خود جلب کنید. بهترین جا برای اینکار دقیقا در بخش توضیحات محصول شما می‌باشد. چرا محصول نویسی برای شما همان کلید طلایی نفوذ به قلب مخاطب است.

چهارمین قانون برای محصول نویسی این است که با مخاطب خود دوست شوید

زمانی که مخاطب شما اینگونه احساس کند که شما فقط به فکر منافع خود می‌باشید و به او به چشم یک کیف پول نگاه می‌کنید. تنها به شما یک نگاه خواهد داشت و آن هم این است که از شما فاصله بگیرد و تا جایی که می‌تواند مانند شما از شما استفاده کند. شما باید این چرخه را برهم بزنید. به این موضوع فکر کنید که چگونه در محصول نویسی خود می‌توانید به او نشان دهید که دوست او می‌باشید. شما باید با محصول نویسی خود نوعی صمیمت برای او ایجاد کنید.

توجه کنید، زمانی که ما می‌گوییم در توضیحات محصول خود باید چهارچوب مشخص داشته باشید، به این معنی است که شما باید یک بخش برای نزدیکی به مخاطب نیز قرار دهید. اگر توضیحات محصول خود فقط بگویید که ما خوب هستیم و ما عالی هستیم و بهتر از ما نیست. مخاطب شما نیز همین احساس را خواهد داشت و سعی می‌کند، تنها در مورد محصول شما در سایت شما تحقیق کند و نه خرید. سعی کنید که در متن خود باید از یک لحن صمیمی و دوستانه استفاده کنید.

هر کاری که فکر می‌کنید، شما را به مخاطب نزدیک می‌کند، باید در دستور کار محصول نویسی شما قرار داشته باشد. به این نکته توجه داشته باشید که مخاطب شما باید هنگام خواندن توضیحات محصول شما این حس را پیدا کند، که انگار با دوست خود در حال گفتوگو است و نه یک فرد غریبه.

چهارمین قانون برای محصول نویسی این است که با مخاطب خود دوست شوید

پنجمین قانون در محصول نویسی این است که برای مخاطب خود ضرورت ایجاد کنید

به این موضوع توجه داشته باشید، دقیقا زمانی که در محصول نویسی مخاطب محصول شما را شناخت، شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با ایجاد یک ضرورت مخاطب خود را وادار به خرید در لحظه کنید. به عنوان مثال می‌توانید به مخاطب خود بگویید که تا 10 روز زمان خرید با این قیمت و شرایط محصول را دارید. و یا می‌توانید به مخاطب خود امتیازاتی بدهید که مخاطب شما بدون این امتیازات فکر کنید که موقعیت بزرگی را از دست می‌دهد.

به این فکر کنید که شما در زمان خرید معمولا چه اهرم فشاری دارید. شما باید از همین اهرم فشار در نقطه مقابل استفاده کنید. حتی می‌توانید در مورد این موضوع از دوستان و آشنایان خود نیز یک همفکری داشته باشید. به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید مخاطب خود را در یک ضرورت احساسی مثبت قرار دهید. توجه داشته باشید که شما قرار نیست در محتوا نویسی خود مخاطب خود را نادان فرض کنید. و یا از او سوء استفاده کنید و به او دروغ بگویید. بلکه قرار است از اصول فروش موفق استفاده کنید.

ششمین قانون در محتوا نویسی این است که از منطق مخاطب خود نیز استفاده کنید

درست که خرید یک فرآیند کاملا احساسی است، اما شما برای این که یک محتوا نویسی موفق داشته باشید، باید از منطق مخاطب خود نیز استفاده کنید.  به عنوان مثال به مخاطب خود بگویید که در صورت خرید از شما چه مزایایی خواهد داشت. در صورتی که از شما خرید نکند، چه چیزی را از دست خواهد داد. شما می‌توانید با پلن‌‌های تبلیغاتی جذاب خود نیز نظر  او را به خود جلب کنید.

سخن پایانی

شما در این مقاله به صورت کامل و جامع با توضیحات محصول، آموزش محصول نویسی آشنا شدید. شما برای درک بهتر این مقاله می‌توانید به سایت‌های موفق و بزرگ که رشد خوبی را در مدت زمان کوتاهی تجربه کرده‌اند و از طرفی کیفیت محتوای بالایی نیز دارند، استفاده کنید. در این صورت می‌توانید الگوی مناسبی برای محصول نویسی کالا و خدمات خود داشته باشید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور متخصص تولید محتوا و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز سابقه همکاری با الو کانتنت سابقه همکاری با طراحان برتر سابقه همکاری با نت بازده سابقه همکاری با آموزشگاه فنان همکاری با کاورنت وی پی ان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *