هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
بهترین راه موفق شدن در کنکور برای پشت کنکوری ها

موفق نشدن پشت کنکوری‌ها + چگونه از سد کنکور بگذریم؟

دسته بندی : تحصیلی
1401/10/28

کنکور سراسی یکی از چالش های بزرگ دانش آموزان میباشد، البته برخی از افراد در مرتبه اول شرکت در کنکور موفق نمیشوند رتبه خوبی به دست آورند و به این دلیل سعی دارند به صورت مجدد در کنکور شرکت کنند، به اصطلاح به آن ها پشت کنکوری نیز میگویند. در این مقاله به دلایل موفق نشدن پشت کنکوری ها پرداخته ایم.

موفق نشدن پشت کنکوری‌ها قطعاً که عجیب است و البته که باید تمامی امور روزانه و مطالعاتی آن‌ها نیز مورد بررسی قرار گیرد؛ سؤال اصلی آن است که آیا افراد اگر با توجه به روند قبلی خود ادامه دهند با تغییرات بسیار کوچک احتمال موفقیت در کنکور وجود دارد؟ قطعاً که خیر، شما به‌اصطلاح با آنالیز کردن خودتان می‌توانید درک کنید که کجای کار را اشتباه کرده‌اید و اینکه کجاها می‌توانستید بهترین نتیجه را دریافت کنید.

کسانی پشت کنکوری می‌شوند که بنا به هر دلایلی مطالعه مناسبی نداشته‌اند و یا آن که راه درستی را انتخاب کرده‌اند؛ ابتدا قبل از هر چیزی به شما دانش آموزان باید بگیم که اصلاً واژه پشت کنکوری بد نیست، به این دلیل که کنکور سراسری سالانه 1 میلیون داوطلب داشته و اینکه شما بتوانید در این آزمون خوش بدرخشید قطعاً سخت است با این تفاسیر شما هم می‌توانید در این آزمون اشتباه کرده و این را بپذیرید که پشت کنکور ماندن عیب نیست)، با درک این موضوع می‌توانید آغازی نو داشته باشید که نفع شما خواهد بود. ما در این مقاله از سایت برتر آموز قصد بر آن داریم که صفر تا صد دلایل موفق نشدن پشت کنکوری‌ها را شرح داده و بهترین پیشنهادات و آموزش‌ها را در رابطه با این موضوع برای شما ارائه بدهیم.

افزایش ساعت مطالعه برای کنکور امری واجب بود که دانش آموزان هر رشته باید به آن توجه کنند و از طرفی که اگر شما ساعت مطالعه بالا نداشته باشید فکر پذیرش در کنکور سراسری را از سر خود بیرون آورید. راز مطالعه رتبه برترها نیز می‌توانید به شکل چشمگیری به شما کمک کند که اصلاً هیچ جای تعجبی هم در این مورد وجود نخواهد داشت.

 

انتخاب نکردن آموزش صحیح:

اولین موردی که قبل از مباحث اصلی باید ذکر شود، انتخاب نکردن آموزش مناسب از دلایل موفق نشدن پشت کنکوری‌ها خواهد بود که شکی بر این موضوع هم اصلاً نیست. اما سؤال اصلی آن است که چگونه آموزش مناسبی انتخاب کنیم؟ آیا تحصیل در مدارس غیردولتی و البته آموزشگاه‌ها به پشت کنکوری‌ها کمک می‌کند؟ قطعاً که کمکی خواهد کرد ولی باید به این  توجه داشت که هزینه‌های کلاس کنکوری و… افزایش یافته و شما برای حضور در هر یک از دروس‌های اختصاصی خود باید هزینه‌های زیادی را اعمال کنید، در این بین بهترین آموزشی که به شما پیشنهاد می‌شود، آموزش‌های سایت ما هستش.

شما با دریافت هر گونه آموزش زیست شناسی  و البته آموزش شیمی به‌راحتی می‌توانید بهترین نوع تدریس را تجربه کنید، لازم به ذکر است که تحلیل تست‌های کنکور و از طرفی حل سؤالات به روش تستی و نکات مهم کتب درسی و… از مزایای این پکیج‌های آموزشی است( از طرفی باید به قیمت‌های این نوع آموزش‌ها نیز دقت کنید؛ که نسبت به سایر ارگان‌ها قیمت مناسبی تعیین هم شده است و بهتره اصلاً نگران این موضوع نباشید)؛ مهم‌ترین حسن این نوع آموزش‌ها وجود پشتیبانان برای رفع اشکال است.( یعنی اگر شما مبحثی را مشکل داشتید میتونید اونو مطرح کنید و پس بررسی برای شما اون اشکال رفع بشه که بسیار هم به نفع خودتون هستش)

بهترین راه موفقیت پشت کنکوری ها

دلایل موفق نشدن پشت کنکوری‌ها:

تا به الان با موضوعات متعدد و ابتدایی رو به رو شده‌اید و حال نوبت آن فرا رسیده است که به‌صورت جدی با دلایل موفق نشدن پشت کنکوری‌ها آشنا شوید؛ توجه داشته باشید که در هر بخش پیشنهادات و نکات مهمی ذکر شده و بهتر است که شما به آن‌ها به‌خوبی توجه داشته باشید:

  • نداشتن برنامه مناسب برای مطالعه روزانه: اولین موردی که باید به آن به‌خوبی توجه شود قطعاً که وجود یک برنامه عالی است، یکی از مهم‌ترین دلایل موفق نشدن پشت کنکوری‌ها نبود یک برنامه متناسب با سطح آن‌ها است ولی منظور از برنامه مناسب چیست؟ فرض داشته باشید که شما می‌خواهید رتبه در کنکور به دست آورید و اولین موردی که باید برای شما مهم باشد و شما به آن توجه کنید بدون هیچ شک و تردیدی نوع خواب شما و البته نوع ساعت مطالعه و زمان اوقات فراغت و… است. شما به‌عنوان یک پشت کنکوری( دیگر به دبیرستان نمی‌روید) می‌توانید ساعت مطالعه زیادی داشته باشید و این موضوع یک حسن بسیار عالی برای شما هم خواهد بود. برنامه ریزی کردن برای کنکور باید به اون صورت باشه که ابتدا شما باید خودتون و توانایی هاتون رو در سطر اول قرار بدهید برای نوشتن یک برنامه؛ یعنی آن که در روز چند ساعت مطالعه می‌توانید داشته باشید و چند ساعت مطالعه مفید و… با بررسی کردن این موضوع حالا نوبت آن هستش که دروس مهم و دروسی که اشکالاتی در آن‌ها دارید را طبقه بندی کرده و با توجه به آن طبق بندی ساعت مطالعه تعیین کرده و پیش بروید؛ با این فرمول به‌راحتی می‌توانید رتبه هم به دست آورید.

برای داشتن یک برنامه بدون نقص بهتره که مقاله برنامه ریزی برای کنکور  را خط به خط مطالعه کنید.

 

  • درس نگرفتن از اشتباهات خود: تمام افراد جامعه در زندگی خود اشتباهاتی دارند و البته که باید از آن‌ها درس عبرت هم بگیرند، دومین مورد از دلایل موفق نشدن پشت کنکوری‌ها درس نگرفتن از اشتباهات خودشان است. به‌عنوان مثال وقتی شما تست آموزشی تمرین می‌کنید و برخی از سؤالات را اشتباه گزینه ایی را انتخاب می‌کنید حال نوبت ان فرا رسیده است که دلیل اشکال خود را دریافته و با این تفاسیر به‌سرعت سراغ اصلاح آن بروید، البته که شما ایرادات خودتان را دریابید ولی از آن‌ها درس عبرت نگیرید، انگار اصلاً پیشرفتی نکرده‌اید. برای درک بهتر این موضوع به مثال پایین توجه کنید.

فرض کنید دانش آموز رشته تجربی هستید و اینکه در دروسی همانند زیست شناسی می‌خواهید تست بزنید، از 20 سؤال فقط توانستید 10 تا را پاسخ درست بدهید و با تحلیل اشتباهات خودتان هم دریافتید که اشکال اصلی شما دقت نکردن به‌صورت سؤال و قیدها است؛ حال با دریافتن ایراد خود به نظر شما باید چکاری انجام داد؟ قطعاً نوبت اصلاح کردن رسیده است؛ در کتاب‌های درسی متن به متن کتاب قیدها را پیدا کرده و بهتر است که آن‌ها را اصلاح کنید؛ و از طرفی دریافتید که باید به‌صورت سؤالات در تست‌ها هم توجه خاصی داشته باشید و با اصلاح کردن این گونه از موارد شما رتبه مناسب کنکور را به دست خواهید آورد.

 

  • مطالعه نکردن کتاب درسی: شاید برخی از دانش آموزان در طول سال تحصیلی به این فکر بوده‌اند که باوجود کتاب‌های کمک درسی همانند گاج و خیلی سبز و نشر الگو و… را فقط مطالعه کرده‌اند و اصلاً به سراغ کتب درسی نرفته‌اند، برای این دسته از این دانش آموزان باید این سؤال مطرح شود که آیا طراح کنکور سراسری از کتاب‌های کمک درسی سؤال طرح خواهد کرد؟ قطعاً که خیر، طراح کنکور با توجه به فرمول‌های کتاب و البته تصاویر و نکته‌های کتاب سؤال طرح می‌کند. اولین منبع شما باید کتاب درسی باشد، شما به‌جرئت باید متن به متن کتاب درسی را خوانده باشید و بدانید که کدام جمله از کتاب در کجا به کار رفته و این موضوع به نفع شما است.

پس از مسلط شدن به کتاب در قدم دوم  شما باید به سراغ کتاب‌های کمک درسی بروید، کتاب‌های کمک درسی به شما کمک می‌کند که نکات کتاب را دریافته و سؤالات زیادی را در ذهن خود ایجاد و به آن‌ها پاسخ دهید،  به گونه ایی کتاب کمک درسی تکمیل کننده کتب درسی می‌باشد.

راز موفقیت پشت کنکوری ها

  • انتخاب نکردن روش تستی: سال دوازدهم باوجود اینکه امتحان نهایی برای دانش آموزان است و هم کنکور دانش آموز موظف به این خواهد بود که به دو روش تستی و تشریحی مطالعه کند، اما دانش آموزان پشت کنکور فقط و فقط بهتر است که روش تستی را انتخاب کند، موفق نشدن پشت کنکوری‌ها ممکن است به دلیل انتخاب کردن روش تشریحی هم است. اما فرق این دو روش در حل سؤالات محاسباتی در چیست؟ دروس محاسباتی همانند ریاضی و فیزیک و شیمی و… قطعاً به دو روش حل خواهند شد، روش تشریحی قطعاً روش ابتدایی بوده و از طرفی باوجود مراحل بسیار زیاد در حل مسئله ممکن است که اشتباهاتی هم رخ دهد؛ اما روش تستی با فرا گرفتن چند نکته می‌توانید در 30 ثانیه روش محاسباتی خودتان را تسریع کنید.

حل سؤالات باید در کمترین زمان ممکن  رخ دهد؛ البته که اگر شما مدیریت زمان مناسب داشته باشید با روش تستی قطعاً می‌توانید به سؤالات بسیار زیادی پاسخ دهید.

 

  • نداشتن قدرت مدیریت زمان سر جلسه: یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل موفق نشدن پشت کنکوری‌ها نبود مدیریت زمان سر جلسه کنکور است، فرض کنید شما برای 30 سؤال ریاضی فقط 40 دقیقه زمان خواهید داشت؛ حال با این اوصاف آیا شما می‌توانید به‌تمامی سؤالات پاسخ دهید؟ قطعاً که خیر، پس باید چکار کرد؟ بهترین کار آن است که شما به‌عنوان یک دانش آموز زمان خودتان را بر روی سؤالات آسان مدیریت کرده و پس از پاسخ دادن به آن‌ها سراغ سؤالات سخت‌تر بروید، با این روش می‌توانید زمان خودتان را بر روی تمامی سؤالات نیز تقسیم کنید.

توجه داشته باشید که دانش آموزی که نتواند زمانش را به‌خوبی مدیریت و بر روی سؤالات دیگر پخش کند قطعاً در کنکور موفق نخواهد شد.

 

  • تست نزدن: اول بهتره این سؤال رو از شما بپرسیم که سؤالات کنکور به چه صورت هستند؟ قطعاً که تستی، شما برای آن که بتوانید به این نوع سؤالات پاسخ بدهید بهتر است که تست‌های آموزشی زیادی را تمرین کنید، یعنی یک دانش آموز پشت کنکوری باید روزانه 150 تست آموزشی بزند و این موضوع اصلاً بدون قید و شرط خواهد بود. اما آیا این نوع از تست زدن ثمره ایی خواهد داشت؟ تست زنی زمانی مثبت واقع می‌شود که دانش آموز تحلیل سؤال هم انجام داده باشد؛ به‌نوعی سؤالی که اشتباه حل کرده دلیل اشتباه خود را پیدا کرده و از طرفی باید آن را یادداشت و با توجه به بازه زمانی‌هایی آن‌ها را به‌خوبی مرتب کنند و این موضوع اصلاً بدون قید شرط خواهد بود.

مهمترین دلیل موفی نشدن پشت کنکوری ها

  • شرکت نکردن در آزمون‌های آزمایشی: یکی از عواملی که دانش آموزان کمتری به آن توجه می‌کنند آن است که در آزمون‌های آزمایشی اصلاً شرکت نمی‌کنند؛ با توجه به این موضوع با محیط کنکور اصلاً آشنایی مناسبی ندارند و از طرفی با استرس جلسه و مراقب‌ها و… رو به رو نیستند؛ شما با شرکت کردن در آزمون‌های آزمایشی به‌راحتی می‌توانید این موارد را درک کرده و تجربه کسب کنید.

دلیل دیگر آن است که شما زمانی که در آزمون‌های آزمایشی شرکت می‌کنید قطعاً که باید به بودجه بندی آزمون رسیده باشید( یعنی آن که آزمون‌ها همیشه مشخص می‌کنند که کدام مبحث از فلان فصل می‌آید و شما باید تا آن مبحث مطالعه و برای آزمون آزمایشی آماده باشید) قطعاً که با این موضوع می‌توانید درصدهای درست و غلط خودتان را درک کرده و آن‌ها را بهبود ببخشید.

نکته: آزمون‌های قلم چی و گزینه دو و سنجش و ماز و خیلی سبز از جمله آزمون‌های آزمایشی برای کنکور می‌باشند.

شرکت کردن در کلاس های آنلاین یا حضوری؟ کدام مهمتر است؟

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است برای دانش آموزان مطرح شود در رابطه با نوع شرکت کردن در کلاس ها خواهد بود.

اینکه آن ها بخواهند به صورت حضوری در کلاس دبیرستان کنکوری یا موسسات آموزشی شرکت کنند؛ کدام موثر تر است؟ آیا میتوان از تمامی آن ها نتیجه مطلوب گرفت؟

قبل از هر چیزی باید ذکر شود که خود شما با کدام یک از آن ها احساس راحت تری دارید، یعنی اینکه شما خودتان به تنهایی میتوانید در خانه با یک لپ تاب و موبایل آموزش ببینید.

یا آن که حتما باید در کلاس حضور داشته باشید تا اینکه به خوبی نتیجه مستمر بگیرید. اما موضوع دیگری که مهمتر خواهد بود در رابطه با هزینه ها است.

فرض کنید که شما شرکت کردن در کلاس کنکوری به صورت حضوری را انتخاب کرده اید. همین امر سبب میشود که هزینه رفت آمد شما به همراه خود کلاس ها جمع شود و هزینه های زیادی را به بار آورد.

آیا این موضوع شما را آزار نمیدهد؟ قطعا که بله. پیشنهاد ما به شما آن است که در کلاس های آنلاین شرکت کنید.

چون واقعا از مطالبی که در کلاس های حضوری به شما آموزش داده میشود در کلاس آنلاین نیز وجود دارد. صرفا شما هزینه اضافی برای حضور یافتن در کلاس را ارائه میدهید.

البته این موضوع یکی از دلایل موفق نشدن پشت کنکوری ها هم ذرک میشود به این دلیل که بدون اطلاع از نوع آموزش شروع به مطالعه میکنند.

آماده نبودن از لحاظ روحی روانی و تاثیر آن بر کنکور:

شاید شما در این فکر باشید که تنها میتوان با با مطالعه مستمر و طولانی مدت نتیجه مطلوبی از کنکور گرفت. در صورتی که شاید اصلا اینگونه نیست.

شما علاوه بر مطالعه مستمر و روزانه ایی که برای کنکور انجام میدهید بهتر است که از لحاظ روحی و روانی هم برای این موضوع آماده باشید.

یعنی آن که ذهن شما باید آماده باشد که روزانه به صورت میانگین 8 ساعت مطالعه داشته باشد و از طرفی نیز آماده باشد که تفریحات و اوقات فراغات خودش را بکاهد.

اگر شما با افرادی که در کنکور شرکت کرده اند مصاحبه کنید، آن ها هم در بازه زمانی هایی دچار افسردگی شده اند و این موضوع امری طبیعی خواهد بود.

اما چگونه این عامل سبب موفق نشدن پشت کنکور ها میشود؟ زمانی که شما آن را مدیریت نکنید. شما باید مدیریت ذهن قوی در رابطه با این موضوع داشته باشید.

به عنوان مثال روزانه علاوه بر ساعات مطالعه مناسب تفریحاتی همانند موزیک گوش دادن و البته ورزش کردن و… داشته باشید. اگر روتین زندگی خودتان را به درستی پیش ببرید قطعا که نتیجه مستمر و خوبی خواهید گرفت بدون هیچ شک و شبه ایی.

جمع بندی دلایل موفق نشدن پشت کنکوری‌ها:

امیدوار هستیم که از این مقاله از سایت ما نهایت بهره را کسب کرده و برای دوستان کنکور خود آن را به اشتراک بگذارید، انتهای مطلب بهتر است که چند نکته مهم بازگو کنیم:

ابتدا باید ذکر شود که اگر شما پشت کنکوری هستید اصلاً نگران نباشید و ناامید نباشید؛ بسیاری از افراد بودن که بعد از تجربه کنکور اول توانسته‌اند که رتبه عالی کسب کنند و از این نظر اصلاً مشکلی نخواهید داشت.( با روش‌هایی که ذکر کردیم و توجه کردن به آن‌ها می‌توانید بسیار عالی عمل کنید)

چند منبع باشید؛ یعنی آن که چندین کتاب از یک درس را مطالعه کنید( به‌عنوان مثال در درس شیمی کتاب خیلی سبز و مبتکران و از طرفی کتاب‌های گاج را مطالعه کنید) اما این چند منبعی بودن چگونه است؟ شما می‌توانید با تست‌های با تنوع بیشتر رو به رو شوید؛ اما مهم‌ترین دلیل آن است که شما به یک مبحث می‌توانید با چند دیدگاه نگاه کنید که بهترین نوع هم خواهد بود.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *