هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
نرخ کلیک یا CTR

نرخ کلیک یا CTR چیست؟ ترفندهای طلایی برای افزایش نرخ کلیک و CTR سایت

دسته بندی : سئو
1400/09/09

اگر سئوی سایتتان مهم است و دوست دارید در نتایج گوگل بهتر دیده شوید و به تبع آن از فروش بالاتری برخوردار باشید، باید به نرخ کلیک یا CTR توجه ویژه ای کنید. شما باید بتوانید با روش هایی افراد را ترغیب کنید که بر روی لینک های سایت شما کلیک کنند و اگر چنین اتفاقی بیفتد، شما نیمی از مسیر آموزش سئو خود را به خوبی پشت سر گذرانده اید و توانسته اید گامی مهم در جهت رونق کسب و کار خودتان بدهید. اما اینکه CTR چیست و چه فایده ای برای ما دارد و چگونه می توان نرخ کلیک را افزایش داد، تماما موادری هستند که می خواهیم امروز در برتر آموز به آن بپردازیم.

مفهوم نرخ کلیک یا CTR چیست؟

نرخ کلیک که در زبان انگلیسی به صورت مخفف به آن CTR گفته می شود، اختصار کلمه Click Trough Rate است. نرخ کلیک در واقع تعداد کلیک هایی است که بر روی سایت شما می شود. این کلیک ها بیشتر در گوگل اهمیت دارند و هرچه نرخ کلیک شما در گوگل و سرچ کنسول بیشتر باشد، یعنی عملکرد شما در سئو بهتر بوده است. البته که جاهای دیگری نظیر تبلیغات، ایمیل مارکتینگ و … نیز این CTR کاربرد دارد.

در واقع شما می توانید متوجه شوید، کاربران شما چقدر محتوای شما را دوست دارند و به چه میزان با لینک ها و محتواهای شما ارتباط برقرار می کنند.

نرخ کلیک چگونه محاسبه می شود؟

فرض کنید برتر آموز که یک سایت آموزشی است، روی کلمه آموزش اینستاگرام لینک دو گوگل است و در روز کلمه آموزش اینستاگرام روزی 1000 مرتبه داخل گوگل سرچ می شود و از این 1000 نفر، روزانه 100 نفر بر روی لینک سایت برترآموز کلیک کرده و وارد سایت می شوند. نرخ کلیک یک سایت می شود نسبت تعداد کلیک های یک لینک به تعداد نمایش های آن به افراد. یعنی برای این صفحه از سایت برترآموز که مثال زده شد، در واقع نرخ کلیک یا CTR 10 درصد است که نرخ کلیک قابل قبولی به حساب می آید.

مقدار کلیک برای هر صفحه و هر کلمه کلیدی متفاوت است و با توجه به جایگاه آن در رتبه و یک سری عوامل دیگر که در ادامه به آن می پردازیم، می تواند متفاوت باشد. تشخیص مقدار دقیق CTR توسط افراد بیرون از سایت امکان پذیر نیست و فقط مالک سایت می تواند این آمار را در Search console و در قسمت Performace مشاهده کند.

نمایش نرخ کلیک در سرچ کنسول

Impression (تعداد نمایش ) چیست و چه جایگاهی دارد؟

وقتی کاربری یک کلمه را داخل گوگل سرچ می کند، تعداد بسیار زیادی نتایج به وی نشان داده می شود. مثلا شما وقتی یک کلمه مانند آموزش وردپرس را داخل گوگل سرچ می کنید، سایت های زیادی که بر روی این کلمه سئو کرده اند، برای شما نمایش داده می شوند و اگر سایت شما در صفحه اول گوگل باشد، برای شما یک ایمپرشن لحاظ می شود. ایمپرشن تنها مربوط به لینک ها نیست و اگر بر روی تصاویر، نقشه، فیلم و … نیز حضور داشته باشید، برای شما یک Impression به حساب می آید.

معیاری که برای گوگل وجود دارد تا شما را وارد Impression کند این است که کاربر وارد صفحه ای شود که شما در آن قرار دارید. برای مثال فرض کنید سایت شما در نتایج گوگل در صفحه دوم و لینک 5 قرار دارد. اگر کاربر به صفحه دوم مراجعه کند، برای شما یک Impression لحاظ می ش.د اما اگر کاربر در همان صفحه اول بماند برای شما هیچ ایمپرشنی لحاظ نخواهد شد.

تفاوت Impression و نرخ کلیک چیست؟

با توضیحات بالا احتمالا متوجه تفاوت این دو با یکدیگر شده اید، اما به صورت کلی ایمپرشن تعداد دیده شدن لینک های شما در گوگل است و نرخ کلیک یا CTR در واقع تعداد باری است که کاربر بر روی لینک های شما کلیک کرده و وارد سایت شما می شود. برای محاسبه CTR نیازی نیست هیچ محاسبه ای را انجام دهید چرا که خود گوگل ابزارهایی مانند سرچ کنسول را در اختیار دیجیتال مارکترها قرار می دهد.

چه نرخ کلیکی خوب است؟

چنین سوالی از پایه اشتباه است، چرا که پارامترهای مختلفی برای داشتن نرخ کلیک موثر است. برای مثال اولین چیزی که باید به آن توجه کنیم، رتبه سایت در گوگل است. مثلا اگر سایتی رتبه 1 گوگل را در اختیار دارد و نرخ کلیک آن زیر 3 درصد یعنی یک جای کار می لنگد، چرا که عمدتا بیشترین کلیک برای سایت در رتبه اول گوگل است. از طرفی هر نوع کسب و کاری با توجه به سرچ حوزه کاری و کلمه هایی که در حوزه کاری خویش وجود دارد، باید نرخ کلیک را بررسی کند. اما نکته ای که در نرخ کلیک وجود دارد این است که به صورت کلی رتبه های 1 تا 3 گوگل دارای نرخ کلیک بالاتری هستند و در صفحه اول هرچه پایین تر می آییم، نرخ کلیک پایین تر خواهد آمد.

اگر بخواهیم تفاوت در نرخ کلیک را مثال بزنیم، می توانیم از آمارهای جهانی استفاده کنیم، برای مثال تبلیغات در کل گوگل نرخ کلیکی نزدیک به 3.17 است و این در حالی است که تبلغیات در حوزه دوست یابی نزدیک 6 درصد نرخ کلیک دارد. برای کسب و کارهای مختلف یک CTR خوب به صورت عمده می تواند عددی بین 2 تا 100 درصد باشد.

نرخ کلیک بر اساس جایگاه در گوگل

راهکارهای افزایش نرخ کلیک یا CTR سایت

امروزه تمامی کاربران در سراسر دنیای نت، بمباران اطلاعاتی می شوند و انقد حجم اطلاعاتی که به آن ها وارد می شود، زیاد است که شما برای جذب آن ها کمتر از سه ثانیه زمان دارید تا آن ها را به سمت خود جذب نمایید. بنابراین باید کارهایی را انجام بدید تا کاربران وقتی چیزی را سرچ می کنند، ترغیب شوند وارد سایت شما شوند. داشتن استراتژی هایی برای جذب بیشتر کاربر، جزو مهارت های دیجیتال مارکتر است که در آموزش دیجیتال مارکتینگ باید آن ها را به خوبی فراگرفته باشد. در ادامه روش هایی را مورد بررسی قرار می دهیم تا بتوانید با استفاده از آن ها در نتایج گوگل نرخ کلیک خود را افزایش دهید.

  • عنوان جذاب در متا تایتل قرار دهید

متاتایتل در واقع همان چیزی است که به کاربر در گوگل در نمایش داده می شود. بسیار شنیده اید که می گویند عنوان های جذاب بنویسید، عنوان هایی بنویسید که کاربر را به خود جذب کند و …. اما وقتی صحبت از عنوان جذاب می شود، اولین چیز همان عبارات کلیشه ای همیشگی است که شاید در بسیاری از وب سایت ها هنوزم وجود داشته باشد. اما امروزه کسی بر روی آن ها کلیک نمی کند و کاربرها به سمتی رفته اند که عنوان های جذاب را انتخاب کنند.

برای انتخاب عنوان های خود می توانید از کلماتی همچون رایگان، تخفیفی، فلان عدد راهکار برای حل موضوع، شگفت انگیز، فوق العاده، آسان، بدون هزینه، بهترین، پربازده ترین و .. استفاده کنید که تجربه ثابت کرده است، وجود آن ها در محتوا می تواند تا حد زیادی به کلیک خور بودن آن کمک کند. شما باید به حوزه کاری خود اشراف کامل داشته باشید و متناسب با آن، عنوان خود را قرار دهید تا هرچه بیشتر شانس بیشتری برای گرفتن عنوان داشته باشید. برای بررسی می توانید به صورت امتحانی از یک عنوانی استفاده کنید و بازخورد آن را مورد بررسی قرار دهید تا با این کار بتوانید بهترین حالتی که برای یک عنوان است را پیدا کنید.

  • از متا دیسکریپشن غافل نشوید

توضیحاتی که در گوگل زیر هر نوشته وجود دارد و توصیحاتی کلی راجع به آن صفجه می دهد، در واقع، متادیسکریپشن یا تگ توضیحات است. این نوشته از آنجایی بسیار مهم است که شما می توانید با موضوعاتی جذاب، آن را برای کلیک کاربر آماده و ترغیب کنید. اگر در سرچ های خودتان دقت کرده باشید، علاوه بر اینکه به عنوان صفحه توجه کنید، به توضیحات تگ توضیحات نیز توجه زیادی خواهید داشت. در قسمت متادیسکریپشن شما می توانید تا 168 کاراکتر را درون آن قرار دهید و دقت داشته باشید از تعداد کاراکترهای مجاز بیشتر ننویسید چرا که باعث می شود توضیحات شما ناقص و به صورت سه نقطه در بیاید.

اگر هم توضیحاتی برای این قسمت ننویسید، خود گوگل قسمتی از متن شما را داخل تگ توضحیات قرار می دهد که اصلا چیز جذابی نیست.

عنوان و متادیسکریپشن

 

  • از اسکیما غافل نشو

نشانه گذاری ها یا اسکیماهایی که در نتایج گوگل دیده می شود، تماما باعث افزایش ورودی و کلیک بر روی سایت شما میشود. این نشانه گذاری ها عمدتا به صورت ستاره دار کردن محتوا و یا قرار دادن FAQ (سوالات متداول ) است. همچنین قرار دادن تصویر بند انگشتی داخل محتوا برای اینکه محتوا را جذاب تر برای کاربر نمایش دهید و همچنین گذاشتن کروشه و پرانتز داخل محتوا برای بیشتر به چشم آمدن از روش هایی است که برای نشانه گذاری و اسکیمای محتوا می توانید از آن استفاده کنید.

  • سعی کنید برند سازی خوبی انجام دهید

اگز جزو حوزه هایی باشید که برندهای قوی در آن وجود دارد، کار کمی سخت است چرا که اگر به لینک 1 هم برسید، مردم به دنبال برند می گردند و بر روی آن کلیک می کنند. البته که خود گوگل نیز گفته است که سایت های قدیمی تر اعتبار بیشتری نزد من دارند و بیشتر آن ها را به کاربر نمایش می دهم. یک نمونه از این برند سازی، شرکت نوتلا است. مردم وقتی شکلات صبحانه می خواهند، کمتر به دنبال پیدا کردن اسم شکلات صبحانه می گردند و فقط نوتلا را سرچ می کنند داخل گوگل. شما نیز باید سعی کنید هرچه بیشتر برند سازی کنید و با ارائه خدمت خود از طریق روش های مختلف مانند بازاریابی حسی، بازاریابی دهان به دهان و … سعی کنید جایگاه بیشتر و بهتری در ذهن افراد به دست آورید.

  • نوشتن کلماتی که کاربر آن ها را سرچ می کند در عنوان و متای توضیحات

وقتی شما چیزی را سرچ می کنید و آن کلمه داخل عنوان و متای توضیحات شما قرار داشته باشد، آن کلمه بلد خواهد شد و در واقع گوگل به شما نشان می دهد چیزی که به دنبال آن هستی در این سایت مشاهده خواهید کرد. همین امر باعث می شود کلیک بیشتری کاربرها بر روی سایت شما داشته باشند.

پیدا کردن کلمه هایی که کاربر آن را سرچ می کند، اصلا کار سختی نیست و فقط کافی است ابزارهایی که سرچ کاربر در آن ها مورد بررسی قرار گرفته است را مشاهده کنید. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، توصیه می کنم مقاله تحقیق کلمات کلیدی چیست؟ را مطالعه نمایید.

  • استفاده از کال تواکشن

بسیاری از افراد فکر می کنند کال تواکشن فقط مختص اینستاگرام است و در جنبه های دیگر دیجیتال مارکتینگ از آن ها استفاده نمی شود. این در حالی است که چنین چیزی کاملا غلط است و یکی از راه های که می توان ورودی را به ست سایت آورد، استفاده از کال تو اکشن به جا و حرفه ای است.

کال تو اکشن

چه کارهایی باعث کاهش نرخ CTR می شود؟

حال که روش هایی را برای افزایش نرخ CTR یاد گرفتیم، می خواهیم بررسی کنیم علت کاهش نرخ کلیک یا CTR در سایت چیست و آیا اصلا چنین چیزی از ظرف ما اتفاق می افتد یا خیر. قطعا اگر شما کارهایی را انجام دهید که کاربر آن ها را دوست نداشته باشد، قطعا نرخ کلیکتان به تدریج پایین خواهد آمد و گوگل نیز آن را متوجه می شود و رتبه شما را در نتایج گوگل به رتبه های پایین و پایین تر انتقال می دهد.

  • آدرس غلط سایت

برای همه ما پیش اومده که بعد از کلی گشتن و سرچ داخل گوگل، داخل متای توضیحات یک صفحه چیزی که می خواهیم را نوشته است و با کلی شور و ذوق ضفحه را باز می کنیم و در عین ناباوری چیزی برای ما نمایش داده می شود که هیچ ارتباطی با سرچ متا ندارد. در چنین حالتی بدون شک سایت را میبندیم واز آن خارج می شویم. گوگل متوجه می شود که آدرس سایت یک اشتباهی وجود دارد پس در نتیجه تا اصلاح آن، سایت شما را به نتایج پایین تر برده و نرخ کلیک یا CTR شما کاهش می یابد.

  • استفاده از کلمات زیاد و نامرتبط

چیزی که در سئو وجود دارد این است که هیچ موقع گندش را در نیاورید! استفاده از کلمات کلیدی بسیار خوب و مفید است اما نه اینکه یک کلمه در میان از کلمه کلیدی استفاده کنید. قطعا هیچ کاربری این موضوع را دوست ندارد و صرفا باعث اذیت شدن وی می شود. برای مثال وقتی می خواهید روی آموزش فتوشاپ به لینک های بالا برسید، اصلا نباید در داخل عنوان و متای خود از کلمات کلیدی زیاد به کار ببرید چرا که چنین کاری باعث می شود برای شما نتجیه عکس می دهد.

  • استفاده نکردن از متای توضیحات

وقتی توضیحات متای شما ناقص باشد و به درستی تکمیل نشده باشد، خود گوگل عباراتی را جایگزین آن می کند که برای کاربر اصلا جذابیتی ندارد و همین امر باعث کم شدن نرخ کلیک کاربر خواهد شد.

  • استفاده از کلماتی داخل متای توصیحات که داخل محتوا وجود ندارد

یک کاری که ممکن است بعصی افراد به فکر انجام آن باشند، این است که در توضیحات متادیسکریپشن کلماتی را قرار دهند که سرچ زیادی دارد اما درون سایتشان هیچ توضیح مناسبی برای آن قرار ندهند. برای مثال شخص درباره آموزش تولید محتوا در متای توضیحات خود می نویسد، اما کل چیزی که درون آن صفحه درباره تولید محتوا نوشته است، در حد چند خط است که هیچ جذابتی برای کاربر نخواهد داشت و پس از مشاهده چنین چیزی بلافاصله کاربر سایت را ترک می کند و باعث لطمه دیدن به سایت می شود. چنین چیزی در واقع آسیب جدی به سایت می زند و پس از مدتی CTR  سایت بسیار کاهش می یابد. بنابراین بهتر است به دنبال دور زدن گوگل و روش های اینجوری برای گرفتن ورودی به سایت نباشید.

تاثیر نرخ کلیک بر روی سئو وبسایت چگونه اسنت؟

سئوکاران می دانند که یکی از فاکتورهایی که برای یک سایت مهم است، نرخ کلیک آن است و به همین دلیل سعی می کنند تا جای ممکن نرخ کلیک سایت را بالا ببرند. هر چه تعداد بیشتری بر روی سایت شما کلیک انجام شود، در واقع سایت شما توسط افراد بیشتری بازدید شده و اینگونه سئوی آن بهبود زیادی پیدا خواهد کرد.

آیا استفاده از ربات برایافزایش CTR سایت تاثیری دارد؟

گاهی بعضی از افراد به جای سعی در بهبود وضعیت سایت خود اقدام به استفاده از روش های عجیب و غریب می کند که علاوه بر اینکه تاثیری بر عملکرد سایت آن ها ندارد، بلکه باعث تخریب نیز می شود. شما با استفاده از ربات ها شاید بتوانید مدت کوتاهی کلیک و ورودی سایت خود را بالا ببرید اما پس از مدتی سایت با کله به پایین سقوط خواهد کرد و عملا شما فقط باعث نابودی سایت خود شده اید. علاوه بر آن هوش مصنوعی گوگل بسیار قدرتمندتر از قبل شده است و ورودی های سایت را بر اساس جنسیت، شغل، مکان جغرافیایی و … تشخیص می دهد و با روش های سئو کلاه سیاه نمی توان خیلی گوگل رو گول زد.

کلام پایانی و نتیجه گیری

شما باید سعی کنید نرخ کلیک یا CTR سایت خود را روی کلمات مختلف به صورت دائم بررسی کنیم وسعی کنین این نرخ کلیک را افزایش دهید، چرا که علاوه بر داشتن یک ورودی بسیار بالا و دادن اعبتار بهشما، می توانتد نرخ تبدیل خوبی نیز برای شما به همراه داشته باشد. حال نوبت شماست که اگر راهی برای افزایش نرخ کلیک به ذهنتان می رسد یا اینکه قبلا آن را تست کرده اید . نتیجه گرفته اید، آن را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید تا با دیگران به اشتراک بگذاریم.

 

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *