هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
هاست سی پنل یا دایرکت ادمین؟

هاست سی پنل یا دایرکت ادمین؟

دسته بندی : سئو - ساخت سایت
1401/03/26

اولین سوالی که به ذهن هر طراح سایتی خطور می کند این است که در انتخاب هاست چه ویژگی هایی را باید مد نظر داشته باید و بین دو هاست پر طرفدار سی پنل و دایرکت ادمین کدام را باید انتخاب نماید. این قسمت دقیقاغ همان قسمتی است که ویزگی برتر هر طراح سایت را با دیگری مشخص می کند. شما بر اساس تجربه می توانید به این دید کلی برای انتخاب هاست مناسب برسید. معمولا هر کدام از این دو هاست طرفدارن خاص خود را دارد و هر فردی با توجه به نظر خود از هر کدام از این هاست ها استفاده می کند. در ادامه می خواهیم به بررسی این دو هاست بپردازیم تا شما بتوانیم با دید بهتری بتوانید هاست مورد نظر خود را انتخاب نمایید. پس در ادامه همراه برتر آموز باشید تا به پرسش هاست سی پنل یا دایرکت ادمین؟ به صورت مفصل پاسخ بدهیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • هاست چیست؟
  • هاست سی پنل cPanel چیست؟
  • هاست DirectAdmin چیست؟
  • چرا بیشتر شرکت های ارائه دهنده هاست کنترل پنل سی پنل را عرضه می کنند؟

هاست چیست؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی نکات تخصصی تری برویم ترجیح دادیم که در همین اول مسیر راجب به مفهوم هاست صحبت نماییم . در واقع هاست یک فضای میزبانی وب است که شرکت هایی در این زمینه وجود دارند و این مسزبانی را به شما ارائه می دهند تا کاربران با تهیه این میزبانی ها سایت خود را مدیریت نمایند. انتخاب کنترل پنل مناسب از اهمیت زیادی برخورددار است زیرا پیکربندی سایت شما در این سرویس میزبانی صورت می گیرد و انتخاب درست هاست به کیفیت سایت شما هم ارتباط مستقیمی دارد. از بین تمامی کنترل پنل های موجود در سطح دنیا ، دو مورد از این سرویس ها بیشترین علاقه مندی را دارند که بیشتر شرکت ها این سرویس ها ارائه می دهند. cPanel و DirectAdmin محبوب ترین سرویس ها میان طراحان سایت هستند.

پیشنهاد می شود مقاله الگوریتم کافئین گوگل چیست؟ را مطالعه نمایید.

هاست سی پنل cPanel چیست؟

یکی از سرویس های خوب ارائه دهنده برای وب سایت ها سی پنل نام دارد. برای تهیه کنترل سی پنل بابد هزینه اشتراک آن را بپردازید که معمولا از شرکت های ارائه دهنده هاست که هاست از آنها هاست تهیه میکنید این سرویس را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند. یکی از ویژگی های بسیار خوبی که سی پنل را نسب به رقبا متمایز کرده این است که طراحی زیباو رابط کاربری آسانی دارد. به طوریکه شما به هرچیزی که نیاز داشته باشید در اختیار شما قرار گرفته است و نیاز به سرچ زیاد نیست. برای طراحان سایتی که در ابتدای مسیر هستند و مبتدی شمرده می شوند ، استفاده از سرویس سی پنل به خاطر طراحی کاربری آسان آن پیشنهاد می شود. سی پنل با دسته بندی ویژگی های خود در واقع امکانات بیشتری در مجموعه بندی های خود دارد که همین امر باعث می شود کاربران راحت تر به قسمت های مختلف هاست دسترسی پیدا کنند ، سی پنل همواره از امکانات و پلاگین های بیشتری نسبت به دایرکت ادمین پشتیبانی می کند.

هاست DirectAdmin چیست؟

دایرکت ادمین هم همانند سی پنل یک سرویس پولی است که شرکت های ارائه دهنده هاست آن را به صورت رایگان در اختیار شما قرار میدهند. طراحی دایرکت ادمین نسبت به سی پنل کمی ساده تر می باشد که با مشاهده آن در یک نگاه متوجه این موضوع خواهید شد. یکی از ویژگی های خوب دایرکت ادمین این است که همه چی به سادگی در اختیار شما قرار دارد و بدون نیاز به سرچ می توانید به آن ها دسترسی داشته باشید.

C panel

هاست سی پنل یا دایرکت ادمین؟

پس از اینکه با هاست سی پنل و دایرکت ادمین آشنا شدیم در ادامه به این موضوع می پردازیم که هاست سی پنل یا دایرکت ادمین؟ را انتخاب نماییم. این دو هاست ویژگی های مشابهی مانند هم دارند اما شامل تفاوت هایی هم می شوند که این تفوات ها نشان می دهد بهتر است کدام هاست را انتخاب نماییم.

پیشنهاد می شود مقاله آپدیت الگوریتم فلوریدا 2 گوگل را مطالعه نمایید.

تفاوت در رابط کاربری

یکی از مواردی که این دو هاست محبوب را از یک دیگر متمایز می سازد تفاوت از نظر رابط کاربری یا همان UI است. همانطور که می دانیم در طراحی سایت و یا طراحی هر اپلیکیشنی رضایت کاربر در استفاده از آن از اهمیت زیادی برخورددار است که این مورد در میز خدمت هاست ها نیز صدق می کند. میان دو هاست سی پنل و دایرکت ادمین ، سی پنل بیشترین رضایت از طراحی رابط کاربری مشتری را داراست که هم چنین گفته می شود سی پنل یک رابط در سطح مدیریت سرور (WHM) می باشد. شما در سی پنل به طیف گسترده ای از ویژگی ها و ابزار ها به صورت راحت دسترسی دارید و نیاز نیست برای پیدا کردن هر ابزاری مدت ها دنبال آن بگردید. رابط گرافیکی سی پنل نسبت به دایرکت ادمین بیشتر است. در نگاه اول اصولا افراد دایرکت ادمین را ساده تر از سی پنل تشخیص می دهند اما پس از آنکه تایمی با آن کار می کنند متوجه می شوند که این سادگی فقط سطحیست و پیچیدگی های خاص خودش را دارد اما در سی پنل همانطور که در ابتدای امر هم گفته شد افراد با ابتدایی ترین دانش هم می توانند نیاز خود را بر طرف نمایند. از لحاظ دموی استفاده از این دو مورد می توان اشاره کرد که در وب‌سایت cPanel ، می‌ توانید یک تور مجازی از پنل کاربری cPanel داشته باشید. در مقابل ، پلتفرم DirectAdmin به شما این امکان را می‌ دهد که یک نسخه نمایشی زنده از داشبورد را مشاهده نمایید.

هزینه پرداختی!

در این بخش می خواهیم به تفاوت هزینه ای میان سی پنل و دایرکت ادمین بپردازیم. البته هاستینگ های ایرانی این پلتفرم ها را به صورت رایگان در خرید اشتراک سالیانه ، ماهانه سرویس های خود برای شما قرار می دهند اما مقایسه کردن قیمت آن خالی از لطف نیست زیرا شاید زمانی نیاز داشته باشید که به صورت مجزا آن را تهیه نمایید. تا قبل از سال 2019 سی پنل و دایرکت ادمین با قیمت هایی تقریبا مشابه به یک دیگر به رقابت می پرداختند اما از سال 2019 به الان سی پنل با افزایش قیمت چشمگیری به یک سرویس گرون تر نسبت به دایرکت ادمین تبدیل شد. قیمت گذاری سی پنل شامل 4 سطح می باشد که در ادامه آن را توضیح می دهیم.

سطح 1————> SoLo ————> مبلغی بین 15 تا 20 دلار ماهیانه (اشتراک 30 روزه)

سطح 2 ————> Premier————> مبلغی بین 45 تا 50 دلار ماهیانه (اشتراک 30 روزه)

سی پنل یک امکانی را برای کاربران جدید خود قراهم کرده است که به شما یک دمو رایگان آزمایشی می دهد و مهلت استفاده از آن تنها 15 روز است و بعد از آن باید هزینه اشتراک تهیه نمایید.

در مقابل دایرکت ادمین قرار دارد که قیمت گذاری های خود را در سه سطح برای کاربران قرار داده است.

سطح 1————> سطح شخصی ————> مبلغی بین 2 تا 5 دلار ماهیانه (اشتراک 30 روزه)

سطح 2————> Lite  ————> مبلغی بین 15 تا 20 دلار ماهیانه (اشتراک 30 روزه)

سطح 3————> استاندارد ————> مبلغی بین 30 تا 35 دلار ماهیانه (اشتراک 30 روزه)

همچنین دایرکت ادمین هم همانند سی پنل یک دموی رایگان به شما اختصاص می دهد و در صورتی که رضایت داشته باشید می توانید این سطح بندی ها را تهیه نمایید. اما بر خلاف سی پنل که فرصت محدودی را برای استفاده رایگان از آن قرار داده است ، دایرکت ادمین یک زمان تقریبا 60 روزه را برای استفاده از آن در نظر گرفته است.

البته این نکته را در نظر بگیرید که هزینه های ارتقا در کنترل پنل دایرکت ادمین هزینه های بیشتری نسبت به کنترل پنل سی پنل دارد.

پیشنهاد می شود مقاله آموزش تکنیک سئو مدرن 2022 را مطالعه نمایید.

Direct Admin

افزودن برنامه ها و پلاگین ها به این پلتفرم ها

شما میتوانید برای این که از ویژگی های بیشتری استفاده کنید یک سری از پلاگین ها را به سایت خود اضافه نمایید. سی پنل پشتیبانی بیشتری در این مورد نسبت به دایرکت ادمین دارد. و سی پنل دارای امکان کد سفارشی برای گسترش عملکرد خود است. در دایرکت ادمین هم شما می توانید از این ویژگی ها استفاده نمایید اما امکان استفاده شما از آن محدود است. بنابراین باید یک ترسیم کلی از برنامه های آینده خود داشته باشید سپس طبق آن بهترین کنترل پنل را انتخاب نمایید.

در جدول زیر به مقایسه این دو کنترل پنل اشاره خواهیم کرد:

 کنترل پنل DirectAdmin

 کنترل پنل cPanel

رابط چند زبانه – مدیر IP – ارائه دهنده گواهینامه SSLکمک از راه دور مطمئن و ایمن شده
دارای گزینه های صدور مجوز انعطاف پذیردارای ابزار های نظارت بر سرور
بازیابی خودکار پس از خرابیهمگام سازی DNS های خارجی
دارای گزینه های سفارشی سازیپشتیبانی از وب سرور های Apache و LiteSpeed
بسته های نمایندگی فروشارائه دهنده گواهینامه SSL
مدیریت DNS و خوشه بندیپشتیبانی در سیستم لینوکس
پشتیبانی از سرور های Open LiteSpeed و Nginx Reverse Proxy + Apacheمدیر IP

چرا بیشتر شرکت های ارائه دهنده هاست کنترل پنل سی پنل را عرضه می کنند؟

قطعا زمانی که می خواهید هاست تهیه نمایید متوجه این شده اید که بیشتر شرکت ها کنترل پنل سی پنل را نسبت به دایرکت ادمین ارائه می دهند. این به این خاطر است که هاستینگ های بزرگ معمولا می دانند سی پنل در مقایسه با دایرکت ادمین بسیار قدرتمند تر است و می خواهند که بهترین را به کاربران ارائه بدهند ، هم چنین درصد کاربران کمتری به دنبال کنترل پنل دایرکت ادمین هستد این در حالی است که سی پنل برای تمام کاربران امکانات لازم را دارد و معمولا درصد زیادی از خریداران سرویس های هاست و مشتریان ترجیح می دهند هاست سی پنل را خریداری نمایند. سی پنل با محبوبیتی که در سال های اخیر به دست آورده است دیگر نیازی به تبلیغات گسترده ندارد و بیشتر باید روی کیفیت خود تمرکز نماید تا بتواند مشتری های خود را راضی نگه دارد.

 در جدول زیر به بررسی بیشتر پرداخته ایم :

ویژگی ها کنترل پنل cPanel کنترل پنل DirectAdmin
رکورد های DKIM و SPFبله✅بله✅
محافظت از ویروس های ایمیلیبله✅محدود➖
میل باکس، فورواردر، حجم قابل پیکربندیبله✅بله✅
پوشش کامل API (SOAP, XMLRPC, and CLI interfaces)خیر❌خیر❌
تشخیص مشکل/اخطاریه/تعمیر سیستمخیر❌خیر❌
آمار گرافیکی لحظه ای استفاده ی سیستممحدود➖محدود➖
DNS syncronization خارجیبله✅خیر❌
گراف لحظه ای از clustered serversخیر❌خیر❌
قابلیت پیکربندی پکیج های نمایندگیبله✅بله✅
قالب مبتنی بر CSSخیر❌بله✅
بسته های چند زبانهبله✅بله✅
Manage all daemons from one screenخیر❌خیر❌
صفحه ی نمایش سلامت کل سیستمخیر❌خیر❌
نصب مبتنی بر RPM سریع35 دقیقهN/A
مدیریت پایگاه داده، یوزر ها و دسترسی هابله✅بله✅
یکپارچه گی PHPMyAdminبله✅بله✅
مشاهده و حذف کوئری های درحال اجراخیر❌خیر❌
پشتیبانی از PostgreSQLبله✅خیر❌
فیلتر اسپم قابل پیکربندیبله✅بله✅
رکورد های DKIM و SPFبله✅بله✅
لیست سیاه و سفیدبله✅بله✅
نمایش دهنده ی لاگ هابله✅بله✅
ویژگی کنترل از راه دور ایمنبله✅خیر❌
دسترسی بالا با لود متعادلخیر❌خیر❌

پیشنهاد می شود مقاله نحوه بررسی سلامت سایت وردپرسی را مطالعه نمایید.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به طور کامل و درستی به پرسی هاست سی پنل یا دایرکت ادمین؟ پاسخ بدهیم و نکات کاربردی را بیان نماییم. امیدواریم که بتوانید بهترین سرویس ارائه دهنده را با توجه به نیازی که دارید تهیه نمایید. سرویس های ارائه دهنده زیادی وجود دارند اما به این نکته توجع داشته باشید که سی پنل و دایرکت ادمین یکی از بهترین ها هستند و کافیست شما میان بهترین ها انتخاب نمایید. اگر تجربه ای در زمینه استفاده از هر کدام از این سرویس ها را لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *