ممکن است برای شما هم پیش آمده است که در یک خبر به سودهای شگفت انگیز فروشگاههای اینترنتی اشاره شده است و شما را به فکر فرو برده است که یک فروشگاه اینترنتی برای خود تاسیس کنید و یا شما به فروش آنلاین علاقه داشته باشید و برخی از مهارتهای فروش آنلاین را نیز داشته باشید اما سرمایه اولیه کافی ندارید و یا تخصص لازم برای شروع و تامین کالا در این حوزه را ندارید. در هر صورت امروز شما با مطالعه این مقاله در سایت برترآموز میتوانید، پاسخ سوالات خود را به خوبی دریافت کنید و از طرفی میتوانید برای آینده تامین کالای فروشگاه اینترنتی خود برنامه ریزی کنید.
به یاد داشته باشید تمامی بیزینسمنهای بزرگ برای شروع کسب و کار شما به شما یک توصیه واحد دارند « سود شما در خرید شما است و نه در فروش ». زمانی که شما به این توصیه توجه میکنید متوجه خواهید شد که بهترین سود برای شما تهیهی کالای با کیفیت و با قیمت مناسب است. شما در فروشگاه اینرنتی معمولا باید به قسمت انبارداری خود اهمیت ویژهای بدهید، در صورتی که اگر بتوانید برای خود یک سیستم تامین کالای هوشمند تعریف کنید، این چالش برای شما به نحو مناسبی مدیریت خواهد شد.
امروزه مانند گذشته نیست که شما زمانی که یک کالای به خصوص را وارد کردید به هر قیمتی که خواستید بتوانید محصولات خود را به فروش برسانید، بلکه باید یک حاشیه سود منطقی برای خود مدنظر بگیرید و فروش خود را به صورت اصولی مدیریت کنید. چرا که مشتری شما همانطور که به شما دسترسی دارد به رقبا شما نیز دسترسی دارد و برای این منظور شما باید با تامین کالا به قیمت مناسب تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت به تامین کالا بپردازید.
(یکی از مهمترین اصولی که در هر فروشگاه اینترنتی برای شما از اهمیت بالایی برخوردارد است، این است که جایگاه شما در میان رقبای شما هنگام سرچ در گوگل بالاتر نمایش داده شود. از این رو شما برای دستیابی به این هدف نیاز دارید که سئو سایت قوی داشته باشید. سایت برترآموز برای شما اقدام به طراحی و تدوین یک دوره « آموزش سئو » به صورت جامع و کامل کرده است که شما با استفاده از آن چه به عنوان یک کارفرما و چه به عنوان یک کارجو میتوانید بهترین بازخورد را دریافت کنید. )
قبل از شروع به بررسی انواع روشهای تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی لازم است به شما یادآوری کنیم که شما باید به صورت مشخص میزان بودجه خود برای تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی خود را محاسبه کنید و زمانی که فروش شما انجام شد برای گردش مالی خود باید یک برنامه مشخص داشته باشید. چرا که در برخی از کسب و کارهای آنلاین مشاهده شده است که در مراحل اولیه معمولا بودجه کافی برای تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی خود دارند اما در مراحل بعدی به دلیل تبلیغاتی که انجام میدهند، معمولا بودجه کافی ندارند و در تامین کالا خود دچار چالش میشوند. از این رو به شما پیشنهاد میدهیم تا با استفاده از چند روش تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی خود و هیچنین برنامه ریزی مشخص برای درآمد خود و نحوه گردش سرمایه در کسب و کار خود، دچار چالش نشوید.
قطعا زمانی که صحبت از تامین کالا میشود اولین راهی که به ذهن هر شخصی میرسد، مراجعه به بازار عمده فروشی و خرید کالای خود به قیمت عمده است. ممکن است این روش برای شما جذاب باشد و از کسانی نیز بتوانید یک مشاوره دریافت کنید، اما به یاد داشته باشید که این روش برای شما به منزله بهترین راه نیست و باید برای استفاده از این روش به نکاتی توجه داشته باشید که این روش را برای شما تبدیل یک روش بهینه میکند.
اگر شما سرمایه کافی برای تامین کالا فروشگاه اینترنتی خود ندارید این روش میتواند برای شما بسیار مفید باشد. اما اگر دقت و برنامه ریزی درستی نداشته باشید، قطعا نمیتوانید موفق شوید و ممکن است حتی برای شما ضرر و زیان نیز داشته باشد. شما در این روش تمامی محصولات خود را موجود میکنید. در حالی که موجودی انبار شما صفر است. سپس روی تبلیغات محصولات و سایت خود کار میکنید. زمانی که مشتری محصولی را از شما خریداری کرد، شما آن محصول را تهیه کرده و برای مشتری خود ارسال میکنید. البته باید نکاتی که در ادامه مطرح میشود به شدت دقت کنید.
این روش فروش برای شما در صورتی مفید است که شما در شهرهای کوچک و یا شهرهای مرزی زندگی میکنید، چرا که این روش نیاز به قیت پایین کالا نسبت به شهرهای متوسط و بزرگ دارد. همچنین اگر شما دسترسی به بازار عمده دارید و میتوانید خرید خود را به صورت تک از آنها انجام دهید شاید این روش برای شما نیز مناسب باشد.
در ابتدا ممکن است شما فکر کنید که این روش نیز مانند دراپ شیپینگ میباشد، اما شما اشتباه فکر میکنید، چرا که شما در این روش کالای خود را در تنوع بالا و در تعداد محدود به صورت سری خریداری میکنید و در زمان فروش محصول را برای مشتری ارسال میکنید و زمانی که موجودی شما به 30 درصد مقدار اولیه رسید مجددا اقدام به تامین کالا میکنید، این روش برای شما مزایای جالبی دارد. اولین مزیت این روش تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی در این است که زمانی که کالا شما به دلیل شرایط مختلف افزایش قیمت پیدا میکند، قیمت کالای شما نیز افزایش پیدا میکند و حاشیه سود شما نیز افزایش پیدا میکند. دومین مزیت این روش در این است که شما هیچگاه ریسک عدم تامین کالا را متحمل نمیشوید. در صورتی که در روش دراپ شیپینگ ممکن است به هر دلیل تامین کننده کالای شما را در حال حاضر نتواند تامین کند و شما مجبور به برگرداندن وجه به حساب مشتری خواهید بود. به یاد داشته باشید شما موجودی خود را به دلیل محدود بودن همیشه باید به روز نگهدارید.
زمانی که شما در ابتدای مسیر تامین کالا فروشگاه اینترنتی خود میباشید، ممکن است نتوانید از تولید کنندگان بزرگ محصولات خود را خریداری کنید و در مراحل ابتدایی بهتر است به سراغ تولید کنندگان این محصولات در مقیاس کوچک بروید. چرا که معمولا این تولیدیها در ابتدای کار تمام تلاش خود را به کار میگیرند تا با فروش محصولات تولیدی خود با حاشیه سود پایین به جذب مشتری عمده بپردازند. البته این نکته را نیز به یاد داشته باشید، شما در تمامی مراحل باید به نحوی انتخاب خود را انجام دهید که کالای با کیفیت را به قیمت مناسب خریداری کنید و صد البته که تمامی محصولات باید کیفیت قابل قبول داشته باشند.
به عنوان مثال اگر شما بخواهید برای خرید پتو به تولید کنندگان بزرگ و اصلی این حوزه مراجعه کنید در قدم اول انتخاب شما محدود است و طرح و رنگهای بسیار بالایی ندارند و در گام بعدی شرایط پرداخت سختی نیز برای شما قائل میشوند. اما زمانی که شما به سراغ تولید کنندگان خرد این حوزه میروید معمولا قیمت آنها اندکی پایینتر است و درگام بعدی نیز معمولا تنوع محصولات بالاتری دارند و در نهایت تمایل بیشتری نیز دارند که با شما همکاری داشته باشند، چرا توان تولیدی آنها میزان محدودی است.
یکی دیگر از روشهایی که شما میتوانید بواسطه آن به تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی خود بپردازید، این است که سعی کنید به دنبال فروشندگانی باشید که علاقهای به کسب و کار آنلاین دارند ولی چون زمان و اطلاعات کافی ندارند به این حوزه ورود نمیکنند. در این صورت شما میتوانید به واسطه همکاری با آنها کالای خود را تامین کنید. اما شما باید به چند نکته در این رابطه توجه کنید. اولین نکته این است که شما باید با فروشنده به صورت دقیق هماهنگ شوید و هر کالایی که او اضافه میکند شما نیز به سایت خود اضافه کنید. نکته دوم در این است که شما باید بر اساس موجودی انبار او موجودی کالای خود را تغیر دهید، به نوعی انگار شما با طرف مقابل شریک شدهاید و او کالای خود را به روش آفلاین میفروشد و شما کالای او را به روش آنلاین به فروش میرسانید و نکته سوم این است که شما باید سعی کنید یک سیستم انبارداری آنلاین و به روز تهیه کنید که به صورت لحظهای بتوانید از موجودی کالای او آگاه باشید.
نکته چهارم در این است که شما باید برای محصولات آنها به بازاریابی محتوا بپردازید و با تولید محتوای کاربردی تمام سعی خود را به کار گیرید که محصولات آنها را به فروش برسانید. اگر شما درمورد بازاریابی محتوا اطلاعات کافی ندارید به شما توصیه میکنم به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « هرم بازاریابی محتوا » استفاده کنید. شما در این روش تامین کالا باید بتوانید هرکالایی را بواسطه تولید محتوای خود به فروش برسانید. به یاد داشته باشید در این روش تصمیم گیرنده نهایی در مورد تامین کالای شما فروشنده است و شما باید کالای خود را با او هماهنگ کنید. یکی از تکینکهای دیگری که شما در این روش میتوانید از آن استفاده کنید این است که خود فروشنده بسته بندی و ارسال محصول را داشته باشد و فقط شما به اطلاعات مشتری را بدهید، معمولا در این روش با فروشنده نیز درصدی از سود خود را تقسیم میکند. شما زمانی از این تکنیک استفاده میکنید که فروشنده در شهر دیگری قرار دارد البته الزام خاصی این موضوع ندارد و ممکن است فروشنده در شهر خود شما باشد. این بستگی به توافقات طرفین در این مورد دارد.
ممکن است شما برای تامین کالای فروشگاه اینترنتی خود تعداد محدودی فروشگاه را مدنظر خود قرار داده باشید و قیمت این کالاها با توجه به قیمت رقبای شما به اندازه کافی برای شما مناسب نباشد و گاها ممکن است که حاشیه سود شما را به صورت جدی تحت تاثیر قرار دهد. در این زمان شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با بررسی سایتهای عمده فروشی و مراکز اصلی فروش به تامین کالای خود بپردازید.
به عنوان مثال شما فروشنده لوازم آرایشی میباشید و در شهر خود نیز از چند فروشنده عمده خرید خود را انجام میدهید، اما مشاهده میکنید که رقبا شما قیمتی پایین تر از قیمت خرید شما دارند. در این صورت شما به تهران و بندر گناوه سفر میکنید برای خرید محصولات بیشتر، در این زمان متوجه میشوید که بین قیمت آنها وقیمت شما تفاوت چندانی وجود ندارد. در مرحله بعد به سراغ سایت شرکتهای وارد کننده میروید و محصولی با قیمت بسیار پایین تر از رقبا خود محصولات خود را پیدا میکنید. البته ممکن است شما سایتهای واسطهای نیز پیدا کنید که قیمت آنها از قیمت تامین کننده عمده شما پایین تر باشد، در این صورت شما باید از کیفیت محصولات آنها اطمینان داشته باشید.
( اگر شما فروشگاه اینترنتی فعالی دارید همانطور که به فکر تامین کالای با کیفیت و طراحی چشم نواز آن میباشید به همان اندازه نیز شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا ازحمالات سایبری در امان باشد و امنیت شبکه بالایی داشته باشد، از این رو مجموعه آموزشی برترآموز برای شما اقدام به طراحی یک دوره « آموزش امنیت شبکه » به صورت کاربردی نموده است که میتواند نیاز شما را تا حد زیادی برطرف سازد. )
این روش را به نوعی حرفهای ترین و سختترین روش تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی میتوان دانست، چرا که شما در این روش باید یک سایت بسیار قوی و یک برند بسیار شناخته شده داشته باشید. شما در این روش با روش مارکت پلیس و یا بهتر است بگوییم بازارچه آنلاین از چندین فروشنده عمده و تولید کننده در خواست میکنید که کالا و خدمات خود را در سایت شما به فروش برسانند. در این صورت آنها محصولات خود را بر اساس قیمتی که مورد تایید شما است به فروش میرسانند. شما نیز درصدی از سود آنها را به عنوان کارمزد فروش برداشت میکنید و الباقی را به آنها پرداخت میکنید. دقت داشته باشید در این روش خریداران و مشتریان شما فقط شما را میشناسند و با هیچ یک از تامین کنندگان شما در ارتباط نیستند.
اگر بخواهیم یک نمونه موفق از این نوع تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی برای شما مثال بزنیم باید به دیجیکالا به عنوان بزرگترین مارکت پلیس اشاره کرد. اگر شما نیز بخواهید از این روش تامین کالا برای فروشگاه خود استفاده کنید باید نکاتی توجه کنید. اولین نکته و مهمترین نکته شما باید یک تیم مذاکره کننده قوی داشته باشید تا فروشندگان عمده و تامین کنندگان عمده را متقاعد کننده که برای فروش کالا و خدمات خود از سایت شما استفاده کنند. نکته بعدی در این است که شما باید بواسطه تبلیغات انبوه خود برندینگ خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید و مصرف کننده گان کالا و خدمات به دنبال این باشند که شما چه محصول جدید را به آنها ارائه میدهید و نکته آخر این است که سایت شما به لحاظ زیر ساخت و دیکر تواناییها به اندازهای قوی باشد که بتواند حجم بالای محصولات را به درستی به دیگران معرفی کند و از طرفی باید بتوانید تمام تلاش خود را به کار گیرید مشتریان شما هنگام استفاده از سایت شما بهترین تجربه ممکن را داشته باشند.
شما برای تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی خود میتوانید از شبکههای مجازی استفاده کنید. برخی فروشندگان عمده به دلیل فقدان دانش نسبت فروش از طریق وبسایت و یا گاها به دلیل نداشتن زمان کافی برای فروش آنلاین خود، هیچ گونه سایت و یا مرجع رسمی آنلاین برای فروش محصولات خود به صورت عمده ندارند و صرفا در شبکههای مجازی رسمی خود و یا گاها تبلیغات آنلاین خود به برند سازی خود کمک میکنند. شما میتوانید با پیدا کردن این افراد در فضایی مانند توئیتز، اینستاگرام و… به موقعیت استثنایی دست پیدا کنید. تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی از این روش نیازمند صرف زمان طولانی و همچنین آگاهی در مورد انواع الگوریتمهای هر اپلیکیشن میباشد. اما شما با تیم سازی مناسب میتوانید از این روش نیز به نحو احسن استفاده کنید.
زمانی که شما به فکر تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی خود میباشید. باید به این نکته توجه داشته باشید که سود اصلی شما در خرید شما است و نه در فروش شما؛ شما باید به دنبال مراکز خرید ارزان و کم رفت و آمد باشید. معمولا شما در این مکانها میتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. ما در این بخش چند مرکز فروش را به شما معرفی میکنیم که اگر شما در مورد آنها تحقیق کنید، میتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. به این نکته توجه نیز توجه داشته باشید که شما برای این که یک خرید خوب انجام دهید باید به چند گزینه حاشیهای توجه کنید.
اولین گزینه این است که شما توانایی چانه زنی مناسب داشته باشید. در این صورت میتوانید نظر طرف مقابل را به خوبی به خود جلب کنید. از طرف دیگر شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا دانش خود را در این زمینه کامل کنید. منظور ما این است که زمانی که شما مشغول خرید از فروشنده عمده میباشید. دانش شما بیشتر از طرف مقابل باشد. در این صورت شما یک مزیت رقابتی عالی نسبت به طرف مقابل خواهید داشت.
دومین گزینه ای است که زمانی که شما قصد خرید از فروشندگان عمده دارید. سعی کنید در مورد شرایط تسویه خود از یک سناریو مشخص استفاده کنید. اگر در کسب و کار شما سرعت گردش پول پایین است. سعی کنید برای تامین کالای فروشگاه اینترنتی خود از پرداخت شرایط استفاده کنید. در صورتی که گردش پول شما بالا است، سعی کنید از این موضوع به عنوان یک نقطه قوت در مذاکره خود انتخاب کنید.
اگر شما قصد تامین کالا فروشگاه اینترنتی خود را دارید، میتوانید از همکاران خود در این زمینه استفاده کنید. از طرفی شما میتوانید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با رقبا خود وارد مذاکره شوید و از کالا و نقاط قوت آنها نیز استفاده کنید. تکنیکی که ما در این بخش بیان میکنیم شاید یکی از تکنیکهای سیاه فروش باشد. شما بواسطه فروشگاههای اینترنتی که همکار شما میباشند و از طرفی دسترسی به کالا ارزان دارند وارد مذاکره میشوید. به عنوان مثال شما فروشنده کفش در اینترنت میباشید.
شما باید سعی کنید که از لیست فروشندگان محصولات خود چند فروشگاه را انتخاب کنید. سپس در مرحله بعد کالای مورد نظر خود را به خوبی بررسی کنید. شما یک کفش چرم را در یکی از تولیدیهای شهر خود به قیمت 400 هزار تومان میخرید و به قیمت 450 هزار تومان نیز به فروش میرسانید. حال یکی از سایتهای که به تازگی تاسیس شده این است محصول را به قیمت 350 هزار تومان به فروش میرساند. در مرحله بعد سعی کنید که یک عدد از این کالا را سفارش دهید.
بعد کالای که به دست شما رسیده است را به خوبی بررسی کنید. در صورتی که کالای انتخاب شده توسط شما از کیفیت کافی برخوردار بود. میتوانید از طریق مسیرهای ارتباطی ذکر شده درون سایت با آن سایت ارتباط برقرار کنید. لازم نیست که شما نوع فروش خود را به صورت واضح برای شخص بیان کنید. بلکه شما باید روی محصولاتی که میتوانید از آن استفاده کنید. مانور دهید.
زمانی که شما خرید انجام میدهید، معمولا شما از دست دوم و سوم خرید خود را انجام میدهید. علت این موضوع این است که شما از کسانی خرید خود را انجام میدهید که دسترسی به آنها راحت است. اما معمولا برای تامین کالا فروشگاه اینترنتی باید به سراغ کسانی بروید که دسترسی به آنها سخت است. به عنوان مثال اگر شما قصد خرید یک کالای وارداتی را دارید بهترین کار این است که شما به مناطق مرزی سر بزنید و از مناطق آزاد خرید خود را انجام دهید.
شما با مطالعه این مقاله با تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی آشنا شدید اما به چند نکته برای عملکرد بهتر خود توجه کنید. اولین نکتهای که شما باید به صورت ویژه به آن توجه کنید، این است که تمام تلاش خود را به کار گیرید تا روشهایی که به شما آموزش دادیم را به صورت شخصی سازی شده و همچنین به صورت ترکیبی متناسب با نوع فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کنید.
سعی کنید استراتژی تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی خود را به صورت مکتوب و به روز نگهداری کنید و تمام تلاش خود را نیز به کار گیرید تا تامین کالای خود را با سیستم سازی هوشمند کنید و از طرفی سعی کنید منابع مالی مشخص برای تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید و گردش مالی فروشگاه آنلاین خود را به صورت دقیق رصد کنید. به یاد داشته باشید تامین کالا برای فروشگاه اینترنتی تنها بخشی از مسیر فروش آنلاین است و شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا با تولید محتوای جذاب خود دیگران را به سمت سایت خود جذب کنید و آنها را تشویق به خرید از خود کنید و در این مسیر از تبلیغات نیز میتوانید برای فروش بیشتر خود کمک بگیرید.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران