سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی

پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی چیست؟

1400/09/26

امروزه با گسترش روز افزون شبکه های اجتماعی و تخصص های فراوان، فقط داشتن یک تخصص کافی نیست و باید در کنار آن، روی قسمت های دیگر نیز کار کرد تا بتوان یک درآمد عالی به دست آورد. بسیار هستند افرادی که از یک تخصص برخوردار هستند اما حقوقی که دریافت می کنند، به اندازه کافی نیست و یا حقوق آن ها بییشتر از چیزی است که تخصص دارند. اما اینکه علت این تناقض ها چیست و چگونه می توان سعی در بهبود و افزایش در آمد  کرد، مربوط به پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی است.

تمامی افراد و تخصص ها، همانند کسب و کارها نیاز به معرفی دارند تا در بین مردم شناخته شوند و اینگونه بهتر می توانند کسب و کار خود را رشد دهند. بسیاری از افراد به دنبال شهرت و شناساندن مهارت خود به دیگر افراد هستند، اما اینکه چگونه این معرفی را انجام دهند و در واقع برند سازی شخصی را چگونه به بهترین نحو انجام دهند، چیزی است که ما امروز در برتر آموز می خواهیم به بررسی آن بپردازیم.

پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی چیست؟

برند سازی شخصی  در واقع مانند یک کسب و کار یا نام تجاری که اسم آن بین افراد شناخته شده است و علاوه بر شناخته شدن از یک اعتبار و مقبولیت عامی نیز برخوردار است؛ می باشد و در پرونال برندینگ شما باید بر روی ارتقا خودتان کار کنید تا به عنوان یک شخص معروف و قابل اعتماد بین افراد شناخته شوید و مردم علاوه بر اینکه نام شما را بین خودشان جابجا می کنند و درباره شما صحبت می کنند، از شما محصول یا خدمات نیز خریداری می کنند.

در واقع در پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی، این نام شماست که به عنوان یک برند تجاری و قابل نقوذ شناخته می شود و قرار نیست دیگر نام یک شرکت در کنار شما باشد. بسیاری از افراد ابتدا نام خود را مطرح می کنند و سپس به دنبال ساخت یک شرکت تجاری با استفاده از نام خود هستند که عمدتا از مقبولیت بالایی نیز توسط مردم  برخوردار می شوند. شما با استفاده از آموزش دیجیتال مارکتینگ و برند سازی شخصی، می توانید یک سیستم متشکل از هم نام تجاری خودتان و هم یک سرکت و برند وابسته به نام اصلی خودتان ایجاد کنید.

مقاله درباره پرسونال برندینگ

تاریخچه پرسونال برندینگ

اولین باری که نام پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی در دنیا مطرح شد، در سال 1997 توسط تام پیتزر بود که با انتشار مقاله ای در FastCompany نام برند سازی شخصی را به دنبا معرفی کرد. او در این مقاله به این اشاره کرده است که برندها در سراسر دنیا مطرح هستند و اطراف ما را از تمامی جهات گرفته اند. او معتقد است هر کدام از ما جدای از اینکه چه موقعیت شخصی، سن و جنسیتی داریم؛ باید خودمان را یک شرکت نک نفره ببینیم و سعی کنیم آن را مدیریت کنیم.

تام پیتزر معتقد بود برند سازی شخصی مهم ترین عامل موفقیت در کسب و کار است و هر گونه تلاش برای پرسونال برندینگ را در جهت رشد فردی و در کنار آن رشد شغلی می دانست که باعث بهتر شدن شرایط کسب و کار خواهد شد.

چرا برند سازی شخصی باید انجام دهیم؟

شاید سوالی که ذهنتان را درگیر کرده باشید، این است که چرا برند سازی شخصی مهم است و چرا باید آن را انجام دهیم؟ پاسخ آن تا حدودی مشخص است. وقتی نام و اعتبار شما همانند یک برند و شرکت در بازار پخش شد، افراد به سراغ شما می آیند و خیلی راحت از محصول شما خریداری می کنند. علاوه بر با شناخته شدن در بین افراد، فرصت های جدید کسب و کاری برای شما ایجاد می شود و می توانید در مسیر پیشرفت سریع تر گام بردارید. همچنین با ایجاد برند شخصی خودتان، امکان شبکه سازی گسترده و بهتر شدن روابطتتان با دیگران اتفاق می افتد و هرچه بیشتر می توانید در بین مردم نفوذ کنید.

دلیل دیگری که باعث می شود به فکر راه اندازی کسب و کار شخصی و کار کردن روی پرسونال برندینگ خود باشید این است که طی تحقیقات انجام شده، تا 10 سال آینده تمامی کارها به افرادی می رسد که بین افراد شناخته شده باشند و از یک برند سازی شخصی درستی برخوردار باشند. بسیاری از کارفرماها همین الان نیز برای استحدام فردی در نت سرچ می کننند و اگر اطلاعاتی از فرد در دسترس باشد، او را استخدام می کنند.

برند سازی شخصی چگونه ایجاد می شود؟

حال که با مفهموم برند سازی شخصی آشنا شده اید، بهتر است نحوه ایجاد آن را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم. ایجاد یک برند شخصی همانند برند کسب و کار، باید دارای یک برنامه ریزی مشخص و قابل انجام باشد و در آن به یک سری موارد پرداخته شود. در کنار داشتن برنامه ریزی مشخص، باید یک استراتژی بسیار عالی داشته باشید تا به هدفی که برای برند سازی شخصی در ذهن دارید، دست پیدا کنید. برای این کار، باید یک سری از اصول و چارچوب ها را رعایت کنید که سعی می کنیم به صورت ساده این چارچوب ها را با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

برند سازی شخصی pdf

گام اول برای ایجاد پرسونال برندینگ : به طور مشخص و دقیق بگویید که که هستید

اولین قدم و شاید یکی از مهم ترین گام ها برای ایجاد پرسونال برندینگ این است که به افراد به صورت مشخص و واضح بگویید که هستید و چه ویژگی و قابلیت منحصر به فردی نسبت به سایر افراد دارید. مثلا اگر کسی در زمینه آموزش طراحی سایت دارای تخصص است، این را باید در فضایی که قصد ایجاد پرسونال برندینگ دارد به صورت واضح و مشخص اعلام کند. اما احتمالا سوال برایتان ایجاد شده است که به چه چیزهایی باید اشاره کرد یا چه اطلاعاتی را باید در اختیارافراد قرار داد؟ برای اینکه پاسخ این سوال مشخص شود، ابتدا چند سوال را از خودتان بپرسید.

  • ارزش هایی که برای من اهمیت دارند چه چیزهایی است؟
  • من به صورت ویژه به چه چیزهایی علاقمند هستم؟
  • توانایی و مهارت خاص و منحصر به فرد من در چیست؟
  • چه کار تازه ای من می توانم انجام دهم که دیگران تا بحال آن را انجام نداده اند؟
  • تجربه های خاص من چگونه است که می توانم آن را به بهترین نحو به مخاطبین خود انتقال دهم؟
  • خدمت رسانی من به مخاطبین خودم چگونه قرار است انجام شود؟

سوال ها را از خود پرسیدید؟ جواب این سوال ها چیزهایی هستند که باید به مخاطب انتقال دهید و سعی کنید در برنامه برند سازی شخصی خود، این ها را همان ابتدا از خودتان بپرسید و سعی در بهبود هرچه بیشتر این کارها در فضای برند سازی خودتان کنید.

قدم دوم : تعیین کنید چه کاری قرار است انجام دهید

در گام بعدی باید سعی کنید کارهایی که از طریق پرسونال برندینگ قرار است انجام دهید را مشخص کنید. این کار باعث می شود تا خودتان و مخاطبین از سردرگمی در بیایید و یک  برنامه ریزی صحیحی و مشخص برای آن داشته باشید. همانند گام قبلی برای اینکه بهترین جواب  را برای خودتان پیدا کنید، ابتدا چند سوال از خودتان بپرسید.

  • در جنبه های مختلف زندگی چه کاری قرار است برای مخاطبینم انجام دهم؟
  • قرار است چگونه و با چه چیزی مرا بشناسند. مثلا قرار است تا اسم من می آید مردم یاد چه چیزی بیفتند، قرار است به عنوان یک فرد با مهارت های دیجیتال مارکتر شناخته شوم یا کسی که آموزش اینستاگرام می دهد یا ….
  • با چه پیام مهم و کلیدی قرار است با مخاطبین خود در ارتباط باشم؟
  • بهترین توصیه ای که می توانم به افراد بکنم چیست؟ البته که این توصیه منظور در راستای اهداف پرسنال برندینگ شما خواهد بود. نه اینکه در پیج های تخصصی مربوط به حوزه تکنولوژی مدام از رواشناسی صحبت شود.

پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی

گام سوم : تعیین جامعه هدف

قطعا تمامی افراد مخاطب شما نیستند و شما باید در بین تمامی افراد به دنبال کوچک کردن جامعه هدف خود باشید تا بتوانید بیشترین تاثیر را بر روی آن ها بگذارید. شما باید این توانایی را داشته باشید که تشخیص دهید که بر کدام بخش جامعه می توانید اثر گذار باشید و سعی کنید خدمات و محصولات خود را نیز برای همان قشر مشخص از جامعه در نظر بگیرید. این افراد قطعا ارزشمند ترین افراد جامعه برای شما هستند.

کسی که جامعه هدف خود را بتواند تعیین کند، یک مرحله بسیار زیادی از کار پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی را انجام داده است چرا که دقیقا می داند باید برای چه کسانی فعالیت کند و نحوه فعالیت وی باید به چه گونه ای باشد.

گام چهارم داشتن یک مزیت رقابتی

تفاوتی نمی کند مزیت رقابتی شما در چه حوزه ای باشد. بسیاری از افراد فکر می کنند فقط قیمت است که یک مزیت رقابتی را اجاد می کند در صورتی که چنین چیزی از پایه و اساس اشتباه است. شما باید خدماتی را که ارائه می کنید را در قالب یک جمله کوتاه به افراد بگویید و بهترین حالت این جمله وقتی است که شامل عبارت اصلی و کاری که شما برای مخاطب انجام می دهید باشد و در کنار آن سعی کنید در ذهن مخاطب ماندگار شود. در آن صورت است که شما یک مزیت رقابتی فوق العاده ایجاد کرده اید.

گام پنجم : خودتان را به عنوان برند بشناسید

حال که تمامی این مراحل را انجام دادید، شما یک برند شکل گرفته هستید. بنابراین باید در تمامی قسمت ها باید سعی کنید خود را به چشم یک برند ببینید. یعنی در واقع در ایمیل ها، پیام ها، شبکه های اجتماعی و … باید به نام برند خود پایند باشید و سعی کنید پیام خود را به صورت دائمی به گوش افراد برسانید و آن ها را هرچه بیشتر با برند خود آشنا کنید. در واقع شما پس از انجام مراحل بالا، به عنوان یک شخص معمولی به حساب نمی آیید و باید همیشه قوی و به عنوان یک برند در بین افراد جامعه حاضر شوید و به عنوان کسی که حرفی برای گفتن دارد، باشید.

روش های ایجاد برند شخصی

گام ششم : تولید محتوای جذاب و کاربردی برای مخاطب ایجاد کنید

وب سایت شخصی و داشتن شبکه های اجتماعی مانند لینکدین، کمک زیادی به پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی شما خواهد کرد. شما در این فضاها می توانید به تولید محتوای مفید و مستمر برای کاربر خود بپردازید. وقتی به صورت مستمر در یک فضا برای کاربر محتوای مفید تولید کنید، در ذهن مخاطب جای می گیرید و به عنوان کسی که می تواند بر روی وی حساب کند، به شما می آیید. همین باعث گسترش برند سازی شما خواهد شد و اگر در همین حوزه ای که تولید محتوا کرده اید، محصول یا خدمتی برای فروش داشته باشید؛ افراد راحتتر به شما اعتماد کرده و از شما خریداری می کنند.

مثلا در اینستاگرام، افراد زیادی به تولید محتوا می پردازند و محصول خود را در قالب همان تولید محتوا به فروش می رسانند. مثلا آقای محسن حبیبی راد که دارای یک پرسونال برندینگ در زمینه آموزش سئو است در پیج خود به آدرس  [email protected] صورت مداوم محتوای مفید تولید می کند که می توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید.

گام آخر : بازاریابی و تبلیغات موثر

بسیاری از افراد به اشتباه تصور می کنند نباید برای یک شخص تبلیغات انجام داد. این در صورتی است که اگر یک نگاهی به تبلیغات اینستاگرام بیندازید خواهید دید که چگونه برای افراد نیز تبلیغ و بازاریابی صورت می گیرد. از طرفی صحبت در اینجا یک شخص نیست بلکه صحبت از یک کسب و کار و برند است . بنابراین باید تبلیغات و بازاریابی با تمام قدرت و انرژی بر روی برند شخصی نیز صورت گیرد.

اما اینکه از چه روش هایی برای بازاریابی یا تبلیغات استفاده کنید، کاملا به خودتان برمی گردد. بسیاری از افراد از روش های رایگان نظیر تولید محتوا، شبکه های اجتماعی و … استفاده می کنند. بسیاری نیز به دنبال روش های غیر رایگان نظیر سئو، تبلیغات کلیکی، تبلیغات گوگل و … می روند.

فواید داشتن یک برند شخصی

حال که قرار است بر روی ساخت یک برند شخصی زمان بگذارید و آن را تا مرحله خوبی پیش ببرید، بهتر است فواید داشتن یک برند شخصی را نیز بدانید تا با تمام انرژی و انگیزه برای آن تلاش کنید. در پایین چند مورد از این فواید برند شخصی را برای شما تشریح می کنیم.

فواید برند شخصی

کسب درآمد

قطعا وقتی دست به کاری می زنید، بحث درآمد آن اگر مهم ترین نباشد، یکی از مهم ترین پارامترهای آن است. در برند سازی شخصی، شاید درآمد اولین هدف نباشد اما یکی از مهم ترین اهداف است. از طرفی وقتی شما روی پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی کار می کنیدف در واقع این برند شما است که برای شما کسب در آمد خواهد کرد و هرچه این کسب اعتبار بیشتر باشد، کسب درآمد نیز بیشتر خواهد شد.

در کنار تمامی این ها، داشتن یک برند شخصی قدرتمند باعث خواهد شد موقعیت های بیشتر و بهتری از نظر درآمدی سر راه شما قرار بگیرد که این زیباترین قسمت برند سازی است.

زندگی هدفمند

داشتن زندگی هدف دار و سرشار از امیدو انگیزه، یکی از چیزهایی است که برای هر انسانی خوشایند است. وقتی پرسونال برندینگ داشته باشید، در واقع برای هر روزتان برنامه ریزی دارید و سعی می کنید هرچه بیشتر برای آن برنامه ریزی کنید ودر راستای اهداف خود پبش برید و سازی خود را هرچه بیشتر تقویت کنید.

جذب مخاطب بیشتر

وقتی شما دارای یک کسب و کار و برند هستید، افراد به واسطه آن بسیار به شما مراجعه می کنند و مخاطبانتان زیاد می شود. برند شخصی نیز چنین چیزی برقرار است و افراد می توانند به شما مراجعه کرده و روز به روز مخاطبین شما افزایش پیدا کند. هرچه افراد وفادار به برند شما بیشتر باشد، تاثیر گذاری شما نیز بیشتر خواهد شد.

ایجاد ارتباطات بیشتر

یکی از مهم ترین سرمایه هر انسان، روابطی است که دارد. این قضیه برای برند سازی شخصی بسیار اهمیت دارد و شما با استفاده از آن می توانید هرچه بیشتر دایره ارتباطات خود را افزایش دهید. این یکی از فواید مهم برند سازی شخصی خواهد بود.

مزایای پرسونال برندینگ

از چه تاکتیک هایی می توان برای برند سازی استفاده کرد؟

در برند سازی شخصی باید یک سری از استراتژی ها و تکنیک هایی را به کار ببرید تا بتوانید در زمان مشخصی به برنامه ریزی هایی که داشتید برسید. نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که با انجام یک تاکتیک قرار نیست اتفاق خیلی خاصی بیفند بلکه بکار گیری مجموعه ای از این استراتژی ها باعث خواهد شد تا هرچه بیشتر فرآیند برند سازی شخصی شما بهتر صورت گیرد.

  • داستان برند

داستان برند یا Brand Story جزو یکی از استراتژی هایی است که بسیار می تواند به شما کمک کند. مردم عمدتا دوست دارند قصه ها را بشنوند. حال چه قصه موفقیت باشد چه قصه شکست. بنابراین اگر یک قصه گو و داستان سرای عالی باشید، بسیار می توانید عالی عمل کنید. داستان سرایی به منظور تعریف اتفاقات واقعی است نه اینکه از خودتان داستان های غیر واقعی درست کنید.

  • داشتن یک وب سایت و شبکه اجتماعی مناسب

سعی کنید برای قوی تر کردن پرسونال برندینگ خود، یک وب سایت منحصر به فرد و قوی داشته باشید تا در آن به تولید محتوای مستمر بپردازید. تولید محتوای مناسب باعث خواهد شد برند شما در ذهن افراد هرچه بیشتر بماند و  اعتبار بسیار بالایی به دست آورید. در کنار آن، ارتباط افراد با شما حفظ می شود.

  • حضور در شبکه های احتماعی و وبلاگ ها

شما تا جایی که می توانید باید سعی کنید مخاطبان بیشتری را به سمت خود جذب کنید. این حذب مخاطب می تواند از طریق قرار دادن محتواها به عنوان پست مهمان در وبلاگ های مختلف انجام شود. همچنین می توانید در شبکه های اجتماعی مختلف فعالیت کنید تا هر چه بیشتر  افراد با شما آشنا شده و به مخاطبان دائمی شما تبدیل شوند.

  • شبکه سازی مناسب و قدرتمند

در بالا چندین و چند بار به قدرت شبکه سازی اشاره کردیم، اما واقعا یکی از مهم ترین بخش های داشتن یک برند سازی قدرتمند، شبکه سازی مناسب برای آن است. شما وقتی با افراد بیشتری در ارتباط باشید، اعتبار بیشتری خواهید گرفت و به همین دلیل رشد بیشتری برای پرسونال برندینگ خود اتفاق می افتد.

سخن پایانی

امروز در این مقاله به پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم و سعی کردیم کاملترین مقاله درباره برند سازی شخصی را به شما ارائه دهیم تا با استفاده از آن، بتوانید مسیر راهی برای کسب و کار و برند شخصی خود ایجاد کنید. حال اگر هر گونه سوالی درباره این مقاله دارید، خوشحال خواهیم شد آن را در قسمت کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.