هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟

چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟

1401/01/28

یکی از مواردی که دغدغه فکری به آن در تمامی کسب و کارها با هر موضوعی برابری میکند، جذب مشتری است. در ایده آل ترین حالت ما دوست داریم که کسب و کار و یا برند شناخته شده ای را داشته باشیم که روزانه هزاران هزار مشتری جدید به کسب و کار ما افزوده شود. در واقع داشتن یک فروش خوب به همراه مشتری های خوب ایده آل هر شرکتی است. اینکه چه طور میتوان یک غریبه را به مشتری دائم تبدیل کرد قطعا نیازمند مهارت های بازاریابی و تلاش مضاعف است. این که شما برای شناساندن کسب و کارتان به جامعه هدف هیچ تلاشی نکنید، قطعا نمیتوانید در این زمینه موفق شوید. کسب و کاری موفق است که دائما در حال تلاش برای برقراری ارتباط با جامعه هدف باشد. اگر میخواهید ببینید که چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟ و کسب درآمد داشته باشیم با این مقاله همراه من و برتر آموز باشید تا به بررسی نکات کاربردی ای بپردازیم.

روزانه ترافیک خوبی به سایت، شبکه اجتماعی و… شما سر میزنند اما متوجه میشوید که همه ی این افراد از شما خرید نمیکنند و ممکن است فردی حضور داشته باشد که تا به حال از شما خرید نکرده باشد. یک مشتری برای اینکه خرید خود را نهایی کند فاکتور های زیادی را دز نظر میگیرد و شما باید زمینه های خرید این مشتری را فراهم کنید. کمتر مواردی پیش میاید که یک شخص به محض دیدن سایت خرید خود را نهایی کند. تمامی این موارد سرنخصی برای جذب مشتری است که در ادامه این مفاهیم را توضیح میدهیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • لید lead چیست؟
  • چگونه لید های خود را پرورش دهیم؟
  • چگونه برای کسب و کارمان لید ایجاد کنیم؟

لید lead چیست؟

لید یا سرنخ به مشتری بالقوه ای گفته میشود که در حال حاضر هنوز از شما خرید انجام نداده است اما ممکن است در آینده مشتری بالفعل شما محسوب شود. زمانی که اطلاعاتی از این مشتری به کسب و کارتان میرسد، شما در واقع لید دریافت کرده اید.

پیشنهاد میشود مقاله استراتژی دیجیتال چیست؟ را مطالعه نمایید.

برای اینکه مشتری های بالقوه یا به اصطلاح لید ها از کسب و کار شما خرید انجام دهند باید یک پروسه ای مانند قیف فروش را طی کنند. پس در واقع پروسه آگاهی-علاقه-اقدام-وفاداری برای هر لید طی میشود تا در نهایت به مشتری بالفعل شما تبدیل گردد.

آگاهی : مشتری از طریق سایت، شبکه های اجتماعی، تبلیغات، بازاریابی دهان به دهان و…  شما را شناسایی میکند و در همین مرحله برای شما لید محسوب میشود.

علاقه : در این مرحله کاربر روی سایت شما کلیک میکند، شبکه اجتماعی شما را دنبال میکند و به پست، عکاسی، محصولات و یا در سایت به سرعت و طراحی راحت و… علاقه پیدا میکند و ارتباط اولیه را با شما میگیرد.

اقدام : در این مرحله مشتری از شما خرید میکند.

وفاداری : مشتری پس از اینکه از شما خرید انجام داد و از تمامی موارد در خرید راضی بود شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کرده و حتی خرید های سری بعدی را هم از شما انجام میدهد.

در واقع این موارد توضیح خلاصه شده قیف فروش میباشد.

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کنار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

هر مشتری ای که به کسب و کار شما میپیوندد یک لید محسوب میشود اما شما نمیتوانید هر لید را یک مشتری حساب کنید، چون ممکن است لید هایی وجود داشته باشند که از شما خرید انجام ندهند و در واقع مشتری بالفعل شما نشوند.

پیدا کردن و جذب لید برای هر کسب و کاری مهم است. در واقع این لید ها هستند که از شما خرید انجام میدهند و مشتری ثابت شما میشوند.

چگونه لید های خود را پرورش دهیم؟

سوال مهمی که پیش می آید این است که چگونه لید های خود را پرورش دهیم و به مشتری بالفعل برای کسب و کار خود تبدیل نماییم. در واقع میخواهیم بررسی کنیم که چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟ شما باید تلاش کنید تا لید ها به کسب و کار شما علاقه پیدا کرده و در نهایت از شما خرید انجام دهند.

پیشنهاد میشود مقاله صدای مشتری چیست؟ را مطالعه نمایید.

جذب مشتری

به لید پیشنهاد جالب انگیز بدهید!

کاربر باید برای خرید از مجموعه شما تشویق شود. این تشویق ها میتواند شامل کد تخفیف، ارسال رایگان و…. باشد. پیشنهاد جالب انگیز شما باید طوری باشد که لید را تشویق به خرید از شما بکند

با لید تعامل داشته باشید!

درست است که لید هنوز از شما خرید انجام نداده است ولی شما باید همانطور که با مشتری های بالفعل خود رفتار میکنید با لید ها برخورد داشته باشید. این تعامل میتواند شامل ارسال خبرنامه ها ، ارسال تخفیف ها و شگفت های روزانه و… باشد.

به لید ها اطلاعات مفید و سودمند بدهید!

زمانی که شما برای لید ها ارزش قائل میشوید و به آنها اطلاعات مفید و سودمند میدهید این باعث میشود که لید ها به حداکثر مشارکت و ارتباط با کسب و کار برسند و متوجه شوند که وقتی مشتری شما بشوند چه اطلاعات مفیدی را بدست میآورند.

این جذب لید میتواند از طریق ابزار های دیجیتال مارکتینگ انجام شود. شما میتوانید با ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی پیامکی و… لید ها را به خرید دعوت کنید. نکته حائز اهمیت این است که باید بتوانید با متنی جذاب، بنر های زیبا و… به جذب لید ها بپردازید. اگر میتوانید ارسال های سری اول این افراد را رایگان قرار دهید زیرا ارسال رایگان روی خرید بسیار تاثیرگذار میباشد.

با ادامه مقاله چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟ همراه ما باشید.

چگونه برای کسب و کارمان لید ایجاد کنیم؟

در این مرحله میخواهیم بررسی نماییم که چگونه میتوان برای کسب و کارمان لید تهیه کنیم. در ادامه به بررسی راه ها و روش های مختلف برای بدست آوردن لید میپردازیم که میتوانید تمامی این موارد را برای کسب و کار خود اجرا و پیاده سازی نمایید.

جذب لید از طریق گوگل

موتور جست و جوی گوگل یکی از راه های مناسب برای جذب لید میباشد. روزانه میلیون ها سرچ بر اساس کلمات کلیدی مختلف در سطح موتور های جست و جو در حال انجام است که شما اگر سئو قوی ای داشته باشید و در SERP گوگل قرار داشته باشید میتوانید لید های زیادی را جذب نمایید. مثلا شما در حوزه فروش لباس بچه گانه فعالیت دارید. در ابتدا باید سایت خود را برای کلمات کلیدی در این زمینه سئو نمایید. معمولا کلمات کلیدی پر بازدید شامل خرید لباس کودک، خرید لباس بچه گانه، خرید لباس بچه گانه ارزان و….میباشد. برای اینکه در این کلمات رتبه خوبی را داشته باشید شما به دانش سئو نیازمندید. سئو به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که شما بر اساس قوانین سئو کلاه سفید گوگل انجام میدهید تا در نهایت بتوانید از جانب گوگل رتبه بگیرید. تولید محتوا هم یکی از مسائلی است که زیر مجموعه جذب لید از طریق گوگل محسوب میشود که شما میتوانید با تولید محتوا ویژه وبلاگ ها این کار را انجام دهید. یا داشتن وبلاگی قوی میتوانید مشتری های زیادی را به سمت فروشگاه محصولات خود هدایت نمایید. در این زمینه پیشنهاد میشود آموزش سئو محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید.

سپس باید سایتتان به صورت کاربر پسند و با قوانین تجربه کاری طراحی گردد. از عکس های با کیفیت استفاده کنید سعی کنید در صورت امکان عکاسی منحصر بفرد داشته باشید!،محتوای کاربردی و درجه یک را داخل سایت قرار دهید. سرعت سایت باید بالا باشد نباید کاربر برای باز شدن تب جدید در سایت شما مدت زیادی منتظر باشد. انتظار باعث میشود کاربر سایت شما را ترک نماید.، موارد امنیتی در وبسایت شما باید رعایت شود تا اطلاعات کاربر محفوظ بماند(سعی کنید از گواهینامه SSL استفاده نمایید.)، وبسایت شما در گوشی تلفن همراه کاربر باید نمای خوبی داشته باشد و به سادگی بتوان با آن فعالیت کرد و خرید انجام داد ( در حالت کلی باید تمامی المان ها به درستی جایگذاری شده باشند)، سایت باید تجربه کاربری خوبی را داشته باشد، درگاه پرداخت حتما روی سایت نصب شده باشد و تا حد امکان از کارت به کارت کردن بپرهیزید برای اینکه کاربران بیشتر اعتماد را به سایت شما در هنگام خرید اینترنتی داشته باشند نیاز است تا از نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد استفاده نمایید. میتوانید راهنمای آموزش دریافت اینماد را مطالعه نمایید.

جذب لید از طریق شبکه های اجتماعی

یکی از روش های معمول و پربازده جذب لید این روز ها از طریق شبکه های اجتماعی میباشد. شبکه های اجتماعی امروزه به یک ابزار مفید و پربازده در هر زمینه ای تبدیل شده است به طوریکه به تمامی کسب و کار های آنلاین پیشنهاد میشود که در کنار سایت خود حتما شبکه اجتماعی پر بازده ای را انتخاب نمایید. در شبکه های اجتماعی میتوانید با محتوای کاربردی و زیبا و جامعه هدف زیادی را جذب نمایید. شبکه های اجتماعی چون ابزاری است که به صورت رایگان در اختیار شما قرار گرفته میتوانید از آن بیشترین بهره وری را داشته باشید. امروزه مردم تایم زیادی از روزمره خود را در شبکه های اجتماعی میگذرانند و همین موضوع کافیست تا شما به عنوان یک کسب و کار فعالیت خود را افزایش دهید.

پیشنهاد میشود آموزش تبلیغات از طریق شبکه های اجتماعی را مطالعه نمایید.

اینستاگرام : یکی از شبکه های اجتماعی که امروزه برای تبلیغات بسیار رایج است اینستاگرام میباشد. شما میتوانید با توجه به موضوع کسب و کار خود اینفلوئنسر خود را انتخاب کنید و به تبلیغات بپردازید. (به افرادی که در حوزه و حیطه کاری های مختلف شناخته شده و مطرح هستند یعنی به عبارتی دنبال کننده های زیادی دارند مبلغی را به عنوان حق تبلیغ پراخت میکنید تا این افراد محصول یا خدمات شما را به شیوه های که میشناسند تبلیغ کرده و به مردم معرفی نمایند. پس در واقع شما بایت مبلغی که پرداخت میکنید از شخص اینفلوئنسر خدماتی مانند تبلیغ دریافت می کنید.) تبلیغات بدین صورت خیلی روی جذب مخاطب تاثیر دارد به خصوص اگر زمانی که برای تبلیغ پیج خود اینفلوئنسر مناسبی را انتخاب کنید تا بیشترین بهره وری را ببرید. زیرا امروزه اینفلوئنسر ها تاثیر زیادی روی جامعه هدف خود دارند.

تلگرام : شما میتوانید از کانال های تلگرامی که اعضا و بازدید زیادی دارند بخواهید که تبلیغ شما را انجام دهند، میتوانند با طراحی بنر کاربردی و متنی زیبا به معرفی محصولات و یا کسب و کار خود بپردازید و اگر کاربران به برقراری ارتباط با شما علاقه داشتند میتوانند از طریق آدرس های درج شده روی آگهی و با کلیک روی لینک داده شده به سمت شما بیایند.

یوتیوب با آپارات: در این نوع شبکه های اجتماعی میتوانید با تهیه ویدیو 10 ثانیه ای بخواهید که ویدیو شما را مابین ویدیو اصلی تماشاکنندگان قرار دهند و به عنوان تبلیغ بازرگانی به کاربران نمایش دهند تا هر شخصی که مایل بود و به محصول و کسب و کار شما علاقه نشان داد، با شما ارتباط بگیرد.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل به توضیح چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟ بپردازیم و راجب به مفهوم جدیدی از لید توضیح دهیم. شما باید بتوانید مشتری بالقوه جدیدی را جذب نمایید تا بتوانید با انجام فرآیند های دیجیتال مارکتینگ این افراد را به مشتری های بالفعل تبدیل کنید و در نهایت سود خوبی را بدست آورید.شما باید بتوانید ارتباط بسیار خوبی را با جامعه هدف خود داشته باشید زیرا این جامعه هدف است که به گسترش کسب و کار شما کمک میکند. اگر در زمینه تبدیل لید ها به مشتری بالفعل تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید.شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *