هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چگونه از الگوریتم های گوگل جلوتر باشیم؟

چگونه از الگوریتم های گوگل جلوتر باشیم؟

دسته بندی : سئو
1401/03/01

می دانیم که الگوریتم های گوگل دائما در حال بروزرسانی و پیشرفت هسند و با آپدیت های جدید تر تمرکز بیشتری روی سئو کلاه سفید دارند و هرچه زمان می گذرد خشم این الگوریتم ها برای جریمه متخلفین بیشتر میشود. سوالی که همیشه برای سئوکاران پیش می آید این است که آیا برای موفقیت در مسیر کمپین سئوی خود همیشه باید منتظر آپدیت جدید الگوریتم ها باشند تا تمامی قوانین جدید را متوجه بشوند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که قطعا خیر! شما با برنامه ریزی مناسب میتوانید شرایطی را به وجود آورید که حتی از الگوریتم ها هم جلوتر باشید. نکته قابل توجه این است که الگوریتم های گوگل در هر آپدیت همیشه حول یک موضوع می چرخند و شما با درک این موضوع می توانید حتی بدون توجه به آپدیت ها کار خود را انجام دهید، پس با مقاله چگونه از الگوریتم های گوگل جلوتر باشیم؟ همراه برتر آموز باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • الگوریتم های گوگل چیست؟
  • چگونه از الگوریتم های گوگل جلوتر باشیم؟

الگوریتم های گوگل چیست؟

اگر شناخت کافی با الگوریتم های گوگل ندارید در ابتدا به توضیح خلاصه ای از آنها میپردازیم. در واقع گوگل برای بررسی هرچه بهتر وبسایت ها و قضاوت میان وبسایت ها برای رتبه دهی بهتر قوانین و دستور العمل خود را تحت الگوریتم های متنوعی عرضه کرده است که هرکدام از این الگوریتم ها وظیفه متفاوتی را دارند و در هر آپدیت ایرادات و باگ های قدیم برطرف شده و این الگوریتم ها قوی تر و کاربردی تر میشوند. برای مثال الگوریتمی که تخصصی وظیفه رسیدگی به محتوای وبسایت ها را دارد، الگوریتم پاندا ی گوگل نامگذاری شده است.

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم دزدان دریایی چیست؟ را مطالعه نمایید.

چگونه از الگوریتم های گوگل جلوتر باشیم؟

خوب موضوع اصلی که میخواهیم در این مقاله به آن بپردازیم این است که چگونه از الگوریتم های گوگل جلوتر باشیم؟ در واقع میخواهیم یک سری راهکار آموزش دهیم که شما با استفاده از آن بتوانید بدون اینکه استرس آپدیت های جدید الگوریتم ها را داشته باشید بتوانید به راحتی به فعالیت های سئویی خود ادامه دهید و رتبه های خوبی را در این موتور جست و جوی باهوش بدست آورید.

یر اساس گزارشات به دست آمده الگوریتم های گوگل در سال 2019 جمعا بیش از 500 بار آپدیت شده اند. نکته حائز اهمیت این است که گوگل همیشه درباره ی تمامی آپدیت ها صحبت نمی کند و ممکن است یک الگوریتمی بدون سر و صدا آپدیت شود. بنابراین همیشه انتظار این موضوع را نداشته باشید که گوگل شما را در جریان آپدیت الگوریتم های خود بگذارد. حالا از کجا این آپدیت ها را بفهیم؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که شما همیشه این آپدیت ها را متوجه نمی شوید و گاهی اوقات اگر ترافیک ورودی به سایت شما کاهش یافت و یا صفحه ای از وبسایت شما از ایندکس گوگل خارج گردید می توانید متوجه این قضیه بشوید که گوگل برخی از الگوریتم های خود را آپدیت کرده است که متاسفانه با سایت شما سازگار نبوده است. در ادامه به توضیح تمامی قوانین ثابت می پردازیم که با انجام درست آنها دیگر نمیخواهد نگران آپدیت الگوریتم های گوگل باشید.

سئوی کلاه سایه هرگز!

از بدو ورود تمامی الگوریتم ها تا به الان هیچ کدام از آنها کاربر را به انجام  قوانین سئو کلاه سیاه تشویق نکرده اند و همواره در هر آپدیتی روی این موضوع سخت گیر تر شده اند. سعی کنید که کلا کارها و فعالیت های دور زدن قوانین گوگل را کنار بگذارید، حتی اگر تا به الان گوگل متوجه رفتار مشکوک شما نشده است روزی می رسد که یکی از الگوریتم ها شما را جریمه کند و حتی باعث پنالتی شدن سایت شما بشود. موارد زیر ، مورد هایی هستند که گوگل همواره با آنها مبارزه می کند.

خرید بک لینک : گوگل از شما میخواهد تا به صورت طبیعی به لینک سازی بپردازید. حالا اگر شما میخواهید ره صد ساله را یک شبه بروید مطمئن باشید با خرید لینک دیر یا زود توسط الگوریتم های گوگل جریمه خواهید شد.

تکنیک های کلاکینگ : معمولا از کلاکینگ برای دور زدن قوانین گوگل استفاده میشود به طوری که کلوکینگ و یا مخفی کردن تکنیکی برای تحویل محتوا در یک صفحه سایت به موتور های جستجو است به گونه ای که محتوایی که ارسال می شود متفاوت از آن چیزی است که کاربران درک می کنند. هدف کلوکینگ افزایش رتبه بندی موتورهای جستجو برای برخی از کلمات کلیدی است. کلاگینگ هیچ موقع جزو سئوی کلاه سفید به شمار نمیرود زیرا شما دارید گوگل را گول میزنید و محتوایی غیر از محتوایی که به کاربر نشان می دهید در اختیار او می گذارید تا امتیاز بیشتری را کسب کنید.

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم پنگوئن چیست؟ را مطالعه نمایید.

pbn : خیلی از وبسایت ها برای اینکه بتوانند کلمات کلیدی سختی را به صفحه اول موتور جست و جوی گوگل بیاورند از روش هایی مانند PBN استفاده میکنند. در واقع pbn ها مزرعه های لینک شخصی سازی شده هستند که گوگل هم در آپدیت های جدید به طور کلی با مزرعه های لینک مخالف است. در روش pbn شما چند وبلاگ می زنید، میتوانید از وبلاگ های رایگان مانند رز بلاگ، میهن بلاگ و… استفاه نمایید. سپس با تولید محتوا این وبلاگ ها را قدرتمندتر نمایید به طوری که اعتبار آن ها نزد گوگل افزایش پیدا کند، بعد از آنکه به حد مناسب و قابل قبولی از قدرت و اعتبار رسیدند، از آن ها به سایت اصلی خود لینک دهید. این روش هزینه خاصی را شامل نمیشود اما زمانبر است . یکسری از سایت های pbn وجود دارند که با دریافت هزینه این کار را برای شما انجام می دهند که به طور کلی انجام این روش توصیه نمی شود زیرا گوگل به شدت روی آن حساس شده است و الگوریتم های خود را برای مبارزه با این موضوع پرورش داده است.

پنهان سازی لینک ها و متن ها : برخی از سئوکاران برای گول زدن گوگل یکسری متن و لینک را در محتوا پیاده سازی می کنند که از دید کاربر پنهان و در دید موتور جست و جوی گوگل قرار می دهند. این موتور جست و جو به شدت روی این موضوع حساس است و در صورت انجام این موضوع امتیاز منفی برای سایت شما قائل میشود.

استفاده زیاد از کلمات کلیدی در متن : متاسفانه با وجود تاکید های زیاد گوگل در این زمینه و سخت گیری الگوریتم ها باز هم برخی از وبسایت ها هستند که بیش از اندازه از کلمات کلیدی در متن استفاده می کنند که در نهایت موجب پنالتی شدن وبسایت خود می شوند. (دانش این گونه وب مستر ها هنوز در 20 سال گذشته مانده است.)

طراحی مناسب سایت برای موبایل ( مبحث ریسپانسیو )

میدانیم که امروزه بیش از 80 درصد سرچ های موتور های جست و جو با گوشی موبایل کاربران انجام میشود و سایت شما باید داخل انواع تلفن های همراه و تبلت ها واکنش گرا یا ریسپانسیو باشد. اگر سایت شما واکنش گرا نباشد مخاطبین زیادی را از دست می دهید و نمی توانید جزو SERP گوگل قرار بگیرید زیرا الگوریتم های گوگل بسیار به این موضوع حساس اند. به عبارتی ساده تر اگر سایت شما در تلفن های همراه نمای خوبی نداشته باشد (محتوا ها نا خوانا باشد، تصاویر خیلی کوچک و یا بزرگ باشند، دکمه های منو و تماس با ما در سایت به راحتی پیدا نشود و…..) باعث میشود کاربر از سایت شما خارج شود و به راحتی شما این ترافیک و این مشتری بالقوه را از دست می دهید. طبق آمار روزانه ممکن است تعداد زیادی از این افراد وارد سایت شما شوند و به همین دلیل مشابهه از آن خارج شوند، همچنین پیشنهاد میشود حتما مقاله ریسپانسیو چیست؟ را مطالعه نمایید.

تجربه کاربری هر روز مهم تر از دیروز!

مبحث تجربه کاربری یکی از مواردی است که همواره گوگل به آن اهمیت بیشتری می دهد. تمامی الگوریتم ها به این نکته توجه دارند که کاربر تجربه خوشایندی را از سایت شما داشته باشد، بنابراین اگر روی مباحث تجربه کاربری سایت خود توجه کنید هیچ موقع از طرف الگوریتم ها جریمه نمی شوید. حالا چه مواردی روی تجربه کاربری تاثیر گذار است؟

  1. سرعت سایت
  2. استفاده از رنگ سازمانی درست در سایت
  3. طراحی مناسب کاربر پسند
  4. رابط کاربری آسان
  5. و….
الگوریتم های گوگل

الگوریتم های گوگل

آپدیت نگه داشتن اطلاعات سایت

در برخی از وبسایت ها مشاهده میکنیم که آخرین اخباری که در آن درج شه است برای ماه ها پیش است و یا مقالاتی در آن درج شده است که دیگر منسوخ شده است. خوب در این حال که شما اطلاعات جدیدی را در سایت خود قرار نمی دهید این منظور را به گوگل می رسانید که الگوریتم ها به سایت شما سر نزنند زیرا چیزی جدید برای ارائه ندارید. خوب همین موضوع باعث میشود که گوگل به وبسایت شما کمتر اهمیت بدهد. بنابراین اگر میخواهید که همیشه مورد توجه گوگل باشید باید برای سایت خود یک تقویم محتوایی در نظر بگیرید و طبق این تقویم محتوایی به الگوریتم ها آموزش دهید که در تایم های مشخصی به سایت شما سر بزنند. اگر محتوا های قدیمی در سایت خود دارید حتما به این محتوا ها سر بزنید و مطالب جدید تر و آپدیت تری را در آن قرار دهید.

پیشنهاد میشود مقاله الگوریتم گورخر گوگل را مطالعه نمایید.

توجه داشتن به مسائل سئوی تکنیکال

شما باید همواره به مسائل سئو تکنیکال سایت خود اهمیت بدهید. اگر به این موضوعات دقت کنید الگوریتم هیچ وقت سایت شما را جریمه نخواهند کرد. برای مثال میتوانید موارد زیر را بررسی نمایید.

 ارور های سایت : صفحات خطای سایت خود را بر طرف کنید ارور های 404 را از بین ببرید. اگر با این ارور ها آشنایی ندارید پیشنهاد میشود مقاله انواع ارور های گوگل به چه معناست؟ را مطالعه نمایید.

سرعت سایت :  سرعت سایت یکی از موارد مهم و حائز اهمیتی است که موتور جست و جو گوگل و الگوریتم های آن بسیار به آن حساس هستند و سایت هایی که سرعت بارگزاری آنها بسیار طولانی است معمولا در نتایج برتر گوگل قرار نمی گیرند. شما باید در ابتدای امر برای افرایش سرعت سایت تلاش کنید تا بتوانید نظر الگوریتم ها را جلب نمایید. برای بهبود سرعت سایت خود می توانید ، از افزونه های کاربردی استفاده نمایید. همچنین CDN های یکی از مواردی هستند که به افزایش سرعت سایت شما کمک می کنند. می توانید نمونه های خارجی و داخلی CDN ها را برای سایت خود نصب نمایید و به افزایش سرعت سایت خود کمک کنید. دقت داشته باشید گوگل یکی از افرادی است که به سایت شما سر میزند و در صورت کند بودن سایت شما امتیاز منفی را دریافت می کنید.

crawlability : وجود مشکلات خزش خزندگان گوگل در سایت هم یکی از مواردی است که باعث میشود دسترسی الگوریتم ها به سایت شما بسته شود و در پی آن امتیاز منفی کسب نمایید. اگر یک سایت هیچ مشکلی در زمینه خزیدن الگوریتم ها نداشته باشد ، خزنده های گوگل می توانند به راحتی از طریق لینک های بین صفحات به تمام محتوای آن سایت دسترسی پیدا کنند. با این حال، لینک های شکسته یا خراب می توانند منجر به مشکلات Crawlability شوند.

تولید محتوای با کیفیت همواره مهم است!

در هر آپدیت الگوریتم ها مبحث تولید محتوا بسیار پر رنگ تر و مهم تر میشود، به طوریکه اگر شما مباحث تولید محتوا را به خوبی آموخته باشید میتوانید مسیر خوبی را در سئو داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید آموزش تولید محتوا را مطالعه نمایید. سعی کنید که به هیچ عنوان از محتوای کپی شده استفاده نمایید زیرا الگوریتم ها به شدت روی این موضوع حساس هستند. برای سایت خود تقویم محتوایی در نظر بگیرید. برای تاثیر بیشتر از انواع محتوا ها شامل متنی، ویدیویی و پادکست استفاده نمایید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل راجب به چگونه از الگوریتم های گوگل جلوتر باشیم؟ صحبت کنیم و نکات کاربردی ای را در این زمینه بیان نماییم. با انجام قوانین مورد نظر گوگل و موارد گفته شده در فوق می توانید همواره گوگل را راضی نگه دارید و امتیاز های خوبی در این زمینه کسب نمایید. اگر تجربه ای در زمینه برخورد با الگوریتم های گوگل دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید.همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *