هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش نوشتن نکات توضیح محصول به همراه نکات تاثیرگذار بر فروش سایت

آموزش نوشتن نکات توضیح محصول به همراه نکات تاثیرگذار بر فروش سایت

دسته بندی : سئو
1402/04/18

یکی از چالش‌های اصلی سایت‌های فروشگاهی، نرخ تبدیل پایین می‌باشد.

با نگارش این مقاله قصد داریم به یکی از تکنیک‌های  بهینه سازی نرخ تبدیل با استفاده از آموزش نوشتن نکات توضیحات محصول بپردازیم.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، در برخی مواقع ممکن است که شما یک سئو کار حرفه‌ای باشید و سایت شما رتبه بسیار عالی به دست آورده باشد. اما زمانی که نرخ تبدیل و نرخ ورودی خود را بررسی می‌کنید، اما اصلا جالبی به دست نمی‌آورید. در این مقاله قصد داریم به صورت تخصصی تمرکز خود را روی آموزش نوشتن نکات توضیح محصول قرار دهیم. دقت کنید که در برخی مواقع چالش اصلی افراد آموزش سئو و یا تکنیک‌های سئو نیست. بلکه چالش اصلی افراد مارکتینگ و بازاریابی آن ها می‌باشد. در این مقاله نیز قصد داریم به صورت ویژه به بررسی این نکات ریز بپردازیم.

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی نکات اصلی این مقاله بپردازیم، لازم است که به چند نکته بسیار مهم و کاربردی توجه داشته باشید. اولین نکته این است که همیشه خود را در جایگاه مشتری به صورت بیطرف قرار دهید. در برخی مواقع سوگیری‌های شناختی افراد موجب می‌شود که نتوانند به درستی ایراد کار خود را درک کنند. به عنوان مثال فرد حاضر نیست برای عکاسی حرفه‌ای محصول خود هزینه کند و یا از محتوای با کیفیت محصول استفاده نماید. بعد از اینکه نرخ پرش صفحات فروش او بالا است، احساس نارضایتی می‌کند.

فرض کنید که ما آموزش نوشتن نکات توضیح محصول به صورت کامل و جامع به شما منتقل کردیم. شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای باید بتوانید که روی UI / UX و دیگر پارامترهای سایت خود نیز تسلط کافی داشته باشید. به یاد داشته باشید که سئو تنها خرید بک لینک و یا کمپین تبلیغاتی نیست. بلکه سئو پیدا کردن یک مفهوم مشترک و جذاب بین موتورهای جستجو و رضایت کاربران می‌باشد. زمانی که شما بتوانید این نقطه تعادل را پیدا نمایید. این موضوع به این معنی است که کار بازدهی شما به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد.

 مهمترین نکات محتوا نویسی محصولات

در این بخش قصد داریم به صورت پارامتری به آموزش نوشتن نکات توضیح محصول بپردازیم. نکات مطرح شده در این بخش بهتر است که به صورت شخصی سازی شده مورد استفاده قرار بگیرد. در این صورت بازدهی محصول به صورت خارق العاده‌ای افزایش پیدا خواهد کرد. از طرفی اگر شما بتوانید یک استراتژی واحد بین آن ها پیدا کنید، در این صورت می‌توانید بازدهی کار خود را به صورت حرفه‌ای افزایش دهید. هرچه محتوای شما به چشم مخاطب جدیدتر باشد، کیفیت و همچنین تاثیر گذاری محتوا افزایش پیدا خواهد کرد. این موضوع منجر به فروش بیشتر سایت و همچنین برندینگ بهتر شما خواهد شد. دقت کنید که سئو و مفاهیم وابسته به آن قصد بهینه سازی سایت از تمامی ابعاد را خواهد داشت.

1.    بررسی پرسونای مشتری به صورت همه جانبه

زمانی که صحبت از پرسونای مشتری می‌شود، برخی از افراد به سراغ اطلاعات آماده حوزه وب میروند و هیچ تلاش برای به دست آوردن اطلاعات نمی‌کنند. در صورتی که این استراتژی یک استراتژی کاملا مبتدی است و نمی‌توان به صورت پارامتری در آموزش نوشتن نکات توضیح محصول از آن استفاده کرد. شما باید سعی کنید چارت اولیه و یا اینفوگرافی مشتری خود را از محیط وب تهیه کنید. حال تک به تک پارامترهای به کار رفته در آن را شخصی سازی نمایید. دقت داشته باشید که شما باید بررسی کنید که هر پارامتر چگونه در کسب و کار شما مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال شما یک سایت در حوزه آموزش وردپرس راه اندازی می‌کنید.

زمانی که بررسی می‌کنید که ویژگی مشتریان شما چیست، معمولا اطلاعات موجود در سطح وب به شما خواهد گفت کسانی که به دنبال راه اندازی یک سایت می‌باشند. اما واقعیت کاملا متفاوت است. ممکن است که شما یک محصول تخصصی برای طراحان سایت ارائه کنید. از طرف مقابل ممکن است که شما پکیج‌های راه اندازی سایت به صورت رایگان داشته باشید. دقت کنید که شما در گروه مخاطب دارید که هر دو هدف شما می‌باشند. اما سوال اصلی در این است که هر محصول برای کدام مناسب است. حال در بخش آموزش نوشتن نکات توضیح محصول به شما خواهیم گفت که محتوای مورد نظر آن ها باید این موضوع را به صورت کامل و جامع نشان دهد.

در حالت اول باید محتوای شما سرتاسر اطلاعات تخصصی در حوزه وردپرس باشد تا مخاطب به شما اطمینان کند و محصول مورد نظر شما را تهیه کند. اما در حالت دوم باید اطلاعات شما به نحوی باشد که مخاطب پس از مطالعه آن احساس سردر گمی نداشته باشد و از طرفی یک مسیر راه داشته باشد. برخی از سایت‌های فروش لوازم آرایشی در این بخش به اندازه‌ای قوی کاره کرده‌اند که برای یک مشتری تا سن، رنگ ناخن، رنگ کفش و … را مورد نظر قرار می‌دهند. در این صورت مخاطب پس از مطالعه توضیحات محصول چاره ای جز خرید محصول ندارد.

بررسی پرسونای مشتری به صورت همه جانبه

2.    ارائه ویژگی‌های محصول به صورت دقیق

یکی از چالش‌های بسیار بزرگ سایت‌های فروشگاهی در این است که روی توضیحات محصول خود به درستی زمان نمی‌گذارند. در آموزش نوشتن نکات توضیح محصول همواره تاکید ما بر این است که ویژگی‌های محصول خود را به صورت کامل و جامع از جزئی‌ترین حالت تا تخصصی ترین حالت بررسی کنید. در این صورت مخاطب شما دید درستی نسبت به آن پیدا خواهد کرد. دقت کنید که یک مشتری در فروش حضوری محصول را مشاهده می‌کند. سپس بخش به بخش آن را لمس می‌کند و همچنین ویژگی‌های آن را به صورت ملموس از فروشنده سوال می‌کند. اما در فروش اینترنتی چنین قابلیتی وجود ندارد و ارتباط به صورت یک طرفه تعریف شده است.

از طرفی شما نمی‌دانید که در حال حاضر چه شخصی در حال مطالعه اطلاعات محصول شما می‌باشد. آیا این شخص یک فرد حرفه‌ای است و یا یک فرد مبتدی می‌باشد. در این صورت شما باید اطلاعات مورد نظر خود را به نحوی سازماندهی کنید که برای هر دو شخص جالب باشد. دقت کنید که این موضوع در متن توضیحات محصول قرار ندارد. بلکه به صورت پارامتری مورد بررسی قرار گرفته است. چرا که اگر این اطلاعات به صورت دقیق مورد بررسی قرار نگیرد، در این صورت نمی‌توان روی جذب مخاطب کار کرد. از طرفی شما قرار است که هر موضوع را به صورت نکاتی ساده بیان کنید که برای هر دو طرف قابل عبور باشد.

به عنوان مثال فرض کنید که شما یک سایت آموزش زبان انگلیسی دارید و در آن قصد دارید که دوره‌های‌ آموزشی خود را به فروش برسانید. زمانی که مخاطب به توضیحات یک محصول مراجعه می‌کند، ممکن است که علاقه‌ای به بررسی تمام اطلاعات نداشته باشد. در این صورت بخش ویژگی‌های محصول را بررسی خواهد کرد. شما در این بخش تمامی ویژگی‌های آموزش خود، نوع سیستم آموزشی، کیفیت دوره ضبط شده، تعداد جلسات، سرفصل‌های آموزشی و … را به صورت خلاصه بیان کنید. حال تمامی این نکات را در بخش توضیحات محصول به صورت مفصل توضیح دهید. هدف ما از آموزش نوشتن نکات توضیح محصول درک صحیح رفتار مخاطب می‌باشد.

3.     به ارزش محصول خود اشاره داشته باشید

در برخی مواقع سوال افراد در این است که آیا این محصول ارزش چنین هزینه‌ای را دارد و یا خیر. ما در آموزش نوشتن نکات توضیح محصول معمولا به سایت‌های فروش لوازم جانبی موبایل اشاره می‌کنیم. اگر شما به این سایت‌ها مراجعه کرده باشید، معمولا در این سایت‌ها قیمت محصولات مختلف را قرار می‌دهند. از طرفی محتوای هر محصول نیز حالت کپی شده دارد و به بررسی ویژگی محصول و ارزش محصول پرداخته نشده است. با توجه به این موضوع چرا یک مشتری باید برای شارژر اورجینال اپل مبلغ بسیار زیادی را پرداخت کند. در صورتی که همین محصول با همین عکس با قیمتی در حدود 300 هزار تومان ارزانتر ارائه شده است.

حال اگر فرد در سایت خود به اهمیت و ارزش شارژر اورجینال اپل اشاره کرده بود و از مهمه تر تمرکز خود را روی تفاوت ظاهری شارژر اپل اورجینال و شارژر طرح اورجینال قرار داده بود. در این صورت بازدهی فروش او به مراتب افزایش پیدا می‌کرد. چرا که مشتری برای خرید خود یک دلیل قانع کننده دارد. از طرفی مشتری می‌داند که هزینه او برای چه چیزی است و همین موضوع می‌تواند روی آینده شغلی او تاثیر به سزایی داشته باشد. دقت داشته باشید که از آموزش نوشتن نکات توضیح محصول صرفا تمرکز روی نکات سئو داخلی نیست. بلکه در برخی مواقع لازم است که روی نکات بازاریابی محصول نیز تمرکز داشته باشید. در اینصورت مخاطب به شما نزدیک خواهد شد.

زمانی که ارزش محصول خود را به صورت واضح و جامع به مشتری خود ارائه دادید، در این زمان شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا یک انتخاب جایگزین نیز به او ارائه دهید. فرض کنید که شما در سایت خود دوره آموزش فتوشاپ به فروش می‌رسانید و مخاطبین شما نیز طیف گسترده‌ای از افراد می‌باشد. در صورتی که هزینه دوره شما بالا است، شما می‌توانید دوره خود را به دو و یا سه بخش تقسیم کنید و به افراد اجاره دهید که با توجه توانایی مالی خود هر آنچه که نیاز دارند را تهیه کنند. چرا که معمولا طیف مشتریان یک سایت افراد اندکی گسترده است.

به ارزش محصول خود اشاره داشته باشید

4.    از تکنیک‌های مذاکره و متقاعد سازی استفاده نمایید

معمولا در آموزش نوشتن نکات توضیح محصول، یک نکته بسیار مهم نادیده گرفته می‌شود و آن هم توجه به تکنیک‌های متقاعد سازی می‌باشد. البته این موضوع بیشتری زمانی قابل احساس است که فرد از یک محتوای بازنویسی بی کیفیت برای سایت خود استفاده می‌کند. این موضوع نیز به دلیل صرفه جویی در هزینه‌های سایت می‌باشد. البته بهتر است اندکی واقع بین باشیم. معمولا این مسیر از اساس اشتباه است. چرا که فرد محتوای ارزان استفاده می‌کند در هزینه‌‌های خود صرفه جویی کند، اما این مسیر فروش او را کاهش می‌دهد و در نتیجه توانایی بررسی هزینه‌ها را نخواهد داشت. در صورتی که یک فرد حرفه‌ای وظیفه‌ای کاملا متفاوت دارد.

او مشغول سرمایه گذاری روی سایت فروشگاهی خود می‌باشند. در نتیجه باید از بهترین محتوای قابل استفاده در سایت خود استفاده کند. به همین دلیل است که او به دنبال یک فرد با توانایی Content Marketing  می‌باشد. در این صورت او فروش بسیار بالایی را نیز رقم می‌زند. ممکن است که برای شما این سوال ایجاد شده باشد که چرا یک سایت حرفه‌ای با اینکه جایگاه بالایی در نسبت به سایت شما ندارد، اما توانسته است روی فروش سایت شما تاثیر گذار باشد. تمام دلیل آن در نوع محتوای استفاده شده برای محصولات می‌باشد. در یک محتوای حرفه‌ای تمام تلاش فرد بر این است که روی با استفاده از تکنیک‌های متقاعد سازی و مذاکره شما را ترغیب به یک خرید کند.

به همین دلیل است که این نوع محتوا معمولا طولانی می‌باشد، اما نکته بسیار مهم آن در این است که نرخ پرش این صفحات پایین است. چرا که مخاطب شما ترغیب می‌شود این محصول را به صورت دقیق بررسی کند. از طرف مقابل مطالعه این بخش برای او خسته کننده نخواهد بود. این دقیقا همان هدفی است که ما به دنبال آن می‌باشیم. ما به دنبال افزایش فروش خود می‌باشیم. به نحوی که مخاطب ما خرید خود را تکرار کند. یکی از اهداف از آموزش نوشتن نکات توضیح محصول نیز تکرار پذیری خرید می‌باشد. به همین دلیل است که روی نکات مذاکره و متقاعد سازی تاکید فراوان شده است.

5.    از محتوای کپی به شدت دوری کنید

برخی از سئوکارانی بی تجربه فکر می‌کنند که استفاده از محتوای کپی صرفه جویی در مخارج سایت است. از طرفی آن‌ها با کنونیکال کردن محصولات به دسته بندی‌های مختلف فکر می‌کنند که نقشه سایت خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کرده‌اند. در صورتی استفاده از محتوای کپی برخلاف اصول محتوا نویسی محصولات می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید که یک فرد حرفه‌ای تمام تلاش خود را به کار میگیرد تا محتوای هر محصول را به صورت متفاوت طراحی کند. به همین دلیل است که ما تصمیم گرفتیم روی آموزش نوشتن نکات توضیح محصول کار کنیم. چرا که در مشاوره‌های سئو مشاهده کردیم، سایت‌های بسیار زیادی به این موضوع توجه نمی‌کنند و برای آن ها نیز سوال است که چرا فروش آن ها پایین است.

دقت کنید که برای مخاطب شما فرقی ندارد محتوای کپی از سایت رقیب شما است و یا از دیگر صفحات موجود در سایت شما. بلکه برای او مهم است که اطلاعات و محتوای این محصول نمی‌تواند دید مناسبی به او دهد. به همین دلیل است که نمی‌تواند در تصمیم گیری برای خرید محصول شما به یک جمع بندی برسد. این دقیقا همان جایی است که شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای باید به فکر فرو روید. دقت کنید که هر مشتری برای تصمیم گیری نیاز به اطلاعات منحصر به فرد و جهت گیری شده دارد. به همین دلیل است که نمی‌توانید از محتوای کپی استفاده کنید.

توجه کنید که محتوای کپی صرفا به سایت شما آسیب نمیزند، بلکه بیشترین آسیب متوجه برند شما می‌باشد. به همین دلیل است که شما به عنوان یک فرد حرفه‌ای باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا از محتوایی برای سایت خود استفاده نمایید که نظر مخاطبین شما به خود جلب می‌کند و از همه مهمتر آن ها در مورد محتوای شما شوکه می‌باشند. این همان موضع بسیار مهم است که می‌تواند روی هدف و نظر شما تاثیر گذار باشد. شما این موضوع را می‌توانید در محتوای محصولات بزرگ نیز مشاهده کنید. ببینید چگونه هر محصول را معرفی می‌کنند، شما نیز از همین تکنیک‌ها استفاده نمایید.

6.    از تکنیک داستان سرایی برای معرفی صحیح و اثر گذار استفاده نمایید

یکی از مهمترین اصول در آموزش نوشتن نکات توضیح محصول استفاده از تکنیک داستان سرایی است. معمولا داستان سرایی به فرد کمک می‌کند که ارتباط مناسبی با محصول شما برقرار کند. از طرفی به این نکته توجه داشته باشید که داستان سرایی شما نباید غیر قابل باور و یا بسیار طولانی باشد. برخی از افراد ویژگی‌هایی برای یک محصول های‌کپی مطرح می‌کنند که حتی محصول اصلی نیز چنین ویژگی ندارد. با توجه به این موضوع شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا یک داستان کوتاه و قابل باور در بخش مقدمه محصول خود ذکر کنید.

از مهمترین نکات داستان سرایی در این است که مسیر تولید گوشی را نقد و بررسی کنید و با به فضا سازی در استفاده از محصول بپردازید. در این صورت در مخاطب شما احساس مالکیت زنده خواهد شد و تمایل بیشتری به خرید کردن از شما خواهد داشت. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید، روی هدف استفاده از محصول خود به صورت ویژه مانور دهید. مخاطب شما باید بداند که این محصول را به چه دلیلی از شما خریداری کرده است. البته اغراق و یا بزرگ نمایی در این بخش بسیار مهم خواهد بود. سعی کنید که از دیدگاه مخاطب نگاه کنید. در این مخاطب احساس بهتری با محتوای شما برقرار خواهد کرد.

در صورتی که در مورد داستان سرایی اطلاعات کافی ندارید، پیشنهاد ما به شما این است که بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش نیز از مقاله « تکنیک داستان سرایی در بازاریابی و تبلیغات » به صورت کامل و جامع استفاده نمایید. همواره به یاد داشته باشید که هدف ما از داستان سرایی سرگرم کردن مخاطب نیست. بلکه هدف ما از داستان سرایی انتقال یک مطلب مهم به مخاطب است، البته به نحوی که مخاطب شما متوجه قصد و نیت شما نشود.

  از تکنیک داستان سرایی برای معرفی صحیح و اثر گذار استفاده نمایید

7.    اعتماد سازی

آخرین و مهمترین نکته‌ای که شما باید به آن توجه داشته باشید، اعتماد سازی برای مخاطب می‌باشد. همانطور که می‌دانید امروزه بازار کلاه برداری و یا فروش کالا و خدمات بی کیفیت به شدت داغ است. به نحوی که یک شخص در زمان خرید اینترنتی خود هزاران سوال و یا چالش خواهد داشت. اما نکته بسیار مهم در این است که شما چگونه می‌توانید اعتماد او را به خود جلب کنید. همواره در آموزش نوشتن نکات توضیح محصول چالش اصلی نویسنده در این است که اعتماد سازی را به نحوی انجام دهد که برای مخاطب قابل باور باشد. البته این موضوع به کیفیت محصول و همچنین لول آن نیز بستگی دارد.

به عنوان مثال فرض کنید که شما یک فروشگاه اینترنتی لباس می‌باشید. در سال‌های گذشته فروشگاه شما توانسته است در حوزه فروش آنلاین جوایز بسیار زیادی را کسب کند. از طرفی افراد معروف و مطرح نیز در مورد سایت و خدمات شما صحبت کرده‌اند. در این صورت فروش برای شما کار سختی نخواهد بود. اما زمانی که شما یک سایت نو پا می‌باشید که نماد اطمینان سایت شما به تازگی کرده‌اید و محصولات بسیار کمی دارید، در این صورت لازم است که اندکی روی اعتماد سازی خود کار کنید. یکی از بهترین تکنیک‌هایی که شما برای این بخش می‌توانید از آن استفاده نمایید. کامنت گذاری در بخش نظرات محصول می‌باشد.

از دیدگاه مخاطب به این موضوع نگاه کنید، در چه صورتی نظر شما به خرید از یک سایت اینترنتی جلب می‌شود. به عنوان مثال یکی از تکنیک‌های مورد علاقه من در بخش اعتماد سازی، پرداخت درب منزل می‌باشد. در این روش فرد می‌تواند محصول را دریافت و بررسی کنید و سپس هزینه آن را پرداخت نماید. همچنین شما برای اعتماد سازی بهتر می‌توانید به مخاطبین خود اجازه مرجوعی کالا را بدهید. تکنیک‌های مورد استفاده در این بخش بسیار زیاد است و شما باید با توجه پرسونای مشتریان خود از یک تکنیک مناسب در این بخش استفاده نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع به آموزش نوشتن نکات توضیح محصول و همچنین بررسی نکات تاثیر گذار بر فروش پرداختیم. در صورتی که شما یک سایت فروشگاهی دارید و یا تجربه فروش آنلاین را دارید، برای افزایش نرخ فروش خود از چه تکنیک‌هایی استفاده می‌کنید. شما می‌توانید به سادگی تکنیک مورد علاقه خود را در بخش کامنت‌ها مطرح نمایید. معمولا افراد حرفه‌ای در توضیحات محصول خود از کال تو اکشن‌های زیاد استفاده نمی‌کنند، بلکه مخاطب را به صورت غیر مستقیم دعوت به خرید از سایت می‌کند.

البته هنر یک استراتژیست سئو در بخش مقالات سایت می‌باشد. اگر فرد بتواند یک برنامه ریزی درست برای این موضوع داشته باشد، در این صورت می‌تواند از بهترین کال تو اکشن‌‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای هدایت مخاطب به صفحه محصولات استفاده کند. به همین دلیل است که در سئو همواره روی محتوا تاکید بسیار زیادی می‌شود. از طرفی امروزه سخت گیری موتورهای جستجوی نیز به مراتب سخت‌تر از قبل می‌باشد، شما به عنوان یک سئو کار باید تمامی اطلاعات خود را به روز نگه دارید و سعی کنید که مخاطب را به سایت خود باز گردانید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *