هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
افزونه yoast seo چیست و مهمترین ویژگی‌ های آن

افزونه yoast seo چیست و مهمترین ویژگی‌ های آن

دسته بندی : سئو
1402/05/06

اگر شما از یک سایت وردپرسی استفاده میکنید، قطعا نکات مطرح شده در این مقاله برای شما بسیار مهم خواهد بود.

چرا که در این مقاله قرار است به بررسی جذابترین افزونه فعال در حوزه وب یعنی افزونه yoast seo بپردازیم.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در حوزه سئو. در این مقاله قرار است که به بررسی یک افزونه بسیار مهم به نام افزونه yoast seo بپردازیم. معمولا کسانی که از آموزش سئو و یا آموزش وردپرس برترآموز استفاده کرده‌اند، اطلاعات بسیار زیادی در مورد افزونه yoast seo دارند. با این حال در این مقاله تصمیم گرفتیم، یک بار برای همیشه صفر تا صد افزونه yoast seo بررسی نماییم. شاید برای شما جالب باشد که بدانید حتی سایت‌های کد نویسی شده مطرح نیز از افزونه yoast seo استفاده می‌کنند. زمانی که با این قابلیت و ویژگی‌ های افزونه یوست سئو آشنا می‌شود، علت این موضوع را بهتر درک خواهید کرد.

قبل از بررسی تمامی این نکات لازم است که به نحوه نصب و نکات مربوط به آن اشاراتی نماییم. معمولا زمانی که شما وارد پیشخوان سایت خود می‌شوید و عبارت yoast seo را وارد می‌کنید، به شما چندین افزونه نمایش می‌دهد. اما شما برای نصب افزونه یوآست سئو باید به چند بخش توجه نمایید. اولین بخشی که شما باید به آن توجه نمایید، سازگاری آن به نسخه وردپرس شما می‌باشد. در برخی مواقع نسخه وردپرس شما به نحوی طراحی شده است که باید از نسخه افزونه yoast seo اختصاصی خود استفاده کند. در این صورت باید به جستجو ادامه دهید تا نسخه سازگار آن را پیدا نمایید.

دومین بخشی که باید به آن توجه نمایید، تعداد نصب فعال آن می‌باشد. زمانی که به دنبال نصب افزونه یوست سئو می‌باشید، معمولا تعداد نصب فعال آن در حدود 3 تا 5 میلیون می‌باشد. در برخی مواقع تیم‌های تازه کار برای نصب و فروش افزونه خود از لگو یوست استفاده می‌کنند. با بررسی همین دو نکته به سادگی می‌توانید به تمامی ویژگی‌های مورد نظر خود دست پیدا کنید. در بخش‌های بعدی به سراغ بررسی تمامی نسخه‌های افزونه yoast seo خواهیم پرداخت.

افزونه یوآست سئو / یوست سئو چیست؟ « yoast seo »

معمولا سئوکاران برای اینکه یک سایت را بهتر مدیریت کنند، از ابزارهای مختلف استفاده می‌کنند. یکی از بهترین ابزارهایی که افراد می‌توانند آن را بررسی و استفاده کنند، افزونه yoast seo می‌باشد. این افزونه یک ابزار کاملا پویا است که در گام اول محتوای سایت را به صورت تخصصی بررسی می‌کند. البته  افزونه یوست به شما اجازه مدیریت سایت مپ را نیز خواهد داد. اما مهمترین موضوعی که توسط این افزونه بررسی می‌شود، کیفیت محتوا می‌باشد. برخی از سایت‌ها پا را یک گام فراتر می‌گذارند از نسخه پریمیوم افزونه یوآست استفاده می‌کنند. قطعا امکانات و ویژگی‌های این افزونه با دیگر افزونه‌ها اندکی متفاوت می‌باشد.

نکته بعدی که باید به آن توجه نماییم، آپدیت‌های قوی افزونه یوآست می‌باشد. معمولا زمانی که آپدیت هسته گوگل اتفاق می‌افتد، بعد از مدت کوتاهی تیم افزونه yoast seo یک آپدیت جدید ارائه می‌کنند. در این آپدیت معمولا تغییرات بنیادی که توسط موتورهای جستجو لحاظ شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. از طرفی مهمترین نکات سئو داخلی نیز در آن مورد بررسی قرار گرفته است. البته لازم به ذکر است که این افزونه درک صد در صد از زبان فارسی ندارد. به همین دلیل در برخی مواقع خطاهایی نیز دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

با این حال بر اساس بررسی‌های تیم تحقیقاتی برترآموز، در حال حاضر جذابترین و معروفترین افزونه سئوکاران ایرانی، افزونه yoast seo می‌باشد. زمانی که تمام ویژگی‌های این افزونه را درک کنید، شما نیز جزو طرفداران آن قرار خواهید گرفت. یکی دیگر از نکات ویژگی‌های بسیار جذاب افزونه یوآست در این است که به شما اجازه شخصی سازی موتور جستجوی مورد نظر شما را می‌دهد. در این صورت می‌توانید برنامه ریزی بهتری برای تولید محتوا و همچنین نکات Content Marketing در این حوزه انجام دهید. دقت نمایید که افزونه یوآست زمانی برای شما جذاب خواهد بود که از محتوای با کیفیت استفاده کنید. در غیر این صورت حضور و یا عدم حضور آن در سایت شما آنچنان تفاوتی نخواهد داشت، چرا که به پارامترهای کلیدی آن توجه کافی نمی‌کنید.

افزونه یوآست سئو / یوست سئو چیست؟ « yoast seo »

نحوه نصب افزونه yoast seo به چه صورت است؟

نحوه نصب افزونه yoast seo بسیار ساده است، برای این منظور باید وارد پیشخوان سایت خود شوید. سپس وارد بخش افزونه‌های شوید و گزینه افزون را انتخاب نمایید. در بخش جستجوی آن عبارت « yoast seo » تایپ نمایید. سپس با توجه به نکات بخش قبل افزونه مورد نظر خود را انتخاب و نصب نمایید. در گام بعدی نیز آن را روی پیشخوان خود فعال نمایید. معمولا بعد از فعالسازی افزونه yoast seo در منو کناری پیشخوان شما لگو افزونه yoast seo مشاهده خواهید کرد. زمانی که آن کلیک راست کنید، دسته بندی‌های اصلی آن برای شما نمایش داده خواهد شد.

گاها افراد بعد از نصب افزونه yoast seo نمی‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. این موضوع به دلیل ممکن است که اتفاق بیوفتد. اولین دلیل آن عدم سازگاری نسخه نصب شده با ورژن وردپرسی سایت شما می‌باشد. دومین دلیل آن نیز بارگذاری ناقص آن می‌باشد. در صورتی که از فعال سازی آن اطمینان دارید، یکبار از پیشخوان خود خارج شوید و مجدد وارد آن شوید. معمولا بعد از یکبار ورود و خروج این چالش حل می‌شود. اما اگر این موضوع کماکان برقرار بود، شما می‌توانید از طریق پشتیبانی فارسی افزونه yoast seo و یا پشتیبانی نسخه وردپرسی سایت خود این موضوع را پیگیری نمایید.

بررسی مهمترین ویژگی‌ها و خدمات افزونه yoast seo

در این بخش قصد داریم که مهمترین ویژگی‌ ها و بخش‌های افزونه yoast seo بررسی نماییم. دقت کنید که برخی از این خدمات در نسخه رایگان و نسخه پریمیوم افزونه yoast seo با هم تفاوت دارد.  در این بخش تمرکز ما روی خدمات رایگان افزونه yoast seo خواهد بود. اما به ویژگی‌ها و خدمات افزونه یوست پولی نیز اشاراتی خواهیم داشت. در صورتی که در هر بخش از این افزونه برای شما چالش برانگیز بود، در بخش کامنت‌های این مقاله با ما مطرح کنید.  در این صورت همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما عزیزان ثبت خواهند کرد.

1.    آنالیز سئو

برای فعال سازی این بخش تنها کافی است که روز گزینه یواست سئو موس  خود را نگه دارید، سپس بخش عمومی را انتخاب نمایید. در این بخش روی گزینه امکانات کلید نمایید تا گزینه آنالیز سئو برای شما قابل مشاهده باشد. پس از فعال سازی آن در معمولا در پایین صفحات پیش خوان شما گزینه آنالیز سئو اضافه خواهد شد. در این بخش افزونه yoast seo با توجه به پارامترهای تعریفی خود به بررسی سئو صفحه شما خواهد پرداخت.

 معمولا با سه عبارت سئو صفحه شما را بررسی خواهد کرد. اولین گزینه آن « خوب » است که معمولا بعد از بررسی نکات سئو داخلی به شما این عبارت را نشان خواهد داد. دومین حالت آن « متوسط » می‌باشد. معمولا زمانی که این عبارت به شما نمایش داده می‌شود، به این معنی است که سئو این صفحه می‌تواند بهتر باشد. در برخی مواقع شما با تعریف یک آلت مناسب برای تصاویر خود و یا یک لینک سازی معتبر می‌توانید به این گزینه دست پیدا کنید و یا حتی تغییر حالت از خوب به عالی را نیز تجربه نمایید.

اما زمانی که گزینه « بد » را به شما نمایش می‌دهد، این موضوع به این معنی است که سئو این صفحه از لحاظ پارامترهای تعریف شده برای افزونه یوآست سئو ایراد دارد. به عنوان مثال اگر شما یک سایت در حوزه آموزش فتوشاپ دارید، صرفا با عمل کردن به توصیه‌های مطرح شده توسط بخش آنالیز سئو در افزونه yoast seo و تغییر وضعیت آن از بد به خوب سئو سایت خود را به صورت قابل توجه بهبود بخشید. البته برخی از سئوکاران با توجه به استراتژی‌های شخصی خود این بخش را مورد استفاده قرار نمی‌دهند و حتی آن را غیر فعال نیز می‌کنند.

2.    تجزیه و تحلیل خوانایی

یکی از بخش‌هایی می‌تواند برای سئو کاران و حتی برای تولید کنندگان محتوا یک بخش مهم و قابل استفاده باشد، دقیقا همین بخش خوانایی آن می‌باشد. در بخش شما قرار است که برخی از اصول سئو داخلی و همچنین خوانایی متن شما مورد بررسی قرار گیرد. این بخش معمولا برای صفحات پیلار و همچنین صفحات وبلاگ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزونه yoast seo به بررسی طول پاراگراف‌ها و استراتژی استفاده از هدینگ‌های مختلف می‌پردازد. اما این بخش ممکن است که در برخی مواقع اشکالاتی نیز داشته باشد. دقت کنید که این مشکلات تنها متعلق به زبان فارسی است و در صورتی که از محتوای انگلیسی استفاده می‌کنید، تمامی نکات مطرح شده در آن در کسب رتبه محتوای شما قابل استفاده است.

زمانی که به بررسی چراغ سبز خوانایی در افزونه yoast seo می‌پردازیم، عبارتی تحت عنوان « حروف صدا دار » وجود دارد. این بخش معمولا به بررسی جملات دارای صفت مفعولی می‌پردازد. همین موضوع ساده می‌تواند چراغ سبز خوانایی شما را به چراغ نارنجی تبدیل کند. در صورتی که کلمه کلیدی شما دارای صفت مفعولی باشد، شاید به سادگی نتوانید این چراغ را سبز نمایید. به همین دلیل می‌توانید از این گزینه به سادگی چشم پوشی نمایید. البته اگر زبان انگلیسی شما قوی است می‌توانید از راهنمای خود یواست برای سبز کردن این بخش استفاده کنید. در این بخش لازم است به بخش آموزش زبان انگلیسی برترآموز نیز نیم نگاهی بیندازیم. در این بخش شما می‌توانید دانش زبان خود را بهبود بخشید و به سادگی از مقالات و نکات قرار داده شده توسط تیم یوست استفاده نمایید.

3.    محتوای شاخص

یکی از مهمترین بخش‌هایی که در افزونه yoast seo مورد بررسی قرار می‌گیرد، بخش محتوای شاخص می‌باشد. قطعا برای شما نیز برخی از صفحات بیش از دیگر صفحات ارزش دارد. به عنوان مثال در یک سایت آموزش زبان آلمانی، صفحه فروش خدمات آموزش زبان آلمانی بسیار مهم است. در این صورت شما می‌توانید تیک محتوای شاخص را در این بخش روشن کنید. البته برای استفاده بهتر از این بخش لازم است که یک Corner Stone ایجاد نمایید. به یاد داشته باشید که نحوه لینک سازی با محتوای شاخص نیز بسیار مهم می‌باشد. زمانی که شما یک صفحه را به عنوان محتوای شاخص معرفی می‌کنید، باید این صفحه را به عنوان یک صفحه پیلار مورد بررسی قرار دهید. در این صورت لینک سازی آن و همچنین پارامترهای کیفی محتوا نیز بسیار مهم می‌باشد.

برای درک صفحه پیلار می‌توانید به بخش مقالات سایت برتر آموز مراجعه کنید و در آن بخش از مقاله « محتوای تاپیک کلاستر چیست؟ آموزش نوشتن محتوای خوشه‌ای » به صورت کامل و جامع استفاده نمایید. در این صورت استراتژی مورد نظر شما برای استفاده از Corner Stone بهتر خواهد بود. برای ساخت Corner Stone تنها کاری که باید انجام دید، این است که به ویرایش صفحه خود وارد شوید. حال گزینه محتوای شاخص را باز نمایید و سپس روی گزینه نشانه گزاری کلیک کنید تا Corner Stone ساخته شود.

محتوای شاخص در yoast seo

4.    شمارنده پیوند متن

یکی از بخش‌هایی که برای لینک سازی داخلی و یا لینک سازی خارجی یک صفحه می‌توان از آن استفاده نموده. بخش شمارنده پیوند متن در افزونه yoast seo می‌باشد. شما با استفاده از این بخش می‌توانید تعداد لینک‌های فعال خود را بررسی نمایید. در برخی مواقع لازم است که لینک سازی شما بهبود پیدا کند و در برخی مواقع لازم است که لینک سازی شما کمتر شود. این موضوع به استراتژی اصلی سئو شما بستگی دارد و نمی‌توان برای آن یک نسخه واحد ارائه کرد. با این حال توجه نمایید که هر متن در حالت بهینه نیاز به 3 تا 5 لینک داخلی خواهد داشت.

5.    لینک های پیشنهادی

یکی از مهمترین و جذابترین بخش‌هایی که در افزونه yoast seo می‌توانید از آن استفاده نمایید، بخش لینک‌ های پیشنهادی می‌باشد. متاسفانه سئوکاران به این بخش توجه کافی ندارند. چرا که لینک سازی خود را قبل از نگارش محتوا مشخص می‌کنند. شما با فعالسازی این بخش می‌توانید صفحاتی که با کلمه کلیدی شما ارتباط نزدیک را پیدا کنید و سپس یک لینک سازی مناسب با آن ها تشکیل دهید. حتی در برخی مواقع صفحات شاخص که شما می‌توانید با آن لینک سازی انجام دهید را نیز پیدا خواهید کرد. از مهمترین ویژگی‌های این بخش پویایی آن می‌باشد. البته دقت نمایید که شما به عنوان یک سئو کار خبره باید روی کلمات کلیدی مشابه نیز لینک سازی موثر انجام دهید و صرفا به همین بخش اکتفا نکنید.

6.    نقشه های XML سایت

یکی از مهمترین بخش‌هایی که شما باید آن را در افزونه yoast seo فعال نگه دارید و از طرفی به صورت مداوم آن را بررسی نمایید، همین بخش می‌باشد. نقشه سایت شما یکی از مهمترین پارامترهای است که بودجه خزش سایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. در صورتی که شما یک نقشه سایت مناسب طراحی نکنید، نمی‌توانید به درستی سایت خود را به موتورهای جستجو بفهمانید. البته دقت نمایید که دانش سئو تکنیکال و همچنین دانش شما در مورد نقشه سایت بسیار مهم می‌باشد. با توجه به این موضوع به شما پیشنهاد می‌دهم که از بخش مقالات سایت برترآموز استفاده نمایید و سه کلمه « نقشه سایت، بودجه خزش، سئو تکنیکال » را به صورت مجزا مورد بررسی قرار دهید. در این صورت می‌توانید به اطلاعات بسیار جذابی دست پیدا کنید.

7.    ابزارهای وبمستر

یکی از مهمترین امکانات افزونه yoast seo در این است که به شما اجازه دسترسی به ابزار وبمستر برای تحلیل بهتر سایت شما را می‌دهد. در این بخش شما می‌توانید با توجه به نوع ابزاری که از آن استفاده می‌نمایید، ابزار مورد نظر خود را فعال نمایید. در این بخش با توجه به نسخه‌ای که شما از ان استفاده می‌کنید، ابزار زیادی وجود دارد. اما یکی از مهمترین بخش‌هایی که به شما کمک می‌کند برنامه ریزی مناسب برای این سئو سایت خود انجام دهید، کد تایید گوگل می‌باشد. در این بخش برای شما یک گزینه راهنما قرار داده شده است که به کمک آن می‌توانید کد گوگل مورد نیاز خود را دریافت کنید. دقت کنید که بعد دریافت کند، حتما تنظیمات این بخش را ذخیره نمایید تا دسترسی شما به داده‌های تحلیلی بهبود پیدا کند.

8.    عناصر چند رسانه ای

برای دسترسی به این بخش لازم است که از نوار ابزار کناری خود روی گزینه افزونه yoast seo کلیک کنید. سپس به بخش « ظاهر جستجو » را انتخاب نمایید. حال در این بخش به دنبال سربرگ « عناصر چند رسانه ای » بروید و آن را فعال کنید. حتی اگر به خود گزینه راهنمای افزونه yoast seo دقت نمایید، از شما خواسته است که این بخش را فعال کنید. زمانی که در سایت شما چند آدرس URL یکسان وجود داشته باشد، افزونه yoast seo این موضوع را به شما توضیح خواهد داد. معمولا سئو کاران برای کوتاهی آدرس URL سایت خود از خلاصه سازی این آدرس استفاده می‌کنند. در برخی مواقع نیز آدرس‌های تکراری و یکسان قرار می‌دهند. این موضوع به صورت ویژه روی سئو سایت شما تاثیر گذار است و می‌تواند برای شما امتیاز منفی به دنبال آورد. به همین دلیل فعال سازی این بخش بسیار مهم و ضروری خواهد بود.

9.    شبکه های اجتماعی

یکی از بخش‌های بسیار جذاب در افزونه yoast seo ، شبکه های اجتماعی می‌باشد. در صورتی که شما در مورد سوشال سیگنال اندک تحقیقی انجام دهید، متوجه خواهید شد که سئو نوین تا چه اندازه به سوشال سیگنال شما وابسته است. برای این هدف تنها کافی است که در زیر منو افزونه yoast seo گزینه اجتماعی را انتخاب نمایید. سپس شبکه‌های اجتماعی مورد نظر خود را انتخاب نمایید. حال در این بخش می‌توانید برای آن یک تقویم محتوایی تعریف کنید. از طرفی می‌توانید برای آن یک سری تنظیمات شخصی سازی شده در قرار دهید که مقالات شما را در شبکه‌های اجتماعی خود به صورت خودکار بارگذاری نمایید. البته دقت نمایید که حتما لگو سایت خود را نیز در شبکه‌های اجتماعی خود بارگذاری کنید. برای این هدف نیز می‌تونید از این کمک افزونه یوآست سئو استفاده نمایید.

شبکه های اجتماعی در یواست

10.    ریدایرکت

آخرین بخش افزونه یوآست که در این مقاله قرار است به بررسی آن بپردازیم، بخش ریدایرکت می‌باشد. برای درستی به این بخش می‌توانید از طریق تنظیمات و یا طریق زیر منو افزونه yoast seo به آن دسترسی پیدا کنید. البته دقت نمایید که در برخی مواقع ممکن است که مسیر دسترسی به این گزینه اندکی تغییر پیدا کند. این موضوع بستگی به نوع نسخه افزونه yoast seo شما دارد.

در این بخش شما می‌توانید صفحاتی که مشکل دارد را به سادگی پیدا کنید و سپس برای آن یک برنامه ریزی انجام دهید. در صورتی که تعداد صفحات شما برای تغییر آدرس زیاد است، بهتر است که از یک برنامه نویس استفاده نمایید. دقت نمایید که شما می‌توانید از طریق ویرایش صفحات وردپرسی خود نیز به این بخش دسترسی پیدا کنید. اما نکته بسیار مهم آن در این است که قبل از هر گونه تغییر استراتژی و ریدایرکت کردن صفحات خود میزان اعتبار آن را نیز بررسی نمایید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی اجمالی افزونه yoast seo پرداختیم. دقت کنید که بخش‌های مورد بررسی در این مقاله معمولا بیشترین تاثیر در سئو سایت شما را دارد. در صورتی که یک بخش از افزونه yoast seo مورد نظر شما در این مقاله قرار ندارد، آن را در بخش کامنت‌های این مقاله با ما مطرح کنید. در این صورت همکاران ما نیز در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را برای شما عزیزان ثبت خواهند کرد. همواره به این موضوع دقت داشته باشید که سئو یک سایت نیاز به ابزارهای گوناگونی دارد و یکی از این ابزارها افزونه yoast seo می‌باشد. یکی از نکاتی که گاها کاربران یوآست به آن اشاره می‌کنند، تفاوت در منو و یا ظاهر کاربری آن می‌باشد. این موضوع تماما به نوع نسخه افزونه yoast seo شما بستگی دارد.

بهتر است که تمامی بخش‌های افزونه یوآست را خودتان بررسی کنید و از گزینه راهنمای آن برای کسب اطلاعات بیشتر استفاده نمایید. سعی کنید بعد از اعمال هر تغییر نتیجه آن را نیز مورد بررس قرار دهید. در این صورت می‌توانید برای پارامترهای متغییر افزونه یواست یک استراتژی مناسب را دنبال نمایید. در صورتی که سایت شما رتبه مناسبی دارد و از طرفی توانایی هزینه کردن برای آن را دارید، بهتر است که از نسخه پریمیوم افزونه yoast seo استفاده نمایید. چرا که داشبورد تحلیلی شما به مراتب حرفه‌ای تر خواهد بود و شما می‌توانید یک استراتژی مناسب برای سئو سایت خود طراحی کنید. البته به این نکته توجه نمایید که حتما قابلیت پشتیبانی فارسی نیز برای آن فعال باشد. در این صورت برای استفاده بهتر از افزونه yoast seo می‌توانید روی کمک تیم پشتیبانی آن نیز حساب باز کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *