هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
محتوای تاپیک کلاستر چیست؟ آموزش نوشتن محتوای خوشه ای

محتوای تاپیک کلاستر چیست؟ آموزش نوشتن محتوای خوشه ای

دسته بندی : سئو
1402/04/24

در سال 2023 صرفا نوشتن یک محتوای برای سایت کافی نیست و باید محتوای شما از لحاظ فنی ارزش بالایی داشته باشد.

با مطالعه این مقاله با محتوای تاپیک کلاستر و یا محتوای پیلار به خوبی آشنا خواهید شد.

سلام بر دنبال کنندگان برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب در حوزه سئو. در این مقاله قرار است که به شما یکی از رازهای سئو و همچنین کانتنت مارکتینگ را آموزش دهیم. در دوره آموزش سئو برترآموز به صورت ویژه با شما در مورد اهمیت نوشتن محتوا صحبت کردیم. همواره تاکید ما روی استفاده از محتوای با کیفیت بوده است. به یاد داشته باشید که محتوای با کیفیت صرفا یک محتوای طولانی نیست. بلکه محتوای با کیفیت محتوایی است که یک ارزش بالایی داشته باشد، دو محتوای شما لینک سازی معتبری داشته باشد. در غیر این صورت محتوای شما یک محتوای کم ارزش و صرفا طولانی است.

این نوع محتوا در گذشته شاید ارزش بالایی داشت، اما امروزه این محتوا ارزش بالایی ندارد و حتی‌ می‌تواند رتبه سایت شما را نیز کاهش دهد. به همین دلیل است که تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که محتوای شما را به لحاظ فنی رشد دهیم. یکی از مهمترین پارامترهای گوگل برای افزایش ارزش یک محتوا تاپیک کلاستر می‌باشد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا نکات مطرح شده در این مقاله را به دید فنی بررسی نمایید.

محتوای تاپیک کلاستر چیست؟ « استراتژی محتوای خوشه‌ ای »

محتوای تاپیک کلاستر به محتوای گفته می‌شود که یک لینک سازی قوی به صورت رفت و برگشتی دارد. البته نوع این لینک سازی نیز خود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود. اولین نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که محتوای کلاستر یک محتوای اصلی و تارگت دارد. سپس چندین محتوای فرعی که خود یک محتوای اصلی می‌باشند، محتوای تارگت را حمایت می‌کنند و به آن لینک می‌دهند. فرض کنید که شما قرار است یک محتوا در مورد سئو بنویسد. در این صورت محتوای اصلی شما آموزش سئو خواهد بود. حال در این محتوا شما باید راجب مفاهیم بسیار زیادی صحبت نمایید.

حال اگر شما بخواهید در مورد هر یک از اصول سئو به صورت تخصصی صحبت کنید، این مقاله چندین هزار کلمه خواهد بود. در این صورت شما محتوای خود را به صورت سازماندهی شده روی حول یک موضوع نگه دارید و به دیگر ارکان آن لینک بدهید. شما در مقاله اصلی و یا همان پیلار خود در مورد  آموزش سئو صحبت می‌کنید. حال برای آموزش سئو داخلی یک هد دو تعریف می‌کنید. شما در این هد با 300 تا 350 کلمه به آموزش سئو داخلی خواهید پرداخت. قطعا با این مقدار توضیحات نمی‌توانید تمام اهداف خود را مطرح کنید. در این صورت باید یک مقاله تحت عنوان سئو داخلی چیست، بارگذاری نمایید.

حال در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد سئو داخلی صحبت خواهید کرد. البته توجه داشته باشید که در وهله اول از مقاله اصلی و یا همان مقاله تارگت خود به مقاله سئو داخلی لینک دهید. سپس در گام بعدی از مقاله سئو داخلی نیز به مقاله اصلی خود یک لینک رفت و برگشتی ایجاد نمایید. در گذشته وبمستران معتقد بودند که  لینک رفت و برگشتی در این مقالات از اعتبار آن کم می‌کند. اما امروزه نظر آن ها نقطه مقابل نظر قبلی می‌باشد. در این حالت شما می‌توانید از بین دو مقاله لینک رفت و برگشتی ایجاد نمایید. البته باید به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که در بخش‌های بعدی به صورت مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

صفحه پیلار یا همان محتوای پیلار چیست؟ « pillar page »

صفحه پیلار یا همان محتوای پیلار چیست؟ « pillar page »

 تا این قسمت از مقاله با ساختار محتوای تاپیک کلاستر آشنا شدید. البته برای درک بهتر این ساختار نیز می‌توانید از عکس بالا استفاده کنید. معمولا در استراتژی تولید محتوای تاپیک کلاستر نیاز به یک صفحه پیلار خواهیم داشت. این صفحه همان تارگت تمامی صفحات می‌باشد. به نوعی می‌توان گفت اعتبار سایت ما به اعتبار این صفحه بستگی دارد. چرا که قرار است که بخش زیادی از سئو سایت خود به این صفحه اختصاص دهیم. به عنوان مثال اگر قرار است که آموزش وردپرس یک محتوای تاپیک کلاستر بنویسید. شما باید یک محتوای یونیک 2500 تا 3500 کلمه‌ای بنویسد.

سپس برای آن حداقل 7 هد اصلی و 5 هد فرعی تعریف کنید. کلمات کلیدی و همچنین عناوین هر هد باید به نحوی انتخاب شود که بیشترین جستجو در حوزه آموزش وردپرس را به خود اختصاص داده باشند. دقت کنید که ما سرفصل‌های آموزشی خود را تحت عنوان هد دو تعریف می‌کنیم. فرض کنید که قرار است که در مورد بخش فروشگاه سایت‌های وردپرس یک مقاله کامل  و جامع تعریف نمایید. در این صورت یک هد دو تحت عنوان آموزش تنظیمات و تغییرات وردپرس ویژه سایت‌های فروشگاهی تعریف می‌کنید. حال برای آن یک محتوای کامل و جامع 300 تا 350 کلمه‌‎ای تعریف خواهید کرد.

دقت کنید که کیفیت و همچنین اعتبار این محتوا به شدت مهم می‌باشد. شما باید از یک شخص متخصص تولید محتوای و آشنا به اصول Content Marketing استفاده نمایید. این 300 کلمه برای گوگل بسیار مهم می‌باشد. سپس در پایان بعد از جمع بندی مخاطب را به یک مقاله کلاستر ارجاع دهید. در مقاله کلاستر نیز به صورت کامل و جامع حداقل 2000 کلمه و حداکثر 6000 کلمه به توضیح تنظیمات وردپرس در سایت‌های فروشگاهی خواهید پرداخت. دقت کنید که در مورد کیفیت و نحوه نگارش مقاله کلاستر در بخش بعدی صحبت خواهیم کرد.

شما باید در زمان تبلیغات و همچنین کمپین‌های فروشگاهی خود از لینک صفحه پیلار خود استفاده نمایید. چرا که تقویت این صفحه به معنای تقویت تمامی صفحات کلاستر آن و همچنین تقویت سایت اصلی شما می‌باشد. البته برای تقویت صفحه پیلار چند استراتژی مهم نیز خواهیم داشت که در ادامه بررسی خواهیم نمود.

صفحه کلاستر یا همان محتوای کلاستر چیست؟ « Cluster page »

تا این قسمت از مقاله به صورت کلی با استراتژی محتوای تاپیک کلاستر آشنا شدید. هم اکنون شما می‌دانید که چگونه محتوای پیلار و یا محتوای مرکزی خود را ایجاد کنید. اما در مورد محتوای کلاستر اطلاعات بسیار کمی دارید. فرض کنید که صفحه پیلار شما در مورد آموزش فتوشاپ می‌باشد. فتوشاپ تنظیمات بسیار زیادی دارد و آموزش هر یک نیز نیازمند یک مقاله کاملا مجزا می‌باشد. ما به هر یک از این مقالات کاملا مجزا کلاستر و یا صفحات جانبی خواهیم گفت. البته دقت کنید که سر فصل آموزش فتوشاپ خود را باید در مقاله پیلار خود توضیح دهید.

البته صفحه کلاستر شما چندین ویژگی دارد که شما باید به آن توجه داشته باشید. اولین ویژگی آن لینک سازی با صفحه پیلار می‌باشد. این لینک سازی باید در بخش مقدمه مطرح شود. البته نوع انکر تکست و همچنین نحوه معرفی آن نیز به شدت مهم می‌باشد. لینک سازی باید به نحوی باشد که دیدگاه کلی را بیان کند. لینک سازی نباید به نحوی باشد که مخاطب را تحریک به ترک صفحه و استفاده از محتوای صفه پیلار داشته باشد. حال نکته بعدی که باید به ان توجه کنید نحوه معرفی تنظیمات مورد نظر می‌باشد.

اگر قرا است که در مور حذف بک گراند در فتوشاپ و یا افزایش کیفیت یک تصویر صحبت کنید. تمامی مراحل و تمامی جزئیات باید به صورت دقیق مطرح شود. معمولا صفحات کلاستر محتوای بیشتر از محتوای صفحه پیلار دارند. به عنوان مثال اگر محتوای صفحه پیلار در حدود 2500 کلمه است. محتوای صفحه کلاستر آن باید حداقل 3000 تا 3500 کلمه باشد. در غیر این صورت ممکن است که نتایج مورد نظر شما حاصل نشود. نکته بعدی دیگر که باید به آن توجه داشته باشید که محتوای بصری صفحات کلاستر می‌باشد.

در صورتی که محتوای کلاستر شما محتوای قوی نیست، محتوای پیلار شما تضعیف می‌شود. به همین دلیل است که تمام تلاش ما در این است که از محتوای بصری نیز به صورت مکمل در کنار محتوای متنی خود استفاده کنیم. استفاده از محتوای بصری اینفوگرافی نیز به شدت محتوای شما کمک خواهد کرد.

مزایای تولید محتوا به روش محتوای تاپیک کلاستر چیست؟

در این بخش به صورت کامل و جامع به بررسی تولید محتوا به روش تاپیک کلاستر خواهیم پرداخت. به یاد داشته باشید که محتوای تاپیک کلاستر بیش از اینکه  به سئو سایت شما کمک کند، به برندینگ و همچنین شهرت مجازی شما کمک خواهد کرد. چرا که مخاطبین شما می‌دانند که برای آموزش یک موضوع به صورت کامل و جامع در کوتاهترین زمان ممکن به شما نیاز خواهند داشت. با بررسی پارامترهای زیر درک بهتری نسبت به محتوای تاپیک کلاستر پیدا خواهید کرد.

1.    کمک به تعریف یک تقویم محتوایی منسجم

اگر شما از دنبال کنندگان سایت برترآموز باشید، مقالات بسیار زیادی در مورد اهمیت تقویم محتوایی و یا نحوه تشکیل تقویم محتوایی مطالعه کرده‌اید. معمولا افراد برای تشکیل یک تقویم محتوایی نمی‌دانند که از کجا و چگونه آن را شروع کنند. یکی از بهترین ایده‌ها برای طراحی تقویم محتوایی استفاده از استراتژی محتوای تاپیک کلاستر می‌باشد. از طرفی شما در یک فرآیند برنامه ریزی شده محتوای خود را بار گذاری می‌کنید. این موضوع به موتورهای جستجو کمک می‌کند که درک بهتری از محتوای شما داشته باشند. از طرفی مخاطبین سایت شما نیز به این موضوع عادت خواهند کرد که در یک زمان مشخص به  سایت شما مراجعه کنند و اطلاعات خود را به روز کنند. دقت نمایید که خبر آپدیت و به روز رسانی محتوای خود را به صورت مستقیم منتقل کنید. البته ارزش محتوای شما باید به اندازه‌ای بالا باشد که افراد نتوانند از آن چشم پوشی کنند.

در صورتی که در مورد نحوه تشکیل تقویم محتوایی و یا مزایای آن سوالی دارید، پیشنهاد ما به شما این است که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش نیز از مقاله « تقویم محتوایی چیست؟ » به صورت جامع و کامل استفاده نمایید. شما به عنوان یک سئو کار باید تمام تلاش خود را به گیرید تا محتوای شما به صورت همه جانبه دقیق و منظم بارگذاری شود. زمانی که شما چند استراتژی اصلی Content Marketing  به کار میگرید، قطعا بازدهی شما به صورت قابل توجه افزایش پیدا می‌کند.

زمانی که شما به بررسی سایت‌های صفحه اول بپردازید و برای یک مدت کوتاه آن‌ها را دنبال کنید، به نکات جالبی دست پیدا می‌کنید. معمولا سایت‌هایی که در صفحه اول و در نتایج برتر می‌باشند، معمولا چند پیلار مرکزی دارند. به صورت روزانه و هفتگی کلاسترهای خود را بارگذاری می‌کنند. در نهایت به صورت ماهانه و یا سه ماهه نیز پیلار جدید اضافه می‌کنند. آن ها با این کار یک تقویم محتوایی کاملا منسجم دارند که می‌توانند به بهترین شکل مخاطب هدف خود را به دست آورند. از طرفی مخاطب را به اطلاعات و دیتای خود وابسته می‌کنند.

2.    بهبود پارامترهای کلیدی در سرچ کنسول

مرکز مدیریت و تصمیم گیری هر سایت سرچ کنسول آن می‌باشد. چرا که سئو کار با توجه به نتایج به دست آمده استراتژی بعدی را تعریف می‌کند. از مهمترین مزایای استفاده از محتوای خوشه‌ای یا همان محتوای تاپیک کلاستر در این است که این نوع محتوا نرخ پرش سایت شما را کاهش می‌دهد. مدت زمان حضور مخاطبان را در سایت شما را افزایش می‌دهد و از طرفی ترافیک ورودی سایت شما را نیز بهبود می‌بخشید. تمامی این آمارها به شما کمک خواهند کرد که اولا سایت شما بازخورد بهتری از سمت مخاطبین خود دریافت کنند. دوما موتورهای جستجو نیز مقالات پیلار شما را همیشه در 5 جایگاه اول قرار میدهد.

دقت نمایید که شاخص‌های سرچ کنسول به صورت قابل توجه‌ای به کیفیت محتوای شما واکنش نشان می‌دهند. در صورتی که شما از استراتژی‌های اصلی و مطرح کانتنت مارکتینگ استفاده کنید، به راحتی می‌توانید شاخص‌های سرچ کنسول خود را به سمت بالا رشد دهید. البته استراتژی محتوای تاپیک کلاستر یکی از چند استراتژی مورد استفاده در این حوزه می‌باشد. اما برای سایت‌هایی که به تازگی راه اندازی شده‌اند و از طرفی هنوز استراتژی مشخصی برای کلمات کلیدی و یا حتی کلمات کلیدی تجاری خود ندارند، این استراتژی به شدت کارسازی مهم خواهد بود. با این حال توجه داشته باشید که اولین صفحه پیلار شما بسیار مهم است و می‌تواند روی سئو سایت شما تاثیر بسزایی داشته باشد. حتی اگر قرار است که چند صفحه پیلار تشکیل دهید، سعی کنید که اولین کلمه کلیدی صفحه پیلار شما بهترین حالت و بیشترین میزان سرچ را داشته باشد.

بهبود نتایج سئو در سرج کنسول با استفاده از محتوای خوشه ای

3.    لینک سازی داخلی هدفمند

اگر شما سایت‌های صفحه دوم گوگل را بررسی کنید، معمولا یک ویژگی واحد دارند. به وبلاگ آن ها مراجعه کنید، متوجه این ویژگی خواهید شد. معمولا تمامی این سایت‌ها در بخش وبلاگ خود یک لیک سازی درست و هدفمند ندارند. آن ها در یک مقاله به هر بخشی لینک می‌دهند. گاها برای افزایش اعتبار صفحات ضعیف حتی به صفحات کم ارزش نیز لینک می‌دهند. صفحاتی که شما بررسی می‌کنید متوجه ارتباط ان با مقاله نمی‌شوید. این کار آن ها نه تنها به نقشه سایت و همچنین اعتبار سایت آن‌ها کمک نمی‌کند. حتی از اعتبار سایت آن ها نیز کم می‌کند.

علت این موضوع نیز در این است که گوگل به سمت محتوای مفهوم محور حرکت کرده است. معمولا در زمان بررسی هر لینک ایجاد شده پارامترهای مختلف را بررسی می‌کند. به میزان ارتباط لینک‌های ایجاد شده و همچنین صفحه مبداء و مقصد نگاه می‌کند و به هر یک به صورت  مجزا امتیاز می‌دهد. شما با استفاده از استراتژی محتوای تاپیک کلاستر و یا همان محتوای خوشه‌ای برای می‌توانید تمامی لینک سازی‌ های سایت خود را به خوبی مدیریت کنید. در این صورت هوش مصنوعی گوگل و همچنین الگوریتم MUM گوگل به جهت لینک سازی بسیار قوی شما به سئو سایت مورد نظرتان کمک خواهد کرد. البته سعی کنید که در بهینه سازی لینک سازی خود نیز استراتژی مناسبی داشته باشید. در آپدیت‌های بعدی این مقاله به صورت جامع در مورد ان استراتژی بهینه سازی لینک سازی صحبت خواهیم کرد.

4.    تعریف کال تو اکشن هدفمند با احتمال واکنش بالا

معمولا در تمامی سایت‌ها هدف یک چیز است، جذب مخاطب جدید و تبدیل آن به مخاطب هدف. حال در این مسیر شما به پارامترهای بسیار زیادی در محتوا و حتی نحوه تولید محتوا خود نیاز خواهید داشت. یکی از بهترین استراتژی‌هایی که در آن می‌توانید از کال تو اکشن سریالی استفاده کنید، محتوای تاپیک کلاستر می‌باشد. در این روش شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا کال تو اکشن خود را به نحوی استفاده کنید، که در آن صفحه پیلار شما اشاره شده باشد. از طرفی خود کال تو اکشن برای صفحه پیلار نیست و باید به صورت هدفمند در صفحه کلاستر استفاده شود. در این صورت احتمال واکنش پذیری آن به شدت بالا خواهد رفت.

به عنوان مثال فرض کنید که شما قصد دارید دوره آموزش زبان انگلیسی  را به عنوان صفحه پیلار اصلی خود انتخاب کنید. زمانی یک شخص به این صفحه مراجعه می‌کند، شما باید کمترین میزان کال تو اکشن را داشته باشید. چرا که او یا قصد خرید دوره شما را دارد و یا قصد دارد که به لحاظ علمی دوره شما را بررسی کند. در این زمان شما باید از تکنیک‌های بازاریابی و همچنین تکنیک‌های متقاعد سازی استفاده نمایید. اما زمانی که صفحات کلاستر آن را برنامه ریزی می‌کنید، موضوع کاملا فرق دارد. شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید  که کال تو اکشن‌های سریالی به صورت غیر مستقیم تعریف کنید. در این صورت احتمال واکنش پذیری و همچنین تایید از سمت مخاطبین سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد.

اگر شما از مقاله « فراخوان عمل چیست؟ » استفاده نمایید، با تکنیک‌های کال تو اکشن موثر آشنا خواهید شد. البته توجه نمایید که هر کال تو اکشن و یا فراخوان عمل باید با توجه به پرسونای مخاطبین تعریف شود. ما در بخش‌های قبلی به این موضوع اشاره کردیم که کال تو اکشن باید به صورت غیر مستقیم باشد. ممکن است که پرسونای مخاطبین شما به نحوی باشد که نیاز به کال تو اکشن مستقیم داشته باشد.

آیا می‌توان از استراتژی مارپیچ محتوای تاپیک کلاستر استفاده کرد؟

آیا می‌توان از استراتژی مارپیچ محتوای تاپیک کلاستر استفاده کرد؟

استفاده از استراتژی مارپیچ محتوای تاپیک کلاستر معمولا برای سایت‌هایی مناسب است که تعداد محتوای بسیار زیادی دارند. در این استراتژی شما یک صفحه پیلار مشخص می‌کنید. سپس شروع به تعریف صفحات کلاستر به صورت موازی خواهید کرد. البته این صفحات کلاستر را نیز بعد از مدتی به صفحه پیلار تبدیل می‌کنید، برای هر یک از آن ها یک کلاستر متفاوت تعریف خواهید کرد. این کار به شما کمک می‌کند که یک برنامه ریزی بسیار عالی و کاربردی برای تقویم محتوایی و همچنین هرم بازاریابی محتوای خود داشته باشید.

اما در این روش به چند نکته بسیار مهم نیز باید توجه کنید. اولین نکته در این است که پیلار اصلی شما باید یک موضوع بسیار قوی با جزئیات فراوان باشد. در صورتی که صفحه پیلار مرکزی قوی نباشد، دیگر صفحات پیلار زیر شاخه آن نمی‌توانند آنگونه که باید به جایگاه مناسب دست پیدا کنند. نکته بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، موضوع کلاسترهای لایه دوم و لایه سوم می‌باشد. در این کلاسترهای لینک سازی شما باید به صفحه پیلار اول و دوم به صورت غیر مستقیم باشد. از طرفی کال تو اکشن شما فقط برای پیلار لایه مرکزی  باشد. چرا که کال تو اکشن لایه پایین‌تر نمی‌تواند مخاطب هدف شما را به واکنش مورد نظر شما ترغیب کند.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل و جامع در مورد محتوای تاپیک کلاستر و یا همان محتوای خوشه ای صحبت کردیم. همواره سعی کنید محتوای پیلار خود را به نحوی نگارش کنید که برای مخاطب سوالات مختلف ایجاد شود. البته محتوای شما نباید به نوعی گنگ و خسته کننده باشد. بلکه قرار است که او را به صفحات کلاستر شما علاقه مند کند. در این صورت می‌توانید اطمینان داشته باشید که محتوای شما یک محتوای با کیفیت است و همواره می‌توانید نظر دنبال کنندگان شما را به بهترین شکل ممکن به خود جلب کند.

برای محتوای صفحات کلاستر خود نیز سعی کنید از به صورت کامل و جامع یک موضوع را توضیح دهید. محتوای شما باید به نحوی سازماندهی شده و همچین جامع یک موضوع را توضیح دهد. البته کیفیت محتوای شما نیز بسیار مهم است. با توجه به این که تعداد کلمات این صفحات بسیار زیاد است. به جای اینکه از محتوای بی کیفیت استفاده کنید، سعی کنید که تعداد صفحات کلاستر خود را کاهش دهید. برخی از افراد برای صرفه جویی در هزینه‌های خود از محتوای کپی و یا محتوای باز نویسی استفاده می‌کنند که این استراتژی از اساس و بنیاد اشتباه خواهد بود.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *