هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تغییر سیستم مدیریت محتوا و تاثیر آن بر سئو

تغییر سیستم مدیریت محتوا  و تاثیر آن بر سئو

دسته بندی : سئو
1402/10/22

قطعا هر سایتی دارای تعدادی پست آموزشی، محتوای محصول و محتوای تبلیغاتی کم ارزش می‌باشد.

با مطالعه این پست آموزشی می‌توانید اطلاعات بسیار زیادی در مورد تغییر سیستم مدیریت محتوا  و همچنین اثرات آن بر سیستم سئو به دست آورید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه آموزش سئو. معمولا مخاطبین سایت ما بعد از بررسی اصول سئو پایدار به دنبال بهبود کیفیت محتوای خود می‌باشند. حال اگر بخواهند بدون برنامه ریزی دست به تغییر سیستم مدیریت محتوا  سایت خود بزنند، تاثیراتی منفی به دنبال خواهد داشت. ما در این پست آموزشی نحوه مدیریت ساختار CMS سایت را آموزش خواهیم داد. با ما همراه باشید تا با آخرین نکات این پست آموزشی بیش از پیش آشنا شوید.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟ « content management system »

تا زمانی که در مورد سیستم مدیریت محتوا اطلاعات کافی نداشته باشید، نمی‌توانید مراحل تغییر سیستم مدیریت محتوا  را به درستی انجام دهید و از تاثیرات آن بر سئو نیز غافل خواهد ماند. CMS یا سیستم مدیریت محتوا به طراحی و مدیریت یک سایت به صورت صفر تا صد گفته می‌شود. با استفاده از سیستم مدیریت محتوا بدون نیاز به دانش برنامه نویسی می‌توانید تمام پارامترهای یک سایت را تغییر دهید. برخی از افراد فکر می‌کنند که CMS صرفا ویژه محتوا متنی و تصویری است. در صورتی که اشتباه فکر می‌کنند، سیستم مدیریت محتوا برای تغییر پارامترها و المان‌های عملکردی سایت نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

در حال حاضر ما دو مدل سیستم مدیریت محتوا خواهیم داشت. مدل اول معمولا یک حالت آماده دارد مانند وردپرس، رنک مث و …. در حالت آماده شخصی سازی شما محدود خواهد بود. به همین دلیل زمانی که قصد تغییر سیستم مدیریت محتوا  دارید، شاید اندکی چالش تجربه کنید. اما در حالت دوم سیستم مدیریت سایت به صورت شخصی سازی شده است و توسط یک تیم حرفه‌ای انجام شده است. در این حالت معمولا امکان شخصی سازی بیشتر است و به همین دلیل تغییر سیستم مدیریت محتوا  و تاثیر آن بر سئو سایت نیز ملموس‌تر خواهد بود. در ادامه با مهمترین پارامترهای تغییر سیستم مدیریت محتوا  بهتر آشنا خواهید شد.

اگر سایت شما در یک جایگاه مناسب قرار دارد و حال به دنبال تغییر سیستم مدیریت محتوای خود می‌باشید، بهتر است که با یک متخصص سئو مشورت کنید. چرا که این کار نیاز به برنامه ریزی و بررسی شرایط یک سایت دارد. به عنوان مثال اگر یک سایت « آموزش وردپرس » دارید و سیستم مدیریت محتوای آن رنک مث می‌باشد، نمی توانید بدون برنامه ریزی و بک آپ گرفتن به صورت مستقیم آن را به وردپرس تغییر دهید.

سیستم مدیریت محتوا چیست؟ « content management system »

از سیستم مدیریت محتوای کد نویسی شده استفاده کنیم و یا سیستم مدیریت محتوای آماده؟

معمولا افراد قبل از تغییر سیستم مدیریت محتوا این سوال می کنند که کدام سیستم مدیریت محتوا بهتر است و می‌تواند سئو سایت ما را بهبود بخشد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مدیریت محتوا زمانی برای شما ارزشمند است بتواند پارامترهای سئو تخصصی را در آن پیاده سازی کنید. اگر محدودیت هزینه دارید، قطعا باید به سراغ سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند وردپرس بروید. برای درک بهتر این موضوع می‌توانید به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. سپس به دنبال پست آموزشی « نکات سئو وردپرس بدون پلاگین + معرفی پلاگین های برتر » بگردید. در این پست آموزشی نکات بسیار زیادی در مورد مدیریت محتوای وردپرسی و بهبود سئو بدون هزینه گفته شده است.

ما اگر به لحاظ مالی مشکلی ندارید و به دنبال راه اندازی یک سایت حرفه‌ای می‌باشید، در این صورت استفاده از یک سیستم مدیریت محتوای حرفه‌ای کد نویسی شده بازدهی به مراتب بهتری خواهد داشت. البته به شرطی که هنگام کد نویسی سایت، پارامترهای اصلی سئو را مد نظر قرار دهید و برای آن فیچر مناسب تعریف کنید. در غیر این صورت استفاده از یک سیستم مدیریت سایت آماده بهتر خواهد بود. برخی از افراد هنگام کد نویسی سیستم مدیریت محتوای سایت خود فقط و فقط به بازاریابی و فروش فکر می‌کنند. این موضوع از لحاظ فنی اشتباه خواهد بود. چرا که بدون سئو بهترین سایت فروشگاهی دیده نمی‌شود که بخواهد از تکنیک‌های فروش استفاده کند.

از بین رفتن آدرس های اصلی سایت در تغییر سیستم مدیریت محتوا

فرض کنید که شما تا به این قسمت سیستم مدیریت محتوای خود را انتخاب کردید و قصد اعمال تغییرات دارید. در این حالت برای گوگل مهم نیست که شما از چه CMS استفاده می‌کنید و قصد دارید حال ان را تغییر دهید. اما یک موضوع برای گوگل بسیار مهم خواهد بود و آن نیز حفظ آدرس‌های هر صفحه می‌باشد. فرض کنید که در سیستم مدیریت محتوای خود از استراتژی Sub Folder استفاده می‌کردید. حال در سیستم مدیریت محتوای جدید خود از سیستم Sub Domain استفاده خواهید کرد. در این صورت بخش مهمی از آدرس‌ صفحات شما دچار اختلال و مشکل خواهد شد. برای درک بهتر این نکته لازم است که پست آموزشی « وبلاگ سایت به صورت ساب دامین و یا ساب فولدر باشه؟ » به صورت دقیق مورد نقد و بررسی قرار دهید.

حال شما با تغییر سیستم مدیریت محتوا نه تنها سئو سایت خود را بهتر نکردید، بلکه سئو سایت خود را به صورت ویژه نیز کاهش دادید. در این صورت شرایط و استراتژی محتوای شما بسیار تغییر خواهد کرد. گوگل نیز نسبت به عملکرد شما حساس خواهد شد. برای جلوگیری از این موضوع نیز چند راه حل و نکته وجود دارد که در بخش بعدی به آن اشاره خواهیم کرد. دقت کنید که تغییر سیستم مدیریت محتوا هیچ مشکلی برای سایت شما ایجاد نخواهد کرد و حتی می‌تواند در سایت شما نیز موثر واقع شود.

چگونه بدون آسیب به سئو سایت تغییر سیستم مدیریت محتوا انجام دهیم؟

برای تغییر سیستم مدیریت محتوا به صورت اصلی لازم است به چند نکته کلی توجه نمایید. نکات مطرح شده در این بخش شاید برای یک سئو کار آماتور اندکی سخت باشد. اما می‌توانید با بیان پرسش خود در بخش نظرات به سادگی به پاسخ سوال خود دست پیدا کنید. دقت کنید که تمامی این مراحل را به صورت دقیق انجام دهید و در صورت نیاز به یک مشاور سئو مراجعه نمایید.

1.   استفاده از یک دامنه کمکی یا ساخت یک فولدر داخل هاست

برخی از سئو کاران قبل از انجام مراحل تغییر سیستم مدیریت محتوا، معمولا از یک دامنه کمکی استفاده می‌کنند. در این صورت تمامی آدرس‌های  URL خود را به آن منتقل می‌کنند و سپس سیستم مدیریت محتوای خود را تغییر میدهند. در این روش هدف بر این است که ساختار دامنه های خود را حفظ کنید. چرا که بدون حفظ ساختار دامنه‌ها گوگل به سلامت سئو تکنیکال شما مشکوک خواهد شد. در صورتی که دامنه کمکی و یا مکمل ندارید، به سادگی می‌توانید مراحل زیر را دنبال نمایید.

حال می‌توانید از دامنه اصلی خود استفاده کنید و داخل آن یک فولدر بسازید. سپس فولدر خود را از طریق Roboot.txt ببندید. در گام بعدی روی فولدر خود رمز قرار دهید و در نهایت آن را شخصی سازی نمایید. دقت کنید که هدف ما بر این است که خزنده‌های گوگل به هیچ وجه به محتویات این پوشه دسترسی نداشته باشند. سپس در این فولدر تمامی تغییرات خود را تست کنید. دقت کنید که هدف ما در این بخش بررسی مشکلات و خطاهای تغییر سیستم مدیریت محتوا خواهد بود. البته دیگر تغییرات خود را نیز در این بخش مورد بررسی قرار دهید که هیچ گونه چالش و مشکلی در سایت اصلی خود ایجاد نکنید.

2.    استفاده از ابزارهای تست کننده لینک های داخلی سایت

یکی از مهمترین نکاتی که افراد پس از تغییر سیستم مدیریت محتوا خود باید به آن توجه کنند، بررسی لینک سازی داخلی سایت است. در برخی مواقع ممکن است که شما لینک سازی داخلی خود را برای سیستم مدیریت محتوای قبلی صحیح انجام داده باشید. اما در سیستم مدیریت فایل جدید لیک سازی ها به درستی انجام نشده باشد. به همین دلیل بهتر است که از یک ابزار آنلاین بررسی لیک سازی داخلی سایت استفاده کنید و تمامی لیک سازی‌های داخلی سایت را به دقت بسیار بالا مورد نقد و بررسی قرار دهید. در این صورت می‌توانید بازدهی سایت خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید. از طرفی انتقال اعتبار در درون سایت شما نیز به درستی انجام خواهد شد.

3   تغییر CMS سایت در ساعات کم ترافیک

هر شخصی شرایط و روزهای کم ترافیک و روزهای پر ترافیک سایت خود را می‌شناسد. از طرفی اگر از ابزار درست برای تحلیل سایت خود استفاده کند، می‌دانید که چه ساعاتی کمترین میزان ورودی روی سایت قرار دارد و در چه ساعتی مخاطبین بیشترین نقد و بررسی را دارند. سعی کنید تغییر CMS سایت خود را در ساعتی انجام دهید که مخاطبین کمتری به سایت دسترسی دارند و از طرفی تمام بخش های سایت را پس تغییر سیستم مدیریت محتوا به دقت بررسی کنید. در این صورت احتمال خطای شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

تغییر CMS سایت در ساعات کم ترافیک

4 بررسی سرچ کنسول پس از تغییر سیستم مدیریت محتوا

همانطور که میدانید مرکز فرماندهی سئو هر سایت سرچ کنسول آن خواهد بود. شما بعد از تغییر سیستم مدیریت محتوا باید به صورت کوتاه مدت خطاهای ثبت شده در سرچ کنسول سایت خود را بررسی کنید. در این صورت با بررسی هر چالش قبل از اسیب رسیدن به ساختار اصلی سئو سایت شما، مشکل آن را حل خواهید کرد. نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید استفاده از یک چک لیست مناسب و شخصی سازی شده ویژه پارامترهای سئو تکنیکال سایت خواه بود. معمولا پس از تغییر سیستم مدیریت محتوا بیشتر خطا در بخش سئو تکنیکال شما ثبت خواهد شد. در صورتی که از دنبال کنندگان سایت برترآموز باشید، می‌دانید که پست آموزشی « چک لیست سئو تکنیکال » با قابلیت شخصی سازی با همین هدف قرار داده شده است.

5     بررسی Converter  سیستم مدیریت محتوا

در صورتی که سایت خود را به تازگی راه اندازی نمودید و قصد تغییر سیستم مدیریت محتوا دارید، مسیر سختی در پیش نخواهید داشت. اما اگر یک سایت حجم محتوای بسیار بالا دارید و قصد تغییر سیستم مدیریت محتوا را دارید، مسیر شما اندکی سخت خواهد شد. در برخی مواقع تبدیل کننده سیستم مدیریت محتوا به درستی عمل نمی‌کند. همین امر نیز موجب می‌شود که شما نتوانید سایت خود را به درستی مدیریت کنید و این موضوع به سئو سایت شما آسیب جدی خواهد زد. برای جلوگیری از این موضوع با کمک یک تیم متخصص سئو باید مراحل تغییر سیستم مدیریت محتوا بررسی کنید و از طرفی شرایط و قوانین Converter سیستم مدیریت محتوای جدید را نیز بررسی کنید. در صورتی که هر یک از پارامترهای محتوایی شما به درستی منتقل نشود، تغییر CMS سایت شما با چالش مواجه خواهد شد.

6.  بررسی سرعت وب سایت

معمولا یکی از مهمترین نکاتی که بعد از تغییر سیستم مدیریت محتوا به آن توجه می‌شود، بررسی میزان سرعت سایت است. اگر هنوز CMS سایت خود را تغییر نداده‌اید، سرعت میانگین آن را بررسی کنید. حال بعد از تغییر سیستم مدیریت محتوا باید سرعت سایت شما بهینه‌تر شود. در غیر این صورت ممکن است که بازدهی سایت شما به صورت ویژه کاهش پیدا کند. دقت کنید هدف ما از تغییر سیستم مدیریت محتوا بهینه سازی سئو و همچنین رابط کاربری سایت است. در نتیجه باید این موضوع را به صورت دقیق مورد نقد و بررسی قرار دهید.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد تغییر سیستم مدیریت محتوا صحبت کردیم. در صورتی که هر بخش برای شما گنگ و یا چالش برانگیز بود، از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را بررسی خواهند کرد و اطلاعات مورد نیاز شما را به ثبت خواهند کرد. در پایان لازم است به چند نکته کلی و اجمالی اشاره کنیم.

زمانی که شما صرفا به دنبال بهینه سازی سایت خود می‌باشید، باید تمامی پارامترهای ان را بررسی کنید. اگر قرار است که تغییر سیستم مدیریت محتوا با هدف بهینه سازی سئو سایت باشد، رابط کاربری و همچنین زیبایی بصری سایت خود را نیز تحلیل و بررسی کنید. بهتر است که در زمان انجام چنین کارهای مهمی جزئیات هر بخش را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که می‌توانید دیگر بخش‌های سایت خود را بهبود بخشید، دریغ نکنید. به عنوان مثال اگر تعداد صفحات زامبی شما زیاد است، قبل از تغییر سیستم مدیریت محتوا باید آن ها را مدیریت نمایید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *