هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
چک لیست سئو چیست؟

چک لیست سئو تکنیکال چیست؟

دسته بندی : سئو
1402/10/15

اگر به عنوان یک سئوکار با سئو تکنیکال آشنایی ندارید، قطعا در کسب رتبه دچار چالش خواهید شد.

در این پست آموزشی به صورت اجمالی اما کاربردی تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که با بررسی مهمترین نکات این سئو تکنیکال یک چک لیست جامع خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه آموزش سئو. بعد از منتشر کردن پست آموزشی « چک لیست سئو چیست؟ » دنبال کنندگان ما درخواست یک چک لیست سئو تکنیکال اختصاصی داشتند. با توجه به این موضوع نیز ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم که با برنامه ریزی جامع و کامل مهمترین نکات مربوط به چک لیست سئو را به شما عزیزان آموزش دهیم. اما قبل از هر چیزی لازم است که به یک نکته بسیار مهم و ضروری اشاره نماییم.

اولین و مهمترین نکته ای که شما باید مد نظر قرار دهید تخصصی بودن مباحث سئو تکنیکال است. در صورتی که با مباح مقدماتی سئو آشنایی ندارید، شاید نکات مطرح شده در این بخش اندکی سخت باشد. با بررسی بیشتر مقالات موجود در وبلاگ برترآموز به سادگی می‌توانید به تمامی نکات مورد نیاز خود دست پیدا کنید.

سئو تکنیکال چیست؟ (Technical SEO)

برای بررسی بهتر چک لیست سئو تکنیکال لازم است که به یک درک مشترک از سئو تکنیکال دست پیدا کنیم. هدف از سئو تکنیکال بررسی معماری یک سایت به لحاظ فنی می‌باشد. پارامترهای ثبت شده در آن بسیار زیاد است و هر شخص با توجه به دانش شخصی و فنی خود از یک بخش آن استفاده خواهد کرد. در سئو تکنیکال هدف ما بررسی زیر ساخت های یک سایت بر اساس اصول موتورهای جستجو می‌باشد. البته در این مسیر از توسعه دهندگان وب نیز کمک خواهیم گرفت.

 تا زمانی که پارامترهای سئو داخلی خود را ثبت و بررسی نکرده‌اید، استفاده از این بخش برای شما سخت خواهد شد. به همین دلیل بهتر است که پست آموزشی « چک لیست سئو محتوا » مورد نقد و بررسی قرار دهید و سپس مفاهیم مربوط به سئو تکنیکال را بخش به بخش بررسی کنید. دقت کنید که در سئو تکنیکال قرار نیست که مانند یک برنامه نویس کد بزنید. اما باید یک درک کلی از ساختار و کدهای سایت به دست آورید. با بررسی دقیق چک لیست سئو تکنیکال در بخش‌های بعدی نکات مطرح شده در این مقاله برای شما جذاب‌تر خواهد بود.

سئو تکنیکال چیست؟ (Technical SEO)

مهمترین پارامترهای چک لیست سئو تکنیکال

هر سئو کار با توجه به دانش و مهارت خود می تواند از یک چک لیست سئو تکنیکال شخصی سازی شده استفاده کند. نکته بسیار مهمی که در استفاده از چک لیست سئو تکنیکال باید مد نظر قرار دهید، استفاده از ابزار مناسب جهت بررسی هر پارامتر خواهد بود. به عنوان مثال اگر هنوز برای سایت خود از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده نمی‌کنید، باید دست نگه دارید و دسترسی سایت خود را تنظیم نمایید و سپس به دنبال ابزار مناسب بگردید.

1.    مشخص کردن نقشه سایت

زمانی که موتورهای جستجو به سایت مراجعه می‌کنند، ساختار و برنامه سایت برای آن ها بسیار مهم خواهد بود. شما برای این موضوع ابزارهای بسیار متفاوتی خواهید داشت که مهمترین آن لینک سازی شما است. در مورد لینک سازی اطلاعات بسیار زیادی وجود دارد و در این بخش به آن نمی‌پردازیم. اما گر ساختار سایت برای موتورهای جستجو قابل فهم نباشید با بهترین اطلاعات نیز نمی‌توانید به یک جایگاه مناسب دست پیدا کنید. به همین دلیل است که در سئو تکنیکال این موضوع به صورت ویژه مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. در بخش‌های بعدی این موضوع را بهتر بررسی خواهیم کرد.

2.    بررسی کیفیت لینک سازی داخلی

فرض کنید که شما ساختار سایت خود را مشخص کردید و صفحات پیلار و کلاستر خود را بر اساس کانتنت مارکتینگ برنامه ریزی نمودید. حال این سوال مطرح می‌شود که لینک سازی سایت با چه کیفیتی انجام می‌شود. فرض کنید که صفحه با محتوای بسیار عالی و همچنین جایگاه مناسب به چند صفحه زامبی لینک داده باشد. شاید این لینک سازی در گذشته انجام شده باشد، اما در حال حاضر روی سایت شما تاثیر گذار است. به همین دلیل است که سئو کاران برای حل این چالش از یک توسعه دهنده وب کمک خواهند گرفت.

شما باید کیفیت لینک سازی داخلی خود را به صورت گروهی و به صورت تکی مورد نقد و بررسی قرار دهید. در این صورت می‌توانید به یک بازدهی بسیار عالی دست پیدا کنید. از طرفی بعد از مشخص شدن لینک سازی دارای اشکال برای حال آن نیز برنامه ریزی کنید. مهم نیست که سایت نو پا است و یا سایت سابقه طولانی دارد. در چک لیست سئو تکنیکال باید این موضوع بررسی شود.

3.    بررسی ایندکس شدن صفحات / امکان دسترسی خزنده های گوگل

یکی از بخش‌هایی که در چک لیست سئو تکنیکال جدی گرفته نمی‌شود، موضوع دسترسی خزنده‌های گوگل به یک محتوا می‌باشد. گاها افراد این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این صفحه در گوگل قابل دسترس است و یا خیر. اگر این صفحه قابل دسترس است، آیا این دسترسی به صورت کامل انجام می‌شود و یا خیر. زمانی که با متخصصین سئو صحبت می‌کنید، موضوع ایندکس شدن صفحات و همچنین امکان دسترسی خزنده گوگل به صفحات « Crawlable » دو مفهوم کاملا مجزا است. اگر سایت شما یک سایت تازه تاسیس است، باید بررسی کنید که کدام صفحات برای گوگل قابل بررسی است و کدام یک از این صفحات برای گوگل غیر قابل بررسی می‌باشد.

حال شما باید بررسی کنید که آیا صفحات مورد تایید شما برای ایندکس ثبت شده است و یا خیر. بررسی این مراحل معمولا به دانش فنی نیز نیاز دارد. چرا که اگر با مفهوم ایندکس شدن اگر آشنایی نداشته باشد، بازدهی مناسبی نخواهد گرفت و همین موضوع نیز می‌تواند روی سئو سایت شما تاثیر منفی بگذارد. در بخش های بعدی این موضوع را بهتر مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد. البته در بخش وبلاگ سایت برترآموز نیز نکات بسیار زیادی در این حوزه پیدا خواهید کرد. در این بخش حتما تگ های « No index » را بررسی نمایید.

بررسی ایندکس شدن صفحات / امکان دسترسی خزنده های گوگل

4.    « Https » مورد بررسی قرار گیرد

در گذشته استفاده کردن از « Https » برای یک سایت کاملا اختیاری بود و از طرفی افراد باید برای آن هزینه پرداخت می‌کردند. اما زمانی که گوگل راهکارهایی را ارائه داد تا همه افراد بتوانند از خدمات رایگان و خدمات پرمیوم استفاده کنند. استفاده از این گواهی کاملا اجباری شد و در صورتی که افراد از « Https » در سایت خود قرار ندهند، به لحاظ سئو تکنیکال دچار چالش و مشکل خواهند شد. به همین دلیل ست که در چک لیست سئو تکنیکال این گواهی اعتبار و جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

5.    تمامی افراد به یک دامنه دسترسی پیدا کنند « عدم استفاده از ریدایرکت 301 »

افراد ممکن است که با استراتژی‌های مختلف ترجیح دهند که سایت خود را با چند دامنه سازماندهی کنند. این موضوع از نظر افراد معمولی مشکل و چالشی ایجاد نخواهد کرد. اما از نظر افراد حرفه‌ای و همچنین گوگل ارزش سایت با چند دامنه کم خواهد بود. فرض کنید که شما یک سایت در حوزه آموزش سئو راه اندازی می‌کنید. حال به هر دلیلی نیاز دارید که دامنه جدید ثبت کنید و آدرس دامنه خود را به آن منتقل نمایید. در این صورت نیاز است که از یک آدرس جدید برای سایت خود استفاده نمایید و آدرس قبلی را با استفاده از ریدایرکت کردن به این آدرس منتقل نمایید.

این موضوع از نظر گوگل مشکل و چالشی نخواهد داشت، اما زمانی که این مسیر را دنبال می‌کنید، گوگل به سایت شما اعتبار کمتری منتقل خواهد کرد. گاها سئوکاران کم تجربه سایت‌های معروف با دامین آتوریتی بالا را مطرح می‌کنند که از ریدایرکت کردن استفاده می‌کنند. در صورتی که سایت شما به چنین شرایطی دسترسی پیدا کرد، شما نیز از این ساختار برای آن استفاده نمایید. در غیر این صورت بهتر است که از ریدایرکت کردن استفاده نکنید.

6.    بررسی سرعت سایت

اگر بخواهیم فقط و فقط یک مورد به چک لیست سئو تکنیکال اضافه کنیم، باید سرعت سایت را مورد نقد و بررسی قرار دهید. به صورت کلی هدف سئو تکنیکال بهبود سرعت و همچنین واکنشگرا بودن سایت می‌باشد. برای بررسی سرعت سایت خود پارامترهای بسیار زیادی می‌توان مطرح کرد. سپس سرعت صفحات خود را به صورت میانگین بررسی کنید و به دنبال یک میانگین عددی مناسب باشید. در صورتی که این میانگین عددی خود را به دست آوردید، صفحات خود را بر اساس آن بهینه سازی نمایید. دقت کنید که صرفا استفاده از یک افزونه برای بررسی سرعت سایت منطقی نخواهد بود.

چرا که تمامی سئوکاران حرفه‌ای در حوزه سئو تکنیکال از یک برنامه نویس برای بررسی کدهای سایت استفاده می‌کنند. به همین دلیل به شما نیز پیشنهاد می‌کنیم که از این مسیر برای سئو تکنیکال سایت خود استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید از مقاله « آموزش Gtmetrix | ابزار تحلیل سرعت سایت (آخرین آپدیت) » در بخش وبلاگ سایت برترآموز استفاده نمایید.  دقت کنید که برخی از سایت‌ها به شما این مکان را میدهد که صرفا صفحات کند سایت خود را بررسی کنید. در این صورت یک معیار میانگین برای رقبای شما وجود دارد و بر اساس آن برنامه ریزی می‌کنید.

7.    بررسی واکنشگرا بودن یک سایت

در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم که افراد بسیار زیادی سرعت و همچنین ریسپانسیو بودن یک سایت را در چک لیست سئو تکنیکال قرار میدهند. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که برای ریسپانسیو بودن سایت خود برنامه ریزی انجام دهید. این موضوع ممکن است که از زمان طراحی سایت مطرح شود و یا برای یک سایت قدیمی از صفر استارت زده شود. در این صورت آن ها می‌توانند یک برنامه ریزی مناسب انجام دهند و با کمک یک توسعه دهنده وب شرایط سایت خود را بهبود بخشند. البته دقت کنید که بررسی موبایل فرندلی بودن از بخش سرچ کنسول سایت نیز امکان پذیر است و بستگی به دانش و مهارت شما دارد.

بررسی واکنشگرا بودن یک سایت

8.    استفاده از یک پلاگین کاهش دهنده حجم عکس

یکی از مهمترین نکاتی که در چک لیست سئو تکنیکال باید به آن توجه نمایید، کاهش حجم عکس و بنرهای سایت خواهد بود. افراد کمی به این موضوع توجه دارند و از افزونه‌های رایگان برای کاهش حجم و یا ریسایز کردن عکس ها استفاده می‌کنند. این موضوع نه تنها روی سئو تکنیکال سایت شما تاثیر گذار خواهد بود، بلکه روی رابط کاربری و همچنین تجربه کاربری نیز تاثیر گذار است. به همین دلیل بهتر است که از سایت‌های تعریف شده برای این موضوع استفاده نمایید. بهتر است که کیفیت هر عکس را برای کاهش حجم مورد بررسی قرار دهید. البته این موضوع به صورت تکی زمان بر خواهد بود و یک برنامه نویس می‌تواند با اعمال تغییرات روی کدهای اصلی سایت مشکل شما را حل کند.

9.    بررسی تگ های کنونیکال سایت

همانطور که میدانید سایت‌های بسیار زیادی از مشکل هم مفهوم بودن محتوا و یا کنیبالیزه شدن آسیب می‌بینند. به مین دلیل ما در چک لیست سئو تکنیکال به این موضوع اهمیت بسیار زیادی میدهیم و باید در تمامی بخش‌های سایت خود محتوای یکسان با ارزش برابر را مورد نقد و بررسی قرار دهید. در این صورت می‌توانید به یک نتیجه مناسب دست پیدا کنید.

سخن پایانی

در این پست آموزشی به صورت ویژه در مورد چک لیست سئو تکنیکال صحبت کردیم. البته موارد بسیار بیشتری نیز می‌توان به آن اضافه کرد. اما نکته بسیار مهم آن توجه به چک لیست و همچنین مدت زمان بررسی هر یک می‌باشد. در صورتی که شما یک سئو کار حرفه‌ای می‌باشید و برای انجام هر یک زمان و انرژی کافی صرف نمی‌کنید، در این صورت سایت شما رتبه مناسبی کسب نخواهد کرد. دقت کنید که عدم توجه به چک لیست سئو تکنیکال مانند یک وزنه سنگین رشد سایت را محدود خواهد کرد. به همین دلیل شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با استفاده از یک استراتژی مناسب و کاربردی برای بررسی منظم سئو تکنیکال خود زمان صرف کنید. در صورتی که شما به عنوان یک سئوکار حرفه‌ای از یک تکنیک ویژه برای سئو تکنیکال خود استفاده می‌کنید، آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. در این صورت همکاران ما نیز پس از تایید و بررسی آن به شما اطلاع خواهند داد.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *