هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
رابط کاربری یا UI چیست؟

رابط کاربری یا UI چیست؟

دسته بندی : سئو
1402/12/07

یکی از شایعترین مشکلات در سایت‌های مختلف رابط کاربری ضعیف می‌‌باشد.

با مطالعه این پست آموزشی به سادگی با رابط کاربری یا UI آشنا خواهید شد.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه موتورهای جستجو. در این پست آموزشی قصد داریم به صورت ویژه در مورد سوال « رابط کاربری یا UI چیست؟ » صحبت کنیم. در جلسات دوره آموزش سئو به این موضوع اشاره داریم که  رابط کاربری یا همان User interface تا چه میزان در سئو سایت تاثیر گذار است. مهم نیست که برای سئو داخلی برنامه ریزی می‌کنید و یا در حال اجرای یک کمپین بر اساس سئو خارجی می‌باشید. رابط کاربری زمانی می‌تواند برای شما جذاب عمل کند که به درستی برنامه ریزی شود.

 قبل از بررسی سوال « رابط کاربری یا UI چیست؟ » به یاد داشته باشید که رابط کاربری یک حالت عمومی ندارد و تعریف هر شخص اندکی متفاوت خواهد بود. در ادامه با بررسی نحوه طراحی رابط کاربری منظور ما را بهتر درک خواهید کرد. برخی از سئوکاران اعتقاد دارند که متخصص گرافیک می‌تواند رابط کاربری را بررسی کند. از طرف مقابل عده ای دیگر متخصص طراحی سایت و برنامه نویس را یک فرد مناسب برای طراحی رابط کاربری یک سایت میدانند. در واقعیت چه برنامه نویس و چه طراح گرافیکی باید درک مناسبی از این موضوع به دست آورده و سپس نتیجه گیری کنند.

رابط کاربری چیست؟ « User Interface »

رابط کاربری یک واسطه بین انسان و سیستم است که با استفاده از یک کامپیوتر برنامه ریزی می‌شود. رابط کاربری پلی میان انسان و دنیای دیجیتال خواهد بود و محدود به یک بخش خاص نمی‌شود. به عنوان مثال رابط کاربری ساخت یک صفحه ویژه اپلیکیشن آموزش زبان آلمانی می‌‌باشد که به کاربر اجازه میدهد با اطلاعات این برنامه ارتباط برقرار کند. نکته بسیار مهمی که در طراحی رابط کاربری باید مد نظر قرار دهید، روحیات و احساسات انسانی است. اگر بخواهید یک صفحه را صرفا بر اساس نیاز کاربر و بدون توجه به راحتی آن طراحی کنید، نتیجه مناسبی به دست نخواهید آورد.

معمولا طراحان رابط کاربری در مورد روانشناسی رنگ، پرسونای مشتریان یک حوزه، فضای رقابتی و … تحقیقات بسیار زیادی انجام میدهند و در نهایت تصمیم به یک دوره جذاب خواهند گرفت. متاسفانه برخی از افراد با قصد طراحی و ساخت رابط کاربری با استفاده از هوش مصنوعی دارند. این موضوع برای فرد چالش برانگیز خواهد بود. چرا که نمی‌تواند درک مناسبی از روحیات و همچنین احساسات مشترکین اپ و یا وب سایت داشته باشد. با توجه به این که در برترآموز تمرکز ما روی سئو می‌‌باشد،  سوال « رابط کاربری یا UI چیست؟ » از منظر یک متخصص سئو بررسی خواهیم کرد.

اصول طراحی رابط کاربری چیست؟

 چه به عنوان یک متخصص سئو و چه به عنوان یک  برنامه نویس اپلیکیشن بدون درک اصول طراحی رابط کاربری در این حوزه موفق نخواهید بود. شما باید اصل و اساس این طراحی رابط کاربری را بررسی کنید و سپس اقدام به ثبت یک سفارش نمایید. در ادامه مهمترین موارد مرتبط با طراحی رابط کاربری را بررسی خواهیم کرد.

اصول طراحی رابط کاربری چیست؟

1.    بررسی پرسونای مخاطبین

اگر بخواهیم اولین و شاید مهمترین اصل در رابط کاربری یا UI را به شما معرفی کنیم، شناخت مخاطبین یک پلتفرم می باشد. شما ممکن است که در چند حوزه به صورت همزمان مشغول فعالیت باشید. اگر به رفتار مخاطبین خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که برای هر موضوع رفتار و نیازهای کاملا متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل است که هر پلتفرم فرم در زمان طراحی رابط کاربری یا UI با توجه به مخاطبین و نیاز آن ها شخصی سازی می‌شود. از طرفی برای دریافت بازخورد نیز بهتر است که از مخاطبین حوزه کاری خود کمک بگیرید که به نتیجه مناسبی دست پیدا کنید. در غیر این صورت نتیجه نهایی قابل استناد نخواهد بود. در بخش وبلاگ برترآموز به صورت ویژه در پرسونای مخاطبین صحبت کردیم. این بخش نیز برای شما به عنوان یک نقطه شروع جذاب خواهد بود که مسیر شما را تغییر میدهد.

2.    سادگی

اگر به رابط کاربری گوگل فیسبوک، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های مجازی دقت کنید متوجه خواهید شد که رابط کاربری آن بسیار ساده است. از طرفی رنگ سفید آن منجر به آرامش ذهن و توانایی تحمل فضا برای مدت زمان طولانی خواهد شد. دقت کنید که رابط کاربری به نحوی طراحی شود که یک  فرد حرفه‌ای و یک فرد آماتور به سادگی از آن استفاده نماید. اگر شما یک فضای پیچیده و چند لایه طراحی کنید، این موضوع به معنی خفن بودن شما نیست، بلکه به معنای ساخت و طراحی یک رابط کاربری نامناسب است.

از طرفی سادگی روی تعریف فراخوان عمل در طراحی رابط کاربری تاثیر مستقیم دارد. فرض کنید که صفحه خرید یک محصول بسیار شلوغ باشد و اصطلاحات پیچیده و تخصصی نیز استفاده شده باشد. در این صورت احتمال خرید و همچنین موفقیت شما به صورت ویژه کاهش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید و که در طراحی رابط کاربری یا UI سایت مفاهیم اصلی را به زبانی ساده شرح دهید. در این صورت احتمال رشد و موفقیت شما به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد. در صورتی که با مفهوم فراخوان عمل آشنایی ندارید از پست آموزشی « فراخوان عمل یا Call To Action  چیست » استفاده کنید.

3.    قابل دسترس بودن

یکی از مهمترین مفاهیمی که در طراحی رابط کاربری یا UI مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید کمتر کسی به آن توجه می‌کند، قابل دسترس بودن است. البته این موضوع در طراحی سایت و صفحات آن بیشتر مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طراحی یک سایت باید به نحوی باشد که در دستگاه تلفن همراه و یا دسکتاپ به درستی نمایش داده شود. حتی در طراحی رابط کاربری یا UI اپلیکیشن‌هایی که روی تبلت استفاده می‌شوند نیز باید ریسپانسیو بودن لحاظ شود. البته این موضوع یکی از چند پارامتر اصلی در دسترس بودن می‌‌باشد.

نکته بعدی که باید به آن توجه نمایید، قابل دسترس بودن به لحاظ سرعت است. فرض کنید که یک سایت با رابط کاربری بسیار عالی طراحی کردید و کاربر در صفحه اصلی به همه چیز دسترسی دارد. اما به دلیل انیمیشن‌های متحرک و همچین طرح‌های گرافیکی سنگین سایت به درستی لود نمی‌شود و زمان بسیار زیادی به خود اختصاص میدهد. همین موضوع منجر به محدودیت در دسترسی و خروج فرد از سایت خواهد شد. به همین دلیل است که در طراحی برخی پارامترهای فنی سایت نیازمند مشاوره از سئوکار تکنیکال خواهید بود.

برخی از افراد حرفه‌ای برای عمل به مسئولیت اجتماعی خود از نوشته و همچنین رنگ‌هایی استفاده می‌کنند که افراد معلول نیز به آن دسترسی داشته باشند و بتوانند به هدف خود دست پیدا کنند. برخی از طراحان رابط کاربری یا UI اعتقاد دارند که در دسترس بودن به معنی بهینه سازی یک صفحه برای استفاده تمامی افراد است.

4.    زیبایی

زیبایی از نظر هر شخص کاملا متفاوت است و همین امر موجب شده است که هر شخص آن را به طرق مختلف تعریف کند. زمانی که یک رابط کاربری طراحی می‌شود به عنوان یک شخص ثالث از بیرون آن را بررسی نمایید. ببینید که این صفحه چشم نواز است و به لحاظ زیبایی شناسی برای شما جذاب می‌‌باشد. در 90 درصد مواقع افراد با یک دید بی‌طرف به سادگی می‌توانند این موضوع را پیدا کنند. با این حال با نظر سنجی از دیگران می‌توانید این موضوع را به بهتر درک کنید. زیبایی تنها زیبایی گرافیکی نیست و نوع تعریف هر المان روی زیبایی تاثیر گذار خواهد بود.

زیبایی در طراحی رابط کاربری

5.    خوانایی و درک مناسب

اگر زمان وبلاگ نویسی را به یاد آورید، افراد بسیار زیادی از فونت‌های خاص برای صفحات خود استفاده می‌کردند. شما نمی‌توانستید ساده‌ترین مفاهیم را بررسی کنید. همین موضوع در طراحی سایت و اپلیکیشن نیز وجود دارد. برخی مواقع افراد از پارامترهای بسیار پیچیده و مفهومی استفاده می‌کنند. همین امر نیز موجب می‌شود که افراد نتوانند برنامه ریزی مناسبی برای ورودی سایت و همچنین وبلاگ خود انجام دهند. چرا که مخاطب بعد از مشاهده فونت سایت، بنرهای موجود و حتی کنتراست بین متن و صفحه اصلی از مطالعه آن منصرف میشود.

6.    بررسی بازخورد نسخه اولیه

اگر بخواهید برای طراحی رابط کاربری یا UI شرکت اپل را به عنوان الگو قرار دهید، به یک نکته بسیار جالب دست پیدا خواهید کرد و آن هم نسخه بتا می‌‌باشد. زمانی که کمپانی اپل نسخه جدید سیستم عامل خود را به بازار معرفی می‌کند به صورت مستقیم روی آن سرمایه گذاری انجام نمیدهد. بلکه با توجه به بازخورد مشترکین خود آن را بهینه سازی می‌کند. شما نیز برای طراحی رابط کاربری یا UI باید به چنین نکاتی توجه نمایید. در این صورت می‌توانید به یک نتیجه بسیار جذاب و عالی دست پیدا کنید.

همانطور که در مورد زیبایی و همچنین هماهنگی فونت و دیگر پارامترهای آن از دوستان و عزیزان خود راهنمایی دریافت می‌کنید، این بازخوردها را به صورت مشخص و دسته بندی شده حفظ نمایید. در این صورت می‌توانید از مجموعه بازخوردهای ثبت شده یک نتیجه گیری معقول انجام دهید. به یاد داشته باشید که هر چه تعداد بازخوردها بیشتر باشد، اطمینان به آن ساده‌تر خواهد بود و بازدهی بهتری نیز ثبت می‌کند.

7.    وضوح

یکی از مفاهیم کیفی که در طراحی رابط کاربری یا UI به سختی قابل توجیه است، وضوح می‌‌باشد. چرا که وضوح با توجه به تکنولوژی و همچنین پلتفرم انتخابی نتیجه کاملا متفاوتی به دنبال دارد. اولین بخشی که در وضوح باید مد نظر قرار دهید شفافیت و همچنین کیفیت بصری تصاویر و رابط کاربری ساخته شده می‌‌باشد. دومین مفهوم مرتبط با موضوع که می‌توانید مد نظر قرار دهید ساده و قابل مفهوم بودن بخش‌های مختلف است.

8.    ثبات

یکی از مهمترین مفاهیمی که امروز کمتر مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد، ثبات یک رابط کاربری یا UI می باشد. چرا که تکنولوژی روز و همچنین شرایط طراحی به نحوی است که قطعی و نوسان به حداقل رسیده است. اما این موضوع به معنی ثبات همیشگی نیست و می‌تواند گاها برای شما چالش برانگیز باشد. به همین دلیل بعد از طراحی رابط کاربری یا UI باید ثابت و همچنین نوسان ارتباطی آن مورد بررسی قرار گیرید. گاها در بک تست مشکلات پاسخگویی و ایرادات فنی مشخص می‌شود.

تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری چیست؟

با توجه به این که در مورد رابط کاربری یا UI صحبت کردیم، لازم است نیم نگاهی به تفاوت رابط کاربری و تجربه کاربری داشته باشیم. چرا که این دو گاها اشتباه منظور می‌شوند و همین امر موجب می‌شود که نتیجه نهایی جذاب نباشد. رابط کاربری به بررسی عناصر بصری و تعاملی می‌پردازد. در آن رنگ، فونت، تصاویر، آیکون، دکمه‌ها، منو و ساختار یک صفحه تعریف می‌شود. اما در تجربه کاربری که به UX معروف است، به دنبال تجربه کاربر می‌‌باشیم و احساسات و برداشت کلی او برای ما حائز اهمیت می‌‌باشد. دقت کنید که در تجربه کاربری کدهایی به جهت بهبود رابط کاربری یا UI قرار دارد و بهترین بازخورد برای شما می‌‌باشد.

به همین دلیل است که چرخه تبدیل رابط کاربری به تجربه کاربری و بالعکس همواره برقرار است. از مهمترین مفاهیم تجربه کاربری می‌توان به سهولت استفاده، کارایی، جذابیت، رضایت، مفید بودن، ارزش ایجاد شده و … اشاره کرد. دقت کنید که رابط کاربری بدون تجربه کاربری و یا تجربه کاربری بدون بهبود رابط کاربری بی ارزش است. البته در پست آموزشی « فرق UI & UX، تجربه کاربری و رابط کاربری چه تفاوت هایی دارند؟ » به صورت ویژه در این رابطه صحبت کردیم. به شما پیشنهاد می‌کنیم که از این بخش نیز دیدن نمایید.

سخن پایانی

در این بخش به صورت ویژه در مورد رابط کاربری و همچنین تجربه کاربری صحبت کردیم. در صورتی که سوال و یا چالشی ذهن شما را به خود مشغول کرده است، در بخش نظرات با ما مطرح سازید. همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکن پاسخ آن را ثبت و به شما منتقل خواهند کرد. حال لازم است که یک جمع بندی کلی از نکات مطرح شده انجام دهیم. رابط کاربری یا UI به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد. برخی از متخصص پارامترهای گرافیکی را اولویت میدانند و عده ای دیگر پارامترهای فنی. فرد عاقل کسی است که از هر دو به صورت همزمان بهره ببرد و از همه مهمتر خود را در جایگاه کاربر قرار دهد. در صورتی که کاربر ساده و کاربر حرفه‌ای شما از این رابط کاربری استفاده مناسبی دارد، شما نیز می‌توانید به یک نتیجه بسیار عالی دست پیدا کنید.

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *