هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
شیوه مطالعه امتحان نهایی

نکات امتحان نهایی + 20 تضمینی در امتحان نهایی

دسته بندی : تحصیلی
1401/11/25

امتحانات نهایی سالانه بین تمامی دانش آموزان پایه دوازدهم برگزار میشود، البته که کسب نمرات عالی و معدل خوب برا دستیابی به یک رشته خوب در دانشگاه ها مطرح ایران نیز مهم بوده و اهمیت نکات امتحان نهایی را چندین برابر کرده، اگر شما میخواهید با بقیه فرق کنید پس همراه ما باشید که رمز و راز امتحان نهایی رو به صورت صفر تا صد بهتون بگیم.

نکات مهم امتحان نهایی از جمله مواردی هستش که شما به‌عنوان یک دانش آموز زرنگ باید بهش توجه کنید وگرنه که باید بری سراغ ترمیم معدل و…( که هزار تا دردسر داره و اینکه ممکنه زمان زیادی هم ازت بگیره. اولین امتحان نهایی که دانش آموزان داشته بودند در پایه ششم ابتدایی بود و اینکه سؤالات از اداره آموزش و پرورش به مدرسه داده می‌شد و البته که توسط دبیر مربوطه کلاس مورد نظر مورد تصحیح قرار می‌گرفت، دومین تجربه امتحان نهایی در پایه نهم بود. قطعاً که سؤالات دوباره از اداره آموزش پرورش داده می‌شد و توسط خود دبیر مدرسه تصحیح می‌شد؛ بهترِ که بدونی مهم‌ترین امتحان نهایی پس از گذشت دو تجربه در این موضوع در پایه دوازدهم برای شما هستش، قطعاً که این دفعه سؤالات توسط دبیر خودتون تصحیح نمیشه و البته که پاسخ برگ شما می‌ره اداره و توسط چندین دبیر مورد بررسی قرار داده میشه.

ممکنه سؤالاتی مثل: سطح امتحان نهایی چطوره یا اینکه چقدر بر روی معدل دیپلم نقش داره و یا تأثیر اون بر روی کنکور چقدر هستش و… برای شما مطرح بشه، اصلاً هیچ عجله ایی نداشته باشید که در ادامه در سایت برتر آموز به‌صورت کامل همه چیز رو که باید بدونید رو گفتیم.( پس جای نگرانی نیست رفیق)

یک از نکات مهم امتحان نهایی آن است که برخی از دانش آموزان برای این امتحان به سراغ جزوه و کتاب‌های کمک درسی و… می‌روند؛ ما به شما اصلاً این موضوع را پیشنهاد نمی‌کنیم به این دلیل که شما با خواندن کتاب می‌توانید نمره مناسبی هم داشته باشید و دیگر نیازی نیست که هزینه اضافی کنید. مورد بعدی آن است که جزوات با تعداد صفحات بیشتر و مطالب بیشتر نیز نسبت به کتاب زمان زیادی برای مطالعه از شما خواهد گرفت و این موضوع به ضرر شما خواهد بود. بهترین منبع برای مطالعه امتحان نهایی آن است که سؤالات چند سال اخیر رشته خودتان را مورد بررسی قرار داده و البته که نتیجه مثبتی هم دریافت خواهید کرد.

متن به متن کتاب درسی را مطالعه کنید و برای خودتان سؤال طرح نکنید یا مطلبی را حذف نکنید، چه‌بسا این موضوع سبب کاهش نمره شما خواهد شد. بهتر است از مقاله روش افزایش ساعت مطالعه برای کنکور  هم بازدید کنید که بسیار به شما در این زمینه کمک خواهد کرد.

 

دریافت نکات امتحان نهایی در آموزش:

شاید کمتر آموزشی در درس‌های مربوطه به رشته خودتان مشاهده کرده باشید که نکات امتحان نهایی را برای شما ذکر کنند به این دلیل که امروزه بیشتر دانش آموزان هوش و حواس خودشان را به کنکور اختصاص داده‌اند و از این موضوع غافل هستند؛ البته که شما میتونید با صرف زمان کمتری بیست درس مورد نظرت رو با یک آموزش دقیق بگیری.( البته که الان هم 40 درصد مستقیم معدل امتحان نهایی تو کنکور تأثیر داره رقابت بر سر نمره بیست هم زیاد میشه پس بهترِ از الان بجنبی)

آموزش‌هایی مثل آموزش شیمی  و آموزش فیزیک که دانش آموزان از اون ها بسیار استقبال می‌کنند خیلی میتونه به شما توی امتحان نهایی کمک کنه، بررسی متن به متن کتاب و مثال و فعالیت‌ها و… از جمله مزایای این آموزش‌ها هستش.( پس بی‌دلیل نیست که دانش آموزان سراغ این آموزش‌ها میرن)

20 شدن با نکات امتحان نهایی

نکات امتحان نهایی به‌صورت کامل:

تا به الان موضوعات متعددی برای شما شرح داده شده است و حال نوبت آن فرا رسیده که به سراغ نکات امتحان نهایی برویم، توجه داشته باشید که در هر بخش برای شما دانش آموزان گل پیشنهاداتی ارائه داده‌ایم و بهترِ که شما با استقبال کردن از اون ها نمره مناسبی در امتحان نهایی به دست بیارید:

  • فضای جدید امتحانی: امتحان نهایی ، امتحان تشریحی می‌باشد که در حوزه‌های امتحان در مدارس مختلف صورت می‌گیرد و توسط چند مراقب این نوع از امتحانات در سراسر کشور برگزار می‌شود. قابل توجه هستش که سؤالات در سر تا سر کشور یکی هستش و در ساعت مشخصی هم برگزار میشه. مراقب امتحانات بسیار جدی هستند و اینکه به‌اصطلاح با کسی شوخی اصلاً ندارند و اگر حواست به این ور اون ور باشه سریع برگت رو میگرن و تقلب بالاش مینویسن.( حالا امتحانات بعدیت هم همون حوزه هستش و دوباره مراقب‌ها بیشتر بهت گیر میدن پس به این نکته هم توجه داشته باش)، اگر سؤالی داشته باشید نمی‌توانید اونو مطرح کنید پس انتظار نداشته باشید کسی بهتون جواب پس بده.

فلز یاب و سیگنال یاب هم در حوزه موجود میشه برای عدم تقلب برخی از دانش آموزا.( اگر شما میخواهید امتحان نهایی بدید، یکی نکات امتحان نهایی این هستش که سریعاً بالای پاسخنامه خودتون رو مطالعه کنید و از مشخصات کاربری خودتون اطمینان حاصل کنید)

 

  • اهمیت امتحان نهایی: دومین مورد از نکات امتحان نهایی این هستش که در سال 1401 که امتحان نهایی برگزار شد، تأثیر آن بر روی کنکور مثبت بود با این فرق که امسال میزان اون به تأثیر مستقیم تغییر کرده. حالا قطعاً باید حدس بزنید که چقدر میتونه این امتحان نهایی برای بسیار از دانش آموزان مهم باشه.( برای درک بهتر شما بر این موضوع بهترِ به این مثال توجه کنید، فرض کنید شما در رشته تجربی در حال تحصیل هستید و میخواهید که در یک رشته تاپ مثل دندانپزشکی در دانشگاه مطرح ایران پذیرش بشید، قابل ذکر هستش که شما ابتدا باید برای کنکور آماده باشید و برای معدل 19 به بالا خودتان را آماده کنید، کمتر دانش آموزان هستند که با معدل کم بتوانند در کنکور 1402 موفق شوند)

علاوه بر تأثیر در کنکور، معدل امتحان نهایی با معدل نوبت اول دانش آموز جمع شده و پس از میانگین به‌عنوان معدل کل دیپلم شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که برای مهاجرت تحصیلی مدرک دیپلم ایران را کشورهای خارجه بسیار اهمیت می‌دهند( حتی در برخی از رشته‌ها مدرک دیپلم را معتبرتر از مدرک دانشگاهی می‌دانند) پس بهترِ به فکر یک معدل مناسب باشید. قطعاً که برای استخدام در شرکت‌ها و… ایرانی هم به معدل خوبی نیازمند خواهید بود.

 

  • سطح امتحان نهایی: اگر مثل سال‌های قبل تأثیر مثبت امتحان نهایی بر کنکور وجود داشت قطعاً که می‌توانستیم سطح سؤالات را مشخص کنیم، ولی با توجه به تغییرات مهم در کنکور 1402 قطعاً که پیش‌بینی می‌شود سطح سؤالات پیشرفته‌تر شود و مفهومی‌تر، قطعاً که این موضوع هم بسیار طبیعی است به این دلیل که حتی بیست و پنج صدم نمره هم بر روی کنکور شما تأثیر می‌گذارد و طراحان سؤالات امتحان نهایی برای ایجاد رقابت بین دانش آموزان سؤالات سخت‌تری هم طرح خواهند کرد.

بررسی امتحان نهایی در دی ماه 1401 نشون داد که طراحان سؤال مثل کنکور چند فصل را باهم ترکیب کردن( کتاب دوازدهم) و همانند کنکور از اون ها سؤال طرح کردند.( البته این موضوع قابل پیش‌بینی هم بود با توجه به دلایلی که بیان شد)

 

  • تصحیح کردن برگه پاسخنامه: یکی دیگر از موارد مهم در نکات امتحان نهایی هستش. برگه پاسخنامه شما توسط دبیران مربوطه به آموزش و پرورش صحیح می‌شود، ابتدا آن که سؤالات که شما به آن‌ها پاسخ نداده‌اید و یا سؤال‌های درست و نادرست و جا خالی که پاسخ نداده‌اید توسط منشی با خط زدن پر می‌شود که کسی به‌جای شما به آن‌ها پاسخ ندهد، از طرفی مشخصات برگه شما پنهان خواهد شد تا کسی اسم و مشخصات شما را نداند. برگه شما چند بار مورد تصحیح قرار خواهد گرفت، در مرتبه اول توسط دبیر و مرتبه دوم توسط منشی و مرتبه سوم توسط آخرین دبیر که نمره نهایی شما را اعلام کند.( البته که این ساز و کار برای زمانی است که دبیر اول و یا دوم اشتباه کردند دبیر سوم آن‌ها را صحیح کنند و هدف اصلی جلوگیری از ضایع شدن حق دیگران خواهد بود)

 

  • طبقه بندی دروس( خیلی خیلی مهم): یکی از پارت‌های مهم نکات امتحان نهایی این بخش است، لطفاً کاملاً هوش و حواستون رو جمع کنید که دیگه چیزی نمونه.

دروس محاسباتی مثل فیزیک و ریاضی در تمامی رشته‌ها موجود هستش و قطعاً که شما باید قلق پاسخ به این سؤالات در امتحان رو بدونید که براتون صفر تا صدش رو الان میگیم، اول اینکه شما ابتدا باید از فرمول انتخاب خودتون شروع کنید و یا تحلیل برای حل سؤال دارید باید اونو کتبا بنویسید و ممکنه که برای تصحیح کننده مهم باشه، نوشتن فرمول سؤال و روش حل خودتون بیست و پنج صدم نمره داره( البته جواب انتهایی شما هم بیست و پنج صدم نمره داره پس این بخش رو اصلاً فراموش نکنید) بهتون پیشنهاد می‌کنیم هر یک از علامت‌های جمع و تفریق و ضرب و تقسیم( به‌ویژه در عبارت‌های جبری و معادله‌ها و…) به‌خوبی و خوانا بنویسید و اینکه اگر مفهوم ناپذیر باشد شکی نکنید که طرح نمره به برگه شما نخواهد داد.( ترجیحاً با خودکار یک رنگ بنویسید و سعی کنید از دو رنگ مشکی و آبی استفاده نکنید، قرمز هم که اصلاً حرفشو نزنید).

نکته مهم برای دروس محاسباتی امتحان نهایی: الان میخوام یک سؤال امتحان نهاییتون رو پیش بینی کنیم و اینکه بعد از خوندن این مقاله سریع برو سراغ یا از این به بعد بهش خیلی توجه کن، نمودارهای ریاضی یکی از جذاب‌ترین بخش‌ها برای طراحان سؤال امتحان در این چند سال هستش پس همه شکل کتاب ریاضی رو بهش توجه کن.( دو نمره بپر تو گلو هستش)

بهترین شیوه مطالعه برای امتحان نهایی

دروس حفظی مثل ادبیات و عربی و تاریخ و… از جمله دروس‌هایی هستند که نمی‌توان گفت فلان درس بیشترین نمره را دارد پس بهترِ بیشتر زمان مطالعه رو برای اون مباحث بگذاریم؛ به‌عنوان مثال درسی مثل عربی باید نیم نمره نیم نمره پاسخ بدید تا اینکه به نرمه بیست برسید قطعاً که این موضوع برای چالش کشیدن دانش آموزان هستند و قطعاً یکی از آزار دهند ترین موضوعات برای امتحان نهایی هم هستنش.

زبان انگلیسی هم آخرین موضوعی هستش که باید بهش بپردازیم، همین‌طور که خود شما هم شاید حدس بزنید لیسینینگ برای زبان یکی از معضلات بسیار مهم هستش و قطعاً فایل صوتی دوبار پخش میشه( پس بهترِ هوش و حواست رو سر جلسه جمع کنی که یوقت جا نیفتی) سؤالات امتحان نهایی زبان آسان هستش و پیشنهاد میشه که کتاب و کتاب کار زبان رو بسیار مسلط باشی.( از اهمیت کتاب کار غافل نشو)

 

چه کتاب‌هایی برای امتحان نهایی مناسب هستش؟

در بخش نکات امتحان نهایی برای شما ذکر کردیم که اصلاً کتاب کمک درسی تهیه نکنید و کتاب را به‌خوبی مطالعه کنید، در این بخش هم بر این موضوع تأکید خواهیم کرد ولی اگر شما مفاهیم ساده کتاب را متوجه نمی‌شوید و یا آن که میخواهید سؤالات امتحان نهایی و یا شبیه به سطح سؤالات امتحان نهایی  را مشاهده کنید بهتر است از کتاب‌های سیر تا پیاز استفاده کرده و یا کتاب‌های مبتدی و مناسب امتحانات تشریحی که انواع و اقسامی دارند.( لطفاً فقط کتاب را مطالعه کنید و مثال‌ها و… همین مورد برای شما کفایت میکند و هزینه‌های بیشتر به‌اصطلاح خرج تراشیدن بیشتر از طرف شما خواهد شد)

 

شرکت کردن در همایش نکات امتحان نهایی:

شاید در آستانه نیم دوم تحصیل خودتان دیده باشید که بسیاری از دبیران همیشه کلاس نکته و تست و البته کلاس‌های حل سؤال به روش تشریحی برگزار می‌کنند ولی این موضوع چه ضرورتی دارد؟ آیا این همه فعالیت اضافه کاری نیست؟ در سالی که شما کنکور دارید قطعاً که موفق شدن در کنکور امری بسیار مهم بوده و قطعاً هم برای شما بسیار اهمیت دارد؛ اما سؤال اصلی آن است که به روش تستی مطالعه کنیم؟ یا تشریحی؟

این سؤال رایج‌ترین سؤالی می‌باشد که بین دانش آموزان دوازدهمی مطرح می‌شود، قابل توجه است که شما به‌عنوان دانش آموز برای راحت‌تر حل کردن سؤالات باید روش تستی را فرا گرفته باشید و از طرحی برای امتحان نهایی باید سیر تا پیاز موضوع را شرح دهید( یعنی دیگه روش تستی اینجا به درد مصحح امتحان نهایی نمیخوره و قطعاً که به‌صورت کامل و کامل فرمول‌ها رو بنویسی و…) خب این موضوع شده دغدغه دانش آموزا به این دلیل که به شیوه پاسخ دادن به سؤال اصلاً آشنا نیستند.

یکی از معایب امتحان نهایی آن است که شما باید 25/0 و 25/0 نمرات را جمع کنید؛ یعنی نوشتن فرمول یک چهارم نمره دارد و پاسخ آخر هم انقدر و… این موضوع سبب می‌شود که این نوع امتحان در سال دوازدهم به یکی از طاقت فرسا ترین امتحان‌های تشریحی تبدیل شود.

آیا برای این خلاص شدن از این موضوع راهی هم وجود دارد؟ قطعاً که بله؛ شما به‌عنوان یک دانش آموز می‌توانید در کلاس همایش امتحان نهایی به روش تشریحی شرکت کنید و یا از آموزش‌های آنلاین استفاده کنید. هر دو صورت به نفع شما خواهد بود ولی در آموزش آنلاین وقت اتلافی کمتری خواهید داشت.

در این همایش‌ها تمام نکات مهم از جمله دید طراح به سؤال و شیوه نوشتن برای دریافت نمره کامل و… ذکر شده است.

 

دروس عمومی را در امتحان نهایی دست کم نگیرید:

تغییر اساسی که در کنکور 1402 تصویب شد آن بود که دروس عمومی پس از چند سال از کنکور حذف گردیده شد و این موضوع سبب بی‌اهمیت شدن دانش آموزان به دروس عمومی هم شد؛ اما کسانی که دروس عمومی اصلاً مطالعه نداشتند در امتحان نهایی بسیار اذیت خواهند شد و اصلاً هم انتظار نمره خوبی هم نداشته باشند.

این نوع از دروس ممکن است حفظ کردنی باشد و شب امتحانی شما نمی‌توانید آن‌ها را حفظ کنید مگر آن که از ترفندهای تند خوانی استفاده کنید؛ در دروسی همانند زبان انگلیسی مطالعه مستمر شما در طول سال و تمرین کردن به‌صورت شنیداری و نوشتاری بسیار مهم خواهد؛ یادگیری زبان کنکور در کنار نکات امتحان نهایی برای افرادی که می‌خواهند در کنکور تخصصی زبان شرکت کنند هم باید مورد اهمیت قرار داده شود.

آیا بررسی سوالات دوره قبل امتحان نهایی به ما کمک خواهد کرد؟

یکی از سوالات همیشگی دانش آموزان برای نکات امتحان نهایی بررسی سوالات دوره قبل و نتیجه بخش بودن آن است. توجه داشته باشید که در سال 1402 با تاثیر مستقیم معدل بر کنکور قطعا که میزان سختی سوالات و مفهومی تر شدن آن بیشتر شده است. شما برای اینکه خودتان را به صورت حدودی محک بزنید، میتوانید از سوال های دوره قبل استفاده کنید.

توجه داشته باشید که سطح سوالات به آن صورت نیست و قطعا که سخت تر و پیچیده تر شده است.

اما راه حل چیست؟ چگونه میتوان یک نتیجه مثبت و مستمر دریافت کرد؟ بهترین راه و فعالیت که شما میتوانید انجام دهید مطالعه کردن به صورت مفهومی است. شما تنها راهی که میتوانید نمره خوبی در امتحان دریافت کنید مفهوم خط به خط کتاب را درک کرده و از طرفی هم نمونه سوالات آن بخش ها را هم مطالعه کنید.

برای دروس محاسباتی همانند ریاضی و فیزیک و… شما میتوانید ابتدا به فرمول های کتاب و سوالات کتاب بپردازید. مخصوصا در درسی مثل فیزیک تمرین های آخر کتاب خیلی زیاد در امتحان نهایی اومدن و شما بهتره که برای گرفتن نمره خوب به اون توجه مناسبی داشته باشید.

شیوه صحیح کردن برگه در امتحان نهایی:

خب رسیدیم به یکی از بخش های بسیار باحال که باعث استرس خیلی از دانش آموزان هم شده. همین اول کار بهتون بگیم که سخت گیری در صحیح کردن برگه های امتحان نهایی در سال 1402 چندین برابر شده با توجه به تصحیح کردن آنلاین. پس بهتره حواستون خوب جمع کنید و به نکات امتحان نهایی که بهتون میگیم خوب توجه کنید.

اول از هر چیزی دوست عزیز من خوش خط بنویس. یعنی اینکه حتی شده زمان زیادی صرف کن ولی خوش خط بنویس که مصحح رو اذیت نکنه و اگر مواردی که شما نوشتید را نتوانند متوجه شوند بدون هیچ شکی نمره بسیار پایین به شما اختصاص خواهند داد.

سعی کنید اصلا خلاصه نکنید. برخی از دانش آموزان دوست دارند که لپ مطلب رو در پاسخنامه بنویسند در صورتی که شما باید به جزئیات توجه کنید و این جزئیات هستند که میتوانند نمره خوبی برای شما به ارمغان بیاورند.

برای درک بهتر شما از این موضوع بهتر است که مثالی را ذکر کنیم. دروس محسباتی همانند فیزیک و ریاضی از جمله درس هایی هستند که دانش آموزان نمره زیادی از آن ها از دست میدهند. ولی چرا؟ چون مرحله به مرحله پیش نمیروند. شما باید نوع فرمول انتخاب و نوع محاسبات خودتان را به صورت صفر تا صد بنویسید و اگر بخواهید فقط جواب آخر را یادداشت کنید شکی نداشته باشید که نمره کمی به شما اختصاص خواهد یافت و این موضوع به ضرر شما خواهد بود بدون هیچ و شک و تردیدی.

جمع بندی نکات :

امیدوار هستیم از این مقاله نهایت بهره را کسب کرده و برای دوستان دانش آموز خود، آن‌ها را ارسال کنید. در انتهای مطلب بهتر است که چند نکته مهم را بازگو کنیم.

اولین مورد از نکات امتحان نهایی آن است که قبل از هر چیزی فکر تقلب کردن و راهی پیدا کردن برای آن را از فکرتان بیرون بیاورید( چون مراقب امتحانات با هیچ کس شوخی ندارند) در مرتبه اول برگه شما را مشکوک به تقلب رد خواهند کرد و از همه بدتر در امتحانات بدی همان مراقب‌ها سبب اذیت کردن شما خواهند شد.

سطح سؤالات امتحان نهایی در خرداد ماه 1402  نسبت به سال‌های قبل سخت‌تر می‌شود با توجه به تأثیر مستقیم در کنکور پس بهترِ به‌صورت ترکیبی هم مطالعه کنید، البته سازمان سنجش بخش حذفی برای دانش آموزان اعلام کرده است. ولی در امتحان نهایی دی ماه 1401  شاهد آن بودیم که از بخش‌ها حذف شده هم سؤال طرح شده بود و بهترِ که اصلاً به حذفیات توجه نکنید.( به‌ویژه مباحث بنیادی و پایه که سؤالات زیادی از آن‌ها ممکن است توسط طراحان طرح شود.

نویسنده : سورنا بابایی

سورنا بابایی ( sorena babaie ) هستم ، علاقه مند به حوزه فناوری و سلامت (‌پزشكی ) و دانشجوی دوره تخصصی سئو و ديجتال ماركتينگ ، اميدوار هستم از تمامی مطالب منتشر شده از طرف بنده رضايت كامل و نهايت بهره را كسب كرده باشيد و بهتر است تمامی مطالب آموزنده را به دوستان عزيزمان منتقل كنيم .

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *