تست A/B در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

تست A/B در دیجیتال مارکتینگ چیست؟

1400/08/07

امروزه با گسترش جوامع و تغییر در سبک زندگی افراد نیاز است که روش های تبلیغاتی و بازاریابی نیز فراخور پیشرفت تکنولوژی تغییر کند. شاید در گذشته با تبلیفات تلویزیونی و بیلبوردی میتوانستیم نتیجه مطلوب را دریافت کنیم، اما الان به یک شیوه تبلیغات مدرن تر نیازمندیم. روش های تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ کاملا این نیاز ها را دربرمیگیرد. یکی از مهم ترین مزیت های تبلیغات دیجیتال مارکتینگ این است که برخلاف تبلیغات تلویزیونی میتوان آمار و داده و پرسونای شخصی برای افراد مختلف را به دست آورد. این داده ها به قدری اهمیت دارد که میتواند به یک کسب و کار جهت بدهد و یا حتی یک کسب و کار را از سیر نزولی نجات دهد. دیجیتال مارکترها ماهانه با این دیتاهای ارزشمند، با بررسی رفتار کاربر و مخاطبان هدفشان سعی در برطرف کردن نیاز های کاربران میکنند. یکی از مهم ترین تست ها در دیجیتال مارکتینگ میتوان به تست A/B اشاره کرد. قطعا بار ها به پرسش تست A/B در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ مواجه شده اید.

در ابتدای شروع هر کسب و کاری نیاز است حتما تست A/B را برای  پیاده سازی کنید و با انجام ندادن این تست قطعا فرصت بزرگی برای بدست آوردن دیتا و سلایق مشتریان در سازمان و کسب و کار خود میگیرید.تست A/B به شما این امکان را میدهد وقتی درحال طراحی کمپین برای کسب و کار خود هستید متوجه شوید مشتری یا جامعه هدف شما بیشتر برای کلیک روی کدام فرم و شکل از مطالب ترغیب میشوند. برای توضیحات بیشتر در ادامه با برتر آموز همراه باشید تا به پرسش تست A/B در دیجیتال مارکتینگ چیست؟ به صورت کامل پاسخ دهیم . اگر به آموزش دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید برتر آموز ، آموزش های ویژه ای براش شما قرار داده است.

آنچه شما در این مقاله می آموزید:

  • تست A/B در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
  • تست A/B چگونه CTR را افزایش میدهد؟
  • مراحل انجام تست A/B
  • چند نمونه از نرم افزارهای تست A/B
  • اشتباهات رایج در تست A/B
  • چگونه تست A/B طراحی کنیم؟
تست A-B در دیجیتال مارکتینگ

تست A-B در دیجیتال مارکتینگ

راهنمای جامع تست A/B در دیجیتال مارکتینگ

تست A/B یا به عبارتی Split testing در واقع روشی برای مقایسه یک محصول ولی با دو شکل متفاوت است. مثلا برای Landing Page  ها دو نسخه با المان متفاوت ولی با یک محتوا و مضمون تولید میشود تا از این طریق بتوان تمایلات، سلیقه، علاقه مندی و ….. کاربر را بدست آورد.

در واقع در تست A/B به شما این امکان را میدهد مثلا برای یک صفحه خاص در وبسایت دو طراحی متفاوت ولی با یک محتوا یکسان ایجاد کنید. طرح اول را به نام A و طرح دوم را B نامگذاری میکنیم. طرح A را در اختیار یک سری کاربران و طرح B را در اختیار سری دیگر قرار میدهیم.با بررسی رفتار کاربران در سایت و تحلیل داده ها متوجه میشویم کدام طرح مورد پسند کاربران بوده و عملکرد بهتری داشته است. همان طرح را به عنوان طرح اصلی معرفی مینماییم. در این صورت شما به هدف تست A/B برای وبسایت خود رسیده اید.

نتیجه این تست برای هر کسب و کاری میتواند متقاوت باشد. سایت های فروشگاهی به دنبال رسیدن به یک طرح عالی برای فروش بیشتر و سایت های خبری به دنبال افزایش بازدید هستند.

شرکت ها و کسب و کار ها همیشه به دنبال این هستند که بتوانند کسب و کار خود را به سمت نیاز و سلایق جامعه هدف یا مشتری سوق دهند که با استفاده از این تست خیلی سریع به هدف خود میرسند. دیجیتال مارکتر ها نتایجی که از این تست بدست می آورند را به سرعت روی محصول خود پیاده سازی میکنند تا نرخ کلیک و یا CTR خود را افزایش دهند. در واقع مهم ترین هدف در این تست رسیدن به رفتارشناسی مخاطبان است.

پیشنهاد میشود برای انجام تست A/B از یک دیجیتال مارکتر ماهر کمک بگیرید. پیشنهاد میشود مقاله مدیر دیجیتال مارکتینگ کیست؟  را مطالعه نمایید.

مراحل انجام تست A/B در دیجیتال مارکتینگ

1.دیتا جمع آوری کنید.

شما باید قبل از شروع طراحی تست A/B به دنبال داده باشید. این داده ها میتواند اطلاعاتی نظیر تعداد کاربران ( پرسونای کاربران که بیشتر خانم هستند یا آقا، رنج سنی کاربران ، رفتار و عملکرد کاربر ) ، سایت هدف ( صفحات پربازدید سایت و محصولات پرفروش ) و…. باشد. در واقع با استفاده از ابزار Google Analytics و Mixpanel و ….. داده های خود را جمع آوری کنید.

2. اهداف خود را مشخص کنید .

قبل از انجام و طراحی هر کاری باید از خودتون بپرسید هدف از طراحی تست A/B در سایت چیست ؟ نتایج این تست قرار است شما را به کدام هدف برساند؟ آیا با اتمام فرایند تست A/B شما به داده های مطلوب خواهید رسید ؟ آیا این تست شما را به افزایش نرخ کلیک CTR در سایت میرساند؟

قبل از انجام این تست باید بتوانید به حداقل به 2 پرسش بالا پاسخ دهید تا اهداف خود را مشخص کرده باشید، در واقع برای خود باید اندازه نمونه (Sample Size) درست کنید.

3. فرضیه سازی کنید.

بعد از انتخاب هدف شما باید بتوانید آن را فرضیه سازی کنید. باید با طراحی ایده های ناب و جدید و در نظر گرفتن اولویت و رفتار کاربران به ایده های خود جهت دهید.

مثلا شما در حال طراحی تست A/B برای قرار دادن یک بنر در سایت هستید. باید ببینید این بنر جای مناسب قرار گرفته باشد. نوع فونت نوشته بنر، رنگ بنر به سلایق کاربر نزدیک باشد.

4. متغیر را تعریف کنید.

اگر میخواهید المان را تغییر دهید برایشان اولویت بگذارید. مثلا تغییر رنگ و سایز یک دکمه، تغییر نوع فونت کلمات باشد. دقت کنید این تغییرات همگی باید بر مبنای داده هایی که در مرحله 1 جمع آوری کردید باشد.

5.تست A/B خود را طراحی کنید.

در این مرحله باید تمامی داده های 4 مرحله گذشته را جمع آوری کرده و شروع به طراحی تست A/B کنید.

6. تست A/B را اجرا کنید.

نوبت به آن رسیده است که دو صفحه A و B که برای این تست طراحی کرده اید در اختیار کاربران هدف قرار دهید. در واقع در تست A/B شما میخواهید به نتایج تغییرات یک المان در سایت خود برسید.در این حالت شما دو طراحی مجزا انجام می‌دهید که در آن‌ها فقط یک المان تغییر کرده باشد و در شرایط برابر، این دو طراحی را با هم مقایسه می‌کنید.

7. تحلیل نتایح و داده ها

پس اجرای تست A/B شما میتوانید همزمان داده های خود را با ابزار هایی همچون Google Analytics بررسی کنید. میتوانید نوع پیشرفت را بسنجید و در آخر بهترین و موفق ترین تست را روی وبسایت خود پیاده سازی کنید.

راهنمای جامع تست A-B در دیجیتال مارکتینگ1

راهنمای جامع تست A-B در دیجیتال مارکتینگ1

کدام موارد را می توان با تست A/B مورد آزمایش قرار داد ؟

رایچ ترین و عمومی ترین مواردی که در تست A/B انچام میشود به شرح زیر است:

  1. عنوان صفحات (H1)
  2. پاراگراف و توضیحات
  3. دکمه Call to action
  4. متن Call to action
  5. لینک ها
  6. تصاویر
  7. محل قرارگیری بنر ها
  8. ویدیو ها
  9. پادکست ها
  10. گواهینامه‌ها و افتخارات
  11. دکمه‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی

چند نمونه از نرم افزارهای تست A/B در دیجیتال مارکتینگ

Optimizely

این سایت یک پلتفرم آزمایش دیجیتال است که برای تست A/B میتوان از آن استفاده کرد. با استفاده از ابزار Optimizely می توان تست های مختلفی را به صورت همزمان روی یک صفحه وب سایت اجرا کرد.

Omniconvert

این سایت یک پلتفرم  دیگر برای تست A/B است که برای بهینه سازی نرخ تبدیل کاربرد دارد. این وبسایت با تست پارامتر های مختلف همچون منطقه جفرافیایی، رفتار کاربران و…… میتواند شمارا به رسیده به هدف مطلوب تست A/B برساند. اگر کسب و کار نوپایی دارید این وبسایت بهترین گزینه برای شما است.

Crazy Egg

این نرم افزار امکان تست های مختلفی از جمله تست A/B و Heat-Map را به شما میدهد. ابزار تست A/B در Crazy egg به کاربران امکان تست ورژن های مختلف یک صفحه وب را می دهد. مزیت این پلتفرم آن است که میتوانید بدون احتیاج به دانش برنامه نویسی با این ابزار تست A/B خود را انجام دهید. این ابزار به صورت خودکار ترافیک سایت را به ورژن بهینه تر صفحه وب ارسال می کند.

AB Tasty

این سایت در واقع نرم افزار بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion-Rate) است. با این وبسایت میتوانید تست A/B و Funnel و Split را بررسی کنید.

FreshMarketer

این پلتفرم یک نرم افزار کامل برای بهینه سازی نرخ تبدیل کاربران وب سایت است که دو تست A/B و Split testing را در برمیگیرد. FreshMarketer به کمک گوگل آنالیتیکس داده های  تست A/B را در اختیار شما قرار میدهد.

یکی از ویژگی های جذاب این سایت این است که اگر سایت فروشگاهی داشته باشید و این تست را روی سایت فروشگاهی انجام دهید ، میزان درآمد و فروش وب سایت را در هر یک از این تست ها بررسی میکند.

تست Split testing ورژن های مختلف را از URL صفحه وبسایت بررسی میکند و هرکدام که بازخورد بهتری داشته باشید به عنوان صفحه اصلی در نظر میگیرد.

Convert

Convert یک پلتفرم شخصی سازی وب سایت هست که شامل A/B test نیز میشود. در این ابزار شما میتوانید کاربران را بر اساس ویژگی های مختلفی همچون user historical behavior ، کوکی ها و رفتار های جاوا اسکریپتی تقسیم بندی نمایید.

اگر میخواهید یک دیچیتال مارکتر حرفه ای شوید حتما به مقاله مهارت‌های دیجیتال مارکتر چه چیزهایی باید باشد؟ سر بزنید.

آیا برای تست A/B بازه زمانی در نظر بگیریم ؟

در واقع دیجیتال مارکتر ها برای تست A/B زمان در نظر نمیگیرند. در واقع زمانی تست A/B به تارگت مورد نظر میرسد که رفتار تمامی کاربران هدف مورد بررسی قرار گیرد و به قول معروف به میزان ترافیک ورودی سایت مورد نظر برسیم. این بررسی بر اساس پارامتر های مختلفی همچون نوع پروژه ، حجم پروژه و….. متفاوت است، برای همین نمیتوان تایم مشخصی تعیین کرد و پیشنهاد میشود که برای تست A/B بازه زمانی در نظر نگیرید. ولی میتوانید به طور معمول بازه زمانی چند هفته ای قرار دهید.

آیا امکان دارد تست A/B با شکست مواجه شود؟

بله . تست A/B همانند بقیه کمپین ها نیز میتواند با شکست مواجه شود. اگر تمامی موارد گفته شده در مراحل تست A/B به صورت ناقض انجام شود، شما را به دیتای مطلوب نمیرساند. پس حتما باید در انجام این تست پارامتر ها را رعایت کنید.

نتایج تست A-B

نتایج تست A-B

اشتباهات رایج تست A/B در دیچیتال مارکتینگ

  1. اشتباه فرضیه نسازید.

شما باید در فرضیه سازی و طراحی ایده بیشترین دقت لازم را داشته باشید و با دیتا های جمع آوری شده کاربران فرضیه سازی کنید و نه با سلیقه شخصی!!

2. یک روش را برای همه وبسایت ها به کار نبرید.

اگر شما در وبسایت شماره 1 طراحی تست A/B قابل قبولی داشتید دلیل بر آن نیست که همان طراحی را برای سایت 2 قرار دهید. هر سایتی بسته به هدف آن کسب و کار طراحی و مخاطب های متفاوتی دارد.

3. همه ی المان ها را با هم آزمایش نکنید.

برای تست A/B شما باید تغییرات را روی یک المان پیاده سازی کنید. اگر چندین المان را با هم به کار ببرید باعث میشود کاربران شما را به نتیجه دلخواه نرسانند و یا شما در بررسی داده ها دچار سردرگمی شوید. پس اولویت‌بندی المان‌ها برای انجام تست رعایت کنید.

4. بی اعتنایی به آمار و تکیه به حدس و گمان!

برای این که بتوانید نتیجه صددرصدی از تست A/B خود بگیرید باید در هر مرحله داده های بدست آمده را کاملا تحلیل کنید و خود را به چالش بکشیدو اگر به حدس و گمان تکیه کنید کمپین شما شکست خواهد خورد.

قدرت داده ها را دست کم نگیرید.

5. قراردادن بازه زمانی برای تست A/B

همانطور که بالاتر گفته شد اگر برای تست یک دوره‌ی طولانی یا خیلی کوتاه در نظر بگیرید، می‌تواند منجر به عدم موفقیت در آزمون شود.اجرای یک کمپین به مدت طولانی نیز اشتباه بزرگی است.

6. تست A/B را رها نکنید.

اگر در اولین مرحله تست با شکست مواجه شدید. نا امید نشوید و تست را رها نکنید زیرا شما یک داده ی قوی از تست خود دارید. این داده ها را در تست بعدی به کار ببرید تا به موفقیت شما در تست های بعدی کمک کند.

7. استفاده از ابزار نامناسب

بسیاری از افراد برای اجرای کمپین های خود از ابزار های نامناسب استفاده میکنند.برخی از ابزارها سرعت سایت شما را به شدت کاهش می‌دهند و یا باعث تحلیل رفتن داده های شما میشود. پس حتما در انتخاب ابزار ها دقت لازم را داشته باشید.

اگر میخواهید اطلاعات بیشتری در زمینه مارکتینگ داشته باشید حتما مقاله ترفند های ديجيتال ماركتينگ را مطالعه نمایید.

نتیجه گیری :

امیدوارم این مقاله از برترآموز برای شما مفید واقع شده باشد. شما پس از مطالعه این مقاله باید با روند کلی A/B testing آشنا شده باشید و بتوانید برای کسب و کار خود یک تست A/B طراحی کنید. حتما طراحی این تست را در اولویت خود قرار دهید و یا به دیجیتال مارکتر خود اطلاع دهید تا این تست را برای سایت شما پیاده سازی کند. از بهترین و مناسب ترین ابزارها متناسب با کسب و کار خود استفاده کنید و از مزایای این تست برای سایت خود غاقل نشوید. سعی کنید تمامی پارامتر ها را برای تست A/B رعایت کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *