هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تکنیک های موثر در طراحی سایت

تکنیک های موثر در طراحی سایت (در طراحی سایت به چه نکاتی باید توجه کرد؟)

دسته بندی : ساخت سایت
1400/11/12

طراحی سایت یکی از مشاغل پر اهمیت و پر درآمد این روزا هست، زیرا هر کسب و کاری در بستر فضای آنلاین به یک سایت با کیفیت و کارا نیاز دارد و حالا شما طراحین سایت که قطعا می دانید رقبای زیادی در این زمینه دارید باید تلاش کنید که در طراحی سایت های خود تکنیک های موثر و خوبی را د اشته باشید تا پروژه نهایی شما از سایرین متمایز باشد و همین وجه تمایز باعث میشود که شما پروژه های بیشتری را داشته باشید و در نهایت درآمد بیشتری را کسب کنید. اگر با این تکنیک ها آشنایی ندارید و احساس می کنید در پروژه های خود ناموفق هستید در ادامه با مقاله تکنیک های موثر در طراحی سایت همراه برتر آموز باشید تا به توضیح مفصلی در این زمینه بپردازیم:

اگر به طراحی سایت علاقه دارید اما دانش کافی در این زمینه ندارید پیشنهاد میشود آموزش طراحی سایت برتر آموز را مطالعه نمایید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • تکنیک های موثر در طراحی سایت

تکنیک های موثر در طراحی سایت

در این مرحله می خواهیم به بررسی نکات و تکنیک های موثر طراحی سایت بپردازیم. اینکه از کدام نکات در طراحی سایت باید استفاده کنید به پروژه شما بستگی دارد، در برخی از پروژه ها نیاز است تمامی موارد به دقت بررسی گردد و در مقابل در برخی از وبسایت ها تنها با رعایت یک یا دو نکته شما به نتیجه مطلوب خود خواهید رسید.

استفاده از تست A/B در طراحی صفحات فرود

یکی از مواردی که طراحان سایت به آن نیاز دارند تست کردن مداوم طراحی خود است. شما به عنوان یک طراح صفحه ای را طراحی می کنید و خود را جای جامعه هدف قرار می دهید تا طبق نیاز این جامعه طراحی معقولی داشته باشید. تست A/B در دیجیتال مارکتینگ این امکان را به شما می دهد تا برطبق سلیقه کاربران خود صفحات را طراحی کنید. این تست بدین گونه عمل می کند که شما دو طرح آماده با محتوای یکسان ولی دیزاین متفاوت دارید که این دو طراح را در اختیار دو دسته یا دو گروه از جامعه هدف قرار می دهید و بر اساس آن می سنجید که کدام طراحی و دیزاین المان ها بر اساس سلیقه کاربر بوده است و پس از مشاهده این آمار، دیزاین نهایی را روی سایت قرار می دهید. تست A/B این امکان را به شما می دهد که بر اساس سلیقه کاربران رفتار کنید و قطعا می دانید هرچه حس صمیمت کاربران در سایت بیشتر باشد شما را به نتیجه دلخواه کسب و کارتان میرساند.

حالا علاوه بر اینکه از تست A/B می توانید برای طراحی دیزاین و سلیقه کاربران استفاده کنید. در مواردی همچون طراحی عنوان های ، Call to action ها ،متن ها ، فرم ها و……. استفاده نمایید.

اگر در این زمینه اطلاعاتی مدارید پیشنهاد میشود حتما مقاله تست A/B در دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

در طراحی فرم ها در سایت دقت کنید..

در طراحی فرم ها در سایت دقت کنید.

یکی از مواردی که در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروزه مهم است، طراحی فرم ها و گرفتن اطلاعات مشتری ها است. اول از همه شما به عنوان کسب و کار باید بدانید که هدف شما از طراحی فرم و جایگذاری آن در سایت چیه؟

  • آیا با اطلاعات فرم می خواهید جامعه هدف را به مشتری بالقوه تبدیل کنید؟
  • آیا میخواهید برند سازی کنید؟
  • آیا می خواهید به فروش برسید؟
  • آیا فقط هدف شناسایی کاربران است؟
  • آیا ……………؟

شما به عنوان یک طراح سایت باید تمامی سوالات بالا را وابسته به موضوع کسب و کار از کارفرمای خود سوال نمایید و بر اساس نیاز کارفرما به طراحی فرم بپردازید. تجربه نشان داده است که کارفرما اصلا نیازی به آدرس ایمیل افراد نداشته است، اما طراح سایت این فیلد را جزو قسمت های ضروری فرم قرار داده و از کاربران با سختگیری تمام در حال جمع آوری آدرس ایمیل است. بر اساس نیاز کارفرما و نیاز شرکت از افراد اطلاعات کسب کنید. طراحی فرم های بلند بالا یا فیلد های به درد نخور اصلا مطابق میل کاربران نیست. کاربر قرار نیست برای دریافت مثلا یک خبرنامه یا شرکت در باشگاه مشتریان 10 دقیقه فرم پر کند، این طولانی بودن فیلد ها باعث میشود کاربر اصلا از انجام این کار منصرف شود و کسب و کار به هدف اصلی خود نرسد.

سعی کنید نهایت تا 10 مورد از کاربر اطلاعات دریافت کنید آن هم در صورتی که هر 10 مورد از اطلاعات را لازم داشته باشید در غیر این صورت از طولانی شدن فرم ها بپرهیزید، نکته دوم اینکه نام خانوادگی ، شماره تماس و آدرس ایمیل معمولا جزو ضروری ترین فیلد های فرم ها هستند که از این اطلاعات در ایمیل مارکتینگ و اسمس مارکتینگ استفاده می شود.

امنیت وبسایت را برقرار کنید!

برخی از افراد فکر می کنند که برقراری امنیت وبسایت بر عهده طراح سایت نیست و این دسته از افراد فقط باید قالب سایت را آمادخ تحویل کارفرما بدهند اما اصل قضیه این طور نیست و شما باید امنیت سایت را تا حدودی برقرار کنید و سایت را تحویل کارفرما دهید. حتما به این نکته توجه کنید که هکر ها در سراسر وب وجود دارند و همواره به دنبال وبسایت هایی هستند که از لحاظ امنیتی ضعیف اند و به راحتی می توان به آن نفوذ کرد. حتما پس از این که رمز و نام کاربری سایت را به کارفرما خود دادید به وی متذکر شوید که در نگهداری از آن کوشا بایشد و هرگز رمز و نام کاربری های سست قرار ندهد. از مخزن افزونه های وردپرس، افزونه های امنیتی درجه یکی را دانلود کنید و در سایت نصب نمایید تا بتوانید تا حدودی امنیت سایت را تضمین نمایید. مثلا می توانید افزونه امنیتی آیتمز را نصب نمایید. یا مثاله بهترین پلاگین های افزایش امنیت سایت را مطالعه نمایید تا با انواع آنها آشنا شوید. پیشنهاد میشود در ادامه مقاله چگونه از هک شدن سایت جلوگیری کنیم؟ را مطالعه نمایید.

استفاده از دکمه های Call to action

دکمه های فراخوان به عمل یکی از نکات مهم در طراحی سایت هستند زیرا شما باید از آنها درست در جایی که کاربر به آن نیاز دارد استفاده نمایید. شاید در طراحی و محل قرار گیری این دکمه های فراخوانی به عمل از آن ساده بگذرید اما با رعایت چند نکته ساده شما می توانید مشتری های بالقوه زیادی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید. شما با طراحی مناسب در واقع نرخ تبدیل سایت هم افزایش می دهید. این دکمه ها با طراحی مناسب معمولا در مکانی در دستری کاربر قرار میگیرد و درست باید در جایی باشد که کاربر را به هدق نهایی اش برساند. پس از طراحی این دکمه وظیفه دیجیتال مارکتر یا وب مستر این است که به بهینه سازی نرخ تبدیل بپردازد. پس در مرحله اول سعی کنید در طراحی Call to action  ها دقت لازم داشته باشید.

آسان سازی فرآیند خرید

آسان سازی فرآیند خرید

کاربر وقتی می خواهد از سایت خرید انجام دهد به عبارتی باید با یک کلیک ساده خرید خود را نهایی کند. فرآیند خرید را در سایت خود پیچیده نکنید کاربران به راحتی و به سهولت باید در سایت خرید کنند و حتما مراحل خرید و متصل شدن به درگاه بانکی را بار ها و بار ها چک کنید تا مطمئن شوید ارور و با مشکلی وجود نداشه باشد. هنگام خرید و دریافت آدرس سعی کنید اطلاعات اضافی از کاربر نگیرید زیرا در فرآیند خرید با طولانی شدن این مراحل ممکن است کاربر از خرید خود منصرف شود. پس همواره به ساده سازی این مراحل دقت لازم داشته باشید.

صفحه تماس با ما باید کامل طراحی شود.

یکی از مواردی که در طراحی سایت باید به آن دقت شود، صفحه درباره با ما است. این صفحه یکی از مواردی است که در اعتماد سازی کاربران بسیار موثر است. کاربران وقتی مطمئن شوند کسب و کار شما آدرس و شماره تماس درستی دارند به سایت شما اعتماد می کنند تا از شما خرید انجام دهند. در صفحه تماس با ما سایت خود حتما آدرس دقیق و لوکیشن سایت خود را قرار دهید، شماره تماس و آدرس ایمیلی که به آن پاسخگو باشید را حتما قرار دهیدو تجربه نشان داده است خیلی از کاربران قبل از اینکه خرید خود را نهایی کنند وارد صفحه درباره با ما میشوند و با شماره تماس موجود در سایت تماس میگیرند تا از سایتی که میخواهند از آن خرید انحام دهند، مطمئن شوند. این صفحه با اطلاعاتی که از کارفرما دریافت می کنید باید پر شود. اگر کارفرما تمایلی نداشت تا این صفحه را قرار دهد، حتما درباره ی اهمیت آن به کارفرما توضیح دهید و بیان کنید که وجود این صفحه به فروش کسب و کار هم کمک می کند.

دامنه مناسب برای سایت انتخاب نمایید.

درست که انتخاب نام دامنه بر عهده کارفرما است ولی شما به عنوان طراح سایت که تجربه دارید باید به کارفرما مشاوره درستی درباره ی انتخاب نام دامنه بدهید و نام دامنه ویترین کسب و کار است و نکات مهم در انتخاب آن را رعایت نمایید. از سایت های معتبر دامنه خود را تهیه نمایید. دامنه باید به نام کسب و کار شما نزدیک باشد تا کاربران با دیدن نام سایت و دامنه شما به یاد کسب و کار شما بیفتند. پیشنهاد میشود مقاله انواع دامنه برای سایت ها را مطالعه نمایید.

سرعت بارگذاری سایت باید مناسب باشد.

یکی از مواردی که از اهمیت بالایی برخوردار است و همواره گوگل بر آن سخت گیری خاص خودش را دارد، سرعت بارگذاری وب سایت است. شاید فکر کنید که سرعت وبسایت بر عهده وب مستر و سئو کار است اما شما به عنوان کسی که پایه گذاری وب سایت را انجام می دهید باید پایه ریزی درستی را داشته باشید. یکی از مواردی که در سرعت سایت اهمیت دارد، انتخاب هاست مناسب است. حتما از اهمیت خرید هاست مناسب با کارفرما صحبت کنید که باید هزینه مناسبی را در این زمینه بپردازند. از شرکت های معتبر هاست خریداری کنید که آپ تایم آنها 99 درصد باشد، پشتیبانی سریعی داشته باشد و مهم تر از همه معتبر باشد. حتما مقاله هاست چی بخرم خوبه؟ را مطالعه نمایید تا در این زمینه اطلاعات مفیدی را کسب کنید.

از افزونه های کاربردی استفاده نمایید و افزونه های زیادی را در سایت خود نصب نکنید. افزایش تعدد افزونه ها باعث سنگین شدن سایت میشود و هرچه سایت سنگین باشد باعث کند شدن آن میشود. می توانید برای جلوگیری ازکند شدن از افزونه های کاربردی مانند Wp Rocket استفاده نمایید و در سایت خود نصب نمایید. در این افزونه کد های CSS  و JS شما که فضای زیادی را اشغال می کند و باعث کندی میشود را حجمش را کم کرده و به افزایش سرعت سایت کمک می کند.

همچنین CDN های یکی از مواردی هستند که به افزایش سرعت سایت شما کمک می کنند. می توانید نمونه های خارجی و داخلی CDN ها را برای سایت خود نصب نمایید و به افزایش سرعت سایت خود کمک کنید. دقت داشته باشید گوگل یکی از افرادی است که به سایت شما سر میزند و در صورت کند بودن سایت شما امتیاز منفی را دریافت می کنید.

قسمتی برای نظرات کاربران قرار دهید.

نظرات کاربران و مشتری هایی که قبلا از شما خرید انجام داده اند چه منفی چه مثبت به قدری ارزشمند است که باید در سایت خود از آنها استفبال کنید. افراد زیادی وجود دارند که فقط با تحت تاثیر گرفتن از این نظر ها از شما خرید انجام می دهند. حتما در طراحی سایت قسمتی را برای نظرات کاربران در نظر بگیرید و از کارفرما بخواهید به این قسمت اهمیت دهد.

هدر و فوتر سایت را زیبا و در عین حال ساده طراحی کنید.

خیلی از طراحان تصور می کنند هرچه هدر و فوتر شلوغ و پر از زرق و برق باشد بهتر است. اما باید بگویم که ظاهر شلوغ ممکن است برای یکسری جذاب باشد اما شما حجم بیشتری از جامعه هدف را به خاطر همین شلوغی از دست می دهید. منو های سایت شما باید کاملا ساده و در عین حال در دسترس باشد و کاربران نباید به دنبال منو ها بگردند. همه چیز باید درست چیده شود.

ریسپانسیو بودن سایت

شما به عنوان طراح سایت، باید سایت را برای کاربران موبایل و تبلت بهینه سازی کنید. همانطور که همه میدانیم بیش از 80 درصد کاربران اینترنت افرادی هستند که با گوشی های تلفن همراه به وبسایت ها سر می زنند و اگر سایت شما بر روی این ابزار ها نمای خوبی نداشته باشد و غیر قابل استفاده باشد شما حجم زیادی از کاربران را از دست می دهید. شاید برای شما جالب باشد که افراد وقتی که پشت فرمون در ترافیک هستند هم می توانند به این فکر کنند که همین الان مثلا کالای X را بخرند. پس تلفن همراه خود را بر میدارند و عبارت خرید کالای X را سرچ می کنند و وارد سایت شما میشوند ولی اگر سایت شما برای گوشی ریسپاسیو یا واکنش گرا نباشد. به عبارتی ساده تر سایت شما در تلفن های همراه نمای خوبی نداشته باشد(محتوا ها نا خوانا باشد، تصاویر خیلی کوچک و یا بزرگ باشند، دکمه های منو و تماس با ما در سایت به راحتی پیدا نشود و…..) باعث میشود کاربر از سایت شما خارج شود و به راحتی شما این ترافیک و ایم مشتری بالقوه را از دست می دهید. طبق آمار روزانه ممکن است تعداد زیادی از این افراد وارد سایت شما شوند و به همین دلیل مشابهه از آن خارج شوند، موضوعی که شما شاید حتی به آن فکر نکنید زیرا شما فقط سایت خود را از طریق دسکتاپ نظاره گر بودید. پس اصل واکنش گرایی مهم ترین نکته ای است که به آن باید توجه داشته باشید و حتما این موضوع را رعایت کنید. پس همین الان با گوشی موبایل به سایت خود سر بزنید تا این ایرادات را برطرف کنید. همچنین پیشنهاد میشود حتما مقاله ریسپانسیو چیست؟ را مطالعه نمایید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل به بررسی تکنیک های موثر در طراحی سایت بپردازیم و نکات کاربردی ای را برای شما شرح دهیم. حتما در پروژه های خود از این موارد استفاده نمایید. اگر در این زمینه تجربه ای دارید حتما در قسمت کامنت با دوستان برترآموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *