هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مسیر یادگیری سئو

مسیر یادگیری سئو

دسته بندی : سئو
1402/10/29

امروزه مسیر یادگیری سئو نسبت به گذشته بسیار متفاوت است.

با مطالعه این پست آموزشی به سادگی می‌توانید مسیر خود را در کوتاهترین زمان ممکن طی نمایید.

درود بر دنبال کنندگان سایت برترآموز، ما اومدیم با یک پست آموزشی بسیار جذاب و کاربردی در حوزه آموزش سئو. در این پست آموزشی قصد داریم به صورت ویژه مسیر یادگیری سئو را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. البته نکات بسیار زیادی نیز درباره اهمیت هوش مصنوعی و همچنین ابزارهای وابسته به آن خواهیم داشت. قبل از شروع این پست جذاب به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی نه تنها دشمن سئو نیست، بلکه می تواند به عنوان یک ابزار بسیار جذاب و کاربردی مورد استفاده قرار گیرد. در یک پست آموزشی به نام « آیا هوش مصنوعی باعث از بین رفتن سئو می‌شود؟ » به صورت ویژه این موضوع را بررسی کرده‌ایم. بهتر است که بیش از این شما را معطل نکنیم و به سراغ مسیر یادگیری سئو برویم.

سئو چیست؟ « SEO »

برای درک بهتر سئو و مفاهیم وابسته به آن بهتر است که یک تعریف به روز سئو خدمت شما عزیزان ارائه کنیم. سئو در لغت به معنای، بهینه سازی موتورهای جستجوی می‌باشد و از عبارت (Search Engine Optimization) به دست آمده است. اما در حال حاضر اگر بخواهید صرفا به یک سایت از نگاه موتورهای جستجو نگاه کنید، نتیجه جذابی به دست نخواهید آورد. چرا که موتورهای جستجو خود به دنبال درک بهتر رفتار مخاطبین یک سایت می‌باشند و خود را در جایگاه یک بازدید کننده قرار میدهند. به همین دلیل بهتر است که شما تمام تلاش خود را به کار گیرید و با تعریف یک استراتژی جامع و جذاب رفتار هر دو را درک کنید.

سئو به صورت کلی یک شاخه از دیجیتال مارکتینگ نوین می‌باشد. به همین دلیل اگر رفتار تبلیغاتی دنبال کنندگان خود را درک نکنید و به نوعی روانشناسی بازاریابی نوین را فرا نگیرید، از درک استراتژی های سئو عاجز خواهید ماند. چرا که با استفاده از آخرین تکنیک‌های این حوزه مشتریان بسیار زیادی به خود جلب می‌کنید. اما زمانی که به دنبال کسب بازدهی مناسب از آن می‌باشید، نتیجه مورد علاقه شما به دست نمی‌آید. چرا که این ورودی نرخ تبدیل مناسبی ندارد. به شما حق میدهم که اندکی از تعریف سئو گیج شوید. اما در ادامه با بررسی مسیر یادگیری سئو درک شما به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد.

مهمترین بخش های یادگیری سئو چیست؟

 دقت کنید که برای یادگیری سئو صرفا داشتن یک دید تک بعدی نمی‌تواند مسیر یادگیری شما را هموار کند و به هدفتان برسید. با در نظر گرفتن این موضوع ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا سرفصل های اصلی مسیر یادگیری سئو را بررسی کنیم و سپس بعد از آن شما با توجه به نیاز خود در یکی از آن ها به درجه استادی خواهید رسید.

مهمترین بخش های یادگیری سئو چیست؟

1.    درک رفتار موتورهای جستجو

اگر به سئو و یادگیری دیجیتال مارکتینگ علاقه دارید، باید به دنبال مطالعه رفتار موتورهای جستجو باشید. از طرفی هوش مصنوعی و الگوریتم‌های پیچیده آن نیز مسیر یادگیری را اندکی سخت کرده است. به همین دلیل پیشنهاد ما به شما یادگیری پیوسته این نکات می‌باشد. شما نمی‌توانید صرفا با یادگیری یک بخش به هدف خود دست پیدا کنید. به عنوان مثال اگر فقط تمرکز خود را روی گوگل قرار دهید و از ورودی دیگر موتورهای جستجو محروم خواهید شد. یک سئوکار معمولا با چند موتور جستجو کار می‌کند، اما یکی از آن ها را به عنوان موتور جستجوی اصلی خود انتخاب خواهد کرد. برای درک بهتر این موضوع پیشنهاد ما به شما این است که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید و در آن بخش از پست آموزشی « باورهای نادرست در مورد موتورهای جستجو » دیدن فرمایید.

در صورتی که بتوانید رفتار موتورهای جستجو را در شبکه‌های مجازی نیز درک کنید، بازدهی شما از سوشال سیگنال مورد نیاز سایت خود بهتر خواهد شد. به همین دلیل است که شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با استفاده از یک استراتژی صحیح و کاربردی در کوتاهترین زمان ممکن به آخرین آپدیت‌های موتور جستجوی مورد نظر خود دست پیدا کنید. در این صورت می‌توانید مسیر یادگیری سئو را اندکی کوتاه و سریع نمایید.

2.    در مورد محتوای با کیفیت تحقیق کنید

برخی از سئو کاران کم تجربه فکر می‌کنند که هدف ما از سئو دریافت یک محتوای متنی با کیفیت است. در صورتی که اشتباه فکر می‌کنند. شاید در گذشته انتخاب یک محتوای با کیفیت متنی برای سایت کارساز بود. اما در عصر حاضر با توجه به آخرین تغییرات موتورهای جستجو شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که با یک برنامه ریزی اصولی و منطقی محتوای متنی، صوتی و تصویری با کیفیت را شناسایی کنید. رقابت امروز ما در فضای سئو فقط و فقط در حوزه محتوا خواهد بود. چرا که شما با یک محتوای کاربردی می‌توانید در کوتاهترین زمان ممکن رشد کنید. چرا که دیگران خود زحمت تبلیغات و همچنین انتشار محتوای سایت شما را انجام خواهند داد.

البته متخصصین کانتنت مارکتینگ نیز در حال حاضر به دنبال تعریف استراتژی مناسب رای سئو خواهند بود. چرا که با توجه به پارامترهای سئو محتوا خود را به صورت شخصی سازی شده به شما تحویل خواهند داد. به همین دلیل است که شما در محتوای خود می‌توانید از پارامترهای سئو و همچنین تبلیغات به صورت همزمان استفاده کنید و نتیجه جذابی نیز به دست آورید. اگر در مسیر یادگیری سئو به آموزش محتوای با کیفیت نپردازید. دیگر زمانی برای این موضوع نخواهید داشت. چرا که در حوزه سئو شما باید روی مسائل دیگر نیز زمان صرف کنید و نمی توانید خودتان مسئول تولید محتوای یک سایت باشید. اما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های مختلف محتوای مرغوب را از محتوای بی کیفیت شناسایی نمایید.

3.    تحقیق کلمات کلیدی

در بخش قبلی به این موضوع اشاره کردیم که در مسیر یادگیری سئو نیاز به شناسایی محتوای با کیفیت دارید. فرض کنید که شما به این دانش و تجربه دست پیدا کردید، اما در این زمان سوال اصلی و اساسی شما بر این خواهد بود که چگونه کلمات کلیدی این محتوا را مشخص کنید. تا زمانی که ندانید چه محتوایی برای سایت شما مناسب است، نمی توانید یک بازدهی مناسب و جذاب از آن به دست آورید. برای این منظور در حوزه سئو استراتژی‌های بسیار زیادی وجود دارد. اما پیشنهاد ما به شما استفاده از ابزار به روز برای تحقیق کلمات کلیدی است.

سئو کاران کم تجربه معمولا زمان و انرژی خود را به نحوی صرف می‌کنند که از ابزار رایگان برای پیدا کردن یک لیست کلمات کلیدی استفاده کنند. تا زمانی که شما روی کلمات کلیدی لانگ تیل سرمایه گذاری نکنید، رقابت روی کلمات کلیدی اصلی برای شما سخت خواهد شد. از طرفی هزینه تبلیغات و همچنین رپورتاژ شما نیز بسیار افزایش پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که ما در زمان بررسی و تعریف استراتژی برای کلمات کلیدی همیشه دیتا استراکچر سایت را مورد نقد و بررسی قرار میدهیم. البته در این بخش این که شما از چه کسی با چه میزان تجربه‌ای درخواست یادگیری سئو را نیز داشته باشید، مهم است.

تحقیق کلمات کلیدی

4.    درک سیستم مدیریت محتوا « CMS »

یک سئو کار معمولا با چندین سیستم مدیریت محتوا می‌تواند کار کند. در گذشته سئوکاران حرفه‌ای برای سئو یک سایت از قالب‌های کد نویسی استفاده می‌کردند. از طرفی زمان و انرژی بسیار زیادی برای درک مفاهیم کد نویسی صرف می‌نمودند و یک موتور جستجو را به عنوان موتور جستجوی هدف خود قرار میدادند. البته در حال حاضر سیستم‌های مدیریت محتوا بسیار متنوع شده‌اند. در صورتی که به بخش « آموزش وردپرس » مراجعه نمایید، اطلاعات بسیار زیادی در این حوزه به دست خواهید آورد. امروزه بیش از 80 درصد سایت‌های ایرانی از سیستم مدیریت محتوای وردپرسی استفاده می‌کنند. شما نیز باید بخش به بخش آن را بشناسید.

به عنوان مثال اگر یک سایت فروشگاهی نیاز به یک ابزار خاص دارد، شما باید قبل از هر چیزی افزونه‌های موجود آن را بررسی کنید. سپس تداخل این افزونه با قالب سایت را مورد بررسی قرار دهید. در این صورت می‌توانید بازدهی سایت خود را به صورت ویژه افزایش دهید. سئو کاری که نتواند با سیستم مدیریت محتوا کار کند، اصلا نباید خود را یک متخصص سئو بداند. لازم به ذکر است که این موضوع بسیار ساده بوده و شما نیز می‌توانید به سادگی بر اساس نیاز خود محتوای خود را سازماندهی نمایید و یک برنامه استراتژی جامع و کامل برای آن تعریف کنید. آموزش سیستم های مدیریت محتوا نیز بسیار ساده است. برای یادگیری بهتر این موضوع نیز پست آموزشی « بهترین CMS از نظر سئو کدام است؟ » نکات بسیار زیادی را به شما آموزش خواهد داد.

5.    آموزش لینک سازی و تعریف نقشه سایت

یکی از مهمترین بخش‌هایی که یک سئو کار باید آن را فرا گیرد، تعریف استراتژی لینک سازی سایت است. در صورتی که بتوانید برای آن یک برنامه ریزی صحیح انجام دهید، بازدهی شما به صورت ویژه افزایش پیدا خواهد کرد چرا که نقشه سایت و نوع لینک سازی داخلی صفحات مختلف برای موتورهای جستجو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. لینک سازی داخلی صفحات باید به نحوی باشد که موتورهای جستجو هدف سایت و همچنین استراتژی اصلی آن را درک کنند. دقت کنید که این هدف سایت و همچنین استراتژی سایت دو مفهوم مجزا است و نباید آن ها را یکی دانست. از طرفی برای لینک سازی سایت نیز چندین استراتژی متفاوت وجود دارد که هر کس با توجه به فضای رقابتی سایت هدف یکی را انتخاب می‌کند.

به عنوان مثال یک شخص در زمان تعریف دسته بندی سایت، به دنبال مشخص کردن صفحات پیلار و صفحات کلاستر خواهد بود. اما نفر دوم یک استراتژی متفاوت دارد و بعد از تعریف دسته بندی به دنبال تعیین ارزش هر صفحه و پلن لینک سازی داخلی است. البته نوع لینک سازی داخلی و همچنین تعیین ساختار محتوا زمانی ارزشمند است که شما بتوانید محتوای خود را به لینک سازی خارجی و نقشه سایت خود را نیز به درستی مدیریت کنید. البته این مباحث شاید اندکی تخصصی باشد و در این بخش نیاز به بررسی آن نباشد.

6.    درک سئو داخلی و سئو خارجی

در مسیر یادگیری سئو شما باید به دو نکته توجه نمایید. اولین نکته در این است که سئو داخلی و همچنین سئو خارجی یک پارچه نیز و هر یک از آن ها ممکن است که به صورت متفاوت تعریف شود. از طرفی هر سئو داخلی و سئو خارجی هر کدام زیر شاخه‌هایی دارد که نمی‌توان آن ها را نادیده گرفت. به همین دلیل در زمان بررسی سئو داخلی و سئو خارجی باید هر یک را به عنوان استراتژی هدفمند خود انتخاب نمایید. در این صورت می‌توانید بازدهی خود را به صورت ویژه افزایش دهید و سایت هدف خود را بهبود دهید.

از طرفی سئو فنی یا سئو تکنیکال را نیز فراموش نکنید و در مورد آن اندکی تحقیق نمایید. چرا که سئو فنی می‌تواند به شفافیت استراتژی سئو شما کمک ویژه‌ای کند. به عنوان مثال اگر قرار است که استراتژی سئو را به صورت چند لایه بهبود دهید، اولین و مهمترین بخشی که باید مد نظر قرار دهید، کیفیت لینک سازی داخلی است. شما با استفاده از پارامترهای سئو فنی می‌توانید لینک‌های شکسته و همچنین صفحات زامبی خود را مشخص کنید و اقدام به مدیریت آن نمایید.

درک سئو داخلی و سئو خارجی

سخن پایانی

در این پست آموزش ما به صورت اجمالی اما کاربردی اقدام به بررسی مسیر یادگیری سئو داشتیم. در صورتی که به دنبال یادگیری سئو به عنوان شغل اصلی خود می‌باشید، بهتر است که به پویایی آن نیز توجه نمایید. چرا که بدون درک این موضوع استفاده از یک دانش قدیمی در حوزه سئو نتایج جذابی برای شما به دنبال ندارد. البته سئو دانش موضوع سختی نیست که نتوانید آن را فرا گیرید. بلکه سئو یک دانش پویا است که به صورت پیوسته آن را آپدیت خواهید کرد.

 اگر به دنبال یادگیری سئو به صورت رایگان می‌باشید، می‌توانید از بخش مقالات سایت برترآموز به عنوان کتابخانه سئو استفاده کنید و تمامی مفاهیم مورد نیاز خود را به صورت رایگان فرا گیرید. البته به این موضوع توجه نمایید که زمان یادگیری شما اندکی طولانی خواهد بود. چرا که ساختار مشخصی برای یادگیری ندارید و نمی دانید که از کجا و چگونه باید شروع کنید. اما برای آموزش سئو پیشرفته به صورت هدفمند در زمان کوتاه می‌توانید از بخش پشتیبانی آنلاین سایت برترآموز کمک بگیرید. ❤

نویسنده : امیر شادان پور

امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *