سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام
موتور جست و جوی یاندکس برتر آموز

آموزش سئو برای موتور جستجوی یاندکس

دسته بندی : سئو
1401/05/21

زمانی که راجب به سئو کردن سایت برای موتورهای جست و جو صحبت می‌کنیم بیشتر افراد تنها ذهن آن‌ها به سمت موتور جستجوی گوگل می‌رود اما به جز گوگل موتورهای جست و جوی دیگری وجود دارد که شما می‌توانید سایت خود را برای آن بهینه کنید. اولین سوالی که برای کاربران به وجود می‌آید این است که آیا کاربران به جز گوگل به موتورهای جست و جو دیگری مراجعه می‌کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که درست است امروزه بیشتر سرچ‌های موجود در سطح وب از طریق موتور هوشمتد گوگل صورت می‌گیرد اما شناخت سایر موتور‌های جست و جو برای سئو کاران خالی از لطف نیست زیرا هنوز هم کاربرانی از جامعه هدف شما وجود دارند که از سایر موتورهای جستجو برای سرچ روزانه استفاده می‌کنند و شما باید بتوانید این سرچ را به سمت سایت خود هدایت نمایید و ترافیک موثری را جذب کنید. در این سری از مقالات برتر آموز قصد داریم تا راجب به موتور جست‌وجوی یاندکس صحبت کنیم آن را معرفی و در ادامه به توضیح آموزش سئو برای موتور جستجوی یاندکس بپردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا در ادامه همراه من و برتر آموز باشید و در صورت رضایت از مقاله لطفا ما را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید. برتر آموز بزرگترین مرجع آموزشی در سراسر کشور آموزش سئو فوق حرفه ای محسن حبیبی راد را برای شما در نظر گرفته است که با مطالعه آن می توانید دانش سئویی خود را افزایش دهید و در پروژه های سئویی موفق‌تر عمل نمایید.

آنچه که شما در این مقاله می‌آموزید:

  • موتور جست‌وجوی یاندکس چیست؟
  • ارتباط یاندکس با هوش مصنوعی چیست؟
  • موتور جست‌وجوی یاندکس چه تفاوتی با گوگل دارد؟
  • آموزش سئو برای موتور جستجوی یاندکس
  • معرفی یاندکس وب مستر تولز

موتور جست و جوی یاندکس چیست؟

یاندکس یک موتور جست‌وجوی روسی است که شرکت آن جزو بزرگترین شرکت‌های فناوری در روسیه به شمار می‌رود. این موتور جست‌وجو از سال 1997 پایه گذاری و راه اندازی شده است. این موتور جست‌وجو کاملا هوشمند است و مانند گوگل انواع سرچ تصویری ، محتوایی ، صوتی و… را در اختیار شما قرار می‌دهد. بر اساس نتایج منتشر شده از مهندسان یاندکس بیشتر سرچ‌های این موتور جست و جو به صورت ویس سرچ یا سرچ صوتی می‌باشد.

یعنی شما اگر در گوگل عبارت آموزش اینستاگرام را سرچ می‌کنید همین کار را هم می‌توانید در موتور جست و جوی یاندکس انجام بدهید و همین عبارت آموزش اینستاگرام را سرچ نمایید و با نتایجی مواجه خواهید شد که به آموزش این شبکه اجتماعی محبوب مربوط است. در ابتدا این موتور جست‌وجو تنها برای کشور روسیه قابل دسترس بود اما امروزه تمامی کشورها می‌توانند از آن استفاده کنند. جالب است بدانید که در ابتدا یاندکس برای کشور ایران فیلتر بوده است اما بعده‌ها با رفع فیلتر شدن این موتور جست‌وجو و قرار گرفتن یک دفتر رسمی برای یاندکس در ایران می‌توان به این پی‌برد که احتمال می‌رود نقش یاندکس پر رنگ شود و باید سئو کردن سایت‌های خود را در این موتور جست‌وجو آموزش ببینیم. این سایت بیشتر زبان‌های رسمی از جمله انگلیسی را پشتیبانی می‌کند و منحصرا مربوط به زبان روسی نیست.

اگر شما قرار است یک سایتی را راه اندازی کنید که به زبان روسی است و بیشتر جامعه هدف آن از مردمان روسیه هستند باید این کار را در موتور جست و جوی یاندکس انجام بدهید زیرا در این کشور بیشتر سرچ‌ها ابتدا در یاندکس و سپس در گوگل انجام می‌شود. بر اساس آمار و ارقام منتشر شده بیش از 60 درصد شهروندان روسی از یاندکس به جای گوگل برای سرچ‌های روزانه خود استفاده می‌کنند. استفاده از این موتور جست و جو همانند گوگل ساده و آسان است.

برای اینکه بتوانید با این موتورهای جست و جو و ابزارهایی که به زبان انگلیسی هستند به درستی کار کنید پیشنهاد می‌شود آموزش زبان انگلیسی را مطالعه نمایید.

سرچ در موتور جست و جوی یاندکس برتر آموز

سرچ در موتور جست و جوی یاندکس برتر آموز

ارتباط یاندکس با هوش مصنوعی چیست؟

همانطور که می‌دانید امروزه تمامی الگوریتم‌های گوگل بر پایه هوش مصنوعی پایه گذاری شده و بر این اساس عمل می‌کنند. در واقع امروز نه تنها گوگل بلکه سایر موتورهای جست و جو مانند بینگ و یاندکس هم از هوش مصنوعی برای بهینه سازی بهتر نتایج خود استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین هدف هر موتور جست و جویی این است که بتواند بهترین نتایج را به کاربران خود نمایش بدهد ، برای این که نتایج هرچه بهتر نمایش داده شود از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

موتور جست و جوی یاندکس در سال 2016 یک آپدیت جدید بر پایه هوش مصنوعی برای بهینه کرده بهتر نتایج جست و جوی کاربران منتشر کرد.

این آپدیت جدید Palekh algo نام دارد که از ماشین لرنینگ برای رسیدگی به کوئری‌های طولانی یا همان درخواست های بلند استفاده می‌کند و صفحات مربوطه را پیدا کرده و سپس نمایش می‌دهد ، Palekh algo حتی اگر صفحه‌ای دارای کلمات درخواستی نبود هم نشان می‌داد.

در ماه آگوست سال 2017 یک نسخه جدید از پلتفرم جستجو که بر اساس شبکه Palekh neural ساخته شده بود توسط یاندکس منتشر گردید. این پلتفرم به نام شهر کورولیف نامگذاری شد علت این نام گذاری این است که یک شهر روسی در شمال شرقی مسکو که مدت‌ها مرکز اکتشافات فضایی روسیه بوده است ، وجود دارد.

این نسخه جدید دو آپدیت بسیار مهم داشته است:

اول این که مطابقت معنایی یک کوئری با کل محتوای یک صفحه وب (Palekh فقط headline ها را در نظر گرفته است) این یعنی نتایج بسیار بهینه‌تر شده است.

دوم این که مشاهده تعداد بسیار بیشتری از صفحات  200،000 به ازای هر جستجوی کوئری (Palekh به ازای هر کوئری 150 مورد را بررسی می‌کند) این یعنی نتایج بیشتری را به کاربران نشان می‌دهد.

کورولیف نسبت به سیستم هوش مصنوعی RankBrain گوگل ، تلاش بهتری برای مطابقت نتایج انجام می‌دهد. کورولیف مانند همه سیستم عامل های مدرن مبتنی بر هوش مصنوعی، خود را با پردازش داده های جدید آموزش می‌دهد. اگر راجب به رنک برین آشنایی ندارید پیشنهاد می‌شود حتما مقاله آموزش الگوریتم رنگ برین را مطالعه نمایید.

علاوه بر این یاندکس اعلام کرده است که داده‌های Yandex.Toloka – یک پلتفرم crowd-sourced در مقیاس گسترده برای ارزیابی کنندگان جستجو – همراه با یک بازخورد ناشناس به Yandex MatrixNet (الگوریتم اختصاصی شرکت) داده می‌شود. داده‌های Toloka (ارزیابی انسانی محتوای وب) برای آموزش الگوریتم ماشین لرنینگ استفاده می‌شود.

موتور جست‌وجوی یاندکس چه تفاوتی با گوگل دارد؟

سئوی موتور جست و جوی گوگل هم به صورت محلی و هم کلی قرار می‌گیرد یعنی گوگل روی این دو مورد در یک راستا تلاش می‌کند اما هدف اصلی موتور جست‌وجوی یاندکس روی سئو محلی است. در واقع می‌خواهید هنگام سرچ کاربران سایت‌‌‌ها و نتایجی را نمایش دهد که مرتبط به همان منطقه جغرافیایی هستند.

یاندکس نسبت به گوگل از ابزارهای کمتری برای بهینه سازی سایت برخورددار است.

گوگل امروزه برای رتبه بندی سایت‌ها عوامل بسیار زیادی را در نظر می‌گیرد که عمر و سن دامنه اولویت کمتری روی رتبه دهی دارد اما قدمت دامنه برای یاندکس جزو موارد مهم محسوب می‌شود.

زمان ایندکس شدن محتواها در یاندکس با گوگل بسیار متفاوت است ، گوگل تعداد زیادی خزنده فعال برای ایندکس شده صفحات جدید در سایت‌ها در طول 24 ساعته روز دارد اما در موتور جست‌وجوی یاندکس چنین موضوعی صدق نمی‌کند و زمان ایندکس شدن مطالب می‌توان گفت نسبت به گوگل بسیار طولانی‌تر است. چی کای انجام دهیم تا محتواهای ما سریعتر در یاندکس ایندکس بشود ؟ برای این کار در مرحله اول باید صبور باشید و در مراحل بعدی صفحات جدید سایت خود را از طریق فایل XML به یاندکس نشان بدهید و حتی می‌توانید لینک جدید منتشر شده خود را از طریق یاندکس وب مستر تولز معرفی نمایید با تمام این اوصاف مانند گوگل انتظار نداشته باشید تا سریع توسط خزنده ها دیده بشوید.

الگوریتم های موتور جست‌وجوی گوگل بسیار زیادتر و پیشرفته‌تر نسبت به یاندکس هستند برای همین تمامی کارها در یاندکس با سرعت کمتری نسبت به گوگل انجام می‌شود.

موتور جست‌وجوی گوگل طرفداران بیشتری نسبت به یاندکس دارد اما این موضوع را در نظر بگیرید که موتور جست‌وجوی یاندکس در حال پیشرفت کردن است و حتی ممکن است در ایران اهمیت بیشتری پیدا کند پس دانستن سئوی این موتور جست و جو خالی از لطف نیست!

اگر توسط الگوریتم‌های گوگل جریمه بشوید و به آن اعتراض داشته باشید به علت وسیع بودن تیم گوگل این کار زمان بر خواهد بود اما Yandex یک تیم کوچک ولی پاسخگو برای کمک به کاربران و صاحبین وبسایت دارد که اگر در مورد مجازات شدن سایتتان اعتراض داشتید ، می‌توانید درخواست خود را بنویسید و یک پاسخ سریع دریافت نمایید.

اگر قرار است روی سایت به زبان روسی فعالیت نمایید با فعالیت در یاندکس می‌توانید موفقیت بیشتری را داشته باشید.

تبلیغات کلیکی یا ادورز در یاندکس هزینه های مناسب‌تری نسبت به موتور جستجوی گوگل دارد.

آموزش سئو برای موتور جستجوی یاندکس

خوب در این مرحله به مهمترین قسمت یعنی آموزش سئو برای موتور جستجوی یاندکس رسیده‌ایم. گمان نکنید که قرار است سئوی جدیدی را آموزش ببینید بلکه پایه های اصلی سئوی یاندکس همانند سئوی گوگل است منتهی تفاوت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

اهمیت سن و قدمت دامنه در سئو موتور جست و جوی یاندکس

یکی از موارد بسیار مهمی که در سئو یاندکس اهمیت زیادی دارد سن و قدمت دامنه است. یعنی هرچه دامنه‌ای در این موتور جستجو قدیمی‌تر باشد از اهمیت بیشتری برخورددار است و محتوای آن در رتبه برتر قرار خواهد گرفت. شاید تعجب کنید که معمولا کسب و کار‌های نوپا در این کشور دامنه‌های جدید خریداری نمی‌کنند زیرا نمی‌توانند در رتبه‌های برتر قرار بگیرند و در برخی از موارد توسط الگوریتم‌های یاندکس جریمه می‌شوند برای همین سعی می‌کنند دامنه‌هایی با قدمت زیاد را خریداری و کسب و کار خود را پایه گذاری کنند.

و یا حتی برخی از کسب و کارها ابتدا دامنه خود را خریداری می‌کنند و پس از گذشت بازه زمانی کسب و کار خود را راه اندازی می‌کنند.

اهمیت محتوا در سئو موتور جست‌وجوی یاندکس

یکی از مواردی که در میان تمامی موتورهای جست‌وجو یکسان است و به اتفاق تمامی آن ها روی آن تاکید دارند محتوای حرفه ای و قوی برای کاربران است به طوری که شما با درج یک محتوای با کیفیت می‌توانید رتبه‌ی خوبی را کسب کنید و همچنان محتوا برای سئو سایت ها پادشاه است. الگوریتم‌های AGS در موتور جست و جوی یاندکس وظیفه ی رسیدگی به محتوا های سایت‌ها را دارند و با مواردی همچون درج محتوای تکراری ، درج محتوای کپی درج محتوای اسپم ، درج محتوای بیش از حد بهینه شده و…. مبارزه می‌کنند.

برای این که بتوانید در این حوزه محتوایی پر رقابت رتبه‌های خوبی را کسب کنید پیشنهاد می‌شود که یک تیم تولید محتوا را تشکیل بدهید و انواع و اقسام محتواها را برای کسب رتبه بهتر طراحی نمایید.

سرچ کردن در موتور جست و جوی یاندکس برتر آموز

سرچ کردن در موتور جست و جوی یاندکس برتر آموز

از نظر یاندکس یک محتوای خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

محتوای منتشر نشده نباید کپی باشد.

مطالب نوشته شده باید برای کاربر مفید باشد و در عین سادگی نیاز کاربر را برطرف کند.

برای انتشار محتوا در یاندکس باید جدول زمانی داشته باشید و اینگونه نباشد که در هر تایمی از روز بخواهید محتوا منتشر کنید بلکه طبق یک جدول محتوایی باید پیش بروید.

در محتوای شما باید از تصویر و ویدیو برای درک بهتر کاربر استفاده شود و محتوا فقط بر پایه متن نباشد.

اگر می‌توانید حتما از محتوای ویدیویی هم در سایت خود استفاده نمایید تا از تاثیرات مثبت آن استفاده نمایید.

لینک سازی داخلی به خوبی در محتوای شما رعایت شود و کاربران بتوانند به دیگر صفحات سایت شما مراجعه کنند.

و……

اهمیت لینک بیلدینگ در سئو موتور جست و جوی یاندکس

بر خلاف موتور جست و جوی گوگل که در آن لینک سازی خارجی از اهمیت بالایی برخورددار است و اگر وب سایتی بخواهد در سطح فضای وب موفق شود و رتبه بالایی داشته باشد باید حتما استراتژی لینک سازی خارجی یا همان لینک بیلدینگ داشته باشد اما در سئوی موتور جست و جوی یاندکس لینک سازی خارجی به اندازه ای که در گوگل اهمیت دارد ، پر اهمیت نیست! از سال 2013 یاندکس به صراحت اعلام کرد که لینک سازی خارجی تاثیری روی رتبه دهی به وبسایت‌ها ندارد و نیازی نیست تمرکز اصلی روی آن داشته باشید!

اهمیت طراحی تجربه کاربری UX در سئو موتور جست و جوی یاندکس

همانطور که می‌دانیم بالا بردن رضایت کاربری یکی از مهم ترین هدف‌هایی است که هر موتور جست و جویی همواره به دنبال آن می‌باشد و یاندکس هم از این قضیه مستثنی نیست و افزایش رضایت تجربه کاربری برای آن از اهمیت زیادی برخورددار است. هدف طراحی تجربه کاربری UX در کسب و کار ها بهبود رضایت مشتری و افزایش وفاداری ، سهولت در استفاده از ابزار و افزایش لذت در استفاده از محصول است تا جایی که کاربران تا انتهای قیف فروش حرکت کنند. در طراحی تجربه کاربری هدف اول تعیین اهداف کاربرانی که به سایت شما وارد می‌شوند است ، سپس خلق یک مسیر راحت برای طی کردن مشتری به سمت اهداف خود می‌باشد. این هدف می تواند خرید کالا ، خرید خدمات ، دانلود محصول و یا حتی خواندن یک مقاله آموزشی باشد.

این که چگونه سایت خود را بر اساس سلیقه کاربران طراحی کنید همگی بر اساس تجربه و شناخت از جامعه هدف بدست می آید.

اهمیت طراحی ریسپانسیو در سئو موتور جست و جوی یاندکس

همانطور که می‌دانید امروزه بیشتر سرچ‌ها در فضای وب توسط موتور های جست و جو قرار می‌گیرد. کاربران به راحتی بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی ، چه تو تاکسی باشند و چه در ترافیک گوشی موبایل خود را بر می‌دارند و به جست و جوی دلخواه خود می‌پردازند بنابراین سایت‌ها هم باید بتوانند در گوشی‌های موبایل به کاربران خدمات ارائه داده و نیاز مشتری را برطرف کنند. طراحی واکنش گرا بسیار زیاد در موتور های جست و جو اهمیت دارد و علاوه بر گوگل یاندکس هم بسیار زیاد روی این موضوع حساس است و سایت‌هایی که نمی‌توانند از نمایش در تلفن های همراه پشتیبانی کنند جزو نتایج برتر یاندکس قرار نمی‌گیرند. تقزیبا از سال 2015 یاندکس سایت‌هایی که موبایل فرندلی بودند برای کاربران گوشی تلفن همراه به نمایش در آورد که در همان ابتدا تنها 20 درصد سایت ها این ویژگی را داشتند. این آمار برای یاندکس راضی کننده نبود برای همین در سال 2016 این موتور جست و جو آپدیت Vladivostok را ارائه کرد تا با کمک آن وب سایت‌ها برای نمایش تلفن های همراه رتبه بندی شوند و اهمیت این موضوع به خوبی مشخص شد. تکته جالب این است که یاندکس فرآیندی را انجام داد که موتور جستجوی گوگل در تلفن های اندرویدی روسیه به عنوان مرورگر پیش فرض انتخاب نشود و کاربران خودشان مرورگر را انتخاب کنند که این موضوع باعث شد استفاده یاندکس در تلفن های همراه به نزدیک 50 درصد برسد. پیشنهاد می‌شود مقاله ریسپانسیو چیست؟ را مطالعه نمایید.

اهمیت سئوی محلی در سئو موتور جست و جوی یاندکس

همانطور که در مرحله‌های بالاتر توضیح دادیم یکی از اهداف اصلی موتور جست و جوی یاندکس سئوی محلی برای وبسایت‌ها است. برای اینکار باید در صفحه تماس با ما آدرس دقیق سایت خود را درج کنید تا یاندکس بتواند شما را در سرچ محلی نمایش بدهد.

اهمیت متا تگ ها در سئو موتور جست و جوی یاندکس

جالب است بدانید که یاندکس نسبت به گوگل در بررسی متا تگ ها سخت گیرتر است. حتما برای محتوای خود عنوان و متا دیسکریپشن های درستی بنویسید و اگر این کار به صورت خودکار در سایت شما بررسی می شود حتما آن را چک کنید.

اهمیت فاکتور های تجاری در سئو موتور جست و جوی یاندکس

در سال 2011 بخشی جدید به نام فاکتورهای تجاری برای رتبه بندی در یاندکس معرفی گردید. وبسایت‌هایی که تجاری هستند و در یاندکس فعالیت می‌کنند باید فاکتور های تجاری هم رعایت نمایند. این فاکتور ها عبارت اند از :

اعتبار شرکت (credibility of the company)
رابط (interface)
گستره محصول (product range)
قیمت‌ها (prices)
روش‌های پرداخت و تحویل (payment methods and delivery)

با ادامه مقاله آموزش سئو برای موتور جستجوی یاندکس همراه ما باشید.

وب مستر تولز یاندکس برتر آموز

وب مستر تولز یاندکس برتر آموز

معرفی یاندکس وب مستر تولز

همانند گوگل که سرچ کنسول منحصر بفرد خود را دارد یاندکس هم برای ارزیابی و مشاهده ترافیک کاربران سایت‌ها وب مستر تولز مخصوص دارد و فقط کافیست وارد آدرس سایت https://webmaster.yandex.com/welcome/ شده و از قسمت log in سایت خود را معرفی نمایید. وقتی که در این سایت ثبت نام و دامنه خود را معرفی می‌کنید دور روش وجود دارد تا سایت خود را با این ابزار لینک نمایید ، به معرفی این دو روش می‌پردازیم:

مرحله اول یک کد به شما داده می‌شود. این کد ارتباط سایت شما را با وب مستر تولز یاندکس برقرار می‌کند. برای برقراری این ارتباط باید کد را کپی کرده سپس وارد سایت وردپرسی خود شوید. روی منو سئو——> عمومی——>ابزار‌های وب مستر کلیک کرده و در بخش Yandex verification کد گرفته شده را جایگذاری و سپس ذخیره نمایید. و به صفحه وب مستر تولز یاندکس که در آنجا کد را کپی کردید ، بازگردید و روی دکمه Check کلیک کنید تا موتور جست و جوی یاندکس یاندکس کد در سایت شما را بررسی کند.

مرحله دوم : شما از قسمت HTML فایل ، یک فایل حاوی کد های HTML را دانلود می‌کنید. بعد اینکه این فایل را دانلود کردید باید در روت اصلی هاست خود یعنی جایی که فایل‌های اصلی سایتتان قرار دارد آپلود کنید ،فرقی نمی کند که از چه نوع هاستی استفاده می‌کنید دایرکت ادمین یا سی پنل مهم این است که باید این فایل را درون پوشه public_html آپلود کنید. سپس روی گزینه Check کلیک کنید. پیشنهاد می‌شود مقاله هاست سی پنل یا دایرکت ادمین؟ را مطالعه نمایید.

پس از این بررسی اگر تمامی مراحل را به درستی انجام داده باشید سایت شما در موتور جست و جوی یاندکس قرار می‌گیرد.

سخن آخر: 

سعی کرده‌ایم به طور کامل راجب به موضوع آموزش سئو برای موتور جستجوی یاندکس صحبت کنیم و نکات کاربردی را در این زمینه بیان نماییم. مهم ترین نکته این است که سعی کنید سایت خود را برای موتور جست و جوی یاندکس سئو نمایید تا بتوانید از ترافیک کاربران این موتور جست و جو استفاده کنید. در سئو کردن برای یاندکس سعی نمایید تمامی نکاتی که باعث می‌شود تا شما رتبه بگیرید را رعایت نمایید. اگر تجربه ای در زمینه سئو کردن موتور جست و جوی یاندکس دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید.  ممنون از توجه شما به برتر آموز.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *