راهکارهای بهبود تجربه مشتری برای فروشگاه های اینترنتی

راهکارهای بهبود تجربه مشتری برای فروشگاه های اینترنتی

1400/11/08

اگر شما صاحب یک فروشگاه و کسب و کار آنلاین هستید می دانید که در قدم اول کاربر باید با سایت شما ارتباط برقرار کند و حس اطمینان در آنها رخ دهد. اگر تمامی شیوه ها و روش های دیجیتال مارکتینگ را مو به مو و درست انجام دهید ولی حس خوب تجربه کاربری را به مشتری القا نکنید شما نمی توانید فروش خوبی را کسب کنید. با ذکر یک مثال به توضیح موضوع راهکارهای بهبود تجربه مشتری می پردازیم :

در نظر بگیرید که شما وارد یک فروشگاه شده اید که هنگام وارد شدن برخورد خوب فروشنده و حس خوب فروشگاه شما را در بر میگیرد و با خیالی آسوده به خرید و انتخاب می پردازید و می دانید که در هر قدم اگر مشکلی به وجود آید فروشنده ها در کنار شما هستند و حتی اگر قیمت این فروشگاه از جاهای دیگر بیشتر باشد بازهم شما ترجیح می دهید از این فروشگاهی که حس خوب و مشتری مداری عالی دریافت کرده اید خرید کنید. در مقابل این ماجرا فروشگاهی وجود دارد که قیمتی پایین از فروشگاه مشابه دارد، اما به محض ورود به فروشگاه نه حس خوب مشتری مداری رو احساس می کنند و نه آن فروشنده خوش رو. این  افراد می دانند اگر سوالی داشته باشند باید خودشان حل کنند  و پاسخی نمیگیرند برای همین فروشگاه را ترک می کنند. پس مشتری ها از فروشگاه اول حس خوب تجربه کاربری و از فروشگاه دوم تجربه ناخوشایند تجربه کاربری را دریافت می کنند.

کسب و کار آنلاین شما هم بازتاب همین دو نمونه فروشگاه است. دیجیتال مارکتر ها می دانند که خرید امری احساسی است و نه عقلانی!! پس باید با شیوه های درست فروش را در کسب و کار ها و سایت های آنلاین به کار ببرند. سایت شما باید همانند فروشگاه اول باشد تا کاربر حس خوشایند داشته باشد.

با توضیحات بالا کاملا متوجه شده اید که الان درباره چه موضوعی می خواهیم صحبت کنیم، پس اگر این روش های کاربردی را درباره ی راهکارهای بهبود تجربه مشتری نمیشناسید با برتر آموز همراه باشید زیرا میخواهیم به توضیح این روش ها بپردازیم و فروش کسب و کار شما را افزایش دهیم. این مقاله را برای دوستان و صاحبین کسب و کار ارسال کنید تا جهش خوبی در کسب و کار خود داشته باشند.

آنجه که شما در این مقاله می آموزید:

راهکارهای بهبود تجربه مشتری

راهکارهای بهبود تجربه مشتری

پس از تمامی توضیحات بالا می خواهیم به ارائه راهکار های کاربردی در این زمینه بپردازیم. شما با رعایت کردن این نکات قطعا می توانید تجربه خوبی را در جذب مشتری و ترافیک کاربران رقم بزنید و طبق تجربه کسب و کارهایی بوده اند که تنها با رعایت یکی دو نکته توانسته اند تجربه کاربری خوبی را برایش مشتری رقم بزنند و مشتریان باالفعل خود را افزایش دهند.

سایت شما بر روی پلتفرم موبایل باید ریسپانسیو باشد!

شما به عنوان صاحب یک فروشگاه اینترنتی باید سایت خود را برای کاربران موبایل و تبلت بهینه سازی کنید. همانطور که همه  میدانیم بیش از 80 درصد کاربران اینترنت افرادی هستند که با گوشی های تلفن همراه به وبسایت ها سر می زنند و اگر سایت شما بر روی این ابزار ها نمای خوبی نداشته باشد و غیر قابل استفاده باشد شما حجم زیادی از کاربران را از دست می دهید. شاید برای شما جالب باشد که افراد وقتی که پشت فرمون در ترافیک هستند هم می توانند به این فکر کنند که همین الان مثلا کالای X را بخرند. پس تلفن همراه خود را بر میدارند و عبارت خرید کالای X را سرچ می کنند و وارد سایت شما میشوند ولی اگر سایت شما برای گوشی ریسپاسیو یا واکنش گرا نباشد. به عبارتی ساده تر سایت شما در تلفن های همراه نمای خوبی نداشته باشد(محتوا ها نا خوانا باشد، تصاویر خیلی کوچک و یا بزرگ باشند، دکمه های منو و تماس با ما در سایت به راحتی پیدا نشود و…..) باعث میشود کاربر از سایت شما خارج شود و به راحتی شما این ترافیک و ایم مشتری بالقوه را از دست می دهید. طبق آمار روزانه ممکن است تعداد زیادی از این افراد وارد سایت شما شوند و به همین دلیل مشابهه از آن خارج شوند، موضوعی که شما شاید حتی به آن فکر نکنید زیرا شما فقط سایت خود را از طریق دسکتاپ نظاره گر بودید. پس اصل واکنش گرایی مهم ترین نکته ای است که به آن باید توجه داشته باشید و حتما این موضوع را رعایت کنید. پس همین الان با گوشی موبایل به سایت خود سر بزنید تا این ایرادات را برطرف کنید. همچنین پیشنهاد میشود حتما مقاله ریسپانسیو چیست؟ را مطالعه نمایید.

سرعت سایت شما باید بالا باشد! (کاربران از سایت های کند فراری اند.)

متاسفانه یکی از عواملی که کاربران را از خرید کردند وا میدارد، سرعت پایین و کند بودن سایت ها است که کاربران تایم زیادی را درگیر هستند تا سایت شما لود شود. امروزه در سرعت سایت باید یکی از عوامل مهمی یاشد که سئوکاران و متخصصین دیجیتال مارکتینگ باید به آن توجه کنند. فرض کنید کاربر وارد سایت شما میشود و فقط بین 30 ثانیه تا 60 ثانیه منتظر است که سایت شما لود شود، پس از گذراندن این تایم برای باز شدن هر تب و منوی جدید کاربر باز هم باید زمان زیادی را بگذراند. تمام این صبر کردن ها کاربران را از خرید نهایی وا میدارد و باعث میشود در نهایت کاربر سایت شما را ترک کند و شما فروشی نداشته باشید. پس حتما روی سرعت سایت خود کار کنید. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استغاده می کنید می توانید افزونه های خوبی در این زمینه از مخزن وردپرس دانلود نمایید. مهم تر از همه از شرکت هاستینگ معتبری استفاده نمایید و هاست های با کیفیت را تهیه نمایید. CDN ها برای افزایش سرعت سایت گزینه های مناسبی هستند. گاهی نیاز است برای افزایش سرعت سایت از هر 3 موارد فوق استفاده نمایید پس حتما این مسئله را جدی بگیرید و استراتژی مناسبی داشته باشید.

راهکارهای بهبود تجربه مشتری

راهکارهای بهبود تجربه مشتری

از عکس های با کیفیت استفاده نمایید.

در فروشگاه های اینترنتی داشتن تصاویر خوب و با کیفیت از محصولات بیشتر راه فروش را برای شما طی میکند. شما باید عکس های با کیفیت و مناسبی را برای محصولات خود درج کنید. خوتان را جای کاربران بگذارید، کاربر باید محصولی را که خریداری می کند از تمام زوایا بررسی کند، رنگ عکس باید کاملا با واقعیت شباهت داشته باشد، انگار که کاربر الان در یک مغازه حضور دارد و کالا را از نزدیک مشاهده می کند. برای عکاسی از محصولات خود زمان بگذارید و در صورتی که بودجه کافی دارید می توانید یک تیم عکاسی داشته باشید تا تصاویر منحصر بفردی را تهیه کنید. می توانید آموزش عکاسی برتر آموز را مطالعه نمایید تا در این زمینه اطلاعات کافی را کسب و نمایید.

نظرات مشتریان را در سایت خود قرار دهید!

پس از اینکه کاربران از شما خرید انجام می دهند، می توانند در سایت شما در قسمت نظرات تجربه خود از خرید و محصول را بیان کنند. این نظرات هم می تواند مثبت و هم منفی باشد. شما باید تمامی این نظرات که با احترام و رعایت قوانین نوشته شده است را در سایت خود درج کنید و یکی از مواردی که باعث میشود کاربران به سایت شما اعتماد کنند و از شما خرید انجام دهند، نظرات مشتریان است. اگر به سایت دیجی کالا توجه کرده باشید می بینید که نظرات تمامی کاربران چه مثبت چه منفی در سایت درج میشود و خیلی از کاربران پس از مطالعه نظرات خرید خود را نهایی می کنند. اگر مشتریان شما پس از خرید نظر خود را اعلام نمی کنند می توانید با ارسال پیامک و یا ایمیل به این افراد یادآوری کنید نظر خود را درباره ی محصول کامنت کنند و در ازای آن امتیاز دریافت نمایند تا در خرید های بعدی از آن استفاده نمایند. پیشنهاد میشود مقاله کامنت مارکتینگ چیست؟ را مطالعه نمایید تا در این زمینه اطلاعات کسب نمایید.

از روانشناسی رنگ ها استفاده کنید.!

روانشناسی رنگ ها یکی از مواردی است که شما می توانید برای تشویق کردن مشتری ها برای خرید استفاده نمایید. شما باید بدانید که چه رنگ هایی مشتری ها را به خرید تشویق و چه رنگ هایی برای آرامش استفاده میشود. بهتر است رنگ سازمانی کسب و کار خود را بر اساس روانشناسی رنگ ها انتخاب نمایید. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ای ندارید پیشنهاد میشود مقاله راهنمای جامع روانشناسی رنگ ها در دنیای کسب و کار ها را مطالعه نمایید و طبق روانشناسی هر رنگ ، رنگ مربوط به خود را انتخاب نمایید.

از چت آنلاین استفاده نمایید.

همانطور که از فروشگاه های حضوری انتظار می رود تا شخصی همواره حضور داشته باشد و به پرسش و سوالات مشتری پاسخ دهد، در فروشگاه های اینترنتی هم لزوم چنین ابزاری حس میشد تا اینکه چت آنلاین به وجود آمد. ابزار های چت آنلاین به راحتی در سایت شما قرار میگیرد و کاربران می توانند هر جه که سوال داشتند از شما بپرسند. شما می توانید از افزونه کریسپ و یا سایر پلتفرم های چت آنلاین استفاده نمایید. حتما این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر شخصی را دارید که پرسش های چت آنلاین را پاسخ دهد، این ابزار را نصب نمایید. برای اینکه با این ابزار ها آشنا شوید می توانید مقاله بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

نوار سرچ در سایت قرار دهید.

سایت شما باید قسمتی داشته باشد که در آن کاربران به آسانی بتوانندم محصولاتی که دنبال آنها هستند به جای گشتن میان دسته بندی ها تنها با سرچ کردن آنها را پیدا کنند. این ویژگی بسیار مهمی است که بسیاری از طراحان سایت این ویژگی را فراموش می کنند. با کد نویسی سرچ در سایت خود تجربه کاربری خوبی را برای کاربران خود در سایت رقم بزنید.

صفحه را پر از محتوای متنی نکنید.!

محتوا نویسی سایت های فروشگاهی با سایت های خبری بسیار متفاوت است. شما در سایت های خبری نیاز دارید به آموزش کامل بپردازید ولی در سایت های فروشگاهی با پر حرفی کاربر را از مسیر اصلی دور می کنید. تنها کافیست نکات و ویژگی های مهم محصولات را شرح دهید و به جای تمرکز روی محتوای متنی از محتوای ویدیویی یا عکس های با کیفیت استفاده نمایید.

وضعیت موجودی محصولات خود را آپدیت کنید!!

برای بسیاری از فروشگاه های اینترنتی رخ داده است که محصولی را در انبار موجود ندارند اما هنوز در سایت آن را موجود نشان می دهد و کاربر پس از ثبت سفارش منتظر می ماند تا محصول به دستش برسد اما با تلفنی با مضمون محصول موجود نیست مواجه میشوند. این باعث بی اعتمادی کاربران نسبت به سایت شما میشود و کاربر دیگر به سایت شما سر نخواهد زد. حتما موجودی سایت های خود را چک کنید و در صورتی که آن را موجود ندارید به کاربر اعلام کنید.

خرید آنلاین

خرید آنلاین

فرآیند پرداخت را ساده کنید!

حتما بارها صفحه محصولات و پرداخت را چک کنید تا کاربران به آسانی فرآیند پرداخت را انجام دهند. درگاه شما نباید با مشکل مواجه باشد و فاصله وصل شدن از سایت به درگاه باید در کم ترین زمان ممکن صورت گیرد. درگاه شما نباید ارور داشته باشد و کاربران باید به راحتی از آن استفاده نمایند. اگر برای سایت خود هنوز درگاه پرداخت مناسبی را پیدا نکرده اید مقاله معرفی بهترین درگاه های پرداخت در ایران را مطالعه نمایید.

در صورت امکان هزینه ارسال کاربران را کاهش دهید.

سخن آخر:
سعی کرده ایم به طور کامل به پرسش راهکارهای بهبود تجربه مشتری برای فروشگاه های اینترنتی پاسخ دهیم و مهم ترین نکات را بررسی نماییم و به شما معرفی کنیم. اگر با این مشکل مواجه هستید حتما نکات را به خوبی در سایت خود پیاده سازی کنید تا در نهایت از آن نتیجه بگیرید. حتما مقاله را به دیجیتال مارکتر خود نشان دهید و اگر خود شما در این زمینه فعالیت دارید آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید. اگر در این زمینه تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما.
نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم کارشناس رشته علوم کامپیوتر. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.