تبادل لینک برای سایت های مختلف همیشه مفید نیست و در برخی مواقع نیز کاملا مضر است.
با مطالعه این مقاله متوجه خواهید شد که در چه زمانی میتوانید از لینک سازی رفت و برگشتی یا همان تبادل لینک استفاده کنید.
درود بر دنبال کنندگان برترآموز، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و جامع در حوزه آموزش سئو. زمانی که در مورد لینک سازی یک سایت تحقیق میکنید، اطلاعات بسیار زیادی به دست خواهید آورد. برخی از این اطلاعات صحیح است و برخی دیگر از این اطلاعات کاملا غلط است و حتی میتواند منجر به آسیب سایت شما شود. ما در این مقاله به صورت کامل و جامع نکات مربوط به تبادل لینک را بررسی و تحلیل خواهیم کرد. در بخش بعدی به روزترین استراتژی های تبادل لینک یک سایت را مد نظر قرار خواهیم داد. البته این موضوع را مد نظر قرار دهید که استراتژی تبادل لینک در هر سایت ممکن است که اندکی متفاوت باشد. به همین دلیل حتما قبل از تبادل لینک شرایط سایت خود و شرایط سایت هدف را مد نظر قرار دهید.
زمانی که دو سایت به یک دیگر لینک رفت و برگشتی میدهند، به نوع تبادل لینک انجام میدهند. در برخی مواقع سایت قویتر هزینهای نیز دریافت میکند و تبادل لینک را انجام میدهد. معمولا تبادل لینک به صورت مستقیم باعث بهبود رتبه سئو نمیشود. چرا که گوگل روی این نوع لینک سازی اندکی حساس است. در گذشته شاید لینک های رفت و برگشتی برای گوگل اهمیت داشت، اما امروزه چنین نیست و گوگل نسبت به این موضوع حساس است. به عنوان مثال اگر سایت علی به سایت امیر لینک دهد. حال امیر نیز برای جبران به سایت علی لینک دهد، ارزش آن به صورت قابل ملاحظه کاهش پیدا خواهد کرد. دقت کنید که این موضوع از منظر سئو بررسی میشود.
حال اگر سایت علی به سایت امیر لینک دهد و سایت امیر نیز به یکی از سایت های زیر مجموعه علی لینک دهد، داستان کاملا متفاوت خواهد بود. چرا که گوگل این مدل لینک سازی را ارزشمند میداند برای آن نیز ارزش بسیار بالایی قائل است. به همین دلیل است که مدل لینک سازی مثلثی و یا لینک سازی تار عنکبوتی برای بسیار از سئو کاران خارجی شناخته شده است. البته برخی از سئو کاران با این موضوع مخالف هستند و از نظر آن ها تبادل لینک ارزش بالایی دارد و میتواند به رشد سئو سایت کمک شایانی داشته باشد. در ادامه این دو دیدگاه را از نظر فنی مورد بررسی قرار خواهیم داد. چرا که موضوع تبادل لینک یک اصل بسیار مهم است و نمیتوان آن را نادیده گرفت.
تا به این قسمت از پست آموزشی یک دید کلی نسبت به تبادل لینک پیدا کردید. دقت کنید که تبادل لینک از زیر شاخه های سئو خارجی است. به همین دلیل برای درک بهتر آن از منابع سئو خارجی کمک خواهیم گرفت. دقت کنید که استراتژی سئو خارجی برای هر سایت اندکی متفاوت است. بهتر است که با توجه به زیر ساخت های سایت انجام شود. به عنوان مثال اگر با یک سایت حرفهای و همچنین ورودی بالا وارد مذاکره برای تبادل لینک میشود، زیر سایت شما نیز مهم است. به عنوان مثال اگر یک سایت « آموزش وردپرس » ورودی دریافت میکنید. آیا سایت شما توانایی مدیریت چنین ورودی را خواهد داشت و یا خیر. با مطالعه نکات بعدی منظور ما را بهتر درک خواهید کرد.
در این روش شما از یک پارتنر تجاری در خواست لینک میکنید. از طرف مقابل نیز شما به آن لینک میدهید. معمولا اولین مرتبه این لینک سازی ارزشمند است و گوگل نیز اعتبار سایت خود را افزایش میدهد. اما اگر بخواهید یک چرخه تبادل لینک درست کنید، لینک سازی شما هیچ ارزشی ندارد. حتی اگر این موضوع تکرار خارج از قاعده پیدا کند، گوگل نرخ اسپم اسکور شما را افزایش خواهد داد. چرا که شما لینک سازی بی کیفیت انجام میدهید و این موضوع برای گوگل حائز اهمیت است.
حتی برخی از سئوکاران خارجی اعتقاد دارند که نوع و حالت لینک سازی خارجی نیز بسیار مهم است. اگر امروزه شما از یک سایت آموزش فتوشاپ لینک دریافت کردید. بهتر است که اندکی زمان بدهید و بعد از چند روز به سایت هدف لینک بدهید. در صورتی که بخواهید این چرخه را تکرار کنید و برای پریود زمانی آن ارزش قائل نشوید. احتمال رشد و موفقیت شما به صورت ویژه کاهش پیدا میکند و این موضوع نیز در تبادل لینک یک سایت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. لینک سازی دو طرفه باید به نحوی انجام شود که گوگل آن را به رسمیت بشناسند و انتقال اعتبار صورت پذیرد. حتی اگر با هدف به اشتراک گذاری مخاطبین یک تبادل لینک انجام میشود، توجه به جزئیات بسیار مهم است.
همانطور که در بخش های قبلی به این موضوع اشاره کردیم، تبادل لینک مثلثی زمانی برای افراد ارزشمند است که بتوانند یک برنامه ریزی مناسب انجام دهید. سعی کنید با یک و یا چند شریک تجاری خود مذاکره نمایید. حال لینک سازی خود را به رفت و برگشتی انجام ندهید و لینک سازی خود را توزیع کنید. در این حال سایت 1 به سایت 2 لینک میدهید و سایت 2 به سایت 3 لینک خواهد داد. حال سایت 3 نیز میتواند به سایت 1 لینک دهد. دقت کنید که در این روش اگر از یک سایت لینک گرفته شود، دیگر نمیتوان به آن لینک داد. البته در این روش ما از یک استراتژی بسیار جذاب نیز استفاده میکنیم و آن هم لینک سازی صورت اتوماتیک است.
در این روش ما یک چرخه لینک سازی اتوماتیک درست میکنیم و برای تبادل لینک بخش های مختلف هر سایت را مورد هدف قرار میدهیم و به صورت خودکار لینک سازی انجام میدهیم. در این حالت معمولا تمام تلاش و تمرکز ما بر این است که گوگل نسبت به تبادل لینک ما حساس نشود. البته لازم به ذکر است که لینک سازی اگر با سایتهای مرتبط انجام شود، تاثیر بالاتری دارد. به عنوان مثال اگر شما یک سایت « آموزش زبان آلمانی » دارید و بخواهید به یک سایت « آموزش آشپزی » لینک دهید، ارزش چندانی به دست نخواهید آورد. انتقال ارزش شما نیز پایدار نخواهد بود، چرا که با آپدیت های بعدی گوگل این چرخه آشکار خواهد شد.
معمولا ارزشمند ترین حالت تبادل لینک مربوط به این بخش میباشد. چرا که چندین سایت در یک پیمان تجاری قرار خواهند گرفت و به صورت منظم تبادل لینک انجام میدهند. البته اگر بتوانید جایگاه هر سایت را نیز به صورت منظم مدیریت کنید، ارزش آن بسیار بیشتر خواهد شد. فرض کنیم که سایت الف دامین آتوریتی 25 دارد، حال اگر سایت « ب » سایت « ج » و سایت « چ » نیز دامین آتوریتی 20 تا 30 داشته باشند، ارزش این موضوع بسیار بالا خواهد بود. در این صورت شما نیز میتوانید روی انتقال اعتبار سایت خود بهتر حساب کنید. برای این که بتوانید تبادل لینک عنکبوتی انجام دهید، حداقل به 6 سایت نیاز خواهید داشت.
البته به هر میزان که حوزه کاری آن ها مرتبط تر باشد و از طرفی برنامه ریزی دقیقتری نیز برای تبادل لینک انجام دهید، بازدهی بسیار بهتری به دست خواهید آورد. به همین دلیل است که شما به شما عزیزان پیشنهاد میکنیم که با یک برنامه ریزی منطقی و مناسب این مدل تبادل لینک را انجام دهید. حتی برخی از سئو کاران حرفه ای برای آن الگوی زمانی و همچنین الگوی محتوای نیز تعریف میکنند. در این صورت موتورهای جست و جوی گوگل برای تبادل لینک شما اعتبار بسیار بیشتری قائل خواهند بود. به همین دلیل است که شما میتوانید یک برنامه ریزی بسیار جذاب و جامع انجام دهید و اعتبار خود را رشد دهید. حتی میتوانید با کمک مشاورین خبره برترآموز برای تبادل لینک سایت خود یک برنامه ریزی فنی و دقیق بر اساس آخرین اصول سئو خارجی برنامه ریزی نمایید.
برای پاسخ به این سوال اولین و مهمترین نکتهای که مد نظر قرار خواهد گرفت، استراتژی لینک سازی شما میباشد. زمانی که لینک سازی شما به بهترین شکل ممکن انجام شود، بازدهی سایت شما به دو چندان خواهد شد. در این بخش ما به فواید لینک سازی خارجی اشاره خواهیم کرد. در صورتی که بتوانید یک چرخه سالم برای ان تعریف نمایید به نحوی که گوگل متوجه فعالیت شما نشود، از مزایای زیر بهرهمند میشوید.
از مهمترین مزایای لینک سازی افزایش ترافیک یک سایت است. البته اگر بتوانید از این ترافیک ورودی بهرهمند شوید و کالا و خدمات خود را به فروش برسانید، لینک سازی شما موثر واقع میشود. برای این منظور سعی کنید که پرسونای مخاطبین خود و مخاطبین سایت هدف را مورد بررسی قرار دهید. سعی کنید با پیدا کردن نقاط اشتراک بین این دو به یک بازدهی بسیار جذاب و جامع برسید. دقت کنید که تبادل لینک باید به نحوی انجام شود که مخاطبین سایت مبداء و سایت مقصد احساس تفاوت بسیار زیاد نداشته باشند. در این صورت میتوان بازدهی آن ها را به صورت ویژه افزایش داد.
در صورتی که هدف شما از لینک سازی خارجی بهبود برندینگ و یا آگاهی از برند میباشد، سعی کنید که در سایت خود از المانهای بصری جذاب استفاده نمایید. به هر میزان که رضایت مخاطبین جدید را به دست آورید، در تبادل لینک و همچنین سئو خارجی سایت خود موفق عمل نمودید.
اگر بخواهیم اولین و شاید مهمترین هدف از تبادل لینک را مد نظر قرار دهیم، بهبود دامین آتوریتی سایت میباشد. البته برای این هدف باید سایت مقصد را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهید. منظور ما این است که سایت هدف از استراتژی سئو کلاه سیاه استفاده نکند. چرا که گوگل با درک این موضوع اعتبار سایت شما را نیز کاهش میدهد. به همین دلیل است که برای تعریف استراتژی رپورتاژ اگهی سئو کاران با تجربه سایت را به لحاظ فنی نیز مورد تحلیل و بررسی قرار میدهند. در این صورت اگر با نکات منفی و یا استراتژیهای سئو کلاه سیاه مواجه شوند، از انجام این کار صرف نظر خواهند کرد.
همانطور که در بخش های قبلی این پست آموزشی نیز اشاره کردیم، محتوای یک سایت زمانی ارزشمند تعریف میشود که به صورت مرتبط تعریف شود. حال اگر قصد داریم که تبادل لینک نیز انجام دهید، باید با سایت های مرتبط در حوزه کاری خود مشغول تبادل لینک شوید. این موضوع به شما امکان خواهد داد که برای تقویم محتوایی خود یک برنامه ریزی مناسب و جامع انجام دهید. بنابراین اگر شما به دنبال یک برنامه ریزی کاربردی و جذاب میباشید، میتوانید از یک استراتژی چندگانه استفاده کنید. در این حالت روابط خود را به شرکای تجاری خود بهبود خواهید بخشید. از طرفی برای لینک سازی نیز به نحوی برنامه ریزی خواهید کرد که دنبال کنندگان و همچنین گوگل متوجه این موضوع نشود.
در این بخش به صورت جامع و کامل در تبادل لینک در یک سایت صحبت کردیم. دقت کنید که موضوع تبادل لینک از مهمترین اصول سئو خارجی میباشد به همین دلیل باید برای آن زمان و انرژی قابل توجه این صرف نمایید. در غیر این صورت بازدهی مورد نظر خود را به دست نخواهید آورد. دقت کنید که در لینک سازی خارجی همانطور که مزایا دارد، معایبی نیز به دنبال دارد. در صورتی که لینک سازی خارجی شما بیکیفیت باشد، الگوریتم پنگوئن شما را جریمه خواهد کرد. در این صورت نه تنها ارزش سئو سایت خود را افزایش ندادید، بلکه قدرت رشد و همچنین بهبود سایت را نیز کاهش دادید.
از طرفی به انواع مختلف لینک سازی خارجی توجه نمایید و صرفا از یک استراتژی تکراری استفاده نکنید. برخی از سئوکاران کم تجربه برای لینک سازی خارجی صرفا از پست مهمان استفاده میکنند. این روش شاید در گذشته جذاب بودهباشد، اما در سئو نوین آنچنان جایگاهی ندارد و میتوانید از روشهای دیگر نیز استفاده کنید. در پایان به شما پیشنهاد میکنیم مقاله « چگونه بک لینک قوی بسازیم ؟ ساخت بک لینک مادام العمر » مطالعه نمایید. چرا که بهترین استراتژی لینک سازی خارجی و با ارزش را فرا خواهید گرفت.
امیر شادان پور 😎 متخصص تولید محتوا « Content Marketing »و رپورتاژ نویسی پژوهشگر حوزه سئو و علاقه مند به تولید محتوای کاربردی و سئو شده، علاقه مند به حوزه تکنولوژی و دیجیتال مارکتینگ توانایی تولید محتوای تخصصی و ترجمه زبان انگلیسی مشغول همکاری با برترآموز😏
نظرات کاربران