هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
آموزش تحلیل تکنیکال

آموزش تحلیل تکنیکال بورس پایه تا پیشرفته

دسته بندی : کسب و کار
1399/10/26

آموزش تحلیل تکنیکال: پس از آن که تصمیم شما برای وارد شدن به بورس قطعی شد باید بعد از آن که آموزش بورس مقدماتی را دیدید، بیاموزید که چگونه سرمایه ی شما به سود دهی خواهد رسید؛ و این دقیقا همان موضوعیست که با اسنفاده از تحلیل تکنیکال آن را یاد خواهید گرفت. تحلیل تکنیکال یکی از مباحث آموزش صفر تا صد بورس خواهد بود؛ دیگر مسئله ی مهم در بورس سرمایه گذاری هوشمندانه است. پیش تر در برتر آموز به آموزش سرمایه گذاری پرداخته ایم؛ پس در این مقاله همراه ما باشید تا مباحثی چون: تحلیل تکنیکال بورس ایران، بهترین نمودار تحلیل تکنیکال، مفهوم تحلیل تکنیکال، اصول تحلیل تکنیکال و.‌‌.. که از مباحث زیر مجموعه آموزش تحلیل تکنیکال هستند را مورد بررسی قرار دهیم.

تحلیل تکنیکال چیست؟

به طور کلی تحلیل تکنیکال یک استراتژی معاملاتی برای ارزیابی سرمایه گذاری ها و تعیین فرصت های معامله با تجزیه تحلیل نمودار و اطلاعات مرتبط مانند قیمت و حجم می باشد.

تجزیه و تحلیل تکنیکال می تواند بر روی هر نوع اوراق بها داری که دارای سوابق تاریخی معاملاتی است مورد استفاده قرار گیرد از جمله اوراق سهم آتی کالا,
این ابزار بیشتر برای تحلیل سهام بازار بورس استفاده می شوند.
به بیانی ساده تر تجزیه و تحلیل تکنیکال بیان می کند که فعالیت های معاملاتی گذشته و تغییرات قیمتی یک سهم می تواند نشانه های ارزشمندی از حرکات آتی قیمت سهم باشد یا خیر.
برای روشن تر شدن قضیه فرض کنید قیمت یک سهام خاص در طول یک سال تغییرات مختلفی دارد مثلا در در فصل تابستان قیمت این سهام با افزایش زیادی رو به روست با استفاده از تحلیل تکنیکال میتوان تمام این تغییرات و دیگر عواملی که روی این سهام تاثیر گذار است و یا تاثیرگذار خواهد بود را شناسایی و بررسی نمود و در نتیجه از آن ها برای موفقیت بیشتر در خرید و فروش سهام استفاده کرد و در نهایت به سود دهی رسید.

تاریخچه تحلیل تکنیکال

پیش از آنکه به بررسی اصول تحلیل تکنیکال و دیگر موارد مرتبط با این نوع از تحلیل بپردازیم، بهتر است مختصری از تاریخچه و مسیری که این شیوه از تحلیل تا به امروز طی کرده است را بدانیم. به این منظور مختصری از زندگینامه چارلز داو که نظریه های او در این عرصه ماندگار شده اند تهیه کرده ایم.

می توان گفت چارلز داو پایه گذار نشریه معروف «وال استریت ژورنال»، آغازگر شیوه تحلیل تکنیکال است؛ او جایگاه بزرگی در تاریخ مسائل مالی دارد و چارلز را بیشتر به عنوان یک روزنامه نگار و کار آفرین می شناسند. او در اواسط قرن نوزدهم میلادی و در ایالات متحده به دنیا آمد پس از مرگ پدرش و زمانی که تنها ۲۱ سال داشت در شهر ماساچوست به عنوان یک خبرنگار برای روزنامه استرینگ فیلد شروع به کار کرد.جالب است بدانید که در زمانی که داو شروع به کار در این روزنامه کرد، آموزش زیادی ندیده بود.

با گذشت چند سال افراد دیگری نیز به چارلز داو اضافه شدند و با او شراکت نمودند؛ این شرکا خبرگزاری خودشان را با نام «داو جونز و شرکا» تاسیس نمودند.  آنها شروع به انتشار خبرنامه ‌ای از اخبار مالی کردند و در مدت کوتاهی اشتراک خبرنامه آن ها به بیش از هزار عضو رسید و به عنوان یکی از منابع خبری برای سرمایه گذاران مطرح شدند. پس از آن، داو و شرکایش روزنامه «وال استریت ژورنال» را که شامل شاخص‌ های مختلف داو جونز برای سنجش عملکرد سهام شرکت ها بود، در اختیار عموم قرار دادند.

اولین کتاب تحلیل تکنیکال در سال 1948 نوشته شد. نام این کتاب Technical Analysis of Stock Trends می باشد و تا کنون نیز چاپ می شود. نویسندگان این کتاب Robert D. Edwards, John Magee می باشند. داو هیچ کتاب یا مقاله ای در زمینه تحلیل تکنیکال منتشر نکرده است، اما او شخصی بود که با ثبت متوسط بالا و پایین قیمت های روزانه، هفتگی و ماهانه درها را به روی تحلیل تکنیکال بازار گشود. وی قیمت های ثبت شده را به الگوهای آن ها با جریانات بازار مرتبط می نمود و بعد از رویداد ها، شرح می داد که چگونه الگو های خاصی در بازار به وقوع پیوسته اند.

او در مقالات اش از سه اصل که با عنوان ن«ظریه داو» از آن یاد می‌کنیم استفاده می‌ کرد که امروزه ما از آنها به عنوان اصول تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنیم.  با ما همراه باشید تا هر سه «اصل نظریه داو» را در ادامه بررسی کنیم. اما پیش از باید اشاره کنیم که علاوه برا داو، افراد دیگری مانند ویلیام پی.همیلتون، رابرت رئا، ادسون گولد و جان مگی نیز در ترویج علم تحلیل تکنیکال نقش به سزایی داشته اند.

pdf کتاب تحلیل تکنیکال از استاک ترندز

اصول تحلیل تکنیکال (نظریه داو)

در این بخش از آموزش تحلیل تکنیکال، سه اصل تحلیل تکنیکال را معرفی کرده و در مورد آن ها توضیح خواهم داد.

اصل اول: قیمت همه چیز را نشان می دهد.

اگر به دنبال بهترین آموزش تحلیل تکنیکال هستید باید بگویم که آن آموزشی خوب است که به اصل اول تحلیل تکنیکال به خوبی و به وضوح پرداخته باشد؛ چرا که بسیار مهم است که سرمایه گذاران، سهام داران و هر شخص دیگری که قصد دارد در بورس فعالیت کند با این اصل به درستی آشنا باشد و آن را به خوبی درک نماید.

این اصل میگوید:  همه چیز از جمله اصول بنیادی نیز در قیمت سهم مشخص است و  تنها چیزی که مهم است تحرکات قیمتی است که میزان عرضه و تقاضای بازار را نشان می‌دهد.

“قیمت تابعی از عرضه و تقاضاست چنانچه تقاضا از عرضه پیشی بگیرد قیمت سهام افزایش و در صورتی که میزان عرضه بیش از تقاضا باشد قیمت سهام کاهش می یابد.”
همان طور که گفته شد تحلیل تکنیکال بررسی حرکات قیمت را با توجه به بررسی عرضه و تقاضا انجام می دهد؛ این رابطه اساس تمام پیش بینی ها در بورس است و برداشت تحلیلگران تکنیکال از این اصل به این صورت است که اگر قیمت به هر دلیلی رشد داشته باشد میزان تقاضا افزایش یافته و هیچ نیازی به بررسی دلایل بنیادی و غیره نیست چراکه دلایل بنیادی پیش از آن تاثیر خود را گذاشته اند و در صورتی که قیمت با ریزش رو به‌ رو باشد به این دلیل است که دلایل بنیادی تاثیر خود را قبلا از دست داده اند.
 پس به صورت کلی تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که عامل تغییر دهنده جهت عرضه و تقاضا در واقع برآیند تحولات بنیادی و اقتصادی است و هر آن چه که باعث جا به جایی قیمت ‌ها می‌شود همین تحولات می باشند و نمودارها نمی‌توانند به تنهایی عامل رشد یا افت قیمت ها باشند. افرادی که هوش مالی را به خوبی آموزش دیده اند میتوانند تحلیل های درستی انجام دهند.
  • در بیانی ساده تر اصل اول را این گونه تعریف میکنیم: بازار همه‌ چیز را منعکس می‌کند و همه ‌چیز در قیمت لحاظ می شود.
اصل دوم: قیمت در روند نمودار حرکت می‌کند.
برای توضیح بهتر این اصل ابتدا می خواهم اشاره ای به قانون اول نیوتون کنم.
نیوتون می گوید:  بدون اعمال نیروی خالص خارجی بر روی جسمی که در یک مسیر مستقیم با سرعت ثابت در حرکت است‌، جسم همچنان به حرکت مستقیم خود در سرعت ثابت ادامه می‌دهد. و یا در جسمی که ثابت است و حرکتی ندارد، نیز هیچ حرکتی ایجاد نخواهد شد.
اکنون میخواهیم بررسی کنیم که قانون اول نیوتون و اصل دوم نظریه داو باهم چه ارتباطی دارند؟
تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که قیمت ها بر اساس روند های خاصی حرکت می کنند یعنی اگر قیمت ها در یک روند خاص در حال حرکت باشند به این تمایل دارند که در همان جهت و در همان روند به حرکت خودشان ادامه دهند؛ تا زمانی که روند مخالف آن به وجود بیاید.
پس با توجه به این توضیح و قانون اول نیوتن می توان گفت که:
“قیمت ها تا زمانی که عوامل بازدارنده آن ها را از روند خود منحرف نکرده‌ اند تمایل دارند به روند فعلی خود ادامه دهند.”
تشخیص این روند ها در نرم افزار های تحلیل تکنیکال و ابزارهایی که این نرم افزارها در اختیار تحلیلگران قرار می‌ دهند انجام می گیرد و تحلیلگران تلاش می‌کنند تا قبل از آن که روند جدیدی پیش بیاید آن روند را مشخص کنند و اعمال مطابق با آن را پیش‌بینی کرده و انجام دهند تا به سود دهی برسند. در نتیجه یکی دیگر از مباحثی که در آموزش تحلیل تکنیکال مطرح است آموزش نرم افزار های تحلیل تکنیکال و شیوه ی پیش بینی روند قیمت ها می باشد.
  • در بیانی ساده تر اصل دوم را این گونه تعریف میکنیم: قیمت‌ها دارای روند هستند و تغییرات قیمت تصادفی نیستند.
اصل سوم: تاریخ تکرار شونده است.

اگر قیمتی با روند مشخصی در زمانی در حرکت بوده باشد، اصل سوم معتقد است که این روند مجددا تکرار خواهد شد.

تحلیلگران گاهاً برای بررسی حرکات قیمت در بازار و درک روندها از نمودارها و الگوهای قیمتی استفاده می کنند که بیش از ۱۰۰ سال است که از آنها استفاده می شود.
این افراد معتقدند که این نمودار ها همچنان مناسب و کارآمد هستند چون الگو های تکراری را در تحرکات قیمت نشان می دهند.
در آموزش تحلیل تکنیکال بورس ایران نیز از نمودار های تحرکات قیمتی ایران در سال های گذشته برای آموزش استفاده می کنند؛ همچنین این نمودار ها ابزار مناسبی برای تحلیل بورس ایران نیز هستند. در ادامه ی این مطلب بهترین نمودار های تحلیل تکنیکال را معرفی خواهیم کرد.

مراحل پیشنهادی برای انجام تحلیل تکنیکال

در این بخش تحلیل تکنیکال را در 5 مرحله خلاصه نموده ایم و مختصرا به این مراحل میپردازیم.

  1. انتخاب سهام مورد توجه: با کمی جست و جو بورسی را باید پیدا و انتخاب کنید که گرایش عموم نسبت به آن بیشتر است.
  2. انتخاب استراتژی مناسب: هر سهامی استراتژی مخصوص به خودش را دارد، به همین دلیل پس از انتخاب سهام با توجه به آنچه انتخاب نموده اید استراتژی درست را بیابید و استفاده کنید.
  3. یادگیری ابزار تحلیل و ابزار معمالاتی: با توجه به استراتژی ای که برگزیده اید باید از آموزش ابزار تحلیل و آموزش ابزار معمالاتی مرتبط با آن استفاده کنید. همچنین شما برای انجام معاملات سهام یک حساب معاملاتی نزد کارگزار و به کد بورسی احتیاج دارید. کسب اطلاعات در مورد این دو نیز زیرمجموعه ای از همین مورد است.
  4. شروع معامله کردن روی کاغذ و با سرمایه ی کم: ورود در بورس آن هم بدون اینکه دانش کسب کرده باشید اشتباه بزرگی است. پس از انجام تحلیل تکنیکال، پیشنهاد می‌کنیم اگر علاقه‌ای به معامله روی کاغذ برای ارزیابی خودتان ندارید حداقل، با سرمایه‌ ی پایینی، استراتژی معاملاتی و مهارت ‌تان را بسنجید.
  5. قرار دادن حد برای ضرر:  تاکید های بسیاری روی گذاشتن حد ضرر می ‌شود ولی متاسفانه افراد کمی آن را به درستی اجرا و رعایت می‌ کنند. یکی از مهارت‌ های کلیدی موفقیت در بازار، گذاشتن حد ضرر مناسب و اجرای بی‌ قید و شرط آن است. یافتن نقاط مناسب برای حد ضرر با دریافت آموزش کامل تحلیل تکنیکال میسر است.

بهترین نمودار های تحلیل تکنیکال (انواع نمودار)

نمودارها اساسی‌ ترین ابزار تحلیلگران تکنیکال هستند، نمودار به زبان ساده ارائه ‌ای گرافیکی از یک سری قیمت یا داده در بازه زمانی انتخاب شده است. به طور مثال یک نمودار ممکن است قیمت سهم شرکت X را در یک بازه زمانی یک ‌ماهه نشان دهد؛ در این نمودار هر نقطه به تحلیل گر می گوید که بسته شدن سهم در همان روز چه قیمتی دارد؛ اگر تایم فریم این نمودار، هفتگی باشد هر نقطه نمایانگر قیمت آخرین معامله آن سهم در هفته مورد نظر خواهد بود. در این بخش مختصری از آموزش نمودار های تحلیل تکنیکال را فراهم کرده ایم. در این آموزش شما را با انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال آشنا می کنیم. شما برای تحلیل باید از هوش بورسی خوبی برخوردار باشید.

 

به صورت کلی: نمودارهای تکنیکال دو بعدی هستند و معمولا محور افقی را زمان و معمولا محور عمودی را قیمت تشکیل می‌دهد.

این نمودارها را میتوان در دو دسته ی زیر تقسیم بندی نمود:
  • نمودار هایی که می ‌توانند در بازه‌های زمانی مختلفی ترسیم شوند که این بازه از یک دقیقه شروع ‌شده و تا ماهیانه ادامه دارد.
  • نمودار هایی که می‌توانند ساده یا لگاریتمی باشند. (تفاوت نمودارهای ساده و لگاریتمی این است که نمودارهای لگاریتمی درصد تغییرات را به دقت نشان می‌دهند، اما در نمودارهای حسابی یا ساده این مورد وجود ندارد.)

 

در ادامه ی این بخش از آموزش تحلیل تکنیکال، سه مورد از پرکاربردترین نمودار های تکنیکال را شرح می دهیم که البته هر سه ی آن ها جز بهترین نمودار ها برای تحلیل تکنیکال هستند.

۱- نمودار خطی (Line Chart)

نمودار خطی ساده ‌ترین و ابتدایی ‌ترین نوع از نمودار است که به‌صورت خطی از بهم وصل کردن نقاط قیمت آخرین معامله به دست می‌آید. به همان میزان که کشیدنش ساده است فهمیدن آن نیز ساده است؛ اما اطالاعات بسیار کمی را در اختیار تحلیل گر می گذارد، با این وجود همچنان به دلیل سادگیش در آموزش مقدماتی تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار میگیرد.

آموزش تحلیل تکنیکال

۲- نمودار میله‌ای (Bar Chart)

این نوع نمودار اطلاعات بیشتری نسبت به حالت خطی به تحلیل ‌گر می ‌دهد و یکی از رایج‌ ترین نمودارهای تحلیل تکنیکال است. با توجه به شکل زیر نوع نمودار به شرح زیر است و خط سمت چپ نشانگر قیمت گشایش و خط سمت راست نشان ‌دهنده‌ ی قیمت بسته شدن است.

آموزش تحلیل تکنیکال

۳- نمودار کندل شمعی ژاپنی (Candlestick Chart)

این نوع نمودار نسبت به سایر نمودارها اطلاعات بیشتری منتقل می‌کند و به همین دلیل در تحلیل تکنیکال به ‌صورت غالب از این نوع نمودار استفاده می ‌شود. هر کندل از اجزای مختلفی تشکیل ‌شده است، به‌ گونه ‌ای که اگر روزی تغییرات بازار را چک نکرده باشید، تغییرات آن را می‌ توانید با نگاه کردن به کندل متوجه شوید.

آموزش تحلیل تکنیکال

 تفاوت تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال:

در بخش نظریه های داو در مورد تحلیل تکنیکال، چندین بار به تحلیل بنیادی اشاره نمودیم، به همین منظور در آخرین بخش از آموزش تحلیل تکنیکال، به بررسی تفاوت این دو نوع از تحلیل خواهیم پرداخت.

هم تحلیل تکنیکال و هم تحلیل بنیادی از پرکاربردترین روش های معاملاتی هستند. هر دوی این روش ها برای جستجو تحلیل پیش بینی و انتخاب اوراق بهادار  و سهام هستند.

اگر بخواهیم تحلیل بنیادی را تعریف کنیم باید بگوییم که تحلیل بنیادی روشی است که ارزش ذاتی سهام را ارزیابی می کند این تحلیل شرایط اقتصاد صنایع شرایط مالی و مدیریتی شرکت ها نگاهی کلی در اختیار تحلیلگران می گذارد. همچنین همه موارد مالی شرکت از جمله داراییها و بدهیها درآمد و مخارج برای تحلیل بنیادی مهم است.
تفاوت تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی نیز در همین جاست. در تحلیل تکنیکال تلاش نمی‌شود تا ارزش ذاتی سهام تعیین شود و به جای آن از نمودار سهام استفاده می‌شود تا با مشخص کردن الگوها و نمودار، رفتار سهم در آینده نشان داده شود.
نویسنده : لیلا نیکان

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *