هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
استراتژی دیجیتال چیست؟

استراتژی دیجیتال چیست؟ (استراتژی دیجیتال مارکتینگ)

1401/01/23

استراتژی دیجیتال واژه ای نام آشنا و مهم که اگر در فضای بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید به خوبی باید با این واژه آشما باشید. گاهی اوفات نیاز دارید تا یک پلن برای کسب و کار خود تهیه کنید در این مواقع گفته میشود که باید استراتژی دیجیتال داشته باشید تا در این زمینه بتوانید موفق شوید. شما در هر موضوعی فعالیت داشته باشید قطعا رقبای زیادی دارید که باید یتوانید با آنها به رقابت بپردازید تا بتوانید فروش خوبی را تجربه کنید. یکی از این راه های رقابت داشتن استراتژی دیجیتال خوب و کاربردی است که در نهایت بتواند نتیجه مثبتی را به شما ارائه دهد. اگر با استراتژی دیجیتال آشنایی ندارید و نمی دانید که استراتژی دیجیتال چیست؟ در ادامه با من و برتر آموز همراه باشید تا به توضیح مفصل و کاربردی این موضوع بپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • استراتژی دیجیتال چیست؟
  • چگونه استراتژی بازاریابی دیجیتال طراحی نماییم؟
  • مزایای استراتژی دیجیتال چیست؟

استراتژی دیجیتال چیست؟

به مجموع طرح واره هایی که برای کسب و کار شما تعریف میشود تا در نهایت بتواند شما را در بهترین مسیر های بازاریابی دیجیتال موجود به اهداف اصلی برساند، استراتژی دیجیتال گفته میشود. در واقع شما با استراتژی دیجیتال میتوانید قدم های محکم تر و استوار تری را در زمینه رشد کسب و کار خود بردارید و با در نظر گرفتن حداقل خطا ها و اشتباه ها به راه خود ادامه دهید. با داشتن یک استراتژی دیجیتال قوی میتوانید با رقبای خود به رقابت بپردازید و حتی از آنها پیشی بگیرید.

پیشنهاد میشود مقاله آموزش تبلیغات در شبکه های اجتماعی را مطالعه نمایید.

چگونه استراتژی بازاریابی دیجیتال طراحی نماییم؟

خوب حالا که با معنا و مفهم استراتژی دیجیتال به خوبی آشنا شدیم میخواهیم توضیح دهیم که اصلا چگونه استراتژی بازاریابی دیجیتال طراحی نماییم؟ و از آن در کسب و کار خود استفاده نماییم.

 اهداف خود را از استراتژی دیجیتال مشخص کنید!

شما در هر مرحله از بازاریابی دیجیتال قرار داشتید باید در مرحله نخست اهداف خود را تعیین نمایید. شما باید بدانید که با چه هدفی میخواهید شروع به کار کنید تا در طول پروژه هم هدف خود را دنبال کنید. اگر با بی هدفی به استراتژی دیجیتال بپردازید در نهایت استراتژی شما بی فایده خواهد بود زیرا در بی هدفی دستاوردی بدست نمیاورید. مشتری ها در طول استراتژی دیجیتال اهداف شما را دنبال میکنند که اگر بی هدف باشید مشتری ها هم در بی هدفی قرار میگیرند. برای مثال اگر هدف شما افزایش فروش کالا X است باید تمام انرژی و زمان خود را صرف کنید تا این کالا به فروش برسد و اگر در طول اجرای استراتژی دیجیتال فروش این کالا یه سراغ فروش کالای مشابه بروید ذهن مشتری را از هدف اصلی دور میکند و در نهایت استراتژی شما شکست خواهد خورد.

پرسونای مشتری طراحی کنید!

در مرحله اول استراتژی دیجیتال شما باید، تصویر کلی از جامعه هدف یا همان پرسونای مشتری داشته باشید.پرسونای مشتری همانطور که از نام آن پیداست یک استراتژی ای میباشد که به مشتری مربوط میشود، در واقع شما با پرسونای مشتری به تحقیق و جست و جوی درباره ی مشتری هدف خود میپردازید. شما در پرسونای مشتری تصویری از مشتری ایده آل خود رسم میکنید، اینکه روزمره آنها چه شکلی است؟ چه هدفی را دارد؟ چه سلیقه ای دارد؟ و….. پرسونای مشتری به شما کمک میکند که، مشتری های خود را بهتر بشناسید تا بتوانید در طول انتهای قیف فروش آنها را به خوبی راهنمایی کنید اگر توضیحات کامل تری برای پرسونای مشتری نیاز دارید میتوانید مقاله پرسونای مشتری چیست؟ را مطالعه نمایید. پرسونای مشتری به دید کلی از مشتریان هدف میدهد که شما با این دید کلی میتوانید مطابق میل و سلیقه این افراد عمل کنید تا در نهایت در کسب و کار خود موفق شوید.

استراتژی دیجیتال

خوب در مرحله طراحی پرسونای مشنری شما به دو نوع اطلاعات کیفی و کمی نیاز دارید که در ادامه بررسی میکنیم که این دو مورد اصلا یعنی چی؟.

اطلاعات کیفی یا روانشناسی

اطلاعات کمی یا دموگرافیک

در اطلاعات کیفی در قدم اول شما باید پرسش هایی مانند، چرا مشتری محصول ما را خریداری میکند؟ محصول ما چه ویژگی ای باید داشته باشد که مشتری آن را انتخاب نماید؟ آیا محصول ما مشتری را به هدف خود میرساند؟ و…. را پاسخ دهد، سپس با توجه به این پاسخ ها از جانب مشتری به سراغ محصول خود برود و کمی و کاستی محصول را جبران کند تا در صورت امکان بتواند محصولی با کیفیت را به مشتری ارائه دهد.

در قدم اول باید مشکلات موجود را بررسی نمایید. برای مثال آیا مدت زمان زیادی طول میکشد تا محصول را برای مشتری ارسال کنید؟ آیا فرآیند ثبت سفارش و خرید مشتری از سایت شما طاقت فرساست؟ و…. در تمامی این موارد باید جاس مشتری قرار بگیرید و اگر این مشکلات وجود داشت حتما آن را برطرف نمایید.

علاقه مندی مشتری های خود را باید بشناسد. این که بدانید مشتری شما به چه چیزی علاقه مند است بسیار راحت میتواند در آن موضوع فعالیت کنید و جامعه هدف جدید بدست آورید. در این صورت ارتباط جامعه هدف با شمل بیشتر میشود که در طولانی مدت روی فروش شما تاثیرگذار است.

شاید تمامی این اطلاعات در پرسونای مشتری بدست نیاید و زمان زیادی را برای بدست آوردن این اطلاعات بگذارید ولی اوجه داشته باشید که این داده ها ارزشمند است و باید در طول فعالیت خود این داده ها را آنالیز کنید و نتایج آن را میتوانید از تیم های محتلف مانند بخش فروش، بخش ارتباط با مشتریان، باشگاه مشتریان ، خدمات پس از فروش و…. بدست آورید.

در اطلاعات کمی یا دموگرافیک شما به بررسی اطلاعات قطعی جامعه هدف میپردازید. در این اطلاعات شما باید بدانید که بیشتر مشتری ها و جامعه هدف شما در کدام شهر قرار دارند؟ (برخی از فروشگاه های بزرگ و شرکت ها هستند که چند روزی در سال را به برگذاری نمایشگاه و بازدید حضوری اختصاص میدهند. با داشتن این اطلاعات از مشتری ها میتوانید در محلی که بیشترین تعداد حضور را دارند همایش های خود را برگزار کنید. ) حال اطلاعات دیگری مانند سن، جنسیت، تحصیلات و… را میتوانید از فرم هایی که در سایت طراحی کردید بدست آورید. (با مراجعه به آنالیتیکس سایت خود میتوانید اطلاعات سودمندی از ترافیک وارد شده به سایت خود بدست آورید.) البته در طراحی فرم ها سعی کنید که مشتری را کلافه نکنید تا از چرخه خرید عقب بیفتید بلکه میتوانید با قرار دادن غیر ضروری بودن این موارد به مشتری این اجازه را بدهید که در صورت دلخواه این موارد را پر کند.

همچنین با بازاریابی تلفنی هم میتوانید این موارد را بدست آورید به شرطی که به قانون و قاعده آن آشنا باشید.

ابزار های مورد نیاز استراتژی دیجیتال را شناسایی کنید!

شما در این مرحله نیاز دارید تا ابزار های مورد نیاز خود را شناسایی کنید و سپس این موارد را بررسی کرده تا از آنها استفاده نمایید. برای شما میخواهید در شبکه های اجتماعی فعالیت کنید و بازدید کننده های خود را افزایش دهید حال در این مورد باید بررسی کنید که به چه ابزار هایی نیاز دارید تا بتوانید استراتژی دیجیتال خود را در مسیر درستی پیش ببرید. برای این کار میتوانید مقاله بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید تا با ابزار های کاربردی در زمینه های مختلف آشنا شوید.

برای تولید محتوای خود برنامه ریزی داشته باشید.

یکی از مواردی که به شما در استراتژی دیجیتالی کمک میکند داشتن برنامه ریزی برای تولید محتوا است. اینکه شما با برنامه پیش بروید هم در کسب و کار شما نظم ایجاد میکند هم باعث میشود تمامی موارد روتین پیش برود. این برنامه ریزی را میتوانید با توجه به پرسونای مشتری ای که بدست آوردید طراحی کنید و طبق آن پیش بروید. شما نمیتوانید 100 درصد مطابق میل تمامی  بازدید کنندگان خود رفتار نمایید اما میتوانید تا حد زیادی به کاربران خود نزدیک شوید. این تولید محتوا بسته به کسب و کار شما و محصولی که به فروش میرسانید میتواند متفاوت باشد. در برخی از کسب و کار ها باید برنامه تولید محتوای متنی به صورت بلاگ را در نظر داشت در برخی دیگر باید با تهیه ویدیو و عکس با کیفیت به جذب مشتری پرداخت بنابراین بنا به نوع کسب و کار و پرسونای مشتری میتوانید این قاعده را بررسی نمایید.

پیشنهاد میشود مقاله صدای مشتری چیست؟ را مطالعه نمایید.

انتخاب شاخه های بازاریابی برای پیشبرد اهداف

شما باید با تمامی کانال ها شاخه های بازاریابی آشنایی های لازم را داشته باشید که با توجه به ماهیت کسب و کار خود بتوانید از این موارد استفاده نمایید.

رسانه های شخصی

رسانه های اکتسابی

رسانه های پولی

شما در رسانه های شخصی میتوانید به انتشار و تبلیغ محصولات خود بپردازید.

همانطور که از نام آن پیداست این رسانه ها شخصی هستند و مالکیت همه آنها به کسب و کار شما بازمیگردد. برای مثال سایت، شبکه اجتماعی، ایمیل، وبلاگ هایی که در آنها محتوا منتشر میکنید و… همگی رسانه های شخصی شما  به شما میایند.

این رسانه‌ها مانند بازاریابی دهان به دهان عمل میکنند، در واقع اگر برای بدست آوردن جامعه هدف تلاش و هزینه نکرده باشید و بقیه به معرفی شما پرداخته باشند در حقیقت از رسانه های اکتسابی استفاده می نمایید. میتوانید تنها با قرار دادن یک موضوع ترند در یک شبکه اجتماعی، رسانه‌های اکتسابی زیادی به دست شما می‌آیند.رسانه های پولی دقیقا همان شاخه ای از بازاریابی است که شما باتنها پرداخت هزینه میتوانید از آنها خدمات به دست آورید. برای مثال بازاریابی تبلیغات کلیکی ، اینفلوئنسر مارکتینگ و… که برای آنها باید هزینه کنید تا کاربر بدست آورید نمونه ای از رسانه های پولی به شمار میرود.

مزایای استراتژی دیجیتال چیست؟

استراتژی دیجیتال را شناختیم و یاد گرفتیم که چگونه میتوانیم آن را برای کسب و کار خود برقرار نماییم در ادامه برای تکمیل شدن اطلاعات راجب به مزایای استراتژی دیجیتال صحبت میکنیم.

با استراتژی دیجیتال میتوانید با برنامه ریزی و منظم به کسب و کار خود بپردازید. اینکه شما برنامه کاری ماه های آینده خود را داشته باشید و بدانید که بر طبق کدام هدف پیش میروید، ارزشمند است. با استراتژی دیجیتال میتوانید به آگاهی برند خود کمک کنید و تصویر خوبی را از برند خود در ذهن کاربران قرار دهید. باعث میشود تمامی تیم های موجود در کسب و کارتان با یک هدف پیش بروند تا بتوانید کل کسب و کار ار به هدف اصلی آن برسانید.

به استراتژی دیجیتال بسیار توجه داشته باشید و اگر تا به الان برای آن برنامه ای نداشتید ، سعی کنید با اختصاص دادن بودجه ای به توسعه آن بپردازید. بیشتر رقبای شما که فروش خوبی هم دارند توانسته اند اول با صبر و تلاش سپس استراتژی های دیجیتال مارکتینگ به این جایگاه برسند، شما هم باید بتوانید با برنامه ریزی رقبای خود را کنار زده و حداکثر فروش از جانت مشتریان مشترک را به کسب و کار خود اختصاص دهید. دقت کنید تمامی استراتژی های نیازمند دانش کافی برای برنامه ریزی است، حتی بازاریابی پیامکی که شاید خیلی آسان به نظر برسد اما اگر استراتژی های آن رعایت نشود میتواند بدون اثر واقع شود. برای اینکه با بازاریابی ها آشنا شوید پیشنهاد میشود مقاله انواع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی استراتژی دیجیتال چیست؟ صحبت کنیم و نکات کاربردی آن را بیان کنیم. همین الان با مشاور دیجیتال مارکتینگ خود تماس بگیرید تا برای رسیدن به اهدافتان بهترین استراتژی ها را در نظر بگیرد. فقط توجه داشته باشید که در این زمینه صبور باشید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. اگر در این زمینه تجربه ای دارید میتوانید در قسما کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید.شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *