هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت

افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت

دسته بندی : سئو
1400/11/03

برای اکثر وب مستر ها و متخصصین سئو پیش آمده است که در بعضی از پروژه های خود تایم زیادی را منتظر ایندکس شدن سایت و یا برخی از صفحات سایت می مانند. این سرعت ایندکس شدن سایت ها به عوامل مختلفی بستگی دارد، یعنی موتور جست و جوی گوگل برای دیدن صفحات الگو های مختلفی دارد، اما گاهی اوقات شما می توانید با انجام یکسری از کارها که به آن افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت گفته میشود کاری کنید که گوگل زودتر از قبل به سایت شما سر بزند و صفحات سایت شما را مشاهده کند.

پس اگر شما با این موضوع مشکل دارید و یا اشخاصی را سراغ دارید که با ایندکس شدن سر و کله می زنند لطفا مقاله افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت را برایشان ارسال کنید و خودتان برای بررسی این موضوع همراه برتر آموز باشید تا در ادامه به آن به طور کامل بپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • ایندکس (index) چیست؟
  • چرا افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت اهمیت دارد؟
  • برای افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

ایندکس (index) چیست؟

به انجام دادن مجموعه فعالیت هایی که شما انجام می دهید تا موتور جست و جوی گوگل سایت شما را مشاهده کند، ایندکس گفته میشود. به زبانی ساده تر یعنی گوگل سایت شما را ببیند. حالا چرا ایندکس شدن مهمه؟؟ اگر گوگل در ابتدا سایت شما را ایندکس نکند، کاربران و افراد مختلف نمی توانند سایت شما را مشاهده کنند. پس اول باید گوگل سایت شما را ببیند و رتبه بندی کند، سپس به کاربران نشان داده شود. برای گوگل موارد بسیار مهمی در اولویت است که اگر شما این موارد را به خوبی انجام داده باشید خزنده های این موتور جست و جو زودتر به سمت سایت شما حرکت می کنند و سایت شما ایندکس می شود.

این ایندکس شدن سایت به چه صورتی امکان پذیر است؟

زمانی که سایت شما طراحی گردید و از طریق دامنه در گوگل ثبت شد شما باید از طریق نقشه سایت آن را به گوگل معرفی کنبد. سایت مپ یا نقشه سایت فایلی است که به ‌وسیله آن، لیست کلیه صفحات وب ‌سایت به موتورهای جستجو معرفی می‌شود. در واقع ساختار صفحات وب ‌سایت، به‌وسیله سایت مپ در اختیار موتورهای جستجو قرار می‌گیرد و به نوعی نقشه راه برای وب ‌سایت است، همچنین به موتور جستجوی گوگل این امکان را می‌دهد که صفحات مهم سایت شما را شناسایی کند.

حال گوگل با خزنده های خود از طریق این نقشه سایت، سایت مورد نظر را ایندکس می کند. زمان ایندکس شدن صفحات سایت برای هر سایتی کاملا متفاوت است و از چند ساعت تا چند روز طول می کشد.

پیشنهاد می شود مقاله چرا گوگل برخی از وبسایت ها را جریمه می کند؟ را مطالعه نمایید.

ایندکس (index) چیست؟

ایندکس (index) چیست؟

چرا افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت اهمیت دارد؟

شاید تصور کنید که اصلا چه اهمیتی دارد گوگل صفحات سایت ما را زودتر ایندکس کند، در پاسخ به این سوال باید بگویم که اکثرا در وبسایت های خبری که رقابت بین انتشار اخبار بسیار بالاست بنابراین تولید کننده های محتوا همواره می کوشند تا اخبار سایت را به روز و جدید کنند. در این مرحله اهمیت ایندکس شدن مشخص میشود زیرا همانطور که در ابتدا گفته شد تا خزنده های گوگل صفحه ای را ایندکس نکنند، افراد و کاربران در موتور های جست و جو نمی توانند اخبار را سرچ و مشاهده کنند، بنابراین در این سایت ها باید همواره در تلاش باشیم تا سرعت ایندکس شدن افزایش پیدا کند.

برای افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

در این قسمت می خواهیم بررسی کنیم که برای اینکه صفحات سایت ما زودتر از طرف گوگل مشاهده شود چه کارهایی را باید انجام دهیم؟

زمان بندی مشخص برای محتواها در نظر بگیرید

اولین نکته ای که از تولید کننده های محتوا انتظار می رود این است که برای انتشار محتواهای خود زمان بندی در نظر بگیرند. حالا فکر می کنید چرا؟ اگر شما برای نوشتن محتوای خود برنامه داشته باشید و مثلا می خواهید روزی دو بار محتوا درج کنید، این دو محتوا را پیوسته در سایت و در ساعت های مشخصی قرار دهید. در این صورت شما به خزنده های گوگل می فهمانید که هر روز سر ساعت X به سای شما سر بزنند و محتوای جدید را ایندکس کنند. حتما در مدیریت و انجام این کار برنامه داشته باشید و طوری نباشد که مثلا اول هفته 5 مقاله منتشر شود و تا انتهای هفته شما مقاله ای برای انتشار نداشته باشید. پس با زمانبندی مناسب در انتشار محتوای خود به خزنده های موتور های جست و جو نشان دهید که در تایم های مشخص شده به سایت شما مراجعه کنند و از این طریق سرعت ایندکس را افزایش می دهید.

داشتن نقشه سایت

همانطور که در بالاتر هم گفته شد ، خزنده های موتور جست و جوی گوگل از طریق نقشه سایت به ایندکس صفحات می پردازند، در واقع نقشه سایت یک فایل xml است که تمامی صفحات سایت را مرتب دسته بندی کرده است و خزنده ها با مراجعه به نفشه سایت می توانند به راحتی صفحات را مشاهده کنند. برای مثال یک خودرو را در نظر بگیرید که میخواهد به محله X برود، اگر این خودرو از تقشه استفاده کند به سرعت به مسیر اصلی میرسد ولی اگر نقشه مشخصی نباشد ممکن است این خودرو خیلی دیر و با اصلا به مسیر خود نرسد. اگر با نقشه سایت آشنایی ندارید پیشنهاد میشود مقاله سایت مپ چیست ؟را مطالعه نمایید.

استفاده از قابلیت سرچ کنسول گوگل

اگر شما برای سایت خود سرچ کنسول قرار داده باشید، در قسمت سرچ کنسول گوگل مشاهده خواهید کرد که یک قسمت وجود دارد تا شما از خزنده های موتور جست و جو بخواهید سایت شما را ایندکس کنند. شما باید وارد سرچ کنسول خود شوید از قسمت سمت راست گزینه URL inspection را انتخاب نمایید، سپس لینکی که میخواهید ایندکس شود را قرار دهید، با این کار به خزنده های گوگل می فهمانید که شما یک صفحه دارید که هنوز آن را مشاهده نکرده اید. پس با این کار و از طریق سرچ کنسول می توانید به ایندکس شدن صفحات سرعت ببخشید.

پیشنهاد میشود بهترین جایگزین های الکسا کدام سایت ها هستند؟ را مطالعه نمایید.

فایل Robot.txt داشته باشید

شما از طریق فایل Robot.txt می توانید به خزنده های گوگل نشان دهید که چه صفحه ای را ایندکس کنند و چه صفحه ای را مشاهده نکنند. برای مثال شاید نیاز نباشید صفحه wp-admin شما ایندکس شود بنابراین از طریق این فایل به گوگل می فهمانید این کار را انجام ندهد و با صفحاتی که قصد دارید ایندکس شود را میتوانید در این فایل قرار دهید. به طور کلی با Robot.txt می توانید سرعت ایندکس شدن صفحات سایت خود را افزایش دهید.

لینک سایت خود را در شبکه های اجتماعی گسترش دهید

همانطور که می دانید شبکه های اجتماعی نقش بسیار زیادی در سئو سایت شما دارند و با بازایابی شبکه های اجتماعی به خوبی آشنا هستید. برای اینکه سرعت ایندکس شدن صفحات سایت خود را افزایش دهید می توانید مطالب خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و اگر دنبال کننده های شما این مطالب هم به اشترام بگذارند، این اشتراک گزاری ها موجب میشود تا میزان ورودی خزنده های گوگل به سایت شما افزایش پیدا کند و هرچه این خزنده ها زودتر به سایت شما سر بزنند، سرعت ایندکس شدن سایت شما افزایش میبابد. پس اگر شبکه اجتماعی قوی ای دارید محتوا های خود را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید و به سرعت ایندکس شدن سایت خود بهبود ببخشید.

از RSS استفاده کنید

RSS یا Really Simple Syndication ابزاری است که کاربران از آن برای مشاهده سریعتر محتوا ها و اخبار استفاده می کنند. در وافع Really Simple Syndication ها برای افزایش سرعت ایندکس شدن سایت اهمیت دارد. هر زمانی که سایت شما به روز میشود RSS غلاوه بر این که به کاربران خبر میدهد که محتوای جدید منتشر شده به گوگل هم اطلاع می دهید که به سایت مورد نظر سر بزند پس بنابراین برای افزایش سرعت ایندکس صفحات مفید است. در واقع این RSS ها هستند که خزنده های گوگل را به سایت دعوت می کنند تا مطالب منتشر شده را ایندکس کنند. اگر با RSS آشنا نیستید و دوست دارید از آن در سایت خود استفاده کنید پیشنهاد میشود مقاله RSS چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ را مطالعه نمایید.

از تصاویر کم حجم استفاده کنید!

در مقالات مختلف بارها گفته شده است که تصاویر خود را بهینه کنید و از تصاویر کم حجم استفاده نمایید. باید بدانید که استفاده از تصاویر کم حجم برای افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت مفید است. شاید با خودتان بپرسید چرا؟؟ باید بگوییم که وقتی حجم عکس های شما بالاست سرعت لودینگ آن افزایش  می یابد و باعث میشود سایت شما کند شود، به همین ترتیب خزنده های گوگل سخت تر وارد سایت شما میشوند و سرعت ایندکس کاهش می یابد، پس برای اینکه سرعت ایندکس را افزایش دهید، ابتدا از تصاویر با کیفیت و سایز بهینه استفاده نمایید. با مطالعه مقاله معرفی سایت برای دانلود عکس رایگان و با کیفیت میتوانید سایت های معتبر برای دانلود عکس های بهینه را مشاهده کنید.

افزایش سرعت سایت

همانطور که کاربران نیاز دارند در کمترین زمان انتظار وارد سایت شما شوند، خزنده های گوگل هم نیاز دارند با بیشترین سرعت وارد سایت شما شوند. پس بهینه سازی سرعت سایت اهمیت بسیار بالایی از نظر ایندکس شدن صفحات سایت دارد. سایت های سبک و با سرعت بالا به نسبت سایت های سنگین با سرعت بیشتری ایندکس میشود. پس حتما سرعت سایت خود را افزایش دهید برای این کار می توانید پلاگین های مختلفی را نصب کنید و از CDN ها استفاده نمایید.

بالا رفتن سرعت ایندکس در گوگل

بالا رفتن سرعت ایندکس در گوگل

ایجاد لینک سازی های داخلی

داشتن لینک سازی داخلی مناسب هم زنجیره خوبی از لینک ها را در سایت شما ایجاد می کند که باعث میشود کاربران در صفحات شما در حال گردش باشند و روی سئو داخلی تاثیر مثبتی می گذارد و از لحاظ افزایش سرعت ایندکس اهمیت بالایی دارد، شما با استفاده از این کار از خزنده های دیگر گوگل می خواهید که به صفحات دیگر سر بزنند و اگر آنها را ایندکس نکردند این کار را انجام دهند. پس لینک سازی داخلی را جدی بگیرید و هم برای سئو داخلی و هم برای سرعت بخشیدن به ایندکس شدن از آن استفاده نمایید.

از بک لینک ها استفاده کنید

اگر محتوا و مطلب جدیدی را منتشر می کنید برای اینکه از طرف گوگل زودتر ایندکس شود می توانید لینک مطالب را در وبلاگ ها و سایت های دیگر به عنوان بک لینک قرار دهید. برای اینکار از سایت های معتبر استفاده نمایید. خزنده های گوگل در تمامی سایت ها وجود دارند و در حال گردش هستند حال اگر سایت معتبری را انتخاب کنید خزنده ها به محض برخورد به لینک شما، وارد لینک شده و وارد سایت شما میشوند و شروع به ایندکس شدن می کنند. بنابراین بک لینک ها هم برای سئوی خارجی و ایندکس شدن صفحات مهم هستند. استفاده از بک لینک ها را جدی بگیرید.

استفاده از یوتیوب برای ایندکس شدن

اگر شما از شبکه اجتماعی یوتیوب استفاده می کنید، پس از اینکه محتوای خود را منتشر کردید، لینک آن را در این سایت قرار دهید. گوگل بسیار زیاد به این نکته اهمیت می دهد زیرا یوتیوب ابزار مناسبی برای افزایش ورودی کاربران به سایت است و باعث میشود خزنده های گوگل هم بخواهند وارد سایت شما شوند و آن را ایندکس کنند. پس اگر شبکه اجتماعی یوتیوب دارید برای ایندکس شدن از آن استفاده نمایید.

از مطالب تکراری استفاده نکنید

استفاده از مطالب تکراری علاوه بر اینکه به سئو سایت شما لطمه میزند، باعث میشود که خزنده های گوگل وارد سایت شما نشوند و سایت شما را ایندکس نکنند، پس سعی کنید از مطالب تکراری برای سایت خود استفاده نمایید زیرا با این کار خزنده ها را از سایت خود دور می کنید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل به بررسی نکات افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت بپردازیم و نکات کاربردی را برای شما بیان کنیم. برای اینکه سرعت ایندکس سایت خود را افزایش دهید باید از نکات فوق استفاده نمایید. اگر در زمینه دیر و یا زود ایندکس شدن مطالب سایت خود تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. اگر در زمینه سئو هم دوست دارید مطالب یاد بگیرید آموزش سئو برتر آموز را مشاهده کنید. ممنون از توجه شما به برتر آموز

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *