هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندا چیست؟

دسته بندی : سئو
1401/02/22

باغ وحش سئو این موتور جست و جوی قوی و پر قدرت داستان ها و ماجرا های گوناگونی دارد که هر کدام از این الگوریتم ها وظیفه خاصی را به عهده دارند که در برآیند تمام این الگوریتم ها سایت ها رتبه بندی شده و در SERP گوگل قرار میگیرند. در این سری از مقالات برتر آموز قصد داریم تا راجب به الگوریتم دوست داشتنی پاندا صحبت کنیم. اگر درباره ی این الگوریتم اطلاعات زیادی ندارید پیشنهاد میشود همراه برتر آموز باشید تا به توضیح مفصل مقاله الگوریتم پاندا چیست؟ بپردازیم. میتوانید ما را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • وظیفه الگوریتم پاندا چیست؟
  • تاریخچه الگوریتم پاندا چیست؟
  • جریمه الگوریتم پاندا چگونه است؟
  • فاکتور های مورد بررسی الگوریتم پاندا چیست؟

وظیفه الگوریتم پاندا چیست؟

در سال های نه چندان دور که الگوریتم های گوگل آنچنان قوی نشده بود، وبسایت ها برای اینکه بتوانند جایگاه خوبی در موتور های جست و جو کسب کنند از تولید محتوا استفاده میکردند. چون هیچ نظارتی بر محتوا های نوشته شده از جانب وبسایت ها نبود پس از مدتی موتور جست و جوی گوگل به منبعی زرد و ناکافی برای کاربران تبدیل شده بود و تقریبا اکثر کاربران از گوگل ناراضی بودند. زیرا همه وبسایت ها با کپی کردن مطالب از یکدیگر ، نوشتن مطالب طولانی بی کیفیت، تکرار مکرر کلمه کلیدی برای کسب رتبه بهتر، تبلیغات آزار دهنده،رعایت نکردن نکات ویرایشی و نگارشی و….گوگل را به فضایی نادرست برای کاربران تبدیل کرده بودند. درست در همین لحظه استارت الگوریتم پاندا شکل گرفت و این الگوریتم برای چک کردن محتوا های نوشته شده در وبسایت ها فعالیت خود را آغاز کرد. قبل از به وجود آمدن الگوریتم پاندا گوگل به سایت هایی که محتوایی زیادی داشتند و به قول معروف به مزرعه محتوا تبدیل شده بودند (محتوا ها ی چند هزار کلمه ای) امتیاز بالایی میداد و معمولا این وبسایت ها در صدر SERP گوگل قرار میگرفتند و بدون توجه به محتوای نوشته شده و بررسی کیفیت آنها روزانه ترافیک زیادی در این سایت ها حرکت میکرد. اما پس از روی کار آمدن پاندا دیگر این سایت ها اعتبار خود را از دست دادند و دیگر هرگز جزو SERP گوگل قرار نگرفته اند.

پیشنهاد میشود مقاله ساخت بک لینک های رایگان را مطالعه نمایید.

تاریخچه الگوریتم پاندا چیست؟

در سال 2011 میلادی اولین نسخه الگوریتم پاندا شکل گرفت و به محیط گوگل معرفی گردید. زمانی که این الگوریتم برای نظارت بر محتوا های نوشته شده برای سایت ها شکل گرفت پس از بررسی نتایج مشخص شد که به بیش از 12 درصد از نتایج ها تاثیر گذار بود و جایگاه های وبسایت ها با یک دیگر جا به جا گردید. خود گوگل پس از رتبه دهی الگوریتم پاندا به این وبسایت ها، با بررسی چندین وبسایت متوجه شد که الگوریتم دوست داشتنی پاندا توانسته تشخیص درستی روی محتوا های بی کیفیت و کم ارزش داشته باشد. این الگوریتم از سال 2011 تا به الان حدود 260 بار آپدیت شده است و در آپدیت آخر بهترین و قوی ترین ورژن خود را در بررسی محتوا های بی کیفیت و کپی رو نمایی کرده است.

الگوریتم پاندا

جریمه الگوریتم پاندا چگونه است؟

الگوریتم پاندا پس از بررسی کیفیت محتوای وبسایت شما به شما رتبه میدهد. اگر محتوای نوشته شده شما با قوانبن الگوربتم پاندا همخوانی نداشته باشد رتبه های پایینی را دریافت میکنید و اگر خلاف جهت قوانین گوگل رفتار کرده باشید پاندا شما را جریمه میکند تا جایی که ممکن است صفحه شما را از نتایج گوگل حذف نماید. این حذف شدن های مکرر نتیجه بدی را برای شما به همراه خواهد داشت تا جایی که ممکن است سایت شما از نتایج گوگل حذف شود. معمولا اگر توسط پاندا جریمه شوید راه طولانی را در پیش دارید تا بتوانید خودتان را به پاندا ثابت کنید و نظر این الگوریتم دوست داشتنی را جلب کنید. یکی از ساده ترین راه حل ها این است که شروع به نوشتن محتوا های با کیفیت و بهتر درست مطابق قوانین گوگل نمایید و برای انتشار محتوای خود برنامه زمانی بگذارید  تا پاندا متوجه شود شما با انجام قوانین درست میخواهید به دور رقابت بازگردید. حالا وقتی که جریمه شدیم چه اقداماتی را انجام دهیم؟

محتوا های تکراری سایت را حذف کنید تا پاندا متوجه شود که شما نمیخواهید بر خلاق قوانین گوگل عمل کنید.

سعی کنید محتوا های جامع و با کیفتی را از ین به بعد بنویسید تا الگوریتم پاندا وباره به سایت شما بازگردد.

از کلمات کلیدی به اندازه استفاده کنید زیرا یکی از مواردی که خشم پاندا را زیاد میکند استفاده بیش از حد کلمات کلیدی است زیرا حس میکند شما با این کار میخواهید گوگل را دور بزنید!

تبلیغات اضافی را در سایت خود پاک کنید و در حد امکان تا یک تایمی در سایت خود تبلیغ قرار ندهید تا بتوانید جایگاه خود را پیدا کنید.

فاکتور های مورد بررسی الگوریتم پاندا چیست؟

خوب در این قسمت از این مقاله باید راجب به فاکتور هایی که پاندا به آن توجه میکند بپردازیم و به آن توجه نماییم تا توسط الگوریتم پاندا جریمه نشویم.!

محتوای کپی و تکراری!

یکی از مواردی که الگوریتم پاندا به شدت روی آن حساس است و به آن اهمیت زیادی میدهد درج محتوای کپی و تکراری است. بدین صورت که به جای اینکه شما برای سایت خود تولید محتوای یونیک داشته باشید به راحتی از سایت دیگری مطالب را کپی کرده و در سایت خود قرار میدهید. شما باید سعی کنید که مطالب غیر تکراری و منحصر بفردی را برای سایت خود قرار دهید تا به جریمه الگوریتم پاندا دچار نشوید. پاندای خشن به شدت روی این موضوع حساسا است و سایت هایی در این زمینه وجود داشته اند که توسط پاندا جریمه و سپس پنالتی شده اند.

پیشنهاد میشود مقاله آموزش تکنیک های سئو مدرن را مطالعه نمایید.

درج محتوای بی کیفیت!

خوب از مرحله درج محتوای کپی و تکراری عبور کردیم و شما متوجه شدید که باید محتوای منحصر بفرد را در سایت خود قرار دهید ولی این منحصر بفرد بودن به این معنی نیست که هر محتوای بی کیفیت و به درد نخوری را در سایت خود قرار دهید. پس از بررسی بعضی از سایت ها متوجه شده ایم که محتوای این سایت را اگر میخواستیم به صورت درست درج کنیم شاید 200 کلمه هم نمیشد اما نویسنده برای اینکه نظر الگوریتم پاندا را جلب کند و با آب و تاب دادن بی کیفیت یک مقاله بی ارزش 2000 کلمه ای هم نوشته است که پس از بررسی توسط پاندا رتبه نه چندان خوبی هم کسب میکند. به این نکته توجه داشته باشید که کیفیت مقاله شما بسیار بسیار اهمیت دارد این که1000 کلمه مقاله درست و با کیفیت بنویسید تا اینکه  5000 کلمه مقاله بی کیفیت بنویسید بسیار تفاوت دارد و الگوریتم پاندا به این نیاز دارد که از شما محتوای با کیفیت ببیند.

اشکالات نگارشی و غلط های املایی در مقاله

بار ها و بارها خودتان هم در وبسایت های مختلف مشاهده کردید که ویراستار یا تولید کننده محتوا حتی یک بار هم مقاله خودش را نخوانده و تمام مقاله پر از غلط های املایی و ایرادات نگارشی است. بسیاری از جمله ها اصلا فعل ضمیر آن به هم ربطی ندارند، فاعل و مفعولی در جمله وجود ندارد. الگوریتم پاندا به شدت روی این نکات حساس است و امتیازات منفی ای را برای این سایت ها در نظر گرفته است. حتما محتوای خود را پس از نوشتن یک بار مطالعه نمایید و یا از ویراستار بخواهید که این بررسی را انجام دهد.

تکرار بیش از حد کلمات کلیدی

تکرار کلمات کلیدی به نسبت طول محتوای نوشته شده میتواند متغیر باشد و حتما باید این نسبت که به آن چگالی کلملات کلیدی گفته میشود را رعایت نمایید. نباید در یک محتوای 1000 کلمه ای 200 بار کلمات کلیدی را تکرار نمایید تکرار بیش از حد کلمات کلیدی از جانب الگوریتم پاندا امتیاز منفی کسب میکند. برای اینکه این نسبت را متوجه شود میتوانید افزونه یوآست سئو را در سایت های وردپرس یخود نصب نمایید. این افزونه مطابق با تعداد کلمات نوشته شده مقاله به شما میگوید که از کلمات کلیدی خود چند بار استفاده نمایید.

ذکر نکردن منابع محتوا

برخی از وبسایت ها هستند که از رفرنس های داخلی و خارجی برای نوشتن محتوای خود ایده میگیرند. الگوریتم پاندا از تولید کنندگان محتوا میخواد که حتما نام سایت های رفرنس را در انتهای مقاله خود ذکر کنند و اگر این کار را انجام ندهند از امتیاز منفی برخورددار میشوند.

پیشنهاد میشود مقاله آموزش جست و جوی حرفه ای در گوگل را مطالعه نمایید.

درج آگهی تبلیغاتی زیاد

میدانیم هر چیزی اصول و قاعده خود را دارد. درج تبلیغ برای شما باعث درآمد زایی میشود اما این درج تبلیغ نباید باعث آزار و اذیت کاربران شود که اگر این اتفاق بیفتد خشم الگوریتم پاندا برانگیخته میشود و  وبسایت شما جریمه میشود. پس استراتژی تبلیغات را از سایت خود حذف نکنید بلکه به آن برنامه بدهید و طبق برنامه ریزی هم درآمد خود را افزایش دهید و هم به فکر رضایت تجربه کاربری باشید.

عدم تلفیق متن و تصویر در محتوا ها

الگوریتم پاندا مخالف زیادی با مطالب بدون جذابیت برای کاربران را دارد. اگر محتوای تولید شده در سایت شما فقط به صورت متن است و در آن از ابزارهایی مانند فیلم، فایل صوتی، تصویر و غیره استفاده نکرده باشید، الگوریتم پاندا آن را یک محتوای بی کیفیت برای کاربر در نظر گرفته و رتبه پایینی به آن اختصاص میدهد. پس حتما در محتوا های خود رد صورت امکان از تصاویر بهینه استفاده نمایید.

به همین منظور پیشنهاد میشود مقاله معرفی سایت برای دانلود عکس رایگان و با کیفیت را مطالعه نمایید.

عدم ارتباط بین مطالب در سایت

اگر سایت شما، یک وبسایت تخصصی ورزشی است باید مطالب مرتبط با ورزش را در سایت خود  قرار دهید تا کاربر بتواند تمامی نیاز های ورزشی خود را بر طرف نباید. مثلا در وبسایت ورزشی شما نباید مطالب آشپزی درج شود و بودن همچین موردی امتیا زنفی از جانب الگوریتم پاندا را به همراه دارد.

عدم وجود بخش نظر سنجی کاربران

الگوریتم پاندا به این نکته توجه می کند که شما به کاربران خود اجازه میدهید به صورت آزادانه در سایت شا نظر بگذراند یا خیر! اگر پایان همه مطالب یا برخی از مطالب سایت ، به خوانندگان و کاربران خود اجازه می دهید که نظرات خود را در کامنت و نظرسنجی بیان کنند میتوانید امتیاز مثبتی را از الگوریتم دوست داشتنی پاندا دریافت کنید.

آموزش الگوریتم پاندا

عدم به روز رسانی مطالب گذشته!

یکی از مواردی که برای پاندا مهم است این است که آیا شما محتوا های گذشته خود را مشاهده میکنید و آنها را آپدیت میکنید یا خیر! میدانیم که دنیا در حال پیشروی به سمت و سوی جدید هست و هر مطلبی نیاز دارد پس از چند ماه آپدیت شده تا ایرادات آت برطرف شود. الگوریتم پاندا به این نکته اهمیت میدهد و حتی پس از آپدیت شدن نسخه های قدیمی محتوا ممکن است رتبه های آن را نیز جا به جا نماید.

حالا از کجا بفهمیم که پاندا سایت ما رو جریمه کرده است با خیر؟

برای اینکه بخواهید این مورد را بررسی کنید باید به پنل سرچ کنسول سایت خود مراجعه کرده و ورودی سایت خود را مشاهده نمایید. در این قسمت میتوانید ببینید که آیا در بازه زمانی 6 ماه گذشته، نمودار ورودی سایت افت شدیدی کرده یا خیر! در این صورت احتمال این وجود دارد که افت ناگهانی برای جریمه الگوریتم پاندای گوگل باشد.

پیشنهاد میشود مقاله بهترین کتاب های آموزش سئو را مطالعه نمایید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل راجب به مقاله الگوریتم پاندا چیست؟ صحبت کنیم و یکی از الگوریتم های باغ وحش گوگل را به شما معرفی نماییم. الگوریتم پاندا با توجه به محتوا هرساله با آپدیت های مختلف قوی تر و حساس تر میشود  پس فکر نکنید که میتوانید ایت الگوریتم را دور بزنید. الگوریتم پاندا در زبان فارسی تعریف شده و کاملا میتوانید محتوا های فارسی تکراری را تشخیص دهید. اگر توسط الگوریتم پاندا جریمه شدید و اطلاعات تکمیل تری راجب به این الگوریتم دارید،لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. نام و نام خانوادگی

    الگوریتم پاندا به این نوشته هم امتیازی خاصی نمیده چون پره از مشکلات نگارشی

    1. محسن حبیبی راد

      اما چرا داره رتبه میگیره نام و نام خانوادگی!!!!
      واقعی پیام بدیم خبببب :))