هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
الگوریتم کافئین گوگل چیست؟

الگوریتم کافئین گوگل چیست؟ تاثیران آن بر روی سئو

دسته بندی : سئو
1401/03/24

موتور جست و جوی دوست داشتنی گوگل همواره به دنبال این است که کاربران هنگام سرچ و جست و جوی مطالب مورد نظر خود ، به بهترین مطالب و آپدیت ترین دسترسی داشته باشند ، گوگل با تولید و ارائه الگوریتم های کاربردی تماما این هدف را دنبال کرده است تا رضایتمندی کاربران به بیشترین مقدار خود برساند. از بررسی محتوا های با کیفیت تا لینک سازی ها قوی و موثر گرفته تا طراحی الگوریتم ها تواما با هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ گوگل همواره تلاش کرده است تا بتواند فعالیت های با کیفیتی را برای کاربران خود داشته باشد. این بار گوگل قضیه ای جدی تر را در نظر گرفته است و برای آن الگوریتم ای در نظر گرفته است تا ساختار قبلی خود را تغییر داده و بتواند سایت های جدید را هم به سرعت ایندکس کند و در دسترس شما کاربران عزیز قرار دهد. گوگل نام این الگوریتم کارا و مفید خود را کافئین معرفی کرد. در این سری از مقالات گوگل قصد داریم تا راجب به الگوریتم کافئین گوگل صحبت کنیم ، پس در ادامه همراه من و برتر آموز باشید تا به پرسش الگوریتم کافئین گوگل چیست؟ پاسخ دهیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • الگوریتم کافئین گوگل چیست؟
  • ویژگی های مثبت الگوریتم کافئین گوگل چیست؟
  • آیا الگوریتم کافئین روی نتایج SERP تاثیر گذار است؟
  • تاثیر الگوریتم کافئین روی کاربران چیست؟

الگوریتم کافئین گوگل چیست؟

کافئین یکی از الگوریتم های مهم در گوگل است که در سال 2009 ماه آگوست به جامعه وب سایت ها معرفی و در 8 ژوئن سال 2010 ارائه و در سطح وب پیاده سازی گردید. قطعا تا به الان برای شما سوال پیش آمده است که الگوریتم کافئین چیست و چه کاری انجام می دهد و چرا به این نام نامگذاری شده است؟

قطعا می دانید که کافئین ماده ای است که انسان پس از نوشیدن آن انرژی مضاعفی جذب می کند و بهتر می توانید به روند عادی زندگی خود برسد ، در واقع الگوریتم کافئین گوگل هم یک همچین وظیفه ای را به عهده دارد و برای همین به این نام نامگذاری شده است. قبل از سال 2009 ایندکس کردن مطالب در گوگل به صورت لایه لایه صورت می گرفت و به این صورت بود که فقط سایت هایی که رتبه برتری داشتند و در SERP گوگل بودند همان ابتدا نشان داده می شدند و دیگر سایت های جدید به کاربران نمایش داده نمی شد زیرا سرعت ایندکس در سایت های جدید بسیار پایین بود و تا خزنده های گوگل بخواهند به سایت های جدید سر بزنند سایت های قدیمی ایندکس شده و در دسترس کاربر قرار می گرفت و همین مورد باعث شده بود تا سایت های قدیمی با داشتن محتوای بی کیفیت هم باز هم در صدر قرار بگیرند و سایت های جدید انگیزه ای برای فعالیت نداشته باشند. در همین لحظه استارت به وجود آمدن الگوریتم کافئین برای کمک کردن به وبسایت های ضعیف تر تازه کلید خورد تا تمامی وبسایت ها به صورت یک دست به کاربران نمایش داده شود. پس در این الگوریتم ساختار لایه ای از بین رفت.

پیشنهاد می شود مقاله الگوریتم موش کور گوگل چیست؟ را مطالعه نمایید.

گوگل با الگوریتم کافئین چه هدفی را دنبال می کند؟

در واقع هدف از ساخت الگوریتم کافئین ، بهبود فرایند ایندکس صفحات گوگل می‌ باشد که تاثیر مستقیمی بر کیفیت موتور جستجوی گوگل دارد زیرا بر این اساس جدید ترین و بهترین مطالب در اختیار کاربران قرار می گیرد. به طور خلاصه این الگوریتم سبب می‌ شود تا موتور جستجو، صفحات بیشتری را با سرعت بیشتر خزیده و ایندکس کند.

توسط این آپدیت ، گوگل توانایی آن را پیدا کرد که به صورت زنده در هر لحظه حجم زیادی داده را جمع آوری کند و آنها را طی چند ثانیه به ایندکس  مطالب موجود خود در سطح وب اضافه نماید و به این ترتیب اطلاعات جدیدتر را به شکل گسترده تر و با سرعت بیشتری در دسترس کاربران قرار بدهد.

یک مورد جالب که دانستن آن در مورد کافئین خالی از لطف نیست این است که کارکرد کافئین به مقداری است که می ‎تواند در حدود 100 میلیون گیگابایت اطلاعات را ذخیره و تا میزان 100 هزار گیگابایت اطلاعات را نیز هر روز به آن اضافه کند.

ویژگی های مثبت الگوریتم کافئین گوگل چیست؟

خوب حال که به صورت کلی با معنا و مفهوم الگوریتم کافئین گوگل آشنا شدیم لازم است در ادامه به بررسی ویژگی های مثبت این الگوریتم بپردازیم.

سرعت بالای ایندکس مطالب

مسلما یکی از ویژگی های مثبت الگوریتم کافئین گوگل ایندکس بالای مطالب می باشد. بدین صورت که خزنده های گوگل به صورت مداوم در حال گردش میان وبسایت ها هستند تا مطالب جدید را ایندکس کرده و در اختیار کاربران قرار بدهند. خوب مسئله ای که الان پیش می آید این است که برخی از وبسایت ها متاسفانه با وجود الگوریتم کافئین هم سرعت ایندکس در آنها بسیار پایین است که باید راهکار هایی را برای افزایش سرعت ایندکس انجام بدهند. به این منظور پیشنهاد می شود مقاله افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت را مطالعه نمایید. البته در ادامه به صورت جزیی به این موارد اشاره خواهیم کرد.

برای افزایش سرعت ایندکس صفحات سایت کافیست موارد زیر را به خوبی انجام بدهید:

  1. برای انتشار محتوا ها زمان مشخص در نظر بگیرید.
  2. نقشه سایت داشته باشید و اگر نقشه سایت دارید آن را چک کرده تا به خوبی فعالیت انجام نماید.
  3. با اسفاده از سرچ کنسول و از طریق بخش URL inspection لینک خود را به صورت دستی وارد نمایید و از گوگل بخواهید تا خزنده های خود را به سمت سایت شما هدایت نماید.
  4. داشتن فایل Robot.txt و تنظیم نمودن آن
  5. قرار دادن لینک سایت و محتوا های تازه منتشر شده در شبکه های اجتماعی تا به کمک این شبکه ها بتوانید ایندکس مطالب خود را افزایش بدهید.
  6. استفاده از RSS (هر زمانی که سایت شما به روز می شود RSS علاوه بر این که به کاربران خبر می دهد که محتوای جدید منتشر شده به گوگل هم اطلاع می دهد که به سایت مورد نظر سر بزند پس بنابراین برای افزایش سرعت ایندکس صفحات مفید است. در واقع این RSS ها هستند که خزنده های گوگل را به سایت دعوت می کنند تا مطالب منتشر شده را ایندکس کنند.)
  7. افزایش سرعت سایت (خزنده های گوگل هم نیاز دارند با بیشترین سرعت وارد سایت شما شوند. پس بهینه سازی سرعت سایت اهمیت بسیار بالایی از نظر ایندکس شدن صفحات سایت دارد. سایت های سبک و با سرعت بالا به نسبت سایت های سنگین با سرعت بیشتری ایندکس می شود.)
  8. ایجاد لینک سازی داخلی و زنجیره لینک ها در سایت شما به طوری که خزنده های گوگل بتوانند با این لینک سازی ها در سراسر سایت شما به آسانی حرکت نمایند.
  9. استفاده از لینک سازی خارجی یا همان بک لینک ها ( برای این منظور می توانید لینک مطالب را در وبلاگ ها و سایت های دیگر به عنوان بک لینک قرار دهید.)

با ادامه مقاله الگوریتم کافئین گوگل چیست؟ همراه باشید تا به توضیح نکات کاربردی تری بپردازیم.

الگوریتم کافئین گوگل

افزایش اندازه مطالب ایندکس شده در سطح وب

قبل از به وجود آمدن الگوریتم کافئین گوگل اندازه و تعداد مطالب ایندکس شده توسط خزنده های گوگل به شدت پایین بود اما وقتی که این الگوریتم به وجود آمد مطالب ایندکس شده در سطح وب با افزایش چشم گیری روبرو شد به طوریکه خزنده های زیادی توانستند در تایم محدودی تعداد زیادی مطالب جدید را ایندکس کنند.

پیشنهاد می شود مقاله آپدیت الگوریتم فلوریدا 2 گوگل را مطالعه نمایید.

به وجود آمدن انواع محتوا ها

قبل از به وجود آمدن الگوریتم کافئین در سطح گوگل اصولا محتوا های متنی را مشاهده می کردیم و این موتور جست و جوی دوست داشتنی خزنده های زیادی برای ایندکس انواع محتوا مانند تصویری ، ویدیویی ، پادکست و… نداشت و بنابراین محتوا هایی که شامل این موارد بودن خیلی دیرتر ایندکس می شدند به علت اینکه زمان زیادی می کشید تا خزنده های گوگل به آنها سر بزنند. اما پس از به وجود آمدن الگوریتم کافئین سرعت ایندکس صفحات سایت افزایش پیدا کرد و این دست سایت ها که تولید محتوای جز متنی هم داشتند توانستند مورد بررسی قرار بگیرند.

ایندکس مطالب مرتیط با جست و جوی کاربر

گوگل همواره تلاش می کند تا مرتبط ترین مطالب را در اختیار کاربران با توجه به سرچ آنها قرار دهد ولی وقتی که هنوز نصفی از مطالب در گوگل وجود داشت که هنوز ایندکسی نشده بود عملا این کار غیر قابل انجام بود. گوگل برای اهمیت این موضوع حتی الگوریتمی به نام مرغ مگس خوار را معرفی کرده است. پس با به وجود آمدن الگوریتم کافئین و ایندکس شدن بیشتر مطالب موجود در سطح وب الگوریتم مرغ مگس خوار هم می تواند بهترین و مرتبط ترین آنها را به کاربران نمایش بدهد.

ایندکس به صورت لحظه ای

الگوریتم کافئین شرایطی را به وجود آورد که برخی از سایت ها مانند سایت های خبری به صورت ایندکس شوند و جدید ترین مطالب در اختیار کاربران قرار بگیرد.

آیا الگوریتم کافئین روی نتایج SERP تاثیر گذار است؟

قبل از اینکه بیان کنیم که آیا آیا الگوریتم کافئین روی نتایج SERP تاثیر گذار است یا خیر به این موضوع برسیم که می دانیم هیچ الگوریتمی نمی تواند به تنهایی تصمیم بگیرد که کدام سایت را در چه رتبه ای قرار دهد و پر واضح است که پس از بررسی و خزش تمام الگوریتم از برآیند نتیجه های آنها سایت ها در SERP گوگل رتبه بندی می شوند پس الگوریتم کافئین هم نمی تواند به تنهایی روی SERP تاثیر بگذارد و نتایج سایت ها را جا به جا کند اما مهم ترین کاری که می تواند انجام بدهد این است که صفحات منتشر شده در سایت ها را ایندکس نماید سپس سایر الگوریتم ها از جمله الگوریتم پاندا با بررسی محتوا ، الگوریتم پنگوئن با بررسی لینک سازی ها و…. به این سایت رتبه بدهند.

تاثیر الگوریتم کافئین روی کاربران چیست؟

پس از اینکه الگوریتم کافیئن به وجود آمد آپدیت بودن نتایج جست و جوی گوگل نسبت به قبل 50 درصد افزایش پیدا کرد که این خود آمار بسیار خوب و راضی کننده ای است. این 50 درصد آپدیت شامل تصاویر ، ویدیو ها ، پادکست ها و… می شود. این آپدیت بودن رضایت کاربران را نیز به همراه داشت زیرا موجب شد تا همواره کاربران بتوانند به جدید ترین مطالب ایندکس شده دسترسی پیدا کنند و با بسیاری از سایت های نوپا و خوب آشنا شوند.

آیا الگوریتم کافئین تاثیر منفی روی وب سایت ها گذاشته است؟

همانطور که از خاصیت و ماهیت الگوریتم کافئین مطلع هستیم می دانیم که این الگوریتم وظیفه آنالیز و بررسی وبسایت ها را ندارد و تنها سرعت ایندکس کردن در وبسایت ها را سرعت می بخشد. پس بنابراین این الگوریتم نمی تواند تاثیر منفی بر روی وبسایت ها بگذارد و جایگاه آن ها را تغییر بدهد و این تغییر در SERP به این مربوط است که مطالب ایندکس شده از کیفیت بیشتر و بهتری نسبت به SERP فعلی برخورد دراند و بنابراین پس از ایندکس گوگل رتبه وبسایت ها را دستخوش تغییر قرار می دهد.

پیشنهاد می شود مقاله آموزش الگوریتم رنک برین را مطالعه نمایید.

الگوریتم کافئین

سخن آخر : 

در این قسمت از سری مقالات برتر آموز راجب به الگوریتم های موتعور جست و جوی دوست داشتنی گوگل سعی کرده ایم راجب به مهم ترین الگوریتم آن یعنی الگوریتم کافئین گوگل صحبت کنیم و به پرسش اساسی الگوریتم کافئین گوگل چیست؟ پاسخ بدهیم . می دانیم که با دانستن این الگوریتم های می توانیم خیلی بهتر روی سئوی سایت خود برنامه ریزی نماییم و استراتژی های خویی را برنامه ریزی نماییم. داشتن یک استراتژی سئوی مناسب در کنار شناخت الگوریتم ها میتواند داشن شما را برای بالا آوردن تمامی سایت ها به اندازه کافی ارتقاء دهد. این نکته را توجه داشته باشید که همواره در جهت قوانین تعیین شده گوگل پیش بروید و سعی نکنید که بخواهید قوانین را دور بزنید زیرا خیلی دیر یا زود توسط الگوریتم ها شناسایی شده و حتی ممکن است سایت خود را از دست بدهید. اگر تجربه ای در زمینه ارتباط با الگوریتم های گوگل دارید و یا توسط آن ها جریمه شده اید را در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. همچنین شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *