هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام

انواع طراحی سایت در دنیا به همراه نکات تخصصی و کلیدی

طراحی سایت انواع بسیار مختلفی دارد. در این مقاله به شما می گوییم که چه نوع طراحی سایت برای شما مناسب است. آیا صاحب کسب و کار هستید و می خواهید سایت شرکتی بزنید؟ آیا متخصص هستید و می خواهید یک سایت آموزشی بزنید؟ آیا فریلنسر هستید و به دنبال طراحی سایت شخصی هستید؟ پس با در سایت برترآموز ما همراه باشید.

انواع طراحی سایت

طراحی سایت انواع مختلفی دارد که ما در ادامه این مبحث به بررسی انواع طراحی سایت پرداخته و بعضی از امکانات لازمه برای طراحی سایت مربوط به هر حوزه کاری را اعلام می کنیم.

طراحی سایت شرکتی

سایت شرکتی سایتی است که در آن می توانید خدمات و محصولات شرکت خود را به کاربران عرضه کنید و در آن به معرفی پرسنل و همچنین توضیحاتی درباره شرکت بپردازید. مهم ترین ویژگی های یک سایت شرکتی، فرم های تماس حرفه ای و بخش معرفی خدمات و محصولات به طور حرفه ای است. همچنین اتصال به شبکه های اجتماعی و قابلیت درج مطلب و بروزر سانی محتوا از دیگر موارد مهم در طراحی سایت شرکتی است.

طراحی سایت شخصی

سایت شخصی سایتی است که در آن یک فرد مشهور یا متخصص به معرفی خود می پردازد و از مهم ترین امکانات حیاتی آن می توان به زیبایی بصری بالا بخشی برای ایجاد رزومه حرفه ای و بیوگرافی شخص است. همچنین داشتن فرم های تماس حرفه ای و کاستومایز شده می تواند باعث ایجاد سود بیشتر برای صاحب سایت شود.

طراحی سایت پزشکی

طراحی سایت پزشکی برای پزشکان، متخصصان سلامت و کلینیک ها و بیمارستان ها کاربرد دارد و از مهم ترین امکانات سایت پزشکی می توان به دریافت نوبت ویزیت به صورت آنلاین و بخش معرفی خرفه ای اشاره کرد. سایت پزشکی می تواند شامل دایرکتوری پزشکان، رزرو اینترنتی نوبت، نظر بیماران قبلی و همچنین رزومه و تحصیلات پزشکان باشد. همچنین می توانید یک انجمن پزشکی و سلامت در سایت راه اندازی نمایید. البته فعالیت در حوزه کلی پزشکی بسیار سخت است چون هم به مجوزهای قانونی احتیاج است هم خود حوزه به دلیل رقبای قدرتمند سخت است.

اما اگر بخواهید به فرض مثال صورت هدفمند و نیچ فقط در زمینه مغز و اعصاب یا ستون فقرات فعالیت کنید حوزه آسان تر شده و دستیابی به بازار نیز راحت تر می شود. در مقاله نیچ مارکتینگ در مورد این شیوه هوشمند دیجیتال مارکتینگ صحبت کرده ایم.

طراحی سایت فروشگاه اینترنتی

سایت فروشگاه اینترنتی نوعی از سایت است که در ان می توانید محصولات فیزیکی و یا مجازی خود را به فروش برسانید و از مهم ترین امکانات آن می توان به بخش فروش و تخفیفات ویژه و همچنین صفحات محصول قدرتمند اشاره کرد. همچنین برای این که یک فروشگاه اینترنتی موفق واقع شود.

طراحی سایت فروشگاه فایل

طراحی سایت فروشگاه فایل یکی دیگر از انواع طراحی سایت است. سایت فروشگاه فایل امکاناتی همچون دانلود به ازای پرداخت و سیستم اطلاع رسانی پیشرفته و همچنین فروشگاه آنلاین قدرتمند را لازم دارد تا به یک سایت با کیفیت در این حوزه تبدیل شود.

طراحی سایت دایرکتوری

سایت دایرکتوری سایتی است که فروشند و مشتری را به هم وصل می کند و در واقع این نوع سایت ها پل و کانالی هستند برای اتصال فروشندگان به مشتریان. از مهم ترین و شناخته شده ترین سایت های دایرکتوری می توان به دیوار، شیپور و ایستگاه اشاره کرد. از مهم ترین امکانات سایت دایرکتوری قابلیت درج آگهی و تماس با آگهی دهنده است.

طراحی سایت خبری

سایت خبری نوع دیگری از سایت است که جنبه اطلاع رسانی و تحلیل اخبار روز دنیا را دارد و امکاناتی همچون اطلاع رسانی لحظه ای قیمت ارز، طلا و فلزات گرانبها، نفت و…، چندزبانه بودن و سیستم جستجوی پیشرفته را شامل می شود.

طراحی سایت آموزشی

سایت آموزشی سایتی است که توسط اساتید و متخصصین حوزه های کاری مختلف که قصد آموزش آن حرفه را به عموم کاربران دارند سفارش و راه اندازی می شود. در چنین سایتی امکاناتی همچون سیستم عضویت ویژه (VIP)، صفحه اختصاصی دوره و سایر امکانات همچون تعداد دانشجویان و نظر دانشجویان وجود دارد.

سیستم طراحی سایت

قبل از اینکه درباره سیستم طراحی سایت توضیح بدهیم از ابتدا همه چیز را توضیح می دهیم. سایت های سراسر وب به دو دسته استاتیک و داینامیک تقسیم می شوند. معنی این دو کلمه به ترتیب ایستا و پویا است. سایت های استاتیک فقط برای یک بار از طریق زبان های برنامه نویسی تحت وب مانند php یا asp.net نوشته شده و بر روی هاست آپلود می شوند و برای ایجاد هر تغییر (هر چند کوچک) لازم است تا فایل های آن را ( برای مثال 100 فایل موجود) دوباره بازطراحی کرده و مجددا بر روی هاست آپلود کنند.

شاید این کار به نظر خیلی سخت و غیر ممکن باشد. درست است این کار بسیار سخت و آزاردهنده است اما ممکن است هنوز هم برای افراد یا شرکت های کوچک که نیاز به چند صفحه ساده درباره ما، تماس با ما و رزومه و سوابق کاری هستند مناسب باشد. هر چند که با پیشرفت تکنولوژی و مدرن تر شدن وب، این روش تقریبا منسوخ شده است.

اما سایت های داینامیک چگونه کار می کنند؟ سایت های داینامیک یا پویا معمولا توسط یک سیستم طراحی و مدیریت می شوند. به سیستمی که با آن می شود یک سایت داینامیک را راه اندازی و مدیریت کرد، content management system گفته می شود. که معنای آن به فارسی سیستم مدیریت محتوا است و به اختصار cms خوانده می شود.

cms ها به منظور طراحی و مدیریت آسان سایت ها ایجاد می شوند و با آن ها می توان یک سایت را مدیریت کرده و انواع فایل را در وب سایت به نمایش گذاشت، ظاهر سایت را تغییر داده و موارد و امکانات فنی بیشتری با سایت اضافه کرد. همچنین این سیستم ها قابلیت بروز رسانی و توسعه را نیز دارا هستند.

CMS اختصاصی

cms های اختصاصی توسط شرکت های برنامه نویسی و طراحی سایت ایجاد شده  فقط برای پروژه های طراحی سایت دریافت شده توسط خود شرکت استفاده می شود. از اینگونه سیستم ها فقط مشتریان و سایت هایی که توسط خود شرکت طراحی شده اند استفاده می کنند و کس دیگری نمی تواند به آن ها دست پیدا کند.

CMS های اپن سورس و در دسترس عموم

cms هایی هستند که برای عموم کاربران و وبمستران ارائه می شوند. ممکن است بعضی از آن ها رایگان باشند و یا برخی دیگر پریمیوم باشند. سیستم هایی که رایگان هستند برای دسترسی به امکانات بیشتر مبلغی را دریافت می کنند. همچنین شما می توانید با شخصی سازی و دستکاری ظاهری و فنی cms های موجود در سطح وب آن ها را برای خود بهینه سازی کنید. این سیستم های مدیریت محتوا در دسترس همگان قرار دارند.

کدامیک بهتر است؟

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که کدامیک بهتر است؟ اگر بخواهیم بدون هیچ تبعیضی از دو مورد یکی را انتخاب کنیم مورد دوم یعنی cms های اپن سورس و در دسترس عموم را انتخاب می کنیم. چون هم داکیومنت های زیادی برای راه اندازی آن وجود دارد، هم قابلیت ارتقا و توسعه بسیار بالا دارند، به مرور آپدیت شده و بهتر می شوند، قابلیت افزودن امکانات نامحدود را دارند، عموما رایگان هستند و همچنین در صورت بروز مشکل متخصصین زیادی وجود دارند تا کار شما را راه بیاندازند.

اما cms های اختصاصی قابلیت توسعه ندارند و بسیار گران تر از cms های همگانی هستند، برای کوچک ترین تغییرات و بروز رسانی ها و همچنین افزودن امکانات بیشتر نیازمند شرکت طراح هستید و باید برای جزئی ترین و حیاتی ترین موارد و امکانات هزینه های زیادی را پرداخت کنید. همچنین بد قلقی شرکت طراح نیز ممکن است وجود داشته باشد.

طراحی با کدامیک بهتر است؟

ما کار خود را با استفاده از cms های در دسترس عموم و وردپرس انجام می دهیم. اشتباه نکنید کار حرفه ای با چنین cms های زیاد هم ساده نیست و طراحی حرفه ای و زیبا با این cms کار هر کسی نبوده و نیازمند متخصصین و وردپرس دولوپرهای حرفه ای است. اما برای اینکه به طراحی سایت وردپرسی ایمان بیاورید و شکتان به یقین تبدیل شود که وردپرس بهتر از cms های اختصاصی و همچنین سایر cms های در دست عموم است، ما مزیت های وردپرس نسبت به سایر موارد موارد موجود را در زیر همین پاراگراف آورده ایم.

چرا طراحی سایت با وردپرس؟

امکانات نامحدود

وردپرس امکانات فراوانی را در ابتدا به شما به صورت رایگان قرار می دهد که در صورت نیاز می توانید این امکانات را به صورت رایگان یا غیر رایگان بیشتر کنید. به این علت که وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای محبوب و فراگیر است، شما می توانید تقریبا هر پلاگین یا قالبی که برای کار خود لازم دارید را تهیه کنید. بخش بسیار بزرگتر قالب و افزونه های طراحی شده در خارج هستند که البته می توانید آن ها را اگر رایگان هستند دانلود کرده یا نسخه های پولی را خریداری نمایید.

همچنین در سال های گذشته وردپرس در ایران پیشرفت های زیادی داشته است و قالب و پلاگین های فارسی و بومی زیادی را مشاهده می کنید. همچنین برخی از توسعه دهندگان وردپرس در ایران سعی در این دارند که قالب و پلاگین های معروف و ترند را پیدا کرده و با فارسی سازی و بومی سازی آن ها (مانند افزودن درگاه بانکی ایران) به بازار ایران نیز معرفیشان کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قالب و پلاگین های مختلف می توانید لیست نوشته های زیر در مورد قالب و پلاگین های مختلف را مطالعه نمایید.

فراگیر بودن

وردپرس یک cms فراگیر بوده و در صورتی که برای سایت شما مشکلی به وجود بیاید کسی هست که قبلا این مشکل را تجربه کرده یا راه حلی برای آن داشته باشد. همچنین اگر شما با یک چالش دست و پنجه نرم می کنید. برای مثال می خواهید در بخش وبلاگ سایت، کمی تغییر ایجاد کنید افراد زیادی در گروه ها و انجمن ها و سایت های وردپرسی وجود دارند که به شما کمک کنند. در نتیجه وردپرس امکان ندارد که راه‌ حلی رایگان یا بسیار ارزان تر نسبت به برطرف سازی مشکلات cms اختصاصی نداشته باشد.

داکیومنت های فراوان

اسناد و فایل های بسیار زیادی وجود دارد که می توانند در زمینه آموزش وردپرس یا حل مشکلات وردپرس به شما کمک کنند. برخلاف CMSهای اختصاصی یا کمتر شناخته شده که اسناد و آموزش های خیلی کمتری برای راه اندازی و مدیریت آن ها وجود دارد. پس بابت اینکه ممکن است پس از راه اندازی سایت دچار یک مشکل بدون حل شوید نباشید. چون آنقدر منابع و اسناد مختلف برای آموزش زیاد هستند که مشکلات وردپرس اصلا مهم نیستند. همین الان می خواهید از سایت خود بکاپ بگیرید؟ می توانید با استفاده از اسناد و آموزش های فراوان این کار را انجام دهید.

ما نیز در مقاله بهترین پلاگین های بکاپ گیری وردپرس در مورد بهترین پلاگین های بکاپ گیری وردپرس حرف ها زده ایم. اما این فقط یک نمونه و مثال بود که به شما ثابت کنیم هر کاری که بخواهید انجام دهید، به راحتی هر چه تمامتر می توانید با استفاده از آموزش های رایگان در دسترس برای وردپرس انجام دهید.

همانگونه که گفته شد وردپرس به دلیل اینکه داکبومنت های زیادی دارد و افراد مجرب و متخصص زیادی در زمینه وردپرس فعالیت دارند، به محض برخورد با مشکلات جزئی یا جدی می توانید آن را سریعا حل کنید.

امنیت بالا

وردپرس امنیت بالایی دارد که طی هر آپدیت باگ های امنیتی را بهبود بخشیده و آن را ارتقا می بخشد. همچنین ما در مقاله افزایش امنیت سایت های وردپرسی به شما کمک می کنیم تا با بهره وری از تکنیک های امنیتی این امنیت را چندین برابر کرده و در برابر افراد یا ربات های مخرب سدی محکم می سازیم. همچنین به شما پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین پلاگین های افزایش امنیت وردپرس را مطالعه نمایید.

قابلیت توسعه پذیری بالا

وردپرس به دلیل امکانات بسیار زیادی که دارد یا توسط پلاگین به آن افزوده می شود قابلیت توسعه پذیری بسیار بالایی دارد. هیچ امکانی نیست که شما بخواهید اضافه کنید و پلاگینی در آن زمینه منتشر نشده باشد یا حداقل پلاگینی نسبتا مشابه موجود نباشد. مثلا پلاگین هایی وجود دارند که امکاناتی شبیه آپارات یا دیجی کالا یا انجمن نی نی سایت را به سایت شما اضافه می کنند.

حتی اگر می خواهید کاری انجام دهید و پلاگین دقیق آن را نیست می توانید به یک توسعه دهنده و برنامه نویس وردپرس سفارش کرده تا سایت شما را به راحتی بهبود بخشیده یا امکانات مورد نیاز را به آن اضافه کند. همچنین شما می توانید بخش های ظاهری و فنی سایت را مطابق نظر و به صورت دلخواه بهبود بخشیده و توسعه دهید.

طراحی انواع سایت

وردپرس یک سایت ساز بسیار قدرتمند است که با آن می شود هر سایتی را طراحی کرده و در دسترس عموم قرار داد. تقریبا هر امکانی که دوست دارید یک سایت حرفه ای داشته باشد یا مواردی که شما به آن نیاز دارید را می توان به سایت اضافه کرد. در نتیجه با وردپرس می شود هر نوع سایتی را طراحی کرده و بیزینس خود را شروع کنید. حتی وبلاگ دیجی کالا، دیجیتاتو و چند سایت بزرگ دیگر نیز با وردپرس ساخته شده اند و با وردپرس هیچ محدودیتی در طراحی انواع سایت نیست.

سازگاری بالا با زبان فارسی و درگاه های ایرانی

برعکس تعداد خیلی خیلی زیادی از سیستم های جهانی که به دلیل مشکلات سیاسی یا هدف قرار ندادن بازار ایران، دسترسی عموم کاربران معمولی ایرانی به سرویس های خود را محدود کرده اند، وردپرس همواره راه را برای وبمستران و طراحان سایت ایرانی که علاقه دارند به طور حرفه ای در زمینه وردپرس کار کنند باز گذاشته و همیشه سعی وردپرس و متخصصین فارسی زبان بر این بوده تا وردپرس سازگاری هر چه بیشتری با زبان فارسی و درگاه های بانکی ایرانی داشته باشد و به لطف توسعه ابزارهای مختلف به زبان فارسی این امکان میسر شده است. برای مثال استفاده از CMSهایی مانند WIX در ایران خیلی کاربردی نیست اما وردپرس برعکس همه در این زمینه پیشتاز بوده است.

پنل مدیریت آسان

وردپرس پنل مدیریتی و داشبوردی بسیار کاربر پسند و آسان دارد که با چند ساعت کار و گردش در آن سیر تا پیازش را یاد می گیرید.

قابلیت اختصاصی سازی

وردپرس اپن سورس است و شما هر تغییری که دوست دارید را می توانید در ظاهر داشبورد و یا خود سایت ایجاد کنید. با وجود وردپرس دولوپرهای بسیار حرفه ای ایرانی این کار راحت تر و کم هزینه تر نیز شده است.

قالب های فراوان

قالب و تم های بسیار زیادی برای وردپرس به زبان های مختلف از جمله فارسی ایجاد شده است که باعث می شود به سایت های ایجاد شده زیبایی خاصی بخشیده شود.

بروز رسانی همیشگی و بهبود مداوم

وردپرس به صورت دوره ای آپدیت می شود و خود را از لحاظ های مختلف همچون امکانات و امنیت بیشتر می کند. اینگونه باگ ها برطرف شده و وردپرس از تمامی جهات قدرتمند تر از قبل می شود.

فروشگاه ساز حرفه ای

وردپرس فروشگاه ساز حرفه ای حرفه ای ووکامرس را دارد. آچار فرانسه ای بی نظیر برای فروش که امکانات مختلفی مثل توضیحات محصول، قیمت و اتصال به درگاه های بانکی ایران را پشتیبانی می کند. همچنین بخشی برای تعریف انواع تخفیفات به صورت حرفه ای دارد. علاوه بر این شما می تواند با افزودن پلاگین های مورد نظر، امکانات فراوان بیشتری همچون سیستم فیلترینگ پیشرفته محصولات یا سایر موارد را به سایت فروشگاهی خود اضافه کنید.

هزینه کمتر

طراحی سایت وردپرس هزینه بسیار کمتری از طراحی سایت اختصاصی دارد. سایت های اختصاصی حداقل از 10 میلیون تومان طراحی می شوند. آن هم با مشکلاتی که توضیح داده شد. اما برای طراحی سایت وردپرس هزینه کمتری لازم است و شما می توانید از وردپرس که ارزان تر است استفاده داشته باشید

فروش به سرتاسر دنیا

با راه اندازی سایت توسط وردپرس می توانید به درگاه های بانکی ایرانی و بین المللی بسیار زیادی دسترسی داشته باشید و محصولات و خدمات خود را عملا به تمام کاربران سراسر وب عرضه کنید. اگر بتوانید تحریم ها را دو بزنید می توانید از درگاه های مختلف بین المللی نیز برای پرداخت های اینترنتی سایت خود استفاده کنید. البته اگر بخواهید از درگاه های بیت کوین استفاده کنید تحریم ها نمی توانند محدودیتی ایجاد کنند و این مزیت بیت کوین و سایر رمزارزهاست.

در مورد درگاه های ایرانی هم می توانید خیلی راحت و با انجام یک ثبت نام و احراز هویت ساده درگاه واسط پرداخت بگیرید. از مهم ترین درگاه های پرداخت می توان به زرین پال اشاره کرد. اما اگر می خواهید درگاه پرداخت مستقیم از بانک بگیرید باید نماد اعتماد تهیه کنید. البته نماد اعتماد توصیه نمی شود چون خیلی دردسر داشته و ضمن هزینه های بالا برای سایت مشکلات فنی هم ایجاد می کند چون نماد اعتماد دیر لود می شود و باعث کاهش سرعت سایت می شود. پس بهترین گزینه استفاده از درگاه های پرداخت واسط است.

چند زبانه

سایت هایی که توسط وردپرس طراحی می شوند می توانند به سایت هایی چند زبانه تبدیل شوند. پلاگین های زیادی مانند WPML وجود دارند که به شما کمک می کنند تا سایت خود را خیلی ساده چندزبانه کنید. نه نیاز به دانش بالای ترجمه است، نه دانش فنی و نه حتی هزینه های بالا.

سئو دوستانه

نکته حائز اهمیت دیگر سئو دوستانه بودن وردپرس است. وردپرس پلاگین های خیلی زیادی برای سئو دارد که کار شما را بسیار آسان می کند. در مقاله بهترین پلاگین های سئو وردپرس در مورد این موضوع صحبت کردیم. همچنین در سلسله مقالات زیر در مورد سئو صحبت کرده ایم که می توانید بر روی هر گزینه کلیک کرده و مطلب مربوط به آن را مطالعه نمایید.

و و و…

امکانات بسیار زیادی که زبان از نام بردن و توضیح آن ها قاصر است. اما همین را بگوییم که طراحی سایت وردپرس نسبت به طراحی سایت اختصاصی ارزان تر و به صرفه تر، دارای امکانات بیشتر و مشکلات کمتر است و اگر به دنبال یک سایت عالی و ایده آل می گردید بهترین گزینه طراحی سایت وردپرسی است.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله به شما انواع سایت را معرفی کرده و ضمن آن سعی داشتیم نکات بهترین سایت ساز رایگان جهان یعنی وردپرس را به شما ارائه دهیم. اگر سوال، نظر یا تجربه ای دارید آن را از طریق بخش کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *