ایده چیست

ایده خوب چیست و چگونه ایده های فوق العاده پیدا کنیم؟ (راهنمای 1400)

1400/08/25

ایده خوب اولین قدم و اگر مهم ترین نباشد، یکی از مهم ترین بخش های شروع کسب و کار اینترنتی است. ایده را می توان از دو جهت بررسی کرد:

  1. ایده بسیار مهم است چون تعیین می کند که شما چقدر سود می کنید. اگر دیجی کالا یک سایت ارائه دهنده کارت شارژ بود می توانست به اندازه الآن رشد کرده یا درآمدی اینچنینی داشته باشد؟ اگر شما یک سایت فروش شارژ بزنید بر روی هر فروش فوق فوقش چند تومان سود خواهید کرد اما اگر سایت فروش لوازم خانگی بزنید بر روی هر فروش چند میلیون تومان سود خواهید کرد.
  2. ایده بسیار مهم است اما همه چیز نیست. چون ایده های شما می توانند کپی شوند، به قول یکی از اساتید خودتان را که نمی توانند کپی کنند. پس ایده خیلی مهم است اما همه کسب و کار نیست.

در ادامه می خواهم خیلی مفصل درباره ایده یابی صحبت کنم.

ایده خوب چیست

ایده خوب و مناسب برای من کدام است؟

اولا که همه ایده های دنیا به سر ما نمی زند و هر کسی ممکن است در حوزه کاری خودش ایده های خوبی داشته باشد. مثلا کسی که بیمه می فروشد ایده های خوبی دارد، اما آن ایده ها برای یک مکانیک خوب نیستند. پس هر ایده ای مناسب ما نیست. اولین قدم در یافتن ایده های مناسب این است که کاملا با کسب و کار ما متناسب بوده و همخوانی داشته باشند.

قابل اجرا

ایده هایی را انتخاب کنید که قابل اجرا باشند. مثلا ایده شما این است که یک اپراتور ارائه دهنده خدمات خاص اینترنتی راه اندازی کنید که اینترنت بسیار پرسرعت ارائه می دهد. این ایده اگر بر روی آن سرمایه گذاری شود و به فاز درآمدزایی برسد امکان دارد که فوق العاده سودآور باشد اما ایده ای است که شاید نیاز به صدها میلیارد سرمایه داشته باشد و این ریسک را هم دارد که با استقبال مواجه نشود و متحمل ضرر شوید. پس این ایده در نگاه اول عالی است، اما اجرای آن خیلی در دسترس نیست.

ایده خوب: هزینه

نکته ای که وجود دارد، در کسب و کار اینترنتی ما باید به دنبال ایده هایی باشیم که بتوانیم بدون سرمایه آن ها را راه اندازی کنیم یا دستکم نیاز به هزینه های بسیار بالا برای راه اندازی آن نباشد. پس ایده هایی که به سرمان می زند باید زیاد هزینه بر نباشد. با داشتن حدود 1 میلیون تومان یا کمتر می توان یک سایت عالی راه اندازی کرد اما اگر بخواهید ایده ای مثل اسنپ فود را اجرایی کنید، به این راحتی و با این هزینه ها قابل راه اندازی نیست.

اگر بودجه کمی برای بیزینس خود دارید می توانید از بعضی از هزینه های غیرضروری خود بزنید. مثلا می خواهید رپورتاژ از سایتی بخرید که قیمتش 3 میلیون است بهتر است رپورتاژی ارزان تر خریداری کنید یا با سایر روش های لینک سازی و برندسازی کار خود را پیش ببرید. یا لازم نیست که فرایند ساخت سایت خود را اختصاصی انجام دهید که هزینه های شما گران تمام شود. می توانید با همان آموزش وردپرس سایت خود را راه اندازی کرده و در ادامه وقتی به سوددهی رسیدید و در صورت لزوم سایت خود را ارتقا دهید.

می توانید برای ایده های خود سرمایه گذار پیدا کنید. البته کار خیلی ساده ای نیست اما نشدنی هم نیست. بهترین راهکار این است که صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارید و کسب و کار اینترنتی خود را به درجه ای از موفقیت برسانید و سپس به سراغ سرمایه گذارها بروید، در این صورت احتمال موافقت آن ها با شما بسیار بیشتر است.

مثلا یک سایت فروش مبل دارید، اگر در وهله اول و بدون هیچ موفقیتی به سراغ سرمایه گذارها بروید آن ها با شما موافقت نمی کنند اما کافی است که سایت خود را سئو کرده و مثلا بازدید ماهانه 20 هزار کاربر به دست آورید. در این صورت احتمال موافقت آن ها با شما بسیار بیشتر است.

ایده خوب: زمان

زمان به درآمد رسیدن یک ایده بسیار مهم است. گاهی اوقات ما به دنبال کسب و کاری هستیم که نهایتا بعد از 4، 5 ماه ثمره اش را بچشیم اما ایده هایی وجود دارند که به درآمد رسیدن آن ها زیر یک یا چند سال امکان ندارد. مثلا می خواهید یک سایت خاص بزنید که تنها بخش کدنویسی آن 3 ماه طول می کشد و به زمان های بیشتری نیز برای افزودن محصولات، سئو و مارکتینگ و دیگر بخش ها نیاز است؛ پس در این حالت به سود رسیدن این ایده فرایندی زمان بر است.

اما ایده هایی هم هستند که در عرض 1 ماه هم می توانید از آن ها به درآمد برسید. مثلا اگر یک آنلاین شاپ در اینستاگرام بزنید و همه چیز آماده باشد و خوب هم کار کنید می توانید در عرض یک ماه هم به درآمد برسید. پس زمانی که می خواهید به درآمد برسید را تعیین کنید و مطابق آن زمان ایده پردازی کنید. اگر شما می خواهید در عرض یک یا چند ماه به درآمد برسید ورود به بازار کاری مانند طراحی سایت که برای سئو آن باید حدود 1 سال وقت و هزینه بگذارید درست نیست.

ایده خوب: تیم

تیم بخش مهم هر کسب و کار است و تعیین می کند که شما در چه زمانی و با چه هزینه ای به موفقیت برسید. همچنین میزان متخصص بودن یک تیم تاثیر بسیار زیادی در کاهش هزینه ها و زمان سوددهی یک ایده دارد. دوباره مثال 🙂 اگر شما یک تیم متخصص سئو داشته باشید که می داند دارد چه می کند در زمانی کوتاه تر می توانید به رتبه های برتر گوگل برسید.

اگر یک تیم سئو متخصص باشد می داند که چه کارهایی انجام دهد تا هزینه های شما کاهش پیدا کند و اگر یک تیم متخصص داشته باشید آن ها می دانند که چه استراتزی هایی بریزند که سوددهی بیشتری در کار باشد. پس در یک تیم باید به 3 عنصر زمان، هزینه و تخصص توجه داشته باشد.

ایده خوب: تخصص

در مورد تخصص در بخش تیم هم صحبت کردم. سایتی بود که شرکت طراح آن سایت بعضی از اصول طراحی و سئو را رعایت نکرده بود و به همین دلیل این سایت در گوگل رتبه نمی گرفت. این سایت را بررسی کردم و وقتی مشکلات حل شد دیدیم که سایت در عرض چند ماه بهبود رتبه داشت. پس همانقدر که برای داشتن یک تیم خوب و متخصص مثال زدم می توانم درباره بدی تیم های بی کیفیت هم صحبت کنیم. داشتن یک تیم بد شما را به دردسر می اندازد مانند همین مثالی که زدم باعث می شود که شما نتوانید در گوگل رتبه بگیرید و مواردی مانند این.

البته لازم نیست که یک تیم دقیقا منحصر به فرد برای شما باشد یا فقط با شما کار کند. شما می توانید شماری از فریلنسرهای خوب را پیدا کرده و به صورت پروژه ای با آن ها کار کنید و در واقع از چند فرد متخصص یک تیم قوی بسازید. تیم ساختن نیازمند هزینه است و اگر بخواهید یک تیم حضوری بچینید نیازمند دفتر و هزینه های ایاب و ذهاب است، اما ساخت یک تیم از متخصصانی که می شناسید بهترین گزینه است.

اصلا هم لازم نیست تنها با شما کار کنند یا اختصاصا به جز شما هیچ مشتری دیگری را قبول نکنند. شما می توانید با آن ها طی کنید که با شما همکاری کنند و در وفت های اضافه دیگر، با افراد دیگری همکاری داشته باشند. اما چیزی که مهم است این است که تیمی از افراد متخصص بسازید.

خودتان هم باید تخصص داشته باشید. اگر خودتان تخصص نداشته باشید نمی توانید از کار اعضای تیم سر در بیاورید و احتمال دارد که در انجام کارهای شما کند عمل می کنند یا آن ها را درست انجام نمی دهند و اگر شما خودتان تخصص داشته باشید، حتی حدودی، می توانید متوجه شوید آن ها در حال انجام چه کارهایی هستند.

به علاوه داشتن تخصص در کاهش هرینه ها نیز تاثیر خیلی زیادی دارد. اگر خودتان سئوکار باشید دیگر لازم نیست ماهانه میلیون ها تومان به سئوکارهای دیگر بپردازید تا سایت شما را سئو کنند و همچنین کاملا به اوضاع سایت خود واقفید. هیچکس هم به اندازه شما برای کار خودتان دلسور نیست. افراد مختلف پولشان را دریافت می کنند و بابت آن کار انجام می دهند اما هیچکس به اندازه شما زیر و بم کار را نمی داند یا دلسوزانه کار نمی کند.

ایده خوب: پلتفرم

یادتان هست که گفتم فعالیت در اینستاگرام زودبازده تر از ساخت سایت است؟ اینجا می خواهم درباره پلتفرم صحبت کنم. پلتفرم هم تاثیر زیادی در هزینه ها و زمان شما دارد و به علاوه در مشتریانی که پیدا می کنید. با فعالیت در اینستاگرام خیلی زود می توانید فالوورهای زیادی به دست بیاورید و درآمد داشته باشید. همچنین نیازمند پرداخت هزینه ای برای خرید هاست مناسب یا دامنه نیست و می توانید به صورت کاملا رایگان در آن فعالیت کنید.

در مقابل طراحی سایت روشی پایدارتر است. هر چند که دیرتر به درآمد می رسد یا هزینه بر است اما می توانید بخش های زیادی به سایت خود اضافه کنید و شخصی سازی های زیادی انجام دهید اما در شبکه های اجتماعی دستتان کاملا باز نیست و گاها احتمال فیلتر شدن هم وجود دارد. همه پلتفرم ها خوبی ها و مشکلات خاص خود را دارند پس اینطور نیست که بگوییم کدامیک بر دیگری برتری دارد.

در بعضی از حوزه های خاص نیز مشتریان بیشتر در اینستاگرام و شبکه های اجتماعی هستند. مثلا فروش ادویه در اینستاگرام جواب بهتری می دهد و در مقابل فروش لوازم خانگی در تلگرام و سایت جواب بهتری می دهد. پس باید ببینید که مخاطبان شما کجا هستند. نکته اصلی این است که همانطور که گفتیم هیچکدام بی نقص نیستند و بهترین حالت این است که از همه آن ها با هم استفاده کنیم و به نوعی همه آن ها مکمل یکدیگر باشند.

در این حالت است که بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را در دست داریم که خیلی قوی هستند و جند کانال ارتباطی با مشتریان و کاربران مختلف که سلیقه های مختلف دارند به دست می آوریم و فروش ما در بهترین و راحت ترین حالت ممکن قرار می گیرد. به علاوه بعضی از کاربران احتمال دارد که به گوگل بروند، اینستاگرام نداشته باشند، به تلگرام بروند به اینستاگرام نروند یا به اینستاگرام بروند به سایت های مختلف سر نزنند. پس هر کاربر در شبکه های مختلفی است که با فعالیت در همه آن ها می توانیم با هر کاربر در هر پلتفرمی ارتباط بگیریم.

ایده خوب: بازار و سود

بازار موضوع خیلی مهمی است. معمولا بازار را با هرم مازلو می سنجیم. هرم مازلو یک هرم است که بخش های مختلف زیست انسان را تشریح می کند. در خانه اول موضوعاتی مانند آب و غذا و موارد حیاتی وجود دارند. این بخش از هرم گسترده ترین بازار ممکن را دارد. چون همه غذا می خورند و اگر ایده ای مطابق این هرم داشته باشید، مشتریان بسیار زیادی دارید و البته سود چندانی وجود ندارد چون غذا یا مواد غذایی اگر هم به نوبه خود گران باشد، سود زیادی به شما نمی رساند. مثلا از فروش یک فست فود چقدر سود خواهید کرد؟ ایده کسب و کاری مانند اسنپ فود در بخش اول قرار می گیرد.

اما هرچه که به طبقات بالاتر می رویم هرم کوچک تر می شود. مشتریان کمتر می شوند، اما محصولات یا خدمات گران تر می شوند. برای مثال در بخش و طبقه بعدی هرم، مسائل مربوط به امنیت قرار می گیرند. مواردی مانند سلامت یا خرید خانه. همه به یک پزشک مراجعه نمی کنند، یا همه به مشاور املاک مراجعه نمی کنند، اما بخش زیادی به آن ها مراجعه می کنند و البته سود هم بیشتر می شود. همینطور هرم کوچک تر می شود و مشتریان کمتر اما سود بسیار بالاتر می رود.

در مورد هرم مازلو در یک مقاله دیگر صحبت می کنم اما در این جا بحث ما بازار و سودی که به ما می دهد است. بازار ایده ما باید دو ویژگی داشته باشد:

  1. آنقدر بزرگ باشد که جا برای ما وجود داشته باشد و در عین حال اشباع نشده باشد.
  2. سود خوبی به ما بدهد. مثلا در بحث فروش نان یا فروش شارژ ما سود چشمگیری بر نمی داریم. مگر اینکه مشتریان فوق العاده زیادی داشته باشیم که رقم خوبی باشد. اما اگر بازاری را انتخاب کنیم که مشتریان ما کمتر شده اما سود بیشتری عایدمان شود بهتر است.

ایده خوب

یک نکته طلایی: مهندسی معکوس

لازم نیست که حتما خودتان فکر کنید. همانگونه که گفتم ایده های خوب فقط به سر ما نمی زند و همه افراد ممکن است که ایده های خوبی داشته باشند. ایده های زیادی است، اما آیا همه آن ها به موفقیت می رسند؟ یا همه آن ها به شکست می خورند؟ نه. بهترین ایده این است که از ایده کسب و کارهای دیگر استفاده کنیم که آن مسیر را رفته اند و امتحان خود را پس داده اند.

موضوع را دقیق تر بگویم. شما می توانید از بیزینس های خارجی ایده بگیرید. ایده هایی که اجرا شده اند و به نوبه خود موفقیت های بزرگی به دست آورده اند. حتی می توانید از ایده های کسب و کارهای ایرانی نیز استفاده کنید، اما اگر به دنبال چیزی هستید که آن چنان در ایران اجرا نشده و می خواهید که اولین اجرا کننده در ایران باشید، در سطح وب کسب و کارهای بسیار زیادی وجود دارند که ایده های فوق العاده ای را اجرا کرده اند و به درآمدهای بالا و موفقیت های چشمگیر رسیده اند.

به فرایندی که ما ایده های خارجی را پیدا می کنیم و آن ها را بومی سازی کرده و در بازار ایران راه می اندازیم، مهندسی معکوس می گویند. البته این تعریف مهندسی معکوس نیست. مهندسی معکوس به نوعی یعنی تقلید کردن از نمونه های مشابه دیگر. نمونه بارز مهندسی معکوس در ایران آپارات و فیلیمو هستند. هر دوی این ها از آن یک شرکت هستند و هر دوی آن ها کپی نمونه های خارجی یوتیوب و نتفلیکس هستند که هر کدام از آن ها، باعث درآمدزایی بسیار بالا و موفقیت های بزرگ شرکت مادر شده اند.

از دیگر نمونه ها می توان به اسنپ اشاره کرد. اسنپ نیز مهندسی معکوس کسب و کار اینترنتی اوبر است. ژاکت و راستچین نیز نمونه های بومی سازی شده تم فارست و کدکنیون هستند که باز در بازار خود پیشرو و موفق هستند و سودهای میلیاردی نصیب صاحبان خود می کنند. پس برای ایده یابی اصلا لازم نیست که خودتان را به زحمت بیاندازید و فکر کنید و خلاقیت به خرج دهید.

کافی است تا با مهارت های تحقیقات، نمونه های برتر و موفق هر حوزه را پیدا کرده و با مهندسی معکوسی که انجام می دهید یک کسب و کار بومی سازی شده بسازید که درآمد و موفقیت زیادی را عاید شما خواهد کرد.

حتی نیازی نیست که تمام یک ایده را اجرایی کنید. می توانید یک کسب و کار راه اندازی کنید و بخش های سودآور کسب و کارهای خارجی و ایرانی را پیدا کرده و آن ها را در سایت خود پیاده سازی کنید. مثلا برخی از سایت های افیلیت مارکتینگ که در ایران فعالیت می کنند ایده های خود را از نمونه های برتر خارجی دریافت کرده اند و با پیاده سازی آن ها در سایت خود ماهانه میلیون ها تومان درآمدزایی می کنند.

یعنی یک کار جالب این است که شما یک کسب و کار راه اندازی کرده و سپس نمونه های موفق خارجی و ایرانی را پیدا کرده و تمامی ایده های خوب آن ها که باعث سودآوری و موفقیتشان شده است را در سایت و کسب و کار اینترنتی خود اضافه کنید.

ایده چیست

پلن درآمدی خود را مشخص کنید.

وقتی می خواهید یک ایده پردازی انجام دهید و کسب و کاری جدید راه اندازی کنید، لازم است که مشخص شود از چه راه و روشی به دنبال کسب درآمد هستید. در واقع مهم ترین بخش ایده این است که چگونه برای شما پولسازی انجام می دهد. در این بخش به چند پلن درآمدی شاخص آن هم در کسب و کارهای اینترنتی اشاره می کنیم.

فروش محصول

مورد اول و دم دست ترین حالت ممکن فروش محصولات است. در مقاله کسب درآمد از وبلاگ نویسی و در بخش روش های کسب درآمد از وبلاگ نویسی نکات جالبی در مورد پلن های درآمدی گفته ام، اما چون ایده کاملا به درآمدزایی مرتبط است در این بخش نیز گریزی به آن می زنم. فروش محصول می تواند از طریق افیلیت مارکتینگ صورت بگیرد، یا خودتان محصولی را تامین کنید یا اینکه با یک یا جند تامین کننده صحبت کرده تا آن ها کار تامین را انجام دهند و شما فقط روی فروش تمرکز کنید.

فروش خدمات

اگر خدماتی برای ارائه دارید می توانید ایده ای مبتنی بر خدمات ارائه دهید. مثلا تعمیرات خانه بلدید یا تعمیرات ماشین یا چیزی شبیه به این می توانید یک کسب و کار راه اندازی کنید که خدمات تعمیر در محل ارائه می دهد و حتی می توانید با اصولی که گفتم یک تیم عالی بسازید و همه با هم کار کنید.

VIP

مدل درآمدی فریمیوم یا فروش عضویت ویژه یعنی اینکه شما بخشی از محتوای خود را به صورت رایگان به مخاطبان ارائه دهید و بخش های بعدی را پولی کنید. یعنی باید کاربر مبلغی بپردازد تا ادامه محتوا را ببیند. نکته مهم در این مدل درآمدی این است که محتوا باید جذاب و مرتبط و سریالی طور باشد. مثلا یک سایت می زنید و در آن مطالب سئویی را به صورت سریالی قرار می دهید. چه نوشتاری یا پادکست و ویدئو. حالا بخشی از آن محتواها را رایگان کرده و بقیه آن را پولی ارائه می دهید.

مشاوره

مشاوره یک صنعت بزرگ است. اگر تخصص خوبی در یک حوزه دارید می توانید به عنوان یک مشاور شروع به کار کنید. الان افراد بزرگی مانند برایان تریسی مشاوره را به عنوان یکی از روش های اصلی کسب درآمد برگزیده اند. مشاوره می تواند باعث رشد بزرگی در یک کسب و کار شده یا هزینه ها و مدت زمان موفقیت را کاهش دهد. پس اگر بتوانید یک مشاور شوید یا ایده ای داشته باشید که بر پایه مشاوره است، هم به دیگران کمک می کنید و هم درآمد خوبی عایدتان خواهد شد.

افراد زیادی حاضرند که به شما پول پرداخت کنند تا فقط راه و چاه را بیابند. نمونه اش هم کسب و کارهایی که مشاوره کنکوری می دهند. این بیزینس ها به دانش آموزان مشاوره داده و پول خوبی در می آورند. حتی نیاز نیست که خودتان مشاوره دهید. کافی است تیمی مجرب و متخصص بسازید که آن ها مشاور باشند.

مربی یا کوچ

کوچینگ یک علم نسبتا مدرن است. می توانید با آموزش بیزینس کوچینگ، این علم تازه وارد را یاد بگیرید و سپس تبدیل به یک مربی شوید. بارزترین نمونه مربیگری، همین مربی های فوتبال هستند. شما یا ایده ای که در سر دارید می تواند در زمینه ورزش باشد. یعنی مربی ورزشی باشید، مربی کسب و کار یا مربی تحصیلی. در هر صورت مربی گری یا کوچینگ یک علم مدرن است که بیزینس های خیلی کمی از این روش درآمدزایی می کنند و فرصت خوبی برای شروع شماست.

به دنبال ایده های بیشتری هستید؟

من در مقاله 19 ایده برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی، با انجام تحقیقات و مشاهده هایی که تجربی داشته ام، ایده های سودآوری که با انجام صحیح آن ها می توانید یک کسب و کار اینترنتی ایده آل داشته باشید را معرفی کرده ام.

نتیجه گیری

در این مطلب حسابی در مورد ایده و ایده یابی صحبت کرده ام. امیدوارم که از این مطلب استفاده کرده باشید. اگر نظر یا سوالی دارید یا فکر می کنید می توانید این مقاله را کامل تر کنید، در بخش کامنت ها با ما همراه باشید.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.