هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ (Influencer marketing)

1400/12/02

اینفلوئنسر مارکتینگ واژه نام آشنا که شما در فضای دنیای مارکتینگ با آن آشنا هستید. با پیشرفته شدن شبکه های اجتماعی تبلیغات در فضای مجازی از سمت سایت ها به سمت شبکه های اجتماعی پیشرفت کرد و جامعه هدف زیادی از طریق این تبلیغات فضای مجازی به سمت کسب و کارها هدایت شد. بنابراین دیجیتال مارکتر ها تصمیم گرفتند تا از تبلیغات فضای شبکه های اجتماعی استفاده کنند و کاربران زیادی را از این تبلیغات جذب کنند. یکی از انواع تبلیغات در فضای شبکه های اجتماعی اینفلوئنسر مارکتینگ است. در ادامه با برتر آموز همراه باشید تا به توضیح کاربردی و کامل اینفلوئنسر مارکتینگ بپردازیم. قبل از آن پیشنهاد میشود آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز را مطالعه نمایید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
  • انواع اینفلوئنسرها
  • هدف از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
  • مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
  • چگونه کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ برقرار کنیم؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

(Influencer marketing) اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از شیوه ها روش های بازاریابی در دنیای دیجیتال مارکتینگ است که ما به افرادی که در حوزه و حیطه کاری های مختلف شناخته شده و مطرح هستند یعنی به عبارتی دنبال کننده های زیادی دارند مبلغی را به عنوان حق تبلیغ پراخت میکنید تا این افراد محصول یا خدمات شما را به شیوه های که میشناسند تبلیغ کرده و به مردم معرفی نمایند. پس در واقع شما بایت مبلغی که پرداخت میکنید از شخص اینفلوئنسر خدماتی مانند تبلیغ دریافت می کنید. اینفلوئنسر مارکتینگ ترکیبی از بازایابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی محتوا است که در حالت تبلیغ در خدمت شما قرار گرفته است.

اینفلوئنسر مارکتینگ برای هر اینفلوئنسر روش های مختلفی دارد و هر کدام استراتژی خاص خود را دارند. در برخی تبلیغات شما تنها نیاز است تا موضوع را در اختیار اینفلوئنسر قرار دهید تا ایشان خودش برایش استراتژی در نظر بگیرد. در برخی دیگر از اینفلوئنسرها شما باید موضوع به همراه متن تبلیغ را قرار دهید تا این شخص به تبلیغ شما بپردازد. بنابراین برای اینکه روش تبلیغ را متوجه شوید باید با شخص برنامه ریز هر اینفلوئنسر صحبت نمایید.

انواع اینفلوئنسرها

افراد اینفلوئنسر یا تاثیرگزار به سح حال کلی تقسیم میشوند که شما با توجه به ماهیت تبلیغاتی خود بودجه و زمان خود میتوانید با هرکدام از این دسته بندی ها صحبت کرده و به نتیجه برسید. حتما سعی کنید اشخاصی را انتخاب کنید تا به موضوع محصول یا خدمات شما نزدیک باشند. برای مثال شما فروشنده پکیج های آموزشی و درسی هستید و میخواهید تبلیغاتی را در فضای مارکتینگ داشته باشید باید دنبال اینفلوئنسری بگردید که موضوع کاری و محتوای پیجش مربوط به آموزش باشد، مثلا شما اگر تبلیغ خود را به یک اینفلوئنسر فان دهید ممکن است نتیجه مطلوبی را دریافت ننماید در واقع پیج هایی با زمینه کنکوری و درسی برای شما بسیار مناسب خواهد بود.

افراد اینفلوئنسر مشهور یا همان سلبریتی ها

دسته اول در اینفلوئنسر ها را سلبریتی ها به خود اختصاص می دهند. همانطور که می دانیم سلبریتی ها دنبال کننده های زیادی را دارند که این جامعه هدف به آنها اطمینان کامل دارند و تبیلغ شما توسط این افراد اینفلوئنسر و تایید این افراد بر ضمانت محصولات و خدمات شما ویژگی مثبتی را به همراه دارد و بیشترین تاثیرگزاری را برای افراد دنبال کننده خواهد گذاشت.

همکاری با افراد اینفلوئنسر مشهور هزینه زیادی را برای شما به همراه دارد. پس اگر کسب و کار شما نوپاست و هنوز بودجه کافی ندارید این دسته از اینفلوئنسرها برای شما مناسب نیستند ولی در عوض در صورتی که تبلیغ مرتبطی را داشته باشند بیشترین تاثیرگزاری به دنبال کننده یا فالوور های خود دارند.

افراد کلان اینفلوئنسرها

افراد کلان اینفلوئنسر همانند اینفلوئنسر مشهور دارای تعداد دنبال کننده زیادی هستند اما از لحاظ شهرت از سلبریتی ها در جایگاه پایین تری قرار دارند، بدین ترتیب که نام سلبریتی ها برای بیشتر افراد آشنا است ولی کلان اینفلوئنسر ها ممکن است تنها یک عده ای آنها را بشناسند. هزینه همکاری با کلان اینفلوئنسر ها نسبت به سلبریتی ها کمی کاهش پیدا میکند ولی این افراد هم قانون خاصی برای تبلیغات خود دارند و همگی به یک صورت نیستند. اگر بتوانید کلان اینفلوئنسر را پیدا کنید که به موضوع محصول یا خدمات شما نزدیک باشد میتوانید بازخورد خوبی را دریافت کنید.

افراد خرد اینفلوئنسرها

افراد خرد اینفلوئنسر نسبت به دو دسته بالا از تعداد دنبال کننده کمتری برخورددار هستند اما تاثیرگزاری و آمادگی آنها برای تبلیغات بسیار زیاد است. زیرا معمولا این افراد با وجود اینکه دنبال کننده های آنها پایین است اما در حوزه کاری خودشان بسیار موفق هستند. هزینه تبلیغات و بودجه تبلیغاتی خرد اینفلوئنسر ها نسبت به دو دسته بالا کمتر است و اگر کسب و کار شما نوپاست ما به شما خرد اینفلوئنسر ها را پیشنهاد میکنیم. زمانی که نوبت به انتخاب از میان اشخاص اینفلوئنسر می‌رسد، سعی کنید تا جای امکان به دنبال کسانی باشید که از مخاطبانی وفادار و با قدرت نفوذ بالا برخوردار باشند. به‌علاوه طرفداران و دنبال‌کننده‌های آن‌ها باید شبیه به مخاطبان برند شما باشند.

پیشنهاد میشود انواع بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

اینفلوئنسر مارکتینگ

هدف از اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

شما میتوانید از اینفلوئنسر مارکتینگ هدف های مختلفی را داشته باشید اما اهداف از همه مهتر به شرح زیر میباشد:

  1. افزایش اعتبار بازار
  2. افزایش آگاهی از یک برند
  3. افزایش میزان فروش محصول

از مهم ترین اهداف در اینفلوئنسر مارکتینگ میباشد. در واقع شما هر کجا از قیف فروش که باشید هدفی را برای تبلیغات دارید. چه در مرحله اول یعنی آگاهی از برند چه در مراحل آخر یعنی وفاداری از مشتری تبلیغات اینفلوئنسری میتواند برای شما تاثیرگزار باشد. اگر با قیف فروش آشنایی ندارید در ادامه به شرح خلاصه ای از آن میپدازیم:

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

Brand Awarenes-Consideration -Acquisition  –Retention -Loyalty 

مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

در ادامه به برخی از مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ میپردازیم و درباره ی آنها توضیح می دهیم شما میتوانید با توجه موضوع کسب و کار خود مزایای خوبی را بهره مند شوید.

افزایش نرخ تبدیل: شما میتوانید با تبلیغات اینفلوئنسری کاربران و جامعه هدف زیادی را جذب کنید و با برنامه ریزی های خاص این افراد را مشتری بالفعل تبدیل کنید و نرخ تبدیل سایت یا اینستاگرام خود را افزایش دهید.

اعتماد مصرف کننده: فرض کنید شما تولید کننده کالای X هستید و میخواهید این کالا را از طریق سایت یا اینستاگرام به فروش برسانید شما باید اعتماد جامعه هدف را جلب کنید تا بتوانید محصولات خود را بفروشید. یکی از راهکار هایی که میتوانید جلب اعتماد کنید استفاده از تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ است. زیرا دنبال کننده های این افراد به اینفلوئنسرها اعتماد دارند و اگر آنها محصولی را معرفی کنند، دنبال کننده ها با اعتمادی که دارند کالای شما را مصرف می کنند.

تولید محتوای کاربردی: اکثر اینفلوئنسر ها برای تبلیغات خود محتوای منحصر بفردی را در نظر میگیرند که با آن محتوا در ذهن کاربر و دنبال کننده می مانند.

تفاوت اینفلوئنسر مارکتینگ با بازاریابی دهان به دهان چیست؟

برخی از افراد اینفلوئنسر مارکتینگ را با بازاریابی دهان به دهان یکسان می دانند اما این دو نوع بازاریابی با یکدیگر متفاوت است. بدین صورت که در اینفلوئنسر مارکتینگ شما از افراد شناخته شده استفاده می کنید تا به یک تعداد زیادی از جامعه هدف تاثیر بگذارد اما در بازاریابی دهان به دهان ارتباط میان تعداد محدودی از افراد جامعه صورت میگیرد. در نظر داشته باشید که بازاریابی دهان به دهان هم خود تاثیرات مثبت خوبی را دارد اما به طور کلی با اینفلوئنسر مارکتینگ متفاوت است.

پیشنهاد میشود معرفی افزونه های کاربردی در ورپرس را مطالعه نمایید.

چگونه کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ برقرار کنیم؟

با اینفلوئنسر مارکتینگ مزایا و ویژگی های آن آشنا شدیم در ادامه می خواهیم بررسی کنیم گه اگر بخواهیم کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ برگزار کنیم چه استراتژی هایی را باید در نظر بگیریم.

هدف گزاری کنید.

مهم ترین نکته در برگزاری هر کمپین این است که شما بتوانید با هدف مشخص کار خود را انجام دهید. هدف گزاری مهم ترین رکن در برگزاری انواع کمپین است. بنابراین اگر هدف گزاری خوبی را نداشته باشید نمیتوانید کمپین موفقی را داشته باشید. حتما در هنگام برگزاری کمپین با کارفرما در مورد هدف صحبت کنید این اهداف می توانید شامل جذب فالوور، جذب مشتری و…. باشد.

نیاز خود به اینفلوئنسر مارکتینگ را تشخیص دهید.

شما باید نیاز به اینفلوئنسر مارکتینگ را در کسب و کار خود حس کنید سپس به دنبال اینفلوئنسر مارکتینگ بروید. بعضی از محصولات ناشناخته هستند و نیاز دارند تا شخصی دیگر بر درستی و کارا بودن آن محصول تاکید کنند. بنابراین اینفلوئنسر مارکتینگ به کار این محصول میآید. زیرا یک شخص سوم معتمد درباره ویژگی ها این کالا صحبت میکند و افراد را ترغیب می کنند تا اگر به این کالا نیاز دارند آن را خریداری نمایند.

آموزش اینفلوئنسر مارکتینگ

با اینفلوئنسر در صورت امکان ارتباط برقرار کنید.

شما قبل از اینکه اطلاعات خود را به اینفلوئنسر یدهید و از او بخواهید برای شما تبلیغ انجام دهد باید با او ارتباط بگیرید درباره ی ماهیت محصول با آنها ارتباط برقرار کنید و ویژگی محصول خود را به او توضیح دهید تا بتواند بیشترین تاثیرگزاری را برای شما داشته باشد.

هدف خود را با اینفلوئنسر درمیان بگذارید.

اگر هدف خود را با شخص اینفلوئنسر در میان بگذارید، باعث میشود این شخص بیشتر به شما کمک کند و با نحوه ی تبلیغ شما را به هدف مورد نظرتان نزدیک کند.

سخن آخر :

سعی کرده ایم به طور کامل درمورد اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ صحبت کنیم و توضیحات کاربردی ای را در این زمینه به شما بدهیم. اگر شما میخواهید از اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کنید توصیه میشود که بهترین هدف را در نظر بگیرید و قبل از تبلیغ بودجه خود را بسنجید سپس با توجه به بودجه بهترین اینفلوئنسر را پیدا کنید. اگر در مورد تبلیغات اینفلوئنسری اطلاعاتی دارید می توانید در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *