بازاریابی پنهان چیست

بازاریابی پنهان چیست؟

1400/10/14

شاید بسیار براتون پیش آمده باشد که یک برند یا شرکت تجاری را در یک برنامه تلویزیونی دیده باشید بدون آنکه هیچ تبلیغی بر روی آن صورت بگیرد یا حرفی درباره آن زده شود. جدیدترین نوع آن، کت و شلواری بود که محمد رضا گلزار در برنامه تلویزیونی برنده باش می پوشید و سرچ زیادی درباره کت شلوار محمد رضا گلزار در گوگل می شد که سایت هایی که با استفاده از آموزش سئو به رتبه های خوبی رسیده بودند، می توانستند ورودی و در کنار آن فروش بالایی را نیز تجربه کنند. بنابراین افراد به صورت ناخودآگاه به سمت خرید و استفاده از آن می رفتند. این دقیقا نمونه ای از بازاریابی پنهان یا Stealth Marketing است که در آن شرکت تجاری به صورت مستقیم کالای خود را تبلیغ نمی کند و فقط سعی می کند یک حس علاقه را در بین افراد داشته باشد .

اما اینکه بازاریابی پنهان چیست، چگونه انجام می شود و از چه روش هایی می توان آن را پیاده سازی کرد، موضوعی است که امروز در برتر آموز می خواهیم به آن بپردازیم. اما قبل از آن بهتر است آموزش دیجیتال مارکتینگ را خوبی فرا بگیرید تا بتوانید به راحتی این روش بازاریابی را با دیگر روش ها ترکیب کرده و یک روش عالی از آن دربیاورید.

تعریف بازاریابی پنهان چیست؟

بسیاری از تبلیغ ها به صورت مستقیم هستد و شما با آگاهی کامل از اینکه این فیلم یا ویدئویی که دارید مشاهده می کنید، تبلیغ است آن را میبینید و حال در ادامه به شما بستگی دارد که جذب آن تبلیغ بشوید یا نه. اما بسیاری از برندها به صورت عیر مستقیم و بدون آنکه شما متوجه شوید جیزی که در حال مشاهده آن هستید، تبلیغ است به شما پیام بازارایابی خود را ارسال می کند و سعی می کند در ضمیر ناخودآگاه شما پیام خودش را بگذارد.

قرار نیست برای بازاریابی پنهان اتفاق خاصی رخ دهد بلکه ممکن است یک بازاریابی پنهان، شامل عطر یکی از اطرافیان ما باشد یا به عنوان یک موسیقی آرام در پس زمینه فیلمی باشد و همینطور آرام و بی سرو صدا برناخودآگاه ما تاثیر بگذارد.

بازاریابی پنهان

اولین بازاریابی پنهان توسط چه شرکتی انجام شد؟

دقیقا 20 سال پیش بود که در سال 2002 شرکت سونی اریکسون موبایل های دارای دوربین را وارد بازار کرد. اما از آنجایی که این محصول بسیار نو بود و آن شرکت نمی توانست تشخیص دهد باید از کدام روش تبلیغی استفاده کند، دست به کار بسیار خلاقانه ای زد که این کار دنیا را به کلی تکان داد. او به جای اینکه محصولات خود را در مجلات و رزونامه ها تبلیغ کند به استفاده از بازاریابی پنهان روی آورد.

روشی که شرکت سونی اریکسون برای بازاریابی پنهان بکار گرفت این بود که 60 بازیگر در 10 کشور مختلف را به عنوان توریست فرستاد و این بازیگران از مردم می خواستند تا با استفاده از گوشی موبایل آن ها ازشون عکس گرفته شود. بدین ترتیب یک فناوری نوظهور پایه گذاری شد و گوشی تلفن همراه دوربین دار با یک هزینه اندک به جهان معرفی شد. در عین حال مهم ترین فاکتور بازاریابی که همان درگیر کردن حس است، به کار گرفته شد. برای درک بهتر این موضوع توصیه می کنم مقالات بازاریابی حسی و بازاریابی تجربی را مطالعه نمایید.

چه کسانی اقدام به استفاده از بازاریابی پنهان می کنند؟

معمولا کمپانی های بزرگ که هزینه کافی برای تست انواع استراتژی ها را دارند، از این نوع بازاریابی استفاده می کنند. این کمپانی ها بیشتر برای جلب توجه بیشتر نسبت به محصولات خود این کار را انجام می دهند. البته که در سال های اخیر شرکت های کوچک نیز از این روش بازاریابی استفاده کرده اند و موفق نیز بوده اند و اینکه چگونه این بازاریابی انجام شود، بسیار مورد اهمیت است.

کمپانی های کوچک برای انکه هزینه زیادی برای انجام فرآیندهای بازاریابی متحمل نشوند، می توانند از این نوع بازاریابی استفاده کنند. یک نمونه بسیار موفق از بازاریابی پنهان در شرکت های کوچک، دیموند جانز بود که در حوزه مد و فشن فعالیت می کرد و هیچ گونه بودجه ای برای تبلیغات به روش های سنتی نداشت و برای اینکه می خواست خط تولید لباس های FUBU را به دیگران معرفی کند، به استفاده از بازاریابی مخفی روی آورد.

او از ستاره های معروف آن زمان در هیپ هاپ که Run DMC و LL Cool J نام داشتند، خواست تا در کنسرت ها و مراسم هایی که شرکت می کردند، از این لباس بپوشند. این کار باعث شد تا در کوتاهترین زمان ممکن، خط تولید لباس FUBU بسیار طرفدار پیدا کند و همین باعث شد تا بیشترین بازخورد را این شرکت از این روش بازاریابی به دست آورد.

بازاریابی پنهان یا Stealth Marketing از چه طریقی انجام می شود؟

برای رساندن پیام یک برند از طریق بازاریابی پنهان، روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی تک تک آن ها می پردازیم و هر برند می تواند با توجه به استراتژی و بودجه ای که دارد، نوع انتقال پیام خود را انتخاب کند.

1.استفاده از افراد مشهور در تبلیغات

وقتی یک بازیگر یا شخص معروف از محصولات یک برند استفاده می کند، در واقع تبلیغ آن برند را انجام می دهد. نمونه آن در ابتدای همین متن گفته شد و کت و شلوار محمد رضا گلزار در واقع یک تبلیغ پنهان برای آن برند کت و شلوار بود. در اکثر مواقع نیز بازیگر صحبتی نمی کند ولی آنقدر در بین مردم از محبوبیت زیادی برخوردار است که این افراد به صورت غیر ارادی از آن الگو می گیرند و به استفاده از آن برند روی می آوردند.

در تمامی زمینه ها نیز چنین چیزی صادق است و تفاوتی نمی کند که شما در کدام قسمت فعالیت می کنید، آیا فروش محصول فیزیکی دارید یا آیا می خواهید یک دوره آموزشی را بفروش برسانید. فقط کافی است یک تاییدیه از یک بازیگر معروف یا هنرمند بگیرید و کار تمام است. مثلا اگر در یک فیلم صرفا جایی از دوره شما نام برده شود یا بر روی لپتاپ یا میز وی، محصول شما قرار داده شود؛ مقبولیت عام براش شما خواهد داشت و فروش آن محصول افزایش بسیار زیادی را تجربه خواهد کرد. مثلا برای کسی که آموزش فیلمبرداری و آموزش عکاسی تدریس می کند، نشان دادن یک ارتباط کوچک بین بازیگر معروف و این مدرس برای افزایش چند برابری فروش وی کافی است.

معروف ترین نوع بازاریابی با استفاده از این روش، همان کاری است که سونی اریکسون کرد و از این طریق توانست بازاریابی دهان به دهان خوبی را بین افراد جامعه شکل دهد و خیلی زود محصولات خود را به تمام جهان شناساند.

2. درست کردن خبرها و جنجال های جعلی

بسیاری از مواقع، یک خبر درباره یک برند که شکل می گیرد، می تواند جعلی یا غیرواقعی باشد و در واقع این برند با همین کار سعی می کند برند خود را بر سر زبان ها بیندازد و افراد مدام درباره آن صحبت کنند. در چنین حالتی به صورت پنهانی و بی آنکه مردم متوجه شوند، دارند برای آن برند بازاریابی انجام می دهند. این روش هم در ایران و هم در خارج از ایران بسیار انجام می شود و هیچ برندی بدش نمی آید تا درباره آن زیاد صحبت شود.

نمونه عینی آن که بسیار هم معروف است، لیوان هایی بود که استارباکس در کریسمس سال 2015 رونمایی کرد و دارای یک طرح کاملا ساده بود. این لیوان ها در عین حالی که طرفداران زیادی داشت، منتقدان بسیار زیادی را نیز به وجود آورد و از این طریق این طرح جدید شرکت استارباکس به همه معرفی شد و فروش آن نیز بسیار زیادتر از قبل شد.

مزیت های بازاریابی پنهان

3. رسانه های مخفی

یکی دیگر از جاهایی که بازاریابی مخفی بسیار انجام می شود، رسانه های مخفی است که هیچ تبلیغی در آن انجام نمی شود. بسیاری از فروم ها، وبلاگ ها و … هستند که هیچ نشانه تبلیغاتی در آن ها وجود ندارد و صرفا افراد تجربیات خود را در آن به نمایش برای دیگران می گذارند. اما در واقع شما روزانه در حال دریافت تعداد بسیار زیادی از این پیام های بازاریابی مخفی هستید که بر روی ناخودآگاه شما اثر گذاشته و در هنگام خرید شما را به سمت آن برند خواهد کشاند.

یک نمونه ای که در جهان بسیار سر و صدا کرد و انتقادهای زیادی را برانگیخت، داستان زوج جوانی بود که در سال 2006 سفرهای خود را به وال مارت در ایالت های مختلف را در آمریکا گزارش می کردند و از تجربیات مثبت خود می گفتند. اما این در حالی بود که این یک پیام بازاریابی تبلیغاتی برای وال مارت بود چرا که این زوح از طرف وال مارت حمایت مالی می شدند.

4. ارسال پیام های مخفی و از طریق لوگو

برای بسیاری از کسب و کارها مانند دخانیات که تبلیغات برای آن ها ممنوع است،  انجام تبلیغات مخفی و پنهان بسیار اهمیت دارد و با استفاده از آن می توانند خود را همچنان در معرض دید مشتری قرار دهند. اما برای بسیاری از کسب و کارها، انجام تبلیغات از طرق مخفی مانند لوگو می تواند بسیار جذاب باشد چرا که در همان یک طرح ابتدایی لوگو می توانند یک داستان سرایی را انجام دهند یا یک حس را به مشتری منتقل کنند.

برای مثال فروشگاه آمازون که بزرگترین فروشگاه محصولات فیزیکی در سراسر دنیا است، دارای یک لوگو است که در زیر آن، یک فلش از حرف a تا حرف z زده شده است که در واقع به این اشاره شده است که هرچیزی که به آن نیاز دارید را می توانید در این سایت پیدا کنید. البته چنین ادعایی نیز خیلی عجیب نیست چرا که در این سایت چیزی حدود 3 میلیارد محصول قرار دارد و به عنوان بهترین سایت فروشگاهی دنبا شناخته می شود. البته این به این معنا نیست که برای کسی که تازه بخواهد یک سایت فروشگاهی بزند هیچ بازاری وجود ندارد، اصلا. یک فروشگاه می تواند با استفاده از آموزش سئو و نیچ مارکتینگ خیلی راحت در یک حوزه سایت خود را به رتبه های برتر گوگل برساند.

استراتژی بازاریابی پنهان

مزایای بازاریابی پنهان چیست؟

حال که دانستید بازاریابی پنهان چگونه انجام می شود، بهتر است مزیت های آن را نیز بدانید تا با دید بازدتری به ایجاد کمپین های مختلف برای آن بپردازید. در ادامه مهم ترین مزیت های آن را با یکدیگر مورد بررسی قرار می دهیم.

  • ایجاد آمادگی برای عرضه محصول جدید

یکی از کارهایی که بسیاری از بازاریابان انجام می دهند، این است که قبل از معرفی رسمی محصول به بازار، اقدام به بازاریابی برای آن می کنند. این کار باعث می شود تا تقاضا و حرص برای خرید در بازار شکل بگیرد و اینگونه پس از اینکه محصول به بازار معرفی شد، در تایم کوتاهی این محصول به فروش می رسد و یک سود زیاد را در کوتاه مدت به کمپانی خواهد داد.

  • معرفی محصول و خدمات بدون استفاده از تبلیغات

این یکی از مهم ترین مواردی است که به عنوان مزیت برای بازایابی پنهان مورد استفاده قرار می گیرد. احتمالا شما هم با حجم زیادی تبلیغات در این چند سال اخیر روبه رو شده اید که داخل هر سایت یا پیج اینستاگرامی که وارد می شوید، تعداد زیادی تبلیغ وجود دارد که فقط مخاطب را خسته می کند و در عین حال برای برند تبلیغ دهنده به عنوان یک هزینه تلقی می شود. بنابراین مردم دیگر خیلی به تبلیغ ها اهمیت نمی دهند و باید سعی کنید از روش هایی که خیلی به چشم نمی آید تبلیغ خود را انجام دهید که برای همین منظور بازاریابی پنهان به سراغ شما خواهد آمد و با استفاده از آن می توانید بهترین تبلیغ ها را بدون آنکه مشتری متوجه شود انجام دهید و در عین حال، بازخورد بهتری نیز نسبت به دیگر تبلیغ ها بگیرید.

  • ایجاد یک تصویر مشخص از برند

شما با استفاده از بازاریابی مخفی می توانید نام برند خود را در بین تعداد زیادی برند جای دهید و یکی از اولین کارهایی که باید انجام دهید، دقیقا همین است. شما با این کار یک ارتباط دائمی با مشتری برقرار خواهید کرد که هیچ موقع از بین نمی رود و در گذر زمان هرچه بیشتر گسترش پیدا می کند.

جمع بندی نهایی

اگر کسب و کار دارید یا مدیر دیجیتال مارکتنیگ یک مجموعه هستید که می خواهید برندینگ برای کسب و کار انجام دهید و در عین حال فروش بیشتری را داشته باشید، استفاده از بازاریابی پنهان می تواند برگ برنده شما در بازاریابی شود و از این طریق می توانید مشتری های زیادی را جذب کنید. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و چنانچه هر سوالی درباره این مقاله دارید، کافی است در قسمت کامنت ها از ما بپرسید تا در اسرع وقت به آن پاسخ دهیم.

 

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.