هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
تحقیق

تحقیق چیست؟ مهم ترین نکات مربوط به تحقیقات و تعاریف علمی

دسته بندی : کسب و کار
1400/12/24

پژوهش به عنوان ایجاد دانش جدید و/یا استفاده از دانش موجود به روشی جدید و خلاقانه به منظور ایجاد مفاهیم، ​​روش‌شناسی و درک جدید تعریف می‌شود. این می تواند شامل ترکیب و تجزیه و تحلیل تحقیقات قبلی تا حدی باشد که منجر به نتایج جدید و خلاقانه شود.

این تعریف از تحقیق با مفهوم وسیع تحقیق و توسعه تجربی (R&D) مطابقت دارد که شامل کارهای خلاقانه ای است که به صورت سیستماتیک به منظور افزایش ذخیره دانش، از جمله دانش بشر، فرهنگ و جامعه، و استفاده از این ذخیره دانش برای ابداع برنامه های کاربردی جدید.

این تعریف از تحقیق شامل تحقیقات پایه ای ناب و استراتژیک، تحقیقات کاربردی و توسعه تجربی است. تحقیقات کاربردی تحقیقات اولیه ای است که برای به دست آوردن دانش جدید انجام می شود اما به سمت یک هدف یا هدف خاص و عملی (از جمله هدف مشتری محور) هدایت می شود.

طرح تحقیق چیست؟ 0 تا 100 Research design در 2022

فعالیت هایی که از انجام تحقیق پشتیبانی می کنند و بنابراین با تعریف تحقیق مطابقت دارند عبارتند از:

  • کارکنان پشتیبانی حرفه‌ای، فنی، اداری یا دفتری که مستقیماً در فعالیت‌های ضروری برای انجام تحقیقات شرکت دارند
  • مدیریت کارکنانی که مستقیماً درگیر انجام تحقیقات هستند و یا در حال ارائه پشتیبانی یا کمک حرفه ای، فنی، اداری یا دفتری به آن کارکنان هستند.
  • فعالیت ها و آموزش دانشجویان
  • توسعه آموزش و دوره
  • نظارت بر دانش آموزان ثبت نام شده
  • تحقیق و توسعه تجربی در نرم افزارهای کاربردی، زبان های برنامه نویسی جدید و سیستم عامل های جدید (این گونه تحقیق و توسعه معمولاً با تعریف تحقیق مطابقت دارد)

فعالیت هایی که از انجام تحقیقات پشتیبانی نمی کنند باید حذف شوند، مانند:

  • خدمات اطلاعات علمی و فنی
  • جمع آوری داده ها با هدف کلی یا معمول
  • استانداردسازی و تست های معمول
  • مطالعات امکان سنجی (به استثنای پروژه های تحقیق و توسعه تجربی)
  • مراقبت های معمول پزشکی تخصصی
  • جنبه های تجاری، قانونی و اداری فعالیت های ثبت اختراع، حق چاپ یا مجوز
  • برنامه نویسی معمول کامپیوتر، کار سیستم یا تعمیر و نگهداری نرم افزار

تحقیق

تحقیق چیست؟

تعریف: تحقیق به عنوان بررسی دقیق مطالعه در مورد یک نگرانی یا مشکل خاص با استفاده از روش های علمی تعریف می شود. به گفته ارل رابرت بابی، جامعه شناس آمریکایی، «تحقیق یک تحقیق سیستماتیک برای توصیف، توضیح، پیش بینی و کنترل پدیده مشاهده شده است. این شامل روش‌های استقرایی و قیاسی است.»

روش های تحقیق استقرایی یک رویداد مشاهده شده را تجزیه و تحلیل می کنند، در حالی که روش های قیاسی رویداد مشاهده شده را تأیید می کنند. رویکردهای استقرایی با تحقیقات کیفی همراه هستند و روش‌های قیاسی معمولاً با تحلیل کمی مرتبط هستند.

در بسیاری از تحقیقات، شما باید عوامل مختلفی را در کنار یکدیگر بذارید تا به نتیجه درست برسید؛ مثلا برای بحث آموزش سئو، تجربه یکی از مهمترین چیزهایی است که تحقیق کننده باید به آن دقت کند غیر از آن، می توانید با مراجعه به اسناد و مدارکی که موجود است، یک سری دیدگاه های کلی به دست آورده و با تست و خطا یک نتیجه کلی را به دست بیاورید. با این حال بسیاری از موارد نیز هست که نیازی به تحقیقات آنچنانی ندارد؛ مثلا آموزش تولید محتوا معمولا بر اساس یک سری فاکتور مشخص است که می توانید آن ها را مورد بررسی قرار دهید.

تحقیق کیفی چیست؟ همه چیز در مورد Qualitative research در 2022

تحقیق با این هدف انجام می شود:

  • مشتریان بالقوه و جدید را شناسایی کنید
  • مشتریان موجود را درک کنید
  • اهداف عملی را تعیین کنید
  • استراتژی های بازار مولد را توسعه دهید
  • به چالش های کسب و کار رسیدگی کنید
  • یک طرح توسعه کسب و کار تهیه کنید
  • فرصت های تجاری جدید را شناسایی کنید

ویژگی های تحقیق چیست؟

  1. تحقیقات خوب از یک رویکرد سیستماتیک برای گرفتن داده های دقیق پیروی می کند. محققان باید در حین انجام مشاهدات یا نتیجه‌گیری، اخلاق و آیین‌نامه رفتاری را رعایت کنند.
  2. تحلیل مبتنی بر استدلال منطقی است و شامل هر دو روش استقرایی و قیاسی است.
  3. داده ها و دانش در زمان واقعی از مشاهدات واقعی در تنظیمات طبیعی به دست می آید.
  4. تجزیه و تحلیل عمیقی از تمام داده های جمع آوری شده وجود دارد به طوری که هیچ ناهنجاری مرتبط با آن وجود ندارد.
  5. مسیری را برای ایجاد سؤالات جدید ایجاد می کند. داده های موجود به ایجاد فرصت های تحقیقاتی بیشتر کمک می کند.
  6. تحلیلی است و از تمامی داده های موجود استفاده می کند تا ابهامی در استنباط وجود نداشته باشد.
  7. دقت یکی از حیاتی ترین جنبه های تحقیق است. اطلاعات باید دقیق و صحیح باشد. به عنوان مثال، آزمایشگاه ها یک محیط کنترل شده برای جمع آوری داده ها فراهم می کنند. دقت در ابزار مورد استفاده، کالیبراسیون ابزارها یا ابزارها و نتیجه نهایی آزمایش اندازه گیری می شود.

هدف از تحقیق چیست؟

سه هدف اصلی وجود دارد:

  1. اکتشافی: همانطور که از نام آن پیداست، محققان مطالعات اکتشافی را برای بررسی گروهی از سوالات انجام می دهند. پاسخ ها و تحلیل ها ممکن است نتیجه ای برای مشکل درک شده ارائه نکنند. برای رسیدگی به حوزه های مشکل جدید که قبلاً مورد بررسی قرار نگرفته اند، انجام می شود. این فرآیند اکتشافی پایه و اساس جمع آوری و تجزیه و تحلیل قطعی داده ها را می گذارد.
  2. توصیفی: بر گسترش دانش در مورد مسائل جاری از طریق فرآیند جمع آوری داده ها تمرکز دارد. تحقیق توصیفی رفتار یک جامعه نمونه را توصیف می کند. برای انجام مطالعه فقط یک متغیر مورد نیاز است. سه هدف اولیه مطالعات توصیفی، توصیف، تبیین و اعتبار بخشی به یافته ها می باشد. به عنوان مثال، مطالعه ای انجام شد تا بداند آیا رهبران مدیریت سطح بالا در قرن بیست و یکم دارای حق اخلاقی دریافت مبلغ قابل توجهی از سود شرکت هستند یا خیر.
  3. توضیحی: تحقیقات علّی یا توضیحی برای درک تأثیر تغییرات خاص در رویه‌های استاندارد موجود انجام می‌شود. اجرای آزمایش ها محبوب ترین شکل است. به عنوان مثال، مطالعه ای که برای درک تأثیر تغییر نام تجاری بر وفاداری مشتری انجام شده است.

گزارش تحقیق چیست؟ 15 + 3 نکته ضروری در سال 2022

در اینجا یک تحلیل مقایسه ای برای درک بهتر وجود دارد:

تحقیقات اکتشافیتحقیق توصیفیتحقیق تبیینی
رویکرد استفاده شدهبدون ساختارساختار یافتهبسیار ساختار یافته
از طریق انجام شدسوال پرسیدنسوال پرسیدنبا استفاده از فرضیه ها
زمانمراحل اولیه تصمیم گیریمراحل بعدی تصمیم گیریمراحل بعدی تصمیم گیری

تحقیق با پرسیدن سؤالات درست و انتخاب روش مناسب برای بررسی مسئله آغاز می شود. پس از جمع‌آوری پاسخ سؤالات خود، می‌توانید یافته‌ها یا مشاهدات را تجزیه و تحلیل کنید تا نتیجه‌گیری منطقی بگیرید.

وقتی نوبت به مشتریان و مطالعات بازار می‌رسد، هرچه سؤالات شما دقیق‌تر باشد، تحلیل بهتری خواهد داشت. شما با جمع‌آوری کامل داده‌های مشتری از طریق نظرسنجی‌ها و پرسش‌نامه‌ها، بینش‌های ضروری درباره درک برند و نیازهای محصول به دست می‌آورید . می‌توانید از این داده‌ها برای تصمیم‌گیری هوشمندانه در مورد استراتژی‌های بازاریابی خود برای موقعیت‌یابی مؤثر کسب‌وکارتان استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید تحقیق خود را درک کنید و سریعتر به بینش دست یابید، استفاده از یک مخزن تحقیق به عنوان منبعی واحد از حقیقت در سازمان و مدیریت داده های تحقیقاتی خود در یک مخزن متمرکز کمک می کند.

انواع روش تحقیق و نمونه

روش های تحقیق به طور کلی به دو دسته کیفی و کمی طبقه بندی می شوند. هر دو روش دارای ویژگی های متمایز و روش های جمع آوری داده ها هستند.

روش های کیفی

تحقیق کیفی روشی است که داده‌ها را با استفاده از روش‌های محاوره‌ای، معمولاً سؤالات باز، جمع‌آوری می‌کند. پاسخ های جمع آوری شده اساساً غیر عددی هستند. این روش به محقق کمک می کند تا بفهمد شرکت کنندگان چه فکر می کنند و چرا به شیوه ای خاص فکر می کنند.

انواع روش های کیفی عبارتند از:

  1. مصاحبه یک به یک
  2. گروه های تمرکز
  3. مطالعات قوم نگاری
  4. تجزیه و تحلیل متن
  5. مطالعه موردی

تحقیقات بازار چابک چیست؟ 0 تا 100 تحقیقات بازار چابک

روش های کمی

روش های کمی با اعداد و اشکال قابل اندازه گیری سروکار دارند. از روشی سیستماتیک برای بررسی رویدادها یا داده ها استفاده می کند. به سوالاتی پاسخ می دهد تا روابط با متغیرهای قابل اندازه گیری را برای توضیح، پیش بینی یا کنترل یک پدیده توجیه کند.

تحقیق

انواع روش های کمی عبارتند از:

  1. تحقیق پیمایشی
  2. تحقیق توصیفی
  3. تحقیق همبستگی

به یاد داشته باشید، تحقیق تنها زمانی ارزشمند و مفید است که معتبر، دقیق و قابل اعتماد باشد. نتایج نادرست می تواند منجر به ریزش مشتری و کاهش فروش شود.

ضروری است اطمینان حاصل شود که داده های شما:

  • معتبر – مبتنی بر، منطقی، دقیق و بی طرف.
  • دقیق – بدون خطا و شامل جزئیات مورد نیاز.
  • قابل اعتماد – سایر افرادی که به همین روش تحقیق می کنند می توانند نتایج مشابهی داشته باشند.
  • به موقع – جاری و در یک چارچوب زمانی مناسب جمع آوری شده است.
  • کامل – شامل تمام داده هایی است که برای پشتیبانی از تصمیمات تجاری خود نیاز دارید.

8 نکته برای انجام تحقیقات دقیق

  1. روندها و مسائل، فرصت ها و مشکلات اصلی را که مشاهده می کنید، شناسایی کنید. در توصیف هر یک جمله بنویسید.
  2. فرکانس ظاهر شدن هر یک از یافته های اصلی را پیگیری کنید.
  3. فهرستی از یافته‌های خود از رایج‌ترین تا کم‌معمول‌ترین یافته‌ها تهیه کنید.
  4. فهرستی از نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهایی را که در تحلیل SWOT شناسایی شده اند، ارزیابی کنید.
  5. نتیجه گیری و توصیه هایی را در مورد مطالعه خود آماده کنید.
  6. بر اساس استراتژی های خود عمل کنید
  7. به دنبال شکاف در اطلاعات باشید و در صورت لزوم، بررسی های بیشتری را در نظر بگیرید
  8. برای بررسی نتایج برنامه ریزی کنید و روش های کارآمدی را برای تجزیه و تحلیل و تجزیه نتایج برای تفسیر در نظر بگیرید.

قبل از هر گونه نتیجه گیری در مورد تحقیقات خود، اهداف خود را مرور کنید. به خاطر داشته باشید که فرآیندی که تکمیل کرده اید و داده هایی که جمع آوری کرده اید چگونه به پاسخگویی به سوالات شما کمک می کند. از خود بپرسید که آیا آنچه تجزیه و تحلیل شما نشان داد شناسایی نتیجه گیری و توصیه های شما را تسهیل می کند؟

تحقیق فرآیندی از تحقیق سیستماتیک است که مستلزم جمع آوری داده ها است. مستندسازی اطلاعات حیاتی؛ و تجزیه و تحلیل و تفسیر آن داده ها/اطلاعات، مطابق با روش های مناسب تعیین شده توسط رشته های تخصصی خاص و رشته های دانشگاهی.

تحقیق آنلاین چیست؟ تعریف، روش ها، انواع و اجرای تحقیق اینترنتی

تحقیقات انجام می شود تا …

  • اعتبار یک فرضیه یا یک چارچوب تفسیری را ارزیابی کنید.
  • جمع آوری مجموعه ای از دانش و یافته های اساسی برای به اشتراک گذاشتن آنها به شیوه های مناسب.
  • برای کمک به ایجاد سوالات برای سوالات بیشتر.

چیست که باید قبل از ادامه توسط هیئت بازبینی سازمانی در همپشایر بررسی و تأیید شود؟
تحقیقات باید توسط IRB فقط زمانی مورد بازبینی قرار گیرد که افراد انسانی در آن نقش داشته باشند، و اصطلاح تحقیق باید تحت یک تعریف محدودتر در نظر گرفته شود. به طور خاص، زمانی که محقق تحقیقاتی را که در بالا ذکر شد انجام می‌دهد و تعامل مستقیمی با شرکت‌کنندگان یا داده‌های مرتبط با شناسه‌های شخصی دارد، همیشه باید در حیطه صلاحیت IRB قرار گیرد. حتی اگر خودتان به‌عنوان محقق مستقیماً داده‌ها را جمع‌آوری نکرده باشید، ممکن است تحقیق شما در حوزه IRB باشد.

در بررسی چنین تحقیقاتی، IRB به روش شناسی جمع آوری داده ها در “زمینه” (مثلاً جمع آوری، آزمایش، مصاحبه، مشاهده مشارکت کنندگان و غیره) و استفاده از داده ها می پردازد. اعتبار گسترده‌تر فرضیه‌ها یا سؤالات تحقیق و کیفیت استنباط‌هایی که ممکن است منتج شوند (مگر اینکه، البته، روش‌های تحقیق به‌شدت جمع‌آوری داده‌ها و استفاده از داده‌ها را مستقیماً به خطر بیندازند)، چیزی نیست که آنها ارزیابی کنند.

اگر از اطلاعاتی که از قبل در دسترس است استفاده کنم، چه؟

اگر در حال انجام تحقیقاتی هستید که محدود به تجزیه و تحلیل ثانویه داده‌ها، سوابق یا نمونه‌هایی است که در دسترس عموم هستند، شناسایی نشده‌اند، یا در غیر این صورت نمی‌توان آنها را به هویت‌های شخصی مرتبط کرد، ممکن است همچنان برای انجام پروژه خود به تأیید IRB نیاز داشته باشید. گاهی اوقات ممکن است برای تأیید اینکه محقق به کدهای شناسایی دسترسی ندارد، توافقنامه استفاده از داده بین محقق و نگهبان داده همچنان مورد نیاز باشد. این “پیوند زدایی” داده ها از شناسه های شخصی به IRB اجازه می دهد تا این تصمیم را انجام دهد. صرفنظر از این، شما باید یک پیشنهاد IRB ارسال کنید تا IRB بتواند تعیین کند که آیا پروژه شما نیاز به بررسی IRB دارد یا خیر، و در این صورت، نوع بررسی مورد نیاز را تعیین کند.

تحقیق به دنبال دانش است

  • برای ارتقاء دانش خود در مورد یک موضوع
  • برای تکرار، بررسی، و به طور بالقوه گسترش ادعاهای دانش قبلی
  • برای توسعه دانش جدید برای نوع بشر
  • برای ایجاد مشاغل جدید، برنامه های کاربردی جدید.

این تمایل به پیشرفت دانش بشری گاهی اوقات به عنوان پایه یا کاربردی طبقه بندی می شود .

نتایج تحقیقات – ادعاهای دانش – مهم هستند. اما اینکه چگونه محققین ادعا می‌کنند آنچه را که می‌دانند – روش‌های تحقیق و روش تحقیق آنها – به همان اندازه مهم است.

تحقیق

چرا تحقیق اهمیت دارد؟

تحقیق روشی قدرتمند برای یادگیری و تفکر در مورد جهان، حل مشکلات، و توانمندسازی شما برای تصمیم گیری آگاهانه و توسعه برنامه های کاربردی و کسب و کارهای تجاری قابل دوام است. تحقیقات شواهدی را برای کمک به حل مشکلات پیدا می کند.

تحقیق یک اصطلاح کشسان است: محققان و جوامع روش‌شناختی مختلف روش‌ها یا ایده‌هایی در مورد معنای انجام تحقیق دارند. آموزش در رشته های آکادمیک و حرفه ای اغلب شامل یادگیری در مورد روش ها و ابزارهای خاص رشته ای برای جمع آوری و ارزیابی اطلاعات است. بنابراین، یک جراح قلب روش های تحقیقاتی کاملاً متمایز از یک وکیل، مهندس، زمین شناس و غیره دارد.

تحقیق یک اصطلاح بحث برانگیز است : جوامع روش‌شناختی مختلف مفروضات معرفت‌شناختی متفاوتی در مورد دانش و ادعاهای دانش دارند که باعث می‌شود در مورد آنچه که یک ادعای دانش معتبر یا روش تحقیق است، اختلاف نظر داشته باشند. به عنوان مثال، دانشمندی در آزمایشگاه ممکن است دیالکتیک متنی انسان گرا را شکل معتبری از تحقیق در نظر نگیرد. دانشمندان گاهی اوقات دیدگاه‌ها و شیوه‌های سواد انتقادی و سواد اطلاعاتی را به‌عنوان پیش‌زمینه، کار زمینه‌ای و نه تحقیق واقعی رد می‌کنند.

تحقیق کمی چیست؟ بررسی 0 تا 100 پژوهش کمی “Quantitative research”

تحقیق و طرز فکر

محققان در مورد جهان کنجکاو هستند. آنها باز بودن ، طرز فکر رشد و همکاری را می پذیرند. آنها پروژه های تحقیقاتی را به منظور بررسی دانش موجود و ایجاد ادعاهای دانش اصلی در مورد موضوع، پایان نامه، سؤال تحقیقی که در حال بررسی هستند، انجام می دهند. تحقیقات شواهدی پیدا می کند.

تحقیق و اخلاق

محققان و مصرف کنندگان تحقیق عاقلانه هستند که ادعاهای تحقیقاتی و طرح های تحقیقاتی را از منظر اخلاقی ببینند. با توجه به ماهیت انسان، مانند تمایل به جستجوی شواهد تایید کننده و نادیده گرفتن شواهد نادرست و اجازه دادن به احساسات برای پنهان کردن استدلال ، نادیده گرفتن شیوه های سواد انتقادی در هنگام مصرف تحقیقات دیگران احمقانه است.

تحقیق به عنوان یک فرآیند تکراری، بازگشتی و آشفته

پژوهش معمولاً در وب‌سایت‌ها و کتاب‌های درسی در مورد روش‌های تحقیق به‌عنوان کار سیستماتیک نشان داده می‌شود

به تصویر کشیدن تحقیق به عنوان کار سیستماتیک ، به ویژه در تحقیقات علوم طبیعی و اجتماعی، قطعا معتبر است. به عنوان مثال، دانشمندان در آزمایشگاه که با ویروس‌هایی مانند کووید-19 یا ابولا کار می‌کنند، نمی‌توانند در اطراف خود بازی کنند. حرفه ای بودن و ایمنی آنها با پیروی دقیق از پروتکل های تحقیقاتی مرتبط است.

با این اوصاف، ساده‌سازی بیش از حد است که پیشنهاد کنیم فرآیندهای پژوهشی همواره سیستماتیک هستند. اکتشافاتی از تحقیقات پایه پدید آمده است که کاربردهای دنیای واقعی بسیار محبوب و مفید بوده است . (به عنوان مثال، 24 اکتشاف علمی ناخواسته). دانشمندان ممکن است شروع به تحقیق در مورد فرضیه A کنند اما آن فرضیه را چندین بار بازنویسی کنند تا زمانی که فرضیه Z را بیابند – چیزی که داده ها را توضیح می دهد. سپس برمی‌گردند و تحقیقات خود را با پیروی از استانداردهای اخلاقی برای مخاطبان گسترده‌تر بسته‌بندی می‌کنند.

در نهایت، از آنجایی که تحقیق فرآیندی تکراری است، ممکن است فرضیه ای که محقق با آن شروع کرده است، آن چیزی نباشد که محقق به آن پایان می‌دهد. نکته مهم در اینجا این است که تحقیق یک فرآیند یادگیری است. تلاش های تحقیقاتی می تواند به کاربردها و بینش های غیرقابل پیش بینی منجر شود. تحقیقات شواهدی پیدا می کند.

تحقیقات بازار چیست؟ انواع، روش ها، کاربرد و مثال های تکمیلی

در نهایت، تحقیق در مورد کنجکاوی و باز بودن است. سؤالی که آغازگر یک تلاش پژوهشی است ممکن است به عنوان محقق به سؤالات دیگری تبدیل شود.

  • در ادبیات این موضوع عمیق‌تر شوید و آگاه‌تر شوید.
  • تلاش کنند تا داده ها/اطلاعاتی را که در طول انجام مطالعه جمع آوری کرده اند، معنا کنند
  • در مراحل اولیه یک پروژه نوشتن، می‌توانید با درگیر شدن در شیوه‌های سواد اطلاعاتی، سؤالات پژوهشی ارزشمند را شناسایی کنید.
  • خلاصه کردن،  نقل قول و  ذکر منابع را بیاموزید. ایده ها و کلمات دیگران را به روشی در متن خود ببافید که از  پایان نامه / سؤال تحقیقی ، اطلاعات، موضع بلاغی شما پشتیبانی کند.
نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *