هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
عملکرد تولید محتوا چیست؟

تحلیل عملکرد محتوا چیست؟

دسته بندی : کسب و کار آنلاین
1401/08/02

امروزه یکی از مواردی که به صورت قطعی در فروش آنلاین همیشه چالش برانگیز است، تولید محتوا می‌باشد. اما چرا موضوع  تولید محتوا تا این میزان برای ما مهم است. تولید محتوا زبان ارتباطی ما با مخاطبین کسب و کارمان است. کاملا این موضوع طبیعی است که رقابت در این حوزه به صورت قابل توجه‌ای بالا باشد. بنابراین ما در این مقاله به بررسی مواردی می‌پردازیم که برای هر کسب و کاری به صورت ویژه ضروری است. با توجه به موارد بیان شده، تحلیل عملکرد محتوا به صورت ویژه‌ای باید مورد بررسی قرار بگیرد.

ما در این مقاله به بررسی اصول و پارامترهای تعیین کننده، تحلیل عملکرد محتوا می‌پردازیم. اما شما باید به یک نکته نیز توجه داشته باشید که شما تمام تلاش خود را به کار گیرید تا ورودی سایت خود را نیز بالا ببرید. در این صورت شما می‌توانید کیفیت تحلیل عملکرد محتوای مناسب‌تری نیز داشته باشید. شما برای اینکه بتوانید به این هدف دست پیدا کنید. به شما توصیه می‌کنم که از « آموزش سئو » سایت برترآموز به صورت ویژه استفاده کنید.

در نهایت این نکته را مدنظر قرار دهید که همانطور که در فروش سنتی مذاکره حرف اول را میزند. در فروش آنلاین نیز تولید محتوای کاربردی حرف اول را میزند، منظور ما محتوایی است که مخاطبین شما را وادار به واکنش کند. از این رو شما باید به این موضوع فکر کنید، که چگونه می‌توانید نظر مخاطبین خود را به صورت موثر به خود جلب کنید.

تحلیل عملکرد محتوا چه تعریفی دارد؟

تحلیل عملکرد محتوا به معنی بررسی محتوا بر اساس آگاهی از برند، میزان درگیری مخاطب، تبدیل مشتری مقطعی به مشتری وفادار، جذب مشتری جدید، تغییرات میزان فروش، ترافیک سایت و… می‌باشد. شما با توجه به ابعاد کسب و کار خود و همچنین با توجه به توانایی تحلیل خود ممکن است که پارامترهای خود را کم و زیاد کنید. البته شما باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که تحلیل عملکرد محتوا امری تخصصی و ضروری است.

شما باید برای اینکه تحلیل عملکرد محتوا مناسبی داشته باشید، از یک متخصص در این حوزه کمک بگیرید و یا دانش خود را در این زمینه به صورت کاربردی افزایش دهید. در نهایت شما باید از بررسی‌ نتایج بدست آمده یک گزارش تهیه کنید. سپس در مرحله بعد به بررسی این نکته بپردازید که آیا این محتوا تولید شده با اهداف شما همخوانی دارد و یا خیر. برای اینکه شما بتوانید اهداف خود را قابل دسترس کنید. در وهله اول باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا اطلاعات بدست آمده خود را به صورت سریالی دسته بندی کنید.

در این صورت می‌توانید نتیجه گیری نهایی خود را ساده‌تر و دسترس‌تر کنید. تحلیل عملکرد محتوا امری کمی و کیفی است در نتیجه قدرت تحلیل شما در این باره بسیار ارزش دارد. و شما باید سعی کنید که نتایج بدست آمده را هم به صورت آماری و هم به صورت غیر آمار مقایسه و بررسی کنید.

اولین نکته تحلیلی در تحلیل عملکرد محتوا کاربردی

همانطور که در بخش قبل به این موضوع اشاره کردیم، تحلیل عملکرد محتوا امری کمی و کیفی است  و شما نباید یکی را بر دیگری ارجح بدانید. ممکن است که شما به لحاظ کمی فکر کنید که آمار سایت شما در حال افزایش است. اما سایت شما به لحاظ کیفیت وضعیت مناسبی نداشته باشد. از این رو با ذکر یک مثال کمک به درک بهتر شما خواهیم کرد. فرض کنید که سرپرست تیم تولید محتوای شما قرار است که به شما یک گزارش سالانه تحویل دهد.

شما در گزارش سالانه او متوجه می‌شوید که آمار ترافیک سایت شما یک رشد قابل توجه داشته است. از طرفی متوجه می‌شوید که جایگاه شما نیز در میان رقبای شما اندکی بهبود داشته است. در این جلسه از دیدگاه تحلیل عملکرد محتوا به لحاظ آماری همه چیزی عالی است. اما یک مشکل وجود دارد. مشکل ما در این است که به لحاظ کیفی وضعیت سایت شما مناسب نیست. به عنوان مثال فروش شما نسبت به قبل بهتر که نشده هیچ بلکه کاهش نیز داشته است.

kpi تولید محتوا

زمانی که شما نگاه خود را از اعداد و ارقام دور می‌کنید، متوجه می‌شوید که رشد شما به دلیل برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی مکرر بوده است. در نتیجه این استراتژی تولید محتوای شما نه کاربردی نبوده است، بلکه برای شما در بلند مدت یک زیان انباشته قابل توجه نیز به همراه داشته است. در نتیجه شما باید برای تحلیل عملکرد محتوا مناسب یک دید همه جانبه داشته باشید.

5  پارامتر اصلی برای اندازه گیری عملکرد یک محتوا کاربردی

ما در این بخش به بررسی مواردی می‌‌پردازیم که شما بواسطه آن می‌توانید، تحلیل عملکرد محتوا خود را به صورت دقیقتر و کاربردی‌تر

انجام دهید. البته شما از این پارامترها در طراحی پلن تولید محتوای خود نیز می‌توانید استفاده کنید. البته شما باید تلاش کنید که دید خود را فراتر از این موارد قرار دهید. منظور ما این است که شما تلاش کنید که اهداف خود را به صورت همه جانبه در راستای اهداف کلان سازمان خود طرح ریزی کنید.

آگاهی از برند

یکی از مهمترین مواردی که شما برای تحلیل عملکرد محتوا به آن نیاز خواهید داشت، آگاهی از برند خواهد بود. شما برای اینکه متوجه شوید که محتوای شما به درستی به اهداف خود دست پیدا کرده است و یا نه. نیازمند این خواهید بود که آگاهی از برند خود را اندازه گیری کنید. شما باید به این درک برسید که مردم نسبت به برند شما چه دیدگاهی دارند؟ آیا آنها از حضور شما آگاه هستند و یا خیر؟ واکنش آن‌ها نسبت به برند شما چگونه است؟ آیا آنها برند شما را با دیگران مقایسه می‌کنند و یا خیر؟

اگر شما در مورد این مبحث بسیار مهم آگاهی کاهی ندارید به شما توصیه می‌کنم که به بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « آگاهی از برند » استفاده کنید. علت این موضوع این است که شما بواسطه این کار می‌توانید تحلیل عملکرد محتوای خود را به درستی انجام دهید. اگر محتوای شما نتواند برند شما برای دیگران معرفی کند، نمی‌تواند یک محتوای قابل اطمینان باشد. به این نکته توجه داشته باشید که آگاهی از برند شما باید به صورت غیر مستقیم انجام شود.

علت این موضوع بسیار مشخص است، شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا مخاطب شما از مطالعه مقاله شما احساس ناخوشایندی نداشته باشد. در این صورت او می‌تواند به شما اعتماد کند. اگر در تولید محتوی شما به صورت پیوسته تلاش کنید که نظر مخاطبین خود را به برند خود جلب کنید. این کار برای مخاطبین شما امری زننده و ناخوشایند خواهد شد. در نتیجه انجام این کار به صورت غیر مستقیم می‌تواند برای شما بسیار عالی باشد.

ارتباط و مشارکت عامل کلیدی در تحلیل عملکرد محتوا

زمانی که شما به بررسی تحلیل عملکرد محتوا می‌پردازید یکی از عوامل کلیدی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید. بررسی میزان ارتباط و مشارکت مخاطبان شما با شما می‌باشد. زمانی که میزان ارتباط و مشارکت مخاطبان شما با برند شما بالا باشد. در این صورت شما می‌توانید عملیات فروش خود را بهتر مدیریت کنید. زمانی که میزان ارتباط و مشارکت کاربران شما افزایش پیدا کند به این معنی است که تحلیل عملکرد محتوای شما نتایج مناسبی دربر دارد.

به یاد داشته باشید که هدف از تحلیل عملکرد محتوا، تحلیل ارکان کسب و کار شما نیز می‌باشد. زمانی که ما به دنبال تولید محتوا می‌باشیم، تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنیم. اگر کسب و کار شما برای دیگران جذاب نباشد، این موضوع کاملا طبیعی است که ارتباط آن‌ها با کسب و کار شما بالا نباشد و تولید محتوای شما نیز بیشتر برای آن‌ها جنبه سرگرمی و وبلاگ دارد. این ارتباط ممکن است که برای شما به جذب ترافیک بپردازد.

اما برای اینکه بتواند اهداف جانبی شما را پوشش دهد، یک ارتباط مناسب نخواهد بود. در نهایت به این موضوع توجه داشته باشید که افزایش ارتباط و مشارکت افراد با برند شما و با محصولات شما می‌تواند به لحاظ کیفی و به لحاظ کمی شرکت و سازمان شما را متحول کند. از این رو شما در بازاریابی و تولید محتوای خود یکی از ارکان اصلی خود را تعامل گرفتن از مخاطب قرار دهید. به لطف رشد تبلیغات این موضوع امری پیچیده و محال نخواهد بود. شما برای درک بهتر این بخش می‌توانید از مقاله « یوزر اینگیجمنت » استفاده کنید.

تبدیل مشتری معمولی به یک مشتری وفادار

زمانی که شما اصول بازاریابی را بررسی می‌کنید، همیشه ما به دنبال صرف یک مشتری در کسب و کار نخواهیم بود. چرا که ممکن است که بر حسب اتفاق و یا نیاز مشتری در یک شرایط خاص خرید صورت بگیرد. اما مشتری شما به اندازه کافی رضایت نداشته باشد. در این صورت نه تنها این خرید برای شما سودمند نبوده است. بلکه باعث می‌شود به سبب نارضایتی مشتری، مشتریان آینده شما نیز تحت تاثیر قرار بگیرند. تولید محتوا شما نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

ممکن است که شما با یک سئو قوی محتوای خود را به کاربران برسانید، اما کیفیت پایین محتوای شما باعث شود که خواننده احساس نارضایتی کند. در این صورت تحلیل عملکرد محتوا شما با مشکل مواجه خواهد شد. شم باید تمام تلاش خود را به کار گیرید که محتوای خود را به نحوی طراحی و تدوین کنید که مخاطب شما به شما احساس نیاز داشته باشد. او به دنبال این باشد که آخرین محتوا شما را بررسی کند. نه این که شما به دنبال این باشید که خود را به او معرفی کنید.

شما باید به نحوی محتوای خود را تولید کنید که مخاطبین شما به برند شما نیز وفادار باشند. در نتیجه می‌توانید خواننده محتوای خود را به یک کاربر وفادار تبدیل کنید. در صورتی که تولید محتوای شما برای بخش فروش یک محصول باشد.  شما باید بواسطه محتوای خود مشتری اولیه خود را به یک مشتری وفادار تبدیل کنید. شما می‌توانید محتوای خود راه بر اساس اصول بازاریابی طراحی و تدوین کنید، در این صورت احتمال موفقیت شما در این بخش به صورت قابل توجه‌ای افزایش پیدا می‌کند.

استفاده از سرنخ‌های مناسب جهت فروش

زمانی که شما به دنبال تحلیل عملکرد محتوا می‌باشید. قطعا یکی از عواملی نظر شما به راه به خود جلب می‌کند تعداد سرنخ‌های منجر به فروش است. این موضوع به این دلیل حائز اهمیت است که هدف نهایی شما از تولید محتوا را بررسی می‌کند. هدف نهایی شما از تولید محتوا کسب منافع از مخاطب شما می‌باشد. شما باید بررسی کنید زمانی که خوانند این محتوا را مطالعه می‌کند، آیا راه ارتباط مجدد نیز برای شما باقی می‌گذارد و یا خیر. به عنوان مثال برای دریافت اخبار سایت شما ایمیل خود را ثبت می‌کند.

کاربر شما با ثبت ایمیل خود یک راه ارتباطی برای شما باقی می‌گذارد. در این صورت شما می‌توانید علاوه بر بازاریابی محتوا به بازاریابی محتوا نیز بپردازید. به یاد داشته باشید که تحلیل عملکرد محتوا یک امری ضروری برای کسب و کار آنلاین می‌باشد. در این صورت شما می‌توانید کسب و کار خود را به صورت قابل توجه‌ای متحول کنید. شما برای ادامه فعالیت خود نیاز به یک معیار خواهید داشته که آیا مسیر کسب و کار شما درست است و یا خیر؟

نحوه سنجش عملکرد محتوا چیست

شما در تولید محتوای خود باید بواسطه یک فراخوان عمل مناسب نظر مخاطبین خود را به خود جلب کنید. در این صورت شما می‌توانید، از او در خواست مسیرهای ارتباطی مناسب داشته باشید. البته به این موضوع توجه داشته باشید، که شما نباید خود را محدود به یک استراتژی ثابت کنید. شما می‌توانید با استفاده از مسیرهای به پیش پرداخت مخاطب دست پیدا کنید. به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید یک پازل فروش جذاب برای مخاطب خود طراحی کنید. خلاقیت شما در این بخش می‌تواند برای شما معجزه کند، سعی کنید از نظر دیگران نیز کمک بگیرید.

فروش

هدف نهایی از ایجاد هر کسب و کار بدست آوردن، فروش و کسب درآمد از آن کسب و کار است. هدف ما نیز تحلیل عملکرد محتوا بررسی فروش نهایی است. شما باید به این پارامتر بسیار مهم بپردازید که تولید محتوای شما به چه اندازه روی فروش شما تاثیر گذار بوده است. البته فروش برای هر کسب و کار متفاوت است، ممکن است که یک سایت تبلیغ کننده باشد. او کسب درآمد خود را بواسطه تبلیغات در گوگل ادموب بدست می‌آورد. دراین صورت باید به بررسی این موضوع بپردازد که بازدید تبلیغات او به چه میزان افزایش پیدا کرده است.

هدف ما از بیان این نکته این بود که شما بررسی کنید که جریان درآمدهای شما بواسطه تولید محتوای شما به چه اندازه افزایش پیدا کرده است. به یاد داشته باشید که فروش نهایی شما همیشه وابسته به میزان کیفیت شما و قیمت شما نیست. بلکه فروش شما بستگی به این موضوع دارد که مشتریان و مخاطبین شما تا چه اندازه به شما اعتماد دارند. رکن اصلی فروش را می‌توان اعتماد در نظر گرفت؛ چرا که زمانی که اعتماد مخاطبین شما افزایش پیدا کند.

در این صورت او به گفته شما و خواسته شما احترام می‌گذارد و فروش شما به صورت قابل توجه‌ای افزایش پیدا می‌کند. شما باید در تحلیل عملکرد محتوا تمام تلاش خود را به کار گیرید تا جریان درآمدی خود را به صورت فعال بررسی کنید. در این صورت کنترل شما بر تولید محتوا شما نیز افزایش پیدا می‌کند. به عنوان آخرین نکته توجه داشته باشید که برای اینکه بتوانید به نتایج حاصله از این بخش اطمینان کنید. باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا تحلیل عملکرد محتوای خود را در یک بازه زمانی میان مدتی بررسی کنید.

پارامترهای مکمل به جهت تحلیل عملکرد محتوا

یکی از مهمترین نکاتی که شما باید به آن توجه داشته باشید که ماهیت کسب و کارهای آنلاین با یکدیگر متفاوت است. از این رو شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا پارامترهای کسب و کار خود را بهبود ببخشید. ما در این بخش به بیان نکاتی می‌پردازیم که می‌تواند دید شما را نسبت به این موضوع بهبود ببخشد. از این رو شما باید به این موضوع فکر کنید که چگونه می‌توانید دید خود را جامع و کامل کنید. به یاد داشته باشید که ایده‌ پردازان شما در این بخش کارشناسان بازاریابی مبتنی بر محتوا می‌باشند.

تغییر ترافیک سایت

یکی از مواردی که شما ممکن است در تحلیل یک کارشناس تولید محتوا و یا یک سئوکار مشاهده کنید. تغییرات و بهبود میزان ترافیک یک سایت است. اما شما باید به این نکته توجه داشته باشید که تغییر ترافیک یک سایت به صورت کلی نمی‌تواند معیار تصمیم گیری شما باشد. بلکه شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید جزئیات این ترافیک سایت خود را بررسی کنید. ما در ادامه به بیان نکاتی می‌پردازیم که می‌تواند دیدگاه شما را در این بخش بهبود بخشد.

افزایش ترافیک سایت با محتوا نویسی

شما برای اینکه بتوانید جزئیات مصرف ترافیک خود را به صورت جزئی و دقیق بررسی کنید می‌توانید از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. در این صورت شما به صورت کاربردی میزان دقت خود را در تحلیل عملکرد محتوای شخص افزایش دهید. البته با توجه به اهمیت این موضوع به شما پیشنهاد می‌دهم که بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش از مقاله « گوگل آنالیتیکس چیست؟ » به صورت جامع استفاده کنید و دانش خودرا در این زمینه افزایش دهید. این ابزار کاربردی بخش‌های زیادی دارد که به شما در تصمیم‌ گیری کلان شما نیز می‌تواند کمک کند.

بخش‌های که شما برای تحلیل عملکرد محتوا می‌توانید به آن مراجعه کنید، عبارت است از:

  1. بازدید صفحه منحصر به فرد
  2. زمان ماندن در صفحه
  3. نرخ پرش

شما به کمک این سه معیار می‌توانید تعریف درستی از ترافیک سایت خود داشته باشید. به عنوان آخرین نکته به این موضوع توجه داشته باشید که میزان ترافیک سایت شما به شرطی با اهمیت است که شما بتوانید دید درستی در تحلیل آن داشته باشید. در این صورت شما می‌توانید که دید خود را در تحلیل عملکرد محتوا سایت خود بهینه کنید و به نتایج قابل اطمینان دست پیدا کنید. برای شما کمیت عددی این پارامتر مهم نخواهد بود بلکه درک کیفی شما مهم خواهد بود.

بررسی ارتباط با مخاطب در تحلیل عملکرد محتوا

موضوع بررسی تحلیل عملکرد محتوا برای شما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به علت اهمیت این پارامتر مهم در این بخش سعی می‌کنیم به صورت اجمالی با تفسیر و توضیح آن به درک بهتر از آن دست پیدا کنیم. به یاد داشته باشید که شما باید با توجه به نوع کسب و کار خود تعریف خود را از ارتباط با مخاطب تغییر دهید. در نتیجه سعی کنید مفاهیمی که در این بخش بیان می‌شود را با توجه به نوع کسب و کار خود تحلیل کنید.

لایک و دیس لایک

زمانی که شما به تولید محتوای کاربردی می‌پردازید یکی از عواملی که برای تحلیل عملکرد محتوا می‌توانید از آن استفاده کنید. میزان لایک و دیس لایک‌های خوانندگان محتوا شما می‌باشد. شما با این کار هم یک تعامل از مخاطب خود دریافت کرده‌اید و هم توانسته اید‌ که نظر پایانی او را بدست آورید. از این رو شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا نظر سنجی خود را در مکان مناسبی قرار دهید. بهترین روش درک نظر سنجی برای شما، استفاده از نظر سنجی متحرک در کنار متن می‌باشد.

نظرات و دیدگاه مخاطبین

شما برای اینکه بتوانید نظر مخاطبین خود را به خوبی درک کنید، باید از مخاطب خود در خواست کنید که نظر خود را در مورد محتوای شما بیان کند. در این صورت شما می‌توانید تحلیل عملکرد محتوا عمیقی انجام دهید. از طرفی شما باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که کامنت‌ها و نظرات را مورد بررسی و پاسخ قرار دهید. بهتر است که سعی کنید برای مخاطبین خود یک فضای گفتگو جذاب ایجاد کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به صورت خلاصه به بررسی پارامترهای مهم در تحلیل عملکرد محتوا پرداختیم. اما باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که این حوزه بسیار گسترده است. اگر چه شما با خواندن این مقاله دید مناسبی نسبت به این مقوله پیدا کردید، اما توصیه من به شما این است که حتما به مقاله آپدیت در این حوزه نیز توجه داشته باشید.

شما بواسطه مواردی که در این مقاله آموزش دیدید می‌تواند تحلیل عملکرد محتوای مناسبی داشته باشید. از طرفی اگر شما به مباحث ترافیک سایت نیز تسلط پیدا کنید و می‌توانید گزارش سئوکار خود را نیز بهتر و عمیق‌تر بررسی کنید. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که تحلیل عملکرد محتوا یک موضوع کمی و کیفی است و شما باید بر هر دو وجه این موضوع تسلط داشته باشید.

نویسنده : جواد فرازمند

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *