سبد خرید شما خالی است.

ورود | ثبت نام

دیسکورد چیست؟ آموزش دیسکورد (Discord) برای افراد تازه کار 2022 :)

دسته بندی : فناوری - مقالات
1400/11/05

دیسکورد یک اپلیکشن گفتگوی صوتی است.

دیسکورد کارکردی مانند کلاب هاوس دارد.

البته به این علت که پیچیدگی و امکانات بیشتری دارد، استفاده از آن کمی دشوارتر از کلاب هاوس است.

کلاب هاوس یک پلتفرم اجتماعی محور است که درون آن، در مورد موضوعات گوناگونی بحث می شود.

با این حال Discord پلتفرمی است که احتمالاً بیشتر برای گیمرها شناخته شده است.

با استفاده از دیسکورد می توان برخی از بازی های فکری جمعی مانند مافیا را انجام داد. البته مافیا فقط یک بازی است.

با استفاده از دیسکورد می توان کارهای بسیار زیادی در راستای گیمینگ، کارهایی تجاری، صحبت های اجتماعی، سیاسی و موارد دیگر انجام داد.

رابط متنی و صوتی آن باعث می‌شود گیمرها در طول یک جلسه با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و به تیم‌ های کاری کمک می‌ کند تا با هم هماهنگ شده یا دور هم جمع شوند و درباره کسب و کار خود چت کنند.

با این حال، اگرچه Discord هنوز یک پلتفرم برای نشست و انجام بازی مورد علاقه است، اما استفاده بسیار گسترده‌ تری از آن در راستای اهدافی مانند گفتگوهای سیاسی، تجاری، اجتماعی و موارد دیگر شروع شده است.

Discord نه تنها یک برنامه برای گیمرها است، بلکه یک شبکه اجتماعی با طیف وسیعی از ویژگی ها و عملکردها است که به افزایش محبوبیت این پلتفرم جذاب کمک می کند.

Discord پلتفرمی است که برخی از افراد زمانی که به انعطاف پذیری بیشتر و عملکرد بیشتر یا حتی عملکردهای متفاوت نیاز دارند به آن روی می آورند.

به این علت که دارای امکانات بسیار زیادی است. به لحاظ امکانات از تلگرام دست کمی نداره 🙂

یکی از امکاناتی که دیسکورد در اختیار ما قرار می دهد امکان ارائه پادکست ها و برنامه های صوتی به صورت فروش اشتراک ویژه VIP است.

به همین علت اگر به دنبال کسب درآمد از تولید محتوا به صورت فروش اشتراک ویژه VIP هستید، دیسکورد یک انتخاب عالی است.

این پلتفرم ویژگی های زیادی برای ارائه دارد، اما بیشتر تولیدکنندگان محتوایی که در شبکه های اجتماعی دیگر مانند اینستاگرام یا یوتیوب دنبال می‌کنند، هنوز وارد این پلتفرم نشده‌اند.

به خصوص که این موضوع در ایران بیشتر دیده می شود.

پس یک بازار عالی برای شروع کار است.

بنابراین، ما این راهنمای افراد تازه کار را در مورد آموزش و نحوه عملکرد Discord و اینکه چگونه می‌توانید از آن برای ایجاد برند شخصی یا رشد کسب و کار استفاده داشته باشید را آموزش داده ایم.

سرور Discord چیست؟

Discord از طریق وب سایت و اپلیکیشنی که در مارکت های اپلیکیشن وجود دارد در دسترس است.

شما می توانید از سایت دیسکورد، هنگامیکه می خواهید با لپ تاپ یا کامپیوتر کار کنید استفاده داشته باشید اما برای دسترسی به آن از طریق گوشی دسترسی داشته باشید. اپلیکیشن دیسکورد را باید دانلود نمایید.

در صورت نیاز، اپ Discord را دانلود کنید، یک اکانت کاربری راه اندازی کنید و وارد آن شوید…

وقتی که به دیسکورد وارد می شوید، سرور Discord خود را دارید.

سرور discord خیلی شبیه یک گروه یا صفحه ای است که در فیس بوک خواهید یافت.

شما می توانید سرور خود را تا حدی سفارشی کنید، کسانی را که دوست دارید دعوت کنید، قوانین خود را تنظیم کنید و غیره.

سرور دیسکورد امکانات بسیار زیاد و جالبی دارد.

از مهم ترین آن ها می توان به مواردی مانند لود موزیک به صورت زنده از یوتیوب اشاره کرد.

تا اینجا، یک سرور احتمالاً شبیه یک گروه در شبکه های اجتماعی معمولی به نظر می رسد.

اما جالب تر می شود اگر بدانید که دیسکورد چه امکاناتی دارد.

کانال های دیسکورد

Discord دو نوع کانال اصلی دارد: متن و صدا. در واقع شما می توانید در کانال ها به دو صورت متنی و صوتی با سایر افراد گفتگو کنید.

می‌توانید کانال‌ های مختلفی را در مورد موضوعات مختلف اضافه کنید تا افراد بتوانند در مورد موضوعات خاص چه به صورت صوتی یا از طریق متن صحبت کنند.

بنابراین اگر به عنوان مثال، سرور discord شما بر روی دیجیتال مارکتینگ متمرکز است، می توانید کانال هایی را در مورد موضوعات خاص دیجیتال مارکتینگ مانند اینستاگرام مارکتنیگ، ایمیل مارکتینگ و غیره راه اندازی کنید.

در واقع کانال ها زیرمجموعه های سرور هستند.

آن ها مانند زیرمجموعه های یک دسته بندی مادر هستند.

همانطور که گفته شد شما یک موضوع کلی تعریف کرده و زیرمجموعه هایی در قالب کانال اضافه می کنید.

یک مثال دیگر می زنیم.

فرض کنید شما یک سرور برای ورزش ساخته اید.

می توانید کانال های مختلفی همچون فوتبال، والیبال، کشتی، تنیس و موارد دیگر ایجاد کنید.

یک سرور به نام Gary Club Discord ساخته ایم.

برای مشاهده برخی از موضوعاتی که در سرور Gary Club Discord خود راه اندازی کرده ایم، تصویر زیر را بررسی کنید.

نمای یک سرور دیسکورد به همراه کانال های زیرمجموعه

همانطور که می بینید ما موضوعاتی مانند سلامت روان، حوزه ارزهای دیجتیال، متاورس، غذا، کتاب، بازاریابی و چندین موضوع دیگر ایجاد کرده ایم.

شما نیز می توانید این کار را انجام دهید.

همچنین می‌توانید یک کانال داشته باشید که در آن افراد برای یک گپ و گفت معمولی درباره هر چیزی که دوست دارند گرد هم می‌ آیند. در یک کلام، هر موضوعی که بخواهید تنظیم کنید می توانید.

اگر با فیسبوک آشنایی داشته باشید، یک کانال Discord خیلی شبیه یک گروه فیس بوک در یک موضوع خاص است، بنابراین می توان گفت، سرور شما مکانی آسان برای دسترسی به گروه های مختلف در موضوعات خاص است.

زیبایی و راحتی کار با دیسکورد این است که شما می توانید همه اعضای گروه های مختلف خود را در یک بخش نگه دارید به جای اینکه مجبور باشید آنها را روی اکانت ها یا بخش های متعدد مدیریت کنید.

کانال های نقش محور یا صحنه محور

این پلتفرم جذاب، نوع خاصی از کانال را ارائه می دهد که بسیار شایسته ذکر است.

نام آن ها Stage Channels است.

کانال‌های استیج یا نقش محور، کانال‌های صوتی هستند که فقط اعضای منتخب می‌توانند در آن صحبت کنند.

به جز اعضای منتخب، فقط کسانی اجازه صحبت دارند که توسط مدیران کانال انتخاب می شوند.

نمای کانال نقش محور یا استیج چنل

این کانال ها شباهت زیادی به تایپک های کلاب هاوس دارند.

افرادی که می توانند صحبت کنند دو دسته هستند.

  • سخنرانان: سخنرانان افرادی هستند که بحث را برگزار خواهند کرد. این سخنرانی می تواند شامل یک فرد باشد که با گروه شنونده صحبت می کند یا اینکه چند نفر در حال گفتگو بین یکدیگر هستند.
  • مدیران صحنه: مدیران صحنه افرادی هستند که به مدیریت ایونت کمک می کنند. آنها وظایفی مانند کنترل افراد مجاز به شرکت و غیره را بر عهده دارند.

سایر اعضا فقط می توانند به آن گوش دهند مگر اینکه توسط یکی از مدیران صحنه به استیج صحبت، دعوت شده باشند.

توانایی اجازه دادن به مخاطب برای صحبت کردن با ارسال دعوت، به مخاطبان اجازه می‌دهد سؤال بپرسد و آن ها را به ایجاد تعامل تشویق کند.

حتی می توانید با استفاده از آن به صورتی، سمینارها و وبینارهای صوتی برگزار نمایید.

کانال های نقش محور

در دیسکورد کانال هایی تحت عنوان Discord Roles وجود دارد.

ما نام آن ها را کانال های نقش محور گذاشته ایم.

کانال های نقش محور جایی هستند که اتفاقات واقعاً جالب می‌شوند. چون منجر به کسب درآمد از طریق جامعه هدف شما می‌ شود.

نقش‌ ها شبیه تنظیمات مدیر و مدیریت در گروه‌ های تلگرامی هستند، زیرا افرادی که آن نقش‌ ها را دارند، به مجوزها و عملکردهای خاصی در کانال دسترسی دارند که دیگر افراد معمولی کانال به آن دسترسی ندارند.

چنین ویژگی هایی شامل توانایی محدود کردن عضویت افراد دیگر، امکان بی صدا کردن افراد دیگر و موارد اینچنینی است.

امکان بسیار جالب و جذاب آن این این است که افراد با نقش های خاصی می توانند به کانال های خاصی نیز دسترسی پیدا کنند.

کانال‌های مختلف Discord می‌توانند به طور کارآمدی قفل شوند و فقط به افرادی که دارای نقش های خاصی هستند دسترسی ارائه شود.

پشت این کانال هاست که می توانید محتوای VIP خود را قرار دهید.

با این کار می توانید از روش های بسیار گوناگونی مانند فروش محتوای عضویت ویژه، فروش وبینار و سمینارهای مختلف کسب درآمد نمایید.

کانال‌های استیج شما یا وبینارهایی که در Discord برگزار می شوند نیز می‌توانند پشت یک کانال قفل شده Discord Roles باشند.

یا اگر تا حدودی در زمینه کاری خود استاد هستید و می خواهید که از طریق فروش مشاوره یا فروش عضویت ویژه در کانال های اختصاصی درآمد داشته باشید.

اعضا می توانند در یکی از این کانال های اختصاصی به شخص شما دسترسی مستقیم داشته باشند و مشاوره بگیرند.

این امکان برای افرادی خوب است که قصد دارند به اشخاصی که پول پرداخت کرده اند مشاوره ارائه داده یا محتوای اختصاصی را در اختیارشان قرار دهند.

نحوه کسب درآمد از دیسکورد

برای کسب درآمد از کلاب هاوس می توانید از دو روش مستقیم یا غیرمستقیم درآمد داشته باشید.

مردم می توانند برای دسترسی به محتوای بیشتر در سرورهای discord به شما پول بدهند.

به نوعی می توانید از فروش عضویت ویژه پول در بیاورید.

به علاوه اگر یک سرور شلوغ داشته باشید می توانید محصولات یا خدمات خود را در آنجا عرضه کنید.

ضمنا می توانید وبینارهای مختلف برگزار کرده و کسب درآمد کنید.

البته برگزاری وبینار در دیسکورد به دلیل ماهیت صوتی که دارد برای مشاغلی پاسخگو است که نیازی به نمایش بصری ندارند.

برای مثال شما نمی توانید در دیسکورد آموزش وردپرس ارائه کنید، اما می توانید در زمینه آموزش زبان آلمانی وبینارهایی در بستر دیسکورد برگزار کنید.

البته، درآمدزایی همیشه نباید مستقیم باشد. در واقع کسب درآمد از دیسکورد همیشه نباید به این معنی باشد که کاربران هدف شما در ازای پرداخت پول، به افراد دسترسی به کانال‌های خاص بدهید یا وبینار برگزار کنید.

برای مثال می توانید در سرورهای دیسکورد محصولات یا خدمات خود را معرفی کنید.

می توانید در دیسکورد و در سرورهای مختلف، از مهارت های خودتان صحبت کنید و به صورت غیرمستقیم بازاریابی کنید.

دیسکورد یک مکان عالی برای ایجاد ارتباطات است.

هیچ چیز به اندازه ارتباطات پراهمیت نیست.

شما می توانید با ارتباطاتی که از طریق گفت و گو در کانال های مختلف و سرورهای مختلف ایجاد می کنید، کارهای تجاری و غیرتجاری زیادی انجام دهید.

این را به صورت کاملا تجربی به شما می گویم.

دوستانی که از طریق دیسکورد پیدا می کنید بسیار خوب و در مواقعی کار راه بنداز هستند 🙂

برای مثال، دوستی در دیسکورد با فردی ارتباط داشت.

برای یک سفر کاری از شهرستان به تهران رفت.

سپس به دعوت ایشان، به منزل او (همان فردی که در دیسکورد بود) رفت.

نتیجه گیری: همیشه دیدتون بیزینسی نباشه 🙂

بگذریم. اگر یک افیلیت مارکتر هستید، می‌توانید از کانال‌ های نقش محور استفاده کرده و در قبال دریافت ایمیل یا شماره تماس کاربران، آن ها را به کانال اضافه کنید.

اینگونه می توانید با استفاده از سایر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ مانند ایمیل مارکتینگ و SMS Marketing آن ها را جذب کنید.

هیچ محدودیتی برای کاری که می توانید انجام دهید وجود ندارد، مشروط بر اینکه چیز ارزشمندی داشته باشید که مردم مایلند در ازای آن چیزی بدهند.

بهتر است به جای فروش یکسره یک انجمن بسازید…

اگرچه درآمد مستقیم یک مزیت کاملا واضح است، اما نباید تنها هدف شما باشد.

چون در غیر این صورت، ممکن است فرصت های ارائه شده با توسط ویژگی هایی را که به شما در رشد یک جامعه وفادار کمک می کند، را هدر دهید.

اعضای Discord نه تنها می توانند با یکدیگر چت کنند، بلکه می توانند مستقیماً با یکدیگر صحبت کنند و به نزدیک شدن افراد به یکدیگر کمک کنند.

همان مبحث ارتباطاتی که در موردش صحبت کردیم.

جامعه شما در سرورهای مختلف دیسکوردی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم تحت نظر شماست نباید به شدت در مورد مسائل مربوط به کسب و کار باشد.

اگر همه چیز به بیزنیس مربوط باشد، کاربران خیلی سریع زده می شوند و یا کانال را ترک کرده یا در بهترین حالت ممکن، اشتیاق قبلی برای فعالیت را نخواهند داشت.

همچنین می‌توانید یک کار استراتژی محور هوشمندانه و جالب انجام دهید.

در سرور خود، کانال‌ هایی را در نظر بگیرید که در آن ها افراد می‌توانند درباره ورزش چت کنند یا موسیقی، غذاهای مورد علاقه یا شیوه سلامت نگه داشتن خود را به اشتراک بگذارند.

با ایجاد مکانی که مردم می خواهند در آن ها حضور داشته باشند، می توانید یک جامعه کامل در اطراف کسب و کار یا محصولات خود ایجاد کنید.

اینطور دو مزیت عمده به دست می آورید:

  • ارتباطات زیادی به وجود آورده و افراد زیادی را به صورت غیرمستقیم گرد کسب و کار خود جمع می کنید. بدین شکل کاربران راضی تر خواهند بود، چرا که همه چیز در مورد کسب و کار و فروش نیست. آن ها آزادی عمل بیشتری داشته و می توانند موارد مورد علاقه شان را با سایر هم گروهی ها بیان کنند.
  • وقتی ارتباطات زیاد می سازید و کاربران زیادی را حول محور یک موضوع جمع آوری می کنید، می توانید با روش های مستقیم و غیر مستقیم زیادی به معرفی محصولات و خدمات خوب بپردازید.

اگر یک مربی آموزشی هستید، می‌توانید جامعه‌ بزرگی از افرادی را داشته باشید که به آنچه می‌ توانید به آنها بیاموزید علاقه‌ مند هستند.

داشتن یک جامعه بزرگ و آزاد که به دانش شما هم علاقه مند هستند یک پوئن عالی به حساب می آید.

مثالی دیگر، اگر شما یک مربی بازاریابی هستید، می توانید جامعه ای از بازاریابان داشته باشید که در جامعه شما هستند و نه فقط برای کسب و کار، بلکه برای کارهای اجتماعی یکدیگر نیز حضور دارند.

بدین شکل جامعه شما رشد می کند و بزرگ تر می شود.

چرا شروع نکنیم؟

استفاده از Discord آسان است و به همین سادگی می توان از ویژگی های جذاب متعدد آن بهره برد.

نکته خیلی مهم و جذاب این است که دیسکورد به صورت رایگان ارائه داده شده است.

به این علت ساخت سرور و گروه های متعدد هیچ هزینه ای ندارد.

شما می توانید قبل از شروع حرفه ای کار خود به آزمایش ویژگی ها بپردازید.

اگر به عملکردی بیشتر (یا متفاوت) از سایر شبکه های اجتماعی نیاز دارید، این پلتفرم یک جایگزین ایده آل برای سایر گروه های شبکه های اجتماعی است.

این اپلیکیشن و پلتفرم شبکه های اجتماعی می تواند بسیاری از کارهای تجاری و اجتماعی شما را انجام دهد.

یک چیز قطعی وجود دارد.

شما باید جامعه ای سالم از افرادی هدفمند و آزاد در زمینه های فراوان بسازید.

بدین شکل علاوه بر درآمدی که کسب می کنید، دیسکورد می‌تواند برای کسب و کار یا برند شخصی شما تاثیرات بزرگی داشته باشد.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.