جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ

جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ (چگونه دیجیتال مارکتر شویم؟)

1400/08/23

امروزه اهمیت دیجیتال مارکتینگ و استخدام یک دیجیتال مارکتر برای کسب و کارها بسیار زیاد شده است. جایگاه شغلی دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی پیدا کرده است پس لازم است در کنار این همه تقاضا برای متخصص دیجیتال مارکتر ، دانش فنی خود را بالا ببریم تا بتوانیم در این زمینه ها فعالیت کنیم. در این مقاله قصد داریم به دانش های فنی که یک دیجیتال مارکتر نیاز است بداند بپردازیم. یادگیری تمامی این موارد ضروری نیست ولی اگر شما دانش فنی خود را ارتقا دهید میتوانید به عنوان یک مهره اصلی در کسب و کارها فعالیت کنید و برای هر کدام از بازاریابی ها دانش فنی داشته باشید.

در این مقاله ما قصد نداریم ابزار های دیجیتال مارکتینگ را بیان کنیم . اگر میخواهید در این زمینه دانش کسب کنید به مقاله بهترین ابزار های دیجیتال مارکتینگ مراجعه کنید ، بلکه قصد داریم در جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ به زیرشاخه های اصلی بازاریابی دیجیتال بپردازیم که شما با این زیر شاخه ها آشنا شوید.

اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید ولی دانشی در این زمینه ندارید حتما این مقاله را مطالعه کنید و به بخش آموزش دیجیتال مارکتینگ برتر آموز مراجعه کنید، پس با ما همراه باشید تا به بررسی جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • سئو یا بهینه سازی موتور های جست و جو
  • سیستم مدیریت محتوا وردپرس
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی محتوا
  • تعامل با مشتریان
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات

سئو یا بهینه سازی موتور های جست و جو در جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ

یکی از مهم ترین بخش های دیجیتال مارکتینگ آشنایی با سئو و بهینه سازی موتور های جست و جو است. شما نیاز نیست همانند یک متخصص سئو به این امر آشنا باشید بلکه باید قوانین و اصول اولیه سئو را بدانید. سئو به معنای انجام مجموعه فعالیت هایی است که شما روی یک سایت خاص انجام میدهید تا گوگل شما را ببیند و به شما رتبه دهید. اگر شما تمامی موارد را مطابق قوانین گوگل انجام دهید جزو رتبه های اول گوگل قرار میگیرد.

این رتبه برتر بودن باعث میشود کاربران شما را سرچ کنند، وارد سایت شما شوند و با شما تعامل بگیرند. پس قدم اول یعنی جذب مشتری را خیلی راحت میتوانید با سئوی اصولی انجام دهید و مشتری را وارد قیف فروش کنید، اینکه مشتری را درون قیف فروش حرکت دهید و به سمت خرید سوق دهید هنر یک دیجیتال مارکتر است.

در حالت کلی دو نوع سئوی Off Page SEO و On Page SEO داریم. در ادامه به توضیح متخصر این موارد میپردازیم اگر میخواهید اطلاعات تکمیلی در این زمینه داشته باشید حتما محتوای آموزش سئو محسن حبیبی راد را مطالعه نمایید تا از آموزش درجه یک ایشون بهره مند شوید.

سئو

On Page SEO ( سئوی داخلی)

همانطور که از نامش پیداست سئوی داخلی یا on pafe SEO به مجموعه کارهایی گفته می شود که شما داخل سایت برای کاهش رتبه سایت خود انجام میدهید. این فعالیت ها شامل موارد زیر میباشد:

لینک سازی داخلی :  یعنی شما صفحات داخلی خود را زنجیره وار بهم متصل کنید. از بلاگ به صفحات لندینگ و مقاله های دیگر لینک دهید. این کار بسیار اهمیت دارد از لینک سازی داخلی غافل نشوید و این طرح زنجیری لینک ها را در سایت های خود برقرار کنید.

بهینه سازی تصاویر : حجم عکس ها آپلود شده شما باید کمتر از 150 کیلوبایت باشد، شما با بهینه سازی تصاویر سرعت سایت خود را افزایش میدهید. اگر حجم عکس های شما بالاست با ابزار های آنلاین کاهش حجم عکس میتوانید تصاویر خود را بهینه کنید.

سرعت سایت : مهم ترین رکن در بهینه سازی موتور های جست و جو سرعت وبسایت است. شما باید کاملا سرعت سایت خود را بهینه کنید تا از نرخ پرش جلوگیری کنید. از افزونه هایی همچون WP Rocket میتوانید استفاده نمایید. سعی کنید تا حد امکان افرونه های نامناسب روی سایت خود نصب نکنید. از شرکت های معتبر هاست تهیه نمایید. CDN های مناسب تهیه نمایید.

اگر میخواهید درباره نرخ پرش اطلاعات بیشتری داشته باشید میتوانید مقاله نرخ پرش یا Bounce rate چیست؟ را مطالعه نمایید.

تولید محتوا : یکی از مهم ترین و اساسی ترین رکن های دیجیتال مارکتینگ و سئو تولید محتوا است. شما باید کاملا به تولید محتوا مربوط به موضوع سایتتان اشراف داشته باشید. رقبای خود را بشناسید . بتوانید تولید محتوای یونیک ارائه دهید. اهمیت محتوا گذاری آنقدر زیاد است که شما می توانید با تولید محتوا رتبه های خوبی در گوگل ببینید. در قسمت بلاگ سایت خود محتوا های ارزشمند و با جست و جو زیاد منتشر کنید. باید بتوانید مقالات زیادی را در سایت منتشر کنید تا بتوانید به تمام سوال های احتمالی کاربران پاسخ دهید.

استفاده از افزونه های مناسب : شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر میدانید که نصب تعداد زیادی از افزونه ها فقط سرعت سایت شما را کم میکند و هیچ فایده ای ندارد، بنابراین باید فقط افزونه های کاربردی را نصب نمایید. از سالم یودن فایل افزونه اطمینان حاصل نمایید و سعی کنید حتما فقط از مخزن وردپرس دانلود کنید.

افزونه های رایگانی که در سطح نت موجود است ممکن است حاوی بد افزار باشد و به سایت شما آسیب برساند.

Call To Action (دکمه فراخوانی ) : سعی کنید در صفحات فرود خود دکمه فراخوانی قرار دهید تا با کاربر بتوانید ارتباط بگیرید. این کار بانس ریت را کاهش می دهد.

Off Page SEO ( سئوی خارجی)

به مجموعه کارهایی که خارج سایت انجام میدهید تا از گوگل رتبه بگیرید سئوی خارجی گفته میشود.

این فعالیت ها شامل موارد زیر میباشد:

لینک سازی خارجی (بک لینک) : لینک سازی خارجی یکی از فاکتور های مهم سئو می باشد. این گونه است که شما لینک سایت خود را در صفحات و سایت های معتبر قرار میدهید. این کار باعث میشود گوگل به سایت شما مراجعه کند و در رتبه بندی اثر دهد .

فعالیت در انجمن هامیتوانید در انجمن ها شرکت کنید و لینک سایت خود را قرار دهید. این کار برای رتبه دهی با اهیمت است.

رپورتاژ : یکی از فعالیت های بسیار مهم و با اهمیت در سئوی خارجی آگهی رپورتاژ است. حتما سعی کنید در سایت هایی با موضوعات مربوط به سایت خودتان رپورتاژ آگهی دهید. حتما برای کسب و کار خود حداقل 1 بار از رپورتاژ استفاده نمایید.

سیستم مدیریت محتوا وردپرس

سیستم مدیریت محتوا وردپرس

سیستم مدیریت محتوا وردپرس در جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ

شما به عنوان یک دیجیتال مارکتر باید با کارکرد سیستم مدیریت محتوا وردپرس تا حدود زیادی آشنایی داشته باشید. الان اکثر سایت هایی که وجود دارد از سیستم مدیریت محتوا ورد پرس استفاده میکنند. باید بتوانید آشنایی در حد محتوا گذاری، گذاشتن تصاویر و… داشته باشید. اگر با این سیستم مدیریت محتوا تا به حال کار نکردید توصیه میشود که حتما در این زمینه آموزش ببینید یا به صفحه آموزش وردپرس مراجعه نمایید.

سیستم های مدیریت محتوا های متفاوتی همچون جوملا و….. وجود دارد اما به دلیلی فراگیر بودن وردپرس و تجربه کاری مثبت بسار گسترده است.

بازاریابی شبکه های اجتماعی در جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ

با بازاریابی شبکه های اجتماعی باید بتوانید کسب و کار خود را گسترش دهید. امروزه اکثر کسب و کار های موفق شبکه اجتماعی های قوی و پرکاری دارند. شما باید با شبکه های اجتماعی مانند ( اینستاگرام، توییتر، یوتیوب و…..) مشتری های خود را به سایت فراخوانی کنید. لینک سایت خود را در شبکه های اجتماعی قرار دهید این کار یک بک لینک مناسب برای سایت شما است. پس حتما به عنوان یک دیجیتال مارکتر برای هر کسب و کاری استراتژی شبکه های اجتماعی بچینید و سعی کنید با تولید محتوای مناسب شبکه های خود را گسترش دهید و با مشتری ارتباط بگیرید.

اگر میخواهید بازاریابی شبکه اجتماعی اینستاگرام را یاد بگیرید به صفحه آموزش اینستاگرام مراجعه نمایید و نکته های کاربردی را مطالعه نمایید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی محتوا در جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ

هرچه قدر از اهمیت بازاریابی محتوا صحبت کنیم باز هم اهمیت این موضوع مشخص نمیشود. بازاریابی محتوا یک روش سنتی است که برای هر کسب و کاری برای پیشنهاد شود. امروزه بازاریابی محتوا نه تنها از بین نرفته بلکه روش ها و شیوه های مدرن به خود گرفته است. با پیشرفت تکنولوژی تولید محتوا هم فراخور آن پیشرفت کرده است.

با بازاریابی محتوا باید بتوانید با مشتری خود ارتباط برقرار کنید، جامعه هدف را بشناسید،با سلایق مشتری آشنا شوید، مشتری خود را به چالش بکشید. شما نیاز نیست حتما بازاریابی محتوایی متنی انجام دهید میتوانید این بازاریابی را به سمت بازاریابی ویدیویی سوق دهید. میتوانید صفحه بازاریابی ویدیویی چیست؟ را مطالعه نمایید تا به طور کامل با این ابزار آشنا شوید.

بازاریابی محتوا را با تبلیغات اشتباه نگیرید.

تعامل با مشتریان در جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ

یکی از مواردی که دیجیتال مارکتر ها باید به خوبی بلد باشند، تعامل با مشتری است. شما باید بتوانید با روش های مختلف مشتری های بالقوه را به مشتری بالفعل تبدیل کنید. باید بتوانید مشتری ها درون قیف فروش حرکت دهید. اگر با قیف فروش آشنایی ندارید به توضیح خلاصه ای از آن میپردازیم.

مرحله اول قیف فروش Brand Awareness یا آگاهی از برند نام دارد. شما باید با بازاریابی محتوا ، چه متنی چه ویدیویی به جامعه هدف مرتبط با کسب و کار برند خود را معرفی کنید. مرحله اول قیف مرحله ریزش شماست در این قسمت شما شاهد ریزش زیادی خواهید بود. مرحله بعدی  Consideration یا جذب مخاطب نام دارد. افرادی که در این مرحله کتار شما هستند اگر روش های اصولی بازاریابی داشته باشید میتوانید همگی را به مشتری بالفعل تبدیل کنید.

اگر این افراد از شما خرید انجام دهند وارد مرحله Acquisition یا جذب مشتری میشود. مرحله بعدی ریتنشن مارکتینگ است یعنی کاربر در یک فاصله زمانی دوباره از شما خرید انجام دهد. مرحله بعدی Loyalty یا وفاداری گفته میشود. در این قسمت مشتری کسب و کار شما را درک کرده و شما را به عنوان یک برندی که برایش مفید هستید در نظر دارد.

Brand Awarenes-Consideration -Acquisition  –Retention -Loyalty 

در تمام این نقشه راه قیف فروش یک دیجیتال مارکتر باید همراه و همدل مشتری باشد و حس نیاز را در مشتری ایجاد کند. تعامل با مشتری از اهمیت بالایی برخورد دار است.

ایمیل مارکتینگ در جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ

یکی از مهم ترین ابزار های کاربردی ایمیل مارکتینگ است. هر دیجیتال مارکتری باید با ایمیل مارکتینگ به طور کلی آشنا باشد و بتواند برای آن استراتژی بچیند. ایمیل مارکتینگ نه تنها منسوخ نشده است بلکه اگر اصولی ارسال شود نرخ بازگشت بالایی را دارد. همچنین میتوانید برای ارسال ایمیل ها از ابزار های رایگان استفاده نمایید و هزینه های خود را مدیریت نمایید ولی سعی کنید از بانک های ایمیل آماده استفاده نکنید و برای کسب و کار خود یک بانک ایمیل یونیک طراحی کنید.

اگر با ایمیل مارکتینگ آشنایی ندارید میتوانید  مقاله ایمیل مارکتینگ چیست ؟ را مطالعه نمایید و به طور کامل با این فرآیند آشنا شوید. در ادامه به توضیح خلاصه ای ایمیل مارکتینگ میپردازیم :

در ابتدا باید شما جامعه هدفی را برای خود مشخص کنید با شیوه های درست تبلیغ نویسی و قرار دادن محتوای مناسب و قرار دادن عکس های جذاب شروع به جذب مخاطب کنید. شما میتوانید پیام های تبریک تولد و تخفیف های سراسری را در قالب ایمیل مارکتینگ قرار دهید.

تبلیغات

تبلیغات در جعبه ابزار دیجیتال مارکتینگ

شناخت نوع تبلیغات از اهمیت زیادی برای دیجیتال مارکتر برخورد دار است. هر دیجیتال مارکتری باید برحسب نوع کسب و کار خود استراتژی تبلیغات داشته باشد. پس تبلیغات دانش مهمی است که شما باید داشته باشید. این دانش را میتوانید در پروژه های مختلف بر حسب تجربه بدست آورید.

بدون شک در هر پروژه ای شما نیاز به تبلیغات دارید. تبلیغات را باید در سایت هایی انجام دهید که جامعه هدف آن ها به جامعه هدف شما نزدیک باشد.

قبل از شروع تبلیغات میزان بودجه را مشخص نمایید و متناسب با آن برنامه ریزی نمایید. ممکن است در ابتدا تبلیغات برای شما بازده نداشته باشد مهم ترین نکته این است که نا امید نشوید و با استراتژی اصولی به اهداف خود فکر کنید.

سخن آخر :

بازاریابی دیجیتال بسیار گسترده است و زیرمجموعه های زیادی دارد. شما برای اینکه بتوانید در این شغل موفق باشید باید حداقل به 2 الی 3 مورد از زیرشاخه ها مسلط باشید. طبیعی است که اگر تمامی موارد بالا را بدانید قطعا میتوانید پروژه های زیادی را تجربه کنید زیرا هر پروژه ای فراخور هر موضوعی که دارد به ابزار های متفاوتی نیاز دارد. ممنون از اینکه با برتر آموز همراه بودید. اگر در این زمینه تجربه ای دارید در قسمت کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.