سئو محتوا

سئو محتوا چیست؟ 0 تا 100 Content SEO + نکات مفید

دسته بندی : سئو
1400/08/16

سئو محتوا بخشی از سئو داخلی به شمار می رود که البته بسیار هم مهم است به طوری که جز 3 فاکتور مهم سئو به شمار می رود. با سئو محتوا می توانید راحت تر رتبه های برتر موتورهای جست و جو را کسب کنید. Content SEO آنقدر مهم است که سایت های بزرگ ایرانی و خارجی هم بر روی آن تمرکز ویژه ای دارند. به این علت که تولید و سئو محتوا ارزان تر و راحت تر است و در نهایت می توانیم با کسب رتبه های برتر و بازاریابی محتوا، بازدهی بالایی کسب کنیم. در مقاله همه چیز درباره بازاریابی محتوا در مورد کانتنت مارکتینگ صحبت کرده ام.

سئو و بهینه سازی محتوا چیست؟

سئو محتوا به تولید محتوایی هدفمند، در هدف سئو گفته می شود که در نهایت باعث کسب رتبه های برتر موتورهای جست و جو می شود.

آموزش سئو محتوا

سئو محتوا نیازمند انجام کارهایی است تا سایت ما در بهترین موقعیت سئو قرار بگیرد. در واقع نمی توان همینطور بدون انجام هیچ کاری و فقط با تولید محتوای بی هدف سئو محتوا را پیش برد. سئو محتوا کاری استراتژی محور است و شما برای برتری در سئو محتوا باید کارهایی بهتر از رقبای خود انجام بدهید. در ادامه می خواهم در مورد آموزش سئو محتوا صحبت کنم.

مراحل سئو محتوا

سئو محتوا دارای چند مرحله مهم است که در این بخش می خواهم به آن بپردازم.

مرحله اول سئو محتوا این است که به دنبال تحقیق کلمات کلیدی مهم و هدفمند باشید. در مطلب تحقیق کلمات کلیدی درباره پیدا کردن بهترین کلمات صحبت کرده ام. برای پیدا کردن کلمات کلیدی ابزارهای زیادی وجود دارد که پیشنهاد من استفاده از دو ابزار مفید KWfinder و Keywordtool است. با استفاده از این دو ابزار می توانید دو کار انجام بدهید. با Keywordtool می توانید مشتقات یک کلمه کلیدی را پیدا کنید و با KWfinder می توانید میزان حدودی جست و جوی ماهانه یک کلمه کلیدی را متوجه شوید.

رقبا را آنالیز کنید. باید بفهمید که رقبا چگونه محتوا نوشته اند و شما هم همینطور بنویسید. یعنی اگر رقیب شما 1500 کلمه نوشته، شما هم به همان مقدار یا بیشتر بنویسید. یا اگر عکس گذاشته شما به همان مقدار یا بیشتر عکس بگذارید. در ادامه می خواهم به صورت عملی به شما نشان دهم که چگونه باید محتوای رقبا را آنالیز کرد. برای آنالیز رقبا نیاز به یکسری ابزار داریم که آن ها را نیز حین آموزش معرقی می کنم.

برای آنالیز رقبا باید ابتدا کلمه کلیدی خود را مشخص کنید. وقتی که کلمه کلیدی خود را مشخص کردید. آن کلمه را در گوگل سرچ کنید. رقیب ما 10 سایت صفحه اول گوگل هستند اما ما به بررسی 3 تا 5 مورد اول بسنده می کنیم. مثلا می بینیم که میانگین محتوایی که رقبا نوشته اند، 2300 کلمه است. پس بهتر است ما هم 2300 کلمه یا بیشتر بنویسیم. برای شمارش تعداد نوشته های رقبا کافی است که متن صفحه را کپی کرده و به سایت countofwords.com می رویم.

ببریم. مثلا می خواهیم ببینیم که مقاله همه چیز درباره بازاریابی محتوا برترآموز چند کلمه است است. آن را کپی می کنیم.

سپس به سایتی که نام بردیم می رویم و متن کپی شده را در کادر آنجا Paste می کنیم.

بر روی دکمه آبی رنگ Count Words کلیک می کنیم و به ما نشان می دهد که در یک صفحه چند کلمه وجود دارد. اما این وسط چند نکته دیگر وجود دارد. اگر در محتوا عکسی قرار داشت، متن را تا عکس کپی کرده و سپس بعد از عکس نیز متن را کپی کنید و در نهایت همه آن ها را با هم جمع بزنید. نکته دیگر که وجود دارد این است که متن یک صفحه همه آن محتوایی نیست که در بخش اصلی صفحه وجود دارد. بلکه متن های هدر، فوتر، سایدبار و دیگر بخش ها نیز توسط گوگل شمارش می شوند و بر رتبه تاثیرگذارند. پس اگر دیدید محتوای یک سایت 2000 کلمه است، بین 300 تا 500 کلمه هم برای محتوای هدر، فوتر، سایدبار و سایر بخش ها در نظر بگیرید. مثلا اگر محتوایی 2000 کلمه بود، آن را 2500 کلمه حساب کنید.

سپس باید عکس و فیلم های موجود در محتوا را شمارش کنید. مدیاهایی که در یک محتوا قرار داده می شوند نقش مهمی در بیشتر رتبه گرفتن آن سایت ها دارند. پس شما هم باید آن عکس ها را بشمرید و هم اندازه آن سایت ها یا بیشتر در محتوای خود عکس قرار دهید. شمردن عکس چشمی است و همچنین ممکن است که به فرض در عنوان محتوا بنویسد: 24 مدل عکس زیبا که در آن صورت می دانیم در این محتوا 24 عکس است. همچنین اگر ویدئو یا PDF یا پادکستی در سایت وجود داشت آن را نیز بشمرید تا کاملا بدانید که هر رقیب چه کارهای انجام داده است.

پس در این مرحله باید محتوا و سایر رسانه هایی که در صفحه قرار دارد را بررسی کنید. اگر برایتان مقدور است با Word یا Excel یک چک لیست آماده کنید. به اینصورت:

  • نام و آدرس سایت رقیب
  • تعداد محتوای متنی
  • تعداد عکس
  • تعداد ویدئو
  • تعداد پادکست
  • تعداد PDF

و سپس در نهایت با آنالیز رقبا آن را پر کنید و مزیتی که دارد این است که یک شمای کلی به دست می آورید و کاملا می دانید که باید چه کاری انجام دهید تا نسبت به سایر رقبا برتری داشته باشید. در مورد پادکست و PDF نکته ای که وجود دارد این است که بسیاری از سایت ها در صفحه خود پادکست یا فایل PDF قرار نمی دهند پس فرصت خوبی است که شما در محتوای خود پادکست و PDF قرار دهید و در موقعیت بهتری نسبت به سایر رقبا قرار بگیرید. بهتر است که برای ساخت پادکست متن صفحه را بازخوانی کنید یا یک نکته مفید در پادکست بگویید یا می توانید برای ساخت فایل PDF همان محتوای متنی سایت را تبدیل به یک فایل PDF کرده و در دسترس عموم قرار دهید. این کار ضمن بهبود تجربه کاربری (به این علت که محتوای سایت غنی تر است) باعث می شود که در سئو رتبه بهتری کسب کنید.

در قدم بعدی باید نوشتن را شروع کنید که در بخش بعدی در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

نحوه نوشتن محتوای سئو شده

در ادامه به این می پردازم که یک محتوای سئو شده به چه شکل است.

عنوان محتوا

عنوان محتوا باید ترغیب کننده باشد تا کاربران وقتی آن را دیدند حاضر باشند تا بر روی آن کلیک کنند. در واقع باید از تکنیک های تیترنویسی و تبلیغ نویسی در عنوان محتوای خود استفاده کنید. یکی از بهترین روش ها برای نوشتن عنوان محتوا استفاده از سایت های خبری است. چون سایت های خبری معروف، خبرنگاران حرفه ای دارند که تیترهای خیلی خوبی می نویسند. کافی است که یک سر به یکی از سایت های خبری بزرگ بیاندازید و می بینید که تیترهای بسیار زیادی در آنجا وجود دارد.

مثلا در آنجا می بینید که نوشته: راز 50 ساله اتومبیل فورد لو رفت. حالا شما یک ایده گرفتید و کافی است که آن را برای خودتان شخصی سازی کنید. مثلا من دارم در مورد سئو محتوا می نویسم، می توانم عنوان را اینگونه بنویسم: راز قدیمی سئو محتوا لو رفت. دقیقا از آن تیتر استفاده نکردم، اما از آن ایده گرفتم و برای محتوای خودم یک تیتر جذاب نوشتم.

برای اینکه تیتر محتوایتان جذاب باشد می توانید از راه های زیر هم استفاده کنید:

از اعداد استفاده کنید. اعداد نرخ کلیک را به شدت بالا می برند. مثلا می خواهید محتوایی بنویسید که در آن چند نکته ریاضی بگویید. ننویسید نکات ریاضی. به جای آن بهتر است اگر به فرض 5 نکته در محتوای خود گفته اید، بنویسید 5 نکته مهم ریاضی. اینطور نرخ کلیک بسیار بالاتر می رود.

از سال استفاده کنید. وقتی که از سال استفاده می کنید ضمن اینکه چون در عنوان سایت شما سال وجود دارد و خود سال نوعی نوشتن اعداد است، یک تمایز بین سایت شما و رقبا به وجود می آید. همچنین کاربر با دیدن عنوان محتوای شما می بیند که مثلا زده اید نکات 2021 یا بزودی 2022، می داند که مطلب شما آپدیت و به روز است و به احتمال زیاد بر روی لینک سایت شما کلیک می کند. اما یک عیب کوچک که استفاده از سال دارد این است که با گذشت سال ها باید عنوان را آپدیت کرد و اگر محتواهای زیادی داشته باشید که در عنوان آن ها سال به کار رفته باشد، آپدیت سال همه آن ها امکان دارد که کار سختی باشد. اما پیشنهاد می شود که در هر دو سه محتوا اگر امکانش وجود دارد از سال استفاده کنید. به افزایش نرخ کلیکی که می گیرید می ارزد.

از کلمات احساس برانگیز یا سودآور یا ترغیب کننده استفاده کنید. استفاده از کلماتی مثل شگفت انگیز، فوق العاده، زیبا و کلمات دیگری مانند اینها کاربران را کنجکاوتر می کند و در نهایت احتمال بالایی وجود دارد که بر روی لینک سایت شما کلیک کنند. همچنین استفاده از کلمات مانند رایگان، تخفیف، ارزان، ارسال رایگان، ارسال سریع، تضمین کیفیت و مواردی مانند این باعث می شود که کاربر حس کند ممکن است سود کند و مردم اگر بدانند چیزی برایشان سودآور است از آن نمی گذرند و باز هم احتمال کلیک بالاتر می رود.

استفاده از جملات سوالی و تعجب برانگیز نیز می تواند نرخ کلیک بیشتری داشته باشد. مثلا اگر می خواهید درباره بازاریابی محتوا، محتوایی بنویسد، بهتر است بنویسید: چرا بازاریابی محتوا باعث فروش 3 برابری می شود؟ البته جمله ای که گفتم رفرنس علمی نداشت و صرفا برای مثال زدن بود. یا: راز عمر طولانی ملکه انگلیس!!

پس استفاده از سوال و جملات تعجبی و همچنین به کار بردن علامت های سوال و تعجب می تواند برای افزایش نرخ کلیک مفید باشد.

اسفاده از علامت هایی مانند + یا () و % نیز سهم بزرگی در افزایش کلیک دارد. وفتی که یک + در محتوا قرار می دهید ضمن اینکه احتمالا نسبت به رقبا تمایز پیدا می کنید، چشم کاربر به این علامت جذب می شود. یا استفاده از پرانتز باعث می شود که چشم کاربر بیشتر روی محتوای شما زوم کند. همچنین استفاده از درصد هم می تواند خیلی خوب باشد. مثال:

راه های جوان سازی پوست + 3 دمنوش طبیعی

همه چیز درباره آیفون 13 (نقد و بررسی تخصصی)

چاقی مفرط چیست؟ عامل مرگ 13% مردم جهان

همچنین اگر بتوانید همه این موارد یا بخشی از آن ها را با هم تلفیق کنید به نتیجه بهتری دست پیدا می کنید. مثلا در عنوان هایی که در بالای همین پاراگراف مثال زدم می بینیم که سوال را با عدد و درصد تلفیق کردم.

بدنه محتوا

بدنه محتوا به بخش اصلی محتوایی می گویند که می نویسم. در این بخش باید چند نکته مهم را رعایت کنیم.

100 کلمه اول (پاراگراف اول)

100 کلمه اول یا به کل پاراگراف اول محتوا بسیار مهم است. اهمیت 100 کلمه اول محتوا دو علت دارد. علت اول این است که اگر پاراگراف های ابتدایی جذاب باشد، کاربران حاضر هستند ادامه محتوا را بخوانند و اگر جذاب نباشد، ادامه محتوا را نمی خوانند. پس نکته خیلی مهم این است که پاراگراف اول باید جذاب نوشته شود و به نوعی کشش داشته باشد. بعضی از محتواها را می بینیم که در پاراگراف اول این شکل نوشته شده اند:

در این مقاله می خواهیم در مورد ویندوز 11 صحبت کنیم در ادامه هم با ما همراه باشید. این درست نیست. در حالیکه بهتر است ابتدای محتوا را اینگونه بنویسیم: ویندوز 11 جدیدترین سری ویندوز است که امکانات جذابی دارد. ما در این مقاله می خواهیم که 0 تا 100 ویندوز 11 را توضیح دهیم و به 5 امکان جدید و فوق العاده آن اشاره کنیم.

اینگونه حتی اگر نگوییم در ادامه با ما همراه باشید هم کاربر با ما همراه می شود. چون 100 کلمه ابتدایی محتوا جذاب بوده است.

اهمیت دوم 100 کلمه اول یا پاراگراف اول، اهمیت سئویی آن است. اگر یک کلمه در بالای متن بیشتر استفاده شود پیش گوگل اهیمت بیشتری دارد تا پایین متن. پس حتما از کلمات کلیدی که می خواهید در آن ها رتبه بگیرید در 100 کلمه اول استفاده کنید. همچنین بهتر است که کلمات کلیدی محتوا را در محتوا گاها بولد کنید تا گوگل به آن ها اهمیت بیشتری بدهد. البته گوگل به صورت رسمی اعلام نکرده که این کار مفید است اما سئوکاران به صورت تجربی دریافته اند که این کار مفید است.

لینک دهی داخلی

یکی از مهم ترین کارها در سئو محتوا لینک دهی داخلی و خارجی است. لینک دهی داخلی به لینک هایی می گویند که به صفحات دیگر سایتمان می دهیم. لینک هایی که سایر صفحات سایتمان می دهیم باید به مقدار مناسب داده شوند. یعنی نباید بیش از حد لینک های داخلی بدهید. ممکن است سوال به وجود بیاید که پس چرا ویکی پدیا یا حتی برترآموزش گاها اینقدر لینک داخلی زیادی می دهد؟ لینک دهی داخلی باید به تناسب محتوایی که دارید باشد. یعنی اگر شما 300 محتوا داشته باشید و در یک مقاله 3000 کلمه ای 7 لینک بدهید با وجود اینکه کلیشه ها به ما می گویند در هر محتوا 3 لینک یا 4 لینک کافی است، اما ادر این صورت هم درست است.

چون اولا سایت شما تعداد زیادی نوشته و محتوا دارد و دوما محتوایی که نوشته اید تقریبا طولانی است، پس قرار دادن این تعداد لینک منع و مشکلی ندارد. اما اگر یک سایت داشته باشید که کمتر از 30 محتوا دارد، قرار دادن 7 لینک در یک محتوا زیاد است و ممکن است که باعث Over optimize شود. Over optimize به معنای بهینه سازی بیش از حد است و اگر این اتفاق بیفتد سایت ما جریمه می شود. وقتی که شما بیش از حد یک صفحه سایت را بهینه سازی می کنید اصطلحا اور آپتیمایز رخ داده است. من بارها این مثال را زده ام که Over optimize مثل آن سکانس از فیلم رضا مارمولک است که کاراکتر رضا می گفت: انقد فشار میدی که از اون ور جهنم بزنه بیرون 🙂 در اینجا هم امکان دارد ما آنقدر قضیه را کش دهیم تا از باعث جریمه ما شود.

خلاصه که قرار دادن لینک داخلی به تعداد محتواهای سایت شما بستگی دارد و اگر تعداد زیادی محتوا دارید، قرار دادن تعداد بیشتری لینک داخلی مشکلی ایجاد نمی کند ولی اگر محتواهای کمتری دارید بهتر است که این نکته را رعایت کنید.

لینک دهی خارجی

لینک دهی خارجی به لینک هایی می گویند که ما از سایت خود به سایت های دیگر می دهیم. بهتر است وقتی که به سایت های خارجی لینک می دهید. چند نکته را مد نظر داشته باشید. اول اینکه به سایت هایی که دارند بر روی کلمه ای که شما کار می کنید کار می کنند لینک ندهید. دوما به سایت های رقیب مستقیم یا غیرمستقیم لینک ندهید. چون لینک دادن شما مانند انتقال یک قدرت بی دردسر و رایگان به سایت آن هاست و به آن ها کمک می کنید.

البته با آن هایی که رقیب مستقیم شما نیستند می توانید تبادل لینک کنید. درست است که می گویند تبادل لینک خوب نیست اما به نظر من این هم کلیشه است و تبادل لینک اگر خوب صورت بگیرد می تواند که مفید باشد. استراتژی به این صورت است که شما یک محتوا در زمینه مرتبط با حوزه کاری سایت مقابل می نویسید و در بخشی از مقاله به موضوع کار خود نیز گریزی می زنید و به قولی آن ها را به هم ربط می دهید و با یک انکر به سایت خودتان لینک می دهید و سایت مقابل هم همین کار را انجام می دهد.

در این صورت مشکلی به وچود نمی آید و تاثیر مثبت نیز دارد. البته سعی کنید که خیلی این کار را انجام ندهید چون یکی از دلایلی که می گویند تبادل لینک خوب نیست همین استفاده زیاد است. سایت هایی بودند که بخشی ایجاد کرده بودند که فقط تبادل لینک انجام بدهند و وقتی که الگوریتم های گوگل پیشرفته تر شدند، به حساب آن ها رسیدند. اما اگر لینک دهی خارچی در محتوا را خیلی کم انجام دهید، سودآور است.

چگالی کلمات کلیدی

چگالی کلمات کلیدی یا Keyword density به تعداد دفعاتی گفته می شود که کلمه یا عبارت کلیدی را در محتوای سایت خود به کار می برید. کلمه یک حرف است و عبارت چند حرف. به این علت است که می گویم کلمه و عبارت. بهترین حالت استفاده از Keyword density بین 1 تا 3 درصد است. یعنی بین 1 تا 3 بار در هر صد کلمه، کلمه یا عبارت کلیدی خود را تکرار کنید مناسب است و همانطور که در اوایل مقاله هم گفتم بهتر است در پاراگراف اول نیز زیاد از کلمات کلیدی استفاده کنید.

قبلا لازم بود که حتما از کلمه یا عبارت کلیدی خاصی که می خواستیم آن را سئو کنیم در محتوایمان استفاده کنیم اما الان با پیشرفت الگوریتم های سئو گوگل دیگر مثل قبل لازم نیست که از کلمات کلیدی در محتوا استفاده کنیم اما استفاده از آن ها مزیت محسوب می شود. نکته ای که وجود دارد این است که لازم نیست عین خود کلمه کلیدی را در محتوا قرار دهیم. می توانیم از لانگ تیل ها، ساجست ها و مشتقات کلمه یا عبارت کلیدی خود استفاده کنیم.

مثلا کلمه کلیدی اصلی ما سئو است، بهتر است از عباراتی مثل آموزش سئو، سئو چیست، سئو حرفه ای و چنین عبارت هایی استفاده کنیم. مزیت استفاده از آن ها این است که هم می توانیم در عبارت های مشتق کلمه کلیدی اصلی رتبه بگیریم و هم می توانیم به خوبی کلمه کلیدی خود را به گوگل شناسایی کنیم.

استفاده از عکس

استفاده از عکس ها به شدت در محتوا توصیه می شود. چون عکس ها هم باعث جذابیت محتوا می شوند و هم برای سئو مفید هستند. وقتی که می خواهید در محتوای خود عکس قرار دهید، ایده آل ترین حالت این است که از عکس های یونیک که خودتان ساخته اید استفاده کنید اما استفاده از عکس های وب هم مشکل آن چنانی ندارد. گوگل متوجه می شود که این عکس کپی است اما مثل کپی کردن متن جریمه تان نمی کند، احتمالا فقط سایت اصلی را در اولویت بالاتری قرار می دهد.

پیشنهاد می کنم که از عکس های سایت های خارجی استفاده کنید و وقتی می خواهید آن ها را بر روی سایت خود قرار دهید بهتر است که کمی آن ها ویرایش کرده و سپس در سایت خود بگذارید. مثل می توانید سایز آن ها را تغییر دهید، چیزهای کوچکی قرار دهید، بر روی آن ها فیلتر قرار دهید و مواردی مثل این. همه این کارها را به راحتی می توانید با فتوشاپ انجام دهیدو آموزش فتوشاپ بزودی در برترآموز منتشر می شود.

حتما حجم عکس ها را کاهش دهید. عکس های زیادی وجود دارند که امکان دارد برای وب بهینه سازی نشده اند. وقتی عکسی را در سایت خود آپلود می کنیم حجم معینی دارد و محتوا و بارگیری سایت نیز زمانی می گیرد تا صورت بگیرد. پس ترکیب این دو باعث می شوند که سرعت کمی پایین تر بیاید. خصوصا وقتی از عکس های زیاد استفاده می کنیم. پس بهتر است عکس ها را برای وب بهینه سازی کنیم. عکس هایی که مثلا 2، 3 مگابایت حجم دارند کیفیت بالایی دارند اما به سرعت بارگیری سایت را کند می کنند. بهتر است از عکس هایی با حجم کمتر از 50 کیلوبایت استفاده کنید.

بهترین فرمت ها برای استفاده در وب فرمت های jpg و webp هستند. فرمت webp اختصاصا برای استفاده در وب ساخته شده و حجم عکس را بیشتر کاهش می دهد. برای کاهش حجم عکس ها می توانید از سایت Image compressor استفاده کنید.

وقتی وارد سایت می شوید با چنین صفحه ای مواجه می شوید.

 

کافی است که با کلیک بر روی دکمه آبی Upload files فایل خود را انتخاب کرده و سپس آن را بهین سازی کنید. اگر عکس شما png باشد، دارای 256 رنگ است که این سایت با کاهش رنگ های عکس سعی می کند آن را بهینه کند. اما اگر فرمت عکس jpg باشد با کمتر کردن کیفیت کل عکس سعی می کند که آن را بهینه کند. برای فرمت jpg بهتر است که عدد را بر روی 60 بگذارید چون هم کیفیت تا حدود زیادی حفظ می شود و هم حجم عکس تا حدود زیادی کاهش پیدا می کند.

برای png اما نمی توان نسخه ای کامل پیچید چون ممکن است یک عکس سیاه و سفید با کاهش کیفیت به دو رنگ هم کیفیت بدی نداشته باشد اما یک عکس دیگر که دارای رنگ های فراوانی است با کاهش چند عکس بد کیفیت شود. اما کیفیت حدودی 100 تا 150 رنگ حجم را کاهش می دهد و کیفیت را نیز حفظ می کند.

نکته آخری که در مورد عکس می خواهم به آن اشاره کنم این است که حتما از تگ ALT استفاده کنید. تگ alt توصیفی برای آن عکس است تا موتورهای جست و جو متوجه شوند که این عکس درباره چیست و به چه کلمه کلیدی اشاره می کند.

بهتر است وقتی که می خواهید از تگ Alt استفاده کنید از کلمات و عبارات کلیدی تارگت آن صفحه به همراه برند یعنی نام سایت خود و همچنین مشتقات آن کلمه یا عبارت کلیدی استفاده کنید. در سایت های وردپرسی تگ alt همان متن جایگزین است.

استفاده از ویدئو

مورد بعدی که در محتوا اهمیت زیادی دارد ویدئو است. ویدئو مانند عکس جذابیت محتوا را افزایش داده و برای سئو هم خیلی مفید است. یکی از نکات قرار دادن ویدئو در سایت این است که ویدئو در نهایت باعث می شود که کاربران بیشتر در سایت باقی بمانند و این باعث افزایش Time on site می شود که برای سئو نیز مفید است. نکته اصلی ویدئو این است که باعث می شود تا محتوا غنی تر باشد. وقتی محتوایی غنی باشد، گوگل نیز به آن اهمیت بیشتری می دهد.

یکی از مواردی که به نفع ماست این است که سایت های خیلی کمی هستند که در بیشتر محتواهای خود از ویدئو استفاده می کنند، پس ما می توانیم با قرار دادن محتوا در سایت خود از آن ها جلو بیفتیم. برای اینکه در سایت خود ویدئو قرار دهیم لازم نیست که حتما خودمان آن را تولید کنیم. یکی از روش های مناسب این است که در سایت های اشتراک ویدئو داخلی یا خارجی مثل آپارات و یوتیوب ویدئوهای مناسب آن محتوا را پیدا کرده و در محتوای خود قرار دهید. برای ساخت ویدئو هم لازم نیست که کار سختی انجام دهید همین که مثلا چکیده نکات محتوا را با پاورپوینت تبدیل به ویدئو کنید کافی است. به این تکنیک بازآفرینی محتوا می گویند.

استفاده از پادکست

استفاده از پادکست هم باعث بهبود وضعیت محتوایی ما می شود. می توانید متن محتوا را بخوانید و آن را تبدیل به پادکست کنید. یا اگر امکانش هست ویدئوهایی که می شود را به فرمت mp3 تغییر داد و هم از ویدئو استفاده کرد و هم از پادکست. همچنین می توانید چکیده مطلب محتوا را در پادکست توضیح دهید یا نکاتی اضافه را در پادکست ارائه دهید. ایده برای ساخت پادکست نیز بسیار است.

استفاده از PDF

اگر ضمن استفاده از فرمت های قبلی از pdf نیز استفاده کنید که دیگر نور علی نور است. استفاده از pdf در محتوا کار خیلی سختی نیست. می توانید از سایت های مرجع خارجی فایل های pdf مختلف را دانلود کرده و در سایت خودتان قرار دهید. اگر محتوا خارجی است بهتر است آن را ترجمه کنید. اگر فایل pdf فارسی قرار می دهید بهتر است یک فایل ورد بار کرده و آن را بازنویسی کرده و کمی تغییرات ایجاد کنید چون فایل های pdf ایندکس می شوند و استفاده از فایل های کپی خیلی خوب نیست. هر چند که گفتم، گوگل اگر بفهمد محتوایی کپی است به اندازه کپی متن جریمه تان نمی کند اما استفاده از فایل های بازنویسی شده یا دست اول بهتر است.

یک راه خیلی خوب دیگر که ساده ترین راه نیز است این است که محتوایی که نوشته اید را تبدیل به فایل pdf کرده و در انتها آن را برای دانلود قرار می دهید و با یک تیر دو نشان می زنید. هم سئو آن صفحه بهبود می یابد و هم کاربران می توانند آن فایل را دانلود کنند و به نوعی برند سازی است. چون کاربران در طول روز با سایت های خیلی مختلفی رو به رو می شوند و سایت شما را فراموش می کنند اما اگر یک یا چند فایل از آن ها داشته باشید می توانید بهتر در یاد آن ها بمانید.

همیشه قرار نیست که با محتوا سئو کند

یک نکته مهم وجود دارد. همیشه قرار نیست که یک سایت را با محتوا سئو کنید. چون حوزه هایی وجود دارند که محتوا در آن ها خیلی چاره ساز نیست. مثلا برای حوزه فروش شارژ یا فروش یک کالای فوق فنی خاص نمی توان محتوای خیلی زیادی تولید کرد یا روی سئو محتوا مانور داد. در این صورت بهتر است از روش های دیگر سئو مانند سئو داخلی استفاده کنید. پس یکی از کارهایی که قبل از سئو محتوا بهتر است انجام دهید این است که بررسی کنید و ببینید که رقبا چگونه کار کرده اند و این کلمه جای مانور بر روی محتوا را دارد یا نه.

نکات سئو محتوا

تا الآن حسابی در مورد سئو محتوا صحبت کردیم و در ادامه قصد دارم که چند نکته مهم در سئو محتوا را ارائه کنم.

سئو محتوا فقط نوشتن نیست

همانطور که در این مقاله روش های سئو محتوای زیادی مانند ویدئو و پادکست و pdf را بررسی کردیم، سئو محتوا فقط نوشتن متن نیست بلکه مهارت تلفیق همه محتواهاست که باعث می شود ما در سئو پیشرفت بیشتری داشته باشیم. نوشتن بخش مهمی از سئو محتوا است اما باید به دیگر روش های تولید محتوا نیز گذری داشته باشیم تا در نهایت یک محتوای عالی و همه چیز تمام داریم که کاربر را راضی می کند و او را به جواب سوالش می رساند و گوگل را نیز مجاب می کند که به ما رتبه بهتری بدهد.

استفاده از یوست یا رنک مث

افرونه های یوست و رنک مث به شما کمک می کنند تا محتوایی دقیقا مطابق اصول سئو محتوایی انجام بدهید. آن ها مانند چک لیست عمل می کنند و مثلا اگر لینک داخلی در محتوایتان نباشد به شما توصیه می کنند که بهتر است لینک داخلی استفاده کنید. البته استفاده از این افزونه ها به خودی خود کمکی به سایت ما نمی کند. یعنی اینطور نیست که بگوییم چون من افرونه رنک مث را نصب کرده ام پس این یک پوئن مثبت است اما همانطور که گفتم با توصیه هایی که ارائه می دهند به شما کمک می کنند تا با انجام توصیه های چک لیست مانند سئو سایت را بهتر کنید.

در مقاله فرق افزونه رنک مث و یوست سئو این دو افزونه باکیفیت را نقد و بررسی کرده ایم. استفاده از این دو افزونه کاملا سلیقه ای است اما رنک مث در نسخه رایگان، امکانات خوب زیادی ارائه می دهد. با این حال باز باید خودتان ببینید که با رابط کاربری کدامیک راحت تر هستید یا کدامیک بهتر کارتان را راه می اندازد.

استفاده از استار

استفاده از اسکیمای ستاره باعث می شود که وقتی سایت شما در موتورهای جست و جو نمایش داده شود جذابیت بیشتری داشته و در نتیجه کلیک بیشتری بگیرد. همانطور که در عکس زیر می بینید، برخی از سایت ها در زیر لینکی که در گوگل دارند، 5 ستاره امتیازدهی وجود دارد. این سایت ها از اسکیمای ستاره استفاده کرده اند. اسکیمای ستاره باعث می شود که کلیک بهتری بگیرید.

برای اینکه اسکیمای ستاره را بر روی سایت خود نصب کنید می توانید از افزونه هایی که در این زمینه وجود دارند استفاده کنید که از معروف ترین آن ها می توان kk Star Ratings و Site Reviews اشاره کرد. البته متاسفانه استفاده از این افزونه ها باعث نمی شود که امتیاز ستاره شما به صورت قطعی در گوگل نمایش داده شود و گوگل در صورتی ستاره ها را نمایش می دهد که خودش تشخیص بدهد استفاده از آن ها درست بوده و به کاربر در تصمیم گیری درست کمک می کند.

استفاده از استراتژی مگاپست یا آسمانخراش

استفاده از استراتژی آسمانخراش که تکنیکی مفید است در برخی از مواقع توصیه می شود. مقاله آسمانخراش به مقاله ای بسیار طولانی می گویند که مثلا 5000 کلمه به بالا است و در آن عکس و ویدئو و پادکست های زیادی قرار داده ایم. استفاده از این تکنیک باعث می شود که در موقعیت محتوایی بهتری نسبت به رقبا قرار بگیریم و در نهایت رتبه بهتری کسب کنیم.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله طولانی و مفید سعی داشتم تا شما را با سئو محتوا آشنا کنم و نکات بسیار مفیدی را بیان کردم. امیدوارم که از مطالعه این مطلب استفاده و لذت برده باشید. اگر سوال یا نظری دارید می توانید آن را از طریق کامنت ها با ما در میان بگذارید و این را نیز فراموش نکنید که سئو محتوا خیلی مهم است اما تلفیق همه اجزای سئو است که باعث می شود در نهایت رتبه بهتری کسب نمایید. در صفحه آموزش سئو در مورد سئو مطالب بیشتری ارائه کرده ایم.

نویسنده : بابک حیدریان

بابک حیدریان مهر. دانشجوی کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی، محقق و متخصص SEO & Digital Marketing "زندگی ممکن است پُر از درد و رنج باشد، اما واکنشِ ماست که حرف آخر را می‌زند". فردیش نیچه

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.