فاکتورهای مهم سئو گوگل

روزهایی که مت کاتز، یکی از مدیران گوگل، به‌ روزرسانی‌ های الگوریتم پنگوئن یا پاندا را اعلام می‌کرد، گذشته است. در حال حاضر، گوگل از صدها سیگنال مختلف برای تعیین رتبه بندی سئو استفاده می کند، اما همانطور که گفتیم تنها تعداد انگشت شماری از آنها مهم هستند. البته باید بدانید که اگر چیزی در لیست ما نیست، به این معنی نیست که آن مورد مهم نیست.

برای مثال معماری سایت مانند داشتن سایت مپ خیلی می تواند به گوگل کمک کند که سایت شما را راحت تر درک کند یا لینک های داخلی به گوگل کمک می کند که ارتباط بین صفحات را به خوبی درک کند و به این شکل از سایت شما حساب ببرد. اما ما در این مقاله به آن ها نمی پردازیم و چون به آن ها نمی پردازیم دلیل بر این که بدون اهمیت هستند نیست اما در این مقاله می خواهیم به موارد مهم و غیرکلیشه ای فاکتورهای سئو بپردازیم.

همچنین می توانید مقاله های زیادی را در سایت های Ahrefs و Backlinko و سایر سایت های مرجع سئو پیدا کنید که در مورد انواع سئو صحبت می کنند اما در این جا می خواهیم به موارد دیگر بپردازیم. در واقع هدف این مقاله صحبت در مورد مهمترین عوامل است نه بحث درباره همه آنها. در نتیجه ما در این مقاله به موارد سئویی که به دامنه مربوط هستند یا تگ ALT جایگزین تصاویر و الگوریتم های گوگل صحبت نمی کنیم.

اما در ادامه می خواهیم در مورد 8 فاکتور معهم صحبت کنیم و اگر در این هشت مورد خوب نباشید، اینکه در رشد سئو و رتبه بندی برای رتبه های خصوصا سخت دچار مشکل خواهید شد. در ادامه هم با ما همراه باشید.

فاکتورهای سئو چیست

هدف جستجوی کاربران چیست؟

اگر گوگل نتواند بهترین نتایج ممکن را به کاربران خود ارائه دهد، نمی تواند کار خود را به عنوان یک موتور جستجو انجام دهد. موتورهای جست و جوی گوگل بخش بزرگی از درآمد گوگل را به دست می آورند و اگر کاربران ناراضی باشند دیگر به موتور جست و جو سر نمی زنند و در نتیجه گوگل با کاهش درآمد یا افت سهام رو به رو خواهد شد و این خیلی برای گوگل بد است پس سعی دارد که هدف کاربران را از جستجویی که انجام می دهند بفهمد تا بهترین نتایج را به آن ها ارائه دهید.

حالا در چه صورتی شما موفق خواهید شد؟ وقتی که بفهمید گوگل برای رتبه دادن در کلمه کلیدی Y از شما چه سبک محتوایی می خواهد؟ گوگل هدف کاربر از جست جو را می داند و می داند که مثلا کاربر این کلمه یا عبارت کلیدی را جست و جو کرده است، دنبال محصول است؟ دنبال خدمات است؟ دنبال مقاله است؟ دنبال چیست و وقتی که شما این را متوجه شوید می توانید در نزد کاربران و گوگل عزیز شوید 🙂

پس از اینکه هدف کاربران از جست جو را متوجه شدید و صفحه ای که می خواهید بر روی آن سئو انجام دهید را پیدا کردید لازم است که سیگنال های دیگری برای گوگل بفرستید که متوجه شود صفحه شما در چه موضوعی کار می کند. بهتر است مقاله آموزش سئو و مطالب دسته بندی سئو را مطالعه نمایید. چون در آن جا مطالب بسیار خوبی در مورد سئو و موتورهای جست و جو ارائه شده است.

گوگل موارد زیادی را بررسی می کند تا متوجه شود یک صفحه در چه زمینه ای فعالیت دارد. به منظور فهمیدن موضوع هر صفحه، موتورهای جستجو محتوای داخل صفحه و متا تگ ها و همچنین چگالی کلمات کلیدی را بررسی می کنند. همچنین آن ها سایت مپ را می خزند تا بفهمند موضوع سایت و صفحه شما در مورد چیست.

شاید در گذشته شما باید خیلی تلاش می کردید تا به گوگل می فهماندید که دارید بر روی چه موضوعاتی کار می کنید اما در حال حاضر بخش جستجوی معنایی Google به طور مداوم در حال تکامل است تا هدف سئوکار از ساخت محتوا را متوجه شود. بخش جستجوی معنایی گوگل به این معنی است که لازم نیست حتما خودتان به گوگل بفهمانید که این سایت در چه موضوعاتی فعالیت می کند بلکه گوگل آنقدر پیشرفته شده است که خودش می داند هر سایت و صفحه در چه موضوعاتی فعالیت می کند و از این مهم تر، چیزهای جالب دیگری را نیز می فهمد. کافی است که در گوگل مثلا بنویسید “قد راک”

قد راک

می بینید که گوگل می داند که قد راک چقدر است و تازه اطلاعات مفید دیگری نیز در اختیار ما قرار می دهد همچنین پیشنهادهای مرتبط دیگری نیز به ما داده است و این نشان از این دارد که گوگل کاملا به همه چیز واقف است. لعنتی باهوش 🙂 یادش بخیر… بچگی چقدر از آندرتیکر می ترسیدیم 🙁 (اینقدر ما رو می ترسوند خیلی هم گوگولیه)

پس موتور جستجو در حال حاضر بیشتر از کلمات کلیدی ساده درک می کند و ساختار جمله و واقعیت ها و موجودیت ها (مانند همین قد راک یا ارتباط راک با وین دیسل و آندرتیکر) را برای درک متن تجزیه می کند. هنگامی که الگوریتم Bert در نوامبر 2019 عرضه شد، توانایی گوگل برای درک زبان های بیشتر و فهم موارد بیشتر هم بالاتر رفت. برای مثال همین قابلیت که سن را می پرسید و جوابش را می گیرید قبلا در زبان فارسی فعال نبود و می بینیم که الان فعال شده است. در آموزش تولید محتوا در سایت به اینکه محتوا چگونه نوشته شود تا گوگل درک بهتری داشته باشد کاملا پرداخته شده است و همین باعث می شود تا محتوا از نظر خوانایی و کاربر پسند بودن در حد بسیار بالایی قرار گیرد.

در مقاله سئو خارجی گفتیم که یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو خارجی دریافت بک لینک است اما نه هر بک لینکی. به چشمانت بیاموز که هر بک لینکی ارزش دریافت کردن ندارد. برخی از بک لینک ها خیلی هم مضر هستند و احتمال دارد باعث جریمه سایت شما شوند اما اگر بک لینک های خوبی بگیرید می توانید در عرض زمان مناسبی نتیجه آن را به وضوح ببینید که باعث پیشرفت سایت شما شده است. در مقاله زمان سئو در مورد این که فرایند سئو چقدر طول می کشد تا به سرانجام برسد صحبت کردیم.

هنگامی که یک صفحه از سایت شما لینک هایی با کیفیت بالا را از وب سایت هایی که با سایت شما مرتبط بوده و به علاوه نزد گوگل نیز قابل اعتماد هستند، دریافت می کند، به گوگل این سیگنال را می دهید که این صفحه هم مرجع و خوب بوده که در سایت دیگر معرفی شده و  هم دارای ارتباط موضوعی با سایتی که بک لینک می گیرید نیز دارد. پس وقتی که می خواهید بک لینک بسازید به این مورد توجه کنید که از سایت های باکیفیت و مرتبط بک لینک دریافت کنید.

وقتی سایت های دیگر به سایت شما لینک می دهند نشان از این است که سایت شما سایت خوبی بوده که سایر سایت های قابل اعتماد و مرتبط نیز به آن لینک داده اند. به همین دلیل است که بک لینک ها همچنان یکی از سه فاکتور بزرگ رتبه بندی موتورهای جستجو هستند. زمانی بود که شما هر تعداد بک لینک می گرفتید فقط رشد می کردید اما با این حال، همه چیز تغییر کرده و ما از روزهایی گذشته ایم که لینک بیلدینگ صرفاً یک بازی اعداد بود که هر سایت بیشتر به تعداد بک لینک جمع می کرد برنده بود.

همین الان هم تعداد تا حدودی مهم است و هرچه سایت های بیشتر چیزی را در یک زمینه خاص معرفی کنند، حتما قدرت بیشتری خواهد داشت اما باید بیش از تعداد به کیفیت بک لینک ها توجه داشته باشید چون گاهی اوقات ارزش 1 عدد بک لینک باکیفیت از 100 بک لینک بی کیفیت مفیدتر است. اگر به دستورالعمل های گوگل سرچ کنسول گوگل بنگرید، متوجه می‌شوید که کیفیت و ارتباط بیشتر از کمیت اهمیت دارد و گرفتن لینک از سایت‌های مرتبط و با اعتبار بالا برای افزایش اعتبار سایت شما و صفحه ای که لینک می گیرد مهم است.

انکرتکست

Anchor text یکی دیگر از سیگنال های بسیار ارزشمند در الگوریتم رتبه بندی گوگل است. البته متأسفانه، انکرتکست مانند یک چاقوی خیلی خطرناک است که هم کارهای خوب انجام می دهد و هم کارهای خشن و می توان گفت که انکرتکست یکی از خطرناک ترین چیزهایی است که در دست سئوکاران بی تجربه است. انکرتکست همان متنی است که با آن لینک را می دهیم. Anchor text به کاربران و موتورهای جستجو اطلاعات بیشتری در مورد صفحه ای که لینک به آن اشاره می کند، ارائه می دهد.

برای مثال نام یک صفحه ساخت سایت است. به جای این که یک لینک را همینطور قرار دهید بهتر است که آن را با موضوع صفحه ارجاع دهید:

ساخت سایت درست

https://bartaramouz.ir/exaple غلط

البته زیاده روی در انکرتکست اصلا خوب نیست و به آن می پردازیم.

ما چه چیزی انکر تکست را به یک کار پرخطر تبدیل می کند؟ از طریق استفاده ناشیانه از عین کلمات کلیدی (مثلا موضوع صفحه ساخت سایت است لازم نیست همه لینک ها را با این انکرتکست بدهید می توانید از کلمات دیگر مانند ساختن سایت، آموزش ساخت سایت، روش های ساخت سایت و …) ارائه دهید. اگر بیش از حد از انکرتکست استفاده کنید یک چیز غیرطبیعی و نامناسب در محتوا احساس می‌شود و همانگونه که گفته شد به جای استفاده زیاد از یک انکرتکست، باید از کلمات مشابه و طولانی تر در هنگام ساخت لینک استفاده کنید.

فاکتورهای سئو

فاکتورهای سئو: ارتباط سوشیال سیگنال، منشن بدون لینک و برندینگ

در مورد فاکتورهای برند خیلی با هم صحبت کرده ایم و شما باید برند خود را به گوگل ثابت کنید. وقتی که شبکه های اجتماعی به وجود آمد یک چالش جدید و جالب برای گوگل به وجود آمد. گوگل نمی خواست که لینک هایی که از شبکه های اجتماعی به سایت ها داده می شود را حساب کند چون شبکه های اجتماعی خیلی قدرتمند بوده و لینک های دریافتی نیز قدرتمند بودند. اما با وجود همه این ها نمی خواست فاکتور شبکه های اجتماعی را نیز از دست بدهد و از این رو بود که سوشیال سیگنال به وجود آمد.

همچنین در کنار پدید آمدن سوشیال سیگنال می خواست که به برندهایی که نامشان بیش از پیش برده می شود اولویت بیشتری برای موفقیت ارائه دهد. پس گوگل سعی خود برای ردیابی نام برند را شروع کرد. در کنار جملاتی که در یک صفحه وجود دارد اگر نام یک برند بدون لینک برده شود، یک داستان خاص در مورد تخصص و محبوبیت برند شما به Google می‌گوید که لابد این برند آنقدرها خوب عمل کرده که مردم از آن یاد می کنند. پس می توانند به عنوان سیگنال ها و فاکتورهایی مورد اعتماد در نزد گوگل در نظر گرفته شوند.

فاکتورهای سئو: بحث HTTPS و SSL (اعتماد)

اینکه از اعتماد صحبت کنیم، برای گوگل خیلی پراهمیت است و یکی از عواملی که می تواند به گوگل این پیغام را برساند که سایت شما مورد اعتماد است داشتن SSL در سایت است. تعداد زیادی از عوامل وجود دارد که نشان دهنده قابل اعتماد بودن سایت است، اما می توان گفت که SSL و HTTPS جز مهم ترین های آن ها هستند.

نمی توان گفت که داشتن SSL خیلی پراهمیت است اما تاثیر دارد. هر سایتی که از پروتکل HTTPS استفاده می کند، SSL باعث نشده که سئوی خیلی خوبی داشته باشد، اما اگر سایتی از آن استفاده نکند احتمال دارد که در اولویت برای کسب رتبه در موتورهای جست و جو نباشد و این می تواند که عملکرد شما در سئو را ضعیف کند.

فاکتورهای سئو

تگ های عنوان H1

تگ های عنوان آنقدر مهم هستند که به عنوان یکی از عوامل مهم رتبه‌بندی جستجوی گوگل در نظر گرفته شوند. در حالیکه متاتگ مدت هاست که کنار گذاشته شده است اما تگ عنوان هنوز کاربرد دارد و خیلی هم مهم و پراهمیت است. تگ عنوان از دو رو مهم است:

  1. تگ عنوان اگر جذاب باشد باعث افزایش نرخ کلیک (CTR) می شود و این باعث بهبود رتبه در سئو نیز خواهد شد.
  2. تگ عنوان باید شامل کلمات کلیدی اصلی آن صفحه باشد که به گوگل بفهماند این سایت و این صفحه خاص دارای چه موضوع و چه محتوایی است.

پس باید در تگ های عنوان دقت به خرج دهید تا هم کلمات کلیدی هدف را در آن ها به کار ببرید و هم جذاب بوده و دارای کشش باشند. همچنین بهتر است که تگ عنوان و URL دارای یک کلمه کلیدی مشخص و تارگت شده باشند.

فاکتورهای سئو: سرعت سایت

فاکتورهایی که به استفاده از سایت مربوط هستند خیلی اهمیت بالایی دارند و دلیل آن را نیز توضیح دادیم. سرعت سایت آن قدر مهم است که کمتر فاکتورهایی وجود دارند که به اندازه فاکتور سرعت سایت مهم باشند. دلیل اهمیت سرعت سایت این است که استفاده از آن برای کاربران راحت تر باشد. وقتی سرعت سایت خوب باشد وقتی کاربر چیزی را سرچ کرد می تواند به راحتی بر روی سایت ما کلیک کرده و آن را در زمانی کم باز کند و وقتی وارد سایت نیز شد و می خواست از بخش های مختلف سایت استفاده کند می تواند به راحتی این کار را انجام دهد. سرعت سایت یکی از موارد پایه ای برای سئو تکنیکال است و موارد بیشتر را می توانید در صفحه مربوط به سئو تکنیکال مشاهده کنید.

مثلا می تواند در بین مقالات وبلاگ جا به جا شود یا از المنت های دیگری چون جستجو استفاده کند چون سرعت سایت بالاست استفاده از آن نیز راحت است اما اگر برعکس این کار اتفاق بیفتد می بینیم که سایت سرعت ضعیفی خواهد داشت و استفاده از آن نیز به راحتی امکان پذیر نیست و همه این ها به گوگل لطمه می زند و کاربران می گویند این چه سایتی است که گوگل به آن رتبه داده است از این رو سرعت سایت خیلی اهمیت بالایی دارد و باید آن را رعایت کنید.

تقریباً نیمی از کاربران شما انتظار دارند که یک صفحه در عرض 2 ثانیه لود شود . پس واضح است که سرعت سایت یک معیار مهم در سئو است. سایت شما می تواند بهترین کیفیت محتوای دنیا را داشته باشد. اما اگر به سرعت بارگذاری نشود، رتبه بندی نمی شود.

سرعت سایت

موبایل دوستانه بودن

موبایل دوستانه بودن سایت مانند سرعت سایت مهم است و اینکه سایت موبایل فرندلی باشد یک فاکتور سئو است که باید آن را بی هیچ قید و شرطی رعایت کنید. در سال 2016 گوگل شروع به اولین ایندکس مخصوص گوشی های همراه هوشمند کرد و تا سال 2018، گوگل فرایند ایندکس سایت ها برای موبایل را گسترش داد. سایت هایی که تاکنون به صورت کامل نسخه موبایل خود را ایجاد نکرده اند حتما بهتر است که در اسرع وقت این کار را انجام دهند چون عملکرد سایت شما در دستگاه های تلفن همراه واقعا بر رتبه بندی آن ها تأثیر می گذارد. بنابراین به گزارش های تلفن همراه خود در Google Analytics توجه کنید و صفحات با عملکرد ضعیف را بهینه کنید.

بررسی چند فاکتور مهم و حیاتی سئو که معمولا سئو کاران به آن توجه نمی‌کنند

برای بررسی مهمترین فاکتورهای سئو لازم نیست که نزدیکه به 200 فاکتور سئو بررسی شود. اگر شما بتوانید چند فاکتور سئو را به صورت دقیق بررسی کنید، دیگر نیازی به بررسی 200 فاکتور سئو نخواهید داشت. سعی کنید به جای اینکه سخت در سئو کار کنید، هوشمندانه کار کنید. در این صورت خواهید دید که بازدهی شما به صورت قابل توجه افزایش یافته است.

از محتوای دست اول استفاده کنید

زمانی که قصد داشتید فاکتورهای سئو یک سایت را بررسی کنید. سعی کنید یک یا دو مقاله آن را به صورت رندوم انتخاب کنید. در این صورت می‌توانید متوجه شوید که تا چه میزان سئوی این سایت کار دارد. به  هر میزان که مقالات این سایت به لحاظ اعتبار سئو درجه بالاتری داشته باشد. این موضوع به این معنی است که سئو این سایت از شما زمان کمتری خواهد گرفت. توجه داشته باشید که مهمترین رکن در سئو همیشه محتوا است. این محتوا ممکن است که محتوای متنی باشد.

ممکن است که محتوای گرافیکی و تصویری باشد. مهم این است که شما اطمینان داشته باشید که سایت شما از محتوای کپی و بی کیفیت استفاده نمی‌کند. امروزه متاسفانه برخی از افراد برای صرفه جویی در هزینه‌های خود از محتوای بی کیفیت و یا نویسندگان کم تجربه استفاده می‌کنند. این موضوع شاید در وهله اول از نظر شما صرفه جویی باشد، اما به قطع در بلند مدت یک ضربه جدی به دیجیتال مارکتینگ و محتوای شما خواهد زد.  برای درک بهتر این بخش به شما توصیه می‌کنم بخش مقالات سایت برترآموز مراجعه کنید. در آن بخش نیز از مقاله « مهم‌ترین مهارت‌های تولید محتوا و محتوا نویسی » را به صورت جامع و کامل مطالعه کنید. در این صورت درک بسیار بهتری از این بخش خواهید داشت.

به دنبال صفحات 404 خود باشید

معمولا یکی از مشکلاتی که اکثر سایت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، ارور 404 می‌باشد. در صورتی که شما مشکلات این صفحات را رفع نکنید به مرور زمان ارزش سایت شما کاهش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که به هر میزان که تعداد این صفحات بیشتر باشد، اعتبار دامنه شما نیز کاهش پیدا می‌کند. از طرفی مخاطبین شما نیز کمتر به سایت شما مراجعه خواهند کرد و به مرور زمان برندینگ شما نیز با مشکل مواجه خواهد شد. سعی کنید به صورت ماهیانه یک زمان به جهت آنالیز سایت خود قرار دهید و تمام صفحات 404 خود را بررسی و رفع اشکال کنید.

سعی کنید برچسب‌های سایت را بررسی کنید

معمولا یکی از بخش‌های سئو که اکثر افراد دیدگاه اشتباهی نسبت به آن دارند، موضوع برچسب گذاری در سئو می‌باشد. اگر شما نتوانید به درستی از این بخش استفاده کنید، به صورت قابل توجه نرخ پرش شما افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه ارزش و اعتبار سئو شما کاهش پیدا می‌کند. به صورت میانگین تعداد برچسب مناسب با توجه نوع محتوای شما در حدود 3 تا 5 عدد می‌باشد. زمانی که شما 20 تا 100 عدد برچسب استفاده می‌کنید، شاید ورودی بالایی برای مدت زمانی کوتاه دریافت کنید.

اما در میان مدت و بلند مدت به صورت جدی اعتبار دامنه خود را زیر سوال برده‌اید. به صورت کلی سعی کنید که در استفاده از برچسب‌ها به شدت دقت داشته باشید و تعداد آن را محدود و متناسب با کلمات کلیدی خود قرار دهید.

از تگ کنونیکال استفاده کنید

زمانی که شما بررسی می‌کنید، متوجه می‌شوید که در یک سایت معمولا محتوای مشابه زیادی وجود دارد. اگر شما یک سایت فروشگاهی نیز باشید، تعداد محصولات مشابه نیز بسیار بالا می‌باشد. به نظر شما بهترین کار چیست؟ در این زمان بهترین کار این است که تعداد تگ کنونیکال خود را افزایش دهید. منظور از تگ کنونیکال این است که برخی از محتوای مشابه شما به موتورهای جستجو نمایش داده نشود. در این صورت زمانی که موتورهای جستجو به بررسی دیگر صفحات شما می‌پردازند، اعتبار آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

هدف ما نیز در سئو این است که اعتبار را از صفحات معمولی به صفحات با ارزش بالاتر منتقل کنیم. از طرفی قرار نیست که محتوای شما حذف شود، بلکه قرار است که محتوای شما به موتورهای جستجو نمایش داده نشود، اما دسترسی کاربر به محتوای شما باز است.  برای درک بهتر این بخش می‌‍توانید از مقاله «  تگ کنونیکال چیست » استفاده کنید.