هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
مدیران خوب چه ویژگی‌ هایی دارند؟

مدیران خوب چه ویژگی‌ هایی دارند؟

دسته بندی : کسب و کار
1400/12/25

اینکه در شرکت های بزرگ و به نام مشاهده میکنید که تمامی اجزای کار به خوبی پیش میرود و تمامی جزئیات کار به درستی و روی اصول انجام میشود همگی ناشی از مدیریت یک فرد لایق به سیستم است که توانسته با نظم و توانایی خوبی که دارد کمپانی را به مسیر درست هدایت کند. مدیریت و ویژگی های مدیر بودن را باید آموخت و با توانایی ذانی افراد آمیخته کرد تا بتوان خروجی خوبی را در نهایت بدست آورد. مدیر خوب برای یک کسب و کار مانند کاپیتان یک کشتی است که وظیفه هدایت و حرکت درست کشتی را به سوی هدف مشخص یعنی مقصد دارد. کاپیتان کشتی در این مسیر با کمک از افراد به هدایت کشتی کمک می کند و مدیر یک شرکت هم با کمک از کارمندان خود کسب و کار را به مسیر درست هدایت میکند تا در نهایت به هدف برسد. در این مقاله قصد داریم درباره ی پرسش مدیران خوب چه ویژگی‌ هایی دارند؟ بحث کنیم و ویژگی های اساسی و کلیدی را بیان کنیم تا بر اساس آن بتوانیم به کسب و کار ها کمک کنیم پس با من و برتر آموز همراه باشید.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • مدیر موفق به چه شخصی گفته میشود؟
  • مدیران خوب چه ویژگی‌ هایی دارند؟
  • وظایف مدیران موفق چیست؟

مدیر موفق به چه شخصی گفته میشود؟

در واقع مدیر به شخصی گفته میشود که وظیفه ی اداره و رهبری یک شرکت و یک کسب و کار را به عهده دارد. حالا یک مدیری موفق است که با ایده های کاربردی و خلاقانه به کمک اعضای تیم خود سکان کشتی را بدست بگیرد و به سمت اهداف شرکت حرکت نماید. مدیران موفق با داشتن رفتاری صمیمانه و حرفه ای با اعضای تیم خود جوری رفتار می کنند که در نهایت کارمندان خود را تکه از این جورچین بدانند و تلاش کنند تا در این مسیر مهره ای موثر واقع شوند.

مدیر خوب  و لایق ویژگی های رهبری، راهنمایی و مشاوره و در عین حال جسارت کافی برای رویارویی با مشکلات را دارد. یک مدیر خوب با نحوه مدیریت خود، دیده می شود در واقع توانایی فردی خود را در نحوه اداره بحران ها و مدیریت نشان میدهدیک. اگر یک شرکت موفق باشد، به این معنی است که مدیریت خوبی دارد و توسط یک مدیر خوب مدیریت می شود. یک مدیر، وقت و پول را مدیریت می کند. آنها دروازه بانانی هستند که سازمانی را از جایی که هستند به مکانی که می خواهند می رسانند. یک مدیر خوب باید تجربه و توانایی رهبری را داشته باشد تا بتواند کارمندان خود را هدایت کند.

پیشنهاد میشود مقاله مهارت های مورد نیاز یک مدیر فروش موفق را مطالعه نمایید.

مدیران خوب چه ویژگی‌ هایی دارند؟

در این قسمت از مقاله میخواهیم بررسی کنیم که مدیران خوب چه ویژگی‌ هایی دارند؟ و ویژگی های مهم را بیان کنیم. اگر قصد دارید که مدیریت یک ارگان و یک کسب و کار را به عهده بگیرید بهتر است ویژگی های زیر را با دقت بررسی کرده و آن ها را درون خود پرورش دهید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن سازمان خود را به سمت و سوی مثبت اداره نمایید.

صداقت و راست گویی

اگر شما فرد صادقی نیستید قطعا شغل مدیریت برازنده شما نخواهد بود. یک مدیر موفق و خوب شخصی است که صداقت را راس کار خود قرار دهد. در واقع شما با صداقت خود اعتماد را میان هم تیمی های خودتان به وجود می آورید و درست شدن این فضای اعتماد بسیار موثر خواهد بود ، بنابراین با صداقت خود به رشد کسب و کار کمک کنید! شما باید بتوانید یکپارچگی در کسب و کار خود به وجود آورید که این خصیصه به جز داشتن صداقت در کار به وجود نمیآید.

داشتن اعتماد به نفس

یک مدیر خوب شخصی است که اعتماد به نفس خوبی را داشته باشد و اگر مدیر یک مجموعه اعتماد به نفس نداشته باشد و این موضوع را کارمندان هم پی ببرند قطعا اتفاق های خوبی نخواهد افتاد و پس اگر شخصی هستید که از اعتماد به نفس برخورددار نیستید شغل مدیریت برای شما سخت و طاقت فرسا خواهد بود. افراد دارای اعتماد به نفس بر ذهن خود به خوبی مسلط هستند و همین امر باعث میشود که سخنرانی های خوبی را داشته باشند. مدیرانی وجود دارند که با وجود اینکه حتی از قبل تمرینات خوبی را برای سخنرانی نداشته اند اما با اعتماد به نفس خوبی که دارند میتوانند این جلسات را به خوبی مدیریت نمایند. شما به عنوان یک مدیر موفق باید بتوانید تصمیمات‌ خود را با اعتماد به ‌نفس بگیرید و به دیگران نشان بدهید که قادر به تصمیم‌گیری‌های درست هستید. اعتماد به ‌نفس شما به نفع اطرافیان‌ شما است و ناخودآگاه به آن ها منتقل می‌شود. شما باید روی اعتماد به نفس خود کار کنید و این مهارت را به مرور افزایش دهید تا بتوانید در آینده بازخورد مناسبی از آن داشته باشید.

خوشبین باشید!

شما به عنوان یک مدیر نیاز دارید تا به مسائل خوشبین باشید و با دید مثبت به قضیه نگاه کنید. خوش بینی نه تنها حال یک مدیر موفق، بلکه حال تمامی کارمندان او را هم خوب می‌کند و باعث می‌شود از کاری که انجام می‌دهند لذت ببرند. خوش بینی اثر مثبتی روی زندگی و کار دارد و باعث میشود با دید وسیع تری به مشکلات اطراف نگاه کنید.

انعطاف باشید.

پروسه مدیریت همیشه با موفقیت همراه نیست و ممکن است سختی ها و ناملایمت های زیادی در سر راه مدیریت شما قرار گیرد که اگر آمادگی لازم و انعطاف پذیری خوبی را نداشته باشید، نمیتوانید در پست مدیریت به خوبی رفتار کنید.

شما اگر میخواهید یک مدیر موفق باشید باید پیوسته خود را با شرایط وفق دهید و اگر این کار را انجام ندهید، نه فقط کارمند ها و نیرو های شما بلکه هیچ کس از شما حمایت نخواهد کرد. کسی که در مواجعه با مسائل از خودش انعطاف پذیری نشان ندهد، حتماً منابع و سرمایه‌هایی که در اختیارش قرار گرفته را از دست می‌دهد.

در حقیقت مهم نیست که دقیقاً چه نوع کاری انجام می‌دهید، تلاش کنید انعطاف پذیر باشید به آن معنا که توانایی وفق دادن با تغییراتی که پیوسته رخ می دهند را داشته باشید.

پیشنهاد میشود  مقاله چگونه تیم پشتیبانی مشتری را راه اندازی کنیم؟ را مطالعه نمایید.

ویژگی مدیر خوب

باید بتوانید انگیزه ایجاد کنید.

با وجود مشکلات روزمره در کار و زندگی شخصی افراد ممکن است نیروهای شما در حین کار انگیزه خود را از دست دهند و این از دست دادن انگیزه به قدری جدی باشد که حتی نتوانند فعالیت روزمره خود را ادامه دهند. بنابراین یکی از ویژگی های مهمی که یک مدیر باید از آن برخورددار باشد، داشتن توانایی انگیزه است. اگر خود شما جزو آن دسته از افرادی هستید که دائم باید یک نفر به شما انگیزه دهد اصلا نمیتوانید این پست را به خوبی اداره کنید. گاهی اوقات شرایط بی انگیزگی در کسب و کار به قدری جدی میشود که مدیر علاوه بر اینکه باید ایجاد انگیزه کلی کند، میبایست با برخی از افراد هم به صورت جداگانه صحبت کند و ایجاد انگیزه کلی نماید. این حس انگیزه میتواند صحبت درباره ی رویداد های آینده باشد که شما در کسب و کار به دنبال آن هستید.

با ادامه مقاله مدیران خوب چه ویژگی‌ هایی دارند؟ با ما همراه باشید.

توانایی مشاوره و آموزش به کارمندان

در بیشتر کسب و کار ها همه به دنبال افرادی هستند که دانش کافی و تجربه کافی درباره ی پست های تخصصی خود داشته باشند تا به محض استخدام کارمند به کار خود بپردازد. کمتر مدیری را میتوانید پیدا کنید که هنگام استخدام در صورتی که فردی توانایی لازم را دارد اما دانش کافی را ندارد استخدام کند. در واقع مدیر خوب شخصی است که بتواند نیرو های خود را ، با آموزش های لازم خودش ترتبیت کند و اگر فردی دانش کافی را نداشت، مدیر با دلسوزی به راهنمایی و مشاوره کارمند بپردازد. اگر این ویژگی ای را دارید قطعا مدیریت خوبی را خواهید داشت. این که افرادی را انتخاب کنید، توانایی آنها را بسنجید سپس با آموزش های درست آنها را به نیروی دلخواه خود تبدیل کنید تجربه بسیار خوبی است و در راهبرد کسب و کار به سمت موفقیت به شدت موثر است.

هنگامی که یک مدیر برای اجرای موفقیت آمیز نقش کارکنان، نقش یک کوچینگ را ایفا می کند؛ کارکنان بسیار تواناتر شده، در صورت لزوم تمایل بیشتری به کمک گرفتن دارند و بهتر می توانند خطاها و مشکلات را تشخیص داده و تصحیح کنند. در این صورت مدیران مجبور نیستند خودشان مسائل را کشف و به تنهایی حل کنند.

از هوش هیجانی بالایی برخورددار باشید!

یک مدیر خوب و لایق از هوش هیجانی نسبتا خوبی برخورددارد است. به علت اینکه یک مدیر با کارمندان خود که هر کدام سلایق و علایق، افکار جداگانه دارند و مدیر باید بتواند بین باور های شخصی خود و افکار و عقاید و سلایق دیگران و کارمندان خود تفاوت قائل شوند. داشتن هوش هیجانی بالا زمانی ایده آل است که کارکنانی با شخصیت های مختلف را هدایت و در آنها ایجاد انگیزه نمایید.

به وجود آوردن فضای اعتماد در کسب و کار

کارمندان برای دستیابی به منافع و اهداف خود که در مجموع منافع و اهداف شرکت را به همراه دارد، میبایست به مدیر خود اعتماد کنند. مدیران هم باید به کارمندان خود اعتماد کنند تا مستقل شده و خودشان برای انجام کاری تصمیم بگیرند. شاید فکر کنید که مستقل شدن آثار بدی را به همراه دارد اما خیالتان راحت، فردی که مستقل شده قطعا درک می کند که در صورت عدم اطمینان، باید سوال نماید و این مستقل بودن آنقدر مزایای مثبتی دارد که وقتی کارمندان به این درجه برسند برای رشد کسب و کارتان موثر تر خواهد بود.

به کارمندان خود نقاط ضعف و قوت را گوشزد کنید!

مدیری موفق است که دائما تیم خود را آنالیز کند و توانایی فردی کارمندان را مورد بررسی قرار دهد. سپس باید نتایج این بررسی را با کارمندان خود طی جلساتی به اشتراک بگذارد. این جلسات بهتر است به صورت فردی مورد بررسی قرار گیرد و نقاط ضعف و قوت هر فرد را شخصا به خود او بیان کنید! البته که کارمندان هم باید ظرفیت این آنالیز ها را هم داشته باشند و پس از شنیدن نقاط ضعف سعی کنند آن را برطرف کرده و به سمت نقاط مثبت هدایت کنند. البته که شما به عنوان مدیر وظیفه دارید تا این بازخورد را در زمان و مکان مناسب به کارمندان خود اطلاع دهید.

وظایف مدیران موفق چیست؟

خوب پس از اینکه به طور مفصل درباره ی ویژگی مدیر موفق صحبت کردیم حال میخواهیم به بررسی برخی از وظایف مدیران موفق بپردازیم:

  • مدیران موفق برنامه ریزی قوی ای دارند
  • مدیران موفق سازماندهی خوبی را دارند
  • مدیر موفق یک رهبر است

اگر مدیران موفق را نمیشناسید در ادامه معرفی برخی از آنها میپردازیم که میتوانید با سرچ ساده بیوگرافی آنها را مطالعه نمایید و از این افراد الگو برداری کنید.

  1. لری پیچ (مؤسس گوگل و مدیر عامل هلدینگ آلفابت)
  2. جنسن هوانگ (مدیر عامل شرکت انویدی)
  3. جف بزوس ( مدیر عامل فروشگاه اینترنتی آمازون)
  4. مارک زاکربرگ (مدیر عامل فیس بوک)
  5. شانتانو نارلین (مدیر عامل شرکت ادوبی)
  6. ساتیا نادلا (مدیر عامل فعلی مایکرسافت)
  7. جف بزوس ( مدیر عامل فروشگاه اینترنتی آمازون)
  8. تیم کوک (مدیرعامل اپل)

پیشنهاد  میشود مقاله خدمات پس از فروش چیست؟ را مطالعه نمایید.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به طور کامل راجب به موضوع کاربردی مدیران خوب چه ویژگی‌ هایی دارند؟ صحبت کنیم و ویژگی های منحصر بفردی را بیان کنیم. اگر شخصی را میشناسید که به تازگی قصد دارد پست مدیریتی بگیرد و یا خودتان میخواهید مدیری کارآزموده شوید، پیشنهاد میشود که روی ویژگی های مدیریتی تمرکز کنید تا بتوانید از تمام مهارت های خود استفاده نمایید. اگر تجربه ای مشابه در این زمینه را دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *