هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
واتس اپ مارکتینگ چیست؟

واتس اپ مارکتینگ چیست؟

1401/01/29

امروز زمانی که در حال گشت و گذار در اینستاگرام برای خرید بودم با چند مورد یکسان مواجه شدم که احساس کردم بهتر است امروز در برتر آموز درباره ی آن صحبت کنیم. من پیج های زیادی را مشاهده کردم که در هایلایت ثبت سفارش توضیح داده بودند که مشتری ها میتوانند از 3 طریق سفارش های خود را نهایی کنند، اول اینکه با مراجعه به دایرکت و ارسال تصویر کالای مورد نظر، دوم مراجعه به وبسایت و ثبت سفارش ، سوم پیام دادن به واتساپ. پیش خودم فکر کردم که وقتی سایت و اینستاگرام وجود داره، چرا مردم به  واتساپ پیام میدن و واتساپ چه ویژگی بهتری را دارد که مشتری ها تمایل دارند از این طریق سفارش های خود را ثبت نمایند.

شرکت واتس اپ در سال 2018 (29 ژانویه) یا عبارتی 9 بهمن ماه سال 1396 واتس اپ بیزینس WhatsApp Business را برای استفاده کاربران عرضه کرد. هدف از انتشار WhatsApp Business این بود که افراد بتوانند برای کسب و کار خود نسخه تجاری ای داشته باشند. همانطور که میدانید در اپلیکیشن واتس اپ تنها میتوان یک اکانت را برای استفاده معرفی کرد و همزمان نمیتوانستیم در یک گوشی دو واتس اپ داشته باشیم. همین نکته باعث شده بود تا افراد نتوانند برای استفاده تجاری از این برنامه استفاده کنند. برای همین ایده WhatsApp Business به کمک این افراد آمد تا در کسب و کار های خود از این برنامه کمک بگیرند.

پیشنهاد میشود مقاله چطور یک غریبه را به مشتری تبدیل کنیم؟ مطالعه نمایید.

در ادامه میخواهیم راجب به ویژگی های WhatsApp Business صحبت کنیم و سپس به واتس اپ مارکتینگ بپردازیم که چگونه برای کسب و کارمان استراتژی واتس اپ مارکتینگ داشته باشیم پس با ادامه مقاله همراه ما باشید:

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • از کجا میتوان WhatsApp Business را نصب کرد؟
  • واتس اپ بیزینس چیست؟
  • ویژگی های واتس اپ بیزینس چیست؟
  • معرفی افزونه واتس اپ در سایت های وردپرسی
  • استراتژی های واتس اپ مارکتینگ

از کجا میتوان WhatsApp Business را نصب کرد؟

خوشبختانه WhatsApp Business برای دو نسخه اندروید و IOS ارائه شده که میتوانید با مراجعه به پلی استور و یا اپ استور این اپلیکیشن را دانلود و روی گوشی خود نصب نمایید.

واتس اپ بیزینس چیست؟

همانطور که در ابتدای مطلب راجب به واتس اپ بیزینس و تاریخچه آن توضیح دادیم. این اپلیکیشن توسط شرکت واتس اپ ارائه داده شده است که دارای یکسری خصوصیات ویژه مخصوص به کسب و کار ها هست. اگر شخصی از حساب بیزینس واتس اپ استفاده میکند و شما به او پیام دهید واتس اپ به شما میگوید که این شخص از اکانت بیزینس استفاده مینماید.

چرا از واتس اپ بیزینس استفاده کنیم؟

شما همواره میخواهید که از طریق راحت ترین راه ها با مشتری ها ارتباط برقرار کنید. صحبت در دایرکت، چت کردن در افزونه های گفت و گوی آنلاین، ایمیل، ثبت تیکت و… همگی راهکار های ارائه شده شرکت ها برای صحبت و ایجاد گفت و گو با مشتری ها است. اما نکته ای که حائز اهمیت است این است که شما باید تلاش کنید تا بتوانید بهترین راه را برای گفت و گو با مشتری خود انتخاب کنید که یکی از این راه های ساده ارائه شده WhatsApp Business میباشد. همانطور که در واتس اپ با دوستان و آشنایان خود چت میکنید میتوانید با فروشگاه آنلاین خود صحبت کنید!

واتس اپ بیزینس ویژگی های خیلی خوبی را در اختیار کسب و کار ها دارد که در ادامه به بررسی این ویژگی ها میپردازیم:

ویژگی های واتس اپ بیزینس چیست؟

در ادامه میخواهیم بررسی کنیم که واتس اپ بیزینس چه ویژگی هایی را در اختیار شما کسب و کارها قرار میدهد:

ایجاد فروشگاه در واتس اپ بیزینس

واتس اپ بیزینس این امکان را به شما میدهید که بتوانید فروشگاه خود را در این اپلیکیشن راه اندازی کنید. با مراجعه به قسمت Business tools برای کسب و کار خود یک پروفایل بسازید. پروفایل کسب و کار شما در واقع ویترین شماست که باید در تکمیل اطلاعات این قسمت بیشترین دقت را  داشته باشید. شما در این قسمت میتوانید اطلاعات زیر را تکمیل نمایید.

عکس لوگو
نام کسب و کار
دسته‌بندی کسب و کار
آدرس فروشگاه (در صورتی که فروشگاه حضوری دارید)
ساعت کاری
ایمیل
آدرس وب‌سایت
عکس محصولات

مشتری های شما با وارد شدن به صفحه پروفایل میتوانند این اطلاعات را مطالعه نمایند و راجب به کسب و کار شما اطلاعات داشته باشند.

ارسال پیام خوشامدگویی خودکار

یکی از مواردی که در WhatsApp Business بسیار ویژگی مثبت است ارسال پیام خوشامدگویی خودکار به کاربران است. اگر شما در طول ساعت اداری خیلی پیام از طریق واتس اپ دریافت میکنید میتوانید با در نظر گرفتن تایم پاسخ گویی برای مشتری پیام خودکار ارسال نمایید. برای مثال تا مشتری به شما پیام میدهد، اگر شما فروشگاه آنلاین هستید میتوانید با ضمن خوشامدگویی به مشتری از او بخواهید که منتظر پاسخ دهی باشد و تا زمان پاسخ دهی میتواند سفارش خود را مطرح نماید. این کار باعث میشود نا کاربر پس از پاسخ دهی به او حس خوشایند داشته باشد و در واقع تجربه کاربری شیرینی را برای او ایجاد میکند.

پیشنهاد میشود آموزش فروش صحیح را مطالعه نمایید.

ارسال پیام خودکار در تایم تعطیلی فروشگاه

قطعا در واتس اپ مارکتینگ مانند سایت نمیتوانید 24 ساعته پاسخگوی مشتری باشید ولی میتوانید با ارسال پیام خودکار در تایم های غیر کاری به مشتری اطلاع رسانی نمایید که به محض باز شدن فروشگاه ثبت سفارش و یا پرسش شما در اولویت قرار میگیرد. حالا چه شکلی این ویژگی را در WhatsApp Business خود فعال نماییم؟

پاز منوی بالا سمت چپ، وارد گزینه Busniess tools شوید.
به قسمت Away message بروید.
گزینه اول را فعال کنید، تا باقی گزینه‌ها روشن شود.
در بخش Away message، پیام مورد نظر خود را بنویسید.
در قسمت Schedule، میتوانید زمانی که می‌خواهید این پیام فرستاده شود را مشخص کنید.
و در آخر هم گزینه save را بزنید.

حالا اگر مشتری های شما در ساعات غیر کاری به شما پیام دهند، پیام خودکار برای آنها ارسال میشود.

برچسب گذاری برای چت ها

شما در WhatsApp Business امکان لیبل گذاری دارید. حالا این برچسب گذاری چه ویژگی هایی را در اختیار شما قرار میدهید؟ با این روش شما می‌توانید، چت‌های خود را با مشتریان مختلف دسته‌بندی کنید و برای خود دسته بندی های مختلفی را ایجاد کنید. برای مثال، اگر مشتری‌ای هنوز هزینه محصول را پرداخت نکرده است، به چت او برچسب پرداخت نشده بزنید و یا مشتری هایی که خرید های دائمی از شما دارند برچسب مشتری ویژه بزنید!

پاسخ دهی با کلید واژه

شما در طول روز ممکن است بارها به سئالات تکراری مشتری ها پاسخ دهید، این پاسخ دهی به سوالات تکراری ممکن است تایم زیادی را از کسب و کار شما بگیرد بنابراین، پاسخ دهی با کلید واژه به سراغ شما میاید. قبل از اینکه پاسخ دهی کلید واژه وجود داشته باشد معمولا کسب و کارها یک بنر آماده از قبل را برای مشتری ها ارسال می نمایند. اما واتس‌اپ بیزنس، کار شما را راحت کرده است و با استفاده از این قابلیت می‌توانید پاسخ‌های هدفمندتر و بهتری را به مشتریان خود بدهید. اینطوری هم خودتان راحت‌ تر هستید و هم به مشتری حس بهتری می‌دهید.

چگونه پاسخ دهی با کلید واژه را در WhatsApp Business فعال کنیم؟

  • وارد تنظیمات شوید و سپس به بخش Business Tools بروید.
  • از این قسمت، گزینه Quick replies را انتخاب کنید.
  • در این بخش آیکون + را بزنید و پیام مورد نظر خود را در بخش Message بنویسید و در بخش بعدی کلیدواژه مرتبط با آن را اضافه کنید.

معرفی افزونه واتس اپ در سایت های وردپرسی

خوب مرحله بعدی این است که شما باید واتس اپ خود را به مشتری ها اطلاع رسانی نمایید. میتوانید با استفاده از بنر در بخش تماس با ما به مشتری های خود توضیح دهید که اگر در ثبت سفارش مشکلی داشتند، میتوانند در واتس اپ مشکل خود را حل نمایند. و یا در شبکه اجتماعی خود شماره تماس واتس اپ را به مشتری ها اعلام نمایند. یکی از راهکار هایی که اکثر کسب و کارها از آن استفاده میکنند، استفاده از افزونه واتس اپ به جای چت آنلاین است. چت آنلاین وسیله ی ارتباطی میان شما و مشتریان عزیز است. بدین صورت که کاربر وقتی وارد سایت شما میشود معمولا در سمت راست یا سمت چپ پلتفرمی وجود دارد که کاربر می تواند با کلیک بر روی آن چت با شما به گفت و گو بپردازد و به صورت چت آنلاین با شما صحبت کند. این مورد دقیقا شبیه این است که شما مانند یک فروشنده همیشه حواستان به سایت یا فروشگاه اینترنتی خود است و می خواهید کاربرانتان در بهترین شرایط خرید خود را نهایی کنند.

افزونه چت واتس اپ ابزاری کاربردی است که کاربران با کلیک بر روی آن به صورت مستقیم به صفحه واتس اپ شما منتقل میشوند. اگر سایت شما از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده میکند میتوانید به راحتی از این افزونه استفاده نمایید. این افزونه را لطفا از مخزن وردپرس و یا سایت های معتبر دانلود نمایید تا از لحاظ امنیتی برای سایت شکا مشکلی پیش نیاید.

این افزوشنه امکاناتی ویژه نظیر زیر را در اختیار شما قرار میدهد.

با توجه به نیاز و سلیقه ی خود ویجت را سفارشی سازی کنید:

آیکون های متنوع و جذاب
امکان اضافه کردن تصاویر دلخواه
قابلیت اضافه کردن Css و Js های دلخواه
رنگ بندی متناسب با سلقیه شما

تنظیمات و کنترل ویجت ها در افزونه چت واتساپ، به صورت کامل روی عملکرد ویجت کنترل داشته باشید:

تنظیم مکان نمایش ویجت
اضافه کردن ویجت به سایت خود تنها با یک کد کوتاه
کنترل نمایش ویجت برای کاربران خاص
کنترل نمایش ویجت در قسمت های مختلف سایت

میتوانید چند اپراتور را برای واتس اپ خود انتخاب نمایید. برای مثال کسب و کار شما برای هر بخش مختلف یک سرپرست را دارد میتوانید در نتظیمات این افزونه تعدادی اپراتور مشخص کنید تا زمانی که کاربر روی علامت واتس اپ کلیک میکند اول بخش های مختلف را مشاهده کنید و با هر واحدی که کار داشت روی آن کلیک کند تا به واتس اپ آن منتقل شود.

میتوانید زمانبندی فعال یا فعال نبودن چت را داشته باشید. برای مثال در ساعت 6 بعد از ظهر به بعد بخش پشتیبانی حضور ندارند میتوانید افزونه را نتظیم نمایید که از ساعت 6 به بعد واتس اپ پشتیبانی را نمایش ندهد.

پس به صورت کلی میتوان امکانات این افزونه را به صورت زیر خلاصه کرد:

طراحی کاملا واکنشگرا
سفارشی سازی آسان
پشتیبانی از افزونه WPML
اتصال به پشتیبانی تنها با یک کلیک
امکان تنظیم رنگ آیکون واتساپ
نصب و راه اندازی آسان
امکان شخصی سازی افزونه با کدکوتاه
پنل مدیریت پیشرفته
امکان ایجاد گروه واتساپ
سازگاری با انواع مرورگرها
نمایش زمان در دسترس بودن با چراغ سبز

پیشنهاد میشود مقاله استراتژی دیجیتال چیست؟ را مطالعه نمایید

استراتژی های واتس اپ مارکتینگ

بخشی از قدرت WhatsApp این است که به تلفن های ما گره خورده است که به نظر می رسد برای ما شخصی تر از کامپیوتر است و ما آنها را در همه جا میتونیم حمل کنیم. مشتری های ما همیشه تلفن همراه خود را به همراه دارند که این به معناست شما در WhatsApp Business همیشه مشتری ها را همراه خود دارید. فرقی ندارد که مشتری ها در مترو و یا در پشت ترافیک باشند، هرجه که دسترسی به اینترنت داشته باشند میتوانند با کسب و کار شما ارتباط بگیرند.
همانطور که تا الان مشاهده کردید، WhatsApp می تواند به برندها کمک کند تا مشتریان بالقوه و علاقمندان را به خریداران بالفعل تبدیل کنند.

در حال حاضر، امکان ارسال پیام انبوه در واتساپ وجود ندارد، اما می تونید لینک هایی را ارسال کنید و با مخاطبینی که قبلاً به برند شما علاقه نشان داده اند، تعامل داشته باشید.
برند آدیداس از سال 2015 تا به اکنون از واتس اپ در کسب و کار خود استفاده میکند. این شرکت در این اپلیکیشن پاسخ مشتری ها را میدهد و محصولات جدیدی را معرفی مینماید. در سال 2019 شرکت آدیداس برای ارتباط و ارسال اطلاعیه ها گسترده از واتس اپ استفاده میکنند، آدیداس در واتس اپ یک گروه تاسیس کرد.هر مربی درباره ورزشی که در آن فعالیت می کند، اطلاعاتی در مورد بازی بعدی و دلیل نیاز آنها به یک ورزشکار حرفه ای برای پیروزی را می نوشتند.

پیشنهاد میشود مقاله امنیت سایت چیست؟ را مطالعه نمایید.

سخن آخر:

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی واتس اپ مارکتینگ صحبت کنیم و نکات کاربردی را در این زمینه بیان کنیم. در ادامه مسیر راجب به واتس اپ بیزینس صحبت کردیم و تمامی نکات مهم این اپ با کیفیت را شرح دادیم. اگر در کسب و کار خود از واتس اپ استفاده نمیکنید میتوانید با خریداری یک خط همین امروز ویژگی واتس اپ بیزینس را فعال نمایید. مطمئن باشید که مشتری ها بهتر و بیشتر با شما ارتباط بگیرند..شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *