هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
پرسونای مشتری چیست؟

پرسونای مشتری چیست؟

1401/01/17

پرسونای مشتری واژه ای کاربردی که کمتر کسی را میتوان پیدا کرد که پرسونای مشتری را نشناسد و درباره ی آن مطالعه نداشته باشد. پرسونای مشتری هم در دنیای دیجیتال مارکتینگ و هم در تجربه کاربری اهمیت دارد و کارشناسان هر دو دسته باید بر این مفهوم اشراف کامل را داشته باشند. در واقع با دانستن پرسونای مشتری شما میتوانید به رسیدن کسب و کارتان به اهداف ویژه خودش کمک کنید و با قدم های استوارتری این مسیر را بردارید زیرا وقتی پرسونای مشتری را بشناسید میتوانید در چیدن استراتژی ها بهتر عمل کنید. پس در ادامه با مقاله پرسونای مشتری چیست؟ همراه برتر آموز باشید تا به توضیح مفصل درباره ی این مسیر بپردازیم.

آنچه که شما در این مقاله می آموزید:

  • پرسونای مشتری چیست؟
  • طراحی پرسونای مشتری چیست؟ (چگونه برای مشتری پرسونا طراحی کنیم؟)

پرسونای مشتری چیست؟

پرسونای مشتری همانطور که از نام آن پیداست یک استراتژی ای میباشد که به مشتری مربوط میشود، در واقع شما با پرسونای مشتری به تحقیق و جست و جوی درباره ی مشتری هدف خود میپردازید. شما در پرسونای مشتری تصویری از مشتری ایده آل خود رسم میکنید، اینکه روزمره آنها چه شکلی است؟ چه هدفی را دارد؟ چه سلیقه ای دارد؟ و….. پرسونای مشتری به شما کمک میکند که، مشتری های خود را بهتر بشناسید تا بتوانید در طول انتهای قیف فروش آنها را به خوبی راهنمایی کنید. احتما تا الان با پرسونای مشتری آشنا شده اید و اهمیت آن را درک کرده اید، در واقع داشتن پرسونای مشتری در دنیای کسب و کار ها اهمیت بالایی دارد، چرا که امروزه کسب و کارها برای این که جایگاه اجتماعی بگیرند و موفق شوند، هزینه های زیادی را انجام میدهند و برای اینکه این هزینه ها نتیجه مطلوب را بدهد پرسونای مشتری به کار میاید، در اصل شما با پرسونای مشتری متوجه خواهید شد که تمامی راهکار ها و فعالیت هایی را که در خصوص جذب مشتری انجام میدهید آیا با نیاز ها و خواسته های آنها تطابق دارد یا خیر!

شما به عنوان یک کسب و کاری که میخواهید با فروش محصولات خود به مشتری ها به درآمد برسید به جای اینکه فقط از تبلیغات استفاده کنید و به تعریف و تمجید از کارتان و محصول بپردازید میتوانید نصف این انرژی زمانی و پولی را صرف شناخت پرسونای مشتری کنید و درباره ی رفتار و سلایق مشتری های خود تحقیق کنید که پس از شناخت این قضیه سپس به بازاریابی بپردازید تا بتوانید بیشترین تاثیر را از تبلیغات خود دریافت کنید.

برای مثال وقتی که شما میخواهید وارد یک اتاق تاریک شوید برای اینکه بهتر محیط را مشاهده کنید از یک چراغ استفاده میکنید. در واقع پرسونای مشتری هم همانند چراغی برای کسب و کار شما است تا زمانی که در دنیای جذب مشتری قدم میزنید بتوانید با دید باز و آگاهی کامل به جذب مشتری ها بپردازید.

مردم کسب و کاری را انتخاب میکنند که بیشترین شناخت را از نیاز هایشان دارد و بهترین محصول را به آنها معرفی مینماید. برای همین مفهوم پرسونای مشتری هر لحظه قوی تر و مهم تر میشود.

پیشنهاد میشود مقاله تکنیک های موثر برای افزایش فروش را مطالعه نمایید.

تا به اینجا مخاطبین مقاله من الان به دو دسته تقسیم میشوند. دسته اول که کسب و کارهای بزرگی دارند و به درک اهمیت پرسونا رسیده اند و برای اینکه مشتری های متنوع و گوناگون خود را بهتر و بیشتر شناسایی کنند تیمی را تشکیل داده که بتوانند پرسونای مشتری تهیه کنند تا با استفاده از آن سایر تیم های این کسب و کار به جذب مشتری بپردازند. دسته دیگر افرادی هستند که کسب و کار کوچک با مشتری های محدود دارند و دو به شک هستند که آیا پروسنای مشتری به درد آنها میخورد یا خیر. آیا باید نیرو و انرژی کافی را برای این صرف کنند یا خیر! پاسخ به این سوال واضح است که پرسونای مشتری حتی برای کسب و کارهای کوچک هم نیز کاربرد دارد. اول اینکه کسب و کار های کوچک چون معمولا بودجه های محدودی دارند و باید پس از صرف بودجه ها نتجیه مثبتی بگیرند، نیاز دارند که استراتژی های خود را با حداقل خطا برنامه ریزی کنند پس نیاز است که مشتری هدف خود را بشناسند و طبق نیاز ها و خواسته های مشتری هدف به تولید و خرید محصول بپردازند. نکته بعدی اینکه هر کسب و کار کوچک بعد ها تبدیل به یک کسب و کار بزرگ میشود و این که این کسب و کار ها در همین ابتدای کار با برنامه و صحیح پیش بروند بسیار تاثیرگزار و مفید است.

طراحی پرسونای مشتری چیست؟

خوب تا اینجا که با پرسونای مشتری آشنا شدید حالا میخواهیم بررسی کنیم که چگونه برای کسب و کار خود پرسونای مشتری طراحی کنیم؟

درباره مشتری و جامعه هدف خود اطلاعات جمع آوری کنید!

شما هرچه قدر جامعه هدف خود را بهتر و بیشتر بشناسید در نهایت میتوانید بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشید و فروش خوبی را تجربه کنید. حالا این شناخت و اطلاعات با توجه به ماهیت کسب و کار و کالایی که میفروشید میتواند ویژگی ها و زوایای مختلفی را داشته باشد اما برای مثال شهر محل سکونت، سن، تحصیلات، رشته تحصیلی، محل کار، درآمد، علایق، سلیقه و….. اطلاعاتی هستند که شما برای هر کسب و کاری نیاز دارید حالا اطلاعات تخصصی تر شامل این میشود که شما فروشنده کتاب های داستان برای رده سنی 2 تا 5 سال هستید پس باید افرادی را انتخاب کنید که در درجه اول صاحب فرزند باشند، دوم رده سنی کودکان آنها بین 2 تا 5 سال باشد سپس همینطور پرسونای مشتری خود را کامل تر کنید. حالا شاید فکر کنید که این اطلاعات را چه طوری میتوانید بدست آورید؟ خوب در درجه اول میتونید فرم های خرید خود را با این سوالات طراحی کنید(البته توجه کنید که این موارد باید یر اجبار باشند تا ترمزی برای فروش شما حساب نشود تا اگر کاربر مایل بود و وقت و حوصله کافی داشت این موارد را برای شما تکمیل نماید زیرا بسیاری از سایت های اینترنتی امروزه از افزونه های ثبت نام با شماره موبایل استفاده میکنند که با درج اطلاعات کمتری میتوانند ثبت سفارش کنند..) مرحله بعدی برای کاربران خود نظرسنجی طراحی کرده و برایشان ارسال کنید تا در صورت پاسخ به این سوالات پرسونای مشتری شما را تکمیل کنند. میتوانید گروه های کانونی تشکیل دهید و از افراد خواهش کنید که در کنار یک دیگر قرار گیرند به بحث و تبادل نظرات درباره ی موضوعات مورد نظر شما بپردازند تا شما بتوانید اطلاعات تکمیلی مورد نیاز خود را از صحبت های کاربران استخراج نمایید. بازاریابی تلفنی هم گزینه ای است که اکثر کسب و کار ها انتخاب میکنند و با تماس با جامعه هدف به دریافت اطلاعات میپردازند اما این نکته را در نظر بگیرید که امروزه افراد علاقه ای ندارند به افرادی و شرکت هایی که در مورد آنها اطلاعی ندارد اطلاعات بدهند. پیشنهاد میشود در همین راستا مقاله بازاریابی تلفنی چیست؟ را مطالعه نمایید.

از طرفی میتوانید از آمار و ارقام وبسایت و شبکه های اجتماعی خود اطلاعات کسب کنید. این اطلاعات ارزشمند را برای سایت های ابزار گوگل آنالیتیکس و شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام در صورتی که اکانت بیزینیسی باشد در اختیار شما قرار میدهد. اینکه بیشتر کاربران شما خانم هستند یا آقا، رده سنی افراد، شهر هایی که بیشترین بازدید از شما را دارند (البته به خاطر فیلتر شکن ممکن ایت کشور های خارجی را در آمار مشاهده کنید.)

پرسونای مشتری چیست؟

دشواری ها  و هدف مشتریان را شناسایی کنید!

احتمالا تا الان تجربه کرده اید که افرادی که به پای صحبت های شما می نشینند و نقاط درد و احساسات و مشکلات شما را درک میکنند تا چه اندازی شیرین است و شما تمایل دارید که بیشتر با این افراد به صحبت بپردازید. فروختن کالا به مشتری هم باید همچین حسی را به مشتری القا کند. این که شما جامعه هدف را به خوبی بشناسید و به نقاط دشواری و مشکلات آنها آگاه باشید باعث میشود بیشترین تاثیر را روی مخاطب خود بگذارید. حالا چگونه این مشکلات را تشخیص دهیم؟ اینکه شما با مشتریان خود ارتباط خوب داشته باشید در شبکه های اجتماعی به ارتباط گسترده با آنها بپردازید و یا در بخش صدای مشتری قوی عمل کنید تا حد زیادی میتوانید این دشواری و مشکلات را شناسایی کنید. تیم پشتیبانی مشتری ها هم به صورت گسترده روزانه با تعداد زیادی از مشتری ها در ارتباط است و معمولا کاربرانی که پرسش و یا مشکلاتی را دارند با تیم پشتیبانی ارتباط میگیرند و این تیم در نهایت حاصل نتیجه های خوبی از مشکلات و پرسش های روزمره مشتری ها است. میتوانید از تیم پشتیبانی مشکلات و صحبت های کاربران را به صورت خروجی دریافت کنید و نتیجه را در اختیار سایر تیم ها قرار دهید تا همگی بتوانند با کمک یکدیگر به حل مشکلات احتمالی بپردازند. اگر تا به الان تیم پشتیبانی مشتری ندارید میتوانید با مطالعه مقاله کاربردی چگونه تیم پشتیبانی مشتری را راه اندازی کنیم؟ بپردازید.

در مرحله بعدی نوبت به هدف مشتری ها میرسد که شما باید بتوانید اهداف احتمالی مشتری ها را شناسایی کنید. اینکه مشتری دنبال چه چیزی است و با خرید کالا میخواهد به چه هدفی برسد. برای مثال شما فروشنده کاغذ A4 هستید و مشتری این هدف را دارد که با خرید کاغذ مرغوب به سلامتی پرینتر خود کمک کند و هزینه های جانبی پرینت خود را کاهش دهد. خوب شما به عنوان فروشنده کاغذ هدف مشتری را شناسایی کرده اید حالا باید محصولات و شعار تبلیغاتی خود را به گونه ای طراحی کنید تا مشتری با مطالعه و آشنایی با شما احساس کند که محصول مورد نظر خود را پیدا کرده است. مثلا میتوانید کاغذ خود را جوری تولید که بهترین نوع برش را برای پرینتر داشته باشد، خاک کاغذ نداشته باشد و گراماژ آن 80 گرم باشد و…..، سپس شعار خود را کاغذ محافظ پرینتر قرار دهید تا مشتری را جذب نمایید.

محصول شما چگونه میتواند مشکل مشتری را حل کند؟

حالا پس از اینکه هدف را هم تشخیص دادید نوبت این رسید که به این فکر کنید که محصول و خدمات شما چه ویژگی مثبتی را دارد که مشتری بخواهد آن را انتخاب کند؟ محصول چه ویژگی برتر را دارد تا مشتری ها رقبای شما را رها کنند و به شما رجوع کنند. برای مثال شما تولید کننده محصولا بهداشتی هستید و کاربر شامپوی مخصوص موهای رنگ شده که آسیب کمتری به موها میرساند را میخواهد. حال شما به عنوان تولید کنند محصولات بهداشتی میدانید که تمامی برندها شامپوی مخصوص موهای رنگ شده دارند اما شما باید شامپویی را تولید کنید که به ترمیم موهای رنگ شده کمک کند و آسیب را به حداقل برساند در این صورت مشتری ها رقبای شما را رها کرده و به کسب و کار و محصولات شما رو می آورند. حال با توجه به نوع کسب و کار خود میتوانید همچین استراتژی را برای کسب و کار خود پیاده سازی نمایید.

پیشنهاد میشود مقاله مدیران خوب چه ویژگی هایی دارند؟ را مطالعه نمایید.

اطلاعات بدست آورده را به پرسونا تبدیل کنید!

حال در این مرحبله باید تمامی اطلاعاتی را که در مراحل بالاتر از جامعه هدف بدست آوردید را در کنار هم قرار دهید و به صورت خلاصه وار آنها را به صورت یک پرسونای مشتری کامل تبدیل نمایید. هنگام تشکیل پرسونای مشتری نهایت دقت را داشته باشید تا بتوانید بهترین پرسونای مشتری را تشکیل داده و آن را در کسب و کار خود استفاده نمایید.

سخن آخر: 

سعی کرده ایم به طور کامل درباره ی پرسونای مشتری چیست؟ صحبت کنیم. مفهوم آن را بیان نماییم و با جزیئات آن آشنا شویم. اینکه اگر به پرسونای مشتری علاقه پیدا کردید تا حدودی با مطالعه مقاله ما بتوانید یک چرسونای شخصی سازی شده طراحی نمایید. اگر تا به الان ایده ای درباره ی پرسونای مشتری نداشتید و از آن در کار خود استفاده نمیکردید وقت آن رسیده که از مشاور دیجیتال مارکتینگ خود توضیحات کاملی در این راستا بخواهید تا بتوانید به امید خدا با شناخت بیشتر و بهتر مشتری فروش خود را افزایش دهید. اگر در این زمینه اطلاعات و تجربه ای دارید لطفا در قسمت کامنت با دوستان برتر آموزی به اشتراک بگذارید. شما میتوانید بهترین دوره های آموزشی در ایران همانند آموزش دیجیتال مارکتینگ ، آموزش سئو و… را در برتر آموز مطالعه نمایید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *