هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود | ثبت نام
کامنت مارکتینگ چیست؟

کامنت مارکتینگ چیست؟ |چگونه از بازاریابی دیدگاه استفاده کنیم؟

1400/09/10

امروز قصد داریم یکی از روش ها و شیوه های بازاریابی را معرفی کنیم که در گذشته هم وجود داشته است اما با پیشرفت بازاریابی ها مردم  این نوع بازاریابی را فراموش و گمان کردند که شاید بی تاثیر باشد اما در انتهای این مقاله متوجه خواهید شد که اگر از کامنت مارکتینگ فاصله گرفتید چه نکته ی اساسی را از دست داده اید اما نگران نباشید در ادامه توضیحات مفصلی راجب به کامنت مارکتینگ چیست؟ یا بازاریابی دیدگاه داریم پس با برتر آموز همراه باشید.

آنچه که شما در این مقاله میخوانید:

  • کامنت مارکتینگ چیست؟
  • مزایای کامنت مارکتینگ چیست؟
  • محتوای مناسب برای کامنت مارکتینگ چیست؟ (چه نوع محتوایی را در نظر بگیریم؟)
  • طراحی یک استراتژی برای کامنت مارکتینگ

کامنت مارکتینگ چیست؟

قطعا با قابلیت نظر دادن در سایت ها آشنا هستید و اگر سایت شخصی دارید یکسری فعالیت هایی را انجام می دهید تا کاربران ترغیب شوند و برای شما نظر یا کامنت قرار دهند. با این کار شما قدم اولیه استراتژی محتوا را برداشته اید ولی این تمام ماجرا نیست.

کامنت مارکتینگ یا بازایابی دیدگاه یعنی بخواهید کاربران در سایت شما نظر بگذارند و از قابلیت نظر دادن در سایت دیگران، برای معرفی برند، تعامل، ایجاد رابطه و افزایش اعتماد کاربران استفاده کنید،که تمامی این کار ها در نهایت منجر به افزایش ترافیک و فروش سایت و کسب و کار شما می‌شود.

الان مهم ترین نکته ای که در ذهن شما مخاطبین پیش می آید این است که آیا با انجام دادن همین نکته کامنت مارکتینگ صورت میگیرد؟ یا اصلا کامنت گذاشتن ما در سایت دیگران چه نفعی برای برند و فروش کسب و کار خودمان دارد؟

در ادامه میخواهیم به توضیح مفصل درباره ی تمامی سوالات احتمالی شما بپردازیم :

مزایای کامنت مارکتینگ چیست؟

مزایای کامنت مارکتینگ چیست؟

مزایای کامنت مارکتینگ چیست؟

کامنت مارکتینگ علاوه بر تاثیرات مفید روی بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ روی سئو سایت نیز اهمیت دارد. در ادامه میخواهیم به توضیح مفصل کامنت مارکتینگ بپردازیم بعد از خواندن این توضیحات متوجه خواهید شد که چرا هنوز کتمن مارکتینگ محبوب است:

بک لینک دریافت کنید!!

بک لینک یا لینک خارجی در واقع لینکی بود که شما در سایت های دیگر می گذاشتید و برای سایت خود اعتبار و ورودی میگرفتید. شاید به این فکر کنید بک لینک چه ربطی به کامنت مارکتینگ دارد ولی در واقع یکی از مزایای کامنت مارکتینگ دریافت بک لینک از سایت های دیگر است.

شما میتوانید در قسمت کامنت سایت ها یک محتوای ارزشمند بنویسید و به سایت خود لینک دهید. حتما تاکید میکنم محتوای ارزشمند را خلق کنید. لینک شما در صورتی ارزش پیدا می کند که محتوای جذابی را داشته باشد. در بخش دیگر نحوه نوشتن محتوای مناسب برای لینک گذاری را توضیح میدهیم.

دقت کنید در بیشتر سایت ها برای اینکه کامنت خود را منتشر کنید نیازمند این است که شخصی کامنت ها را تایید کند. ارزشمند بودن محتوای شما زمینه ساز تایید شدن کامنت و لینک سازی میشود. صرفا اگر شما نظری ساده قرار دهید و لینک خود را بگذارید بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و ممکن است ادمین آن را تایید نکند.

در دیگر سایت ها هم که کامنت گذاری آن باز است میتواند از همین روش استفاده کنید.

چند نکته : به محتوای سایت هایی که میخواهید در آن ها کامنت مارکتینگ انجام دهید دقت کنید. این سایت ها در مرحله اول نباید سایت زرد باشد ( یعنی محتوای زرد داشته باشد ) دوم نباید مزرعه لینک باشد یعنی انقد در این سایت ها لینک گذاری کرده اند که از طرف گوگل به نام مزرعه لینک شناخته میشود، در این صورت کامنت شما علاوه بر اینکه ارزشی نخواهد داشت بلکه امتیاز منفی هم ممکن است بگیرید.

کامنت بدون لینک (منشن بدون لینک)

یکی از روش هایی که امروزه گوگل به آن توجه میکند و برای آن اهینت و ارزش قائل است کامنت بدون لینک است. بدین صورت که شما همانند روال قبل محتوای مفیدی را مینویسید و به جای اینکه لینک سایت خود را قرار دهید فقط URL با اسم سایت خود را قرار میدهد. گوگل این سیگنال ها را شناسایی می کند و برای آن ارزش قرار می دهد.

در این روش چون قرار نیست بک لینک بگیرید خیلی از سایت هایی که حتی کامنت گذاری آن ها محدود به نظر ادمین ها است میتوانید این کار را انجام دهید.

این روش بسیار ساده است، پس حتما از آن غافل نشوید.

محتوای خود را آپدیت کنید!!

سعی کنید محتوا های قدیمی که قبلا نوشته اید را آپدیت کنید و موضوعات جدید را به آن اضافه کنید. در سایت هایی که وبلاگ و محتوای آن ها محدود است آپدیت کردن این محتوا ها کار نسبتا راحتی است ولی در دیگر سایت ها که محتوا های زیادی روزانه تولید می شود، انجام این کار با سختی روبرو است زیرا شما نمی توانید هرروز به محتوا ها سر بزنید و آن ها را آپدیت کنید ولی کار آسان تر و موثر تر این است که کاربران را تشویق کنید که برای شما کامنت بگذارند.

با اینکار محتوای شما هم آپدیت می شود و هم به طول محتوای شما افزوده میشود، این کار محبوب موتور های جست و جو به خصوص گوگل است.

توجه کنید که کامنت های تک حرفی مانند عالی است و خوب و امثال اینها تاثیری ندارد و از لحاظ گوگل حساب نمیشود.

اعتماد کاربران را با کامنت مارکتینگ زیاد کنید.

احتمالا شما هم تجربه ای مشابه درباره ی این قضیه دارید که وقتی وارد سایت های اینترنتی میشوید و میخواهید محصولاتی را خریداری کنید به دنبال نظرات کاربران می گردید تا متوجه شوید که خریدارن این کالا چه واکنش هایی داشتند، آیا از کیفیت کالا راضی بودند؟ آیا محصول اصلی برایشان ارسال شده؟ تجربه کاربران در استفاده از این کالا چه جوری هست؟؟

بنابراین از کاربران خود بخواهید بعد از خرید محصولات شما برایتان کامنت بگذارند. از آنجایی که ممکن است کاربر فراموش کند برای شما کامنت بگذارد از طریق بازاریابی پیامکی و یا ایمیل مارکتینگ از کاربر بخواهید با کامنت بر روی محصولات خریداری شده امتیاز کسب کند و با جمع آوری این امتیاز ها در انتها کد تخفیف دریافت کند. با اجرای این کار شما در واقع یک گیمیفیکیشن طراحی کردید. (اگر در مورد طراحی گیمیفیکیشن اطلاعی ندارید حتما مقاله گیمیفیکیشن چیست؟ را مطالعه نمایید.)

با کامنت مارکتینگ CTR را افزایش دهید!

اگر ترافیک سایت شما پایین است با کامنت مارکتینگ افراد را به سمت سایت خود هدایت کنید. میتوانید در سایت های دیگر مانند انجمن ها وبلاگ ها در مورد محصولات خود محتوا تولید کنید و به صفحه محصولات لینک دهید با انجام این کار کاربر وارد سایت شما شده و ترافیک سایت افزایش می یابد. اگر محصول شما مناسب کاربر باشید و سایت شما طراحی تجربه کاربر و رابط کاربری مناسبی داشته باشد کاربران تشویق به خرید می شوند و فروش ما افزایش پیدا می کند.

شما برای اینکه نرخ تبدیل خود را بهینه کنید و آن را افزایش دهید راهکار های زیادی را میتوانید انجام دهید که با خواندن مقاله بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) چیست؟ اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

کامنت مارکتینگ Bounce rate را کاهش میدهد.

در اغلب موارد کاربران با دیدم محصولات یا خواندن خلاصه ای از محتوا ها میخواهند به سرعت به سراغ نظر بقیه کاربران بروند و راجب آن ها هم بخوانند این کار زمان حضور کاربران در سایت شما را افزایش میدهد و باعث میشود کاربر با شما تعامل بگیرد به خصوص اگر از Call To Action هم استفاده کرده باشید.

گوگل این ارتباط مشتری با شما را تشخیص میدهد و برای شما امتیاز در نظر میگیرد. پس هم امتیاز از طرف گوگل میگیرد و هم Bounce rate یا نرخ پرش را کاهش می دهید.  پیشنهاد میشود مقاله نرخ پرش با Bounce rate چیست؟ را مطالعه نمایید.

لینک سازی داخلی در کامنت مارکتینگ!!

قبل از اینکه به توضیحات برسیم ممکن است توجه کنید که اصلا لینک سازی داحلی چه ربطی به کامنت مارکتینگ دارد اما با توضیحی ساده این ارتباط را توضیح میدهیم:

فرض کنید شما یک سایت آموزشی دارید و کاربران در قسمت کامنت از شما سوالات متنوع میپرسند. شما به عنوان ادمین سایت باید پاسخ کاربران را بدهدید، اگر این پاسخ سوالات کاربران مربوط به محتوا های دیگر سایت بود به جای توضیح کامل در کامنت برای مشتری تنها کافیست با پاسخی کوتاه لینم مقاله مربوط را بدهید و او را به صفحه دیگر هدایت کنید.

این کار هم باعث میشود کاربران مدت زمان بیشتری در سایت شما بمانند، Call To Action ایجاد میکند، زنجیره لینک سازی داخلی را رعایت میکنید و هم کامنت مارکتینگ دارید.

محتوای مناسب برای کامنت مارکتینگ چیست؟

محتوای مناسب برای کامنت مارکتینگ چیست؟

همانطور که گفته شد اغلب کامنت گذاری در اغلب سایت ها با تایید ادمین سایت صورت میگیرد و هر نوع کامنتی تایید نمیشود.حتی اگر کامنت گذاری شما نیاز به تایید ادمین نباشد شما باید محتوای جذابی را کامنت کنید تا ورودی سایت بگیرید.

برای اینکه کامنتی مناسب بنویسید در ادامه چند نکته را بررسی خواهیم کرد:

کامنت های مرتبط بگذارید!

قبل از کامنت گذاری سعی کنید محتوای محصول یا محتوای متن را مطالعه کنید و محتوای مربوط با آن را کامنت بگذارید. برای مثال در یک وبلاگی در مورد خبر های روز دنیا محتوا منتشر کرده است و مردم در قسمت کامنت به تحلیل با یک دیگر پرداخته اند. اگر شما در این قسمت درباره ی فروش محصولات لوازم خانگی یا آموزش سئو خود محتوای خیلی مفیدی بنویسید و آن را کامنت بگذارید، با اینکه محتوای شما جذاب است ولی اصلا برای خواننده و حتی مدیر سایت جالب نیست و هیچ نتیجه ای از این کامنت مارکتینگ نمیگیرید.

احترام گذاشتن باید در کامنت ها رعایت شود!

کامنت شما نشانه ی ادب و احترام یک برندیگ و کسب و کار هست. حتما به صورت محترمانه و با رعایت ادب کامنت گذاری را انجام دهید اگر در مرحله ای خواستید نظر منفی بیان کنید، خیلی با احترام این کار را انجام دهید.

قوانین نگارشی را رعایت کنید.!

حتما قبل از منشر کردن کامنت چند بار از روی آن بخوانید تا غلط املایی نداشته باشید، جمله بندی ها به خوبی رعایت شده باشد. تا حدالمکان سعی کنید از قوانین نگارشی پیروی کنید. در قالب اینکه تمامی موارد فوق را رعایت میکنید سعی کنید متنی خشک که کاربر از خواندن آن خسته میشود ننویسید.

پس در کامنت مارکتینگ حتما از یک قالب شیوا و روان برای جلب کاربران استفاده کنید.

استراتژی کامنت مارکتینگ

طراحی یک استراتژی برای کامنت مارکتینگ

با خواندن تمامی مطالب فوق به اهمیت کامنت مارکتینگ پی بردیم حالا میخواهیم بررسی کنیم که چگونه برای کسب و کار خود کامنت مارکتینگ یا بازاریابی دیدگاه طراحی کنیم:

1.هدف خود را تعیین کنید.

در هر بازاریابی شما قبل از چیدن استراتژی نیاز است تا هدف خود را تعیین کنید. باید بدانید که برای چه امری به کامنت مارکتینگ نیاز دارید. آیا میخواهید افزایش ورودی به سایت داشته باشید؟ آیا میخواهید با کامنت مارکتینگ کاربر به قیف فروش هدایت کنید؟ آیا قصد دارید تنها برندتان شناسایی و دیده شود؟

تمام این ها سوالاتی هستند که شما میتوانید قبل از هر استراتژی از خود بپرسید.

2. از سایت ها فهرست تهیه کنید.

سعی نکنید خیلی بی برنامه در کامنت مارکتینگ عمل کنید. در ابتدا فهرستی از سایت هایی که قصد دارید در آنها کامنت بگذارید را جمع آوری کنید. شما باید بدانید که چه کامنت هایی در چه سایتی و با چه لینکی قرار داده اید. جمع آوری تمامی این موارد به کسب و کار شما برنامه میدهد و در برخی از موارد که نیاز بود کامنت خود را پاک کنید به راحتی به کامنت مورد نظر در سایت مشخص یده دسترسی دارید که این نکته حائز اهمیت است.

3. سعی کنید در پست های جدید کامنت بگذارید.

این که شما برای پستی که 2 سال پیش منتشر شده است کامنت بگذارید از ارزش کامنت مارکتینگ شما کم خواهد کرد و ممکن است اصلا ورودی خاصی نداشته باشید. حتما در سایت هایی که قرار است کامنت بگذارید پست های جدید آن را پیدا کنید تا جزو کامنت های برتر باشید.

گلدن تایم کامنت گذاری از لحظه انتشار محتوا تا پنج ساعت بعد از آن است.

نمونه هایی از کامنت مارکتینگ موفق را در دیجی کالا میتوان مشاهده کرد که کاربران خود را تشویق میکند که تجربه استفاده از محصولات را کامنت بگذارند.

سخن آخر :

کامنت مارکتینگ یکی از شیوه های بازاریابی دیجیتال است که کم کم کسب و کار ها آن را فراموس کرده اند ولی با مطالعه نکات فوق دریافتیم که میتوانیم هنوز هم از کامنت مارکتینگ بهره ببریم. اگر تا به این استراتژی را برای سایت خود نداشته اید حتما از دیجیتال مارکتر خود بخواهید برای شما فرآیند های کامنت مارکتینگ را برنامه ریزی کند. اگر به دیجیتال مارکتینگ علاقه مندید حتما آموزش دیجیتال مارکتینگ را مطالعه نمایید.

اگر در این زمینه تجربه ای دارید در قسمت کامنت با برتر آموز به اشتراک بگذارید. ممنون از توجه شما.

نویسنده : تارا محمدزاده

تارا محمدزاده هستم دانشجوی کارشناسی ارشد هوش مصنوعی. در زمینه سئو ، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنم. سابقه کاری در زمینه تولید محتوا و سئو موضوعات فناوری ، دیجیتال و... دارم. خوشحالم که از نوشته های من استفاده می کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سفرانه

    ما از آموزش های سایت شما برای بهبود رتبه سایتمون استفاده می‌کنیم و ممنونیم.
    سفرانه

    1. جواد فرازمند

      سلام رفیق…ماشالله زرنگیدا 🙂
      اسم سایتتونم گذاشتید

  2. موسوی وب

    عالی بود